Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Aivan törkeän kova pelihän tämä on ja tyylikäs kuin mikä. En odottanut kuin enintään hyvää peliä, enkä ensimmäisestä osasta pahemmin edes pitänyt, mutta tämä olikin vuoden kovin yllätys itselleni. Pitkästä aikaa tällaisen genren peli joka tuntuu omaperäiseltä, enkä osaa arvata oikein lainkaan mitä seuraavaksi tapahtuu. Peli ei myöskään kädestä pitäen jatkuvasti ole ohjaamassa eteenpäin, mistä ehdottomasti plussaa.

Edelleen ainoat pienet miinukset ajoittaiset pop upit, joita tosin aivan alun jälkeen on tullut paljon vähemmän. Osa dialogista on myös hieman juustoista ja kaikkien hahmojen kasvoanimaatiot eivät ole aivan niin hiottuja, mutta nämä eivät juurikaan pelikokemusta ole häirinneet.

Liikkuminenhan on tässä todella hyvin tehty ja ampuminenkin myös heti default-asetuksilla toimii. Jonkun Resident Evil 4:en kanssa joutui melko paljon säätämään ohjauksen kanssa ennen kuin tuntui hyvältä, mutta tämän kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.
 
No toki nyt en ole töistä johtuvista syistä ehtinyt ja jaksanutkaan pelata kahteen päivään peliä. Onko sitten sinä aikana tullut merkittäviä bugikorjauksia? Hyvä niin, jos on jo tullut.
Boksin versio oli launchissa huonoimmassa kunnossa (version-kaksi pleikkaa ja pc:tä jäljessä) ja nyt on tuotu jo kaksi patchia bugikirjauksia. Noin tunnin olen pelannut uusinta versiota, enkä huomannut enää ainoatakaan bugia. Alunperin jonkinlaista valaistusbugia ainakin oli.

Ilmeisesti audiobugi boksilla vielä on (itselleni se on tullut kerran neljään tuntiin), ja se on kehitystiimillä tiedossa.
 
Läpi meni aikaan 25h. Todella rauhassa tuli nuohottua nurkat ja luettua/kuunneltua kaikki mitä eteen tuli. Odotin hyvää peliä, mutta tämä yllätti loistavuudellaan! Goty omalle kohdalle kyllä. PS5-versiossa bugitti pari kertaa äänet, olivat siis puheäänet mykkänä. Ruudunpäivitys takkusi performance-tilassa muutamissa kohdissa pahasti, siis varmasti 40fps:ään ainakin tippui. Muuten ei paljolti valitettavaa olekkaan. Tarina oli kyllä todella imuisa ja tuntui kokoajan että pitäisi päästä taas jatkamaan.
 
XSX:llä olen pelannut, ja on kyllä todettava, että johan on buginen purkkaviritelmä peliksi. Grafiikat ja maisemat glitchaavat tapaan, jota en edes muista ennen nähneeni, ohjaus on kammottavan huono, ja pelimaailma ärsyttävän putkimainen ja hirvittävän kulissimainen. Äänet glitchaavat kadoten kokonaan tai ollen liian kovia tai hiljaisia ja sitten ääninäyttely on välillä täysin epäsynkassa hahmojen kasvojen liikkeiden kanssa ja hahmot sekä niiden liikkeet näyttävät ajoittain onnettoman huonosti toteutetuilta ja jäykiltä.
Kuulostaa sen verran rajuilta teknisiltä ongelmilta, että kannattaa käynnistää koko konsoli kunnolla uusiksi. Joskus Series X vetää itsensä salaperäisesti juntturaan ja aiheuttaa joissain peleissä ihan ihmeellisiä ongelmia. PS5:llä tuollaisia ongelmia ei itellä ollut edes julkaisupäivän versiossa eikä myöskään toistaiseksi uusimman päivityksenkään jälkeen.
 
