Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassin's Creed: Origins

Minä en ymmärrä tuota puhetta tekoälyn tyhmyydestä kuin saapas. Joo eihän se mikään pelialaa uudistava ole tässä pelissä, mutta ei se nyt ole mikään huonokaan. Paljon ei tarvitse Bayekin vilahtaa kulman takaa tai nostaa päätä pensaasta, niin kohtuu lähellä oleva vihu huomaa heti.
Mutta onko tämä oikeasti hyvä asia? Itseäni ainakin ärsyttää se, että hiippailuun painottuvassa pelissä vihollisilla on liian hyvä havainnointikyky. Joskus jopa jää kaipaamaan entisaikojen Metal Geareista tuttuja katselukentän indikaattoreita. Jos ei muuta, niin yli-inhimmillisen havannointikyvyn pitäisi olla loogista, vaikka se olisi siltikin ärsyttävää.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta onko tämä oikeasti hyvä asia? Itseäni ainakin ärsyttää se, että hiippailuun painottuvassa pelissä vihollisilla on liian havainnointikyky.

Ymmärrän pointtisi. Omasta mielestä se havainnointikyky ei tässä ole mikään liian hyvä, vaan aikalailla "realistinen". Bayekin pitää olla kohtuu lähellä vihollista tai selkeästi näkyvissä hetken aikaa. Ruudulla näkyy myös sellainen "varoitusasteikko", että nyt joku näkee, joka muuttaa värejä sen mukaan, onko katsova vihollinen ihmeissään, tutkiskeleva vai tulossa tappelemaan(valkoinen, keltainen, punainen).

Mielestäni tekoäly on tuon puolesta ihan hyvä. Ainakin normaalilla sellainen sopivan haastava, että oikeasti joutuu pohtimaan reittejä ja käyttämään esim. houkutuksia tai nukutusnuolia. Tällaisessa pelissä, jossa ainakin tarjotaan mahdollisuus hiiviskelyyn, on mielestäni parempi näin päin, jos vaihtoehtona olisi sitten sellainen, joka ei näe mitään eikä osaa muodostaa ruumiin löydettyään mitään järkevää ajatusta, että "onkohan täällä jotain vialla?". Edelleen ei se tekoäly mikään ihmeellinen ole, mutta "hyvä" ja "toimiva".
 
Ymmärrän pointtisi. Omasta mielestä se havainnointikyky ei tässä ole mikään liian hyvä, vaan aikalailla "realistinen". Bayekin pitää olla kohtuu lähellä vihollista tai selkeästi näkyvissä hetken aikaa. Ruudulla näkyy myös sellainen "varoitusasteikko", että nyt joku näkee, joka muuttaa värejä sen mukaan, onko katsova vihollinen ihmeissään, tutkiskeleva vai tulossa tappelemaan(valkoinen, keltainen, punainen).

Joo, nuo värit toimii hyvinä merkkeinä. Kritiikkini ei koskenut nyt pelkästään tätä peliä tai edes pelkästään Assassins Creedejä. Olen viime vuosina huomannut omassa pelaamisessani sen, että heti kun hiiviskely on liian vaikeaa vihollisten liian hyvän ja jopa epäloogisen havainnointikyvyn vuoksi, niin jää hiiviskelyt siihen paikkaan. Sitten rynnitään aseet tanassa, jos se on vain mahdollista.

Origins on itsellä vielä pelaamatta, joten tämä huolestuminen oli ehkä ennenaikaista. Halusin vain nostaa asian pöydälle.
 
Viimeksi muokattu:
[Xbox One] Added Dolby Atmos support PRKL! Miks ei PS4:lle? Vai eikö vielä ole ollenkaan tukea koko Pleikkarissa? Jos tämän olisi tiennyt niin peli olisi otettu boxille. Pitää myös vakavasti harkita OneX:n ostoa.
 
Joo BD leffoissa on kyllä onneksi Atmos. Luulisi että Sony tuo jossain vaiheessa Atmoksen myös peleihin. Se toimii yllättävän hyvin myös kotisohvalla ihan pienilläkin lisä atmos kaiuttimilla. Ero on huomattava.
 
Näin parin-kolmen tunnin alkumaistelun ja Siwan keitaalla häröilyn jälkeen on ehkä pikkuisen ristiriitaiset fiilikset. Ensinnäkin grafiikka ja animointi ovat PS4:llä ainakin yllättävän kökköjä. Kaverin kamelin perässä ratsastaminenkin toi välähdyksenomaisesti mieleen Revenge of the LLamas -klassikon 1980-luvun Commodore 64:ltä. Oli sen verran leijuvan näköistä askellusta. "Uusi" taistelusysteemi ei myöskään ole avautunut minulle ekojen tehtävien myötä. Tai siis se, mitä uutta ja erinomaista siinä on. Edelleen huiskitaan ukot nurin ja kamera johdattaa assasiinimme läiskimään miekalla vastustajan sijaan esimerkiksi nurkkaseiniä, kuten aina ennenkin. Että varsin tuttua huttua on.

Mutta on hyvääkin tässä. Tarina lähtee hyvin liikkeelle ja juoni kuoriutuu sipulin lailla pala kerrallaan. Varsin aidon tuntuinen maailma on ainakin pelin alkuvaiheessa ympärille kasattu. Oikein sitä odottaa, että mitähän vielä onkaan tulossa. Myös hahmon roolipelimäinen parantelu miellyttää. Tosin erilaisia aseita näyttää olevan aika tavalla (liikaa). Onko se niin, että ylemmän levelin ase on automaattisesti parempi kuin alempi? Eli onko damage per second täysin vertailukelpoinen luku?
 
Onko se niin, että ylemmän levelin ase on automaattisesti parempi kuin alempi? Eli onko damage per second täysin vertailukelpoinen luku?

Ei välttämättä ole parempi. Oma Bayek on nyt levelillä 14 ja tähän mennessä on parissakin tapauksessa tullut vastaan sellainen tilanne, että oma käytössä oleva noin 2 leveliä alempana oleva purppuranvärinen tai keltainen legendaarinen ase on parempi kuin vihulta pudonnut korkeammalla tasolla oleva sininen ase. Itsellä on nytkin käytössä levelin 12 miekka, koska se on vaan edelleen parempi kuin vihuilta putoavat 14 levelin tavalliset siniset miekat. Huomionarvoista on myös, että purppuraisissa tai keltaisissa on käytännössä aina paremmat erikoisbonukset kuin tavallisissa sinisissä.

Sepän luona voi myös rahalla nostaa aseen leveliä. Jos olet löytänyt jonkun itselle sopivan harvinaisen aseen, voit päivittää sen leveliä ylemmäs seppien luona käyttämällä "upgrade"-kohtaa.
 
Sepän luona voi myös rahalla nostaa aseen leveliä. Jos olet löytänyt jonkun itselle sopivan harvinaisen aseen, voit päivittää sen leveliä ylemmäs seppien luona käyttämällä "upgrade"-kohtaa.

Tämän huomasinkin juu, mutta ilmeisesti tuota aseen väriluokkaa ei voi mitenkään korottaa, eli sininen ase on sininen ase loppuun asti?
 
Tämän huomasinkin juu, mutta ilmeisesti tuota aseen väriluokkaa ei voi mitenkään korottaa, eli sininen ase on sininen ase loppuun asti?

En ole yhtään sinistä koittanut päivittää, mutta näin olettaisin olevan. Käsittääkseni päivityksessä aseen leveli nousee ja sitä myötä myös "quality" ja "dps", mutta noin muuten aseen erikoisbonukset ja muut pysyvät samana.
 
Itsekin vaan oikeastaan kolikoilla päivitellyt yhtä asetta. Ilmeisesti sain jonkun legendaarisen dlc-aseen alussa, miekka jossa on aika tuhti myrkky. Sillä kun lyö pariin kertaan niin vihu myrkyttyy ja se ottaa kokoajan damagea. Joissakin tilanteissa maahan jää paksu myrkkypilvi leijumaan ja kaikki jotka tulee alueelle alkaa ottamaan kunnolla vahinkoa, jokseenkin op miekka.
 
Ihan ensi puraisu otettu. Näyttää tuttuun AC tapaan todella todella hyvältä. Ihan siis full HD:na One S:lläkin.

Mut mites nuo välivideot/animaatiot muilla? Jotenkin nykien menee. Tai ei ehkä nykien. En oikein osaa selittää. Ei se oikein ole fps droppailua, mut esim käsien liikkeet jotenkin teräviä. Ei oikein nyi, mut jotain hämärää niissä on.
Lisäksi ukon/kamelin jne liikkuminen on jotenkin tosi kankeaa, eikä oikein tykkäis aina mennä fiksusti kulmittain, menee vain sivulle/eteen/taakse, mutta monesti viistoon käämtyminen on aika kankeaa ja siinäkin tuntuu ihme viivettä, tai sit animaatiot jatkuu kauan sen jälkeen, kun on antanut uuden komennon.

Toinen on sit kamera. Siinäkin taitaa fps pysyä kyllä ihan suht tasaisena, mutta jotenkin se tahmaa, vai onko siinä viivettä hiukan vai mikä. Tuntuu tosi oudolta, kun nopeus itsessään on ihan hyvä, mutta ei se jotenkin toimi hyvin. Täytyy kattoa mikä siinä on, kun jatkaa pelaamista.

Valikoissa se tatilla liikuteltava ”hiiri” oli aika jäätävä. :)


Sit perus AC bugeja tuli jo siinä ekassa kameliratsastuksessa. Se edellä oleva ukko poikkesi yks kaks tieltä, jonka jälkeen se warppaili talojen/patsaiden päälle ja meni ihan mistä sattuu, enkä päässyt perässä. Perillä ei suostunut päästämään mun ukkoa pois ratsailta. Jouduin menemään pois pihalta ja takaisin pri kertaa, kunnes onnistui.
Sit eka tehtävä, eikä mun ukko suostunut menee kyykkyyn laisinkaan, tehtävän jälkeen taas onnistui.

Pikku juttuja, mutta harmittavasti osui kaikki yhteen kasaan. Mut ehdottomasti jatketaan tutustumista. Esim taistelumekanismi tuntui paljon paremmalta kuin ennen, tykkäsin!
 
Omenanraato: Digital Foundryn vertailuvideon perusteella välianimaatioissa ruudunpäivitys kyykähtää melko selittämättömästi jopa n. 20 fps:n tienoille aina PS4 Prota myöten.
 
Omenanraato: Digital Foundryn vertailuvideon perusteella välianimaatioissa ruudunpäivitys kyykähtää melko selittämättömästi jopa n. 20 fps:n tienoille aina PS4 Prota myöten.
No ilmankos. Jotenkin se ei vain näyttänyt normi droppailulta, mut se se sitten on. Tosin varmaan jokainen AC ollut uutena tuollainen ja kuitenkin korjattu päivityksellä.

Oli muuten hieno ominaisuus ratsastettaessa se ”pysy tiellä”. Vähän kuin vakionopeuden säädin kameliin.:D
 
Se mitä Omena näkee välivideoissa voi olla sitä stutterointia jota on myös PCllä, framet huitelee päälle 100 ja silti on todellä nykivän näköstä. PCllä sitä on valitettavasti joillakin myös pelatessa kuten itsellä ja se johtuu siitä et prossun käyttöaste on kokoajan 99-100%
 
Se mitä Omena näkee välivideoissa voi olla sitä stutterointia jota on myös PCllä, framet huitelee päälle 100 ja silti on todellä nykivän näköstä. PCllä sitä on valitettavasti joillakin myös pelatessa kuten itsellä ja se johtuu siitä et prossun käyttöaste on kokoajan 99-100%
Joo se oli nimenomaan sellaista tosi nykivää ja oudon näköistä. Ei sellasta tyypillistä droppailua. Sitä kun ei oikein muussa huomannut kuin esim. käsien liikkeissä.
 
Toi stutterointi on vissiin korjattu tuossa 1.03 päivityksessä tai sitten en vain kiinnitä siihen huomiota enään ja pelaan PS4 Pro:lla
 
Ylös Bottom