Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Sitä en vain ymmärrä että miten Epic hyötyy siitä että peli on vain diginä? Eihän konsoleilla, joille se fyysinen olisi tullut, ole edes mitään mahdollisuutta ostaa peliä Epicin kaupasta. Ja pc:llä taas ei fyysisiä ole paljon näkynyt vuosikausiin (tai -kymmeniin), joten eikö olisi riittänyt että se on Epicin kaupan yksinoikeus?

Kaikki logiikka ja perustelut putoaa tästä ratkaisusta ajan myötä näköjään pois.
Yksinkertaisesti: Juonivetoiset yksinpelit ovat melko kertakäyttökamaa ainakin suurimmalle osalle kuluttajista, joten fyysisen pelin voi myydä eteenpäin kun sen on pelannut läpi. Näistä ei tietenkään Epic saa mitään, vaan käytännössä menettää myyntejä (kyllä, uskon että menettäisi selvästi enemmän myyntejä kuin nyt näiden digivastaisten osalta tulee menettämään).

Jokaisesta digiostoksesta alustasta huolimatta Epic saa massia. Sitten jos fyysisen vielä julkaisee gotynä tms myöhemmin "hyvään" hintaan, saadaan vielä digivastaisten massit mukaan, kun digipeli on ollut jo kovassa alessa ja markkina kyllästynyt siltä osin. Tällöin on helposti varaa menettää vähän niitä pikkurahoja olemattomista digimyynneistä sitten fyysisten kopioiden lähtiessä kiertämään. Toki voi olla, että fyysistä ei lopulta ole enää kannattavaa julkaista ollenkaan, mutta aika näyttää.
 
^
Tottakai ja täysin digi pelithän on Sonyn tavoite jos ei seuraavassa, niin sitä seuraavassa konsoli sukupolvessa. Tän takiahan se levyasema jätetään pois.
Silloin saadaan rahastettua vuosia pelin julkaisusta melkein täysi hinta ja tän hetkiset fyysisten pelien hinnat on muisto vain.
 
Yksinkertaisesti: Juonivetoiset yksinpelit ovat melko kertakäyttökamaa ainakin suurimmalle osalle kuluttajista, joten fyysisen pelin voi myydä eteenpäin kun sen on pelannut läpi. Näistä ei tietenkään Epic saa mitään, vaan käytännössä menettää myyntejä (kyllä, uskon että menettäisi selvästi enemmän myyntejä kuin nyt näiden digivastaisten osalta tulee menettämään).

Jokaisesta digiostoksesta alustasta huolimatta Epic saa massia. Sitten jos fyysisen vielä julkaisee gotynä tms myöhemmin "hyvään" hintaan, saadaan vielä digivastaisten massit mukaan, kun digipeli on ollut jo kovassa alessa ja markkina kyllästynyt siltä osin. Tällöin on helposti varaa menettää vähän niitä pikkurahoja olemattomista digimyynneistä sitten fyysisten kopioiden lähtiessä kiertämään. Toki voi olla, että fyysistä ei lopulta ole enää kannattavaa julkaista ollenkaan, mutta aika näyttää.

Eli näin niiku yksinkertaisettuna-->Ahneus!
 
Oivoi. Ainakin kahden ja puolen tunnin pelaamisen perusteella kyseessä näyttäisi olevan itselleni varsin massiivinen pettymys tässä käsillä. XSX:llä olen pelannut, ja on kyllä todettava, että johan on buginen purkkaviritelmä peliksi. Grafiikat ja maisemat glitchaavat tapaan, jota en edes muista ennen nähneeni, ohjaus on kammottavan huono, ja pelimaailma ärsyttävän putkimainen ja hirvittävän kulissimainen. Äänet glitchaavat kadoten kokonaan tai ollen liian kovia tai hiljaisia ja sitten ääninäyttely on välillä täysin epäsynkassa hahmojen kasvojen liikkeiden kanssa ja hahmot sekä niiden liikkeet näyttävät ajoittain onnettoman huonosti toteutetuilta ja jäykiltä. Myös juoni on ainakin alkuun ollut hölmöä huttua, joka ei nyt ole alkanut ollenkaan kiinnostaa. Ja tuo päähenkilön mielessä oleva salapoliisiulottuvuus on myös niin teennäinen ja tönkösti toteutettu juttu, ettei nyt vaan tule oikeanlaista immersiota, ja mielenkiintoa tämän pelaamiseen.

