Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Anthem

Muutama ensimmäinen tunti peliä takana. Saanen siis nyt myös peliä kommentoida. ;)

Alku pelin kanssa on ollut aika karu. Ensin peli ei tosiaan suostunut latautumaan EA Accessin kautta ollenkaan. Sitten kun sain pelin ladattua, niin nyt ensimmäisen noin kolmen tunnin aikana peli on kaatunut kahdesti. Ei hyvä. Ensimmäisellä kerralla kaatuminen tuli, kun kävelin Tarsiksessa portaita alas. Virhe: Connection Problem. Error updating Pilot Data. Please try again (4445). Otin tästä kännykällä kuvankin. Sori, heikkolaatuisesta kuvasta:
Näytä liitetiedosto 1610
Peli siis kaatui ja buuttasi sitten aloitusruutuun automaattisesti.

Toinen kaatuminen tuli kun lentelin Freeplayssa. Peli buuttasi ja päätyi tällaiseen ruutuun:

Kotiverkko toimi kokoajan hyvin. Näiden kaatuilujen myötä en siis esim. missään vaiheessa lentänyt ulos Xbox Livestä.

Nyt kun selkeistä virheistä päästiin, niin miten itse peli? Alun perusteella sanoisin, että Metacriticin 60 arvosana on aika osuva.

Anthem on raskas ja kömpelö pelattava. Lataustaukoja on liikaa ja ne ovat totuttua pidempiä. Tehtävä alkaa --> lataustauko + matchmaking --> tehtävä loppuu --> käydään läpi palkinnot + lataustauko --> menet Tarsiksesta muokkaamaan haarniskaasi --> lataustauko. Puuh. Et myöskään voi välttää näitä lataustaukoja, jos esim. löydät uuden aseen tai kyvyn tehtävän aikana, niin aina on pakko mennä Forgeen muokkaamaan haarniskaa, että uudet jutut saa käyttöön. Ja taas katsellaan latausruutuja. Tästä on sulavuus kaukana.

Aloitin Colossuksella ja ainakin sillä pelatessa tuntuu, että aseet on aika turhia. Lyönti on tehokas, samoin haarniskan omat kyvyt. Sitten kuitenkin loottaat tosi paljon aseita, mutta et oikein tarvitse niitä. Ehkä tämä muuttuu pelin edetessä, mutta ainakin näin alussa aseet tuntuvat kohtuu turhilta. Myös muut matchmakingillä tehtäviä kanssani tekemään tulleet käyttivät oikeastaan vaan kykyjä, eivätkä niinkään aseita.

Tasapainon kanssa on myös ongelmia. Olikohan se kolmas tehtävä, jossa piti mennä Freeplayhin keräämään Emberiä. No lähdin innoissani lentelemään ja yllättävän nopeasti tuli vastaan vihollisia, joita vastaan ei ollut mitään mahdollisuuksia. Oli jotain legendary tyyppejä, vartiotorneja jne. Turpaan tuli ja oli pakko vaan paeta. Ei tämä ainakaan innosta tutkimaan paikkoja. Sitten taas tätä edeltävä tehtävä oli jopa naurettavan helppo läpijuoksu. Ja siis vaikeustasoa en missään vaiheessa muuttanut. Normalilla mentiin kokoajan.

Peli ansaitsee ison plussan graafisesta ulosannista. Grafiikka on teknisesti hyvällä tolalla. Resoluutio on korkealla ja assetit yksityiskohtaisia. Mutta mikä nostaa tämän monen muun teknisesti yhtä hyvän pelin yläpuolelle, on taidesuunnittelu. Värit, kontrastit, korkeuserot ja yleinen ilme. Peli on todella hienon näköinen kauttaaltaan.

Tässä nyt fiilikset ensimmäisten tuntien perusteella. Lisää fiiliksiä, kunhan EA Accessin 10 tunnin kokeilu on kokonaan taputeltu.
Harmillista jos sinulla on ollut pelin kanssa yhtä paljon ongelmia kuin minulla parissakytä tunnissa.

Jos tosiaan saat normilla freeplayssä turpaan ni se on kyllä ihan rehellisesti l2p issue. Itse olen pelannut peliä alust asti hardilla ja pystyn kyllä aivan hyvin samoilemaan yksin freeplayssä ja tekemään esim. eventtejä. Haastetta siinä tietysti on. Tietenkään en mitään titaneja yksin lähde haastamaan, mutta kuitenkin.