Oivoi. Ainakin kahden ja puolen tunnin pelaamisen perusteella kyseessä näyttäisi olevan itselleni varsin massiivinen pettymys tässä käsillä. XSX:llä olen pelannut, ja on kyllä todettava, että johan on buginen purkkaviritelmä peliksi. Grafiikat ja maisemat glitchaavat tapaan, jota en edes muista ennen nähneeni, ohjaus on kammottavan huono, ja pelimaailma ärsyttävän putkimainen ja hirvittävän kulissimainen. Äänet glitchaavat kadoten kokonaan tai ollen liian kovia tai hiljaisia ja sitten ääninäyttely on välillä täysin epäsynkassa hahmojen kasvojen liikkeiden kanssa ja hahmot sekä niiden liikkeet näyttävät ajoittain onnettoman huonosti toteutetuilta ja jäykiltä. Myös juoni on ainakin alkuun ollut hölmöä huttua, joka ei nyt ole alkanut ollenkaan kiinnostaa. Ja tuo päähenkilön mielessä oleva salapoliisiulottuvuus on myös niin teennäinen ja tönkösti toteutettu juttu, ettei nyt vaan tule oikeanlaista immersiota, ja mielenkiintoa tämän pelaamiseen.

Huvittavaa on myös, että pelin nimi on Alan Wake 2, eikä ensimmäiseen kahteen ja puoleen tuntiin edes pelata kyseisellä hahmolla. Toki peliä pitää paljon pidemmälle pelata, ennen kuin voin ihan kunnolla kertoa lopullista mielipidettäni siitä. Alku tiputti kuitenkin lähes kaikki odotukseni nolliin, ja nyt on kyllä tekemistä siinä, että pystyn peliä motivoituneena jatkamaan.

Tässä vaiheessa ihmetyttää kyllä kovasti, miten tämä on voinut kymppejäkin varsin monilta arvostelijatahoilta napsia? Jo niin buginen ollut itselleni, että Cyberpunk 2077 julkaisussaan oli todella paljon vähäbugisempi, ja siitä kuitenkin valitettiin todella paljon. Todella harmi, että tämä on tuntunut näin heikolta tekeleeltä itselleni. Olen kuitenkin pitänyt Remedyn aikaisemmista peleistä paljon, ja arvostanut kyseisen suomalaisstudion onnistunutta tekemistä kansainvälisillä pelimarkkinoilla. Ja Alan Wake 2 oli kyllä ehdottomasti yksi eniten odottamiani pelejä tänä vuonna. Nyt siitä uhkaa tulla minulle yksi vuoden suurimpia pettymyksiä. Tätä en todellakaan olisi uskonut sanovani. :(
Pelaan myös series x:llä, eikä yhtä ainoaa bugin ole tullut vastaan, ellei laske alun ääniongelmista, joka korjantuu. Pelaan laatu asetuksilla, enkä koe ohjauksen tai muunkaan olevan hidasta tai huonoa.
 
Kuulostaa sen verran rajuilta teknisiltä ongelmilta, että kannattaa käynnistää koko konsoli kunnolla uusiksi. Joskus Series X vetää itsensä salaperäisesti juntturaan ja aiheuttaa joissain peleissä ihan ihmeellisiä ongelmia. PS5:llä tuollaisia ongelmia ei itellä ollut edes julkaisupäivän versiossa eikä myöskään toistaiseksi uusimman päivityksenkään jälkeen.
En tiedä sitten olisiko tässä tosiaan jotain isompaa vikaa tulossa tai jo tullut boxiini? Nimittäin kerran ei tuossa muutama päivä sitten suostunut käynnistymään enää ollenkaan, vaan jäi käyttiksen päivityslooppia tekemään, kunnes lopulta tuli virheilmoitus, ja sitten uudelleen sama looppi. Tehdasasetusten palauttamisella kuitenkin tokeni. En tosin muissa peleissä ole mitään erityisiä ongelmia havainnut sen jälkeen. Toki en ole pelannut kuin graafisesti kevyttä Marble It Upia, AC Valhallaa (DLC:t meneillään nyt) ja Far Cry 6:ta Alan Wake 2:n lisäksi tuon jälkeen. Valhallassa oli samoja lieviä HDR-ongelmia, mitä minulla on siinä aina ollut, ja FC 6:ssa en kyllä huomannut mitään ongelmia. Hetki sitten kokeilin Alan Wake 2:ta päivityksen jälkeen, ja en nyt ihan samoihin glitcheihin törmännyt kuin aiemmin, mutta oli tuossa grafiikassa edelleen kummallista sumuisuutta suttuisuutta ja rakeisuutta. Ja ohjauksesta en edelleenkään pidä. Äänissä ei kyllä nyt enää ollut ongelmia. Peli ei vaikuta nyt vaan oikein minun makuhermooni sopivalta. Edelleen jatkan toki pelaamista, mutta nytkään en kovin kauaa jaksanut, kun alkoi tökkiä ja puuduttaa tuo ulkoasu sekä myös pelattavuus.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaankaan. En koskenut muuhun kuin ruudunpäivitykseen. Tai siis oliko performance mode? Mutta siis sen vaihdoin käyttöön, ja sitten menin peliin.
Tuli vaan tosta rakeisuudesta mieleen heti tuo film grain, joka pitäisi kieltää peleissä :D

