Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mitenkäs pitkiä nuo lisaosat ovat? onko jotain yhden episodin mittaisia vai pidempiä?
Nyt lomalla tarttis koittaa vääntää nekin läpi kun on aikaa pelailla :D
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mitenkäs pitkiä nuo lisaosat ovat? onko jotain yhden episodin mittaisia vai pidempiä?
Nyt lomalla tarttis koittaa vääntää nekin läpi kun on aikaa pelailla :D

About yhden episodin mittaisia, sieltä lyhyemmästä päästä kuitenkin. Oiskohan mulla mennyt tunti per lisäri.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pelien ja laitteiden hankintaketjussa lupailin korvata Remedylle käytettynä ostamani Max Paynen, josta ei luonnollisesti espoolaispuljun kassakone kilahtanut. Katsoin sopivaksi korvaukseksi virallisen swagin ostamisen, joskin myös avataria tuli niin ikään vaatetettua väriä tunnustamaan.

Tässä kuvatodisteet niistä oikeista fyysisistä pukimista:

awswag2.jpg


awswag1.jpg


store.alanwake.comista saa, jos kiinnostaa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Suomalainen AW-fani jkler virallisilta foorumeilta oli käynyt Vaajakoskella kuvaamassa hieman supisuomalaista small town -tunnelmaa.

bf3.jpg


bf2.jpg


bf.jpg

Varsinkin eka kuva antaa aikamoiset Bright Falls -vibat.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Varsinkin eka kuva antaa aikamoiset Bright Falls -vibat.

Emännän porukat asuu tuossa ihan vieressä ja samoja maisemia on tullut tiirailtua veneestä käsin vähintään 50 kertaa, tosin huomattavasti lähempänä rantaviivaa ja kirkkaassa päivänvalossa. Nyt kun samaa paikkaa katsoi hieman "iltahämärällä" ja kauempaa voin kyllä yhtyä noihin "viboihin". :D

Ei jotenkin näytä Suomalaiselta lainkaan. :confused:
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pelin säveltäjä Petri Alanko vastaili Remedyn foorumilla fanien kysymyksiin ja eräs mieleenkintoinen infonpalanen saatiin muutoinkin mainioiden vastausten joukosta:

KYSYMYS:

Will you promise to make a really epic, hollywooded-out, symphony orchestra score for whatever is Remedy's next game?

VASTAUS:

...er, I wish I could say that, but I think something's gone 180° into an other direction. The big score will come, but... let's see what comes first. It's "a bit" different, though.

--

Tietenkään ei ole varmaa, että puhutaan Alan Wakesta ollenkaan (Remedy's next game), mutta jos puhutaan, niin mysteeri lisääntyy jälleen. Alanko puhuu seuraavan tittelin (musiikkiraidan) olevan täyskäännös ja jotain "vähän" erilaista. Lupailee kyllä suurenkin elokuvallisen raidan vielä tulevan, eli Alan Wake 2:sta oletettavasti haikaillaan.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

No nyt se on virallista. :D Näin teaserin tulevasta Likainen pommi -leffasta ja siinä (humoristiseen tyyliin siis) hehkutettiin näyttelijöitä. Ilkka Villin kohdalla luki "yli 750 000 myytyä peliä" Alan Wakeen viitaten..

‪Likainen Pommi - teaser‬‏ - YouTube

Ps. Hyvä, että Vili saa oikeitakin leffarooleja.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Myynnit eivät tyydyttäneet Microsoftia. Alan Wake 2 ilman julkaisijaa.

So we tracked down Microsoft Studios chief Phil Spencer to grill him about Remedy's reveal and the dearth of Alan Wake games in Microsoft's E3 lineup. "I read that," Spencer said, laughing about the news. "I don't know that they've signed it with anybody." While Spencer told us that Wake "didn't sell as well as we would have liked," he was clear that it wouldn't affect their working relationship. "I'd love to work with Remedy again," he told us. "We have ongoing conversations with them."
Microsoft Studios hasn't signed next Alan Wake project, would 'love to work with Remedy again' | Joystiq
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tuo on aika vanha haastis. Remedy muistaakseni kommentoi faneille tyyliin "don't worry, be happy".
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Myynnit eivät tyydyttäneet Microsoftia. Alan Wake 2 ilman julkaisijaa.

Tuossa Joystiqin uutisessa Spencer mielestäni puhuu tuosta tulevasta Wake-projektista ("I don't know that they've signed it with anybody."), joka ilmeisesti on joku ladattava spin-off (?) tms. Nimeksi huhuillaan "Alan Wake's Night Springs". Kaikki tämä on kuitenkin spekulaatiota, koska Remedy ei vielä puhu projektista.

Ja sitten yleisemmin "I'd love to work with Remedy again. We have ongoing conversations with them." Tämä enemmänkin kohteliasta sanahelinää.

Eli ei tuo uutinen varsinaisesti kerro Wake 2:sta. Eihän MS muutenkaan Wake 2:sta missään pikku haastiksessa julkistaisi.

Nyt multiplattari ja myynnit nousuun!

Samaa mieltä. Remedyn tulevaisuutta ajatellen olisi parasta että yhtiö olisi iskussa useammalle konsolille. MS:n lähitulevaisuus on Halo, Forza, Fable ja mahdollisesti Gears. Ja Kinect päälle. Muita ei tunnu enää olevan kartalla.

En tosin tiedä miten homma taas toimii kun eka peli oli 360 exclusive. Se aina vaikeuttaa siirtymistä multiplatformiin. Jos kuvaan tulisi uusi julkaisija, niin se varmasti haluaisi ainakin osin "itsenäisemmän" Wake-pelin. Mutta tietysti näyttihän Mass Effect, että näihin yleensä löytyy aina joku ratkaisu.

Siitä mulla on aidosti kädet ristissä, ettei Remedy lähtisi mukaan johonkin "Wake Kinect spin-off" -meininkiin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Australiassa asuva Remedyn community manager ADM kävi ensi kertaa fyysisesti työnantajansa rakennuksessa ja toi meille kuolaavalle kansalle lahjaksi kuvan poikineen Remedyn studiolta:

Alan Wake Community Forums - View Single Post - A photo tour of Remedy

Mitään hirveän suuria paljastuksia ei tuntunut kuvian sekaan olevan piilotettu (mukavaa katsottavaa silti!), mutta tätä kuvaa en ole ainakaan itse ennen nähnyt:

attachment.php

1. Toisessa kädessä Alanilla on ainakin lyhty, mikä nähtiin aikanaan wanhan mallin Alanin kädessä pelin julkistuksessa. Tällä tweed-jacket Alanilla on kuitenkin aina nähty taskulamppu ja revolveri.

2. Kuvan rakennus ei muistuta mitään pelin rakennusta.

Joko kuva on hyvin varhainen konsepti jostain Red Scarf Alanin hylkäämisen ja Tweed Jacket Alanin julkistamisen välistä tai sitten se on uusi konsepti.

Kuva on otettu Remedyn kokoushuoneesta (meeting room). Mitä vanha konsepti tekisi huoneessa, jossa käsitellään luultavimmin uusia juttuja? Toisaalta, samassa huoneessa oli myös vanha kuva Barrysta, joten Remedyn mielenlaatua ei käy arvaileminen.

EDIT. Remedyn Mikko Rautalahti vahvisti, että kyseessä on vanha konseptikuva.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Samaa mieltä. Remedyn tulevaisuutta ajatellen olisi parasta että yhtiö olisi iskussa useammalle konsolille. MS:n lähitulevaisuus on Halo, Forza, Fable ja mahdollisesti Gears. Ja Kinect päälle. Muita ei tunnu enää olevan kartalla.

Remedyn pelit ovat kauttaaltaan olleet omasta mielestä aina jotain vaille. En mitenkään erityisen haltioitunut ollut koskaan Max Payneistä, jotka olivat sitä yhtä ja samaa alusta loppuun. Sama oli AW:n kohtalo, joka toisaalta kummastuttaa aika paljon. Arvostelun alla oleva Shadows of the Damned on mainittuja pahempi esimerkki putkirälppäyksestä, mutta toisaalta jo pienet erottelut pomomatseineen teki aika suuren eron siihen, että puuroutuiko pelaamiseen vai ei. AW on edelleen kesken. En halua juosta sitä viimeistä siltaa jo vaikka ihan siksi, että peli oli sitä yhtä ja samaa alusta loppuun. Aloittaessa sitä vähän innostui, että jopas kaveri liikkuu näpsäkästi, mutta touhu ei kehittynyt ensimmäisen pelivartin jälkeen mihinkään suuntaan. Kaiken pelikokemuksen ja muun mutuilun myötä tämä oli aika suuri virhe. Jos jotakin AW:stä internazin ihmemaasta lukee, niin se on touhun monotonisuus. Hyvää läppää, uumat kohdallaan, mutta itse akti oli suuri pettymys. Eikä tässä tapauksesa edes tarvitse mennä peiliin katsomaan.

