Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake [Hype ja hankintahekumointi]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olge
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Siinä missä nämä tiettyyn repertuaariin jämähtäneet naavaparrat eivät osaa välttämättä arvostaa erilaisia lähestymistapoja (kuten tarinankerrontaa) ajaen aina sen perinteisen huban (kuten räiskintä) kaiken edelle, osaa tällainen niinsanottu ulkopuolinen löytää pelistä niitä aspekteja, mitkä ovat sen vahvuuksia.
Kyllä kyllä. Esimerkiksi tuossa Eurogamerin tiivistelmässä peliä kuvaillaan "accessible and undemanding" käsittääkseni negatiivisessa valossa. Eli perus "pelaajien peli" -arvostelua. Remedy taas on haastatteluissa korostanut, että he haluavat nimenomaan kertoa Alan Wakessa tarinan ja tämä on koko pelin perusajatus. Gameplay tulee sitten siinä mukana, jos on tullakseen.

Itsekin lähden peliä kokemaan lähinnä miljöö ja tarina mielessäni. Gameplaylta en odota kuin perusviihdyttävyyttä, jotta se jaksaa kantaa tarinan läpi, vaikka totta kai lisäkierroksia varten toivon, että jonkinlaista syvyyttä löytyisi. Joka tapauksessa hyvä gameplay on vasta toisarvoinen asia tämän nimikkeen kohdalla, vähän niin kuin Mass Effectin ja GTAIV:n kanssa.

Jotenkin tuntuu, että Heavy Rainia arvosteltiin enemmän omanlaisena teoksenaan, kun taas Alan Waken "taakaksi" jäi se, että hyvä tarina ja miljöö eivät sitten arvostelijoille ihan riittäneet, vaan he halusivat vieläkin enemmän. Tämä on kuitenkin vain omaa mutua, sillä intensiivisesti en ole niin Wake kuin Rain -arvioitakaan lukenut. Lisäksi vasta peliä pelattuani voin tietysti paremmin tätä asiaa muutoinkin kommentoida.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Yksi ongelma on taas varmaan se, että näitä erilaisia pelejä on aika vaikea kuitenkin verrata toisiinsa. Itse rakastan Mass Effectin maailmaa ja tarinankerrontaa - mutta kyllä Heavy Rain oli myös kova suoritus. Mutta: Aivan erilaisia pellikokemuksia silti. Siis kaksi eri maailmaa - kirjaimellisesti. Ei toisen pelaaminen ja siitä nauttiminen ole yhtään "pois" toiselta. Ei kai elokuviakaan katsota niin, ettei Godfatherin jälkeen perkule sitten katsota Carlito´s Waytä kun siinä ei ole niin syvää tarinaa! Tai jotain.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Hieman OT:ta on pakko tähän väliin läräyttää pöytään, mutta rupesin yhtä juttua pohtimaan:

Vaikuttaakohan tuo helatorstai siihen miten AW:ta saadaan perjantaiksi asiakkaille toimitettua? Pyhäpäivä, eli kustihan ei polje.

Arto Nyberg muuten haastattelee käsikirjoittaja Sami Järveä ihan näillä näppäimillä TV1:llä!
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Haastattelu oli ihan hauska kulttuurien kohtaaminen. Nyberg ei vanhempana heppuna tietänyt juuri mitään, siinä missä Lake taas hermoili jonkun verran suorassa(?) televisiolähetyksessä. Esiintyi kuitenkin ehdottomasti omaksi ja peliskenen eduksi jos vaikkapa verrataan viime Suomen pelialan televisioesiintymiseen, Puhaan Huomenta Suomessa.

Sopivasti showssa muuten otettin esille arvosanakeskustelu.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Aww. Miten muut kokivat tuon Nyyperkin haastiksen. Järvestä on paha sanoa, kun se on niin vekkuli kaveri, mutta jotenkin olin pientä pettymystä havaitsevani arvosteluista puhuessa. Toki sanat sanoivat, että "hyviä on tullut ja ysiä", mutta oliko sydän tätä mieltä? Symppis kaveri kyllä ja toivon Remedylle kaikkea hyvää. Hienoja miehiä.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Haastattelu oli ihan hauska kulttuurien kohtaaminen. Nyberg ei vanhempana heppuna tietänyt juuri mitään, siinä missä Lake taas hermoili jonkun verran suorassa(?) televisiolähetyksessä. Esiintyi kuitenkin ehdottomasti omaksi ja peliskenen eduksi jos vaikkapa verrataan viime Suomen pelialan televisioesiintymiseen, Puhaan Huomenta Suomessa.