Performance mode on myös hieman suttuisempi, kuin se quality mode.
 
Tuli vaan tosta rakeisuudesta mieleen heti tuo film grain, joka pitäisi kieltää peleissä :D

Performance mode on myös hieman suttuisempi, kuin se quality mode.
Juu kokeilin nyt poistaa tuon film grainin, ja kyllähän se kieltämättä heti paransi ulkoasua. On kyllä aika typerä vakioasetuksena. Kiitos vinkistä. En olisi edes huomannut ainakaan hetkeen tuota tarkistaa.
 
Samaa olen miettinyt. Että kummalle hankkisin. Tuommoinen vertailu löytyi:


Nyt on Digital Foundrykin saanut testattua Xbox versiot.


Xbox Series X ja PS5 ovat kuvanlaadultaan hyvin lähellä toisiaan, samat resoluutiot, samat ongelmat. Sen sijaan suorituskyky on Xboxilla parempi sekä performance että quality -pelitiloissa. Siinä missä PS5:llä tippuu fps raskaamissa kohdissa, Xbox Series X pitää tavoite ruudunpäivityksen hyvin, joskaan ei sekään täydellisesti. PS5 lataa tallennuksesta peliin noin 2 sekuntia nopeammin.

Xbox Series S mallaa kuvanlaadun Series X:n performance moodista, joskin jossain kohdin resoluutio tippuu alemmaksi. Suorituskyky pysyy varsin hyvin 30 ruudussa sekunnissa, mutta 60fps vaihtoehtoa ei ole.

Ultimaattinen kokemus silti edelleen PC:llä, jos vaan myllystä löytyy tehoa.
 
Viimeksi muokattu:
Joidenkin ihmisten arvostelukykyyn voi myös vaikuttaa tuo naispääosa ja sen tekemiset tässä pelissä, joten tietyt kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa. En jaksa avata asiaa enempää koska se ei mielestäni ansaitse sitä.
 
Joidenkin ihmisten arvostelukykyyn voi myös vaikuttaa tuo naispääosa ja sen tekemiset tässä pelissä, joten tietyt kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa. En jaksa avata asiaa enempää koska se ei mielestäni ansaitse sitä.
Taidat yrittää minuun viitata, mutta jos niin on, niin olet kyllä perustavanlaatuisesti ymmärtänyt väärin, jos kuvittelet minulla olevan sinänsä mitään naishahmoja vastaan peleissä. Agendoja ja saarnaavia hahmoja vastaan minulla on toki aina. Eli jos ne ovat sukupuolittamista tai tiettyjen ryhmien asemaa korostuneesti ja epäluontevasti esiin tuovia, niin en toki silloin pidä hahmoista. Varsinaisen sukupuolen kanssa asialla ei silti ole suoraan tekemistä.

Yksi kaikkien aikojen suosikkipelihahmoistani on nainen, eli Lara Croft (sekä vanhoissa että uusissa Tomb Raidereissa erinomainen sankari).
Myöskin Aloy toimi varsin hyvin Horizon Zero Dawnissa, vaikka sitten kakkosessa alkoi kyllä hiukan ärsyttää kaikkitietävyytensä ja muihin hahmoihin kohdistuneen holhoavan asenteensa takia. Lisäksi Life is Strangessa ja sen prologi-osassa (Before the Stormissa) on kaikkien aikojen parhaita ja kiehtovimpia hahmoja mitä olen peleissä nähnyt, ja ne hahmot ovat nimenomaan naisia. Nämä kaikki naishahmot ovat upeita, persoonallisia ja ennen kaikkea luontevia (paitsi Aloy Forbidden Westissa).

