Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Kyllä nyt vaa kuulostaa sössötykseltä että miksi nyt ei ole tai voi tai pysty tekee myös fyysistä versiota, ohan näitä raakileita ja tyhjiä levyjä ennenki myyty.
Entäs jos Remedy ei halua näin tehdä? Minusta se on ihan kunnioitettavaa, ettei halua tehdä niinku muut tekee, julkaista tyhjiä ja raakileita levyjä. Ja minusta on aika erikoista, että pelaajat mielummin ottaa tämän, kun ehyen digijulkaisun. Toki peliä voisi viivästyttää, että saataisiin myös ehyt levyjulkaisu mutta tuohon julkaisuaikatauluun voi tulla Remedyn ulkopuolelta painetta. Mutta mitäpä minä näistä tiedän. Eikä kyllä kiinnostakkaan, kun peli lähtee diginä ostoon day one anyways.
 
Tuo selitys vain ontuu niin pahasti, että yhtäkkiä pitää muka julkaista pelit digitaalisena että maksimoidaan laatu. Jos asia olisi todella noin niin mikään ei estäisi julkaisemasta levyversiota vaikka kuukauden päästä digiversion julkaisusta. Itsellä on sellainen kutina että Epic haluaa pitää kaikki langat omissa käsissä ja ei sen takia halua levyversiota.
 
En usko hetkeäkään, että peli olisi julkaisussa yhtään sen ehyempi diginä kuin levynä. Tasan varmasti tulemme näkemään korjauspäivityksiä julkaisun jälkeen.
 
Jos jotain niin ainakin on epäonnistuttu narratiivin kontrolloinnissa. Peliä on odotettu 13 vuotta. Se on Remedyn kunnianhimoisin projekti tähän asti jne. jne. Ja sitten julkinen keskustelu pyörii pelin julkaisuformaatissa. Omasta mielestäni väsynyttä, mutta tätä tulee, kun uutista ei onnistuta "tappamaan" vaan se kiertää uusien selittelyjen myötä. Ko. artikkelissakin kommentteja oli antanut pelin luova ohjaaja ja ohjaaja ilmeisesti pelitestin yhteydessä. Eivät he vastaa pelin tuotannosta ja taloudellisesta puolesta, joten kommentoivat omasta näkökulmastaan ja sitä puolta, jota heille on kerrottu. Oikeampi vastaus olisi varmaan ollut olla kommentoimatta ollenkaan ja antaa jonkun PR-tyypin hoitaa. Nyt tämä menee, kuten arvata saattaa, "Remedy selittelee!!1" ja juuri näin tapahtuikin.

Selvää on, että kyseessä on taloudellinen päätös, jonka mukana tulee sitten huonoja ja joitain hyviäkin oheispuolia. Eteenpäin.
 
Entäs jos Remedy ei halua näin tehdä? Minusta se on ihan kunnioitettavaa, ettei halua tehdä niinku muut tekee, julkaista tyhjiä ja raakileita levyjä. Ja minusta on aika erikoista, että pelaajat mielummin ottaa tämän, kun ehyen digijulkaisun.
Niinkuin jo aikaisemminkin sanottu. Fyysinen kopio on oma. Sillä on raakileenakin jälleenmyyntiarvoa.
Toki peliä voisi viivästyttää, että saataisiin myös ehyt levyjulkaisu mutta tuohon julkaisuaikatauluun voi tulla Remedyn ulkopuolelta painetta.
Tätä itse uumoilen. Epic haluaa pelin pihalle, niin lykkäys ei ole vaihtoehto. Tietysti edelleen olisi se, että tekisivät fyysisen version vaikka sitten viiveellä.
Jos jotain niin ainakin on epäonnistuttu narratiivin kontrolloinnissa. Peliä on odotettu 13 vuotta. Se on Remedyn kunnianhimoisin projekti tähän asti jne. jne. Ja sitten julkinen keskustelu pyörii pelin julkaisuformaatissa.
Mutta näin sen pitääkin mennä, jos tehdään päätös, joka hieroo tarpeeksi suurta määrää porukkaa vastakarvaan. Joskus ennenkin on kritiikillä onnistuttu muuttamaan asioita. Hyvä vaan että asia nousee esiin.
 
Uskon itsekin että tuo julkaisumuoto on niin typerä päätös että tulee vaikuttamaan selvästi myynteihin. Näin sen pitää ollakin ettei tällainen yleisty, että kuluttajilta karsitaan vaihtoehtoja ja valinnan vapautta. Onneksi aina vaihtoehtona pysyy myös kokonaan ostamatta jättäminen.

En tiedä voiko näistä mitään johtopäätöksiä vetää, mutta aika lailla tämä aihe hallitsee myös pelin ympärillä pyörivien YT-videoiden kommenttiosioita, kuten tässä Gamingboltin videossa:

 
^
Tämä kiteyttää oman mielipiteeni asiasta. Odottelen itse siihen asti kunnes pelin saa 19,95€ diginä, jos fyysistä versiota ei tosiaan tule.
 
Alkaa ärsyttää, kuinka tyhminä Remedy pelaajiaan pitää. Heillä on toki täysi oikeus julkaista pelinsä missä muodossa tahansa, mutta myöntäisivät nyt vaan suoraan, että tällä tavalla haluavat vain estää käytettyjen pelien kaupan ja näin maksimoida myyntivoittonsa. Selittelyt eivät ainakaan nosta pisteitä yhtään.
Onko sillä syyllä sitten oikeastaan sinänsä edes merkitystä, jos lopputulos on joka tapauksessa tuo minkä ovat ilmoittaneet?
 
