Hulikopteri
Well-Known Member
Pitäisi itsekki pelata, kun ollut backlogilla niin kauan. Olisipa sitä aikaa samanlailla kuin ennen
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Nostetaampas tätä, kun Controlille nyt julkistettiin virallisesti se jatko-osa. Spekulointi käyntiin.
Remedyn Control 2 vahvistettiin virallisesti – kehitetään ja julkaistaan yhteistyössä 505 Gamesin kanssa
Remedy paljasti mielenkiintoisia Control-yhteistyökuvioita 505 Gamesin kanssa.www.konsolifin.net
Aika samoja ajatuksia jäi itsellekin Controlista. Hyvä peli kyllä mutta se itse räiskintä alkoi muuttua puuduttavaksi ajan myötä. Tuntui että kaikki paukut oli laitettu tarinaan ja ympäristöön ja se toiminta oli lisätty siihen jälkeenpäin. Se tuntui merkityksettömältä. Alan Wakessa oli mun mielestä sama ongelma. Kiehtova asetelma ja ympäristö mutta se varjojen räiskiminen ei ollut erityisen hauskaa. Enemmänkin rasite.Kai tästäkin pitää kirjoitella kun joku pitkiä selostuksiani lukeekin. (Ehkä pitäisi harkita toimittajan ammattia, ei meinaan montaa minuuttia mene Foldilla nakutella tällaista arviota...)
Tapojeni mukaan toki vuosien viiveellä, koska eihän mikään peli itseä heti julkaisussa innosta. Tämä sattui olemaan Ps Plussassa nyt tarjolla, ja pakkohan se oli ladata, vaikka tällaiset yliluonnolliset toimintapelit eivät itseä juuri yleensä innosta. Remedy on kuitenkin aina onnistunut tunnelman luomisessa, ja hämärät muistikuvat Alan Waken mahtavuudesta ja Quantum Break ovat kuitenkin muistissa. Jälkimmäinen meni itsellä sinne ihan ok-sarjaan, mutta ei ollut niin huikea kokemus että olisin Controlia varsinaisesti hypettänyt tai odottanut. Tuohon voi toki vaikuttaa, että konsolini ei jostain syystä näyttänyt QB:n leffaosuuksia lainkaan, jonka tajusin vasta pelin jo läpäistyäni.
Ystäväni asuu meillä kuukauden ennen ulkomaille muuttoaan, ja yritin löytää jotain pelattavaa joka innostaisi molempia. Pelimakumme ovat melko päinvastaiset, joten tiesin tuon olevan haastava tehtävä, mutta molempien yllätykseksi tämä maistui molemmille. Etenkin niihin ennakko-odotuksiin nähden. Itse en välitä putkijuoksuista, selittämättömistä yliluonnollisuuksista enkä liiasta haastavuudesta, ystäväni taas ei välitä juuri räiskintäpeleistä, zombiepeleistä eikä anna graafiselle näyttävyydelle juuri arvoa, joka itselleni on taas heti pelattavuuden jälkeen tärkeintä, kun laitteistoon olen kuitenkin jollain tasolla panostanut. Helppo siitä sitten lähteä hakemaan suoritettavaa...
Sitten itse peliin. Laitanpa kaikki spoileriin niin ei tarvitse miettiä.
Pelin alkufiilikset:
"Eikä, tämä on tällainen kökkö mikä tapahtuu yhdessä huoneessa"
-Väärin.
"Näyttää ihan normaalilta rakennukselta"
-Väärin.
"Onpas tönkkö pelattavuus"
-Todella väärin.
"Tässä on kuitenkin ihan selkeä tarina ja asiat on selitetty loogisesti suurimmilta osin vaikka on yliluonnollinen, koska Remedy"
-Ikävä kyllä väärin.
"Aika paljon samanlaista, tää on varmaan tätä että tapetaan vaan vihut"
-Osittain väärin.
Peli on pelattavuudeltaan ihan jotain muuta kuin mihin on Remedyltä tottunut. Hauska, monipuolinen ja koukuttava. Pelin ainoa heikkous on mielestäni tarinassa, joka on liiankin tajunnan ulkopuolella oleva, missään ei vain ole mitään järkeä, mutta tämä ei toki ole ollut tarkoituskaan. Kerrontakin vain on aika tönkköä ja peliä saa pelata jokusen tunnin ennenkuin edes hieman selviää, mikä on homman nimi. Tehtävät olivat aika itseään toistavia, kentissä ja niissä on "monista fysiikka ja huoneet"-nappula ollut kovassa käytössä - Mutta silti tämä vain oli viihdyttävä ja hauska, ja vaihteluakin tuli riittävästi etenkin jos mehusteli myös sivutehtäviä. Niissä etenkin tulee eteen vaihtelevuutta ja älykkyyden testaamista, ns. Pulmia jotka ovat mielestäni hyvä vastapaino toiminnalle. Peliä kannattaa pelata ajatuksella ja uusia kykyjä metsästäen, ilman niitä pelaaminen olisi varmasti paljon ankeampaa. Ja niiden takia Controlia ei pidä tuomita ensimmäisen muutaman tunnin perusteella. Melkein tuntui että peli olisi saanut jatkua vielä pidempäänkin sen loppuessa. Foundation-lisäosa oli aika tylsä, itseään toistava ja turha tarinallisesti, mutta taistelut eivät väsyttäneet vielä siinäkään.