Remedyn peleistä myöskin Controlin päähahmo Jesse on erittäin toimiva naishahmo. Enkä kyllä Alan Wake 2:ssakaan ole nimenomaan tuota naispäähenkilöä, eli Saga Anderssonia, kokenut mitenkään ärsyttävänä. Ihan pätevästi toteutettu hahmona sinänsä, vaikka hahmon ohjattavuudesta en pidäkään. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä hahmon sukupuolen kanssa. Se minua toki on hiukan harmittanut Alan Wake 2:n alussa, että sinänsä minulle erittäin mieleistä ja mielenkiintoista Alan Wake-hahmoa ei ole ohjattavana. Ilmeisesti sitten myöhemmin myös hänellä pääsee kuitenkin pelaamaan. Tälläkään ei ole mitään tekemistä sinänsä sen suhteen, miten koen pelin naishahmon, joka on siis mielestäni ihan hyvän tuntuinen hahmo, enkä ole häntä kokenut mitenkään teennäisenä sinänsä. Sen mielietsivätoimiston koen kylläkin aika teennäisenä ja huonona immersion kannalta, mutta silläkään ei ole päähenkilön itsensä tai hänen sukupuolensa kanssa mitään tekemistä. Itse asiassa Alan Wake 2:ssa on aivan karmivan ärsyttävä ja tönkkö hahmo nimenomaan mieshahmo, eli tuo Sam Laken näyttelemä poliisi. Huhhuh, mutta on kyllä puistattavan tökerö ja huono hahmo! Ja muutkin NPC:t ovat olleet luvalla sanoen varsin onnettomia tapauksia hahmojen luontevuuden sekä näyttelijäsuoritusten osalta.

En suosittelisi muodostamaan liikaa omia käsityksiä siitä miten toiset ajattelevat, vaan kannattaa lukea ihan huolella niitä perusteluja nimenomaan sen kirjoittajan itsensä suoraan kirjoittaman pohjalta, ilman taka-ajatuksien ja piilomerkitysten hakemista.
 
Viimeksi muokattu:
Taidat yrittää minuun viitata, mutta jos niin on, niin olet kyllä perustavanlaatuisesti ymmärtänyt väärin, jos kuvittelet minulla olevan sinänsä mitään naishahmoja vastaan peleissä. Agendoja ja saarnaavia hahmoja vastaan minulla on toki aina, jos ne ovat sukupuolittamista tai tiettyjen ryhmien asemaa korostuneesti ja epäluontevasti esiin tuovia, niin en toki silloin pidä hahmosta. Varsinaisen sukupuolen kanssa asialla ei silti ole suoraan tekemistä.

Yksi kaikkien aikojen suosikkipelihahmoistani on nainen, eli Lara Croft (sekä vanhoissa että uusissa Tomb Raidereissa erinomainen sankari).
Myöskin Aloy toimi varsin hyvin Horizon Zero Dawnissa, vaikka sitten kakkosessa alkoi kyllä hiukan ärsyttää kaikkitietävyytensä ja muihin hahmoihin kohdistuneen holhoavan asenteensa takia. Lisäksi Life is Strangessa ja sen prologi-osassa (Before the Stormissa) on kaikkien aikojen parhaita ja kiehtovimpia hahmoja mitä olen peleissä nähnyt, ja ne hahmot ovat nimenomaan naisia. Nämä kaikki naishahmot ovat upeita, persoonallisia ja ennen kaikkea luontevia (paitsi Aloy Forbidden Westissa).

