Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake [Hype ja hankintahekumointi]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olge
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Minusta pelit-lehden arvosana oli positiivinen yllätys, sillä ainakaan omat odotukset eivät olleet kovin korkealla. Jos peliä on tehty yli 5 vuotta (?) se yleensä kertoo pikemminkin siitä, ettei kaikki ole mennyt ihan putkeen kuin siitä, että peliä on hiottu se 5 vuotta. Lisäksi ensimmäisten gameplay-videoiden jälkeen peli vaikutti enemmän toimintapainotteiselta putkijuoksulta, ja vielä resident evil -tyyliin kankealta sellaiselta, kuin "psykologiselta trilleriltä" ja olin jo valmis sijoittamaan pelin pelaamatta paskaa -sarjaan, mutta yllä tämä nyt hankintaan menee, tai no katsotaan vielä mitä Eurogamer sanoo. Ja mitä noiden arvosteluiden laatuun tulee niin kyllä pelit-lehti edustaa aikalaila kärkipäätä laajemmassakin mittakaavassa. Tietty jokainen voi hakea sen itseään miellyttävän arvostelun jos ne pisteet ovat niin tärkeät - valinnanvaraa löytyy varmasti skaalalta 70-100.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Hyvä arvostelu mielestäni on juuri sellainen, jossa täytyy lukea sekä TEKSTI että NUMERO. Toki on outoa, jos ne ovat jotenkin mielettömässä ristiriidassa, mutta kyllä pelille kun pelille voi antaa myös kritiikkiä - vaikka korkea numero olisikin lopussa.

Omasta mielestäni arvosanan katsominen ennen lukemista juurikin vääristää tuota mielikuvaa arvostelusta, kun sen jälkeen arvostelusta etsii noita vikoja oikein etsimällä. Siksi esimerkiksi minä luen pelilehtien arvostelut yleensä niin, että peitän jollain toisella lehdellä arvosanan siksi aikaa, kun luen itse arvostelua. Sitten luettuni koitan veikata numeroa. Harvoinpa on heittänyt veikkaukset yli 10 pistettä ainakaan Pelit -lehteä lukiessa.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Mutta tuo koko IGN/Pelit:mäinen 8,7/10, 87/100 tyylinen skaala on aivan turha, sen myönnän itsekin. Olisi vain 8/10, 9/10, yms. Paljon selkeämpää kuin tuo pilkunsäätö.
Ihan kuin olisin joskus lukenut jostakin, että Pelit-lehdessä olevat arvosanat voisi tulkita tähän tyyliin: mikäli arvosana on vaikkapa tuo 87, niin ensimmäinen numero (8) antaa suunnan sille, mikä pelin arvosana voisi olla objektiivisesti (asteikolla 1-10) ja nuo lisäpisteet (tässä tapauksessa 7) tulisivat sen perusteella, miten kovaa peli on arvostelijaan henkilökohtaisesti kolahtanut. Tämä teoria voi olla myös minun alitajunnan omaa tuotosta, mutta vahva tunne minulla on, että jostakin olisin tuon tapaista lukenut. :)

Joka tapauksessa... ei yhden (tai kahden) ihmisen mielipiteestä kannata tällaista metakkaa nostaa -- etenkään kun kyseessä on kuitenkin hyvä arvosana. Pahimmat Alan Wake -fanit saavat varmasti pelistä odottamansa kiksit ja suurin osa muistakin todennäköisesti positiiviset fiilikset. Odotellaan ja katellaan ihan rauhassa... :p
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Monta vuotta on odotettu, välilä fiilikset katos. (kumminkin päin; katoaminen ja katto)

Nyt alkaakin olla oikeasti ajankohtaista nostaa se hype-ateria pöydälle ja alkaa maustamaan, samalla jo hivuttaen kaivaa aterimet pöydälle. Pian nimittäin syödään ja sitten voidaankin jo keskustella aterian lopullisesta tyydyttävyydestä.

Pari viikkoa jo Alan Waken Facebook-yhteisö on antanut maukkaita teasereita tulevasta enkä ole malttanut olla katsomatta niitä gametrailerssin dev-walkthrouighta tai muutakaan, vaikka pelkäänkin henkeni edestä spoilaavani itseltä jotain pahoin. Videoita katsoessani oon joka kerta ollut erittäin tyytyväinen näkemääni, todellakin tuntuu, että Remedy on hionut pelin jokaisen osa-alueen tappiinsa. Kaikki mitä olen kuullut/nähnyt pelattavuudesta, tarinasta, grafiikasta(etenkin valot+varjot) äänistä sekä yleisestä tunnelmasta on ollut pelkkää positiivista.

Kaikenlaista markkinointia ja mediaa pelistä, tuntuu tulevan nyt joka tuutista, mutta ei tässä nyt kieltämättä auta valittaa, lievittää kummasti tätä odottamisen tuskaa.

