Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassins Creed Shadows

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
laitetaas tähän listaa helmikuun isoimmista peleistä, jos itsekkin olisin pelintekijä niin siirtäisin ehdottomasti pelin pois tuosta ruuhkaasta, joten täysin oikea päätös siirtää peliä. tuossa on kumminkin moni tuosta listasta jopa satojen (Civ 7 ja MH Wild jopa joillekin tuhansien tuntien pelejä) ja ylemmän listan pelit kaikki on vahvoja game of the year ehdokkaita. itselle se on ainakin todella hyvä juttu että tuli tämä Delay koska peli kumminkin jollain tasolla kiinnostaa ja haluan pelata sitä rauhassa. nuo 4 ylintä vaan tulee viemään aikalailla kaiken huomion ja alemmassakin listassa on oikeastaan jokainen peli sellainen että todennäköisesti ainakin jossain vaiheessa tulee hankittua.

Kingdom Come Deliverence 2: 4.2
Civilization 7 11.2
Awowed 18.2
Monster hunter Wilds 28.2

pienempiä julkaisuja

The legend of heroes : Daybreak 2 14.2
Like a dragon: pirate yakuza in hawai 21.2
Tomb Raider IV-V-V1 Remastered 14.2
+ muut pelit
 
Viimeksi muokattu:
Taidan siirtyä muihin pelisarjoihin. Olen nyt AC 3 pelistä ostanut lähes jokaisen AC pelin. Eikä niistä muistaakseni mikään myöhästynyt näin paljon. Odyssey ja Valhalla olivat hyviä pelejä.
Kannattaa vähän katsella mitä on muutakin tarjolla vaikka ymmärränkin että jos jostain tykkää, niin sitten siitä tykkää ja vaihtoehtoja ei edes halua tai jaksa katsella. Ubisoft-kaavan pelejä tosin on tarjolla niin paljon, että varsinkin "AC-pelaamista" luulisi olevan tarjolla yllinkyllin. Nimessä ei tietysti ole "AC" mutta ihan samanlaista tekemistä kyllä on tarjolla.

Muistan kun itsekin odotin pelejä enemmän mutta silloinkin oli aina myös muuta pelattavaa vaikka joku "jumalpeli" olikin kiikareissa.

Ja kyllä se pelin kesto ja maailman koko vaan on tärkeitä asioita pelissä. Ja mitä kauemmin peliä pitää odottaa niin kyllä sillon sen pitää näkyä myös peli kestossa.
Saahan näin tietysti ajatella mutta itselleni taas enemmän merkitsee se, että mitä se kesto ja maailma sisältää. Otan mieluummin 30 tuntia mielenkiintoista ja vaihtelevaa tekemistä kuin 150 tuntia toistoa, jota on pahimmillaan tehty jo useamman aiemman pelinkin verran.

Pelin tekeminen taas on niin monimutkaista hommaa että aikaa ei välttämättä edes mene lopulta paljoa siihen että pelimaailmaa laajentaa. Varsinkin Ubisoftilla se tuntuu olevan nimenomaan helpoimman kautta tehtyä "copypastea", jossa samanlaisista paloista tehtyjä linnoituksia valloitetaan ympäri valtavaa karttaa. Sekin tekeminen on ihan ok jos se ei alkaisi tulla korvista ulos jo jossain 30-40 tunnin kohdalla, jolloin on vielä reilu 100 tuntia samaa tekemättä.

Monille toki tuntuu nykyaikana pelaaminenkin olevan jotain suorittamista, jolloin enemmän on parempi, oli se miten yksitoikkoista ja itseääntoistavaa tahansa. Samoin tuntuu olevan tärkeää se, etteivät pelit haasta liikaa, vaan se on vain sitä "checklistin" ruksaamista ja juoksemista linnakkeesta toiseen.

Mutta pelin tekeminen vie aikaa ja se aika ei välttämättä mene siihen että pelin kestoa pidennetään. Ainakin toivoisi että se menisi asioiden toimiviksi saamiseen ja ongelmien korjaamiseen jo ennen julkaisua.