Uskon itsekin että tuo julkaisumuoto on niin typerä päätös että tulee vaikuttamaan selvästi myynteihin. Näin sen pitää ollakin ettei tällainen yleisty, että kuluttajilta karsitaan vaihtoehtoja ja valinnan vapautta. Onneksi aina vaihtoehtona pysyy myös kokonaan ostamatta jättäminen.
Hieman ihmettelen linjaa, jossa tunnutaan suorastaan toivovan, että kotimaisen Remedyn kauan odotettu ja kivisen tien kulkenut suuren riskin jatko-osa epäonnistuu kaupallisesti, jotta asiasta tulee varoittava esimerkki. Voidaan tietysti miettiä hetki sitä hintaa, mitä Remedy ja Alan Wake - sarjan jatko sellaisena esimerkkinä toimimisesta mahdollisesti joutuisi maksamaan.

Itse olen tilannut pelin deluxe-version, ensimmäistä kertaa elämässäni toimien näin. Kyse ei ole siitä, että liput liehuen haluaisin tukea nimenomaan tätä julkaisuformaattia, vaan haluan tukea Remedyä ja Alan Wake - sarjan jatkoa, joka on kyllä tunnetusti ollut jo todellisessa vaarassa jäädä ikinä toteutumatta.
 
Sehän on selvää että fyysisen version puute tulee vaikuttamaan pelin konsoliversion myynteihin, että ei tässä edes mistään toivomisesta ole kyse. Olen aika varma että tuo päätös on Epic gamesin ja PC myynteihin tuo ei vaikuta mitenkään, joten Epicin omassa storessa menee normaalisti kaupaksi.
 
Mikähän lienee Remedyn siivu tulevista termospulloista? Pitäisikö niitä vaikka hommata kasa hyllyyn kun en tue digipelin julkaisua.
 
Hieman ihmettelen linjaa, jossa tunnutaan suorastaan toivovan, että kotimaisen Remedyn kauan odotettu ja kivisen tien kulkenut suuren riskin jatko-osa epäonnistuu kaupallisesti, jotta asiasta tulee varoittava esimerkki. Voidaan tietysti miettiä hetki sitä hintaa, mitä Remedy ja Alan Wake - sarjan jatko sellaisena esimerkkinä toimimisesta mahdollisesti joutuisi maksamaan.

Itse olen tilannut pelin deluxe-version, ensimmäistä kertaa elämässäni toimien näin. Kyse ei ole siitä, että liput liehuen haluaisin tukea nimenomaan tätä julkaisuformaattia, vaan haluan tukea Remedyä ja Alan Wake - sarjan jatkoa, joka on kyllä tunnetusti ollut jo todellisessa vaarassa jäädä ikinä toteutumatta.
Tätä voi katsoa sinivalkoisten lasien läpi ja ostaa digiä koska Remedy, mutta samaan aikaan ei haluaisi tämän menettelytavan yleistyvän. Jos Alan Wake 2 on myyntimenestys, niin kyllä muut julkaisijat seuraa silmä kovana ja ovat valmiita tiputtamaan fyysisen version pois, jos kerran peli myy hyvin ilmankin sitä. Remedyä haluaisi tukea mutta samaan aikaan ei halua lähettää signaalia tämän tavan tukemisesta.
 
Entäs jos Remedy ei halua näin tehdä? Minusta se on ihan kunnioitettavaa, ettei halua tehdä niinku muut tekee, julkaista tyhjiä ja raakileita levyjä.
Mielestäni on vaikea kunnioittaa päätöstä vähentää kuluttajien/pelaajien vaihtoehtoja ostaa pelinsä. Ja siihen vielä ties mitkä ontuvat selitykset päälle.

En ole edellistä Alan Wakea pelannu koskaan, mutta tästä uudesta osasta olen varovaisen kiinnostunut, eli arvostelut luen ekana. Jos saa hyviä arvosteluita, niin ostan pelin sitten alesta vähän halvemmalla. En oo valmis maksamaan 60€ digitaalisesta pelistä.
 
Toivon, että tässä on tuo kauhu kuitenkin vähän pienemmässä roolissa ettei mene sellaseksi pimeässä piilohipaksi koko ajan.
 
Toivon, että tässä on tuo kauhu kuitenkin vähän pienemmässä roolissa ettei mene sellaseksi pimeässä piilohipaksi koko ajan.
Olen antanut itseni ymmärtää, että pääsääntöisesti Alanin osuudet ovat synkempiä (Dark Place jne.) kuin Sagan osuudet. Täten pelaaja pystyy itse myös rytmittämään kauhua, eli pelaamaan valoisampia osuuksia välissä jos Dark Place ahdistaa liikaa.
 
Kunhan ei Alanin osuudessa tarvitse taskulampulla polttaa mitään ilmassa leijuvia sanoja kuten alkuperäisen lisäreissä niin hyvä tulee :D
 
Kunhan ei Alanin osuudessa tarvitse taskulampulla polttaa mitään ilmassa leijuvia sanoja kuten alkuperäisen lisäreissä niin hyvä tulee :D
Se Remedymäinen outous, jota tuokin on, on ainakin minulle yksi syistä ostaa Alan Wake II. Eli lisää vain "sanojen polttamista" :D
 
Ylös Bottom