Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Armeijassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuomas
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Armeijassa

Sivarissa ollaan 8h päivässä, kun taas intissä 24h. Jos näin laskee, niin sivariaika on 4kk ja pisin inttiaika on lähes 13kk (jälkiruk). Varsin reilua siis! :rolleyes:

Eli turha itkeä mistään rangaistuksesta.

Ei armeijassakaan kokoajan jotakin häslätä, kyllä sielläkin toisinaan vedetään lonkkaa, eräs kaveri juuri sen takia jätti kesken, kun se sanoi että on parempaakin tekemistä kuin pelkkä makaaminen ja syöminen. ;) Mutta mielestäni sivari on ihan kohtuullisen pitkä, ei minua haitannut tuo pituus, tai lyhyys, miten sen nyt ottaa. :) Ja niin, mutta leimataanhan sivari loppuelämäksi, ihan syyttä. Se on ainakin rangaistus, mutta eipä ihmisten typeryydelle mitään voi. :)

Ei armeijassakaan kokoajan jotakin häslätä, kyllä sielläkin toisinaan vedetään lonkkaa, eräs kaveri juuri sen takia jätti kesken, kun se sanoi että on parempaakin tekemistä kuin pelkkä makaaminen ja syöminen. ;) Mutta mielestäni sivari on ihan kohtuullisen pitkä, ei minua haitannut tuo pituus, tai lyhyys, miten sen nyt ottaa. :) Ja niin, mutta leimataanhan sivari loppuelämäksi, ihan syyttä. Se on ainakin rangaistus, mutta eipä ihmisten typeryydelle mitään voi. :)

No ei tietenkään koko aikaa häslätä, mutta ei se ole sivarin kaltainen systeemi, että aamulla tullaan ja iltapäivällä lähdetään takaisin kotiin. Armeija on myös rangaistus koska sen käyneet leimautuvat sotahulluiksi nationalistitappajiksi sivarien silmissä. :rolleyes:

Sivarissako sitten sykitään se koko 8 h päivässä? Vähän erilaista juttua olen kuullut. Aivan turha mistää rangaistuksesta puhua silloin kun paikasta pääsee joka ilta äidin suojiin tai konsolin ääreen. Vuoden mittainen sivari on juuri sopivan pituinen. Tai no ei ainakaan yhtään liian pitkä. Arvostan kuitenkin sivareita siksi, että he voivat oikeasti tehdä jotain palvelusta valtiolle esim. hoitamalla vanhuksia.

Sivarissako sitten sykitään se koko 8 h päivässä? Vähän erilaista juttua olen kuullut. Aivan turha mistää rangaistuksesta puhua silloin kun paikasta pääsee joka ilta äidin suojiin tai konsolin ääreen. Vuoden mittainen sivari on juuri sopivan pituinen. Tai no ei ainakaan yhtään liian pitkä. Arvostan kuitenkin sivareita siksi, että he voivat oikeasti tehdä jotain palvelusta valtiolle esim. hoitamalla vanhuksia.

Sivarissa tein normaalin työpäivän, eli (joskus enemmänkin pakosta) 8h/24h. Ei toki voi sanoa että olisin juossut tai kirmannut koko 8h, mutta siis työtä 8h ja sen tein mitä käskettiin. Minä asuin työpaikassani viikon aina ja vasta viikonloppuina menin kotiin. Kylläpä tuota tuntuu porukalla olevan konsolia yms. siellä armeijassakin, sama minulla, minulla oli Xbox huoneessani ja siellä sitten yksin istuin illat pelaillen, ellen käynyt jossakin. :)

Sivarissa ollaan kuitenkin "kiinni" sen 12 kuukauden ajan, eikä voi käyttää sitä aikaa esimerkiksi opiskeluun tai muuhun vastaavaan itsensä kehittämiseen tehokkaasti. Totta että duunissa ollaan vaan se noin 8 tuntia päivässä ja illalla pääsee takas himaan avovaimokkeen luokse, mutta kyllä siellä armeijassakin sitä luppoaikaa ihan riittävästi oli. Pleikkaria kerkesi sielläkin pelaa ihan hyvin iltaisin ja sotkussa notkuttiin kavereitten kanssa samaan tapaan kuin siviilissäkin (olin siis jotain neljä viikkoa itse armeijassa ennenkuin vaihdoin siviilipalvelukseen). Turha tulla sanomaan että sivari kestää 4kk ja intissä ollaan 24/7, lol.

Sivarissa ollaan kuitenkin "kiinni" sen 12 kuukauden ajan, eikä voi käyttää sitä aikaa esimerkiksi opiskeluun tai muuhun vastaavaan itsensä kehittämiseen tehokkaasti. Totta että duunissa ollaan vaan se noin 8 tuntia päivässä ja illalla pääsee takas himaan avovaimokkeen luokse, mutta kyllä siellä armeijassakin sitä luppoaikaa ihan riittävästi oli. Pleikkaria kerkesi sielläkin pelaa ihan hyvin iltaisin ja sotkussa notkuttiin kavereitten kanssa samaan tapaan kuin siviilissäkin (olin siis jotain neljä viikkoa itse armeijassa ennenkuin vaihdoin siviilipalvelukseen). Turha tulla sanomaan että sivari kestää 4kk ja intissä ollaan 24/7, lol.

lulz... turha silti väittää että intti ja sivari ovat samoja asioita tai yhtä "rankkoja". Onhan siinä nyt helvetinmoinen ero loinasetko 8 tunnin työpäivän jälkeen kotiin vai jumitat jossain sotkussa kavereitten kenssa. Ja montakos viikkoa tuli vietettyä siellä metsässä sivarin aikana?

