Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassins Creed Shadows

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No tähänkin lienee se oma klikkejä keräävä porukkansa. Mielipiteitähän ne siinä missä muutkin, jokainen sitten päättää että miten paljon somen suustahengittäjille kannattaa antaa arvoa. Pelinkehityksessä nämä samaiset somettajat eivät taida kuitenkaan olla mukana. Agendakeskustelu taitaa puolestaan olla sellainen heiluri, joka muuttaa suuntaa lausujan mukaan.

Näin äkkiseltään mietin sellaista peliä, jossa olisi nainen pääosassa ja mahdollisimman paljon mustaihoisia hahmoja ja mieleen tuli RE5. Siinähän tosiaan on toinen päähahmoista musta nainen ja kun tapahtumat sijoittuvat Afrikkaan niin valtaosa zombeistakin on mustia. Ilmeisesti tämä on myös pelisarjan parhaiten myynyt osa, vaikka tämäkin sai rasismileiman osakseen. En tiedä sitten, että mitä tästä jää viivan alle.



Pelinkehityksestä en tiedä mitään, enkä liiemmin seuraa mitään someja peleihin liittyen. Pyörin ainoastaan parissa discordyhteisössä ja parilla foorumilla. Luen myös vähän peliuutisia. Siltikin törmään tosiaan aivan liian useasti näihin samoihin asioihin. Siksi alan itse tympääntyä, koska en koe itselleni tärkeäksi fiktiivisissä peleissä mainittuja asioita.

Mitä itse tähän peliin tulee niin hyvä vain että jos hiovat peliä. Mukavampi päästä mahdollisesti nauttimaan valmiista fiktiivisestä pelistä, ja viis veisata höyhöttämisestä oikeasta historiasta tai mistään muustakaan. Sitä en minä pelatessa halua miettiä.
 
Mukavampi päästä mahdollisesti nauttimaan valmiista fiktiivisestä pelistä, ja viis veisata höyhöttämisestä oikeasta historiasta tai mistään muustakaan. Sitä en minä pelatessa halua miettiä.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta onko Yasuke ensimmäinen pelaajan ohjastama hahmo Assassins Creed -sarjassa, joka on oikean elämän historiasta repäisty?

Assassin's Creed on sarjan alusta asti tanssinut varsin onnistuneesti oikean historian ja fiktiivisen tarinoinnin välillä. Jos hahmona onkin oikean elämän henkilö, niin millaisia rajoitteita se tuo? Tai ehkä nyky-yhteiskunnassa pitäisi pikemminkin kysyä millaisia vapauksia uskalletaan tällaisen hahmon kanssa ottaa suututtamatta ketään?

Minusta Assassin's Creedit ovat onnistuneet juuri erityisen hyvin tässä eri aikakausien esittelyssä oikeaa historiaa ja fiktiivistä kerrontaa sekoittaen. AC Shadows toivottavasti onnistuu tässä myös. Se mistä olen erityisesti sarjan uudempia pelejä kritisoinut on niiden älytön paisuminen aina vain isommiksi avoimen maailman tarkistuslistoiksi, jossa putsataan karttaa merkeistä ja kerätään turhalta tuntuvia leveleitä hahmolle vain siksi, että muuten et voi jonnekin päin maailmaa mennä. Näihin kritiikin kohtiin en odota suurta parannusta tämän pelin kohdalla, mutta mielellään yllätyn positiivisesti.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta onko Yasuke ensimmäinen pelaajan ohjastama hahmo Assassins Creed -sarjassa, joka on oikean elämän historiasta repäisty?
Jep, muut ovat olleet joko täysin fiktiivisiä tai sitten esimerkiksi jonkun oikean suvun lapsia tai jälkeläisiä. Esim. Miragessa päähenkilö on oikean arkkitehdin poika, Assassin's Creed 2:ssa ollaan oikean Italialaisen suvun vesoja tms.

Mutta kuten tuossa muutkin ovat todenneet, niin eihän tämäkään ole hidastanut vapauksien ottamista. Historialliset hahmot ovat olleet melkein täysin fiktiivisiä Assassin's Creedin mailmassa alusta asti.
 


Tämä oli ihan hyvä video liittyen. Tässä japanissa asuva kaveri tutkii vähän mitä mieltä japanilaiset ovat oikeasti, näyttää yhen ison japanilaisen tubettajan mietteitä pelistä (itseasiassa pitää pelistä) ja selittää mistä Japanissa se kuohunta johtuu. Kannattaa kattoa, ei siis ole mikää Asmongold tai Critical Drinker tyylinen video vaan ihan asioita avaava.