Tarinasta en enempää kirjoittele, koska en siitä ymmärtänyt juuri mitään. Joku Hiss sekoilee ja yliluonnollistaa maailman, joku pyssy tekee jostakusta jonkun Bureaun pomon joka taistelee tätä yliluonnollisuutta vastaan. Oi Remedy, tehkää Alan Wake kakkosesta peli, jonka tarina olisi jollain tapaa samaistuttava ja "normaali"
Pelin plussat:
-Ahti
-Ahtin (Vai Ahdin?) jutut
-Pelattavuus, taistelumekaniikat
-Tämän pikku rakennuksen koko, peliympäristö varauksin
-Grafiikka ihan mukiinmenevää
Pelin miinukset:
-Liian vähän Ahtia
-Tarina mielestäni aika liibalaabaa, mutta en ole scifi-ihmisiä
-Liikaa monistettu mekaniikkoja ja rakennuksen osia
Mitkään miinukset eivät siis liity pelaamiseen, joten sanoisin kyseessä olevan loistotekeleen. Jokaisen kannattaa viimeistään nyt ottaa Control kokeiluun, kun sen Extraplussasta saa latailtua.
8- /10
Pakko lainata vuosia vanhaa viestiä, sillä tämä oli hyvin sanottu! Ja samalla pitää kirjoittaa näköjään kolmas viesti putkeen tähän ketjuun . Anteeksi!Controlin uusintakierros kuitenkin muistuttaa kuinka mukava jo kahlattua teosta voi olla pelata uusiksi.
Pitää ilmesesti mennä päätarinasta 7. tehtävä, niin sitten pääsee tuohon lisäriin. Se siis tulee yhtenä tehtävänä suoraan sinne peliin, eli ei ole alkuvalikossa mitään valintaa.Latasin juuri tuon Controllin Ultimate Editionin sen AWE lisäosan takia, mutta miten siihen pääsee käsiksi? Alkuvalikossa ei ole mitään mahdollisuutta valita tuota lisäriä...
Edit. Modet voisi siirtää tän mun viestin Control säikeeseen.
Aah, ok ja kiitos. Aloin jo pelaamaan tätä ja kuinka sulavasti pyöriikään vitosella verrattuna PS4 versioon, minkä aikoinaan pelasin.Pitää ilmesesti mennä päätarinasta 7. tehtävä, niin sitten pääsee tuohon lisäriin. Se siis tulee yhtenä tehtävänä suoraan sinne peliin, eli ei ole alkuvalikossa mitään valintaa.
Joo, ite eilen pelailin PS4-versiota, kun sen mennyt aikoinaan ja siinä oli tuo AWE-lisäri jäänyt kesken. Oli se sentään vähän parempi kokemus kun nyt oli "PS4 Pro +SSD", verrattuna normi-PS4. Jesse kyllä näytti seisovine silmineen vähän criippaavalta. Ultimate täytyy kyllä jossain kohtaa pelailla kanssa läpi.Aah, ok ja kiitos. Aloin jo pelaamaan tätä ja kuinka sulavasti pyöriikään vitosella verrattuna PS4 versioon, minkä aikoinaan pelasin.
Ja onhan tää kova peli. Varmaan pitää pelata ihan läpi, vaikka pari kertaa olenkin tän silloin pelannut.
Tarinasta todellakin plussaa. Tykkäsin lukea niitä lappusia ja katsella videoita sekä kuunnella nauhoja. Vaikka onkin alusta asti selvää että mysteeri ei tule saamaan kaiken kattavaa selitystä se tuntuu silti ehjältä kokonaisuudelta.+ Remedylle ominaisesti tarinassa on mysteeriä mysteerin päälle. Jo heti pelin alku heittää Jesse Fadenin savuavan pistoolin äärelle. Todella omaperäistä juonikudelmaa. Siitä pisteet. Lore-lappusia, -ääninauhoja ja -videoita on jo ähkyksi asti.
Juuh, mä pidin myös siitä että kartta on sokkeloinen ja monipuolinen. Ainoa miinus tulee siitä että parissa kohtaa tuli turhaan etsittyä reittiä alueelle jolle ei olisi päässyt muutenkaan. Eli näet kartalla alueen jossa et ole käynyt mutta et löydä reittiä vaikka kuinka etsit. Myöhemmin käy selville että sinne pääsee vain suorittamalla jonkun sivutehtävän. Turhaan siis tuli koluttua joka hiton nurkkaus ja tuuletusaukko.+ Federal Bureau of Control ja sen pääjämajana toimiva The Oldest House on upea miljöö pelille, jossa luonnonlakeja ei tarvitsekaan aina noudattaa. Muistelen, että julkaisun aikoihin jotkut valittivat, että karttaa on hankala käyttää ja paikoin ei ole selvää minne pitää mennä. Näin toisella kierroksella en kokenut minkäänlaista ongelmaa seuraamalla karttaa ja seinän opasteita. Tyylilajiin kuuluukin, että Vanhin Talo on sokkelo itsessään.