Toki paljon riippuu siitä että mitä tällä ajalla tehdään. Toivottavasti aika menee itse tarinaan eikä.. teknilliseen puoleen. Ehkä väärä sana mutta en löytänyt sitä sanaa mielestä mitä haen. Mutta varmasti tiedätte mitä tarkoitan
Minä nimenomaan toivoisin että tekninen puoli ja toimivuus olisi se, mihin keskitytään. Varsinkin jos peliä on tarkoitus pelata vaikka 150 tuntia, niin toivoisi että aikaa olisi käytetty siihen, että se 150 tuntia edes toimii kunnolla.

Olisi myös melko huono juttu jos peli viivästyisi sen takia että tarinaa alettaisiin pidentää tai muuttamaan. Se kertoisi mahdollisesti siitä että siinä on jotain korjattavaa. Se on kuitenkin juttuja, joiden pitäisi olla ensimmäisinä asioina selvänä.
 
Koettakaa nyt ihmiset malttaa. Potentiaalisesti parempi peli sieltä vain julkaistaan tällä tavalla. Tuntuu, että monella ei ole pienintäkään käsitystä millaisia työmaita tämän kokoluokan pelit ovat nykypäivänä. Ite olen koodari ja työskentelen ison pankin mobiilisovelluksen parissa ja jo siellä pieneltäkin tuntuvien ominaisuuksien tekemisessä voi paljastua todella kinkkisiä ja haastavia ongelmia, joiden tekemisessä tai korjaamisessa voi mennä yllättävän kauan aikaa. Ja tuo sovellus ei kokoluokaltaan kuitenkaan ole mitään tuollaisten massiivisten nykypeliprojektien rinnalla.
 
Koettakaa nyt ihmiset malttaa. Potentiaalisesti parempi peli sieltä vain julkaistaan tällä tavalla. Tuntuu, että monella ei ole pienintäkään käsitystä millaisia työmaita tämän kokoluokan pelit ovat nykypäivänä. Ite olen koodari ja työskentelen ison pankin mobiilisovelluksen parissa ja jo siellä pieneltäkin tuntuvien ominaisuuksien tekemisessä voi paljastua todella kinkkisiä ja haastavia ongelmia, joiden tekemisessä tai korjaamisessa voi mennä yllättävän kauan aikaa. Ja tuo sovellus ei kokoluokaltaan kuitenkaan ole mitään tuollaisten massiivisten nykypeliprojektien rinnalla.
Nimenomaan. Eikö kaikkien mielestä ole parasta saada parempi versio pelistä?

Muutenkaan en ymmärrä tätä hätäilyä. Pelejä on ja pelejä tulee kuitenkin sellaista vauhtia, ettei kenelläkään ole aikaa pelata edes kaikkea. Itselläkin esimerkiksi Valhalla ja Mirage ovat edelleen pelaamatta, kun ei vaan ehdi.
 
Koettakaa nyt ihmiset malttaa. Potentiaalisesti parempi peli sieltä vain julkaistaan tällä tavalla. Tuntuu, että monella ei ole pienintäkään käsitystä millaisia työmaita tämän kokoluokan pelit ovat nykypäivänä. Ite olen koodari ja työskentelen ison pankin mobiilisovelluksen parissa ja jo siellä pieneltäkin tuntuvien ominaisuuksien tekemisessä voi paljastua todella kinkkisiä ja haastavia ongelmia, joiden tekemisessä tai korjaamisessa voi mennä yllättävän kauan aikaa. Ja tuo sovellus ei kokoluokaltaan kuitenkaan ole mitään tuollaisten massiivisten nykypeliprojektien rinnalla.
Samalla alalla mutta terveysteknologian puolella potilastietojärjestelmien parissa ja allekirjoitan täysin. Enemmänkin sääntö kuin poikkeus että aina tulee vastaan haasteita joita ei ehkä alkuun edes tullut ajatelleeksi.

Ja softaa tehdessä on aina fiksua tehdä maltilla, kiireessä ei koodaile kuin bugeja.

Luulisi että pelattavaa löytyy :)
 
Samalla alalla mutta terveysteknologian puolella potilastietojärjestelmien parissa ja allekirjoitan täysin. Enemmänkin sääntö kuin poikkeus että aina tulee vastaan haasteita joita ei ehkä alkuun edes tullut ajatelleeksi.

Ja softaa tehdessä on aina fiksua tehdä maltilla, kiireessä ei koodaile kuin bugeja.