Liian pitkä, en katso :
-Japanissa tuskin ongelmaa siitä onko pelin päähahmo musta tai pelattavana nainen
-Ihmettelevät, että miksi Yasuke? Tuona aikakautena olisi ollut paljon mielenkiintoisempia ja isomman profiilin samuraita tarjolla
-Ydinongelmana se ettei Ubisofti ole tehnyt tarvittavaa taustatyötä, esim. vääriä klaanisymboleja varusteissa, Torii-portteja ei käytetty oikein plus paljon muuta. Japanilaisille heidän historia ja kulttuuri on tärkeää niin siksi voimakas reagointi sielläkin päin maailmaa. Tämä on outoa että ovat mokanneet niin pahasti vaikka heillä oli konsultteja käytössä??

Ei kannata mahdollista oikeaa kritiikkiä lakaista maton alle ja syyttää kaikesta melusta äärioikeistoa niinkuin nykyään on tapana.
 


Tämä oli ihan hyvä video liittyen. Tässä japanissa asuva kaveri tutkii vähän mitä mieltä japanilaiset ovat oikeasti, näyttää yhen ison japanilaisen tubettajan mietteitä pelistä (itseasiassa pitää pelistä) ja selittää mistä Japanissa se kuohunta johtuu. Kannattaa kattoa, ei siis ole mikää Asmongold tai Critical Drinker tyylinen video vaan ihan asioita avaava.

Liian pitkä, en katso :
-Japanissa tuskin ongelmaa siitä onko pelin päähahmo musta tai pelattavana nainen
-Ihmettelevät, että miksi Yasuke? Tuona aikakautena olisi ollut paljon mielenkiintoisempia ja isomman profiilin samuraita tarjolla
-Ydinongelmana se ettei Ubisofti ole tehnyt tarvittavaa taustatyötä, esim. vääriä klaanisymboleja varusteissa, Torii-portteja ei käytetty oikein plus paljon muuta. Japanilaisille heidän historia ja kulttuuri on tärkeää niin siksi voimakas reagointi sielläkin päin maailmaa. Tämä on outoa että ovat mokanneet niin pahasti vaikka heillä oli konsultteja käytössä??

Ei kannata mahdollista oikeaa kritiikkiä lakaista maton alle ja syyttää kaikesta melusta äärioikeistoa niinkuin nykyään on tapana.


Ne konsultit tuli niin myöhäsessä vaiheessa mukaan että heidän avullaan nyt lähinnä tehdään niitä muutoksia mitä peli tarvitsee. Eivät olleet siis alusta asti kertomassa mikä pitää tehdä milläkin tavalla.
 
Pidän aivan koomisena näitä harhaisia "äärioikeiston organisoidut viharyhmät" defenssejä pelin saamaan kritiikkiin liittyen. Jo vuosien ajan, on ollut iso joukko pelaajia joilta on satanut kritiikkiä Ubisoftin väsähtäneelle pelituotannolle. Moni iso panostus peräjälkeen on ollut floppi. Tämä Shadowsin nauttima epäsuosio on vain pitkään jatkuneen huonon kehityksen kulminaatio.

Minulle AC-pelien historiallinen ja kulttuurinen tarkkuus on melkoisen yhdentekevää. Mutta, kun nyt Ubi saa oikein kunnolla paskaa niskaansa tuosta japanilaisen kulttuurin epäsensitiivisestä kuvauksesta, pidän sitä oikein osuvana. Kyseinen firma kun on sitä tyyppiä, että innokkaasti rummuttaa kaikkea tällaista diversiteetti, tasa-arvo, inkluusio settiä on oikein hauskaa, että ns. oma koira pureekin nyt yhtiötä tästä aiheesta. Osuvaa ja suorastaan viihdyttävää kehityskulkua.
 


Tämä oli ihan hyvä video liittyen. Tässä japanissa asuva kaveri tutkii vähän mitä mieltä japanilaiset ovat oikeasti, näyttää yhen ison japanilaisen tubettajan mietteitä pelistä (itseasiassa pitää pelistä) ja selittää mistä Japanissa se kuohunta johtuu. Kannattaa kattoa, ei siis ole mikää Asmongold tai Critical Drinker tyylinen video vaan ihan asioita avaava.