Epäröin aluksi kovasti tuota Bright Fallsin laatua, pelkäsin nopeasti pikkubudjetilla kyhättyä itsetarkoituksellisesti pelkkää hämmentystä hakevaa sarjaa. Mutta useamman katsomiskerran jälkeen sain ilokseni huomata, että tässä kumminkin on ihan selkeä etenevä juoni vaikkakin mysteerisiä asioita tapahtuu nopemmalla temmolla. Ihan mielenkiintoinen vaikkakin riskialtis tapa tapa tuoda mysteerit esille suurena, mutta jättää niiden selityksiä vain erittäin tarkkasilmäisille. Itse olin ainakin liian tottunut suoraan tarjoiltuun herkkuun, että olisin monia hienouksia pystynyt huomaamaan, katsoin sitten machiniman what the brightfalssin ja tajusin.
Kuka tätä sarjaa on tuottanut btw. käsikirjoittanut jne? Itse Remedy?


Vielä noihin iänikuisiin arvostelukommentteihin.
Mielestäni ei voi verrata suoraan edes kärjistettynä tyyliin Metro2033 ja Alan Wake pistemääriä, arvostelu kumminkin koskee jollain lailla mielestäni enemmän sitä minkälaisia odotuksia itse arvostelija on asettanut kysyiselle pelille ja kuinka hyvin se niistä selviytyy, uskoisin arvostelijalla olevan aikalailla erillainen kriteeritaso metro2033:lle ja Alan Wakelle. Toki tätäkään sääntöä ei voi liian mustavalkoisesti miettiä arvosteluja ja pistemääriä tutkiessa.

Ja paljon enemmän minua kiinnostaa mitä siinä arvostelun tekstissä lukee kuin se mitä siellä muutamassa lähes mitäänsanomattomassa numerossa lukee.

Ihan kuin olisin joskus lukenut jostakin, että Pelit-lehdessä olevat arvosanat voisi tulkita tähän tyyliin: mikäli arvosana on vaikkapa tuo 87, niin ensimmäinen numero (8) antaa suunnan sille, mikä pelin arvosana voisi olla objektiivisesti (asteikolla 1-10) ja nuo lisäpisteet (tässä tapauksessa 7) tulisivat sen perusteella, miten kovaa peli on arvostelijaan henkilökohtaisesti kolahtanut. Tämä teoria voi olla myös minun alitajunnan omaa tuotosta, mutta vahva tunne minulla on, että jostakin olisin tuon tapaista lukenut

no tässähän nyt ei oikein selkeää logiikkaa tunnu olevan. mites nämä 91-95 saaneet pelit. nekö ovat kolahtaneet arvostelijalle vain 1-5 pisteen edestä. tai joku 49/100 saava peli, yleisesti täys ***** mutta arvostelijalle kolisi?
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Mikä ihmeen 87/88 ja 89/90 ongelma?

Niin, jos kahdella pisteellä (tai muuta vastaavaa) on oikeasti merkitystä, niin en voi sanoa muuta kuin onnea matkaan. Sitä meinaan sitten tarvitaan.

Se on sanottava, että oli Suomi-peli tai ei, niin ehkä kuitenkin näiden 10/10 arvosanojen odotukseen kannattaa laittaa pikkaisen suitsia. Toki toivotaan, että peli on loistava ja myy kuin häkä, mut eikö se 9 ole pirun hyvä myös. Ja, eh, 8,8..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Kunhan vain huomautan, että minä en KonsoliFINin puolesta arvostele Alan Wakea. Tällä kertaa arvosteluvastuun kantaa FelisLeo.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Täytyy sanoa, että olen lievästi yllättynyt ja hieman pettynyt jos arvosanojen keskiarvo jää alle 9:n, sillä Remedyhän on alun perin sanonut tähtäävänsä yli 9 tasolle. Myös koska pelin ennakkotunnelmat ovat olleet erittäin positiivisia ja videoista päätellen pelin laatu on useissa kohdissa jopa ällistyttävä, täytyy vähän ihmetellä omien lasien väriä ja harrastaa itsetutkiskelua mikäli kaikki arvostelut menevät tasolle 8.0-8.9.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

täytyy vähän ihmetellä omien lasien väriä ja harrastaa itsetutkiskelua mikäli kaikki arvostelut menevät tasolle 8.0-8.9.
Nej. Tuossa skenaariossa täytyy kokeilla peliä, todeta että lasit eivät huijanneet tälläkään kertaa ja sitten haukkua kaikki vääräuskoiset.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Onneksi sentään on tullut muutama vuosikymmen pelilehdistöä luettua ja muutama peliarvostelija tullut "tutuksi". Jos todellakin yleisesti peli jää alle 9-arvosanan olen a) pettynyt b) ihmeissäni c) pettynyt. Tiedän kuitenkin joitain suomalaisia peliarvostelijoita joiden kanssa olen yleensä eri mieltä kaikesta, enkä heidän mielipiteestään mitään välitä (esim. Kari Salminen), niin nämä nyt saa antaa pelille ihan mitä sattuu, eikä se haittaa.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

