Oivoi. Ainakin kahden ja puolen tunnin pelaamisen perusteella kyseessä näyttäisi olevan itselleni varsin massiivinen pettymys tässä käsillä. XSX:llä olen pelannut, ja on kyllä todettava, että johan on buginen purkkaviritelmä peliksi. Grafiikat ja maisemat glitchaavat tapaan, jota en edes muista ennen nähneeni, ohjaus on kammottavan huono, ja pelimaailma ärsyttävän putkimainen ja hirvittävän kulissimainen. Äänet glitchaavat kadoten kokonaan tai ollen liian kovia tai hiljaisia ja sitten ääninäyttely on välillä täysin epäsynkassa hahmojen kasvojen liikkeiden kanssa ja hahmot sekä niiden liikkeet näyttävät ajoittain onnettoman huonosti toteutetuilta ja jäykiltä. Myös juoni on ainakin alkuun ollut hölmöä huttua, joka ei nyt ole alkanut ollenkaan kiinnostaa. Ja tuo päähenkilön mielessä oleva salapoliisiulottuvuus on myös niin teennäinen ja tönkösti toteutettu juttu, ettei nyt vaan tule oikeanlaista immersiota, ja mielenkiintoa tämän pelaamiseen.
Huvittavaa on myös, että pelin nimi on Alan Wake 2, eikä ensimmäiseen kahteen ja puoleen tuntiin edes pelata kyseisellä hahmolla. Toki peliä pitää paljon pidemmälle pelata, ennen kuin voin ihan kunnolla kertoa lopullista mielipidettäni siitä. Alku tiputti kuitenkin lähes kaikki odotukseni nolliin, ja nyt on kyllä tekemistä siinä, että pystyn peliä motivoituneena jatkamaan.
Tässä vaiheessa ihmetyttää kyllä kovasti, miten tämä on voinut kymppejäkin varsin monilta arvostelijatahoilta napsia? Jo niin buginen ollut itselleni, että Cyberpunk 2077 julkaisussaan oli todella paljon vähäbugisempi, ja siitä kuitenkin valitettiin todella paljon. Todella harmi, että tämä on tuntunut näin heikolta tekeleeltä itselleni. Olen kuitenkin pitänyt Remedyn aikaisemmista peleistä paljon, ja arvostanut kyseisen suomalaisstudion onnistunutta tekemistä kansainvälisillä pelimarkkinoilla. Ja Alan Wake 2 oli kyllä ehdottomasti yksi eniten odottamani pelejä tänä vuonna. Nyt siitä uhkaa tulla minulle yksi vuoden suurimpia pettymyksiä. Tätä en todellakaan olisi uskonut sanovani.