Luulisi että pelattavaa löytyy :)
Jep. Saati mikä työ testauksella on. Ei käy kyllä kateeksi heidänkään hommaansa. :)
 
En kyllä itse rehellisesti sanottuna usko, että tässä tapauksessa pelin hiomisella tai bugeilla olisi hirveästi tekemistä lykkäyksien kanssa. Ensimmäinen lykkäys oli seurausta valtavasta negatiivisesta pöhinästä pelin sekä ylipäätään Ubisoftin ympärillä. Tämä uusi lykkäys taas melko varmasti ihan vain sen takia, että Ubilla ei ole halua lähteä kilpailemaan täyteen ahdetun helmikuun muiden suurten julkaisujen kanssa.

En sinänsä tiedä, paljonko tämä lykkäys tulee auttamaan. Seuraava Ass Creed tulee suurehkolla todennäköisyydellä olemaan Tencent-Ubin julkaisema.
 
En kyllä itse rehellisesti sanottuna usko, että tässä tapauksessa pelin hiomisella tai bugeilla olisi hirveästi tekemistä lykkäyksien kanssa. Ensimmäinen lykkäys oli seurausta valtavasta negatiivisesta pöhinästä pelin sekä ylipäätään Ubisoftin ympärillä

Kyllä mä uskon että liian aikaisessa vaiheessa taas demottelivat ja kyse on myös ihan puhtaasti loppuun devaamisesta, ehkä sen aikataulu-ähkyn lisäksi. Nyt oli tullut jotain uutta pelikuvaa. Näytti ainakin hiotummalta, ja jopa ihan varovaisesti alkoi kiinnostaa :D

Tästä oli ketjussa keskustelua aiemminkin, mutta tuohon hiomiseen liittyen: mietin eilen, että miksi pelien nykyään täytyy edes olla tällaisia massiivisia "Ubisoft-kakkuja", mihin täytyy änkeä valtavat maailmat, sadan tunnin juoni, kymmeniä ellei satoja lisätehtäviä. Riittäisikö joskus vähempikin? Mietin menneen maailman aikoja, jolloin se hyvä peli oli se pihvi - vaikka se idea olisi yksinkertainenkin. Osittain tuo toki johtui hyvin rajatuista teknisistä toteutuskeinoistakin, mikä saattoi olla siunauskin? Siksipä on alkanut nykyään tuntua, että omat suosikkipelit löytyvät indie-puolelta.

Ja tuostahan se Ubisoftin kritisointi osin johtuukin, kun heidän kantavana ideanaan on tehdä näitä massiivisia pläjäyksiä, joita ei kuitenkaan "ehditä" hioa täysin loppuun asti - ja lisäksi se itse peli siellä karkin alla on aina sitä yhtä ja samaa.

Edelleen olen sitä mieltä, että Yasuken olisi saanut jättää tästä pois, etenkin kun käsittääkseni se ei ollut alkuperäinen (toinen) hahmo. Ja pelin olisi voinut hoitaa pelkällä ninjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Näin on. Ja sen kun yhdistää tuohon Ubisoftin taitoon tehdä laajoja avoimia maailmoja, niin ai että. Ja vielä kun pääsee vihdoin Japaniin!

Innolla odotan ja melkein tekisi mieli heti laittaa fyysinen peli Xboxille ennakkotilaukseen.
Valhalla korahti sen 10 tunnin jälkeen kun tuli ihan jäätävä ubiähky juurikin noihin ubin perinteisiin syihin mainiten. Ja oli siinä toki muutakin, oli jotain ubeja alla lähiaikoina ollut niin ei vaan pystynyt nielemään + toi viikinkijuttu ei ole ehkä ihan omaan makuhermoon
 
Valhalla korahti sen 10 tunnin jälkeen kun tuli ihan jäätävä ubiähky juurikin noihin ubin perinteisiin syihin mainiten. Ja oli siinä toki muutakin, oli jotain ubeja alla lähiaikoina ollut niin ei vaan pystynyt nielemään + toi viikinkijuttu ei ole ehkä ihan omaan makuhermoon
Se on kyllä totta. Kuitenkin Origins ja Odyssey ovat aika korkealla omalla top listalla edelleen.

Pitäisi toki myös Valhallalle antaa uusi mahis. Mutta ei ehkä tähän väliin.
 
Se on kyllä totta. Kuitenkin Origins ja Odyssey ovat aika korkealla omalla top listalla edelleen.

Pitäisi toki myös Valhallalle antaa uusi mahis. Mutta ei ehkä tähän väliin.
Samaa kuullut tyttäreltä että pitäisi antaa vielä mahdollisuus. Mutta noi onkin niin nuoria ettei tiedä ubiähkystä tuon taivaallista :D Mutta Odyssey kyllä itselläkin AC sarjan parhaimmistoa :)
 
Kuulemma kartta ei täyty enää ikoneista, vaan ne pitää itse tutkimalla löytää tai apurit voivat etsiä. Tämä tieto kyllä piristi. Tämä voi olla ensimmäinen AC minkä ostan heti julkaisusta täyteen hintaan.
Minä en taas osaa sanoa että onko se ongelma sinänsä se että näkyykö ne kuvakkeet heti vai ei, jos niitä kuitenkin on yhtä ahdistava määrä. Totta kai se ahdistavuus on merkittävämpi jos se lyödään heti naamalla mutta jos kartalla kulkeminen on sitä että tuo vastaava määrä kuvakkeita vain aina pompsahtaa lähistölle näkyviin, niin ei se ainakaan minun kohdalla ole juuri sen parempi.

Minulle se ongelma siis on se, että kaikkea vain yksinkertaisesti on liikaa ja se kaikki on lisäksi niin selvää täytettä ja toistoa että ihan masentaa. Odyssey ja Origins oli oikeasti hyviä pelejä mutta kyllä siinä sai monessa kohtaa huokailla että milloin tämä loppuu.

Ubi pilaa pelinsä minulle vähän sillä lailla kuin joku työntäisi suklaata rekkakaupalla suuhun: ei varmaan menisi alas kovin helposti eikä hetkeen maistuisi tai haluaisi enää ottaa samaa vastaan. Ei ole ihme että Valhalla yhä odottelee vuoroaan. Mirageakaan en ole jaksanut aloittaa kun se vaikuttaa jo siihenkin vaikka se on tiedettävästi lyhyempi ja tiiviimpi peli.

Muistaakseni Far Cry Primal oli hyvän kokoinen peli, jota pelasi mielellään. Tosin siinä nyt vaikutti se yksinkertaisempi/mielenkiintoisempi taistelukin kun ei ollut mitään tylsiä ja joka pelissä jatkuvasti nähtyjä tuliaseita.
 
Minä en taas osaa sanoa että onko se ongelma sinänsä se että näkyykö ne kuvakkeet heti vai ei, jos niitä kuitenkin on yhtä ahdistava määrä. Totta kai se ahdistavuus on merkittävämpi jos se lyödään heti naamalla mutta jos kartalla kulkeminen on sitä että tuo vastaava määrä kuvakkeita vain aina pompsahtaa lähistölle näkyviin, niin ei se ainakaan minun kohdalla ole juuri sen parempi.

Minulle se ongelma siis on se, että kaikkea vain yksinkertaisesti on liikaa ja se kaikki on lisäksi niin selvää täytettä ja toistoa että ihan masentaa. Odyssey ja Origins oli oikeasti hyviä pelejä mutta kyllä siinä sai monessa kohtaa huokailla että milloin tämä loppuu.

Ubi pilaa pelinsä minulle vähän sillä lailla kuin joku työntäisi suklaata rekkakaupalla suuhun: ei varmaan menisi alas kovin helposti eikä hetkeen maistuisi tai haluaisi enää ottaa samaa vastaan. Ei ole ihme että Valhalla yhä odottelee vuoroaan. Mirageakaan en ole jaksanut aloittaa kun se vaikuttaa jo siihenkin vaikka se on tiedettävästi lyhyempi ja tiiviimpi peli.

Muistaakseni Far Cry Primal oli hyvän kokoinen peli, jota pelasi mielellään. Tosin siinä nyt vaikutti se yksinkertaisempi/mielenkiintoisempi taistelukin kun ei ollut mitään tylsiä ja joka pelissä jatkuvasti nähtyjä tuliaseita.
Tuo asia riippuu ihan siitä, että haluaako tehdä aivan kaiken. Jos haluaa tehdä kaiken ja tuijottaa sitä että saa täydet prosentit pelistä, niin kyllä jokainen peli alkaa maistumaan puulta ennen pitkää. Voin sanoa, että itse olen päässyt siitä suorittamisesta eroon ja teen sen vain mikä kiinnostaa.