Peliin olisi saanut niin paljon lisäsisältöä hyvin pienilläkin jutuilla, mutta ehkä testauksessa oltiin jo niin syvällä rakkaudessa omaan lapseen, ettei vikoja vaan kyetty näkemään.

Multiplattari? AW:n yksi myyntivaltti olikin juuri paljon purnattu yksinoikeus, joka tässä tapauksessa ei nyt kuitenkaan toiminut kuten toivottiin. Remedy tarvitsee jotain muuta nyt kyllä kuin taukoamatonta bullettimeä. Pelin on oltava jotain muutakin kuin "ihan kiva".
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Multiplattari? AW:n yksi myyntivaltti olikin juuri paljon purnattu yksinoikeus, joka tässä tapauksessa ei nyt kuitenkaan toiminut kuten toivottiin.

Minusta "kissana pöydällä" ovat lähinnä Xbox 360:n omistajat, jotka eivät peliä ostaneet ihan niin paljon kuin oli odotettu. Mielestäni Waken hieman valjummat myynnit (kyllähän se kuitenkin myi sen 750k -1 milj+ - en tiedä virallisia lukemia) eivät sinänsä johtuneet pelin laadusta tai arvosanoista, vaan siitä ettei tuollainen peli/genre iskenyt silloiseen boksin kuluttajakuntaan. Wake oli omanlaisensa peli - ei puhdasta kauhua, ei puhdasta toimintaa, ei puhdasta pelikerrontaa..

Multiplatform toisi pelille kuin pelille tuplasti enemmän potentiaalisia asiakkaita ja ehkä Waken tapauksessa PS3 olisi ollut enemmän kuin oiva (lisä)alusta. Mutta minkäs teet kun bisnesnäkymät vuonna 2005 olivat aika lailla toisenlaiset kuin nyt. Silloin Remedy teki tavallaan elämänsä diilin (joka ei helposti toistu). Kaunis tarina vain ei saanut aivan odotettua "päätöstä", eli että 360:n omistajat olisivat rynnänneet kauppaan Waken perässä. Liian moni jäi kotiin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Liian moni jäi kotiin...

...lataamaan sen laittomasti. Mikäli kaikki pelin laittomasti ladanneet olisivat sen ostaneet niin Alanin myynnit olisivat näyttäneet hieman toisenlaisilta. Viime jouluun mennessä peliä oli imailtu yli miljoona kertaa.

Noh, tietty tämä pätee lähes kaikkiin peleihin, mutta kuitenkin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

...lataamaan sen laittomasti. Mikäli kaikki pelin laittomasti ladanneet olisivat sen ostaneet niin Alanin myynnit olisivat näyttäneet hieman toisenlaisilta. Viime jouluun mennessä peliä oli imailtu yli miljoona kertaa.

Noh, tietty tämä pätee lähes kaikkiin peleihin, mutta kuitenkin.


No tää oli aika huono. Kaikkien pelien myynnit olisivat hieman korkeampia, jos ei niitä waretettaisi. Mutta eihän se ole todellista että kaikki pelin laittomasti ladanneet ostaisivat sen, jos ei olisi mahdollisuutta warettaa. Ei varmaan edes puolet.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Minusta "kissana pöydällä" ovat lähinnä Xbox 360:n omistajat, jotka eivät peliä ostaneet ihan niin paljon kuin oli odotettu. Mielestäni Waken hieman valjummat myynnit (kyllähän se kuitenkin myi sen 750k -1 milj+ - en tiedä virallisia lukemia) eivät sinänsä johtuneet pelin laadusta tai arvosanoista, vaan siitä ettei tuollainen peli/genre iskenyt silloiseen boksin kuluttajakuntaan.

Minusta vielä isompi kissa pöydällä on Remedyn omat odotukset. Pelille asetettiin aivan naurettavan isot myynti odotukset. Varsinkin kun kaikki tietävät että tällä alalla jatko-osat jyräävät. Tuollainen bouttiarallaa miljoonan myynti on kuitenkin jotain mihin aivan pirun harva peli pystyy, varsinkin jos kysessä on aivan uusi tuote.

Isoimmat virheet tehtiin pelin kehityksessä, jossa lähdettiin aluksi tekemään aivan eri peliä kuin mikä lopulta tuli ulos. Ei pienellä studiolla ole varaa haaskata resursseja tuollaiseen.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Voi sitten warelukuja kääntää myyntiluvuiksi 70-, 50- tai 30-prosenttisesti, fakta on että Alan viihtyi warelistojen kärjessä; paikka, johon se ei koskaan myyntilistoilla yltänyt. Laittomasti ja ilmaiseksi se siis kelpasi, mutta maksavalle kansalle ei. Tekemistä oli varmasti sillä, että kyseessä oli puhdas suht lyhyt yksinpeli uudesta IP:stä. Jonkinlainen online pass oli, mutta se oli melko antelias. Kun EA nimikkeiden passit tuppaavat olemaan standardisti 1200 pistettä, Alanin uuden version lisä oli 560 pisteen arvoinen, eikä edes hyödynnettävissä heti julkaisussa.

Metacriticin valuminen alle 85:n oli seuratulle, mutta itseään todistamattomalle nimikkeelle murhaavaa. Sama syy, mikä ajoi ihmiset warettamaan (yksinpeli, uusi IP), pelotti nyt yhdessä ei-täydellisten arvosanojen kanssa epävarman ostaja-aineksen. Sitten alkurysäyksen, nimike on myynyt paremmin kiitos viidakkorummun. Monet ovat rakastuneet peliin palavasti, ja nostaneet sen mielessään ja puheissaan kulttiklassikoksi ja tämän genin yhdeksi aliarvostetuksi timantiksi. Myös monet pelimediat ovat huomioineet Alan Waken erilaisissa hidden gems -listauksissa.

Sillä ei ole enää väliä, mitä tapahtui Alan Waken kanssa. Ratkaisevaa on Remedyn seuraava liike. Seuraavan Alan Wake -nimikkeen, spinoffin, olisi tarkoitus Remedyn mukaan houkutella uutta yleisöä. Ja mehän tiedämme kuinka helppoa on houkutella uutta yleisöä hylkäämättä vanhaa. Alustoista tai ylipäätänsä mistään ei ole mitään tietoa, joskin Live Arcadea ollaan väläytelty potentiaaliseksi julkaisualustaksi. Tämän pienemmän tiimin koostaman välinimikkeen olisi parasta menestyä ja haalia rahaa, tai Alan Wake 2:n tie saattaa nousta julkaisijoiden näkökulmasta pystyyn.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Minusta vielä isompi kissa pöydällä on Remedyn omat odotukset. Pelille asetettiin aivan naurettavan isot myynti odotukset.

Jos nyt oikein muistan, niin Remedyn Myllyrinne mainitsi "2 miljoonaa" muutamassa yhteydessä. En pitäisi sitä ihan "naurettavan isoina" odotuksina myynneissä 5+ vuotta tuotannossa olleelle pelille ja MS:n "keihäänkärjelle". Kova lukema se pari milliä on, mutta ei minusta epärealistinen (ainakaan siis silloin) Waken tasoiselle ja kokoiselle pelille.

Tuollainen bouttiarallaa miljoonan myynti on kuitenkin jotain mihin aivan pirun harva peli pystyy, varsinkin jos kysessä on aivan uusi tuote.

Milli on tosiaan kunnioitettava lukema, mutta näiden AA-pelien kanssa se taitaa usein olla se "minimi-maali" (=hyvä tulos, muttei vielä "loistava"). Mm. paljon skeptistä asennetta etukäteen saanut Heavy Rain on myynyt yli 2 miljoonaa - yhdellä konsolilla ja kohtuu "erilaisella" SP-konseptilla.

Isoimmat virheet tehtiin pelin kehityksessä, jossa lähdettiin aluksi tekemään aivan eri peliä kuin mikä lopulta tuli ulos. Ei pienellä studiolla ole varaa haaskata resursseja tuollaiseen.

Tämä varmaan pitää ainakin pääosin paikkansa. Open world tai vastaava olisi ollut aivan killeri konsepti tämän pelin kohdalla, mutta resurssit ym eivät siihen nyt riittäneet. Paljon aikaa ja rahaa paloi kun laivan kurssi sitten käännettiin.
 
Ylös Bottom