Niinno, Finnish Game Awards varmaan voidaan tässä suhteessa huomioida sekin. Vähän ehkä Sami hermoili, tosin aika samaan tapaan mies on käyttäytynyt aina, niin videolla kuin livenäkin. Ja onhan Sami nyt vähän kovemmassakin paikassa ollut: viime vuoden E3-messuilla varmasti jännitti kevyesti tulla esittelemään peliä Microsoftin lehdistötilaisuudessa.

Aww. Miten muut kokivat tuon Nyyperkin haastiksen. Järvestä on paha sanoa, kun se on niin vekkuli kaveri, mutta jotenkin olin pientä pettymystä havaitsevani arvosteluista puhuessa. Toki sanat sanoivat, että "hyviä on tullut ja ysiä", mutta oliko sydän tätä mieltä? Symppis kaveri kyllä ja toivon Remedylle kaikkea hyvää. Hienoja miehiä.

Ehkä se oli sitä suomalaista nöyryyttä. =P
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

mutta jotenkin olin pientä pettymystä havaitsevani arvosteluista puhuessa. Toki sanat sanoivat, että "hyviä on tullut ja ysiä", mutta oliko sydän tätä mieltä?
Tämän olin itsekin huomaavani. Vähän puhe hidastui ja äänikin sortui puhuttaessa näistä, mutta en viitsinyt sen enempää sitten miettiä mistä johtui. Aihe kääntyikin sitten nopeasti menestykseen ja pelaajien vastaanottoon.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Tämän olin itsekin huomaavani. Vähän puhe hidastui ja äänikin sortui puhuttaessa näistä, mutta en viitsinyt sen enempää sitten miettiä mistä johtui. Aihe kääntyikin sitten nopeasti menestykseen ja pelaajien vastaanottoon.
Täytyisi katsoa uudestaan, mutta oli se aika vaivautunutta. Jos scoret olisivat oikeasti Järveä miellyttäviä, niin kyllä sieltä olisi enemmän PR-tyylisesti tullut "Vastaanotto on ollut todella positiivinen. Olemme todella tyytyväisiä..." -tyyppistä matskua. Nyt oli vain sellaista vähän vienoa kainoa "ihan hyviä...". Tosin kun en miestä tunne, niin voihan olla syynä tuo Paavin arvailema nöyryys. Nöyriä kavereitahan nuo ovat (paitsi ehkä Rautalahti :D), sen nyt tietää.

Vähän sääliksi käy, jos ovat oikeasti pettyneet pisteisiin. Pitkä työ kuitenkin takana ja tunteet saattavat olla pinnassa. Toivotaan, että pelaajakunta arvostaisi suuremmalla kapasiteetilla.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Tosin kun en miestä tunne, niin voihan olla syynä tuo Paavin arvailema nöyryys.

Kyllä se paljolti varmaan sitä oli, ja ei tuo haastis ehkä kuitenkaan ollut "se" paikka jossa Järvi olisi halunnut peliä ylettömästi "puffata". Meinaan ainakin omaan korvaan olisi särähtänyt, jos homma olisi mennyt puhtaaksi PR-puheeksi...

Ja aika hyvin mies hoiti ne Heikkilän Martta-puheet. Olisin varmaan itse sanonut, että siinä saavat Martatkin juosta karkuun, kun pimeydestä hyppäävät pahan voimat Waken kimppuun. ;)

Mutta joo, olisi mukavaa ollut kuulla asteen syvemmälle meneviä juttuja, mutta minkäs teet. Soppari MS:n kanssa (siis ihan yleinen tapa) kuitenkin estää menemistä meheviin yksityiskohtiin, joten se on sitten sitä samaa kuin pääosin kaikissa muissakin haastiksissa. Kaikki on niin hus-hus kuitenkin..
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Haastattelu oli ihan hauska kulttuurien kohtaaminen. Nyberg ei vanhempana heppuna tietänyt juuri mitään, siinä missä Lake taas hermoili jonkun verran suorassa(?) televisiolähetyksessä.

Hohhoijaa mitä stereotypiaa. Ensinnäkin Sami Järvi (40 v.) sekä Arto Nyberg (43 v.) ovat lähes saman ikäisiä ja luultavasti naputelleet VIC 20:sta silloin kun sinä olit vielä pilke isukin silmäkulmassa. Nyberg on pätevä toimittaja ja painotus sanalla toimittaja. En huomannut hänen tietämyksessään mitään epäkohtaa liittyen Remedyyn tai Sami Järveen. Sami hoiti myös osuutensa hienosti, ja oli selväti jännittynyt pelin julkaisusta. Silloinhan vasta tiimi näkee, miten "paljon kohutut" arvosanat vaikuttavat itse myyntiin.