On totta, että pelin combat painottuu enempi taitoihin kun aseisiin, mutta pelissä pystyy rakentamaan buildeja joissa aseet näyttelevät pääosaa ja ne ovat viellä hemmetin tehokkaitakin. Se tietysti vaatii ymmärrystä aseista ja hahmoista.
 
Näinhän se on kuinka sanoit. Itselläni ihan samoja mietteitä. Olen huomannut että on tullut pelailtua tätä vähemmän ja vähemmän endgameen päästyä. Jaksan ehkä tehdä yhden tai kaks lege contractia, sitte peli kiinni, ei vain jaksa pitää otteessaan. Destiny 1:stä tuli hakattua satoja tunteja, diabloja tuhansia varmaankin jos laskee kaikki diablot yhteen, tämä Anthem on vaan niin tylsää kahden kyvyn spämmiä.

Aseet tosiaan on vain sitä varten, että niillä ammutaan kun skillit latautuu, ei niillä tappoja tehdä juurikaan yhtään
Joko olet muuten huttu tutustunut strongholdeihin vai onko oma endgame peluusi perustunut vain lege contracteihin ja satunnaiseen free playhin?
 
Jos tosiaan saat normilla freeplayssä turpaan ni se on kyllä ihan rehellisesti l2p issue. Itse olen pelannut peliä alust asti hardilla ja pystyn kyllä aivan hyvin samoilemaan yksin freeplayssä ja tekemään esim. eventtejä. Haastetta siinä tietysti on. Tietenkään en mitään titaneja yksin lähde haastamaan, mutta kuitenkin.
Voihan se olla että olen vaan paska pelaamaan, mutta tasapaino on silti hukassa, jos edellinen mission on ihan läpihuutojuttu ja heti sen perään Freeplayssa vastaan tulevat viholliset todella vaikeita. Eikö tuossa siis ole mitään skaalausta? Uusille pelaajille tällainen on huonompi homma. Ei rohkaise saamoilemaan Freeplayssa.

On totta, että pelin combat painottuu enempi taitoihin kun aseisiin, mutta pelissä pystyy rakentamaan buildeja joissa aseet näyttelevät pääosaa ja ne ovat viellä hemmetin tehokkaitakin. Se tietysti vaatii ymmärrystä aseista ja hahmoista.
Kuten sanoin, niin ehkä tämä muuttuu pelin edetessä, mutta ainakin nyt yksi iso osa pelin combattia ja loottia on vähän yhtä tyhjän kanssa.
 
Voihan se olla että olen vaan paska pelaamaan, mutta tasapaino on silti hukassa, jos edellinen mission on ihan läpihuutojuttu ja heti sen perään Freeplayssa vastaan tulevat viholliset todella vaikeita. Eikö tuossa siis ole mitään skaalausta? Uusille pelaajille tällainen on huonompi homma. Ei rohkaise saamoilemaan Freeplayssa.


Kuten sanoin, niin ehkä tämä muuttuu pelin edetessä, mutta ainakin nyt yksi iso osa pelin combattia ja loottia on vähän yhtä tyhjän kanssa.
Siis arvostelet nyt combatin ja lootin 2tunnin peluulla. Olethan tietysti siitä jonkun laisen ensipuraisun saanut. Tehokkaita aseita ja ase buildeja löytyy kyllä ihan sieltä alkuleveleiltäkin. Se että onko sinulle niitä pudonnut tai oletko kyennyt niitä rakentamaan on asia erikseen.

Kyllä pelissä on skaalaus ja suhteellisen hyvin se on toiminutkin. Sieltä freeplaystä löytyy niitä elite mobeja yms. varmasti enempi ja ne hittaa kovempaa kuin tavallinen mobi. Tehtävissä lähtökohtaisesti sinulla on 3muutakin pelaajaa vierelläsi jotka tekevät ja ottavat myös damagea se varmasti auttaa etenemään. Jotkut uudet ja kokeneemmat pelaajat nauttivat haasteista ja turpaan saaminen kannustaa kehittämään itseä.
 
En tiedä freeplayn tasapainosta, hyvin siellä on pystynyt heilumaan, joissain kohti saattaa sataa damagea enemmän kuin toisissa.. luulin kyllä että se on ihan normi meininki, jossain on vähän vahvempia vastuksia, jossain heikompia, en ole pitänyt asiaa mitenkään outona.

