Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

( Tarkoitin lähinnä, että moni jo erinäisillä forumeilla ilmoitti että Heavy Rain tulee floppaamaan varsinkin myyntien osalta, joten tiettyä "skeptisyyttä" oli myös ilmassa. Heavy Rainin mainitsin vain lähinnä siksi, että hyvinkin erilainen peli ilman MP-osastoa ja ziljoonia pelitunteja voi menestyä "vain yhdellä konsolilla" jos ostajakunta ja peli kohtaa ja "ikkuna" on auki oikeaan aikaan. Ja peli on hyvä tietysti (arvostelut, forumfiilikset). Ostajakunnan pitää vain olla sellainen, joka haluaa erilaisia pelejä ja erilaisia kokemuksia. )
Missä väitettiin Heavy Rainin floppaavan? Tai tärkeämmin, olivatko tällaiset väitökset ylipäätään niin laajalle levittyneitä, että olisi millään muotoa relevanttia tuoda tällaisia syytöksiä esille?

Minusta olisi myös ilahduttavaa kuulla jonkinlaisia substantiaalisia päättelyketjuja siitä, muiten Heavy Rainin myynnit johtavat vahvistukseen "erilaisia pelejä ja erilaisia kokemuksia haluavasta ostajakunnasta", varsinkin, kun esilletuonnin motivaatio on selvästi vertailla tätä ja Xbox 360:n vastaavaa keskenään. Tämän vertailun motivaatiota voimme tietysti vain kysyä.

Piratismi on tosiaan potentiaalinen ongelma, mutta tuon aiemman listan mukaan jotain Halo Reachiä tai Black Opsia waretettiin lähes miljoona kpl. Ja ne silti möivät. En jaksa uskoa että piratismi on pääsyyllinen Waken myynteihin. Mutta onhan se tietty niin, että tiettyjä MP-pelejä waretellaan vähemmän, koska halutaan nettiin niitä pelaamaan.
Halo: Reach ja Call of Duty: Black Ops eivät täytä lisäyksen "jotain" rekisteriä, koska kyseessä on kaksi osaa suurimmista räiskintäpelisarjoista 2000-luvun jälkeen. Kummallakin pelille on, kuten huomasit, moninpeli, ja kummatkin pelit ovat aggressivisesti markkinoituja sekä erittäin hyvin yleisön tiedossa olevia. Alan Wake on uutena tulokkaana selvästi matalamman profiilin peli, josta yleisöllä ei ole kokemuksia, ja josta useat jättävät mieluusti maksamatta ilmaisen vaihtoehdon ollessa tarjolla. Täten piratismin korrelointi myynteihin ei ole mainitsemiesi räiskintöjen ja Alan Waken välillä vertailukelpoista. Uskoisin, että näin yksinkertainen perusasia on nyt kaikilla keskustelun osanottajilla selvä.

Ehkä itse miellän asian niin, että jos vaikka HJK pelaa huonosti, niin ihmiset eivät käy matseissa. HJK on osaltaan syyllinen siihen ettei se viihdearvoltaan ime porukkaa sisään katsomoihin - tuotetta on parannettava. MUTTA jos HJK pelaa hyvin ja viihdyttävästi, eivätkä silloinkaan ihmiset käy matseissa, niin ehkä silloin kannattaa myös maksavan yleisön katsoa peiliin. Ehkä jälkimmäinen vertaus pätee myös Wakeen?
Vaihtoehtoisesti on myös mahdollista ottaa ennen tällaisten kappaleiden kirjoittamista henkilökohtaisesti peili käteen, ja katsoa, onko Xbox-puolen Alan Wake -ketjun lukijoiden tarpeen katsella kyseisiä vertauksia.

Open world -konsepti taisi olla mukana aika aikaisessa vaiheessa (osaksi sen takia menetettiin tavallaan vuosi tai jopa pari kehityksessä - mutta ei noista ongelmista kauheasti julkisuuteen puhuttu), enkä ole ihan täysin varma miten paljon sitä lopulta ehdittiin hehkuttamaan (vai olenko missannut jotain?). Osa (kuten minä, joka vieläkin itken iltaisin niitä menetettyjä "open world - Twin Peaks - Silent Hill ym" -mahdollisuuksia) ehti kyllä jo open word -konseptista innostua, mutta en ole ihan varma sitten "suuresta yleisöstä".
Kuten tässä ketjussa on toistamiseen useissa eri asiayhteyksissä todettu, ei open worldin hylkäämisessä ollut mitään tekemistä sen kanssa, etteivät resurssit olisi riittäneet. Sen sijaan Remedyn toimesta on annettu hyvin selväsanainen lausunto siitä, että open world ei yksinkertaisesti toiminut Waken narratiivin ja sisäisen dramaturgian kannalta. Ottaen huomioon pelin elokuvamaisen otteen ja tarkasti käsikirjoituksen mukaan ohjatun kokemuksen, on päätös todettavissa täysin loogiseksi ja jopa ainoaksi toimivaksi vaihtoehdoksi. Tämän huomaaminen tietysti tarkoittaa ajatuksen syventämistä peliin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Piratismi on tosiaan potentiaalinen ongelma, mutta tuon aiemman listan mukaan jotain Halo Reachiä tai Black Opsia waretettiin lähes miljoona kpl. Ja ne silti möivät. En jaksa uskoa että piratismi on pääsyyllinen Waken myynteihin. Mutta onhan se tietty niin, että tiettyjä MP-pelejä waretellaan vähemmän, koska halutaan nettiin niitä pelaamaan.
Lainaan nyt tätä mutta ihan jo kärkeen pitää todeta, että viimeaikainen keskustelu pelin tiimoilta on ollut kovatasoista ja mielenkiintoista seurattavaa. Niin pitkälle taaksepäin ei tullut kelattua, että olisi voinut varmistaa etteikö tätä ole tullut jo sanottua mutta jotenkin tuntuisi siltä, että Alan Waken kuoppasi aivan liian aikaisin alkanut hype. Sitä hehkutettiin jo vuodesta miekka ja kivi ja kun se pienen iäisyyden jälkeen sitten markkinoille vihdoin viimein putkahti, olivat odotukset toteutumaan nähden jo luonnottomankin korkealla.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

..mutta jotenkin tuntuisi siltä, että Alan Waken kuoppasi aivan liian aikaisin alkanut hype. Sitä hehkutettiin jo vuodesta miekka ja kivi ja kun se pienen iäisyyden jälkeen sitten markkinoille vihdoin viimein putkahti, olivat odotukset toteutumaan nähden jo luonnottomankin korkealla.

Hyvä pointti sinänsä ja ainakin osin pitänee kutinsa. Usein jos pelin kehitys kestää erityisen pitkään ja hype on tasoa "Jeesuksen toinen tuleminen", niin odotukset ehditään nostaa liian aikaisin pilviin ja harvemmin mikään peli pystyy niitä lunastamaan. Joskus osa jopa "kyllästyy" odottamaan ja hyvät vibat kääntyvätkin negatiiviseksi "ei se tule koskaan" -jauhamiseksi mistä ei ole paluuta (mikä tietysti on vähän outoa).

Wake, GT5.. Näitähän on. Jos peli on multiplatform (tyyliin esim. LA Noire), niin pitkittynyt kehitys ei ehkä ole niin suuressa osassa kun sitä "exclusive"-kytköstä ei ole. Taisi Rage-pelin kehittäjä (sekin ollut pitkään tuotannossa) juuri kommentoida, että olisi julkistanut pelin myöhemmin tms jos olisi tiennyt että kehitys pitkittyy. Sykli tuon "pelin julkistus - hype - lähes valmiin pelin ennakot - arvostelut - peli kauppoihin" -sykli on usein aika tarkkaa ja merkittävää puuhaa. Porukkahan kyttää päivittäin pelisaitteja ja mahd. uutisia..
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Wake, GT5.. Näitähän on. Jos peli on multiplatform (tyyliin esim. LA Noire), niin pitkittynyt kehitys ei ehkä ole niin suuressa osassa kun sitä "exclusive"-kytköstä ei ole.
Kaipa se Wakekin olisi paremmin multiplattarina pärjännyt mutta totta kyllä tuokin, että uusilla yksinpeleillä on (ikävä kyllä) kovasti kivikkoinen matka maineeseen eikä siinä edes laajempi alustavalikoima välttämättä auta. L.A. Noire varmasti ratsasti jo ihan puhtaalla Rockstar-maineella kun taas Wakea lähempänä tuntuisi olevan vaikkapa Enslaved; ihan peruspätevä, kenties joidenkin mielestä jopa mainio yksinpeliviritelmä mutta kun ei myy niin ei myy.

Waken tapauksessa pitää täkäläisittäin huomioida toki myös ruusuinen suomifaktori. Laadukasta tavaraahan täältä pukkaa jatkuvasti liikenteeseen ja mielelläänhän kotimaista otetta haluaisi palvoa mutta varauksetonta, maailmanlaajuista riemua eivät toistaiseksi ole välittäneet eteenpäin kuin Trials ja Angry Birds. Kivahan se olisi, jos Alan Wake olisi saavuttanut saman aseman mutta pelibisnes (kiitos myös meidän kuluttajien) on raadollista. Nimenomaan noilla "täys"pelimarkkinoilla alkaa olla jo kokolailla mahdotonta edes yrittää, jos ei takana ole riittävää markkinointikoneistoa tai vimpan päälle loistavaa ideaa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Waken tapauksessa pitää täkäläisittäin huomioida toki myös ruusuinen suomifaktori. Laadukasta tavaraahan täältä pukkaa jatkuvasti liikenteeseen ja mielelläänhän kotimaista otetta haluaisi palvoa mutta varauksetonta, maailmanlaajuista riemua eivät toistaiseksi ole välittäneet eteenpäin kuin Trials ja Angry Birds.

Ruusuinen suomifaktori on tosiaan sekin ihan hyvä pointti, mutta se on sanottava että kyllä suomalaisten kehittämät pelit ovat aika hyvin saaneet huomiota ja hyviä arvosteluja/myyntejä "maailmalla" - varsinkin kun suhteuttaa alan koon Suomessa vs muu maailma. Trials on lyönyt ennätyksiä Xbox 360:lla (Redlynx tosin omistaa edelleen IP:n), Angry Birds mobiileilla ja kyllä Housemarque on aika kova sana Pleikkapuolella (Super Stardust eri konsoleilla, 3D-tuki..). Sihen päälle Trinet, Bugbearin "uusi tuleminen", tuleva Rochard.. Väitän että pullat ovat aika hyvin uunissa, vaikka menestys keskittyy enemmän digitaaliseen jakeluun. Täältä on ainakin tavallaan hyvä "ponnistaa".

Kivahan se olisi, jos Alan Wake olisi saavuttanut saman aseman mutta pelibisnes (kiitos myös meidän kuluttajien) on raadollista. Nimenomaan noilla "täys"pelimarkkinoilla alkaa olla jo kokolailla mahdotonta edes yrittää, jos ei takana ole riittävää markkinointikoneistoa tai vimpan päälle loistavaa ideaa.

Ehkä Wake oli viimeisiä noin isoja "exclusive" 3rd party -pelejä (tietty onhan siellä Gears of War ainakin vielä ja jokunen muukin) ja jatkossa tuon tyyliset (=firma omistaa IP:n, voi kehittää useammalle alustalle, yms) projektit ovat automaattisesti multipelejä.. Mutta kuten sanottu, niin Remedy teki MS:n kanssa (käsittääkseni) erinomaisen diilin jossain 2005 kieppeillä ja silloin pelibisnes oli erilainen. Eli kuka tahansa olisi tehnyt varmasti samoin silloisessa tilanteessa.

Eli tunnustan, että tämä jossittelu lopulta on vähän turhaa. Mutta minkäs teet kun suomalaisena pelaajana Wake kiinnostaa. Onhan se suomalaisten tekemä, ison luokan retail-peli. Onneksi Bugbear edes vääntää vielä sellaista.. Sniff. Isoja retail-pelejä tekevät kuitenkin tavallaan asteen harvemmat pelitalot.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Olen kännykällä, joten pahoittelen viestini puutteellista muotoilua.

Remedyn Mikko Rautalahti tiisaili uutta AW-nimikettä suht avoimesti. Kuulemme siitä "relatively soon" ja "it's looking good".

Lähde: forum.alanwake.com/showpost.php?p=128132&postcount=55
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ruusuinen suomifaktori on tosiaan sekin ihan hyvä pointti, mutta se on sanottava että kyllä suomalaisten kehittämät pelit ovat aika hyvin saaneet huomiota ja hyviä arvosteluja/myyntejä "maailmalla" - varsinkin kun suhteuttaa alan koon Suomessa vs muu maailma. Trials on lyönyt ennätyksiä Xbox 360:lla (Redlynx tosin omistaa edelleen IP:n), Angry Birds mobiileilla ja kyllä Housemarque on aika kova sana Pleikkapuolella (Super Stardust eri konsoleilla, 3D-tuki..). Sihen päälle Trinet, Bugbearin "uusi tuleminen", tuleva Rochard.. Väitän että pullat ovat aika hyvin uunissa, vaikka menestys keskittyy enemmän digitaaliseen jakeluun. Täältä on ainakin tavallaan hyvä "ponnistaa".
Joo, kyllä täältä näinkin pieneksi maaksi selvästi kunnianhimoisempia ja hiotumpia pelejä pusketaan pihalle mutta hyvä huomio tosiaan tuo, että Alan Wake lienee ollut toistaiseksi enempi tai vähempi ainoa ns. kovan luokan retail-yritys puhtaasti konsolipuolella. Kaikki tuollaiset vähänkin rohkeammat ja häpeilemättömästi yksinpeliin panostavat irtiotot ovat itsellekin sitä pelaamisen parhautta mutta harvemminhan ne myyvät.

Tai oikeastaan saattavat hyvinkin myydä mutta kenties konsolipelailu ehkä kärsii jo liikaakiin "miljoona ei ole vielä mitään" -ajattelusta. Kun nuo pitkäikäisimmät ja hehkeimmät sarjat huitelevat parhaimmillaan jo kaksinumeroisissa miljoonaluvuissa, on niiden kanssa vaikea kilpailla jo ihan sarjanakin, saati sitten täysin uutena tulokkaana joka vieläpä kehtaa olla Jotain Ihan Muuta. Digitaalipuolella pienempien riskien ottaminen kenties vielä kannattaa mutta onhan se sääli, että isompien budjettien "ammattilaissarja" kaventuu konsolisukupolvi konsolisukupolvelta. Tai ainakin uusia massailmiöitä puskee läpi aina vaan vähemmän. Gears of War tempaisi 2006 ja Uncharted 2007 mutta joko en muista tai sen jälkeen on ollut aika hiljaista.

Aiheeseen liittyen artikkelien tonkimista netin syövereistä: 2010 Sucked: Why didn't anybody buy Alan Wake? ja noinhan se valitettavasti tuntuu menevän, että jos ei julkaisu parhaimpaan mahdolliseen ja riittävän hiljaiseen saumaan osu tai hypekoneisto starttaa liian aikaisin niin metsään menee ihan pelistä riippumatta, niin huutava vääryys kuin se olisikin.

Toisaalta mitäpä noista isommin murehtimaan. Viihdettähän sen pelaamisen pitää olla ja vaikka raha puhuu niin puhukoon. Kun vain riittävän moni näitä "erilaisempia" lähestymistapoja tukee niin eiköhän niitä jatkossakin ole luvassa vaikkei niistä mitään huikeita kassamagneetteja muodostuisi ja vaikka miten tuntuisi reilulta, että pitäisi muodostua. Kyllä niillekin fanikuntansa on vaikka se huikeassa vähemmistössä onkin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Fans, Alan Wake returns through Xbox Live Arcade! Follow GameInformer.com on Monday for the first screenshot, and the 2011 Spike VGA's, December 10th, for more information on this Epic Adventure. Are you ready to become the Champion of Light?
Lähde: https://www.facebook.com/alanwake/posts/266945656676473

Eli Alan Wake + XBLA = Alan Wake's Night Springs. Ilmeisesti Alan Wake -fanien kannattaa silmäillä joulukuussa järjestettävää VGA-tapahtumaa tarkasti. Jo maanantaina pitäisi tulla gametrailers.comiin ensimmäistä screenshottia, mutta joku oli jo lipsauttanut kuvaa päävalikosta.

Olenkohan ainoa jolle tuosta "Are you ready to become the Champion of Light?" -mainoslauseesta tuli välittömästi Kinect mieleen? Ja kun näin tuon päävalikon kohdan "Arcade Action" niin tulee väkisin mieleen että eiköhän sieltä jotain sen suuntaista säätöä ole tulossa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

"Arcade action" on tosjaan hieman oudon kuuloinen termi AW-nimikkeessä, mutta:

It's structured like a full release complete with a pretty damn impressive storyline that expands the originals in some interesting ways.

Alan Wake Community Forums - View Single Post - New Alan Wake at the Video Game Awards 2011 !

Tuo valikkoscreeni on Rautalahden mukaan vuodettu jo toukokuussa (en ole kyllä itse aiemmin nähnyt), joten se olisi siinä tapauksessa jo vanhaa kamaa:

"People on N4G are complaining about the screenshot above."

You mean the photograph of somebody's TV screen that somebody posted back in May?

Alan Wake Community Forums - View Single Post - New Alan Wake at the Video Game Awards 2011 !
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Hyvä että homma nytkähtää vihdoin Remedyllä taas eteenpäin (siis julkisesti, kulisseissa ollaan varmasti hommia painettu). Tuo mahdollinen Kinect-osasto ei sinänsä haittaa, JOS se on tavallaan "extrana" ja vaihtoehtoisena mukana. Mitään Kinect-pakkopullaa en kuitenkaan toivo missään nimessä - vaikka taskulampulla huitominen tietysti jossain määrin siihen sopisikin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Nokia-mies saapu nyt myös PC:lle alkuvuodesta 2012.

We're proud to announce that Alan Wake will be released on PC in early 2012!

Twitter

Tulee sisältämään molemmat lisäosat; The Writerin ja The Signalin

Tarkempaa tietoa Alan Waken -foorumilta.

Eli nyt on mahdollisuus myös boksittomien päästä pelaamaan tätä upeaa tuotosta.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Nokia-mies saapu nyt myös PC:lle alkuvuodesta 2012.



Tulee sisältämään molemmat lisäosat; The Writerin ja The Signalin

Tarkempaa tietoa Alan Waken -foorumilta.

Eli nyt on mahdollisuus myös boksittomien päästä pelaamaan tätä upeaa tuotosta.

Kiva, että eilinen huhuilu asiasta varmistui todeksi. Ja kyllähän tämä tulee ostettua PC:llekin, jos mahdollista kartuttaa saavutussaldoaan toisen 1500GS:n verran :rolleyes:
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Hmmm, ei taida Microsoft olla PC-version julkaisijana, jos eivät käytä Games for Windows Liveä. Julkaisevatkohan itse suoraan Steamissa, vai mikä lie strategia.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Boxin versio on yksi kauneimmista peleistä ikinä, vaikka omaa low resonkin. En malta odottaa miltä PC:llä näyttää 1080p:nä ja vielä tarkemmilla tekstuureilla.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Boxin versio on yksi kauneimmista peleistä ikinä, vaikka omaa low resonkin. En malta odottaa miltä PC:llä näyttää 1080p:nä ja vielä tarkemmilla tekstuureilla.

Päivän paras trolli vai? Et oikeasti voi olla kommenttisi kanssa tosissaan. :D
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Päivän paras trolli vai? Et oikeasti voi olla kommenttisi kanssa tosissaan. :D

Saattaapahan tuo hyvinkin olla, kasvoanimaatioita lukuunottamatta AW kuuluu munkin mielestä visuaalisesti vaikuttavimpiin boksin teoksiin. Mutta kerro toki, mikä tekee Alanin grafiikoista niin kökköä?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Boxin versio on yksi kauneimmista peleistä ikinä, vaikka omaa low resonkin.
En häpeä olla samaa mieltä. Diver's Isle auringon laskiessa antaa mielettömät sävärit joka kerta. Se kauniin musiikin ja maiseman yhdistelmä on vain jotain uskomatonta.

Ensimmäinen screen pc-versiosta. Joku vois laskea Alanin takin polygonit. :)

Toisessa ääripäässä löytyykin sitten AW'AN:in cover art:

Näytä liitetiedosto 8299

Korni tyyli on harkittu, mutten silti ole täysin liekeissäni.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Saattaapahan tuo hyvinkin olla, kasvoanimaatioita lukuunottamatta AW kuuluu munkin mielestä visuaalisesti vaikuttavimpiin boksin teoksiin. Mutta kerro toki, mikä tekee Alanin grafiikoista niin kökköä?

En puhunut sanallakaan mistään kököstä, itse otit sen sanan esille. Kaikilta osin ihan hyvältä se näyttää, mutta ei se kyllä missään kohtaa erityisesti säväyttänyt ulkoasultaan saati sitten jäänyt mieleen yhtenä hienoimpana pelinä ulkoasultaan. Mutta juu, nämä on taas näitä juupas eipäs keskusteluja. Toisia miellyttää ja toisia ei.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Microsoftilla ei näytä olevan mitään tekoa PC-version kanssa. Toivottavasti Remedy jäi kuitenkin plussalle Microsoft sopparista vaikka PC-versio laitettiin sivuun ja olisi se saattanut menestyä silloin täydellä hinnalla paremmin kuin X360 versio. Luultavasti noista X360 bundleista on kuitenkin saatu hyvät korvaukset
 
Ylös Bottom