Ilahduttavaa oli myös havaita, että Sami ja varmasti myös koko Remedy ovat halukkaita jatkamaan Alan Waken viittoittamalla tiellä kenties jatko-osien tai muun median (elokuva?) parissa. Hyvä Remedy!
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Kyllä Nyberg soperteli miten käyttäisi sanaa Xbox. Jotain se yritti sanoa, että "Alan Wakea voi pelata vain Xboxilla, tai siis Xboxissa" ja toistamiseenkin samaan tyyliin. Tuli kyllä kuva ettei aivan ole pelaaminen hänen omaa alaansa tai enintään casual tasoa joille sana playstation tarkoittaa kaikkia pelikonsoleita nintendoista xboxeihin.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Kovalchuk: Mitä ihmettä yrität nyt oikein selittää? Muistetaan nyt, että tämä ei ole (toivottavasti) absoluuttinen totuus, kun sitä kehutaan?

Tarkoitan sitä, että yksi arvostelu(oli arvosana sitten miten hyvä/huono tahansa) on aina yksi mielipide, arvostelun kirjoittajan mielipide. Monella on varmasti se oma suosikki arvostelijansa, jonka on huomannut pitävän samantyylisistä peleistä kuin mistä itse pitää, tai joka arvostaa samoja ominaisuuksia pelissä kuin itse. Siitä huolimatta tämän suosikkiarvostelijan mielipide ei ole kaikkien pelistä kiinnostuneiden kohdalla se absoluuttinen totuus. Eli siis joku toinen lukija voikin pitää tärkeänä vaikkapa niitä ominaisuuksia, joita tämä arvostelija on vaikkapa maininnut miinuksina.

Yritän siis sanoa sitä, että on hienoa, että Iltalehti on arvostellut pelin, mutta kyseessä on vain yksi arvostelu, vaikkakin hyvä sellainen. Pitää siis samalla muistaa se, että se pelin kokonaisarvosana muodostuu useammasta arvostelusta ja niiden keskiarvoista(vaikkapa metacriticissä). Keskiarvo on siitä hyvä matemaattinen tunnusluku, että kun arvosteluja kuitenkin saadaan Alan Wakesta monia kymmeniä, niin ne ääripäät luultavasti(eli siis 70 pisteen arvostelut ja 95 pisteen arvostelut) "kumoavat" toisensa ja kun suurin osa antaa kuitenkin pelille pisteitä 80-90, niin saadaan keskiarvon avulla kaivettua esiin se "todellinen arvosana", joka muodostuu siis monista arvovaltaisista mielipiteistä.

Tarkoituksenani oli siis muistuttaa, että kannattaa lukea pelistä kuin pelistä useita arvosteluja, jotta siitä saa parhaan kuvan ja pitää mielessä se, että arvostelu on aina vain sen kirjoittajan mielipide. Ei siis kannata lytätä jotain arvostelua/arvostelijaa vain sen takia, että hän nyt sattui pitämään jostain pelistä enemmän/vähemmän kuin sinä itse.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Vähän sääliksi käy, jos ovat oikeasti pettyneet pisteisiin. Pitkä työ kuitenkin takana ja tunteet saattavat olla pinnassa. Toivotaan, että pelaajakunta arvostaisi suuremmalla kapasiteetilla.

"Julkaistaan kun on valmis" asenne kääntyy jossain vaiheessa itseään vastaan, sillä muu maailma menee koko ajan eteenpäin ja etenkin peliteollisuudessa kehitysvauhti on kova. Jossain vaiheessa, etenkin pienellä tiimillä tehtäessä, teknologian osalta jäädään jo muista jälkeen jos väännetään omaa tuotosta liian pitkään.

Valmiin ja riittävän valmiin välinen tasapaino on joskus vaikea löytää.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Hohhoijaa mitä stereotypiaa. Ensinnäkin Sami Järvi (40 v.) sekä Arto Nyberg (43 v.) ovat lähes saman ikäisiä ja luultavasti naputelleet VIC 20:sta silloin kun sinä olit vielä pilke isukin silmäkulmassa. Nyberg on pätevä toimittaja ja painotus sanalla toimittaja. En huomannut hänen tietämyksessään mitään epäkohtaa liittyen Remedyyn tai Sami Järveen.
Hienoa tämä foorumihenki nykyään. Taas mennään henkilökohtaisuuksiin puolustettaessa Nybergiä tältä karmealta vääryydeltä, eli ihan validilta huomiolta. Kyllä Nyberg on hyvä toimittaja, mutta aivan selvästihän huomasi, ettei hän nykyään hirmuisesti perillä pelialasta ole, vaikka sitten joskus pienenä junnuna olisikin pelannut. Taustatyö toki tehty tarpeeksi hyvin ja ammattimies, joten ei tuo liiemmin haitannut.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

"Julkaistaan kun on valmis" asenne kääntyy jossain vaiheessa itseään vastaan, sillä muu maailma menee koko ajan eteenpäin ja etenkin peliteollisuudessa kehitysvauhti on kova. Jossain vaiheessa, etenkin pienellä tiimillä tehtäessä, teknologian osalta jäädään jo muista jälkeen jos väännetään omaa tuotosta liian pitkään.