Onkohan kyse sitten näiden aseiden kanssa siitä että en ole grindaaja, mulle riittää että kyvyt ja aseet on jossain "hyvässä" jamassa. eli millään 10% sinne tänne ei ole juurikaan väliä, hyvin on päässyt mättämään kaikenlaisilla aseilla ja ihan positiivisella tuloksella ja fiiliksella. Oma jantteri on jossain 11 tasolla ja en tosiaa ole mitään outoa kehityksessä, vastuksissa tai muutenkaan nähnyt. Lootissakin on ok että jotain tulee, yleensä se on aavistuksen parempaa sopivalla aikajänteellä että kokee jotain hyötyvänsä.
 
Joko olet muuten huttu tutustunut strongholdeihin vai onko oma endgame peluusi perustunut vain lege contracteihin ja satunnaiseen free playhin?

Juu olen tainnu strongholdit pelata muutamaan otteeseen, ovat kyllä ihan hyviä settejä mutta harmi kun niitä on vain ne kolme, niidenkin pelaamiseen turtuu siis nopeasti. Toki tähän peliin tulee sisältöä myöhemmin, mutta täytyy realistisesti pohtia paljonko tässä ehtii tapahtumaan vahinkoa ennen sitä. Anthem taatusti menettää ison osan pelaajista ihan lähiaikoina ja valitettavasti moni ei tule palaamaan peliin enää myöhemmin.

Dragonfly, endgame ei ole muuta kuin noiden strongholdien pelaamista ja contractien tekemistä. Contractit on sisällöltään samaa mitä koko peli on. Reliikkien löytöä, ötökkäpesien tuhoamista, alueiden puolustusta, ei mitään uutta.
 
Siis arvostelet nyt combatin ja lootin 2tunnin peluulla. Olethan tietysti siitä jonkun laisen ensipuraisun saanut. Tehokkaita aseita ja ase buildeja löytyy kyllä ihan sieltä alkuleveleiltäkin. Se että onko sinulle niitä pudonnut tai oletko kyennyt niitä rakentamaan on asia erikseen.

Kyllä pelissä on skaalaus ja suhteellisen hyvin se on toiminutkin. Sieltä freeplaystä löytyy niitä elite mobeja yms. varmasti enempi ja ne hittaa kovempaa kuin tavallinen mobi. Tehtävissä lähtökohtaisesti sinulla on 3muutakin pelaajaa vierelläsi jotka tekevät ja ottavat myös damagea se varmasti auttaa etenemään. Jotkut uudet ja kokeneemmat pelaajat nauttivat haasteista ja turpaan saaminen kannustaa kehittämään itseä.
No ensipuraisunahan tätä nyt fiilistelinkin. Sen kyllä kirjoitin viestissäni. Ei sinun tarvitse nousta barrikaadeille, kun nyt kerron ihan niitä omia kokemuksia pelistä. Näitähän peräänkuulutit aikaisemmin.

Ja tottakai haastetta pitää olla johonkin pisteeseen asti, mutta silloin myös siinä aikaisemmassakin tehtävässä olisi saanut olla. Tätä tarkoitin sillä, että tasapaino ei ole ihan kohdallaan. Nyt vaikeusaste heittelee vähän kummallisesti.

Pelaan peliä niin kuin se itsensä minulle esittelee. Jos aseet ovat myöhemmin isommassa roolissa, niin hyvä niin. Nyt ei siltä tunnu, eikä Huttun viestin perusteella näin olisi jatkossakaan.

Tosiaan tasapaino ei mielestäni ole niin painava asia kuin pelin yleinen kömpelyys. Oudot suunnitteluratkaisut siitä milloin voit esim. vaihtaa asetta tai kykyjä. Tällaisten juttujen näkisin suurimpina syinä, miksei peliä jaksaisi kovinkaan kauaa pelata. Yllättävän pitkiä latausruutuja toinen toisensa perään ja sitten vielä Huttun mainitse endgamen tehtävien samankaltaisuus.
 
Juu olen tainnu strongholdit pelata muutamaan otteeseen, ovat kyllä ihan hyviä settejä mutta harmi kun niitä on vain ne kolme, niidenkin pelaamiseen turtuu siis nopeasti. Toki tähän peliin tulee sisältöä myöhemmin, mutta täytyy realistisesti pohtia paljonko tässä ehtii tapahtumaan vahinkoa ennen sitä. Anthem taatusti menettää ison osan pelaajista ihan lähiaikoina ja valitettavasti moni ei tule palaamaan peliin enää myöhemmin.

