Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Armeijassa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuomas
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Armeijassa

Aah odotan armeijaan pääsyä innolla. Vielä muutaman vuoden joudun odottelemaan, ennenkun pääsen testaamaan fyysistä ja psyykkistä minääni. Siellä pojasta tulee mies. Toivon ainakin näin.
 
Vastaus: Armeijassa

Aah odotan armeijaan pääsyä innolla. Vielä muutaman vuoden joudun odottelemaan, ennenkun pääsen testaamaan fyysistä ja psyykkistä minääni. Siellä pojasta tulee mies. Toivon ainakin näin.

Hmm...monella saattaa olla vielä vastaavassa vaiheessa kovakin motivaatio ja hinku päästä palvelukseen. Ja onhan se sinänsä hyvä asia jos siellä oleminen kiinnostaa, helposti sieltä ainakin töitä saa. Psyykkisen puolen testaus, a.k.a. "hajoaminen" tulee varmasti tutuksi parin viikon leireillä kun ei kerkeä nukkumaan yli 3 tuntia vuorokaudessa. Fyysisen puolen testaus riippuu suurelta osin siitä linjasta millä olet, toki peruskoulutuskaudella on mahdollista kohottaa omaa kuntoaan ja ehkä jopa tiputtaa ylimääräistä painoa. Sissinä varmaankin kunto pääsee nousemaan, kovemmista koulutuksista puhumattakaan. Kuskihommissa taas...noh, ei mitään henkilökohtaista kuskeja vastaan, mutta jokseenkin en ole nähnyt yhdenkään kuskin pahemmin sinkoilevan juoksuaskelin koko 6kk:n aikana.

Ei kannata kuitenkaan yllättyä jos tuon maagisen palvelukseenastumishetken lähestyessä alkaa kotiolot kiinnostamaan enemmän kuin huoneen jakaminen 12 muun äijän kanssa. Tämä on varsin normaalia. :)

Omalla kohdalla alussa oli ainakin jokseenkin outoa kun ei mennä minne halusi ja tehdä omia juttuja kun huvitti. Tavallaan kai se armeija kasvattaa luonnetta ja säntillisyyttä. Näkeepä ainakin koko kansan kirjon. Siellä todella huomaa että meitä on moneen junaan.
 
Vastaus: Armeijassa

Aah odotan armeijaan pääsyä innolla. Vielä muutaman vuoden joudun odottelemaan, ennenkun pääsen testaamaan fyysistä ja psyykkistä minääni. Siellä pojasta tulee mies. Toivon ainakin näin.

Ennen saattoikin olla niin että siellä oikeasti joku muuttui pojasta mieheksi. Nykyään siellä lähinnä opitaan pinnaamaan ja olemaan luvan kanssa lapsellisia. Itsellenikin tuli ainakin parin ensimmäisen viikon aikana tuvassa toisten juttuja kuunnellessa sellainen fiilis, että "ei helvetti, onko tässä jouduttu takaisin peruskoulun 7. vuosiluokalle?". Jutut olivat ainakin aika lähelle sitä tasoa, mitä ne olivat silloin..

Tästä nyt ei pidä saada kuitenkaan väärää käsitystä, itse en kuitenkaan pidä armeijaa milllään tavalla turhana... Monelle siitä on oikeasti hyötyä, vaikkapa kunnon nousun merkeissä. Hyvää on myös että armeijassa saa halutessaan kosketusta luontoon. Tulevaisuudessa se voikin olla monelle ensimmäinen (ja ehkä viimeinenkin) jakso elämässään milloin on edes hieman oikeasti luonnon helmassa.

Omalla kohdalla alussa oli ainakin jokseenkin outoa kun ei mennä minne halusi ja tehdä omia juttuja kun huvitti. Tavallaan kai se armeija kasvattaa luonnetta ja säntillisyyttä. Näkeepä ainakin koko kansan kirjon. Siellä todella huomaa että meitä on moneen junaan.

Tuokin on yksi niistä armeijan hyvistä puolista. Intissä vierailun jälkeen ei tarvitse enää hirveästi päivitellä ihmisten tyhmyyttä katsoessaan uutisia tai lukiessaan lehteä.. Siellä siis oppii ainakin jonkin verran ihmisluonnosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Armeijassa

Alikersantti tuomittiin simputuksesta

Mikäs nykyajan lapsia vaivaa:
Myös uhrit pitivät tapausta vitsinä, mutta tapaus tuli ylempien portaitten tietoon tupakaverin kautta. Tämä kertoi näkemästään isälleen, joka puolestaan kirjoitti kenraalille.
Minä olen entisenä kapiaisena valmis ensimmäisenä myöntämään sen, että kaikki armeijan perinteet eivät ole sieltä fiksuimmasta päästä, mutta jotain rajaa itkemiselläkin.