no tässähän nyt ei oikein selkeää logiikkaa tunnu olevan. mites nämä 91-95 saaneet pelit. nekö ovat kolahtaneet arvostelijalle vain 1-5 pisteen edestä. tai joku 49/100 saava peli, yleisesti täys ***** mutta arvostelijalle kolisi?
Siis ne "lisäpisteet" ei ole samalla logiikalla tulkittavissa kuin se eka numero. Vähän hankala selittää -- ikään kuin arvostelijan fiiliksen mukaan tulisi niitä "lisäpojoja". Mutta tosiaan se mainitsemani teoria voi olla ihan jostain omasta unestani, joten ei siitä sen enempää. :)
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Vau, porukka sekoaa täysin yhdestä varsin kelvollisesta arvosanasta. Alan Wake on nyt ollut tuotannossa mitä, n. 50 vuotta niin totta helkutissa tuollainen näkyy tekniikkaa ja grafiikkaa kyyläävissä arvosteluissa. Tuollaiset notkahduset arvosanoissa eivät siis todellakaan ole yllätys ja niihin kannattaa todellakin varautua kun embargo loppuu.

Mutta tämähän ei missään nimessä tarkoita sitä että sieltä tulee täysin pelikelvoton tuote. Tuskin kukaan epäilee sitä että peli kaatuu tunnelmaansa ja tarinaansa... Sehän tässä pelissä on edelleenkin tärkeintä ja siinä peli ainakin tulee olemaan voitokas.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

niihin kannattaa todellakin varautua kun embargo loppuu.
Tämä kävi muuten itsellänikin mielessä. Muistelisin jonkin ulkomaisen median sanoneen, että arvio tulee keskiviikkona muun maailman kanssa, kun embargo paukkuu. Pelit otti vissiin vähän etukenoa, että pääsee spekulointien kärkeen ja kansan huulille myös täällä KonsoliFINissä?
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Tietääkseni mailmaanlaajuinen embargo on 5.5. eli juurikin huomenna.

Liekkö tuo Pelit-lehti sitten tullut tänään tilaajille ja irtonumerot sitten huomenna myyntiin? Vai mikä mahtaa nämä kaverit heittää jonon kärkeen... Mutta tosiaan, päivän etuajassahan nämä mestarit oletetusti ovat. Lehdille ei tuskin voi jakaa pelikauppojen tyylisiä sanktioita :D
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Liekkö tuo Pelit-lehti sitten tullut tänään tilaajille ja irtonumerot sitten huomenna myyntiin? Vai mikä mahtaa nämä kaverit heittää jonon kärkeen... Mutta tosiaan, päivän etuajassahan nämä mestarit oletetusti ovat. Lehdille ei tuskin voi jakaa pelikauppojen tyylisiä sanktioita :D

Pelit-lehti on seurannut pelin kehitysprosessia alusta asti ja arvostelun lisäksi uusimmasta lehdestä löytyy myös aukeaman haastattelu Remedystä, joten suurta salaliittoa ei varmastikaan ole takana. Todennäköisesti lehden julkaisupäivä on ollut päätettynä jo ennen tietoa Alan Waken julkaisupäivästä (eikös se vasta tämän vuoden puolella ilmoitettu).

Nyt kun itse arvostelun on ehtinyt lukea, voi taas kerran vain ihmetellä aikaansaadun porun määrää. Teksti on äärimmäisen positiivinen ja kuvailee pelin tunnelmaa laajalti. Pisteitä olisi kieltämättä tekstin perusteella voinut odottaa hieman enemmän, mutta lehden linja on muutenkin kiristynyt viime aikoina. Erityisesti Salminen, jonka Bioware-bonuksia arvosteluiden pisteissä on aiemmin kritisoitu laajalti, on selvästi vääntänyt ruuvia kireämmälle myös muiden firmojen pelien kohdalla. Myös hyvää ja huonoa -laatikon kohdat käyvät järkeen jos vaivautuu lukemaan koko tekstin ennen nettitilitystä.

Eiköhän tämän mielellään pelaa kertaalleen läpi ennen Red Dead Redemptionia.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Pisteitä olisi kieltämättä tekstin perusteella voinut odottaa hieman enemmän, mutta lehden linja on muutenkin kiristynyt viime aikoina.
Etkö sinä sitten näe tätä minään ongelmana? Jos teksti ei vastaa pisteitä, niin silloin jossain on vika.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Etkö sinä sitten näe tätä minään ongelmana? Jos teksti ei vastaa pisteitä, niin silloin jossain on vika.

No en oikeastaan. Minä luen arvosteluja, pisteet tulevat siinä sivussa. Pari pinnaa lisää tai pois ei vaikuta hankintapäätökseeni millään tavalla.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom