Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Peli läpi.

Alan Wake 2 ihastuttaa lähtökohdillaan. Kauan odotettu jatko-osa 13 vuoden jälkeen. Paluu Bright Fallsiin, missä niin ikään on kulunut 13 vuotta ensimmäisen pelin tapahtumista. Tuttuja paikkoja ja tuttuja nimiä vilisee ruudulla, mutta samaan aikaan kaikki on muuttunut. Peli ei ole enää toimintapeli kauhuelementein vaan kauhupeli toimintaelementein. Se on lähempää hahmoa kuvattu, intensiivisempi ja tarinapainotteisempi. Alan Wake 2:n hidastempoisuus ja vahva narratiivi jopa yllättää. Siellä on paljon samoja juttuja ja lainalaisuuksia kuin ykkösosassa, mutta paljon on myös muuttunut.

Alan Wake 2 on näyttävä videopeli. Se on itseasiassa yksi parhaimman näköisistä peleistä, joita olen pelannut. Remedy on aina osannut tehdä hyvännäköisiä ympäristöjä, mutta tässä on nostettu rima vielä korkeammalle. Oli se sitten sankka havupuumetsäinen järvenrantamaisema tai ilta-auringon valossa kylpevä vuoristokylä, niin on helppo jäädä ihastelemaan tätä työnjälkeä. Myös hahmomallit ovat onnistuneita. Alan Wake on ilmetty Ilkka Villi ja Martti Suosalosta tai Peter Franzenista on hankala erehtyä. Eikä Alan Wake 2 ole pelkästään teknisesti hieno, vaan kaikki toimii myös tunnelmaltaan ja tarkoitusperiltään. Oli se sitten häivekuvien, valojen ja varjojen tai vaikka oikean videokuvan käyttö.

Pelin graafinen hienous antaa pelille myös pykälän lisää uhkaavuutta. Tämä on kauhupeli, jossa mieli järkkyy ja varjot vaeltavat. Supina ja nimenhuutelut kaikuvat korviin ja koskaan et tiedä kuka mustista silueteista onkin oikea uhka. Peli käyttää tätä tehokeinoa onnistuneesti läpi koko pelin. Tämä luo jatkuvan tunteen siitä kuinka joku (tai jokin) voi hyökätä kimppuun. Näin ollen sitä etenee varovaisesti ja sohottaa taskulampullaan kohti kaikkia mustia ihmisen muotoisia varjoa. Tunnelmaa siis piisaa.

Vaikka olen käyttänyt tekstissäni sanoja ”uhkaava” ja ”kauhupeli”, niin pelaajalle annetaan myös aikaa tutkia ja edetä omaan tahtiin. Siinä missä tämä on Alan Waken kirjoista kumpuava kauhutarina, tämä on myös murhamysteeri. Pulmanratkontaa oli itseasiassa odotettua enemmän ainakin, kun ensimmäiseen osaan vertaa. Pelillisiä juttuja tuntuu muutenkin olevan lisätty. Oli se sitten päättelytyötä, erilaisia pulmia tai keskusteluvaihtoehtoja. On mukaan mahtunut jokunen uusi asekin.

Alan Wake 2 ansaitsee kehunsa, mutta pientä nipotettavaakin löytyy. Muutamissa kohdin tallennuspisteet olivat kovin kaukana toisistaan. Tämän takia kuolemat ärsyttivät, vaikka kauhupeliin haluaisikin tiettyä kuolemanpelkoa. Kohdat, joissa kuolin useamman kerran saivat minussa Souls -pelien kaltaista ärsyyntymistä aikaiseksi, kun edellinen checkpoint oli turhan pitkän tallustuksen päässä. Toinen huomionarvoinen seikka on alueiden kierrätys. Yllätti kuinka monta kertaa muutamiin maisemiin palattiin. Osa tästä toki sopii pelin teemaan ja tarinaan, mutta loppua kohden huomasin kiirehtiväni näiden tuttujen maisemin läpi, kun siellä oli jo käyty monta kertaa. Nämä kaksi yllä mainittua asiaa ovat loppujen lopuksi aika pieniä nipotuksen aiheita, mutta bugit eivät sitä ole. Alan Wake 2 on oman läpipeluukokemuksen perusteella yksi vuoden bugisimmista peleistä. Kohtasin kahta eri bugia monta kertaa matkan varrella. Nämä eivät olleet hauskoja grafiikkabugeja, vaan käytännössä pelaamisen estäviä harmistuksia. Toinen oli sellainen, etten pystynyt ottamaan asetta käteeni, vaihtamaan asetta, ampumaan tai tekemään mitään muutakaan kuin liikkumaan. Tämä tapahtui muun muassa kesken pomovastuksen. Ei kiva. Toinen useamman kerran vastaan tullut bugi oli sellainen, jossa kuvan efekti jäi päälle. Tarkoitan tällä sitä sellaista ”sumeista tärinää”, kun kimppuusi hyökätään tai muuten luodaan tunnelmaa. Efektissä ei sinällään ole mitään vikaa, mutta kun se on kokoajan päällä kun yrität keskustella muiden hahmojen kanssa tai ratkoa rauhassa pulmaa, niin ei auta kuin ladata edellinen tallennus.

