Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Anonyymit pelinarkkarit (RY)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unreal-Hawk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Unreal-Hawk

New Member
Pieni sarkastinen pilke silmäkulmassa ja osittainkin "vakavalta" pohjalta, kysyn teiltä arvon lukijat, onko teillä peliriippuvuutta? Minkälaatuista, oireita ja sensellaisten tietojen perään olen. Itse olen ollut - erittäin - riippuvainen peleistä jo ties kuinka kauan, tilanne on tosin kärjistynyt siitä lähtien kun pääsin töihin. Ennen olin "koyhä opiskelija" ja pelit ostin harkiten, ja muutama muu tuli sitten Konsolifinin kautta.

Nyt kun käyn töissä, pelien ostointo nousi liioittelematta 500-600%, ja olenkin ostanut nyt kuukaudessa suurinpiirtein saman verran pelejä kuin vuosi sitten koko vuoden aikana. Hittolainen, katselinpa, että olen kesäkuun ensimmäisistä viikoista lähtien ostanut joka viikko vähintään yhden pelin, parhaimmillaan seitsemän. Yllätyksekseni olen huomannut, että minulla on oireyhtymä pelien kanssa, joka vastaa naisille erittäin ominaista vaivaa nimeltä 'shoppailija'. Kaikki pelit ostetaan, niin hyvät kuin huonot, jos hinta on oikea. Huvittavinta tässä on se, että tästä ei ole oikeastaan mitään haittaa muille menoille tai sosiaaliselle kanssakäymiselle, joten tämä lienee minulla vielä hallinnassa.

Miten on? Muuttuiko ostotottumuksesi töihin päästessäsi? Pelaatko paljonkin vapaa-ajastasi? Käytätkö paljonkin rahaa peleihin? Ostatko ennemmin useamman halpis-klassikon, jota olet jo pitkään alitajuisesti kytännyt, kuin yhden/pari uutta? Onko sosiaalinen elämäsi kärsinyt pelien takia (;))?

Oletko pelinarkkari?

[EDIT:] Lykätääs tähän puoliturha polli. :)

Vastaus: Anonyymit pelinarkkarit (RY)

Luojan kiitos minulla on palkkatyö, sillä kyllä kulutustottumukseni ovat aina olleet samat - kohteet vain muuttuvat. Nyt en muista kolmeen kuukauteen kuluttaneeni penniäkään peleihin, vaikka pelaamista olenkin harjoittanut. Myös pelijulkaisujen seuraaminen on jäänyt minimiin, joten jos keväällä oli pari peliä jäänyt väliin, nyt niitä on hankintalistalla reippaasti enemmän.

Olin erittäin pahasti koukussa peleihin pahin näistä koukuttajista oli Diablo 2(vielä yks leveli ja sitten lopetan jne.) Elämässä tapahtui muutama erittäin iso muutos jonka jälkeen pääsin koukusta irti helposti ja nyt ei tule juuri muuta pelattua kuin PC:llä TFC:tä. Ennen tuli seurattua julkaisulistoja tiheään tahtiin mutta nyt en edes muista koska viimeeksi vilkaissut mitä on tulossa.

Disgaean takia myöhästyin pari kertaa töistä, mutta muuten meikäläisen arvoasteikolla jopa tiskaaminen on vapaa-ajan pelaamista tärkeämpää. Shoppailu on sitten asia erikseen, mutta harvemmin edes alennusmyynneistä tulee pelejä osteltua.

Ainakin omalla kohdalla peli-into on iän mukana vain laantunut. Arvostelupeleihin tulee paneuduttua sataprosenttisesti, jotta lukijat pysyvät kärryillä pelimaailman tapahtumista. Vapaa-ajalla teen ihan jotain muuta. Ei pidä unohtaa sosiaalisia kontakteja (irkkaamista ei lasketa :rolleyes: )!