Dragonfly, endgame ei ole muuta kuin noiden strongholdien pelaamista ja contractien tekemistä. Contractit on sisällöltään samaa mitä koko peli on. Reliikkien löytöä, ötökkäpesien tuhoamista, alueiden puolustusta, ei mitään uutta.
Uskon itsekin että pelin sisältö ei riitä aktiivipelaajalle joka pelaa vain yhtä peliä ja jolla on mahdollisuus pelata useits tunteja päivässä. Toki public eventtejä on tulossa jo tässä kuussa ja jos ne ovat hyviä ne ainakin minua voi pitää otteessaan. Muistaakseni legendary questien 1osa pitäisi tulla tässä kuussa. Ensi kuussa sitten legendary questien 2 osa ja uusi stronghold.

Olenkin ottanut tarkoituksellisesti rauhallisemman edistymis tavan tämän kanssa ja pelannut tätä rauhakseen muiden pelien kanssa, jotta tämän kanssa ei kävisi kuin destiny 2 kanssa itsellä kävi. power levutuksella raidiin se useamman kerran läpi ja peli hyllyyn. Tunnit jäi harmittavan vähäiseksi ja kuten sanoit palaaminen on aina hankalampaa.

Oletko millä vaikeusasteella pelaillut strongholdia? Olen ymmärtänyt, että gm3:lla esim. läpi peluu kestää tunteja
 
No ensipuraisunahan tätä nyt fiilistelinkin. Sen kyllä kirjoitin viestissäni. Ei sinun tarvitse nousta barrikaadeille, kun nyt kerron ihan niitä omia kokemuksia pelistä. Näitähän peräänkuulutit aikaisemmin.

Ja tottakai haastetta pitää olla johonkin pisteeseen asti, mutta silloin myös siinä aikaisemmassakin tehtävässä olisi saanut olla. Tätä tarkoitin sillä, että tasapaino ei ole ihan kohdallaan. Nyt vaikeusaste heittelee vähän kummallisesti.

Pelaan peliä niin kuin se itsensä minulle esittelee. Jos aseet ovat myöhemmin isommassa roolissa, niin hyvä niin. Nyt ei siltä tunnu, eikä Huttun viestin perusteella näin olisi jatkossakaan.

Tosiaan tasapaino ei mielestäni ole niin painava asia kuin pelin yleinen kömpelyys. Oudot suunnitteluratkaisut siitä milloin voit esim. vaihtaa asetta tai kykyjä. Tällaisten juttujen näkisin suurimpina syinä, miksei peliä jaksaisi kovinkaan kauaa pelata. Yllättävän pitkiä latausruutuja toinen toisensa perään ja sitten vielä Huttun mainitse endgamen tehtävien samankaltaisuus.
Olettaisin että ne ensimmäiset tehtävät on tarkoituksellakin hyvin helppoja, että ei tulisi niitä suuria pettymyksen tunteita kun ei pärjätäkkään pelissä. Joita sinäkin olit ny freeplayssä kokenut. Freeplay on kuitenkin suunniteltu kaiken levelisille ja tasoisille pelaajille joten siellä on niitä kovempia mobeja ja helpompia ja vaikeampia tehtäviä, luolastoja jne. Itse ajattelin tämän olevan päivän selvä asia.

Muistaakseni bioware mainitsi, että saamasi aseet ja taisot aukeavat vasta tehtävien jälkeen, koska muuten porukka vaihtelisi niitä kesken missioiden vähän väliä ja tämä aiheuttaisi sen, että pelaajat eivät etenisi tehtävissä yhdessä.

Huttu on oikeassa, että tehtävät on samankaltaisia, mutta sen ei kai luulisi olevan yllätys kenellekkään mmo tai lootti pelien ystävälle?
 
Olettaisin että ne ensimmäiset tehtävät on tarkoituksellakin hyvin helppoja, että ei tulisi niitä suuria pettymyksen tunteita kun ei pärjätäkkään pelissä. Joita sinäkin olit ny freeplayssä kokenut. Freeplay on kuitenkin suunniteltu kaiken levelisille ja tasoisille pelaajille joten siellä on niitä kovempia mobeja ja helpompia ja vaikeampia tehtäviä, luolastoja jne. Itse ajattelin tämän olevan päivän selvä asia.

Muistaakseni bioware mainitsi, että saamasi aseet ja taisot aukeavat vasta tehtävien jälkeen, koska muuten porukka vaihtelisi niitä kesken missioiden vähän väliä ja tämä aiheuttaisi sen, että pelaajat eivät etenisi tehtävissä yhdessä.