Mutta kuitenkinhan asia nyt on niin, että elämä on paljon rankempaa kuin sivari tai armeija yhteensä :p

lulz... turha silti väittää että intti ja sivari ovat samoja asioita tai yhtä "rankkoja". Onhan siinä nyt helvetinmoinen ero loinasetko 8 tunnin työpäivän jälkeen kotiin vai jumitat jossain sotkussa kavereitten kenssa. Ja montakos viikkoa tuli vietettyä siellä metsässä sivarin aikana?

En kai ole väittänytkään että sivari ja armeija on samoja asioita? Ainakaan tarkoitus ei ollut niin väittää :-P

On sillä toki eroa notkuuko sotkussa vai himassa mutta pointti oli että sivarissa ollaan "kiinni" 12kk kun taas isoin osa armeijan käyneistä on siellä vain 6kk. "Kiinni" siinä mielessä että joutuu lykkäämään opiskelua tai "oikeaa" palkkatyötä josta itsellekkin olisi enemmän hyötyä.

Ja miten tuo metsässä oleminen liittyy mihinkään? Metsässä olohan siellä intissä on kaikista rennointa, kaverien puheiden perusteella ainakin. Itse kerkesin olla vain ensiyössä, sääli sinänsä. Ei mulla ole metsiä ja telttamajoitusta vastaan mitään, olkoon talvi tai kesä.

Ja miten tuo metsässä oleminen liittyy mihinkään? Metsässä olohan siellä intissä on kaikista rennointa, kaverien puheiden perusteella ainakin. Itse kerkesin olla vain ensiyössä, sääli sinänsä. Ei mulla ole metsiä ja telttamajoitusta vastaan mitään, olkoon talvi tai kesä.

Itellä ei ainakaa rentoa ollu viikossa nukkua pari hassua tuntia ja sen lisäksi vielä sykkiä päivät. Ei rentoa, mutta kyllä aika tietenkin kului. Ei ollut tavatonta 3 aikaan yöllä navettaa autoa, jonka jälkeen pääsee itse teltan pystytykseen. Ampumaleirit erikseen, mutta ei niilläkään (koulutuksen takia) monestikaan nukuttu kuin 3-5 tuntia yössä ja päivällä on myös kovapanosammunnat. Tekstinä tuo ehkä kuulostaa pahemmalta mitä se oikeasti oli, mutta pointti olikin ettei leireillä rentoa ole. Edellä mainittu asia riippuu tietenkin yksiköstä, mutta aika monessa yksikössä kuitenkin on tuollaista.

Niin no kai siellä metsässä voi rentoakin olla, mutta kyllä meillä se meinasi tetsausta, unettomia öitä, kylmää, märkää, vitutusta, vähän lisää tetsausta jne. jne. Ei silti hauskaahan siellä oli kun näin jälkikäteen ajattelee, mutta tosiaan...

Ihan yhtälailla siinä kouluvuosi menee käsille jos siitä puolet joutuu intissä viettämään. Ei välttämättä koko vuotta, mutta ei kaukanakaan ole. Mutta joo... sama kuin suvaitsevaisuuskeskustelu. Tämä olkoon viimeinen viestini tähän ketjuun. Muuten tulee vaan sanomista.

No Tiongin kohdalla ei voida ehkä rangaistuksesta puhua kun miehellä ei kuitenkaan ole mitään inttiä vastaan ja syy miksi sieltä lähdettiin oli vanha kunnon "hajotus" ;)

Ja vaikka kuinka itseäni vitutti välillä sivarissa, niin kyllä mä silti osasin laittaa asiat perspektiiviin, eli intissä oli vittumaisempaa silloin kun siellä vitutti. Leirit varsinkin oli aika karseita jos oli paska keli (ja Kajaanissa sataa aina).

Leirit olivat ne kaikista mukavimmat, 180 päivää palvelusta ja 42 niistä metsäyötä, hehe. Välillä hajotti ihan suunnattomasti kun taivaalta satoi kaikennäköistä, mutta jälkikäteen naurattaa ja tulee hyvä mieli kun muistelee ne metsäkeikat! :D Ihmeellisesti vaan veksi oli aina täynnä movettajia ennen leireille lähtöä :rolleyes: että ei ne sitten ilmeisesti kaikkien mielestä sitten olleetkaan niin rentoa tekemistä...