Esimerkiksi tällä hetkellä kovassa peluussa Far Cry 3. Pääasiassa keskittynyt vain pää- ja sivutehtäviin ja pelin suolaan: tukikohtien valtaamiseen. Toki, siinä sivussa kannattaa kiivetä muutamaan radiotorniin, mutta on se silti ihan kivaa vaihtelua ainakin minulle. Jos alkaisin kaikki keräiltävät esineet keräämään, metsästämään kaikki eläimet ja suorittamaan niitä ihme rallikisoja, puukonheitto, taistelutrialit ja palkkionmetsätykset, niin nopeasti peli sanmuisi ja en enää koskisi siihen.

Eli jos tuntee, että peli tunkee rekkakaupalla suuhun tavaraa, niin vain jättää tekemättä ne mitkä ei kiinnosta. Ei se pelikokemus siitä jää vajaaksi, jos ei suorita niitä kaikkia tylsiä juttuja. Itse teen niin tässäkin pelissä, kuten kaikissa muissakin jatkossakin.

Lisäksi voin sanoa, että kyllä nyt vähän auttaa keskittymään siihen hetkeen, ellei kaikkia ikoneita näy heti kartalla. Ikävä kyllä tuossa Far Cry 3:ssa pitää vain tietoisesti Ignooraa ne ikonit. Onneksi ei kaikkia keräiltäviä sentään näy, ellei osta niitä karttoja :D
 
Tuo asia riippuu ihan siitä, että haluaako tehdä aivan kaiken. Jos haluaa tehdä kaiken ja tuijottaa sitä että saa täydet prosentit pelistä, niin kyllä jokainen peli alkaa maistumaan puulta ennen pitkää. Voin sanoa, että itse olen päässyt siitä suorittamisesta eroon ja teen sen vain mikä kiinnostaa.
Ei nyt "jokainen peli" sentään. Olen esimerkiksi jauhanut Resident Evileitä monta kertaa läpi ja olisi voinut vielä enemmänkin pelata. Niissä on sopivasti pituutta, jotta jaksaa pelata uusiksikin. Lisäksi jokainen pelikerta on yleensä/usein erilainen, joten jälleenpeluuarvoa on.

Ubilla se on sitä että yksi peli on niin järkyttävän pitkitetty ja itseään toistava ettei meinaa jaksaa edes yhdesti sitä läpäistä.

Joten todellakin on peleissä eroja.

Sitten vaikka Red Dead Redemption 2. Se on pitkä mutta se ei tuntunut työläältä, koska se ei vain tuntunut samanlaiselta copypaste-checklistalta kuin useat Ubin pelit vaikka käytännössähän pelit tarjoaa aika samanlaiset kattaukset: lääniä, tarinaa, sivutehtäviä ja sivupuuhaa.

Otetaan vielä moninpelit mukaan kehiin: niitähän jauhetaan tuntikaupalla, joten eikö niihinkin pitäisi kyllästyä yhtä lailla? Kyllä minä sanoisin että Ubin peleissä vain on jotain pielessä eikä ole mitään "kaikkiin kyllästyy jos tekee kaiken"-yleistystä. Kyllä se on pelistä kiinni ja Ubin pelit vain usein on sitä että niistä katoaa mielenkiinto kun alkaa asioita tekemään. Osaltaan ongelma siis on, kuten sanot, mutta toisaalta samalla tapaa pelaamalla ei samaa efektiä tule yhtä yleisesti kuin Ubin peleissä.

Esimerkiksi tällä hetkellä kovassa peluussa Far Cry 3. Pääasiassa keskittynyt vain pää- ja sivutehtäviin ja pelin suolaan: tukikohtien valtaamiseen. Toki, siinä sivussa kannattaa kiivetä muutamaan radiotorniin, mutta on se silti ihan kivaa vaihtelua ainakin minulle. Jos alkaisin kaikki keräiltävät esineet keräämään, metsästämään kaikki eläimet ja suorittamaan niitä ihme rallikisoja, puukonheitto, taistelutrialit ja palkkionmetsästykset, niin nopeasti peli sammuisi ja en enää koskisi siihen.
Minä en vain pysty nimenomaan ymmärtämään sitä ajatusta että pelin sisältöä pitää jättää pelaamatta että peli pysyy hyvänä. Miksi peliin on sitten alun perinkään laitettu jotain turhaa, joka vain pilaa kokemusta? Eikö kaikki sisältö voisi olla pelaamisen arvoista?