En tiedä onko tässä nyt menossa kelloviisarin heilahdus toisesta ääripäästä toiseen ääripäähän, sillä esim. 10 vuotta sitten iltavahvuuslaskennat kestivät sen tunnin tai kaksi (täysin kohtuutonta) ja nykyään niitä ei ole ollenkaan (jep, Suomen armeija kyseessä). Ihme ilmapiiri on levinnyt armeijan johdon keskuudessa: jos jotain ei ole merkitty etukäteen päiväohjelmaa, sitä ei tarvitse totella. Käskyvalta on täysin riippuvainen päiväohjelman sisällöstä. Esim. kaikki siivoamiset ja muut tupapalvelut on merkittävä päiväohjelmaan muuten niitä ei saa suorituttaa. Jollain tapaa kohtuutonta. Esim. aseitakaan ei tarvitse huoltaa/öljytä ellei sitä ole merkitty päiväohjelmaan. Normaalit ihmiset kyllä ymmärtävät että aseen pitää olla kunnossa, mutta kun tarpeeksi itkee, niin ei sitäkään tarvitse tehdä. Saa kyllä melkoisen poraajan maineen sillä. Pakottaakaan ei voi ja simputtaa ei saa.

Paljon puhutaan armeijan johtajakoulutuksesta, mutta mitä hiton johtamista siellä saa varusmiehet harrastaa kun kaikkea valvotaan nykyisin niin viimeisen päälle ja tarkkaan. Varusmiesjohtajilla ei simputuksen pelossa ole enää mitään valtaa. Tai jos yrittävätkään osoittaa auktoriteettiaan kasarmilla, esim. eivät puhu ystävällisesti alaisilleen, niin kusessa ovat.

En voi kuin olla kiitollinen siitä, että pääsin käymään armeijani ennen kuin kulttuurinmuutos iski läpi. Okei, kyllä meidän aliupseerikoulun oppilaat nostivat simputussyytteen omia kouluttajiaan kohtaan, mutta klo 23:een jatkunut vahvuuslaskenta oli varmaan lähes pätevä syy. Varsinkin kun linjan kessut tulivat päissään pitämään sitä. Itse näin seuraukset siitä siinä paikassa kun jäin töihin sinne ja kulttuurinmuutoksen alun, mutta en ikinä uskonut, että se menee tähän. Isit kirjoittelevat kenraaleille, että pojan tupakaverin kaapin "häröydestä" ei kerrottu tarpeeksi korrektisti tupakaverille. Ei saatana.

Edit: Yksi esimerkki simputuksesta: ladattu ase käytävässä. Päivystäjä käy lukot läpi illan aikana ja onnistyy löytämään ladatun aseen. Vanha käytäntö: luoti talteen ja kaveri selittämään koksujen tupaan valvojalle miksi näin pääsi käymään. Tuomio: julkinen nolaus ja nöyryytys, uusi käytäntö: valvoja ilmoittaa asiallisesti aseen omistajalle, että vahinko kävi, ethän tee toiste. Skapparille on turha ilmoittaa, koska sekään ei saa sen enempää asiaan puuttua. Lopputulos: kaveri ei opi yhtään mitään ja aseesta todennäköisesti löytyy luoti sisältä säännöllisen epäsäännöllisesti.
 
Vastaus: Armeijassa

Onhan tuo melko ihmeellistä touhua nykyään, mutta käytännöt vaihtelevat paikoittain. Meillä pidettiin Kajaanissa iltavahvuuslaskennat tuvissa. Eihän tuo prosessi kestänyt useinkaan edes varttia, mutta kyllä johtajat siinä ehtivät hiukan kiusaamaan mosia. Minusta pieni höykkyyttäminen ja juoksuttaminen kuuluu asiaan. Jos joku asiasta rupesi itkemään, tuntui se jo hieman nololta. Ei käynyt kertaakaan edes mielessä mistään simputuksesta valittaa. Nykyisissä hommissa nyt ei simputukselle ole minkäänlaista sijaa tai mahdollisuutta. Armeija on vakava asia, mutta siihenkin pitää suhtautua huumorilla.
 
Vastaus: Armeijassa

Mitä ihmettä sä Baron selität? Luuletko, ettei noita "isin kirjoitteluja" ole ollut ennen ja, että pari yksittäistapausta antaa kuvan koko Suomen prikaateista :p

Tupakaverilla jäi kerran patruuna aseeseen ja se käytiin poistamassa turvallisesti takamaastossa keskellä yötä. Nauruthan siitä sai ja ei kellään mitään simputus ajatuksia tuosta herännyt. Ja mitä ystävälliseen puhutteluun tulee niin enpä ole kohdannut. Nimenomaan kouluttajat saivat huutaa ryhmänjohtajille, että ei ne mortit ole mitään vitun kalakavereita ja niin edelleen.

Tarkkaan noita käytäntöjä nykyään valvotaan, mutta tuo kuvailemasi meininki kuulostaa täysin äärimmäiseltä esimerkiltä. Ehkä jossain etelän lepikomppaniassa on tuommoinen meno :D
 
Vastaus: Armeijassa

Missähän aikataskussa käyn armeijaani tälläkin hetkellä kun Baronin jutut kuulostavat kovin utopialta? Palveluspaikkana Parolannummi ja Panssarijääkärikomppania, BMP-2 rynpsv:n johtaja ja ikävä kyllä kersantti arvoltani :/

Viikko-ohjelmalla on tapana pyyhkiä perse jos hommia on jäänyt kesken/tekemättä jumalattoman kiireen takia (prkl:een vaunuhuollot), tai skapparit ei vain jaksa järjestää liikuntakoulutusta tai vast. Ja viikko-ohjelmaan ei mielestäni ole merkitty mitään siivouksia, pinkkoja tai punkkia mutta kyllä ne tehdään, uskokaa pois ;)

Joo mutta ei jaksa itkeä, TJ 35 ja siitäkin 12 päivää lomalla niinisalon hiekkaerämaassa. Kyllähän tuolla armeijan leivissä oppii monenlaista, mutta olisi se puolenvuoden paikka ollut työvoitto!
 
Vastaus: Armeijassa

Aah odotan armeijaan pääsyä innolla. Vielä muutaman vuoden joudun odottelemaan, ennenkun pääsen testaamaan fyysistä ja psyykkistä minääni. Siellä pojasta tulee mies. Toivon ainakin näin.

Hah, kyllä se toimii myös toisin päin eli miehestä tulee poika :D Itse pääsin tuossa tammikuun neljäs päivä pois, vuoden siellä "johdin" ihmisiä panssarintorjuntalinjalla.
Kyllä ainakin auk:n puolella saa testata itseään molemmin puolin, riippuen mihin hommiin pääsee/joutuu, esim joku puolen vuoden kirjuri vs vuoden sissi :p ja kyllä tuo pst hommakin vaatii kuntoa tai jos paikat kestää ni siellä se kunto kasvaa niinkun minullakin, että ennakkoluulottomasti sekaan vaan ja itselle sopivaa hommaa miettimään.
Kaikille armeijaan meneville, kannattaa tehdä käsketyt hommat ilman suurempia perseilyä (ei kannata kuitenkaan särmäillä liikaa jos ei aukkiin halua) ni on paremmat mahikset päästä siihen hommaan/linjalle mihin haluaa.
Ja saahan sieltä hienoja kokemuksia sekä kavereita, pääsinpähän ampumaan mm. kovilla singoilla ;)
 
Vastaus: Armeijassa

Ei ole ollut johtajakausi lähelläkään sitä, mitä odotin sen olevan.

Tähän porua siitä, miten ei ole mitään oikeuksia jne.

Baronin kuvailemaan ladattuun aseeseen. Muutama esimerkki miten on joskus tehty:

1. Johtaja huusi iltavahvuuslaskennan aikana ladattujen aseidenn numeroita, jos numero sattui kohdalle vastattiin bingo. Bingon huutaja meni kuulosuojainten kanssa käytävälle, muut komennettiin kypärien ja kuulosuojainten kanssa punkkien alle suojaan ja sitten ladattu ase (tyhjä siis) laukaistiin käytävässä. Tämä tehtiin jokaisen aseen kanssa uudestaan.
2. Sama homma paitsi iltavahvuuslaskenta järjestettiin käytävällä, eikä ollut kypäriä (AUK). Ladattujen aseiden omistajat laukaisivat aseensa käytävällä rivissä.
3. Johtaja huusi iltavahvuuslaskennan aikana ladattujen aseiden numeroita. Ladatun aseen omistaja vastasi "herra sotilasarvo" ja meni käytävälle laukaisemaan aseen.

Lienee myös oleellista mainita se, että edellä mainituista asioista ei nostettu simputussyytteitä, eikä ko. asioista tullut kellekään surku puseroon.


Summa summarum: TJ33, koettu kolme eri yksikköä, AUK:ssa eritoten paljon hienoja asioita, tavannut monenlaisia ihmisiä ja päässyt kokeilemaan omia rajoja.
 
Vastaus: Armeijassa

Viimeviikolla tuli kirje, 13.7.2009 Klo.16.00 pitää ilmoittautua Kontiorannassa.

Miksiköhän tuota kirjettä ei voitu laittaa postiluukusta? Kun tuli saapumisilmoitus, piti postista asti hakea :/
 
Vastaus: Armeijassa

Postissa varmaan piti näyttää henkilöllisyystodistus ja käpertää puumerkki johonkin lappuseen?
Haluavat vain varmistaa, että ihmiset eivät voi vedota "Palvelukseenastumismääräystä ei ole minulle asti tullut, on varmaan hukkunut postissa." tai muuhun vastaavaan lausekkeeseen, jos naamaa ei palvelukseenastumispäivänä näy kassulla.
 
Vastaus: Armeijassa

Postissa varmaan piti näyttää henkilöllisyystodistus ja käpertää puumerkki johonkin lappuseen?
Haluavat vain varmistaa, että ihmiset eivät voi vedota "Palvelukseenastumismääräystä ei ole minulle asti tullut, on varmaan hukkunut postissa." tai muuhun vastaavaan lausekkeeseen, jos naamaa ei palvelukseenastumispäivänä näy kassulla.

No tuossa on järkeä kyllä :) On vaan paha maku jäänyt nuista saapumisilmoituksista, viimeksi kun tuli semmoinen niin perkeleen pesupallo oli mulle lähetetty. Vaikka en ollut tilannut.Ei ole pesukonetta. Rupes kiehumaan vähäsen kun monta kilometriä hikipäissäni talsin :D Rupes tuntumaan että ihan kiusallaan tekevät tuommosta
 
Vastaus: Armeijassa

Kyllä ihan omat kokemukset menee niin, että varsinkin täällä etelä-suomessa joutuu puolustamaan kantaansa, jos on intin kannalla. Ja se vastapuoli yleensä on erittäin kärkäs.

Ei se sivariin meno enää mitään rohkeutta vaadi, ihmiset ei ainakaan etelä-suomessa ketään siitä "tuomitse". Ainoa missä saattaa tulla stoppi on joku työhaastattelu jossa kysellään onko intti käyty. Se on silloin jokaisen oma valinta käykö sen vai nou, jos se työpaikka sattuu menemään sille intin käyneelle. Toki vaikka nykyään ei oikeassa elämässä sivareita dissatakkaan, niin intin käyneitä nuoria miehiä kyllä arvostetaan.

Mjaah, kyllä täällä pohjoissuomessa vielä sanotaan siitä jos on sivarin käynyt. ;) Itsehän kävin siviilipalveluksen koska henkilökohtaisista syistä niin pystyin tekemään. En koe että olisin mitään menettänyt sillä että en metsiin mennyt möyrimään jonkun "käskystä", saati että olisin käskenyt jotakuta tekemään niin. Sitä kun täällä pohjanmaalla tehdään ihan omaehtoisesti. Ammuin aseilla ekan kerran jo ennen murrosikää, joten sekin on tullut koettua. Sivarini kävin Vastaanottokeskuksessa (pakolaiskeskus siis) ja siellä piti kyllä ihan myös leikkiä auktoriteettia, muuten ne ihmiset kyllä juoksutti ja kävi silmille. Ja mikä tärkeintä, näin myös että mitä sota tekee ihmisille.
Kaiken kaikkiaan, tunnen että olen OIKEASTI tehnyt jotakin maani hyväksi. Toki ns. käskyjä otin sielläkin vastaan ja juoksin asioilla, mutta jollakin tapaa jäi sellainen olo että vaikutin ihmisiin enemmän siellä kuin mitä armeijassa olisin IKINÄ voinut vaikuttaa mihinkään.
Ja ennen kuin joku alkaa mukisemaan että olen armeijavastainen ymsp. niin sanonpa myös sen että palkka-armeija olisi asiaa, silloin laatuaines pääsisi esille paremmin, koulutusta voitaisiin koventaa koska ne "pakotetut" olisi heti poissa. Ja en todellakaan usko että tässä maassa koskaan tulisi olemaan pientä armeijaa vaikka siitä tehtäisiinkin tuollainen. Se kun on uskomattoman monelle hakattu alitajuntaan jo äidinmaidossa.
En todellakaan ole armeijaa vastaan, vaan ennakkoasenteita jotka on hyvinkin kiinni ihmisissä.
 
Vastaus: Armeijassa

Ja ennen kuin joku alkaa mukisemaan että olen armeijavastainen ymsp. niin sanonpa myös sen että palkka-armeija olisi asiaa, silloin laatuaines pääsisi esille paremmin, koulutusta voitaisiin koventaa koska ne "pakotetut" olisi heti poissa. Ja en todellakaan usko että tässä maassa koskaan tulisi olemaan pientä armeijaa vaikka siitä tehtäisiinkin tuollainen. Se kun on uskomattoman monelle hakattu alitajuntaan jo äidinmaidossa.
Kovasti aina viherpiipertäjät, eläinten oikeuksien puolustajat sun muut hippiäiset *valitse tähän hymiö* huutelevat, miten palkka-armeija olisi niiiiiin hyvä jne jne.
Mutta paha kyllä aina vaan jää ne faktat piiloon, eli miten tuommoisen palkka-armeijan Suomi rahoittaisi? Pitää niidenkin jannujen harjoitella yms. Sitten, (jos) kun tuo naapuri tuossa päättää Suomeen marssia, on myös "maksettujen" miesten motivaatio vähän niin ja näin. Vai olettaako kaikki, että ne kirmaisisi rynkky kädessä ilosta pomppien tantereelle hokien mantraa "Mulle maksetaan tästä, jippii!" Miksei vastapuoli voisi ilmoittaa, että me maksetaan enemmän, tulkaa meidän puolelle sotimaan? Suomalainen puolustaa omaa maataan, eli motivaatio on himppusen erilainen.

Samoiten kannattaa pitää se mielessä, että vaikka kuinka nyt vaikka vastaanottokeskuksissa niitä pakolaisia paapoisi ja silittelisi päähän, niin kun pillin vihellys kuuluu, joutuu nämäkin jannut tarttumaan siihen rynkkyyn. Siinä ei auta pienenpienet kyyneleet ja piipitykset siitä, miten mä kävin sivarin joten ei mun tartte tämmöstä tehdä.

Kaikenkaikkiaan olin myös itse inttiä vastaan ennen sinne menoa. Jos sen osaa ottaa oikealla asenteella, niin ei siellä sitä äitiä/isää/poikakaveria/tyttökaveria/lemmikkihamsteria tule ikävä. Parhaimmassa tapauksessa saa mukavia (ja ei niin mukavia ;)) muistoja ja kavereita.

Jokainen jossain elämäntilanteessa tulee nostamaan valtiolta tukia, esim asumistuki, opintotuki jne. Miksi näille jannuille semmoisia pitäisi maksaa jos eivät viitsi elämästään pientä pätkää "uhrata" valtiolle?

Tulipas avauduttua :)

E:
Ja mikä tärkeintä, näin myös että mitä sota tekee ihmisille.
Tartutaan vielä tähän. Eipä se "sota" paljon katso ihmistä ja sitä, mitä se sille tekee. Vai meinaatko, että kun vihulainen koputtelee oveasi, niin huudat olohuoneesta "Mä kävin sivarin, ei tää homma kosketa mua. Mee lahtaamaan naapurissa asuva alikessu!" ja jatkat pleikkarin hakkaamista? Eli tasan tarkkaan sota koskettaa jokaikistä kyseisen maan asukasta ja sen takia myöskin kaikkien tulisi omaa maataan puolustaa.
Ja pieni muistutus loppuun: Suomen Puolustusvoimat. Eli tämä maa tuskin tulee koskaan mihinkään suuntaan hyökkäämään. Jo senkin takia tuo vetoaminen siihen "mitä sota tekee ihmiselle" on huono. Jos sota tulee, on se poikkeuksetta aina vieraan vallan aiheuttama, mihin me ei voida vaikuttaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Armeijassa

Kovasti aina viherpiipertäjät, eläinten oikeuksien puolustajat sun muut hippiäiset *valitse tähän hymiö* huutelevat, miten palkka-armeija olisi niiiiiin hyvä jne jne.
Mutta paha kyllä aina vaan jää ne faktat piiloon, eli miten tuommoisen palkka-armeijan Suomi rahoittaisi? Pitää niidenkin jannujen harjoitella yms. Sitten, (jos) kun tuo naapuri tuossa päättää Suomeen marssia, on myös "maksettujen" miesten motivaatio vähän niin ja näin. Vai olettaako kaikki, että ne kirmaisisi rynkky kädessä ilosta pomppien tantereelle hokien mantraa "Mulle maksetaan tästä, jippii!" Miksei vastapuoli voisi ilmoittaa, että me maksetaan enemmän, tulkaa meidän puolelle sotimaan? Suomalainen puolustaa omaa maataan, eli motivaatio on himppusen erilainen.

Samoiten kannattaa pitää se mielessä, että vaikka kuinka nyt vaikka vastaanottokeskuksissa niitä pakolaisia paapoisi ja silittelisi päähän, niin kun pillin vihellys kuuluu, joutuu nämäkin jannut tarttumaan siihen rynkkyyn. Siinä ei auta pienenpienet kyyneleet ja piipitykset siitä, miten mä kävin sivarin joten ei mun tartte tämmöstä tehdä.

Kaikenkaikkiaan olin myös itse inttiä vastaan ennen sinne menoa. Jos sen osaa ottaa oikealla asenteella, niin ei siellä sitä äitiä/isää/poikakaveria/tyttökaveria/lemmikkihamsteria tule ikävä. Parhaimmassa tapauksessa saa mukavia (ja ei niin mukavia ;)) muistoja ja kavereita.

Jokainen jossain elämäntilanteessa tulee nostamaan valtiolta tukia, esim asumistuki, opintotuki jne. Miksi näille jannuille semmoisia pitäisi maksaa jos eivät viitsi elämästään pientä pätkää "uhrata" valtiolle?

Tulipas avauduttua :)

E:

Tartutaan vielä tähän. Eipä se "sota" paljon katso ihmistä ja sitä, mitä se sille tekee. Vai meinaatko, että kun vihulainen koputtelee oveasi, niin huudat olohuoneesta "Mä kävin sivarin, ei tää homma kosketa mua. Mee lahtaamaan naapurissa asuva alikessu!" ja jatkat pleikkarin hakkaamista? Eli tasan tarkkaan sota koskettaa jokaikistä kyseisen maan asukasta ja sen takia myöskin kaikkien tulisi omaa maataan puolustaa.
Ja pieni muistutus loppuun: Suomen Puolustusvoimat. Eli tämä maa tuskin tulee koskaan mihinkään suuntaan hyökkäämään. Jo senkin takia tuo vetoaminen siihen "mitä sota tekee ihmiselle" on huono. Jos sota tulee, on se poikkeuksetta aina vieraan vallan aiheuttama, mihin me ei voida vaikuttaa.


Maksettujen miehien motivaatio on parempi, itse ainakin kävisin armeijan mieluummin jos se olisi rankempi ja siitä maksettaisiin. Toinen kysymys sitten olisi, kestäisikö paikat. ;) Muuttaako se sitä pois muutenkaan "suomalaisuudesta" vaikka kyseinen järjestelmä tulisikin käyttöön? Tuskin. Toisekseen, jos joutuisi tarttumaan "rynkkyyn" niin mikäs järki koko vitun sivarijärjestelmässä on? Tuo on armeijan vaihtoehto, ei se liity armeijaan. IHMISIÄ tarvitaan myös linjojen takana, tajuat varmaan sen sitten kun vaihdan vaippaa sinulle. ;)
Palkka-armeija tulisi lopulta varmaan halvemmaksi jos panostettaisiin laatuun, eikä määrään.

Toisekseen, jos luit tekstini niin olisit varmaakin tajunnut sen, että todellakin tein jotakin JÄRKEVÄÄ maani eteen. En siis ryöminyt metsissä tai juossut turhilla asioilla, kuten leijonaosa suomalaisista "miehistä", yhtään en kuitenkaan väheksy armeijan käyneitä koska jotkut oikeasti tarvitsee sitä ja joillekkin se merkitsee jotakin. Minä suoritin palvelukseni, piste.
Mitäs demokratiaa se sellainen on, että sellaisetkin pakotetaan rintamalle/sotimaan vaikka heille olisi oikeaakin käyttöä ihan kotonakin. Luuletko että kouluttamattomat ihmiset lyödään ampumaan ihmisiä vasten tahtoaan? Jos niin olisi, niin jenkit+sunmuut hyökkäisi tänne suomeen ihan siitä ilosta että täällä ei demokratia toteudu. Onhan se nähty ennenkin. Pitäisi ajatella vähän. ;)

Sitten tähän toiseen asiaan, viimeksi kun olimme sodassa, niin HYÖKKÄSIMME venäjälle, oli sitten kuinka puolustusvoimat tai ei, suursuomea haaveiltiin. ;) Näin ne roolit muuttuu.

Edit; minun ovelleni ei tule koputtelemaan kukaan, luultavasti sitä luotia lentää täältäkin päin, joten ihan turhaan pelkäät puolestani :D

Edit2: en todellakaan ala riitelemään tästä aiheesta, olen sen tehnyt jo NIIIIN moneen kertaan ja niin monessa eri paikassa että ei enää kiinnosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Armeijassa

Tätä keskustelua on ollut mielenkiintoista seurata "ulkomaalaisen" silmin. Monille asepalveluksen suorittaminen tuntuu olevan Suomessa kunnian asia, tribuutti sotaveteraaneille, aikuistumisriitti tai jotain muuta vastaavaa. Oli miten oli, kiivasta keskustelua käydään lähes joka puolella ja lähes jokaiselta löytyy oma mielipide alati polttavasta puheenaiheesta.

Siinä missä useille suomalaisille miehenaluille toitotetaan, kuinka armeija on hyvä kokemus (etenkin RUK), luontoa kasvattava laitos ja olennainen osa mieheksi tulemista, minulle on aina opetettu muuta lahden eteläpuolella. Perheeni, sukulaiset ja poikkeuksetta jokainen tuntemani virolainen ovat kuvailleet armeijan käymistä ajanhukkana; kannattaisi mieluummin panostaa opiskeluun tai urheiluun.

Useimmat näistä tutuistani ovat käyneet neukkuarmeijan, ja haukkuneet myös nykymenon pystyyn. "Se on lastentarha nykyään", olen kuullut monesti sanottavan. Kyse ei ole kuitenkaan siitä, että tässä korostettaisiin vanhoja aikoja mitenkään parempina tai pönkitettäisi omaa itsetuntoa. En ole koskaan kuullut yhdenkään neukkuintin käyneistä paukuttelevan henkseleitä kokemuksillaan. Pikemminkin päinvastoin, kun ottaa huomioon, miten rankkaa touhua se kaksivuotinen poikakoulu oli aikanaan. Tuttuni eivät vain näe järkevänä, että jokaisen miehen pitää käyttää nuoruusvuosiaan asepalvelukseen. "Yritä olla joutumatta inttiin. Jos kuitenkin joudut sinne, saat myös ihan hyviä kokemuksia, joita ilmankin olisit toisaalta pärjännyt elämässä".

Oma tilanteeni on epäselvä, sillä olen Viron kansalainen ja virallisesti asun ns. ulkomailla eli Suomessa. Sain Viron puolustuvoimilta viisi vuotta sitten kutsuntakirjeen, jossa pyydettiin normaalisti lääkärintarkastuksiin ynnä muihin paikan päälle. Opiskelin tuolloin lukiossa, joten sain _ainakin_ lykkäystä. Kun tiedustelin, mitä jatkossa saattaisi käydä, ei osattu kysymykseen vastata.