Huvittavaa on myös, että pelin nimi on Alan Wake 2, eikä ensimmäiseen kahteen ja puoleen tuntiin edes pelata kyseisellä hahmolla. Toki peliä pitää paljon pidemmälle pelata, ennen kuin voin ihan kunnolla kertoa lopullista mielipidettäni siitä. Alku tiputti kuitenkin lähes kaikki odotukseni nolliin, ja nyt on kyllä tekemistä siinä, että pystyn peliä motivoituneena jatkamaan.

Tässä vaiheessa ihmetyttää kyllä kovasti, miten tämä on voinut kymppejäkin varsin monilta arvostelijatahoilta napsia? Jo niin buginen ollut itselleni, että Cyberpunk 2077 julkaisussaan oli todella paljon vähäbugisempi, ja siitä kuitenkin valitettiin todella paljon. Todella harmi, että tämä on tuntunut näin heikolta tekeleeltä itselleni. Olen kuitenkin pitänyt Remedyn aikaisemmista peleistä paljon, ja arvostanut kyseisen suomalaisstudion onnistunutta tekemistä kansainvälisillä pelimarkkinoilla. Ja Alan Wake 2 oli kyllä ehdottomasti yksi eniten odottamiani pelejä tänä vuonna. Nyt siitä uhkaa tulla minulle yksi vuoden suurimpia pettymyksiä. Tätä en todellakaan olisi uskonut sanovani. :(
 
Viimeksi muokattu:
Siis onko tässä uudessa yhtä tönkkö ohjaus kun ekassa osassa? Ei prkl! Alelaariin :D
Mitä kukin tönkköydellä tarkoittaakaan, mutta tämähän ei ole samalla lailla toimintapeli kuin ykkönen oli. Ainakaan omaan käteen ampuminen ei ole kovin tarkkaa, mutta niin sen kuuluu ollakin. Kakat housussa tulee räiskittyä seinille. Ohjaus siis tukee peliä oikealla tavalla, mutta mitenkään smoothia se ei ole.
 
Oivoi. Ainakin kahden ja puolen tunnin pelaamisen perusteella kyseessä näyttäisi olevan itselleni varsin massiivinen pettymys tässä käsillä. XSX:llä olen pelannut, ja on kyllä todettava, että johan on buginen purkkaviritelmä peliksi. Grafiikat ja maisemat glitchaavat tapaan, jota en edes muista ennen nähneeni, ohjaus on kammottavan huono, ja pelimaailma ärsyttävän putkimainen ja hirvittävän kulissimainen. Äänet glitchaavat kadoten kokonaan tai ollen liian kovia tai hiljaisia ja sitten ääninäyttely on välillä täysin epäsynkassa hahmojen kasvojen liikkeiden kanssa ja hahmot sekä niiden liikkeet näyttävät ajoittain onnettoman huonosti toteutetuilta ja jäykiltä. Myös juoni on ainakin alkuun ollut hölmöä huttua, joka ei nyt ole alkanut ollenkaan kiinnostaa. Ja tuo päähenkilön mielessä oleva salapoliisiulottuvuus on myös niin teennäinen ja tönkösti toteutettu juttu, ettei nyt vaan tule oikeanlaista immersiota, ja mielenkiintoa tämän pelaamiseen.

Huvittavaa on myös, että pelin nimi on Alan Wake 2, eikä ensimmäiseen kahteen ja puoleen tuntiin edes pelata kyseisellä hahmolla. Toki peliä pitää paljon pidemmälle pelata, ennen kuin voin ihan kunnolla kertoa lopullista mielipidettäni siitä. Alku tiputti kuitenkin lähes kaikki odotukseni nolliin, ja nyt on kyllä tekemistä siinä, että pystyn peliä motivoituneena jatkamaan.

Tässä vaiheessa ihmetyttää kyllä kovasti, miten tämä on voinut kymppejäkin varsin monilta arvostelijatahoilta napsia? Jo niin buginen ollut itselleni, että Cyberpunk 2077 julkaisussaan oli todella paljon vähäbugisempi, ja siitä kuitenkin valitettiin todella paljon. Todella harmi, että tämä on tuntunut näin heikolta tekeleeltä itselleni. Olen kuitenkin pitänyt Remedyn aikaisemmista peleistä paljon, ja arvostanut kyseisen suomalaisstudion onnistunutta tekemistä kansainvälisillä pelimarkkinoilla. Ja Alan Wake 2 oli kyllä ehdottomasti yksi eniten odottamani pelejä tänä vuonna. Nyt siitä uhkaa tulla minulle yksi vuoden suurimpia pettymyksiä. Tätä en todellakaan olisi uskonut sanovani. :(
Aktiivisestihan Remedy on bugeja korjannut ja niin PS5 kuin XSX ovat saaneet jo parikin uutta patchia.
Olethan varmasti pelannut viimeisintä versiota?
 
Miten muuten ammuskelu? Ensimmäisen osan suurin heikkous oli, että se alkoi toistaa liian nopeasti itseään. Anna viholliselle taskulampulla valohoitoa, ennen kuin ammut sen. Toista samaa kaavaa läpi pelin.

Tämä kuitenkin luokitellaan selviytymiskauhuksi, joten oletan, että räiskintä ei tällä kertaa ole niin suuressa osassa?
 
Aktiivisestihan Remedy on bugeja korjannut ja niin PS5 kuin XSX ovat saaneet jo parikin uutta patchia.
Olethan varmasti pelannut viimeisintä versiota?
No toki nyt en ole töistä johtuvista syistä ehtinyt ja jaksanutkaan pelata kahteen päivään peliä. Onko sitten sinä aikana tullut merkittäviä bugikorjauksia? Hyvä niin, jos on jo tullut. Ei se todennäköisesti kuitenkaan tuota hahmon heikkoa ohjausta muuta, tai sitä kuinka teennäiseltä pelimaailma ja pelihahmot tuntuvat ainakin itselleni. No, tokihan tämän pelaamista pitää jatkaa, jotta voi varmistua siitä miltä peli pidemmän päälle tuntuu. Alku ei ole kuitenkaan todellakaan vakuuttanut.
 
Miten muuten ammuskelu? Ensimmäisen osan suurin heikkous oli, että se alkoi toistaa liian nopeasti itseään. Anna viholliselle taskulampulla valohoitoa, ennen kuin ammut sen. Toista samaa kaavaa läpi pelin.

Tämä kuitenkin luokitellaan selviytymiskauhuksi, joten oletan, että räiskintä ei tällä kertaa ole niin suuressa osassa?
Neljä tuntia ja vihollisia on ollut kirjaimellisesti muutamia. Peli painottuu fiilistelyyn, tutkimiseen, tarinan hitaaseen mutusteluun, pulmanratkaisuun, tiiviiseen tunnelmaan, kauhuun ja ajoittain kiivaisiin kovan sykkeen kohtauksiin. Räiskintää on ollut tähän mennessä todella miellyttävän vähän, mutta jatkosta en toki tiedä. Todennäköisesti intensiteetti nousee.
 
Ei ole kyllä itellä bugeja tullut vastaan tieten vielä yhtään ja toimiikin erittäin sulavasti. Mikään Cyberpunkin julkaisun kaltainen bugikasa tämä ei kyllä todellakaan ole. En myöskään ensimmäisen Alan Waken jälkeen osannut mitään open world peliä odottaa mutta onhan tämä huomattavasti vapaampi alueiltaan, kun ensimmäinen osa ja tässä pystyy, pitää ja kannattaakin tutkia paikkoja. Löytyy kaiken näköistä keräiltävää joka myös samalla tukee tarinaa. Eikä juurikaan mitään ykkösen termoksen kaltaista keräiltävää ole ainakaan vielä näkynyt.

Kontrollit ja ammuskelu on myös todella sulavaa ja hyväntuntoista. Tosiaan hyvin lähelle tyyliltään uusimpia RE remakeja. Räiskintää on kuitenkin huomattavasti vähemmän, kun ensimmäisessä ja se on haastavampaa. Valolla osottelu on edelleen mukana mutta kaikkia vihuja ei tarvitse osotella. Lisäksi kun pimeyden polttaa pois niin usein vihuista paljastuu jokin heikko kohta, johon osumalla siihen saa isompaa vahinkoa aikaiseksi.

Zeldan jälkeen tämän vuoden paras peli ja jos ei aivan kauheaa notkahdusta tapahdu loppua kohden niin saattaa nousta aika korkealle omalla kaikkien aikojen pelien listallakin.
No toki nyt en ole töistä johtuvista syistä ehtinyt ja jaksanutkaan pelata kahteen päivään peliä. Onko sitten sinä aikana tullut merkittäviä bugikorjauksia? Hyvä niin, jos on jo tullut. Ei se todennäköisesti kuitenkaan tuota hahmon heikkoa ohjausta muuta, tai sitä kuinka teennäiseltä pelimaailma ja pelihahmot tuntuvat ainakin itselleni. No, tokihan tämän pelaamista pitää jatkaa, jotta voi varmistua siitä miltä peli pidemmän päälle tuntuu. Alku ei ole kuitenkaan todellakaan vakuuttanut.
Boksille taisi tulla tyyliin tänään kaksi päivitystä.
 
Ylös Bottom