Liian pitkä, en katso :
-Japanissa tuskin ongelmaa siitä onko pelin päähahmo musta tai pelattavana nainen
-Ihmettelevät, että miksi Yasuke? Tuona aikakautena olisi ollut paljon mielenkiintoisempia ja isomman profiilin samuraita tarjolla
-Ydinongelmana se ettei Ubisofti ole tehnyt tarvittavaa taustatyötä, esim. vääriä klaanisymboleja varusteissa, Torii-portteja ei käytetty oikein plus paljon muuta. Japanilaisille heidän historia ja kulttuuri on tärkeää niin siksi voimakas reagointi sielläkin päin maailmaa. Tämä on outoa että ovat mokanneet niin pahasti vaikka heillä oli konsultteja käytössä??

Ei kannata mahdollista oikeaa kritiikkiä lakaista maton alle ja syyttää kaikesta melusta äärioikeistoa niinkuin nykyään on tapana.

Tässäkin on mielenkiintoista, että kyseessä on valkoinen britti, joka väittää puhuvansa koko Japanin puolesta aiheesta.

Mutta hänen argumentit ovat sitä samaa, mitä noilla muillakin. Eli niillä ei ole vankkaa pohjaa. Esimerkiksi väite, että Japanissa muka ihmetellään Yasuken käyttöä. Tästähän ei ole mitään kollektiivista näyttöä, eikä kovinkaan hyvin toimi väitteenä, kun Yasukea on käytetty Japanilaisissa videopeleissä jo vuosikymmeniä (Nioh, Guilty Gear, Samurai Showdown, ym ym). Yasuke on ollut myös merkittävä hahmo Tenkkaichi-mangassa. Lähde: https://tenkaichi.fandom.com/wiki/Yasuke

Tämän Youtuberin tuoma esimerkki tutkimuksesta Assassin's Creedin historiallisiin virheisiin on myös tavattoman hölmösti esitetty. Kyseessä on yhden äärijärjestön tyypin yritys saada huomiota Japanin hallituksessa. Tästä tyypistä on tiedetty jo vuosikausia:

Hän on osa Party to Protect People From NHK, joka on verrattavissa Japanin versioon Valta kuuluu kansalle -puolueesta. Eli niin pienestä sakista ääripäitä, että niitä ei oteta vakavasti millään tasolla.

Sen sijaan esimerkiksi Times of Japan kirjoittaa aiheesta osana länsimaista kulttuurisotaa, joka on levinnyt rumasti Japaniin asti: https://www.japantimes.co.jp/life/2024/05/25/digital/yasuke-assasins-creed-samurai/

Mutta minusta on tietty hienoa nähdä, että tämä woke-ajattelu on viimein alkanut juurtua väessä. Vielä alkuvuodesta kun oltiin vahvasti sitä mieltä, että pelintekijöiden pitäisi saada tehdä mitä haluavat, eikä tällaista agendaa pitäisi puskea mihinkään peliin. Kaikki konsultit, jotka yrittivät tuoda mukaan kulttuurisensitiivistä ajattelua, haukuttiin maanrakoon. Onneksi nyt voidaan siis olettaa, että tulevaisuudessa voimme puhua esimerkiksi Hogwarts Legacyn ja muiden pelien ongelmista täysin avoimesti, eikös vain?

Edit: lisätään vielä Nioh 2:n kuvaus Yasukesta. Japanilaisen firman peli, josta en kuullut kenenkään älähtävän tai valittavan, kun hahmoa kuvailtaan samuraina ja merkittävänä hahmona Nobunagan hovissa.

Yasuke, widely known as Obsidian Samurai, is one of Oda Nobunaga's retainers. Indeed, it was Nobunaga who gave him his Japanese name. A giant of a man who came to Japan from the African continent, he first came to Nobunaga's attention when he was working as a missionary's attendant. Nobunaga promptly asked him to work for him. Yasuke subsequently took part in Nobunaga's military campaigns, including the subjugation of Koshu province. During the Honnoji incident, Yasuke was at his master's side until the bitter end.


At this point, Nobunaga ordered Yasuke never to allow his remains to fall into the hands of his enemies.


Yasuke, who had sworn eternal fealty to the master who had granted him not only freedom, but also the rank of Samurai, was determined to faithfully carry out his Lord's last command. Although he could not save his master's life, he succeeded in removing Nobunaga's remains from the temple of Honnoji which was ablaze and in danger of imminent collapse.

Lähde: https://nioh2.wiki.fextralife.com/Obsidian+Samurai
 
Viimeksi muokattu:
Joo, pelit joille on annettu woke-siunaus, ne onkin menestynyt hyvin :) Pelikehittäjien (ja tätä syöpää lobbaavan pelimedian) pitäisi ymmärtää että pelaajia ei kiinnosta jos peleihin aletaan tunkemaan jotain tiettyä ideologiaa joka pahimmassa tapauksessa on räikeässä ristiriidassa pelin maailman kanssa.

Väärä ketju mutta tuoreena esimerkkinä Dragon Age Veilguard, miksi pelissä on pronominit ja mahdollisuus jopa lisätä hahmolle arvet masektomiasta trans-siirtymän johdosta? Ketä noi oikeasti palvelee ja mitä ne tuo peliin? Tämäkin peli semmoinen joka tulee floppaamaan mutta äärioikeiston ja homofoobisten pelaajien syytä tietty ;) Minä en peliä ole hankkimassa vaikka kaikki Dragon Aget pelannu useasti. Nyt nähdyn perusteella en ole enää DA-fanina kohdeyleisöä valitettavasti. Kaipa se tekee täällä foorumilla minusta jonkun silmissä jonku ääriryhmäläisen :D

Konsulteista puheenollen, suurin ja näkyvin varmaan ollut Sweet Baby Inc, kaikki mihin ovat koskeneet, flopannu jollain tasolla. Aika moni studio antanut tolle poppoolle oikeutetusti kenkää. Viimeisin iso nimi taitaa olla Square. Onneksi alkavat heräämään, peleihin ei tarvi puskea agendaa. Pelaajat pitävät hyvistä tarinoista ja mielenkiintoisista tapahtumista.

Mielenkiinnosta, mikä Hogwartissa ollu kyseenalaista? En ole seurannut.
 
Viimeksi muokattu:
Kaipa se tekee täällä foorumilla minusta jonkun silmissä jonku ääriryhmäläisen

En mä sua ainaakn pidä minään ääriryhmäläisenä, mutta voisin kyllä kysäistä että miten noi siinä pelissä varsinaisesti häiritsisi? Siis jos saat valita jotain arpia leikkausjälkiä tms, eihän SUN ole pakko niitä lisätä. Tai noi pronounit. Tuossa Starfieldiä aikoinaan aloittaessani huomasin että hahmonluonnin lopussa kun nimeä valitsi, sai noita valita. Ei mennyt kaffit pöydälle eikä kampaviinerin murut väärään kurkkuun ja unohdin asian samointein.

Joskus tulee pohdittua että olisiko elämä kaikilla vähän helpompaa jos ei aktiivisesti etsisi vittuuntumista asioista. Joku voi haluta trans hahmon peliinsä. Jos peli antaa siihen mahdollisuuden, eihän se pakota ketään muuta näin tekemään. Se on siellä sadan muun sliderin seassa. Kyllä tässäkin varmaan saa tehdä oikein komean vitivalkoisen hetero uroksen? Jos se on samalla he/him niin eikai se sentään peliä pilaa niin ettei sarjan fanin tarvitse väliin jättää? Veilguardin tarinakaan tuskin on mikään trans/lesbo/gay/bi/ynnä muu ooppera ja pelikoteloa aukaistessa tuskin purkautuu pilvi homokaasua joka saattaisi tehdä juuri sinustakin hyvä lukija, HOMOSEN!

Mulla on senverran hilpeä tilanne perhepuolella että oma serkku on naimisissa Japanilaisen äijän kanssa, ja vaimon serkku taasen Japanilaisen tytön kanssa. Kysäisin heiltä milipidettä asiasta. Kumpainenkaan ei ollut syväjärkyttynyt mustasta miehestä samurai-pelissä :D
 
En mä sua ainaakn pidä minään ääriryhmäläisenä, mutta voisin kyllä kysäistä että miten noi siinä pelissä varsinaisesti häiritsisi? Siis jos saat valita jotain arpia leikkausjälkiä tms, eihän SUN ole pakko niitä lisätä. Tai noi pronounit. Tuossa Starfieldiä aikoinaan aloittaessani huomasin että hahmonluonnin lopussa kun nimeä valitsi, sai noita valita. Ei mennyt kaffit pöydälle eikä kampaviinerin murut väärään kurkkuun ja unohdin asian samointein.

Joskus tulee pohdittua että olisiko elämä kaikilla vähän helpompaa jos ei aktiivisesti etsisi vittuuntumista asioista. Joku voi haluta trans hahmon peliinsä. Jos peli antaa siihen mahdollisuuden, eihän se pakota ketään muuta näin tekemään. Se on siellä sadan muun sliderin seassa. Kyllä tässäkin varmaan saa tehdä oikein komean vitivalkoisen hetero uroksen? Jos se on samalla he/him niin eikai se sentään peliä pilaa niin ettei sarjan fanin tarvitse väliin jättää? Veilguardin tarinakaan tuskin on mikään trans/lesbo/gay/bi/ynnä muu ooppera ja pelikoteloa aukaistessa tuskin purkautuu pilvi homokaasua joka saattaisi tehdä juuri sinustakin hyvä lukija, HOMOSEN!