Valmiin ja riittävän valmiin välinen tasapaino on joskus vaikea löytää.

En tiedä onko mitään näyttöä, että Alan Wakessa tai oikein missään muussakaan pelissä olisi noin käynyt. Perfektionismin sijaan kyseessä on yleensä projektihallinnan tms. kuseminen - normisettiä softaprojekteissa. Ei se silloin vaan ole oikeasti riittävässä julkaisukunnossa.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

En tiedä onko mitään näyttöä, että Alan Wakessa tai oikein missään muussakaan pelissä olisi noin käynyt.

Kehitysajan pitkittymisen taustoista en ainakaan minä tiedä sen enempää, mutta vaikuttaisi että jossain vaiheessa päätettiin muuttaa suuntaa avoimesta pelimaailmasta tiukempaan tarinavetoiseen malliin, joka ehkä aiheutti projektin pitenemisen. Tai sitten se oli todettu ainoaksi keinoksi saada peli ulos edes jotenkin kohtuullisessa ajassa.

Jos peliä tehtään samoista lähtökohdista monta vuotta joudutaan jossain vaiheessa nostamaan katsetta hieman ylös ja vilkaiseman mitä muut ovat tehneet. Jos kilpailijat ovat selkeästi edellä vaikkapa graafisessa näyttävyydessä, voidaan joutua tekemään joitain pelin osa-alueita uudestaan ettei olla liikaa jäljessä. Tämä osaltaan aiheuttaa projektin venymistä entisestään. Tuskinpa mikään studio tuollaista kuitenkaan suoraan tunnustaa.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Hohhoijaa mitä stereotypiaa. Ensinnäkin Sami Järvi (40 v.) sekä Arto Nyberg (43 v.) ovat lähes saman ikäisiä ja luultavasti naputelleet VIC 20:sta silloin kun sinä olit vielä pilke isukin silmäkulmassa.
Enpä uskonut, että tällaiseenkin vielä törmäisin. Luuletko, että minua kiinnostaa se, miten vanhoja nämä henkilöt ovat verrattuna minuun (laskien vielä sen faktan, että et edes tiedä ikääni)? Kommenttini koski vain ja ainoastaan sitä, minkä itse Nybergkin tunnusti; tämän edustaessa täysin erilaista tahoa Järveen verrattuna ohjelmajuontajana, ei ollut tietystikään perehtynyt pelialaan sitä taustatyötä enempää.

Hyvin silti hommansa hoiti, ja puhuinkin tässä kulttuurien kohtaamisesta enkä mollannut hyvää toimittajaa. Kuvittelin tosin Nybergin olevan huomattavastikin vanhempi.

Tarkoitan sitä, että yksi arvostelu(oli arvosana sitten miten hyvä/huono tahansa) on aina yksi mielipide...
Ihan hienoa ja validia tekstiä, mutta ihan turhaan ja väärässä paikassa.

hartzu: Kyllä tuo päätös muuttaa peli lineaariseksi oli ihan tarinankuljetuksen takia. Eikä virallisen lausunnon lisäksi loogisesti päättelemälläkään voisi päätyä toiseen tulokseen, sillä miten toteuttaa episodimainen trilleri hiekkalaatikossa millään tavalla uskottavasti? Muutenkin tuollaiset "huono, koska pitkä kehitysaika" -lausunnot ovat aika epämääräisiä.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Porukka tuntuu unohtavan ihan täysin, että Remedyllä on normaalia huomattavasti pienempi jengi tekemässä pelejä kuin esimerkiksi näillä EA:n ja Ubisoftin järkäleillä. Jos peli tehdään alusta asti itse, moottoreita myöten, on aivan luonnollista, että kehityksessä menee aikaa. Samalla tavalla ensimmäistä Max Paynea odotettiin aivan järjettömän kauan, jonka jälkeen jatko-osa tulikin ns. normaaliin tahtiin.

Mielenkiintoinen oli tuo Arto Nybergin haastattelu ja todellakin erittäin symppikseltä kaverilta tuo Järvi vaikuttaa. Henkilökohtaisesti toivon kyllä Alan Wakelle loistavaa menestystä. Kyllä Remedyn jampat on sen ansainneet. :)
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom