Vastaus: Armeijassa
phl sanoi:
Et siis luota yksilöön mutta olet valmis luottamaan toisiin valtoihin. Mistähän olet kuvitellut valtion muodostuvan? Entä milloin itse olet päässyt älykkyytesi kanssa tunteiden kuten pelko ja viha yläpuolelle?
En ole väittänyt, etten luota yksilöön. Esimerkissä tarkoitin vain sitä, että toinen on valinnut lain mukaan väärän ja laittoman tien, toinen on astunut lain suomin oikeuksin - ylivallan ymmärrykseen, arviointikykyyn ja tahtoon - alistuen tielle, joka saattaa johtaa sätkynukkekohtaloon. Samalla tietysti on antanut esimerkkiä muille; "minäkin valitsin tämän tien, valitse sinäkin". On selvää, että vääristyneinkin ajatus tai ideologia voi saada normaalin aseman yhteiskunnassa, kunhan se asema sille enemmistön kautta suodaan. Esimerkkeinä natsit, Mussolinin fasismi, Kiinan Mao Zedong, Neuvostoliiton bolsevikit, Amerikan mustien sorto, Pol Potin hirmuhallinto, Suomen sisällissota jne. Näitähän riittää. Tärkeää on se, että suurin osa näistä kauheuksista on ollut mahdollisia vain siksi, että tukijoukkoja on ollut. Ja tukijoukot ovat taas hartaan ja kieroutuneen propagandan ja disinformaation satoa. Ei Hitlerkään yksin huipulle päässyt, eikä häntä tule syyttää, sillä Saksan kansa hänet sinne päästi. Tuli mies, joka nosti Saksan taloudelliseen ja kulttuurilliseen kukoistukseen; arkkitehtuuri, taide ja vauraus olivat huipussaan. Näihin saksalaiset olivat valmiita vaihtamaan ihmisyytensä.
Valtio muodostuu yksilöistä, jotka yrittävät yhteisvoimin luoda kaikille hyvän ja toimivan elinympäristön. Valtio - kuten mikä ryhmä tahansa - arvostellaan ryhmän hyvien tai huonojen yksilöiden summan kautta. Tämän yleisen käytännön takia monet yleistävätkin vähemmistöt, kuten somalit tai romaanit. On ehkä väärin syyttää yksilöä ryhmänsä paskan väen takia, mutta ihminen toimii näin. Demokratiaan en oikein usko; todellinen kansan valta on joko suoraa kansainvaltaa tahi anarkiaa, joka tosin on utopiaa vähänkään suuremmissa yhteisöissä. Kun valta on suoraan kansoilla, on selvää, ettei nykyisen kaltaisia sotia pääse syntymään, sillä kansan organisoiminen sotaoperaatioon ei ole koskaan kannattavaa. Siis ilman armeijan kaltaista sotilasarvoihin ja määräämiseen perustuvaa sotakoneistoa ja sen kalustoa.
Toisaalta kansojen välinen ystävyys pääsee aidosti ja rehellisesti syntymään, kun kansat kohtaavat arjessa, aidosti ilman välikäsiä. Ahneita ja väkivaltaisia johtajia ei pääse koskaan vallan huipulle, koska nämä ovat milloin tahansa äänestettävissä pois virastaan, toisin kuin esimerkiksi nykyisessä demokratiassa.
Sano tätä korniksi tai älä, mutta pelkoa on tahdo tuntea, minulla ei ole syytä siihen. Arkiset tilanteet voivat pelottaa, mutta minulla on suuria pelkoja varten lohtuni, ja kuolemakin on vasta elämän alku. Toisaalta minulle on sama lähteekö oma henkeni vai jonkun muun, ihmisiä molemmat, arvoiltaan identtiset. Posken kääntämisen politiikalla elän, ja erittäin radikaalisti, yhtään tinkimättä. Viha vain synnyttää vihaa, rakkaus sen sijaan tuhoaa syyn vihata. "
Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra." Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle." Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä." Room. 12:16-21.
Siirrän koston ja vihan yläkerran Herralle, Häneen arviointikykyynsä luotan
Edit.
Menee taas offtopiciksi, joten kuittaan enää allaolevan, ja jätän aiheen. Vinkumista saa muuten kuunnella joka suunnalta~ Uskonnon nimisissä ollaan tapettu miljoonia, miksipä ei, sen nimissä voidaan tehdä vaikka mitä. Silti tällainen toiminta menee Sanan kanssa ristiin, jolloin nämä murhaajat ovat toimineet uskonsa vastaisesti. Jos edes uskossa ovat koskaan olleet, epäilen. Minua ei kiinnosta se, mitä joku väärämielinen, pintakristillinen hullu on tehnyt kristinuskon nimessä. Sen sijaan suosittelen ns. uskovia tuntemaan kirjansa, ja elämään sen mukaan. Ts. se, että vääristää kirjan sanoman, ei todellakaan tee kirjasta pahaa, ihmisestä kylläkin. Ennen kaikkea viha lankeaa suurimmissa määrin vääristelijöiden ja pahantekijöiden ylle.