Mulla on senverran hilpeä tilanne perhepuolella että oma serkku on naimisissa Japanilaisen äijän kanssa, ja vaimon serkku taasen Japanilaisen tytön kanssa. Kysäisin heiltä milipidettä asiasta. Kumpainenkaan ei ollut syväjärkyttynyt mustasta miehestä samurai-pelissä :D
Tämä se aina itelläki nousee mieleen näissä keskusteluissa: Mitä sitten? En minä trans hahmoa halua tehdä mutta joku saattaa haluta ja jos siihen valinta on niin ei kyllä ole millään tapaa minulta pois. Miten tuo esim eroaa siitä jos pelissä voi tehdä mies/naishahmon? Minusta erittäin harmittomia asioita, joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko peli hyvä vai ei.

Edelleen tuo Yasuke homma jaksaa ihmetyttää. Enkä ole yhtään järkevää selitystä vielä kuullut miksi tuo on niin paljon kamalampi asia, kun kaikki muu artistinen vapaus mitä sarjan peleissä on aiemmin otettu. Ja kaiken lisäksi Yasuke on oikea hahmo eikä hänen samurai urastakaan ole 100% varmuutta suuntaan eikä toiseen niin miksi hänen läsnäolonsa pelissä aiheuttaa niin valtavasti närää? Ei vaan kertakaikkiaan mene omaan järkeen eikä tosiaan yhtään järkevää selitystä asialle ole tullut vielä vastaan.
 
En mä sua ainaakn pidä minään ääriryhmäläisenä, mutta voisin kyllä kysäistä että miten noi siinä pelissä varsinaisesti häiritsisi? Siis jos saat valita jotain arpia leikkausjälkiä tms, eihän SUN ole pakko niitä lisätä. Tai noi pronounit. Tuossa Starfieldiä aikoinaan aloittaessani huomasin että hahmonluonnin lopussa kun nimeä valitsi, sai noita valita. Ei mennyt kaffit pöydälle eikä kampaviinerin murut väärään kurkkuun ja unohdin asian samointein.

Joskus tulee pohdittua että olisiko elämä kaikilla vähän helpompaa jos ei aktiivisesti etsisi vittuuntumista asioista. Joku voi haluta trans hahmon peliinsä. Jos peli antaa siihen mahdollisuuden, eihän se pakota ketään muuta näin tekemään. Se on siellä sadan muun sliderin seassa. Kyllä tässäkin varmaan saa tehdä oikein komean vitivalkoisen hetero uroksen? Jos se on samalla he/him niin eikai se sentään peliä pilaa niin ettei sarjan fanin tarvitse väliin jättää? Veilguardin tarinakaan tuskin on mikään trans/lesbo/gay/bi/ynnä muu ooppera ja pelikoteloa aukaistessa tuskin purkautuu pilvi homokaasua joka saattaisi tehdä juuri sinustakin hyvä lukija, HOMOSEN!

Mulla on senverran hilpeä tilanne perhepuolella että oma serkku on naimisissa Japanilaisen äijän kanssa, ja vaimon serkku taasen Japanilaisen tytön kanssa. Kysäisin heiltä milipidettä asiasta. Kumpainenkaan ei ollut syväjärkyttynyt mustasta miehestä samurai-pelissä :D
No mutta kun se ongelma ei koskaan ole ollut se Yasuke mutta jotenkin siihen aina päädytään :) Tai no varmaan joilleki Yasuke on ongelma mutta olkoot ne möröt jossain luolissaan, en usko että täälläkään on yhtään sellasta foorumistia jotka kokee mustan hahmon ja naisen olevan ongelma.

Ongelma on ihan se immersio, jos mietitään vaikka Tsushimaa joka pursusi sen ajan autenttista henkeä. Niin tässä löytyy virheitä sieltä täältä. Eikö se ole kaikkien etu että pelin runko ja asetelma on kunnossa? Ubi tekee asiat laiskasti ja siitä saavat kakkaa niskaan. Haluaisin esim pelaajana vaikka samalla oppia Japanin rikkaasta kulttuurista AC-pelin tyypillisen juonikuvion ulkopuolelta, mutta jos se on tehty pisin peppua niin en voi luottaa siihen. Tsushimasta jopa opin asioita.

