Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mm. paljon skeptistä asennetta etukäteen saanut Heavy Rain on myynyt yli 2 miljoonaa - yhdellä konsolilla ja kohtuu "erilaisella" SP-konseptilla.
En itse huomannut asenteissa skeptisyyttä vaan pikemminkin peliä odotettiin innolla. Ja miksi ei oltaisi odotettu, olihan kyseessä Fahrenheitin henkinen perillinen. Peliltä siis oli lupa odottaa paljon. Onneksi se myös lunasti lupaukset.



Open world tai vastaava olisi ollut aivan killeri konsepti tämän pelin kohdalla, mutta resurssit ym eivät siihen nyt riittäneet. Paljon aikaa ja rahaa paloi kun laivan kurssi sitten käännettiin.
Alan Wake toimii "putkijuoksuna" aivan loistavasti ja onkin yksi parhaista yksinpelikokemuksista tässä sukupolvessa. Peliä kuitenkin ensin markkinoitiin avoimen maailman pelinä ja sitten sanoja vedettiin takaisin. Tämä varmasti söi myyntejä, eivätkä kaikki antaneet uuden konseptin Alanille mahdollisuutta.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Varmasti ongelmana oli markkinoinnin kanssa tämä mitä tässä onkin esillä, eli ei oikein tiedetty millaista peliä markkinoidaan ja mikä on kohdeyleisö. Pelin siirtyessä tavalliseksi räiskinnäksi sitä ei sellaisena oikein voitu mainostaa vaan haluttiin pitää kiinni kauhupelin rippeistä. Kai Remedy halusi tehdä jotain muuta kuin Max Payne 3:n, jonka kuitenkin teki. Odotukset Wakea kohden oli oman mutuilun mielestä yleisesti kovemmat kuin Heavy Rainin, sen kun tiedettiin alusta alkaen olevan tietyntyyppinen peli. Wake antoi arvailla melkein ensimmäisen pelatun tunnin loppuun saakka.

Voi olla että Wakea waretettiin enemmän kuin pienempiä satunnaispelejä, mutta samalla myyntipuulla ne muutkin isot pelit mitataan. Wake ei kärsinyt waretuksesta sen enempää kuin muutkaan. Väittämällä muuta ollaan kyllä aika harhaisissa maisemissa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pelin siirtyessä tavalliseksi räiskinnäksi sitä ei sellaisena oikein voitu mainostaa vaan haluttiin pitää kiinni kauhupelin rippeistä. Kai Remedy halusi tehdä jotain muuta kuin Max Payne 3:n, jonka kuitenkin teki.
Ilmeisesti sä olet ihan vakavalla naamalla liikenteessä. Alan Wake on pelimekaanisesti 3:n persoonan toimintapeli, joo, mutta kyllä se pelin identiteetti jostain muualtakin tulee. Peli on psykologinen toimintatrilleri, kuten sitä mainostettiin alusta asti.

Voi olla että Wakea waretettiin enemmän kuin pienempiä satunnaispelejä, mutta samalla myyntipuulla ne muutkin isot pelit mitataan. Wake ei kärsinyt waretuksesta sen enempää kuin muutkaan.
Ei se sen enempää kärsinyt kuin muutkaan samassa veneessä olevat, eli uuden IP:n yksinpelit. Dante's Infernolle kävi ihan samalla tavalla.

BitTorrentin latauslistat, Xbox 360 2010:


Eipä noita lukuja voi suoraan vertailla mm. eri julkaisuaikojen takia, mutta suunta on selvä. Siinä missä Alania ja Dantea on waretettu enemmän kuin myyty, muita suosittuja latauspelejä on ostettu moninkertaiset määrät ladattuihin verrattuna.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Alan Wakea markkinoitiin enemmänkin psykologisena toimintatrillerinä, ei niinkään suoranaisena kauhupelinä. Ja Wakea myös ladattiin laittomasti hiukan enemmän, kuin muita vastaavia isoja nimikkeitä, tai tuollaisen viestin taisi joku tähän ketjuun aikaisemmin laittaa. Todennäköisesti enemmän vaikutti se, että RDR julkaistiin samoihin aikoihin, tosin minä olin hyvä ihminen ja ostin kummatkin nimikkeet. :)

EDIT; näemmä Dantes Inferno oli kovempi ladattuna.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Omakohtaisesti Alan Wake oli täysin turhaa rätkytystä joka puudutti pakkopullana juoniosuuksien välissä. Muuttumatonta, taukoamatonta ammuskelua. En usko että missään Resident Evilissä on edes tämän vertaa joutunut ampumaan ensimmäisten tuntien aikana. Revolveri lauloi ihan. koko. ajan. En mä tätä niin erilaisena pelinä nähnyt juoniosuuksiensa vuoksi, että jotenkin täytyisi muiden vastaavanlaisten ampuiluitten ylle nostaa. Ihan hyvää yritystä ja silleensä matskua johon ei välttämättä ole tässä muotoa törmännyt, mutta ei perkele että tuo jatkuva räiskintä otti kaaliin. Vähäinenkin Waken psykologisten aspektien mietintä katkesi viimeistään siinä vaiheessa kun samassa matsissa vaihdettiin neljättä panosrullaa pistooliin. Jos olisivat oikeasti halunneet trillerin, jokaisen ammutun luodin olisi pitänyt tarkoittaa jotakin. Nyt panoksia saatiin metsureitten ruokapakeista ja mistä lie kummituskätköistä. Jooppajoo.

Mitähän noista lukemista pitäisi keksiä. Varmasti on miljoona suljettua torrenttiyhteisöä, jossa peliä on ladattu lisää monet kerrat noihin lukemiin verrattuna. Ehkä tästä voidaan vetää johtopäätös, että peli kuitenkin kiinnosti, muttei sen vertaa että siitä olisi maksanut. Kallis kuriositeetti. Ei mikään ihme, että väki mielummin waretti pelin kun lähti maksamaan siitä. Halon ja RDR:n näkisin päätyneen listalle alinomaan yleisen waretusefektin kautta: se on tullut jäädäkseen eikä siitä mihinkään pääse. Halon ja RDR:n alhaisemmat sijat kuitenkin selittyvät varmasti osittain myös sillä, että kuluttajien on ollut huomattavasti helpompi ostaa pelit koska a) tiesivät mitä saavat ja b) tiesivät ostavansa laatutuotteen.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Halon ja RDR:n alhaisemmat sijat kuitenkin selittyvät varmasti osittain myös sillä, että kuluttajien on ollut huomattavasti helpompi ostaa pelit koska a) tiesivät mitä saavat ja b) tiesivät ostavansa laatutuotteen.

c) Halo ja RDR sisälsivät nettimoninpelin

Uusi IP ja vieläpä pelkkä yksinpeli on nykypäivänä harkittu riski.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mielestäni tuo räiskyttely ei todellakaan ollut puuduttavaa; siihenkin tarjottiin variaatioita ja joka tilanteessa ei edes tarvinnut ampua. Joskus piti juosta ja väistellä, joskus käyttää pelkkää valoa aseena. Toisinaan ampumisesta ei edes ollut hyötyä, kun porukkaa tuli päälle niin penteleesti. Kaiken lisäksi tuo ammuskelu oli tehty helpoksi ja toimivaksi, joten siitä pisteet myös. Jotenkin tuntuu, että Tuhomursulta näyttää menneen niin paljon ohi tuosta pelistä, että ei edes ole hyödyllistä keskustella aiheesta. Kritiikin ymmärrän kyllä, mutta kyllä nyt näyttää olleen pelaajassakin vikaa. Tai suhtautumisessa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Remedyn foorumilla fanit ovat järjestäneet jo useita kyselysessioita, joissa valokeilassa on istunut mm. Petri Alanko ja Barryn ääninäyttelijä Fred Berman. Nyt on meneillään Matthew Porrettan kyselyketju, joka sai yllättävän käänteen, kun selvästi Barryn hahmoon kiinni jäänyt Berman tuli kyselemään Porrettalta tuhmia Barryn hahmossa.

Näytä liitetiedosto 7360:
Barry Wheeler sanoi:
What's up, playa! Barry Wheeler here. Listen, LOVE the stuff you're doing on the game! Seriously, GRADE A+ primo stuff my friend...very sexy, very dramatic. Now, I'm sure you're getting thrown tons of super "interesting" questions on this forum about what your favorite color is, what are your dreams and aspirations, how cool it was to have your voice on the same game as that Fred Berman guy, blah, blah, BLAH.
Lemme throw ya a REAL question:
How'd you like to try goin' the Wheeler Way?
Now, I'm sure you got a great agent who's working for you and making this voice-over stuff fly for ya, but I think I may be able to take you to that next level.
"Wait, Barry," you're saying, "aren't you one of the top LITERARY agents? I'm an actor, not a writer."
Why, yes...yes, I am one of the top literary agents, thank you very much. But...
DIVERSIFICATION, my friend. That's my motto. I got the music angle with the Asgaard guys, and now I'm starting up a V/O department, and I would love nothing more than to sit down and talk to you about what I can do for ya . How much you get paid for this Alan Wake thing, by the way??? Never mind...ya know, what? Call me, we'll sit down, schmooze, have a schmear, yadda yadda yadda and Bob's your uncle, right? Call me, pal...!

BW
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mielestäni tuo räiskyttely ei todellakaan ollut puuduttavaa; siihenkin tarjottiin variaatioita ja joka tilanteessa ei edes tarvinnut ampua. Joskus piti juosta ja väistellä, joskus käyttää pelkkää valoa aseena. Toisinaan ampumisesta ei edes ollut hyötyä, kun porukkaa tuli päälle niin penteleesti. Kaiken lisäksi tuo ammuskelu oli tehty helpoksi ja toimivaksi, joten siitä pisteet myös. Jotenkin tuntuu, että Tuhomursulta näyttää menneen niin paljon ohi tuosta pelistä, että ei edes ole hyödyllistä keskustella aiheesta. Kritiikin ymmärrän kyllä, mutta kyllä nyt näyttää olleen pelaajassakin vikaa. Tai suhtautumisessa.

Aivan, pelaajassahan on pakko olla vikaa, vaikka mielipiteetkin perustellaan.

En ole sanonut että WAke olisi paska peli ja tuota liikkumista taisin jo ensimmäisenä kehuskella kun tuossa kevättalvella pelin pariin pääsin. Kolusin pelatessa alueita aika hyvin lävitse, vaikken edes näin suomalaisena metsästellyt sumppitorppia. Ihan sillä mentaliteetilla, että koska ympäristöjä oli aikaa sorvata, että löytyisikö sieltä jotain salamestoja tai muuta mielenkiintoista. No ei kyllä löytynyt. Kallioseiniä ja rotkoja. Yleensä en skippaile peleissä mitään, mutta tässä yksinkertaisesti skippasin nuo musiikkiosuudet.

Taitaa yhtälailla Hininissä itsessään vikaa olla jos tätä peliä niin jumalaisena pitää.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

No tää oli aika huono. Kaikkien pelien myynnit olisivat hieman korkeampia, jos ei niitä waretettaisi. Mutta eihän se ole todellista että kaikki pelin laittomasti ladanneet ostaisivat sen, jos ei olisi mahdollisuutta warettaa. Ei varmaan edes puolet.

Mikäs idea tässä nyt oli? Ensin sanoit kommenttiani huonoksi ja sitten käytännössä toistat kaiken mitä kirjoitin. En kuvittele, että kaikki pelin warettaneet pelin myös ostaisi, jos waretus ei olisi mahdollista. Havainnollistin vain kuinka erilaisilta myyntiluvut saattaisivat näyttää jos piratismia ei olisi.

Olen tietysti syvästi pahoillani mikäli edellinen viestini ei informaatioarvoltaan vastannut sinun tai jonkun muun standardeja.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Havainnollistin vain kuinka erilaisilta myyntiluvut saattaisivat näyttää jos piratismia ei olisi.

Joo mutta kysehän nyt ei ole ollut siitä. Tässä on mietitty sitä miksi nuo myynnit ovat jääneet alhaisiksi Alan Waken kohdalla. Ei tuo warettaminen liity tähän mitenkään, koska se vaikuttaa yleisesti ihan kaikkien pelien myynteihin.

Olen tietysti syvästi pahoillani mikäli edellinen viestini ei informaatioarvoltaan vastannut sinun tai jonkun muun standardeja.

Pahoittelu hyväksytty. ;)
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Yleensä en skippaile peleissä mitään, mutta tässä yksinkertaisesti skippasin nuo musiikkiosuudet.

Sama, aivan käsittämättömän typerä idea iskeä peliin noita biisejä noinkin irrallisesti.

En kyllä pysty minäkään ymmärtämään Hininin taistelun hehkutusta. Ekat pari chapteria taistelu oli aivan hirveetä kakkendaalia, kun vihuja sai kurittaa lähinnä revolverilla. Onneksi seuraavissa kappaleissa Alanilla oli mukana jo sen verran enemmän erilaista kilkettä että taistelu muuttui täydellisestä pakkopullasta ihan OK:si.

Minullehan AW:ssä suurin ongelma on heikohko lopetus. En pitänyt viimeisestä Chapterista ollenkaan ja tarinan lopetuskin oli mielestäni aika epätyydyttävä. Jopa siinä määrin ettei kiinnostus ole riittänyt enää DLC:hen vaikka molemmat löytyvätkin kovolta.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tässä on mietitty sitä miksi nuo myynnit ovat jääneet alhaisiksi Alan Waken kohdalla. Ei tuo warettaminen liity tähän mitenkään, koska se vaikuttaa yleisesti ihan kaikkien pelien myynteihin.
Ei vaikuta yleisesti, vaan erilaisiin nimikkeisiin erisuuruisella volyymilla. Uudet yksinpelit kärsivät suhteessa eniten, kun taas vanhat suositut sarjat ja moninpelit kärsivät suhteessa vähiten. Dataa oli edellä, jos asia kiinnostaa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ei vaikuta yleisesti, vaan erilaisiin nimikkeisiin erisuuruisella volyymilla. Uudet yksinpelit kärsivät suhteessa eniten, kun taas vanhat suositut sarjat ja moninpelit kärsivät suhteessa vähiten. Dataa oli edellä, jos asia kiinnostaa.

Ei nyt sentään hypitä johtopäätöksiin. Varsinkin jos tuolla datalla tarkoitat aikaisemmin linkittämääsi listaa. Aikalailla taidat vetää nyt mutkia suoraksi. Kyllä eniten piratisoidut pelit ovat myös niitä jotka myyvät muutenkin paljon. Sen toki myönnän että AW:tä on ladattu paljon myynteihin nähden, mutta ei siitäkään voida vetää suoraan johtopäätöksiä siihen kuinka paljon myynnit kärsivät piratismista.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ei vaikuta yleisesti, vaan erilaisiin nimikkeisiin erisuuruisella volyymilla. Uudet yksinpelit kärsivät suhteessa eniten, kun taas vanhat suositut sarjat ja moninpelit kärsivät suhteessa vähiten. Dataa oli edellä, jos asia kiinnostaa.

Niin mutta ei noilla warelistoilla ole juuri mitään merkitystä. Kuinka moni loppujen lopuksi noista yli miljoonasta olisi pelin ostanut, jos ei waretus olisi ollut mahdollisuus? Ei välttämättä kovinkaan moni tai mistä sen tietää. Sen takia tuo on ihan turhaa tuijotella noita listoja ja jossitella.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Sen toki myönnän että AW:tä on ladattu paljon myynteihin nähden, mutta ei siitäkään voida vetää suoraan johtopäätöksiä siihen kuinka paljon myynnit kärsivät piratismista.
Luultavasti tarvitsisi olla ammatiltaan myyntianalyytikko, jotta voisi jonkinlaiseen johtopäätökseen aiheutuneesta myyntitappiosta tulla. Ja silloinkaan kukaan ei uskoisi.

Perusteltuja arvauksia tässä on esitetty, ei sen kummempaa. Minä uskon, että piratismi on muiden syiden ohella satuttanut Waken myyntejä ja uskoakseni suhteessa enemmän kuin monia muita nimikkeitä. Perustan uskoni mutuun, joka taasen perustuu BitTorrentin listaan ja maalaisjärkeen. Ihan vapaasti saa olla kuitenkin eri mieltä ja olisin ylioptimistinen, jos kuvittelisin voivani kääntää jonkun pään tässä asiassa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Taitaa yhtälailla Hininissä itsessään vikaa olla jos tätä peliä niin jumalaisena pitää.

Aivan, olen huono ihminen kun pidän hyvää peliä hyvänä. Ja ihan oikeista syistä. En silti sano että tämä mikään mestariteos olisi. Lähinnä että nuo ruikutuksen aiheet on heikkoja, koska taistelu oli tehty hyvin ja toimivaksi. Miten se voi olla pakkopullaa jos se toimii? Ja ei sitä nyt NIIN paljon muutenkaan ollut. Ja kun oli, sitä pystyi omalla tahdollaan muuttamaan ihan tarpeeksi.

En kyllä pysty minäkään ymmärtämään Hininin taistelun hehkutusta.

Ei ole mistään hehkutuksesta kyse, vaan ihan tosiasioiden kohtaamisesta. Ekat pari chapteria oli tehty yksinkertaisemmaksi luultavasti siksi, että noobit pääsee sinuiksi tuon valoampumisen kanssa. Sitä paitsi, nuo pari ekaa chapteria oli muuten ihan timanttisen hyviä. Itellä ainakin oli ekan "osan" jälkeen sellainen wou-fiilis, olin ihan liekeissä. Tämä muuten oli ainut peli mitä emäntäkin suostui katselemaan kiinnostuneena taustalta, vaikka yleensä sitä ei pelaamiseni hirveästi kiinnosta, ellei itse saa sitten tahkota jotain.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Miten se voi olla pakkopullaa jos se toimii?

Pakko tarttua tähän sen verran kommentoimatta asiaa muuten mitenkään. Mutta voihan se olla pakkopullaa, vaikka toimisikin. Miten tuon asian toimivuus sulkee pois sen ettei se voi olla pakkopullaa?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pakko tarttua tähän sen verran kommentoimatta asiaa muuten mitenkään. Mutta voihan se olla pakkopullaa, vaikka toimisikin. Miten tuon asian toimivuus sulkee pois sen ettei se voi olla pakkopullaa?

Koska jos asia on tehty hyvin, mielekkääksi (helpoksi) ja toimivaksi, niin mielestäni kyseessä ei ole pakkopulla. Tokihan sitä vähemmän olisi voinut olla, mutta kyllä tuo oli kaikkea muuta kuin pelin heikoin osa-alue.

Lisättäköön nyt, että omasta mielestäni useimmat ammuskelukohtaukset olivat myös jännittäviä. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

En itse huomannut asenteissa skeptisyyttä vaan pikemminkin peliä odotettiin innolla. Ja miksi ei oltaisi odotettu, olihan kyseessä Fahrenheitin henkinen perillinen. Peliltä siis oli lupa odottaa paljon. Onneksi se myös lunasti lupaukset.

( Tarkoitin lähinnä, että moni jo erinäisillä forumeilla ilmoitti että Heavy Rain tulee floppaamaan varsinkin myyntien osalta, joten tiettyä "skeptisyyttä" oli myös ilmassa. Heavy Rainin mainitsin vain lähinnä siksi, että hyvinkin erilainen peli ilman MP-osastoa ja ziljoonia pelitunteja voi menestyä "vain yhdellä konsolilla" jos ostajakunta ja peli kohtaa ja "ikkuna" on auki oikeaan aikaan. Ja peli on hyvä tietysti (arvostelut, forumfiilikset). Ostajakunnan pitää vain olla sellainen, joka haluaa erilaisia pelejä ja erilaisia kokemuksia. )

Piratismi on tosiaan potentiaalinen ongelma, mutta tuon aiemman listan mukaan jotain Halo Reachiä tai Black Opsia waretettiin lähes miljoona kpl. Ja ne silti möivät. En jaksa uskoa että piratismi on pääsyyllinen Waken myynteihin. Mutta onhan se tietty niin, että tiettyjä MP-pelejä waretellaan vähemmän, koska halutaan nettiin niitä pelaamaan.

Ehkä itse miellän asian niin, että jos vaikka HJK pelaa huonosti, niin ihmiset eivät käy matseissa. HJK on osaltaan syyllinen siihen ettei se viihdearvoltaan ime porukkaa sisään katsomoihin - tuotetta on parannettava. MUTTA jos HJK pelaa hyvin ja viihdyttävästi, eivätkä silloinkaan ihmiset käy matseissa, niin ehkä silloin kannattaa myös maksavan yleisön katsoa peiliin. Ehkä jälkimmäinen vertaus pätee myös Wakeen?

Peliä kuitenkin ensin markkinoitiin avoimen maailman pelinä ja sitten sanoja vedettiin takaisin. Tämä varmasti söi myyntejä, eivätkä kaikki antaneet uuden konseptin Alanille mahdollisuutta.

Open world -konsepti taisi olla mukana aika aikaisessa vaiheessa (osaksi sen takia menetettiin tavallaan vuosi tai jopa pari kehityksessä - mutta ei noista ongelmista kauheasti julkisuuteen puhuttu), enkä ole ihan täysin varma miten paljon sitä lopulta ehdittiin hehkuttamaan (vai olenko missannut jotain?). Osa (kuten minä, joka vieläkin itken iltaisin niitä menetettyjä "open world - Twin Peaks - Silent Hill ym" -mahdollisuuksia) ehti kyllä jo open word -konseptista innostua, mutta en ole ihan varma sitten "suuresta yleisöstä".

Itselle peli oli aika pirun rautainen ja mielikuvitusta kutkuttava siihen asti, kunnes
Waken vaimo katoaa sieltä mökistä. Sen jälkeen menettiin osa tuota alun jännityksen ja mystiikan nostatusta, koska siirryttiin metsiin juoksentelemaan suurimmaksi osaksi loppupeliä.
Eli kyllä, minunkin mielestäni toiminta oli liian monotonista ja vihut samanlaisia. Jännitystä oli, mutta siinä ei oikein ollut tarpeeksi vaihtelua.

Mutta kuten sanottua, niin Wake 2 olisi enemmän kuin tervetullut projekti. Siinä näitä särmiä olisi nyt mahdollista hioa ja monipuolistaa pelaamista muutenkin suuntaan jos toiseen. Remedy ansaitsisi nyt toisen ison breikin tähän sukupolveen.
 
Ylös Bottom