Remedyn peleistä myöskin Controlin päähahmo Jesse on erittäin toimiva naishahmo. Enkä kyllä Alan Wake 2:ssakaan ole nimenomaan tuota naispäähenkilöä, eli Saga Andersonia, kokenut mitenkään ärsyttävänä. Ihan pätevästi toteutettu hahmona sinänsä, vaikka hahmon ohjattavuudesta en pidäkään. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä hahmon sukupuolen kanssa. Se minua toki on hiukan harmittanut Alan Wake 2:n alussa, että sinänsä paljon pitämääni Alan Wake-hahmoa ei ole ohjattavana. Ilmeisesti sitten myöhemmin myös hänellä pääsee kuitenkin pelaamaan. Tälläkään ei ole mitään tekemistä sinänsä sen suhteen, miten koen pelin naishahmon, joka on siis mielestäni ihan hyvän tuntuinen hahmo, enkä ole häntä kokenut mitenkään teennäisenä sinänsä. Sen mielietsivätoimiston koen kylläkin aika teennäisenä ja huonona immersion kannalta, mutta silläkään ei ole päähenkilön itsensä tai hänen sukupuolensa kanssa mitään tekemistä. Itse asiassa Alan Wake 2:ssa on aivan karmivan ärsyttävä ja tönkkö hahmo nimenomaan mieshahmo, eli tuo Sam Laken näyttelemä poliisi. Huhhuh, mutta on kyllä puistattavan tökerö ja huono hahmo! Ja muutkin NPC:t ovat olleet luvalla sanoen varsin onnettomia tapauksia hahmojen luontevuuden sekä näyttelijäsuoritusten osalta.

En suosittelisi muodostamaan liikaa omia käsityksiä siitä miten toiset ajattelevat, vaan kannattaa lukea ihan huolella niitä perusteluja nimenomaan sen kirjoittajan itsensä suoraan kirjoittaman pohjalta, ilman taka-ajatuksien ja piilomerkitysten hakemista.
Se hyvä puoli tuossa mind placessa on, että jos olet jo Sagalla pelatessa onnistunut kaikki vinkit löytämään, niin se heittää automaattisesti kaiken sinne taululle tai ainakin mulla on pari kertaa noin käynyt, että olen sinne mennyt ja autopilotti hoitanut niiden lappujen laittelun.

Ja huoli pois, pääset kyllä Alanilla pelaamaan :)
 
Täytyy sanoa etten ollut millään tavalla kiinnostunut tämän pelin julkaisusta, vaikka aikanaan toki ensimmäisestä osasta pidinkin. Lisäksi olin vielä päättänyt, että Mario Wonder jäisi viimeiseksi peliksi ennen muksuille jouluksi hommattavaa psvr, mutta kuinkas kävikään ja tuossa näyttää parhaillaan tämäkin latautuvan pleikalle :rolleyes:
 
Kirjoitin erääseen FB-ryhmään arvostelun, pastean sen tänne:

Alan Wake teki odotetun paluun 13 vuoden jälkeen, kiva että Remedy saa tehdä menestyksensä myötä mitä haluaa. Ja niin toden totta tekevätkin, sen verran hämärissä metametametametavesissä Wake II hetkittäin liikkui. Valitettavasti touhu raahasi aivan liian pitkään, 25 tuntia yhdelle selviytymiskauhulle on puolet liikaa.
Saga Anderson samoili Bright Fallsissa, Alan Wake oli jumissa Dark Placessa – nämä voi suorittaa aikalailla haluamassaan järjestyksessä. Waken osioiden pelimekaaninen kikka ei valitettavasti oikein toiminut ja hetkittäin huomasin jolkottelevani tuntitolkulla samoja polkuja tietämättä minne mennä. Sagalla vastaavaa ongelmaa ei ollut ja Bright Falls ja sen lähitienoot suomalaisine Watery-kylineen olivatkin mukavia mestoja vaeltaa. Koominen aspekti vähensi pelottavuutta, ja en minä kyllä tätäkään peliä voi järin pelottavaksi kutsua. Samoja säikyttelyefektejä käytettiin koko matkan ajan, muutaman kerran onnistuivat säpsäyttämään, aika halpaa.
Remedyn ikuinen riippakivi paskat pomotaistelut toistuivat myös tässä ja kolmannen kohdalla vaihdoinkin suosiolla vaikeustason easyksi, because I can. Pelimekaanisia vittuiluja olivat esimerkiksi inventaario, joka oli shoeboxia myöten täynnä Sagan puolella (kyllä, hommasin kaikki laajennukset), mutta alituiseen tyhjänä Alanilla - ärsyttävää. Samasta syystä en jaksanut haeskella kaikkia salaisuuksia, koska niistä sai vain lisää turhaa krääsää, jota ei mahtunut enää säilöön – tätä tapahtui jo ennen vaikeustason muuttamista. B-elokuvamaista fiilistä toivat kököt näyttelijäsuoritukset, jotka onneksi saivat lisätenhoa pelihistorian parhaimmalla FMV:n käytöllä, moistahan on viljelty kaikkialle.
Bugejakin oli paljon. Muutaman kerran Mind Place jumittui ilman mahdollisuutta päästä pois (ilmeisesti korjattu), äänisynkka oli alusta lähtien viturallaan eikä siis aivan vähän vaan sillointällöin useita sekunteja, kerran putosin maan sisään Sagan kehon väännellessä irvokkaan epäluonnollisissa asennoissa, tutoriaaliviestejä pärähteli ruudulle vielä lopputaistelussakin, valaistus teki temppuja vähän väliä erityisesti sisältä ulos siirtyessä (ilmeisesti korjattu ainakin jotain). Hahmomallit olivat myös todella elottomia ja tönkköjä, poikkeuksellisen jopa. Remedy saisi ehkä siirtyä Unreal Engine 5:n pariin, kyllä se tämmöiseen taipuisi ihan mukavasti.
Siitä huolimatta, matkan varrella oli ikimuistoisia kohtia ja oli mukava saattaa Alanin matka päätökseensä – tai sitten ei.
3/5
 
