Muutama ensimmäinen tunti peliä takana. Saanen siis nyt myös peliä kommentoida.
Alku pelin kanssa on ollut aika karu. Ensin peli ei tosiaan suostunut latautumaan EA Accessin kautta ollenkaan. Sitten kun sain pelin ladattua, niin nyt ensimmäisen noin kolmen tunnin aikana peli on kaatunut kahdesti. Ei hyvä. Ensimmäisellä kerralla kaatuminen tuli, kun kävelin Tarsiksessa portaita alas. Virhe: Connection Problem. Error updating Pilot Data. Please try again (4445). Otin tästä kännykällä kuvankin. Sori, heikkolaatuisesta kuvasta:

Peli siis kaatui ja buuttasi sitten aloitusruutuun automaattisesti.
Toinen kaatuminen tuli kun lentelin Freeplayssa. Peli buuttasi ja päätyi tällaiseen ruutuun:
K0RENT0 playing Anthem
xboxdvr.com
Kotiverkko toimi kokoajan hyvin. Näiden kaatuilujen myötä en siis esim. missään vaiheessa lentänyt ulos Xbox Livestä.
Nyt kun selkeistä virheistä päästiin, niin miten itse peli? Alun perusteella sanoisin, että Metacriticin 60 arvosana on aika osuva.
Anthem on raskas ja kömpelö pelattava. Lataustaukoja on liikaa ja ne ovat totuttua pidempiä. Tehtävä alkaa --> lataustauko + matchmaking --> tehtävä loppuu --> käydään läpi palkinnot + lataustauko --> menet Tarsiksesta muokkaamaan haarniskaasi --> lataustauko. Puuh. Et myöskään voi välttää näitä lataustaukoja, jos esim. löydät uuden aseen tai kyvyn tehtävän aikana, niin aina on pakko mennä Forgeen muokkaamaan haarniskaa, että uudet jutut saa käyttöön. Ja taas katsellaan latausruutuja. Tästä on sulavuus kaukana.
Aloitin Colossuksella ja ainakin sillä pelatessa tuntuu, että aseet on aika turhia. Lyönti on tehokas, samoin haarniskan omat kyvyt. Sitten kuitenkin loottaat tosi paljon aseita, mutta et oikein tarvitse niitä. Ehkä tämä muuttuu pelin edetessä, mutta ainakin näin alussa aseet tuntuvat kohtuu turhilta. Myös muut matchmakingillä tehtäviä kanssani tekemään tulleet käyttivät oikeastaan vaan kykyjä, eivätkä niinkään aseita.
Tasapainon kanssa on myös ongelmia. Olikohan se kolmas tehtävä, jossa piti mennä Freeplayhin keräämään Emberiä. No lähdin innoissani lentelemään ja yllättävän nopeasti tuli vastaan vihollisia, joita vastaan ei ollut mitään mahdollisuuksia. Oli jotain legendary tyyppejä, vartiotorneja jne. Turpaan tuli ja oli pakko vaan paeta. Ei tämä ainakaan innosta tutkimaan paikkoja. Sitten taas tätä edeltävä tehtävä oli jopa naurettavan helppo läpijuoksu. Ja siis vaikeustasoa en missään vaiheessa muuttanut. Normalilla mentiin kokoajan.
Peli ansaitsee ison plussan graafisesta ulosannista. Grafiikka on teknisesti hyvällä tolalla. Resoluutio on korkealla ja assetit yksityiskohtaisia. Mutta mikä nostaa tämän monen muun teknisesti yhtä hyvän pelin yläpuolelle, on taidesuunnittelu. Värit, kontrastit, korkeuserot ja yleinen ilme. Peli on todella hienon näköinen kauttaaltaan.
Tässä nyt fiilikset ensimmäisten tuntien perusteella. Lisää fiiliksiä, kunhan EA Accessin 10 tunnin kokeilu on kokonaan taputeltu.