Olen siis edelleen varautunut siihen, että minut saatetaan inttiin kutsua, enkä ole kamalasti ajatusta vastaan. Asennoituminen tuskin olisi hankalaa, enkä usko, että pärjääminenkään vaatisi liikoja. Haluaisin saada nimenomaan vähän erilaisia inttikokemuksia kuin suomalaiset frendini. Olisi sitten sentään jotain toisenlaista kerrottavaa saunailloissa, eikä aina niitä samalta kuulostavia stooreja rankasta reissusta Rovajärvelle tai Kirkkojärven überistä marssista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Armeijassa

Maksettujen miehien motivaatio on parempi, itse ainakin kävisin armeijan mieluummin jos se olisi rankempi ja siitä maksettaisiin.
Et nyt tainnut tajuta. Tutustu vaikka Ranskan muukalaislegioonaan. Ei sielläkään läheskään kaikki jannut ole Ranskan kansalaisia. Eli millainen motivaatio jollain Puolalaisella olisi taistella vieraan maan puolesta? Vielä, jos vihulaisella (kyllä, lasken Venäjän ainoaksi potentiaaliseksi viholliseksi) olisi varaa maksaa 10x paremmin jos liityt heidän leipiinsä.
Toisekseen, jos joutuisi tarttumaan "rynkkyyn" niin mikäs järki koko vitun sivarijärjestelmässä on?
En tiedä, onko tullut muutoksia sitten oman inttiaikani, mutta meille opetettiin, että sivarit tarvittaessa voidaan määrätä tarttumaan aseeseen. Sodan aikana kun pätevät hiukan erilaiset lait.
IHMISIÄ tarvitaan myös linjojen takana, tajuat varmaan sen sitten kun vaihdan vaippaa sinulle. ;)
Emmeköhän aika samaan aikaan siellä vanhustenkodissa olla haisemassa. Ellet sitten siellä tykkää aloittaa jotain sairaanhoitaja-leikkejä minun kanssani. Koskaan kuullut lotista?

Palkka-armeija tulisi lopulta varmaan halvemmaksi jos panostettaisiin laatuun, eikä määrään.
Vaikka sinne palkattaisiin 10000x Steven Seagal ja 10000x Jackie Chan, niin olisi niiden jannujen silti harjoiteltava tosi tilannetta varten. Lisäksi ei se Suomen valtion velvollisuus loppuisi siinä vaiheessa, kun jannut vanhenee. Kylä niille eläkettä yms. olisi maksettava (taas vertaus muukalaislegioonaan, missä näin tapahtuu)

Mitäs demokratiaa se sellainen on, että sellaisetkin pakotetaan rintamalle/sotimaan vaikka heille olisi oikeaakin käyttöä ihan kotonakin. Luuletko että kouluttamattomat ihmiset lyödään ampumaan ihmisiä vasten tahtoaan?
Edelleen, sotatilan aikana pätee ihan muut lait.
Jos niin olisi, niin jenkit+sunmuut hyökkäisi tänne suomeen ihan siitä ilosta että täällä ei demokratia toteudu. Onhan se nähty ennenkin. Pitäisi ajatella vähän. ;)
Siis häh? Eihän Kiinassakaan demokratia toteudu ja silti ei sinne hyökkäillä "tuosta vaan" Tosin onhan se hiukan erikokoinen maa, mutta silti. Ei mihinkään maahan hyökätä, koska sieltä puuttuu demokratia! Pitäisi ajatella vähän ;)

Sitten tähän toiseen asiaan, viimeksi kun olimme sodassa, niin HYÖKKÄSIMME venäjälle, oli sitten kuinka puolustusvoimat tai ei, suursuomea haaveiltiin. ;) Näin ne roolit muuttuu.
Wikipedia sanoi:
19411944 Jatkosota on suomalaisten näkökulmasta talvisodan jatke, jossa suomalaiset lähtevät valtaamaan Neuvostoliitolta takaisin talvisodassa menetettyjä alueita. Sota alkaa Saksan hyökätessä Neuvostoliittoon, joka pitää aiheellisesti Suomea Saksan liittolaisena, koska Suomessa on saksalaisia joukkoja ja Suomen ilmatilaa käytetään saksalaisiin pommituslentoihin. Neuvostoliitto iskee pommikonein Suomeen, minkä jälkeen Suomi julistaa sodan.
Tuon saa jokainen ymmärtää, miten haluaa. Minä ymmärrän niin, Neukut ensiksi meitä pommittaa,

Olihan tuon tapahtuman jälkeen vielä:
Wikipedia sanoi:
19441945 Lapin sota: Jatkosodan välirauhansopimuksen vaatimuksena on, että Suomi ajaa saksalaisjoukot pois Lapista. Aluksi saksalaiset vetäytyvät ilman taistelua ja suomalaiset joukot lähinnä vain seuraavat vetäytyjää. Neuvostoliitto kuitenkin vaatii aloittamaan varsinaiset sotatoimet saksalaisia vastaan. Seuranneen täysimittaisen sodan aikana saksalaiset tuhoavat jättämiään alueita ja polttavat mm. Rovaniemen.
Ajettiin vieraan vallan edustajat pois maastamme, eli puolustettiin maatamme. Puolustusvoimat...soittaako kelloa?