Eikö tuossa ole yksi niistä ongelmista että kun yritetään tehdä peli, jossa on hirveästi kaikkea kaikille, niin lopulta peli ei ole oikein kenellekään? Se on ehkä se asia, mikä tekee monista peleistä niin hajuttomia ja mauttomia. Samalla se lienee varmaan yksi syy paisuneille budjeteille kun pelit "on pakko" tehdä niin massiivisiksi ja täyteen kaikkea, niin kyllähän siihen resurssejakin kuluu.

Tuleeko seuraavaksi musiikin alalla levyjä, joilla on vaikka 30 biisiä että jokainen löytäisi sen perinteisemmän 10 kappaletta, joista voi muodostaa sen oman, itselle mieluisan kokemuksen? Ja jos kuuntelee kaikki 30, niin kokonaisuus on paska? Hintaa tietysti myös kolmen normaalin levyn verran koska materiaaliakin on "rahan edestä" vaikka suurin osa on vain täytettä ja sitten itketään kun ei saa kuluja takaisin ja pitäisi nostaa levyjen hintoja.

Eli jos tuntee, että peli tunkee rekkakaupalla suuhun tavaraa, niin vain jättää tekemättä ne mitkä ei kiinnosta. Ei se pelikokemus siitä jää vajaaksi, jos ei suorita niitä kaikkia tylsiä juttuja. Itse teen niin tässäkin pelissä, kuten kaikissa muissakin jatkossakin.
No minähän teen tätä. Jätän ne pelit ostamatta. Ubi on aiheuttanut minulle pienoisen allergian pelejään kohtaan, joten alesta ostetut Mirage ja Valhalla on yhä odottamassa että niihin joskus ehkä tarttuisi.

Tiedän toki että suurin osa peleistä ei kärsisi vaikka pelaisikin vain pääjuonen ja hitusen sivutouhuja mutta en vain pääse pois siitä ajatuksesta että josko siellä jotain pelattavan arvoista on. Onhan se sinne kuitenkin tehty ja laitettu. Tuntuisi myös jotenkin siltä että heittäisi rahaa hukkaan jos jättäisi osan sisällöstä pelaamatta.

Tiedän siis että osaltaan vika on minussa mutta onhan se nyt järjetöntä tehdä pelejäkin sillä ajatuksella että nimenomaan on parempi jättää merkittävä osa sisällöstä pelaamatta. Eli siellä on tavallaan täysin turhaa täytettä, mikä on se ongelma mistä olen aina sanonut: filleriä, joka ei tee muuta kuin paisuta turhaan peliä, jolloin voidaan lesoilla maailman koolla ja tekemisen määrällä.

Pitäisi varmaan lanseerata joku "pelattavan arvoisen sisällön"-mittari, joka kertoisi paljon pelissä on pelattavan arvoista sisältöä. Olisiko se sitten jotenkin niin että: "AC: Valhalla: 200 tuntia -> pelattavan arvoista sisältöä 50 tuntia"?

Lisäksi voin sanoa, että kyllä nyt vähän auttaa keskittymään siihen hetkeen, ellei kaikkia ikoneita näy heti kartalla. Ikävä kyllä tuossa Far Cry 3:ssa pitää vain tietoisesti Ignooraa ne ikonit. Onneksi ei kaikkia keräiltäviä sentään näy, ellei osta niitä karttoja :D
Auttaa se vähän, kuten kai jo myönsin, mutta ei se sitä ongelmaa poista että tekemistä on liikaa. Eikä määrä ole se ongelma, joka tekee siitä "liiallisen", vaan se että se on puhdasta täytettä: höttöä.

Täytyy toki myöntää että Shadowsissa on oikea suunta. Sitten kun vielä tiivistäisivät pelimaailmaa, poistaisivat hötön ja hioisivat jäljelle jääneet alueet ja tehtävät timantiksi, niin olisi varmasti ihan hiton loistava peli. Enemmän olisi vapautta ja omien hoksottimien ja järjen käyttöä, vähemmän kädestä pitelyä ja nuolia opastamassa. Hiekkalaatikko, jossa asiat olisivat mielenkiintoisia ja merkittäviä eikä se että niitä on paljon.