Huttu on oikeassa, että tehtävät on samankaltaisia, mutta sen ei kai luulisi olevan yllätys kenellekkään mmo tai lootti pelien ystävälle?
Freeplay on suunniteltu kaikille, mutta juuri siksi mietin sitä skaalausta. Jos se toimisi hyvin, et kohtaisi vihollisia, joille et mahda mitään. Tai ehkä tämä tosiaan on tarkoitus, mutta ei mielestäni mikään hyvä suunnittelupäätös. Miksei Freeplayta voisi tehdä niin että viholliset skaalautuvat pelaajan levelin mukaan. Tottakai silti voi olla helpompia ja vaikeampia vihollisia, mutta järkevässä mittakaavassa.

Myöskin aseiden aukeaminen tehtävän jälkeen on aika heikko päätös. Voihan sitä nytkin jäädä yhtä lailla jonnekin neppailemaan, eikä etene tehtävässä muiden mukana. Aseiden vaihdon pitäisi olla niin simppeliä että sen voisi tehdä vauhdista. Esim. yhden valikon takaa Start-näppäintä painamalla? Toisin kuin kömpelösti tehtävän jälkeen ja vieläpä silloinkin latausruudun takaa.

Eli kun kyseessä on mmo lootti peli niin ei saisi pyytää ja/tai toivoa tehtäviin vaihtelua? Juuri tällaiset asiat pitäisi nostaa esiin, että tiedetään mitä odottaa.
 
Freeplay on suunniteltu kaikille, mutta juuri siksi mietin sitä skaalausta. Jos se toimisi hyvin, et kohtaisi vihollisia, joille et mahda mitään. Tai ehkä tämä tosiaan on tarkoitus, mutta ei mielestäni mikään hyvä suunnittelupäätös. Miksei Freeplayta voisi tehdä niin että viholliset skaalautuvat pelaajan levelin mukaan. Tottakai silti voi olla helpompia ja vaikeampia vihollisia, mutta järkevässä mittakaavassa.

Myöskin aseiden aukeaminen tehtävän jälkeen on aika heikko päätös. Voihan sitä nytkin jäädä yhtä lailla jonnekin neppailemaan, eikä etene tehtävässä muiden mukana. Aseiden vaihdon pitäisi olla niin simppeliä että sen voisi tehdä vauhdista. Esim. yhden valikon takaa Start-näppäintä painamalla? Toisin kuin kömpelösti tehtävän jälkeen ja vieläpä silloinkin latausruudun takaa.

Eli kun kyseessä on mmo lootti peli niin ei saisi pyytää ja/tai toivoa tehtäviin vaihtelua? Juuri tällaiset asiat pitäisi nostaa esiin, että tiedetään mitä odottaa.
Tottakai saa pyytää toivoa ja vaikka vaatia, mutta kannattaa realistisesti miettiä mitä sieltä todenäköisesti tullaan saamaan. Tehtävien idea, kun on lopulta vain lyödä pelaajat sopivan vaihtelevalla tavalla ottamaan itsestään mittaa kasan erilaisia mobeja kanssa.Tämä kohtaaminen pitää sit olla mielekästä vaikkakin nämä pelit toistavat samallaan aina samaa looppia. Millaisia tehtävien täytyisi sinusta olla?

Kuten jo aikaisemmin sanoin peliin on tehty skaalaus ja se on ihan hyvin toiminut ainakin minun ystävieni ja seuraamieni tubettajien kokemuksiin pohjautuen Olet itseasiassa ensimmäinen kenen olen kuullut valittavan tuosta ja vielä normal vaikeusasteella se on vähän hämmentävää. En tosiaan ole kohdannut vielä yhtään mobia jota en voisi voittaa. Titanien kanssa en jaksa lähteä yksin painimaan. Kannattaa varmaan pudottaa vaikeusastetta easylle jos se siitä helpottaisi, kunnes opit vihollisten heikkoudet ja omat vahvuutesi.
 
Tottakai saa pyytää toivoa ja vaikka vaatia, mutta kannattaa realistisesti miettiä mitä sieltä todenäköisesti tullaan saamaan. Tehtävien idea, kun on lopulta vain lyödä pelaajat sopivan vaihtelevalla tavalla ottamaan itsestään mittaa kasan erilaisia mobeja kanssa. Tämä kohtaaminen pitää sit olla mielekästä vaikkakin nämä pelit toistavat samallaan aina samaa looppia. Millaisia tehtävien täytyisi sinusta olla?
Kyllä, ihan pohjimmiltaan tehtävien idea on iskeä pelaajat vihollisia vastaan, mutta kyllähän tämän nyt aika monella eri tavalla voisi tehdä. Nyt kun on näin hyvä lentelymekaniikka niin ehkä sitä voisi hyödyntää. Tasohyppelyn omaista lentelyä voisi olla mukana tehtävissä. Voisi olla erilaisia kujanjuoksuja, jossa sinä jahtaat vihollisia tai viholliset jahtaavat sinua. Voisi olla jotain kuljetustehtäviä. Taistelet vihollisia vastaan, nappaat tavaran mukaan ja viet sen lentämällä jonnekin. Ehkä voisi olla jotain aikaa vastaan lentämistäkin. Ehkä näitä ja olemassa olevia tehtävätyyppejä voisi yhdistellä.

Nämä nyt tuli nopeasti mieleen. Paljon muitakin vaihtelevia mahdollisuuksia varmasti on.

Kuten jo aikaisemmin sanoin peliin on tehty skaalaus ja se on ihan hyvin toiminut ainakin minun ystävieni ja seuraamieni tubettajien kokemuksiin pohjautuen Olet itseasiassa ensimmäinen kenen olen kuullut valittavan tuosta ja vielä normal vaikeusasteella se on vähän hämmentävää. En tosiaan ole kohdannut vielä yhtään mobia jota en voisi voittaa. Titanien kanssa en jaksa lähteä yksin painimaan. Kannattaa varmaan pudottaa vaikeusastetta easylle jos se siitä helpottaisi, kunnes opit vihollisten heikkoudet ja omat vahvuutesi.
Vaikka sanoinkin, että ehkä olen vaan niin paska pelaamaan niin toki olen pelannut pelejä pelkästään Xboxilla sen noin 15 vuotta. Codeja on väännetty vaikeimmalla läpi, samoin Haloja. Monta kolmannen persoonan toimintapeliä on myös pelailtu Hardilla. Ihan ummikko en siis ole, ja juuri siksi uskallan sanoa, että tasapainotuksessa on jotain hämärää.

Minun ja sinun kokemukset pelistä eivät ole täsmänneet vielä millään mittarilla, joten siihen tai sinun seuraamiisi Youtube kanaviin en oikein voi tätä pohjata.
 
Kyllä, ihan pohjimmiltaan tehtävien idea on iskeä pelaajat vihollisia vastaan, mutta kyllähän tämän nyt aika monella eri tavalla voisi tehdä. Nyt kun on näin hyvä lentelymekaniikka niin ehkä sitä voisi hyödyntää. Tasohyppelyn omaista lentelyä voisi olla mukana tehtävissä. Voisi olla erilaisia kujanjuoksuja, jossa sinä jahtaat vihollisia tai viholliset jahtaavat sinua. Voisi olla jotain kuljetustehtäviä. Taistelet vihollisia vastaan, nappaat tavaran mukaan ja viet sen lentämällä jonnekin. Ehkä voisi olla jotain aikaa vastaan lentämistäkin. Ehkä näitä ja olemassa olevia tehtävätyyppejä voisi yhdistellä.

Nämä nyt tuli nopeasti mieleen. Paljon muitakin vaihtelevia mahdollisuuksia varmasti on.


Vaikka sanoinkin, että ehkä olen vaan niin paska pelaamaan niin toki olen pelannut pelejä pelkästään Xboxilla sen noin 15 vuotta. Codeja on väännetty vaikeimmalla läpi, samoin Haloja. Monta kolmannen persoonan toimintapeliä on myös pelailtu Hardilla. Ihan ummikko en siis ole, ja juuri siksi uskallan sanoa, että tasapainotuksessa on jotain hämärää.

Minun ja sinun kokemukset pelistä eivät ole täsmänneet vielä millään mittarilla, joten siihen tai sinun seuraamiisi Youtube kanaviin en oikein voi tätä pohjata.
Sinä voit pohjata sen ihan mihin haluat. Pidän vain todenäköisenä sitä, että olet haukannut liian ison palan kakkua freeplayssä ja saanut nokkaasi joltain elite vihulta, jonka heavyhittereiltä et ole osannut puolustautua. Sillä ei ole lopulta väliä paljon sinulla on aikaisempaa videopeli taustaa jos sinulla ei ole taustaa tästä pelistä. Silloin voi olettaa, että et osaa hyödyntää hahmosi ominaisuuksia ja maastoa välttämättä parhaalla tavalla tai et tunnista voimakkaampien vihollisten kykyjä ja osaa näin reagoida niihin oikein.

Sinulla on ihan hyviä ideoita joita voitaisiin hyödyntää kyllä. Mainitsemasi kaltainen ainakin yksi kuljetustehtävä tai tehtävän osa on osunut matkalle. Ei se tosin itselle antanut tehtävälle mitään lisäarvoa. Kyllähän tässä tavallaan myös enemmänkin kuljetellaan tavaraa paikasta a paikkaan b, mutta uskon että haet tuolla kuljetuksella isommassa mittakaavassa toteututta tehtävää.
 
Sinä voit pohjata sen ihan mihin haluat. Pidän vain todenäköisenä sitä, että olet haukannut liian ison palan kakkua freeplayssä ja saanut nokkaasi joltain elite vihulta, jonka heavyhittereiltä et ole osannut puolustautua. Sillä ei ole lopulta väliä paljon sinulla on aikaisempaa videopeli taustaa jos sinulla ei ole taustaa tästä pelistä. Silloin voi olettaa, että et osaa hyödyntää hahmosi ominaisuuksia ja maastoa välttämättä parhaalla tavalla tai et tunnista voimakkaampien vihollisten kykyjä ja osaa näin reagoida niihin oikein.
Freeplay, johon pelaaja tehtävän tiimoilta pakotetaan ensimmäisten tuntien aikana, ei pitäisi tuntua niin vaikealta. Se on tasapainotus- /suunnitteluratkaisu. En siis ehtinyt kovin pitkälle lähtöpisteestä haahuilla, kun jo tuli vaikeita vihollisia vastaan. Ehkä en nimenomaan osaa hyödyntää hahmoani aivan täysin, mutta aloitinkin pelin vasta jokunen tunti sitten. En myöskään välttämättä tunnista kaikkien vihollisten kaikkia kykyjä, juurikin samasta syystä. Miksi tällaisia vihollisia heitetään pakotetun ensimmäisen Freeplayssa tapahtuvan tehtävän tielle? Edelleen jos skaalaus toimisi paremmin, ei tällaista ongelmaa olisi.

Aikaisemman videopelitaustan toin esiin lähinnä siksi, että tähtääminen, liikkuminen, ynnä muu toiminta onnistuu kyllä varsin hyvin. Eli ohjain niin sanotusti pysyy kädessä.

Sinulla on ihan hyviä ideoita joita voitaisiin hyödyntää kyllä. Mainitsemasi kaltainen ainakin yksi kuljetustehtävä tai tehtävän osa on osunut matkalle. Ei se tosin itselle antanut tehtävälle mitään lisäarvoa. Kyllähän tässä tavallaan myös enemmänkin kuljetellaan tavaraa paikasta a paikkaan b, mutta uskon että haet tuolla kuljetuksella isommassa mittakaavassa toteututta tehtävää.
Haen nimenomaan isompaa mittakaavaa, mutta tietysti mitä vaan vaihtelua. Se on se mikä pitää mielenkiinnon yllä. Eikä yksittäisen kuljetustehtävän tarvitse välttämättä tuodakaan mitään lisäarvoa. Se on yksi tehtävä muiden joukossa, mutta sitten kun grindaat niitä samoja tehtäviä kymmeniä ja taas kymmeniä tunteja, niin kaikki vaihtelu on tervetullutta.
 
Haen nimenomaan isompaa mittakaavaa, mutta tietysti mitä vaan vaihtelua. Se on se mikä pitää mielenkiinnon yllä. Eikä yksittäisen kuljetustehtävän tarvitse välttämättä tuodakaan mitään lisäarvoa. Se on yksi tehtävä muiden joukossa, mutta sitten kun grindaat niitä samoja tehtäviä kymmeniä ja taas kymmeniä tunteja, niin kaikki vaihtelu on tervetullutta.
Eikö olisi täysin järjetöntä tehdä erillinen freeplay sen takia, että jonkun anthem nobon ego ei kestä kolausta, kun kuolo korjaa avoimessa mailmassa, joka on suunniteltu samoiltavaksi levelistä riippumatta. Tehtävän ideanahan on vain esitellä sinulle freeplay. Meillä on tälläinen avoin mailma missä voit vapaasti tehdä tehtäviä, tutkia luolia, kerätä materiaaleja ja haastaa itsesi vaikka worldbossien kanssa. Jossain vaiheessa sinulle täytyisi kuitenkin esitellä niitä vaikeampia mobeja, jotka tasosta riippumatta hittaavat kovempaa tai tuovat enemmän haastetta. Eikö se ole hyvä, että peli esittelee aikaisessa vaiheessa eri tyyppisiä vihollisia ja luo pelaajille haastetta.
Kyllä minä olen ainakin kaikissa mmo ja loot peleissä kohdannut aikaisesta vaiheesta lähtien näitä kovaa hittaavia erikois mobeja, joita vastaan pitää olla hereillä tai käy huonosti.
 
Eikö olisi täysin järjetöntä tehdä erillinen freeplay sen takia, että jonkun anthem nobon ego ei kestä kolausta, kun kuolo korjaa avoimessa mailmassa, joka on suunniteltu samoiltavaksi levelistä riippumatta. Tehtävän ideanahan on vain esitellä sinulle freeplay. Meillä on tälläinen avoin mailma missä voit vapaasti tehdä tehtäviä, tutkia luolia, kerätä materiaaleja ja haastaa itsesi vaikka worldbossien kanssa. Jossain vaiheessa sinulle täytyisi kuitenkin esitellä niitä vaikeampia mobeja, jotka tasosta riippumatta hittaavat kovempaa tai tuovat enemmän haastetta. Eikö se ole hyvä, että peli esittelee aikaisessa vaiheessa eri tyyppisiä vihollisia ja luo pelaajille haastetta.
Kyllä minä olen ainakin kaikissa mmo ja loot peleissä kohdannut aikaisesta vaiheesta lähtien näitä kovaa hittaavia erikois mobeja, joita vastaan pitää olla hereillä tai käy huonosti.
Ensinnäkin ego ei tässä kolahtanut, kunhan ilmoitin että tasapainotuksessa on säätämistä. Miksi ego ylipäätään tämmöisestä kolahtaisi, nehän on AI vastuksia? Ego saattaisi kolahtaa pelistä riippumatta, jos saisi PVP:ssä kokoajan turpaan, mutta se on sitten ihan eri keskustelu.

Eikä siihen mitään erillistä Freeplayta tarvittaisi vaan parempi skaalaus. Tottakai sen ymmärtää, että avoimesta maailmasta löytyy ne tietyt isot pomot, jotka on aina korkealla levelillä, mutta alue, johon uusi pelaaja heitetään ei näitä sisällä. Ajatellaan vaikka vanhaa kunnon World of Warcraftia. Ei siinäkään uutta pelaaja heti heitetä iso levelisien vastusten syliin. Aloitetaan pelaajan leveliä vastaavista tehtävistä ja sitä kautta niihin skaalautuvista vihollisista.

Uudempana esimerkkinä voisi käyttää ensimmäistä Divisionia. Siinä oli mahdollista mennä isompi levelisten kimppuun, mutta tämä kerrottiin pelaajalle. Haaste ei niin sanotusti tullut yllätyksenä tai tyhjästä.

Asiat voi tehdä paremmin tai huonommin.
 
Ensinnäkin ego ei tässä kolahtanut, kunhan ilmoitin että tasapainotuksessa on säätämistä. Miksi ego ylipäätään tämmöisestä kolahtaisi, nehän on AI vastuksia? Ego saattaisi kolahtaa pelistä riippumatta, jos saisi PVP:ssä kokoajan turpaan, mutta se on sitten ihan eri keskustelu.

Eikä siihen mitään erillistä Freeplayta tarvittaisi vaan parempi skaalaus. Tottakai sen ymmärtää, että avoimesta maailmasta löytyy ne tietyt isot pomot, jotka on aina korkealla levelillä, mutta alue, johon uusi pelaaja heitetään ei näitä sisällä. Ajatellaan vaikka vanhaa kunnon World of Warcraftia. Ei siinäkään uutta pelaaja heti heitetä iso levelisien vastusten syliin. Aloitetaan pelaajan leveliä vastaavista tehtävistä ja sitä kautta niihin skaalautuvista vihollisista.

Uudempana esimerkkinä voisi käyttää ensimmäistä Divisionia. Siinä oli mahdollista mennä isompi levelisten kimppuun, mutta tämä kerrottiin pelaajalle. Haaste ei niin sanotusti tullut yllätyksenä tai tyhjästä.

Asiat voi tehdä paremmin tai huonommin.
viholliset skaalaa sun levelin mukaan. Eli siellä ei ole iso levelisiä vihollisia vaan juuri sinun levelille sopivia. Vastaavanlainen systeemi löytyy esim. Elder scrolls onlinestä
 
Kovasti toveri Alqimus ainakin pistää mut perustelemaan kantani. Aikamoinen piinapenkki tämä Anthem-ketju. :D

Eipä siinä, ihan hauska näistä on jutella. Puolesta ja vastaan.
nautin myös keskustelusta kanssasi. Hyviä pointteja sieltä tulee välillä myönnetään. Osaa en toki allekirjoita alkuunkaan. Mielipide sinulla pelistä saa toki olla mikä vain, mutta fakta pohjalla on hyvä pysyä esim. vihollisten skaalautumisessa :)
 
Ylös Bottom