Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)
Voi sitten warelukuja kääntää myyntiluvuiksi 70-, 50- tai 30-prosenttisesti, fakta on että Alan viihtyi warelistojen kärjessä; paikka, johon se ei koskaan myyntilistoilla yltänyt. Laittomasti ja ilmaiseksi se siis kelpasi, mutta maksavalle kansalle ei. Tekemistä oli varmasti sillä, että kyseessä oli puhdas suht lyhyt yksinpeli uudesta IP:stä. Jonkinlainen online pass oli, mutta se oli melko antelias. Kun EA nimikkeiden passit tuppaavat olemaan standardisti 1200 pistettä, Alanin uuden version lisä oli 560 pisteen arvoinen, eikä edes hyödynnettävissä heti julkaisussa.
Metacriticin valuminen alle 85:n oli seuratulle, mutta itseään todistamattomalle nimikkeelle murhaavaa. Sama syy, mikä ajoi ihmiset warettamaan (yksinpeli, uusi IP), pelotti nyt yhdessä ei-täydellisten arvosanojen kanssa epävarman ostaja-aineksen. Sitten alkurysäyksen, nimike on myynyt paremmin kiitos viidakkorummun. Monet ovat rakastuneet peliin palavasti, ja nostaneet sen mielessään ja puheissaan kulttiklassikoksi ja tämän genin yhdeksi aliarvostetuksi timantiksi. Myös monet pelimediat ovat huomioineet Alan Waken erilaisissa hidden gems -listauksissa.
Sillä ei ole enää väliä, mitä tapahtui Alan Waken kanssa. Ratkaisevaa on Remedyn seuraava liike. Seuraavan Alan Wake -nimikkeen, spinoffin, olisi tarkoitus Remedyn mukaan houkutella uutta yleisöä. Ja mehän tiedämme kuinka helppoa on houkutella uutta yleisöä hylkäämättä vanhaa. Alustoista tai ylipäätänsä mistään ei ole mitään tietoa, joskin Live Arcadea ollaan väläytelty potentiaaliseksi julkaisualustaksi. Tämän pienemmän tiimin koostaman välinimikkeen olisi parasta menestyä ja haalia rahaa, tai Alan Wake 2:n tie saattaa nousta julkaisijoiden näkökulmasta pystyyn.