Alan Wake 2 on upea peli. 20 tunnin kestollaan se tuntui sopivan mittaiselta näin intensiiviselle pelikokemukselle. Peliin mahtui paljon tarinankerrontaa, onnistunutta ja vähemmän onnistunutta pulmanratkontaa, tutkimista hienoissa maisemissa, hieman kömpelöä mutta kiivasta toimintaa, sekä tietysti paljon Suomi -viittauksia.

Suomilasit päässä ja ensimmäisen osan isona fanina tämä on helppo täyden kympin peli. Hieman kriittisemmin katsottuna varsinkin bugit nakertavat ihan terävimmän kärjen pois. Edelleen vuoden parhaita pelejä, mutta pienten kauneusvirheiden takia ei ihan täydellinen.
 
Viimeksi muokattu:
Läpi meni PS5:llä ja normaali vaikeudella!

Aluksi en ollut kiinnostunut tästä, koska tätä mainostettiin kauhupelinä. Muistan miten pelottava System Shock oli kun pelasin sitä teininä. Pääsin sen läpi täristen, mutta System Shock kakkosen demo oli liian pelottava ja demo jäi kesken enkä hankkinut koko peliä. Tätä on kehuttu paljon niin päätin sitten ostaa tämän eikä tarvinnut katua.

Alan Wake kakkosessa on tosiaan otettu kaikki kauhutehosteet käyttöön ja jos olisin alaikäinen, en varmasti uskaltaisi pelata tätä kuin korkeintaan 15 minuuttia. Nyt ehkä säpsähdän kauhutehosteelle ja sitten alan nauramaan että olipa pelottavaa.

Kakkososan normaali vaikeus on paljon vaikeampi kuin ykkösosan normaali. Ohi ammuttu päähän kohdistettu laukaus tietää yleensä varmaa kuolemaa. Perus takenit ovat myös vaarallisia kunhan pääsevät kunnon viiltely rytmiin. Myöhemmin pelissä opin että kannattaa sammuttaa taskulamppu ja juosta vaan karkuun.

Katsoin pelin kotisivulta, että PS5 versiossa on tuettuna 3D äänet, joten pelasin tämän kokonaan läpi käyttäen Beyerdynamic DT880 Hifi kuulokkeita. Tässä on super hyvä äänisuunnittelu. Metsässä kuuluvat risujen narahdukset parantavat tunnelmaa. 3D äänestä on pelaamista helpottavaa hyötyä, koska taken örvelöiden mölinästä pystyy päättelemään mistä päin ne hyökkäävät.

Ilokseni Control pelistä tuttu Ahti on mukana ja hän on kunnon hauskuuttaja. Ahti ei ole ainoa tunnelman keventäjä. Old Gods of Asgard bändin ja muiden muusikoiden esitykset ovat piristäviä.

Kyllä Remedy osaa! Pleikkarin päävalikko sanoo, että läpipelaamiseen meni 25 tuntia. Arvosana: 5/5.

Omia kuvakaappauksia:
 
En kyllä ole odottanut NG+ peli tilaa missään muussa pelissä yhtä paljon kuin tässä, että ihan vain, että pääsisi pelaamaan uudelle.
Tottakai vois aloittaa vaikka heti uuden kierroksen, mutta jotain tavoitteita pitää olla
 
En kyllä ole odottanut NG+ peli tilaa missään muussa pelissä yhtä paljon kuin tässä, että ihan vain, että pääsisi pelaamaan uudelle.
Tottakai vois aloittaa vaikka heti uuden kierroksen, mutta jotain tavoitteita pitää olla
Samoilla linjoilla, googlaillut noita teorioita tarinasta läpipeluuni jälkeen ja kyllä tämä lähtee uudelle kierrokselle melkolailla heti kun NG+ tulee
 
Kyllähän tuo New Game+ kutkuttelee jo aivan liian kovaa. Olen pantannut sen vuoksi jopa minkään uuden pelin aloittamista. Alan Wake 2 tuntuu edelleen kuukauden sulattelun jälkeen enemmän kuin peliltä. Se on lähes kaikkia aisteja hemmotteleva ultimaattinen viihdekokemus.

Eka pelikerta meni siten, että Sagan osuus putkeen läpi ennen Alanin osuutta, grafiikat oli quality-modessa ja äänet tuli oled-tv:n rupuisesta kaiuttimesta.

New Game+:n myötä vedän kaikki päinvastoin: ensin ahdistutaan Alanin osuus kokonaan läpi, graffat vaihtuu sulavasti rullaavaan performanceen ja aion koko sieluni täydeltä fiilistellä äänimaailmaa kuulokkeet tiukasti päässä.
 
Miten jengillä on PS5 pyörittänyt peliä? Ite eilen käytännössä pelin ekassa taistelussa koin ihan älytöntä nykimistä. Pitäskö tuolta asetuksista asettaa miten ne performance modet ja muut tekniset hommat?
 