No Tiongin kohdalla ei voida ehkä rangaistuksesta puhua kun miehellä ei kuitenkaan ole mitään inttiä vastaan ja syy miksi sieltä lähdettiin oli vanha kunnon "hajotus" ;)

Ja vaikka kuinka itseäni vitutti välillä sivarissa, niin kyllä mä silti osasin laittaa asiat perspektiiviin, eli intissä oli vittumaisempaa silloin kun siellä vitutti. Leirit varsinkin oli aika karseita jos oli paska keli (ja Kajaanissa sataa aina).

Kajaani ja Hoikankangas. Muutama yö tuli ensimmäisen puolen vuoden aikana vietettyä siellä metässä ja kyllähän se hajotti, kun koko ajan piti olla jotain persetin koulutusta, eikä nukuttua saanut turhilta päivystyksiltä, ja mastoa hinattiin ylösalas... mutta olis se näin jälkeenpäin ihan huvittavaa, vaikka "toisinaan" vitutti. Varsinkin se eräs asemaralli keskellä yötä oli sangen eeppinen, kun rupesimme pystyttämään 24-metristä mastoa mäennyppylälle, jonka vieressä avautui auringonnousun valaisema sumuinen alanko. Harmitti oikein, kun ei ollut kameraa. Päiväll sitten taas vitutti, kun ei saanut ruokaa ja mastoja runkattiin edestakaisin. Ja ne valokaapelit ja vuotavat kontit...

Yllättävän vähän noilla leireillä satoi kuitenkin. Ja kesällä yleensä tetsatessakin paistoi oikein kunnolla aurinko, mikä lisäsi sopivasti hikoilua ja nestehukkaa. Kyllä enemmän hajotti Rovajärvellä keskellä talvea, kun koko ajan ympärillä oli vain pimeyttä. Olihan se hauskaa ajaa porot pois tulevalta telttapaikalta, mutta se lumen lapioiminen... uuh.

Kyllähän se joitakin saattaa vituttaa kun joutuu metsään ryösimään, mutta itse ainakin pidän metsässä liikkumisesta yms. Isäni kulki metsällä ja minä kuljin mukana. Toinen asia sitten on että tykkääkö ryösiä, eli kontata ja ryömiä metsässä. ;)

No täällähän rojahti oikein kunnolla sivarit vs. sotahullut...

Oma näkemykseni soppaan: vuosi armeijassa ei ole kaikille vapaaehtoinen valinta, joten turha puhua puolen vuoden armeijasta jumalan totuutena. Vuoden siviilipalvelus ei ole mikään rangaistus koska vuoden armeija on joillekin rangaistus ihan oikeasti.

Kapteeni käytännössä pakotti vuoden koulutukseen ja sen sileän sain hyvästellä normielämän kadeksi vuodeksi: joka väittää että armeijassa saa luettua pääsykokeisiin, niin lollero vaan sinnekin. No idiootti kun olin, niin jälkirukin kävin vielä päälle (kevät Haminassa, silkkaa suklaata Vekaraan ja kaikkeen J-kauden paskaan verrattuna).

Eli mitä jäi käteen armeijan loppuun mennessä: ylioppilaslakki, ei opiskelupaikkaa ja vänrikin natsat. Ratkaisu: vuodeksi töihin, sainpahan edes rahallisen korvauksen valmiiksi tuhotusta vuodesta. Ja loppujen lopuksi: sain helvetin arvokkaan merkinnän ansioluetteloon.

Eli loppujen lopuksi itse olin suht tyytyväinen Kapteenin näkemykseen vuoden koulutuksesta, mutta ymmärrän myös sen näkemyksen erittäin hyvin, että armeija on vuoden mittainen rangaistus.

Vuoden palvelusaika kun ei ole mikään vapaaehtoinen valinta armeijassa.

Vuoden palvelusaika kun ei ole mikään vapaaehtoinen valinta armeijassa.
Riippuu paikasta. Meillä kapteeni totesi heti kättelyssä ettei pakota ketään AUK:iin koska sillä on paha tapa heijastua sitten seuraavaan saapumiserään kun hälläväliä alikit laahustaa kädet taskussa pitkin käytäviä, tai purkavat turhautumistaan mosiin.

Riippuu paikasta. Meillä kapteeni totesi heti kättelyssä ettei pakota ketään AUK:iin koska sillä on paha tapa heijastua sitten seuraavaan saapumiserään kun hälläväliä alikit laahustaa kädet taskussa pitkin käytäviä, tai purkavat turhautumistaan mosiin.

Paitsi jos ei riittävästi halukkaita AUKiin löydy, kiintiö on kuitenkin täytettävä. Meidän patterista n. 5 tyyppiä joutui vasten tahtoaan AUK:iin.

Paitsi jos ei riittävästi halukkaita AUKiin löydy, kiintiö on kuitenkin täytettävä. Meidän patterista n. 5 tyyppiä joutui vasten tahtoaan AUK:iin.

Meillä täytettiin toisista kompanijoista. Tietysti jos koko prikaatissa on huutava pula halukkaista niin sitten alkaa kyllä olla keinot vähissä...

Kyllä meilläkin joutui muutama pakolla aukkiin kun vapaaehtoisia ei ollut tarpeeksi. Eivät hölömöt ymmärtäneet vetää tahalteen vatuiksi kuntotestejä ja kestääköpäätestejä :D

Ylös Bottom