Edit2: en todellakaan ala riitelemään tästä aiheesta, olen sen tehnyt jo NIIIIN moneen kertaan ja niin monessa eri paikassa että ei enää kiinnosta.
Jos on toista mieltä, niin se on riitelyä?
 
Vastaus: Armeijassa

Nythän joku laki on vireillä (valmis?), jossa sivarien sodanajan tehtävät on määriteltävä etukäteen. Eli rynkkyyn ei välttämättä pidä tarttua.

Tosin jos tuosta Kainuun poikki naapuri kulkee niin kyllä minä sukulaisiani ja ystäviäni puolustan. Toivon vain, ettei niin vitun huonosti ikinä menisi.
 
Vastaus: Armeijassa

Et nyt tainnut tajuta. Tutustu vaikka Ranskan muukalaislegioonaan. Ei sielläkään läheskään kaikki jannut ole Ranskan kansalaisia. Eli millainen motivaatio jollain Puolalaisella olisi taistella vieraan maan puolesta? Vielä, jos vihulaisella (kyllä, lasken Venäjän ainoaksi potentiaaliseksi viholliseksi) olisi varaa maksaa 10x paremmin jos liityt heidän leipiinsä.

En tiedä, onko tullut muutoksia sitten oman inttiaikani, mutta meille opetettiin, että sivarit tarvittaessa voidaan määrätä tarttumaan aseeseen. Sodan aikana kun pätevät hiukan erilaiset lait.

Emmeköhän aika samaan aikaan siellä vanhustenkodissa olla haisemassa. Ellet sitten siellä tykkää aloittaa jotain sairaanhoitaja-leikkejä minun kanssani. Koskaan kuullut lotista?


Vaikka sinne palkattaisiin 10000x Steven Seagal ja 10000x Jackie Chan, niin olisi niiden jannujen silti harjoiteltava tosi tilannetta varten. Lisäksi ei se Suomen valtion velvollisuus loppuisi siinä vaiheessa, kun jannut vanhenee. Kylä niille eläkettä yms. olisi maksettava (taas vertaus muukalaislegioonaan, missä näin tapahtuu)


Edelleen, sotatilan aikana pätee ihan muut lait.

Siis häh? Eihän Kiinassakaan demokratia toteudu ja silti ei sinne hyökkäillä "tuosta vaan" Tosin onhan se hiukan erikokoinen maa, mutta silti. Ei mihinkään maahan hyökätä, koska sieltä puuttuu demokratia! Pitäisi ajatella vähän ;)



Tuon saa jokainen ymmärtää, miten haluaa. Minä ymmärrän niin, Neukut ensiksi meitä pommittaa,

Olihan tuon tapahtuman jälkeen vielä:

Ajettiin vieraan vallan edustajat pois maastamme, eli puolustettiin maatamme. Puolustusvoimat...soittaako kelloa?


Jos on toista mieltä, niin se on riitelyä?



Ajettiin pois, juu, mutta samalla haaveiltiin suursuomesta, älä leiki tyhmää. Se jos jokin on hyökkäämistä, kuinka pitkälle sitä mentiin, muistuuko mieleen? Btw, wikipedia ei ole absoluuttisen totuuden kehto.

Kiinan vertaaminen suomeen on kuin vertaisin sinun älykkyyttäsi Einsteinin vastaavaan, joten anna olla. Kiinalla on JÄRKYTTÄVÄSTI populaa maassaan ja se laittaisi minkä tahansa supervallan ahtaalle, sitä paitsi siellä on asiat muuttumassa jo parempaan suuntaan tämän "demokratian" suhteen, mutta etpä sinä sinä ymmärrä kun elät yhä 1940-lukua. ;) Kyllä ne Jenkit tulee varmasti kuokkimaan tänne jos ihmisoikeuksia ei noudateta, siitä voit olla IHAN varma. Silloin ei ole suomipojalla mitään sanomista.

Palkka-armeija ei tarkoita vain palkkaa ja heikkoa moraalia, kuten sinä tunnut käsittävän. Se tarkoittaa ammattitaitoa ja työskentelemistä sille joka palkan maksaa ENSIKSI. Olet katsonut liikaa elokuvia, selkeästi.

Tämä menee aina riitelyksi, kuten hyvin tiedät.

Edit: Miten muka luulet että asiat paranee sillä, että ihmisoikeuksia rikotaan? Jotenkin uskomattoman typerää ja vanhanaikaista ajatella niin, että kaikki suomalaiset "miehet" menee armeijaan. Erilainenko ei saisi olla? Eikö sodanaikana ole muita tehtäviä kuin se "vihollisen" ampuminen? Jätkällä HIUKAN mustavalkoinen kuva maailmasta. No mutta, onhan näitä ennekin nähty tyyliin; "ISÄM MAAN PUOLESTA, SIIK HAIL!!11.." Eli ihan ymmärrettävää, että tietty putkinäköisyys opetetaan armeijan käyneille.
 
Ylös Bottom