Tätä voi verrata vaikka loistavaan Shogun-sarjaan. Olisiko se saanut ylistystä jos se ois tehty Ubin tyyliin laiskasti virheitä sisältäen? Tuskin. Toki tv-sarjana varmaan vähän vapauksia siellä täällä jotta sarja toimii ja menee eteenpäin mutta se runko ja aikakauteen liittyvät asiat just tismalleen oikein.

Mitä tulee tuohon "no mitä se haittaa, älä käytä niit optioita". Juu näinhän se on, eihä niitä tartte käyttää. Olen takajalkojen varassa siksi, esim Veilguardiin liittyen, että jos jo hahmoeditorissa on noin, niin mitä muuta pelistä löytyy jota ei sitten voi välttää tai kiertää? Onko esim. tarina, dialogivaihtoehdot jne. tehty samalla ajatuksella? DA:Origins oli aika hyvä omaan makuun, välillä aika traagisia jopa synkkiä juonenkäänteitä. Onko tässä sellaisia vai onko kaikki kirjoitettu ns. turvallisesti ettei vaan kukaan koe tulleensa loukatuksi. Dragon Agen lore kun on aika synkkä loppupeleissä.

Tiedän että itseäni se vain ärsyttäisi ja se on tietty mun ongelma, haluaisin uppoutua hyvään tarinaan ja toimintaan, mutta jos dialogi yms ihan vaan puhtaasti ärsyttää niin repisin hiukset päästäni ja kämmen tulisi takaraivosta läpi.

Edit: lisään tähän väliin että Mass Effect Andromeda oli semmonen mikä jäi kesken dialogin ja kasvoanimaatioiden takia. Jotenkin tämä Veilguard antaa samoja viboja.

Jos joku odottaa Veilgurdia innoissaan niin totta kai saa olla innoissaan. Toivottavasti peli maistuu :) Mielelläni luen siitäkin sitten pelaajien kommentteja, jos vaikka luuloni osoittautuu vääriksi.
 
Viimeksi muokattu:
No mutta kun se ongelma ei koskaan ole ollut se Yasuke mutta jotenkin siihen aina päädytään :) Tai no varmaan joilleki Yasuke on ongelma mutta olkoot ne möröt jossain luolissaan, en usko että täälläkään on yhtään sellasta foorumistia jotka kokee mustan hahmon ja naisen olevan ongelma.

Ongelma on ihan se immersio, jos mietitään vaikka Tsushimaa joka pursusi sen ajan autenttista henkeä. Niin tässä löytyy virheitä sieltä täältä. Eikö se ole kaikkien etu että pelin runko ja asetelma on kunnossa? Ubi tekee asiat laiskasti ja siitä saavat kakkaa niskaan. Haluaisin esim pelaajana vaikka samalla oppia Japanin rikkaasta kulttuurista AC-pelin tyypillisen juonikuvion ulkopuolelta, mutta jos se on tehty pisin peppua niin en voi luottaa siihen. Tsushimasta jopa opin asioita.

Tätä voi verrata vaikka loistavaan Shogun-sarjaan. Olisiko se saanut ylistystä jos se ois tehty Ubin tyyliin laiskasti virheitä sisältäen? Tuskin. Toki tv-sarjana varmaan vähän vapauksia siellä täällä jotta sarja toimii ja menee eteenpäin mutta se runko ja aikakauteen liittyvät asiat just tismalleen oikein.
Itsehän sinä noita esimerkkejä tuot esille, missä Yasuke on ongelma.

Ghost of Tsushima on muuten ihan yhtä retuperällä historiallisen faktan kanssa, ja siinä käytettiin ihan yhtä vähän/paljon noita konsultteja, kuin Shadowsissa. Shogun on valkoisen tyypin kirjaan perustuva fiktiivinen tarina, joka on tulvillaan historiallisia vapauksia ja yleisiä fantasioita.

Tsushimassa esim. miekat ovat väärältä aikakaudelta, noin sadan vuoden erotuksella. Samoin myös pommit ja aseet ovat noin 200 vuotta etuajassa. Oikeastaan koko konsepti ninjan ja samurain välillä on yhtä humpuukia, jos aletaan käymään läpi asioita, mistä nyt ollaan suututtu Shadowsin suuntaan. Lähde: https://www.thesixthaxis.com/2020/07/18/ghost-of-tsushima-historical-accuracy-samurai-ps4/

Mutta eipä kukaan tuolloin suuttunut Tsushimalle, enkä nähnyt kertaakaan kenenkään valittavan, että nyt ollaan loukkaamassa Japanilaisia pelaajia tai heidän kulttuuria.
Mitä tulee tuohon "no mitä se haittaa, älä käytä niit optioita". Juu näinhän se on, eihä niitä tartte käyttää. Olen takajalkojen varassa siksi, esim Veilguardiin liittyen, että jos jo hahmoeditorissa on noin, niin mitä muuta pelistä löytyy jota ei sitten voi välttää tai kiertää? Onko esim. tarina, dialogivaihtoehdot jne. tehty samalla ajatuksella? DA:Origins oli aika hyvä omaan makuun, välillä aika traagisia jopa synkkiä juonenkäänteitä. Onko tässä sellaisia vai onko kaikki kirjoitettu ns. turvallisesti ettei vaan kukaan koe tulleensa loukatuksi. Dragon Agen lore kun on aika synkkä loppupeleissä.