Voisiko sen massiivisuuden sijaan siis tehdä pienemmän skaalan pelin, jossa sisältöön panostettaisiin sitten enemmän? Vai onko tällaisen painopisteen ongelma siinä, että höttösisältöön ei edes mene kummoisesti aikaa ja resursseja, joten ei ole mistä lisäpanostusta siirtää?

Siinä mielessä tämä ongelma on omani että en vain ole sopeutunut siihen, miten näitä nykyajan tuotoksia pitäisi pelata. Ensin pitäisi maksaa pelistä mukisematta pyydetty hinta (koska siinä on "rahalle vastinetta") ja sitten kuitenkin jättää pelistä reilu osa pelaamatta, että siihen ei kyllästyisi. Kuulostaako tuo järkevältä? Sitä se tuntuu nykyään olevan.
 
Ei nyt "jokainen peli" sentään. Olen esimerkiksi jauhanut Resident Evileitä monta kertaa läpi ja olisi voinut vielä enemmänkin pelata. Niissä on sopivasti pituutta, jotta jaksaa pelata uusiksikin. Lisäksi jokainen pelikerta on yleensä/usein erilainen, joten jälleenpeluuarvoa on.

Ubilla se on sitä että yksi peli on niin järkyttävän pitkitetty ja itseään toistava ettei meinaa jaksaa edes yhdesti sitä läpäistä.

Joten todellakin on peleissä eroja.

Sitten vaikka Red Dead Redemption 2. Se on pitkä mutta se ei tuntunut työläältä, koska se ei vain tuntunut samanlaiselta copypaste-checklistalta kuin useat Ubin pelit vaikka käytännössähän pelit tarjoaa aika samanlaiset kattaukset: lääniä, tarinaa, sivutehtäviä ja sivupuuhaa.

Otetaan vielä moninpelit mukaan kehiin: niitähän jauhetaan tuntikaupalla, joten eikö niihinkin pitäisi kyllästyä yhtä lailla? Kyllä minä sanoisin että Ubin peleissä vain on jotain pielessä eikä ole mitään "kaikkiin kyllästyy jos tekee kaiken"-yleistystä. Kyllä se on pelistä kiinni ja Ubin pelit vain usein on sitä että niistä katoaa mielenkiinto kun alkaa asioita tekemään. Osaltaan ongelma siis on, kuten sanot, mutta toisaalta samalla tapaa pelaamalla ei samaa efektiä tule yhtä yleisesti kuin Ubin peleissä.


Minä en vain pysty nimenomaan ymmärtämään sitä ajatusta että pelin sisältöä pitää jättää pelaamatta että peli pysyy hyvänä. Miksi peliin on sitten alunperinkään laitettu jotain turhaa, joka vain pilaa kokemusta? Eikö kaikki sisältö voisi olla pelaamisen arvoista?

Eikö tuossa ole yksi niistä ongelmista että kun yritetään tehdä peli, jossa on hirveästi kaikkea kaikille, niin lopulta peli ei ole oikein kenellekään? Se on ehkä se asia, mikä tekee monista peleistä niin hajuttomia ja mauttomia. Samalla se lienee varmaan yksi syy paisuneille budjeteille kun pelit "on pakko" tehdä niin massiivisiksi ja täyteen kaikkea, niin kyllähän siihen resurssejakin kuluu.

Tuleeko seuraavaksi musiikin alalla levyjä, joilla on vaikka 30 biisiä että jokainen löytäisi sen perinteisemmän 10 kappaletta, joista voi muodostaa sen oman, itselle mieluisan kokemuksen? Ja jos kuuntelee kaikki 30, niin kokonaisuus on paska? Hintaa tietysti myös kolmen normaalin levyn verran koska materiaaliakin on "rahan edestä" vaikka suurin osa on vain täytettä ja sitten itketään kun ei saa kuluja takaisin ja pitäisi nostaa levyjen hintoja.


No minähän teen tätä. Jätän ne pelit ostamatta. Ubi on aiheuttanut minulle pienoisen allergian pelejään kohtaan, joten alesta ostetut Mirage ja Valhalla on yhä odottamassa että niihin joskus ehkä tarttuisi.