Oivoi. Ainakin kahden ja puolen tunnin pelaamisen perusteella kyseessä näyttäisi olevan itselleni varsin massiivinen pettymys tässä käsillä. XSX:llä olen pelannut, ja on kyllä todettava, että johan on buginen purkkaviritelmä peliksi. Grafiikat ja maisemat glitchaavat tapaan, jota en edes muista ennen nähneeni, ohjaus on kammottavan huono, ja pelimaailma ärsyttävän putkimainen ja hirvittävän kulissimainen. Äänet glitchaavat kadoten kokonaan tai ollen liian kovia tai hiljaisia ja sitten ääninäyttely on välillä täysin epäsynkassa hahmojen kasvojen liikkeiden kanssa ja hahmot sekä niiden liikkeet näyttävät ajoittain onnettoman huonosti toteutetuilta ja jäykiltä. Myös juoni on ainakin alkuun ollut hölmöä huttua, joka ei nyt ole alkanut ollenkaan kiinnostaa. Ja tuo päähenkilön mielessä oleva salapoliisiulottuvuus on myös niin teennäinen ja tönkösti toteutettu juttu, ettei nyt vaan tule oikeanlaista immersiota, ja mielenkiintoa tämän pelaamiseen.

Huvittavaa on myös, että pelin nimi on Alan Wake 2, eikä ensimmäiseen kahteen ja puoleen tuntiin edes pelata kyseisellä hahmolla. Toki peliä pitää paljon pidemmälle pelata, ennen kuin voin ihan kunnolla kertoa lopullista mielipidettäni siitä. Alku tiputti kuitenkin lähes kaikki odotukseni nolliin, ja nyt on kyllä tekemistä siinä, että pystyn peliä motivoituneena jatkamaan.

Tässä vaiheessa ihmetyttää kyllä kovasti, miten tämä on voinut kymppejäkin varsin monilta arvostelijatahoilta napsia? Jo niin buginen ollut itselleni, että Cyberpunk 2077 julkaisussaan oli todella paljon vähäbugisempi, ja siitä kuitenkin valitettiin todella paljon. Todella harmi, että tämä on tuntunut näin heikolta tekeleeltä itselleni. Olen kuitenkin pitänyt Remedyn aikaisemmista peleistä paljon, ja arvostanut kyseisen suomalaisstudion onnistunutta tekemistä kansainvälisillä pelimarkkinoilla. Ja Alan Wake 2 oli kyllä ehdottomasti yksi eniten odottamiani pelejä tänä vuonna. Nyt siitä uhkaa tulla minulle yksi vuoden suurimpia pettymyksiä. Tätä en todellakaan olisi uskonut sanovani. :(
Ei yhen yhtä bugia ole tullut vastaan.Ohjattavuus hieman tahmea,muuten täys 10 peli.Helposti vuoden paras.
 
Ylös Bottom