Tiedän että itseäni se vain ärsyttäisi ja se on tietty mun ongelma, haluaisin uppoutua hyvään tarinaan ja toimintaan, mutta jos dialogi yms ihan vaan puhtaasti ärsyttää niin repisin hiukset päästäni ja kämmen tulisi takaraivosta läpi. Jos joku odottaa Veilgurdia innoissaan niin totta kai saa olla innoissaan. Toivottavasti peli maistuu :) Mielelläni luen siitäkin sitten pelaajien kommentteja, jos vaikka luuloni osoittautuu vääriksi.
Eli koska peli tarjoaa vaihtoehtoja, niin pelkäät ettei se anna vaihtoehtoja? Miksi roolipelin hahmonluonnissa olevat täysin valinnaiset vaihtoehdot ovat sellainen punainen vaate, että se pilaa sinulta jo oletetusti pelin immersion? Roolipelit ovat antaneet jo vuosia mahdollisuuden lisätä arpia tai muuttaa ruumiinosien kokoa. Miksi nyt on ongelma, että lisätään vielä entistä enemmän vaihtoehtoja?
 
Eli koska peli tarjoaa vaihtoehtoja, niin pelkäät ettei se anna vaihtoehtoja? Miksi roolipelin hahmonluonnissa olevat täysin valinnaiset vaihtoehdot ovat sellainen punainen vaate, että se pilaa sinulta jo oletetusti pelin immersion? Roolipelit ovat antaneet jo vuosia mahdollisuuden lisätä arpia tai muuttaa ruumiinosien kokoa. Miksi nyt on ongelma, että lisätään vielä entistä enemmän vaihtoehtoja?
Miksi se on sinulle ongelma jos se on minun henk.koht asia jonka kautta vaikka ihan odotan että millainen peli se lopulta on?
 
No mutta kun se ongelma ei koskaan ole ollut se Yasuke mutta jotenkin siihen aina päädytään :) Tai no varmaan joilleki Yasuke on ongelma mutta olkoot ne möröt jossain luolissaan, en usko että täälläkään on yhtään sellasta foorumistia jotka kokee mustan hahmon ja naisen olevan ongelma.

Ongelma on ihan se immersio, jos mietitään vaikka Tsushimaa joka pursusi sen ajan autenttista henkeä. Niin tässä löytyy virheitä sieltä täältä. Eikö se ole kaikkien etu että pelin runko ja asetelma on kunnossa? Ubi tekee asiat laiskasti ja siitä saavat kakkaa niskaan. Haluaisin esim pelaajana vaikka samalla oppia Japanin rikkaasta kulttuurista AC-pelin tyypillisen juonikuvion ulkopuolelta, mutta jos se on tehty pisin peppua niin en voi luottaa siihen. Tsushimasta jopa opin asioita.

Tätä voi verrata vaikka loistavaan Shogun-sarjaan. Olisiko se saanut ylistystä jos se ois tehty Ubin tyyliin laiskasti virheitä sisältäen? Tuskin. Toki tv-sarjana varmaan vähän vapauksia siellä täällä jotta sarja toimii ja menee eteenpäin mutta se runko ja aikakauteen liittyvät asiat just tismalleen oikein.

Mitä tulee tuohon "no mitä se haittaa, älä käytä niit optioita". Juu näinhän se on, eihä niitä tartte käyttää. Olen takajalkojen varassa siksi, esim Veilguardiin liittyen, että jos jo hahmoeditorissa on noin, niin mitä muuta pelistä löytyy jota ei sitten voi välttää tai kiertää? Onko esim. tarina, dialogivaihtoehdot jne. tehty samalla ajatuksella? DA:Origins oli aika hyvä omaan makuun, välillä aika traagisia jopa synkkiä juonenkäänteitä. Onko tässä sellaisia vai onko kaikki kirjoitettu ns. turvallisesti ettei vaan kukaan koe tulleensa loukatuksi. Dragon Agen lore kun on aika synkkä loppupeleissä.

Tiedän että itseäni se vain ärsyttäisi ja se on tietty mun ongelma, haluaisin uppoutua hyvään tarinaan ja toimintaan, mutta jos dialogi yms ihan vaan puhtaasti ärsyttää niin repisin hiukset päästäni ja kämmen tulisi takaraivosta läpi. Jos joku odottaa Veilgurdia innoissaan niin totta kai saa olla innoissaan. Toivottavasti peli maistuu :) Mielelläni luen siitäkin sitten pelaajien kommentteja, jos vaikka luuloni osoittautuu vääriksi.
No mutta edelleenkin? Miksi tämän osan pitää tehdä kaikki viimeisen päälle autenttisesti jos sarjan muutkaan osat ei ole niin tehneet? Ei tämän ole tarkoitus olla Shoguniin verrattava tuotos realistisuudessaan. Mikä tässä siis eroaa sarjan aiemmista osista tuolta osin?

Ja kannattaako esim ton DA:n kanssa tehdä ennalta päätös, että pelistä löytyy jotain ”kamalaa” sen takia, että pelin hahmoluonnissa on enemmän vaihtoehtoja? Eikö tuo ole aika ennakkoasenteista? Sama homma tämän AC:n kanssa? Aika pieniä ”virheitä” nuo minun silmissäni on ollut eikä me tiedetä kokonaisuudesta vielä oikeasti yhtään mitään. Mutta peli on tuomittu jo täysin tässä vaiheessa.
 
Miksi se on sinulle ongelma jos se on minun henk.koht asia jonka kautta vaikka ihan odotan että millainen peli se lopulta on?
Eihän se ole ongelma yrittää ymmärtää, kun esität asioita, jotka ovat mielestäsi väärin, että miksi näin on. Samoin kuin halu ymmärtää, miksi yksi peli on huono oletetun historiallisen epätarkkuuden vuoksi, kun toisessa, jota kehutaan, on tismalleen samat ongelmat.
 
No mutta edelleenkin? Miksi tämän osan pitää tehdä kaikki viimeisen päälle autenttisesti jos sarjan muutkaan osat ei ole niin tehneet? Ei tämän ole tarkoitus olla Shoguniin verrattava tuotos realistisuudessaan. Mikä tässä siis eroaa sarjan aiemmista osista tuolta osin?

Ja kannattaako esim ton DA:n kanssa tehdä ennalta päätös, että pelistä löytyy jotain ”kamalaa” sen takia, että pelin hahmoluonnissa on enemmän vaihtoehtoja? Eikö tuo ole aika ennakkoasenteista? Sama homma tämän AC:n kanssa? Aika pieniä ”virheitä” nuo minun silmissäni on ollut eikä me tiedetä kokonaisuudesta vielä oikeasti yhtään mitään. Mutta peli on tuomittu jo täysin tässä vaiheessa.
Onhan se ennakkoasenteista myönnän. Veilguard ei vaan ole saanut mitään kipinää syttymään vaikka sarjan fani olenkin. Tuolla editissä mainitsinkin että jotenkin Andromeda fiilikset ja se peli oli itselle tosi iso pettymys.

Menee tämä DA keskustelu ihan väärään ketjuun kyllä :)

Jotenkin tuntuu että oon saanu tässä AC-keskustelussa pahiksen viitan. Loppupeleis helvettiäkö minä tiedän mistään. Luulin pitäväni Tsushimaa historiatarkkana mutta kuten @FleeingNevada osoitti, niin olin väärässä. En ota tähän enää kantaa. Katotaan mimmone sieltä tulee ja mennää sillä. Ehkä se on pelinä iha hyvä lopulta, Ubisoftista studiona oon omaa mieltä ja sitä kukaan ei muuta :)
 
Viimeksi muokattu:
Shogun on valkoisen tyypin kirjaan perustuva fiktiivinen tarina, joka on tulvillaan historiallisia vapauksia ja yleisiä fantasioita.

Juurikin näin, ja itse asiassa sekin (2024) on vuoden 1980 minisarjan remake. Juoni ja jopa useimmat kohtaukset ovat identtisiä, budjetti ja tuotantoarvot vain ovat uudessa toki ihan eri sfääreissä.

Koko homma perustuu siis James Clavellin fiktiiviseen romaaniin, tosin sen lähtökohtana on ollut Nioh 1:stäkin tuttu tosielämän hahmo William Adams, jonka Clavell muunsi Blackthorneksi: https://en.wikipedia.org/wiki/William_Adams_(samurai)#Popular_culture
 
Ylös Bottom