En ole ostanut varmaan vuosiin niin paljon pelejä kuin nyt olen, sain kesätöistä rahaa (n.500e) niin suurin osa on mennyt peleihin ja musiikkiin. Peleistä olen ostanut Sudekin, Enclaven, SC: PT:n, Fablen (tilattu), ja musiikkia varsinkin enemmän. Muille tuo määrä pelejä ei ehkä ole niin suuri määrä mutta minulle on, sillä yleensä olen ostanut/vaihtanut vain käytettyjä ja pari peliä vuodessa (maksimissaan) tahtia, mutta nuo ovat tulleet melkein tämän kuun aikana. Pelattuakin on tullut aika paljon tämän vuoden aikana, siihen on kyllä vaikuttanut huono kesä ja sää muutenkin. Luettelen itseni jonkunlaiseksi pelinarkkariksi, mutta en vielä suuremmaksi, tästä on hyvä jatkaa parempaan. Musiikki narkkari olen aivan varmasti.

Suurin peli riippuvuus on tullut nimenomaan tietokonepuolella, Counter-strike ja Diablo 2 pelien kanssa, varsinkin Countterin kanssa oli todella helppo viettää 12h putkeen. Nyt en ole pelannut liki puoleen vuoteen.

Tämä RY on varmasti mukavin kun vertaa näihin muihin AA-kerhoihin ;)

Netissä kun olen niin kyllä se aika vierehtää tällä saitilla ja muilla peli sivuilla (myös musiikki sivut ovat listalla), varsinkin Gamespotissa menee aikaa.

Itselläni kävi pelien ostamisen kanssa sama juttu kun olin töissä, eli rahaa paloi ihan riittämiin uusiin peleihin. Saatoin helposti kuulua "pelinarkomaanien" joukkoon muutaman vuotta takaperin, jolloin koulun jälkeen kotiin päästyä koko loppupäivä menikin pelatessa. Mutta toisaalta viime aikoina on huomannut, että en oikeastaan ole pelinarkomaani. Viimeisin viikkokin on mennyt pelaamatta kun ei ole ollut ylimääräistä aikaa, eikä toisaalta ole alkanut "ahdistamaan" ettei ole päässyt pelaamaan.

Pelien ostamisesta minulla on vähän sama fiilis kuin esim. vaatteiden hankkimisen suhteen. On aina kiva saada jotain uutta.

Joo ennen kyllä tuli ostettua pelejä, muuta nykyään se on jäänyt vähemmälle, pääosin tyydyn vain seuraamaan pelimaailmaa. "Onneksi" kiinnostuin taas civilization 3:sta, sen lisäosista ja lukuisista modeista :cool: niin rahaa jää muuhunkin. :)

Noh, kieltämättä täytyy olla samaa mieltä mitä aloituksessakin tuumattiin: Ennen olin köyhä opiskelija kunnes sain töitä... Jeebus, pelien määrä on kasvanut räjähtävällä määrällä, ennen tuli vuodessa hommattua hmm.. 5 peliä? Nyt kerralla viisi peliä ei edes ole mikään yllätys. Tosin kun työt on nyt loppunut niin olen jälleen köyhänä opiskelijana. Itsellänikään ei mitkään asiat kärsi tästä, ylimääräinen mille ei ole muuta käyttöä pistetää konsoleihin ja peleihin kiinni. Addikti mikä addikti, onpahan harvinaisen mukavaa. Mutta on se sitten ihanaa kun sattuu olemaan semmoinen päivä ettei yksinkertaisesti KETÄÄN saa kiinni ja kaikilla on kiire, itsellä on todella tylsää ja muistat järkyttävän pelien määrän mitä on tullut hommattua ja kuinka monta peliä on kesken - Ei kun läjään kiinni kuin sika limppuun :)

Muutenkin pidän kaikesta mahdollisesti konsoleihin/peleihin liittyvästä krääsästä.

Onneksi olen riittävän pihi luonteeltani, etten hourahda totaalisesti pelishoppailuun. Yleensä ostan pelit vasta, kun niiden hinta on kohtuullisissa rajoissa (20-30 euroa). Huonoja pelejä en huoli, vaikka saisin ilmaiseksi. Vain todelliset huippupelit ostan täyteen hintaan, mutta nekin jenkeistä hieman halvemmalla.

XBOXin peleistäni olen ostanut vain kaksi täyteen 40-45 euron hintaan (yhteensä niitä on 14). Cuben kohdalla suhdeluku on toisinpäin, mutta Cubea pitääkin tukea :) PS2-harrastus on viimeaikoina ollut kokonaan jäissä, mutta sillekään en montaa täysihintaista peliä koskaan ole ostanut. PC-peleistä ei tulisi mieleenkään maksaa yli 25 euroa. GBA:lla ainoan täysihintaisen pelin titteliä kantaa Advance Wars 2, joka ansaiseekin tulla ostetuksi kiskurihintaan. Dreamcastin pelit ostin aikanaan aina täyteen hintaan, mutta eipä sekään sitä konetta pelastanut :(

Viitteitä turhasta ostelusta kuitenkin on, koska hyllystä löytyy lukematon määrä pelejä, joita en ole kuin ehtinyt hieman aloittaa. Hyvät pelit ei kuitenkaan vanhene, joten siellähän ne vain odottavat aikaa sopivaa.

Täällä on muitakin Diablon uhreja... en edes uskalla alkaa miettimään kuinka monta tuntia on tullut expattua saati kuinka monta mf-runia tullut tehtyä :eek:

FatDiamond sanoi:
Täällä on muitakin Diablon uhreja... en edes uskalla alkaa miettimään kuinka monta tuntia on tullut expattua saati kuinka monta mf-runia tullut tehtyä :eek:
Uutta versiota en ole pelannutkaan, muistelen vaan vanhoja aikoja kun vedettiin bloodrunia ja travincalia ;)

Pelejä ostan suhteessa niiden pelaamiseen aika paljon. Tosin tulee kyllä paljon pelattuakin. Eli jos nyt joku päättäisi, etten voisi pelata kuukauteen, niin varmaan joku osa kehosta räjähtäisi.

minulla oli paha peliriippuvuus viellä parivuotta sitten ostin pelejä 3/kuukaudessa, mutta sitten rupesin ihmettelemään kun ei puhelin enää soinutkaan niin usein viikonloppuisin ja silloinen tyttöystäväkin valitti että kun ei koskaan mennä mihinkään kun sä vaan pelaat. niin silloin päätin lopettaa aivan hullunlailla pelaamisen, ja kyseiset ongelmat katosivat. vielläkin pelaan mutta nyt ostan pelejä "vain" jokatoinen kuukausi

ps.konsolifinin osta/myy/vaihda palstat kyllä sotii tuota äskeistä vastaan jos näet todella hyvän tarjouksen pelistä on se melkein pakko saada :rolleyes:

Kyllä täytyy myöntää, että ainakin lievää riippuvuutta peleihin on, mutta kuitenkin niin pientä, että luonteenomainen "säästäväisyyteni" menee sen edelle, eli en kuitenkaan pelejä osta kuin ehkä joka toinen kuukausi (syksyllä nyt vähän enemmän) ja lainailen kavereilta silloin tällöin. Tuon lievän riippuvuuden huomaa parhaiten siitä, että välistä kun ei ole mitään kiinnostavaa ilmestynyt vähään aikaan ja olen ollut viikko-kaksi pelaamatta, niin alkaa tuntumaan, että on PAKKO saada jotain pelattavaa ja nopeasti. Yleensä sitten tyydyn pelaamaan jotain vanhaa peliä.

Muutenkin olen aika nirso pelien suhteen, joten kyllästyn nopeasti peleihin ja en pelaa välttämättä jos en tykkää pelistä (naama väkisinhymyssä ei pelejä väännetä), mutta silloin kun sattuu tulemaan joku mahtava, loistava, hauska, rento peli, kuten nyt tony hawkit ovat olleet, sekä SOCOM 2 ja gta:t, niin sillon pelataan ja paljon. Tällaisina hetkinä, kun on uusi ja vieläpä minun tiukkojen kriteerieni mukaan hyvä peli, saattaa mennä helposti koko päivä pelatessa. Yleensä tätä sattuu sellaisten pelien kohdalla, joissa itse systeemi on arcademainen ja rento, mutta kuitenkin sellainen, että siinä on aina vain uutta saavuttamista.

Viimeisimpiä tällaisia superaddiktoivia pelejä ovat olleet SOCOM 2, vice city ja thug, joita kaikkia vasta kesällä pelasin.