Miten jengillä on PS5 pyörittänyt peliä? Ite eilen käytännössä pelin ekassa taistelussa koin ihan älytöntä nykimistä. Pitäskö tuolta asetuksista asettaa miten ne performance modet ja muut tekniset hommat?
Tämä vaatii optimointia pleikalla ja ihan sama kummalla tilalla pelasi, niin aina isommissa taisteluissa tökkii. Ei kuitenkaan pelikelvoton, mutta paremminkin voisi pyöriä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo enpä itsekään muista milloin olisi viimeksi jäänyt peli samalla tavalla mieleen pyörimään kuin AW2. Tuli tuo ykkösosa pelattua läpi ja näistä tunnelmista onkin hyvä jatkaa new game plussan pariin heti sen ilmestyessä
 
Maanantaina siis New Game+ "The Final Draft" julkaisu. Saa uuden lopetuksen, lisää videokontenttia, uusia manuscript-sivuja, sekä yli-ihmisille Nightmare-vaikeustason. Ai että!

Kyllä tapahtui pieni miehinen herkistyminen kun Järvi tuli Game Awardeissa pitämään kiitospuheitaan. Uskomattoman hieno mies ja tuntui niin hyvältä hänen ja tiiminsä puolesta.
 
...nyt on pakko ottaa Control uudelle kierrokselle, kun AW2:sta pohjustava lisäri jäi taannoin kokematta....
Kävin luvatusti koestamassa Controllia uudestaan ja kokemassa kuinka Remedyn juonikudelmat alkoivat jo tuolloin limittyä pelistä toiseen. Alan Wake -viittausten ja alleviivausten lisäksi oli kiva vertailla myös Controllin ja AW2:sen pelimekaniikkoja. Spoiler: Control oli yhtä hyvä peli kuin ammoin julkaisun yhteydessä!
 
Eniten ärsyttää joka kolosta tunkevat stashit (mistä ei todellakaan aina saa mitään järkevää) ja riimut (joista ainakin viisi menny suoraan arkkuun). Ja kun näitä haet niin viholliset spämmää. Ei näitä ole järkevä tappaa kun menee ammukset ja voihan sitä koittaa jousipyssyllä sohia päähän, mutta ihan turhaa. Noh, ohi juostaan ja uusia arkkuja kohden
 
So, mark your calendars! “The Final Draft” update is scheduled to launch on Monday, December 11th, 2023, at 10am PT / 1pm ET / 8pm Helsinki time across all platforms.

 
Old Gods of Asgardin merchit tulleet jakoon. Löytyy kotimaisesta kaupasta ja cdon.fi. Vaatteita myös ainakin Redbubblesta. Osto onnistuu myös Spotifyn kautta. Ainakin vinyylien osalta oli vielä ennakkotilaus, koska niitä ei ole vielä prässätty, mutta lupailivat ennen joulua nekin toimittaa. CD:tä näytti saavan jo suoraan. Itse poimin sekä CD, että kultaiset lätyt.

 
Pakko laittaa vinyylit ja t-paita tilaukseen, jos vaikka tällä tavalla pystyy tukemaan hieman Remedyä, kun peli on edelleen ostamatta. Ei tosin mitään hajua, kuinka paljon Remedy näiden myynnistä hyötyy...

Sääli kyllä, että kaiken maailman oheishärpäkkeitä saadaan termospulloista vinyyleihin, mutta itse pelin saaminen fyysisenä kauppoihin on niin helvetin vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joko joku tykittää ng+

Itse vähän kahden vaiheilla, tavallaan olisi kiva säästää se juuri ekan dlc:n alle, mutta toisaalta kyllä kiinnostaa kovasti tietää, miten homma etenee. Jos tämä ng+ uuden sisällön voisi kokea ilman armotonta nuohousta, niin olisi pienempi kynnys vetää se jo nyt, mutta liekö ainakin osa uudesta mediasta vähän kauempana polulta.
 
Joko joku tykittää ng+

Itse vähän kahden vaiheilla, tavallaan olisi kiva säästää se juuri ekan dlc:n alle, mutta toisaalta kyllä kiinnostaa kovasti tietää, miten homma etenee. Jos tämä ng+ uuden sisällön voisi kokea ilman armotonta nuohousta, niin olisi pienempi kynnys vetää se jo nyt, mutta liekö ainakin osa uudesta mediasta vähän kauempana polulta.
Joo tulihan tuo heti aloteltua, kun päivitys meni liveksi. Alkuvideo oli ainakin uusi ja joitakin uusia manuscripteja on jo tullut vastaan. Otin normaalin mutta vaihoin sitte jonku ajan päästä tuohon uuteen nightmare tasoon. Ekan pelikerran vedin hardilla.
 
Itsekin aloitin sen sitten, tunnin tosin vain ehdin mennä ja missasin jo ainakin ekan uuden manuscriptin :D Täytyy käydä se kaivelemassa kun sillä alueella liikkuu taas.
 
Ylös Bottom