Vastaus: Assassin's Creed IV: Black Flag
Itse sain pelin eilen läpi. Mahtava kokemus.
Upeasti tehty tuo, että Liberation aloitti uuden tarinan kaaren ja nyt jatketaan sitä. Samalla jännästi AC1sen tyyliin avattiin tietoja menneistä jutuista ja markkinatutkimuksen olivat hauskoja katseltavia.
Muuten, mietin tässä sitä, että vaikka jotkut sanovat pelin olevan samanlainen kuin aiemmat, niin on hahmoissa vissi ero.
Altair on Vuorella syntynyt ja elänyt, koko elämänsä ajan ollut tappaja ja koulutettu siihen. Tätä varten taistelutyyli on suoraviivainen ja AINA tähtää nopeaan tappoon. Kun Altair on saanut kaiken kaman käyttöön, niin periaatteessa voit vapaasti lähettää armeijan Altairia vastaan... Samapa tuo. Armeija kuolee. Toisaalta samalla tuo kovuus ja ylimielinen itsevarmuus johtaa siihen, että tapot meinaavat aina mennä tappeluksi. Assassiinit olivat kuitenkin tuohon aikaan tunnettuja.
Ezio on taas Firenzen aatelia ja näin osaa hovin tavat, on itsevarma ja on ehkäpä eniten Roger Mooren Bondi. Käyttää eniten apuvälineitä ja omaa tyylikkyyttä mitä muissa hahmoissa ei ole. On ensin kovilla kaduilla kasvanut tappelija, sitten ammattisotilaat opettivat tappamaan ja taistelemaan. Sen takia Eziolla on peleissä ehkä eniten aikaa näille vastahyökkäyksille ja taistelutyyli on näyttävä.
Hatham on taas ylimystöä. Englannista rikkaat pystyivät ostamaan aatelisarvon, pystyvät vieläkin. Nähtävästi isän puolelta on ollut Assassiinien koulutuksessa ja muutenkin miekkailu on osa ylimyöstön elämää tuohon aikaan. Näin taistelussa ja manerismeissä on hiukan Eziota, mutta silti pidättyväinen ja stiff upper lip Brittityyliin. Go Getter, tavallaan.
Connor taas on oikeastaan minun lempparihahmoni. Jäyhä, uskoo ihmiseen mutta tämä usko vähitellen tuhoutuu. Silti jaksaa toivoa vaikka pelkääkin tulevaisuutta. Lapsesta asti on elänyt luonnossa, tapellut, oppinut aseiden käytöt (puukot, kirveet, jousi) ja samalla koulutettu inkkarien brutaaliin taistelutyyliin. On sarjan parhain kiipeilijä ja nopein taistelija, pystyy jopa kolmea vastaan yhtä aikaa (Edward kaksi). Sittemmin assassiinien kouluttama. Näin ne vastaiskujen ajoitukset ovat taasen helppoja.
Edward taas ainakin PS4llä minulla oli ongelmallinen. Paljon lyhyempi aika vastata ja torjua iskuja. Myös huonoin miekan käyttäjä sarjassa. Laivassa loistava kiipeilijä, mutta maalla ei niinkään. Parempi käyttämään tuliaseita ja niillä assassiinien terillä todella hyvä. Vastaa siis aika hyvin puukkoja Connorilla. Itse oppinut taistelija, olihan se aikanaan vain seilori, ei sotilas. Taistelussa huomaa. Toisaalta hahmo on puoleensa vetävä, varsinkin pelin loppupuolella. Alkuun aikasta luotaan työntävä.
Rihanna.. Ei kun siis Aveline taas omaa Ezion ja Hathamin tyylistä karismaa, hyvä kiipeilijä ja nopea liikkeissään. Lähellä Connoria. Sen takia esimerkiksi Aveline osio AC4ssä on taisteluiltaan naurettavan helppo verrattuna Edwardiin.
Niin sinällään kyllä itse löydän huomattavasti eroavaisuuksia näiden hahmojen välillä.