''kieltäminen on merkki ongelmasta''... Ongelmia on mutta ei tällaista. Ainakaan vielä.

Nykyään tulee pelailtua aika paljon vähemmän mitä pari vuotta sitten. Silloin tällöin ostan jonkin pakko-ostoksen tai mielenkiintoisen pelin jos eteen sattuu.
Rollercoaster Tycooniin PC:llä olen saanut upotettua satoja tunteja aikoinaan.

Paljon vähemmän tulee nykyisin peleilatua kuin vaikka joskus kolme, neljä vuotta sitten mutta taas toisaalta enemmän kuin n. 1½ sitten jolloin meikäläisellä oli menossa jonkinlainen lama pelien suhteen. Semmoiset ehkäpä pari tuntia tulee keskimäärin puuceella pelaitua per päivä, joskus enemmän joskus vähemmän.

Yksi peli, PES3, on todellinen huume. On niitä muitakin pelejä tullut pelattu oikein tahkoamalla kuten Civilizationeja ja Goldeneyeta, mutta PES3:ssa on ollut sellaisia piirteitä, mitä muissa peleissä ei ole ollut. Pahimmillaan tunnit kuluvat minuuteissa, pessiminuuteissa, kun ajantaju alkaa olemaan täysin kadoksissa. Vuosi sitten julkaistun PES3:n kokonaispeliaika voi olla jo tuhansissa tunneissa. Yksinpeli on suhteellisen addiktoiva, mutta moninpeli on pahimmillaan täyttä myrkkyä. Voittaessa saa hyvät kiksit ja hävitessä ei voi lopettaa, koska vtutus on niin karsea. PESsin yhtenä piirteenä on, ettei aikaa muille asioille oikein tahdo jäädä ja sen vuoksi myös muu pelaaminen kärsii samalla. Hyvä puoli on se, ettei muuten pelaamiseen ole kulunut niin paljoa rahaa, mutta muutaman ylimääräisen ohjaimen on joutunut rikkoutuneiden tilalle ostamaan. Tätä addiktiota on esiintynyt kaikilla pessikamuillani ja osa on jopa tehnyt kovan päätöksen, menneet pessilakkoon (joka tosin ei ole kellään vielä muutamaa viikkoa pitempään kestänyt).

Socomiin oon jääny koukkuu. Sitä tulee joka päivä tahkottua kun pääsee koulusta, ni heti vaan pleikkari päälle ja pelaa sukkaa...

Olen köyhä opiskelija ollut jo useamman vuoden ja muutenkin olen nykyisillä hinnoilla katsonut kohtalaisen tarkkaan mitä ostan ja mille laittelle tai laitteeseen. Pientä selkeytystä:

PC x 4 = kerääntyneet päivittäessä jo olleita
PS2 = oli alkuperäinen PSX mutta möin ja ostin tuon
GC = oli halpa ja kivoja pelejä
GBA = kavereillakin on ja GC:llä käytetään kuitenkin joissakin moninpeleissä

Peleistä sen verran, että olen ostanut/ostan kiinnostavimpia mutta yleensä katson, että moninpelituki (1-4 mielellään, 1-2 kelpaa jos tosi hyvä peli) samalla koneella löytyy, online tulee PS2:lla lähinnä bonuksena. Jos hyvä peli kuten MGS niin saatan ostaa vaikka ei moninpeliä olisikaan.

Pelailusta sen verran, että ennen tuli pelattua paljon kavereiden kanssa viikonloppuisin ja viikolla jonkun verran niiden kanssa ja/tai yksin. Nyt kun on ammattikorkea alkanut niin tahti on sen verran kova, ettei juuri pelata ehdi. Itse asiassa läksyjäkin jää tekemättä aika lailla kun en tähän ole (vielä) tottunut.

Näiden asioiden perusteella en koe olevani peliaddikti, tykkään vain pelata. Jos joku addiktio pitäisi sanoa niin varmaankin ennemmin netti- kuin peliaddikti. Niin ja yleensä läksyjä tehdessä pitää musiikkia kuunnella, en tosin tiedä onko siitä haittaa vai hyötyä mutta en täydestä hiljaisuudestakaan tykkää.

Ylös Bottom