Tiedän toki että suurin osa peleistä ei kärsisi vaikka pelaisikin vain pääjuonen ja hitusen sivutouhuja mutta en vain pääse pois siitä ajatuksesta että josko siellä jotain pelattavan arvoista on. Onhan se sinne kuitenkin tehty ja laitettu. Tuntuisi myös jotenkin siltä että heittäisi rahaa hukkaan jos jättäisi osan sisällöstä pelaamatta.

Tiedän siis että osaltaan vika on minussa mutta onhan se nyt järjetöntä tehdä pelejäkin sillä ajatuksella että nimenomaan on parempi jättää merkittävä osa sisällöstä pelaamatta. Eli siellä on tavallaan täysin turhaa täytettä, mikä on se ongelma mistä olen aina sanonut: filleriä, joka ei tee muuta kuin paisuta turhaan peliä, jolloin voidaan lesoilla maailman koolla ja tekemisen määrällä.

Pitäisi varmaan lanseerata joku "pelattavan arvoisen sisällön"-mittari, joka kertoisi paljon pelissä on pelattavan arvoista sisältöä. Olisiko se sitten jotenkin niin että: "AC: Valhalla: 200 tuntia -> pelattavan arvoista sisältöä 50 tuntia"?


Auttaa se vähän, kuten kai jo myönsin, mutta ei se sitä ongelmaa poista että tekemistä on liikaa. Eikä määrä ole se ongelma, joka tekee siitä "liiallisen", vaan se että se on puhdasta täytettä: höttöä.

Täytyy toki myöntää että Shadowsissa on oikea suunta. Sitten kun vielä tiivistäisivät pelimaailmaa, poistaisivat hötön ja hioisivat jäljelle jääneet alueet ja tehtävät timantiksi, niin olisi varmasti ihan hiton loistava peli. Enemmän olisi vapautta ja omien hoksottimien ja järjen käyttöä, vähemmän kädestä pitelyä ja nuolia opastamassa. Hiekkalaatikko, jossa asiat olisivat mielenkiintoisia ja merkittäviä eikä se että niitä on paljon.

Voisiko sen massiivisuuden sijaan siis tehdä pienemmän skaalan pelin, jossa sisältöön panostettaisiin sitten enemmän? Vai onko tällaisen painopisteen ongelma siinä, että höttösisältöön ei edes mene kummoisesti aikaa ja resursseja, joten ei ole mistä lisäpanostusta siirtää?

Siinä mielessä tämä ongelma on omani että en vain ole sopeutunut siihen, miten näitä nykyajan tuotoksia pitäisi pelata. Ensin pitäisi maksaa pelistä mukisematta pyydetty hinta (koska siinä on "rahalle vastinetta") ja sitten kuitenkin jättää pelistä reilu osa pelaamatta, että siihen ei kyllästyisi. Kuulostaako tuo järkevältä? Sitä se tuntuu nykyään olevan.
Voin sanoa, etten ole mitään Resident Eviliä jaksanut pelaa platinaan asti, vaikka RE7 eteenpäin ovatkin olleet oistavia. En ole vain suorittaja, kuka metsästää saavutuksia. Pelaan vain sen verran, mitä sillä hetkellä sattuu huvittavan.

RDR2 ei ollut muuta vikaa, kuin itse pelaaminen. Pelaaminen meni liian kankeaksi. Eli siitäkin pelasin oikeastaan tarinan läpi ja muutamia sivuhommia. Mutta peli oli kieltämättä avoimen maailman puolesta todella hyvä, ei turhaan Rockstaria kehuta siitä. Kuitenkin esim AC Odysseyssa itse pelaaminen vain oli itselle mielekkäämpää. Ei se copypaste siinä vaiheessa hirveästi haittaa.

Se, että jotain peliin on laitettu niin ei sitä silti tarvitse pelata. Ainakin itse ajattelen niin, että vapaaehtoiset jutut ovat vapaaehtoisia. En halua olla missään RDR2:n oravanpyörässä vankina. Oikeassa elämässä on jo tarpeeksi suoritettavaa.

Eli ei minua haittaa, jos tämä Shadows jatkaa samoilla linjoilla kuin edelliset. Mutta virheistä pitää kuitenkin ottaa opiksi. Eli sitä päätarinaa pääasiassa lyhkäsemmäksi. Sivujuttuja voi olla vaikka kuinka paljon. En tule kuitenkaan tekemään niitä kaikkia ikinä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom