Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ei vaan pysty nukkumaan ennen kuin on kirjoittanut nämä ajatukset ylös. Ei ole kyllä mikään peli aiemmin tehnyt tällaista, joten propsit aivan mielettömän nerokkaasta juonesta.

Huomioita/teorioita:

Pelin legendaarinen aloitus on "I'm Alan Wake, a writer." Pelin tuleva DLC on otsikoitu "The Writer".

Tässä kiteytyy koko lopun tapahtumat ja Alanin kohtalo, sekä se, millä tavalla pelin jatko tullaan näkemään. Alan on nyt teh kirjoittaja, joka kontrolloi tapahtumia. Tulevissa peleissä/medioissa voi olla jopa toinen päähenkilö, ja Alan olisi pelissä vain kertojana tai sitten Alan kirjoittaa itsensä (Mr. Scratchy) tarinaan. Tiedä häntä.

Joka tapauksessa Alan jatkaa kirjoittamista teh writerina, tulevien pelien mastermindina, jolla on tavoitteenaan ajaa tuo pimeys pois. Pimeyden pois ajaminen on kuitenkin lähes mahdoton tehtävä, koska kaiken keskiössä on tuo jumalalliset ja mystiset voimat omaava järvi (Sam Lake, öö).

Järvi on tarinassa neutraali, kun taas vastapallossa ovat pimeys ja valo. Molemmat saavat voimansa tuolta järveltä:

-pimeys voiman korruptoida (taiteilijoiden työn)
-taiteilijat (valo) voiman muuttaa tapahtumia

Kaikessa on kuitenkin oltava balanssi. Järvi pitää pimeän ja valon balanssissa. Jos pimeys koettaa mennä yli rajojensa (vapautua), tulee mutkia matkaan, kuten että Alan vapautui pimeyden vallasta. Toisaalta taas, jos kirjailija yrittää tehdä liian onnellisen lopun (kuten Zane), sekään ei onnistu. Alan tajusi, että järvi vaatii balanssia, joten uhrasi itsensä syvyyksiin. Nyt hän kirjoittaa sieltä käsin ja hänen täytyy jollain tavalla voittaa balanssia vaativa järvi, jotta pimeys saataisiin tuhottua lopullisesti. Hän ei voi vain kirjoittaa pimeyttä pois, sillä järvi ei salli sitä, vaan kaikki menisi enemmän päin helvettiä. Miten Alan onnistuu ja mitä hän tekee/yrittää, sen näemme vasta DLC:ssä ja jatko-osissa.

EDIT. Virallisella foorumilla on luonnollisesti hyvin paljon mielenkiintoista teoriaa pelin tarinasta:
Alan Wake Ending Theories (Spoilers) - Page 11 - Alan Wake Community Forums

Paljon löytyy sellaista, mitä ei tullut edes ajatelleeksi, mikä pistää taas kyseenalaistamaan kaikki omat teoriat jne. Loistavaa mindfuckia.

EDIT. Loistava teoria Mr Scratchista:

Mr. Scratch is all Alan's fiction that he made up. I'm betting he wrote the guy in to kind of trick the darkness. He wrote Mr. Scratch in so that when Alan himself would come back to write the ending to the story, he could have him take his place while he himself stays in and continues to write, trying to come up with a conclusive ending that will set not only him, but everyone else that were brought into the story free from the ongoing story that is unfolding in the world (Bright Falls).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Eilen sain toisen läpipeluun päätökseen. Tällä kertaa siis Nightmare -vaikeustasolla. Harmillisesti peli oli vähän liian helppo Nightmarella. Kertaakaan en jäänyt mihinkään kohtaan jumiin ja kuolemia tuli loppujen lopuksi vähemmän kuin ensimmäiselle läpipeluulla. DLCtä kaipaisin hieman lisää vaikeusastetta ja tietysti lisää loistavaa tarinankerrontaa. Huomasin seuraavani tarinaa edelleen silmät tarkkana, vaikka aloitin uuden kierroksen heti edellisen päätyttyä. On se vaan niin nerokkaasti kirjoitettu. By the way, hyviä pohdintoja tässä ketjussa tarinan suhteen.