Tästä myös osittain samaa mieltä. Mekaniikat toimii hyvin. Toisaalta taas mä en kokenut niitä mitenkään mielenkiintoisina. Leijumiset ja tavaroiden heittelyt ovat olleet aika peruskauraa sitten Half Lifen-pelien. Mä en tiedä mikä tässä on mutta nuo mekaniikat eivät vain tunnu miltään. Samoin se räiskintäpuoli. Vaikka toimiikin hyvin, se ei tuntunut tyydyttävältä. Se kaikki tuntuu jotenkin liian keskinkertaiselta. Remedyltä odottaisi vähän parempaa.+ Pelimekaniikka soljuu sulavasti. Julkkarin aikoihin taisi olla jonninmoista tahmausta etenkin kartan käytön kanssa, mutta nyt kaikki tämä oli virtaviivaistettu maukkaasti. Alan Wake 2 -arviossani napisin pari sanaa itse pelattavuudesta ja tässä se nyt pelatessa vahvistui, että AW2 on tarkoituksella tehty survival horroriksi siinä missä Control on ehta 3rd Person Shooter. Ammuskelu ja vähitellen karttuvien voimien yhdistelmä rullaa kivasti. Vastaavasti AW2:sen tunnelma olisi kärsinyt, jos siitä olisi tehty yet-another-ammuskelupeli.
Tästä eri mieltä. Aseeseen mä en ollut ollenkaan tyytyväinen. Mä en tiedä miksi siitä edes oli pitänyt tehdä "object of power". Sehän oli käytännössä pistooli/haulikko/kivääri/konepistooli. Päivityksistä huolimatta se ei edes ollut kovinkaan tehokas. Aseen olisi voinut korvata ihan tavallisilla aseilla eikä peli olisi muuttunut siitä miksikään. Siinä mielessä tämä "erikoisase" tuntui täysin turhalta.+ Aseet (elävä service weapon), voimat ja niiden modit tarjoavat kivasti vaihtelua ja mahdollisuuden pelata peliä haluamallaan tavalla.
Juuh, peli näyttää edelleen hyvältä. Tosin nuo väliotsikot välillä haittasi peliä. Eli silloin kun saavut uudelle alueelle jossa on vihollisia ja yhtä-äkkiä ruudulle pamahtaa koko ruuden peittävä "MAILROOM" samalla kun sua ammutaan joka puolelta. Mä kuolin pari kertaa ihan tuon takia koska en nähnyt mitä tapahtuu.+ Graafisesti peli näyttää edelleen tyylikkäältä, vaikka toki 2019 vuodesta alkaa olla jo pieni iäisyys. Tykkään kovasti esim. väliotsikoista, kun uusi alue avautuu tutkittavaksi. Tuhoutuvan ympäristön myötä taistelut ovat paikoin todella näyttäviä.
Näistä kahdesta vahvasti samaa mieltä. Viholliset olivat suorastaan tylsiä. Eikö nyt jotain vähän mielikuvituksekkaampaa olisi voinut keksiä.- Hiss-vastustajat on aika nopeasti nähty. Onneksi itse pelikoukku toimii sen verran hyvin, että Hissiä on kiva kyykyttää aina uudessa ympäristössä.
- Tietty kierrätyksen maku harmaissa toimistokäytävissä ja esimerkiksi toistuvat viisitit Ocean View -hotellissa alkoivat loppua kohden puuduttaa.
Mä en ole vielä sitä AWE-lisäriä pelannut mutta siinä ilmeisesti viitatan vahvasti Alan Wake ykkösen tapahtumiin ja se sitoo nämä kaksi peliä yhteen. Tapahtuvat siis samassa universumissa. AWE ei tietääkseni kuitenkaan lisää mitään Alan Waken tarinaan joten en usko että on millään tapaa "pakollista" pelattava.Onkos tämä nyt miten pakollista pelattavaa, jos joskus pelaa Alan Wake 2? Onko näissä tarinoissa siis jotain olennaisia liitoskohtia, vai lähinnä "ai siistiä, toihan oli siinä toisessa pelissä"-tyyppisiä asioita? Spoilerivapaa vastaus olisi haussa.
Olen siis tätä Controlia yrittänyt useampaan otteeseen pelata, mutta aina jää sinne suhteellisen alkuun kesken. Peli näyttää upealta, pelattavuus kunnossa ja periaatteessa tarinakin saattaisi kiinnostaa, mutta joku tässä tökkii todella pahasti.