Toiveita DLCtä silmälläpitäen
Päähenkilöksi joku muu kuin Wake. Esim. Zane tai vaikka Nightingale.
Hahmoihin peilaten tarina voisi sijoittua aikaan ennen Alan Wakea.
Vähemmän taistelua, enemmän tutkimista.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Osittain tahtoisin, että olisivat pysyneet ensimmäisissä tavoitteissaa ja osittain hemmetin tyytyväinen nykyiseen.

Samoja ajatuksia täälläkin. Niin hyvä peli kuin Alan Wake onkin, niin siitä tulee silti ristiriitainen olo. Olisiko "open world" ollut sitten se paras reitti tälle tai edes jonkinlainen välimuoto (en muista pelanneeni tylsempiä auto-osioita missään pelissä - selkeästi "jäänne" open world -konseptista)... Nyt tuntuu syvällä luissa ja ytimissä, että se "jokin" jäi puuttumaan.

Mutta tie on auki klassikolle: Jatko-osa. Enkä tarkoita, että sen nyt sitten pitäisi olla open world.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mielestäni ei kannata tuhlata liikaa aikaa tuollaiseen "tykkäänköhän mä nyt tästä pelistä kun se on pelkkää putkijuoksua?" -mietintään. Itselleni Alan Wakessa oli tärkeintä kokea tarina, jollaista ei ole tottunut aikaisemmin pelimaailmassa näkemään.

Alan Waken kanssa hieman samantyyliset The Darkness, Dead Space ja Condemned ovat aivan täysiä putkijuoksuja, mutta minä nautin niistä lähes täysien pisteiden arvoisesti. Arvostan tunnelman, hahmot ja tarinan peleissä todella korkealle. Oli sitten putkijuoksua tai ei.

Itsekin haluaisin jatkossa nähdä Alan Waken tarjoavan hieman vapaampaa tutkittavaa, mutta ei tälläisten pelien ostopäätöksiä kannata perustaa siihen, että "kyseessä on vain putkijuoksu".

En ole Red Dead Redemptionia vielä pelannut, joten tämä saattaa olla huono esimerkki. Siinä pelissä on avoin pelimaailma jossa riittää paljon tutkittavaa - mutta onko tunnelma ja ennenkaikkea tarina lähelläkään Alan Waken tarjoamaa kokemusta?

Ja sitten vaikka takaisin spekuloimaan juonella. Hyvää pohdintaa taas tuossa yläpuolella :).
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Täytyy syödä aamupala ja käydä vähän nappaamassa happea, jotta saan taas aivot rullamaan, mutta erinomaisia vastauksia stammylta.

AW:n virallisilla foorumeilla on otettu jo graafiset kuvaajat käyttöön tarinasta, varmasti Remedyllä ainakin vähän jo hymyillään. :)
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Oikeastaan aika pirun hyviä huomioita. En muutamia kohtia aikaisemmin ajatellutkaan.

Pistänpä vielä ilmoille muutaman yleisen kysymyksen:
- Wake Zanen poikana ei ole järkeenkäypää, sillä Wake on vähän yli 30, siinä missä pitäisi olla kymmenen vuotta vanhempi.

En itsekään ihan täydellisesti tuota ideaa sulata, mutta kerrotaanko Alan Waken ikää tarkasti? Itse en ole tällaista huomannut ja mielestäni Alan voisi helposti olla siellä 40 paikkeilla, onhan hän jo kirjoittanut 6 menestyvää kirjaa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

En itsekään ihan täydellisesti tuota ideaa sulata, mutta kerrotaanko Alan Waken ikää tarkasti? Itse en ole tällaista huomannut ja mielestäni Alan voisi helposti olla siellä 40 paikkeilla, onhan hän jo kirjoittanut 6 menestyvää kirjaa.

<höyhenenkevyt spoileri The Alan Wake Files-kirjasta>
Alan Wake Filesissä kerrotaan Waken kirjoittaneen ensimmäisen virallisen tekstinsä 18-vuotiaana vuonna -95.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

<höyhenenkevyt spoileri The Alan Wake Files-kirjasta>
Alan Wake Filesissä kerrotaan Waken kirjoittaneen ensimmäisen virallisen tekstinsä 18-vuotiaana vuonna -95.

Ah, okei, no eipä sitten tuossa aiemmassa teoriassa tosiaan ole niinkään järkeä. Alan Wake Filesiin en ole vielä pahemmin tutustunut, pitää varmaan lueskella läpi kyllä jossain vaiheessa.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Silti, olisi "ihan kiva" jos peliä kokeilisi ennen kuin alkaa sitä haukkumaan heikoksi. En ymmärrä mikä ihme saa edes ihmisen arvostelemaan teoksia joita ei edes ole kokeillut. Sama homma kuin ruuan kanssa; ellet kokeile, et voi tietää mille se maistuu tai onko se hyvää. Suomeksi olet jäävi arvostelemaan.

Elementary, my dear Watson. Lapsena olin kiinnostunut NESin lisäksi Segan Mega Drivesta. Vanhemmat eivät kuitenkaan halunneet sellaista minulle hankkia, joten totesin koko masiinan olevan aivan p*ska eikä sellaista kukaan järkevä tosipelaaja edes itselleen hanki. MINÄ olin tietysti itse se valaistunut 10-vuotias Tosipelaaja isolla teellä.

=> Jos ei ole mahdollisuutta saada käsiinsä Xboxia, jää myös Alan Wake samalla haaveeksi. Toisaalta pelihän nyt on muutenkin susi, joten en menetä mitään, vaikka en moista koodia koskaan pelaisi. Tosimies pelaa ennemmin konsolilla X*.

*X = mikä tahansa konsoli paitsi Xbox360

EDIT: Viestini ei ole tarkoitettu henkilökohtaiseksi tölväisyksi kenellekään erityisesti.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mielestäni ei kannata tuhlata liikaa aikaa tuollaiseen "tykkäänköhän mä nyt tästä pelistä kun se on pelkkää putkijuoksua?" -mietintään.

Tässä(kin) samaa mieltä. Tullut sanottua tämä monessakin yhteydessä, mutta tuo koko sana "putkijuoksu" on kokenut jo aikaa sitten inflaation. Se ei oikeastaan kerro enää mitään muuta kuin sen, ettei "putkijuoksu-tyylinen" peli ole "open world". Joka toinen peli sitten tuntuukin olevan "putkijuoksu"..

Dead Spaceen en kuitenkaan ihan heti menisi Alan Wakea vertaamaan. En ainakaan pelikokemuksissa löytänyt kovin paljon yhteistä. Itse koin Dead Spacen huomattavasti intensiivisempänä "survival horror" kokemuksena, kun taas Wake operoi jossain tv-sarjojen, psykologisen jännityksen ja pienen kauhun välimaastossa. Toiminta oli kyllä Wakessä survival horroria, mutta yleinen fiilis oli sitä vain osaksi. Tarina ja käsikirjoitus oli vahvemmassa osassa myös (Wake).

En ymmärrä mikä ihme saa edes ihmisen arvostelemaan teoksia joita ei edes ole kokeillut. Sama homma kuin ruuan kanssa; ellet kokeile, et voi tietää mille se maistuu tai onko se hyvää.

Tervetuloa konsolien maailmaan. Nytkin on paljon ihmisiä, joille "Halo: Reach" ja "Killzone 3" ovat täysiä 10/10-pelejä - vaikka sitten ilman yhtäkään pelattua sekuntia. Konsolimaailmassa arvosana periaatteessa päätetään (en puhu kuitenkaan peliarvostelijoista) jo etukäteen jos peli on tarpeeksi hypetty ja "iso". Joillekin se tosin tarkoittaa, että tuleva peli on p**ka (koska se ilmestyy "väärälle" konsolille).
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mielestäni ei kannata tuhlata liikaa aikaa tuollaiseen "tykkäänköhän mä nyt tästä pelistä kun se on pelkkää putkijuoksua?" -mietintään.

Kannattaa toki, ellei sitten ole niin erinomaisessa tilanteessa että voi ostaa kaikki hiukankin kiinostavat pelit heti julkaisussa välittämättä rahanmenosta.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

En itsekään ihan täydellisesti tuota ideaa sulata, mutta kerrotaanko Alan Waken ikää tarkasti? Itse en ole tällaista huomannut ja mielestäni Alan voisi helposti olla siellä 40 paikkeilla, onhan hän jo kirjoittanut 6 menestyvää kirjaa.

En TODELLAKAAN muista, mutta mainittiinko missään, Zanen "siittäneen/synnyttäneen;)" juuri vuonna 1970? Vai ainoastaan -70 luvulla. Joku 76-77, ku kävis hyvinkin yksiin Waken iän kanssa. Mutta kuten totesin en tod muista miten mainittiinko asiaa
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Spekulointia ylläpohdittua asiaa koskien:

Jos Zane olisi Alanin isä, miksi hän olisi pohjustanut pojalleen niin kauhean kohtalon? Toki voidaan olettaa, että Alan olisi ilman Zanen vaikutustakin joutunut Bright Fallsiin ja pimeän haltuun, jolloin Zane vain olisi tarjonnut tälle mahdollisuudet selviytyä clickerillä. Asia ei ole kuitenkaan niin yksinkertainen, koska Zane kirjoitti seitsenvuotiaalle Alanille nämä painajaiset ja pimeänpelon. Zane teki Alanista kirjailijan, joka johti myöhemmin Alanin Bright Fallsiin ja koko selkkaukseen. Alan on kuitenkin Zanelle vain samanlainen työkalu kuin Lamp Lady, sillä Zanen oli tiedettävä, että pimeyttä vastaan taistellessaan Alan joutuu hurjien päätösten ja henkilökohtaisten kärsimysten eteen. Kuka isä tuomitsisi poikansa tällaiseen? Vai oliko Alan Zanen bastard-poika, eikä hälle tullut mieleen muita kuin Alan, kun hän mietti kuka tulisi hänen sijalleen, jos hän epäonnistuisi.

Ei tästä mikään sulje Zanen isyyttä pois, mutta mikään iloinen isä/poika-suhde tuo ei joka tapauksessa ollut. Zane ei tosin olekaan tarinassa missään nimessä hyvis, vaan epäonnistuja, jonka virheistä muut joutuvat ottamaan vastuun.

Mielestäni tätä open world -juttua on aivan turha jauhaa. Näkeehän sen jo noista pelin nykyisistä lähes-open world -kohtauksista, ettei homma ole oikein toiminut. Pelin putki on erittäin hyvin suunniteltu; se ei tunnu mitenkään erityisen keinotekoiselta, eikä missään kohtaa ahdistavan pieneltä. Tällaiselle tarina/tunnelmavetoiselle pelille aivan ehdoton ratkaisu ja toimiva sellainen. Toki päiväosioihin oltaisiin voitu ujuttaa semivapaata kaupungin tutkiskelua, mutta se on jo eri asia, eikä olisi tehnyt pelistä open worldia.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Jatkaen edelläolevaa:

Onhan Zanen isyys muutenkin mahdotonta ihan teknisesti, kun tämä katosi tarkalleen vuonna 70. Tietysti Alan Wake Filesissä esitetään myös Waken ensimmäinen kirjoittama tarina, jota voisi hyvinkin rinnastaa Alan Waken tapahtumiin, mutta eihän Zane ole kerennyt siittämään Wakea ainakaan pimeyden vankina.

Isyys voi toki tarkoittaa juurikin vain sitä, että Zane kirjoitti Waken henkiin ja muutamia tämän elämän suuntaviivoja.

En oikeastaan usko siihen, että Wake olisi kuitenkaan Zanen "Mr Scratchy", sillä olisihan viimeistään Lamp Lady näin tälle todennut, kun kuitenkin Zanen oli itsekin nähnyt. Tai eihän se tietenkään poissulje mitään.

Minulle kuitenkin suurin kysymys on se, miksi, miten ja missä välissä Zane ylipäätään päätti/onnistui kirjoittamaan Wakesta. Stammy esitti oikein jees teorian, mutta jotenkin jätti vielä nälkäiseksi. Toinen jättimegakysymys on manuscriptien laajuus ja mitä ne kattavat verrattuna luonnollisiin tapahtumiin, sekä luonnollisesti niiden alkamis- ja päättymisajankohdat.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tässä periaatteessa viitataan pelin tarinaan, joten ei kannata lukea, jos ei ole peliä pelannut. Puhutaan arvosteluista kuitenkin:

Wired antoi pelille 6/10 ja tämä on Metan huonoin arvosana. Hassu asia on, että pelin arvostelija periaatteessa piti pelimekaniikasta (joskin pientä puutumista), mutta tarina ja erityisesti sen lopetus olivat arvostelijalle suurinta myrkkyä.

The first thing you hear when beginning Alan Wake is the following line, spoken by the videogame’s eponymous protagonist:

"Stephen King once wrote that nightmares exist outside of logic, and there’s little fun to be had in explanations. They’re antithetical to the poetry of fear. In a horror story, the victim keeps asking why. But there can be no explanation, and there shouldn’t be one. The unanswered mystery is what stays with us the longest, and it’s what we’ll remember in the end."

In retrospect, this was the game’s way of saying to me: “When this is over, you will have no freaking clue what the hell just happened.”

...

Similarly to the combat, the storytelling technique involves some unique ideas that aren’t fully explored. A mysterious helper is dropping the lost pages of Wake’s manuscript here and there, giving him a heads-up as to what’s going to happen to him next. It’s interesting to read these pages as you progress, but the whole thing is not integrated into the gameplay at all.

Alan Wake might be trying to preserve the “poetry of fear” by leaving things unresolved, but mostly it just left me feeling cheated. By the end of the game, I’d been bombarded with so many unexplained, contradictory scenes that I didn’t know up from down anymore. Some major plot revelations later in the game introduce a whole universe of possible explanations. And why not, when we know the main character is just making it all up as he goes along?

When presented with an infinite number of possible resolutions, any answer is going to feel arbitrary.
Alan Wake starts strong but finishes weak. Neither the gameplay nor the story deliver on their potential by the time the credits roll.

WIRED Unique story with strong central character; occasionally beautiful graphics; clever gameplay twist.

TIRED Story and gameplay drag in the second half; ending leaves you with more questions than answers.


--

Ok, kyseessä on arvostelijan mielipide, mutta onhan tämä nyt mielestäni aivan naurettavaa. Peli toki jättää paljon kysymyksiä, mutta eikös se juuri ole tällaisen "psykologisen" pelin ihan peruspremissi? Sitten taas tuntuu, että arvostelija ei edes tajunnut kaikkea ja sen vuoksi hänelle jäi chiitattu olo. Mulle taas jäi pelin juonesta ja sen mindfuckista aivan mieletön fiilis. Se vastaa juuri tarpeeksi, mutta jättää kuitenkin teorioille niin paljon tilaa, että mieli laitetaan aivan sekaisin. Juuri kun luulet keksineesi miten oikeasti kävi, niin joku esittää toisenlaisen teorian.

Tämä ei ole tarinankerronnan tai juonen heikkoutta. Se on nerokkuutta ja on perseestä, jos arvostelija ei tätä kykene arvostamaan. Bioshockin "would you kindlya" on hehkutettu maasta taivaisiin, mutta Alan Waken monisyinen stoori on jotain niin paljon nerokkaampaa. On se nyt kumma, jos pelin juoni ei ole täysin kurkusta kaatamista, niin sen vuoksi pelille läväytetään kutonen. Kertoo kyllä jotain arvostelijasta; hänelle varmasti MW2:n juoni oli parasta ikinä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Siirsin nuo arvostelujen perkaamiset sille kuuluvaan ketjuunsa.

Linkki: http://www.konsolifin.net/bbs/yleis...einen-arvosanakeskustelu-metacritic-muut.html

-----------------------------------------------------------------------------

Itselläni tämä Waken pelaaminen on jäänyt vielä toistauiseksi luvattoman vähälle. Kiireinen viikko duunissa on vaatinut siltä osin veronsa. Eiköhän tuohonkin kuitenkin saada pikapuoliin muutosta, kun saan vain kammettua itseni täältä sorvin äärestä poies.

Ekan episodin kerkesin tuossa kuitenkin pelaamaan ja jo se imaisi erittäin hyvin mukaansa. Mielenkiinnolla odottelen, että mitä tuleman pitää. Jotenkin tuon episodin lopun jälkeen jää jännittyneenä odottamaan jo jatkoa eikä malttaisi välttämättä pelaamista lopettaa. Paljon parjattu toimintakin on ollut ainakin omaan mieleen erittäin hyvällä tolalla. Kerrankin tämän genren pelissä ohjausmekaniikka on timanttisessa kunnossa. Siinä mielessä Remedylle voi antaa kiitosta.

Graafinen puolikin on suurimmilta osin erittäin näyttävää. Valojen ja varjojen käyttö on esimerkillistä ja maisemat ovat komeita. Kasvoanimaatioihin en enää jaksa sen enempää puuttua, kun niiden jäykkyys on jo tuotu useampaan otteeseen esiin. Tuo sub-HD reso pehmentää hieman pelin aikana kuvaa, mutta se ei itse pelistä nauttimista haittaa.

Äänimaailma on taas sitten puolesta luokkaa erittäin mahtava. Eli musiikit ja muu yleinen äänimaailma saa ainakin meikäläiseltä todella suuret kiitokset ja suitsutukset. Tähän osa-alueeseen on selkeästi panostettu ja se sekä kuuluu että tuntuu ihan konkreettisesti kotisohvalle asti. Tuo kuuluu isona osana vahvan tunnelman luomiseen.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Aloitin uuden pelin nightmarella. Eihän niitä kaikkia manuscript sivuja löydä millään vaikka ois karvoja liimattu ympärille... Hankasin ekaa episodia homona mutta silti jäi yks puuttumaan :mad: Mikä muuten se saatanan Bioshock-äijä oikein on joka kelluu ilmassa ja pään sisällä palaa valot?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Aloitin uuden pelin nightmarella. Eihän niitä kaikkia manuscript sivuja löydä millään vaikka ois karvoja liimattu ympärille... Hankasin ekaa episodia homona mutta silti jäi yks puuttumaan :mad: Mikä muuten se saatanan Bioshock-äijä oikein on joka kelluu ilmassa ja pään sisällä palaa valot?

ei kyllä soita kelloja yhtään.

yks sivuista on ns. piilossa ihan huoltoaseman takana, jos nightmare pageja etsit. kaikki muut niistä tulee enemmän tai vähemmän pakolla vastaan matkalla
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

pakko kyllä nyt kuitenkin kompata ihmisiä, jotka sano, et nightmare on helppo. ep. 2 tuotti pientä päänvaivaa, mutta kolmosen lopussa jokainen ase oli täynnä ammuksia ja flarejakin vaikka kuinka tallella. vapaasti sai ammuskella kaikki viholliset, eikä tarvinnu juosta safe haveniin
 
Ylös Bottom