Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassins Creed Shadows

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuli katsottua uudestaan tuo gameplay pätkä ja täytyy kyllä sanoa että olen vakuuttunut siitä että tästä tulee todella erinomainen peli. Kaksi täysin erilaista pelityyliä jotka molemmat näyttää todella hauskalta pelata. Pidän todella paljon siitä miten sniikailuun on panostettu, ja erilaisia kykyjä ja leluja löytyy millä piiloutua. Teemana on feodaalinen Japani joten sitä parempaa ei juuri voisi olla. Maailman kokoa on kutistettu Origins tasolle, pelissä on vaihtuvat vuodenajat ja dynaaminen sää jotka vaikuttavat pelattavuuteen. Tornit palaa mutta ne eivät paljasta miljoonaa merkkiä kartalle. Kyllähän tästä selkeästi paistaa Ubisoftin halu massiivisesti parantaa peliä ja tehdä siitä monipuolisempi ja tarjota pelaamistyylejä sekä toiminnan että hiippailun ystäville.




Jep, omaankin silmään näytti erittäin hyvältä. Myös combat oli brutaalimpaa ja nopeammin oli, kun Valhallassa. Ei näyttänyt vihut enään samanlaisilta nyrkkeilysäkeiltä, joita saa hakata 10min ennen, ku tippuvat.
 
Muuten täysin samaa mieltä Valhallan taistelun surkeudesta, yllätti miten AAA-luokan viikinki pelissä voi yksi pelin tärkeimpiä asioita olla päin helvettiä tehty. Sen oikeastaan näki jo etukäteen videoilta, mutta tuntuma toki pitää itse kokea.

Sen sijaan Odysseyssa oli iskuissa massaa, fiilistä ja dynamisuutta. Siinä pelissä toki sitä taistelua sitten oli jatkuvasti ja varsinkin taistelut mercenarya vastaan oli aikamoista bulletspongea. Hyvä tuntuma, mutta osin puuduttavaa mitä pidemmälle peliä pelasi.

Shadowsin perustaistelu, erikoisliikkeet ja sillä "ninjalla" pelaaminen näyttää jälleen todella hyvältä. Ja luottoa löytyy Ubi Quebecin kykyihin.
 
Tottakai RPG-peleissä heitetään se vähäisempikin realismi romukoppaan, joten yleensä viholliset kestävät niissä enemmän lämää. Varsinkin bossitaistelut tai jos yrittää liian alhaisen lvl aseella hakata. Miten viholliset reagoivat iskuihin ja onko iskuissa massan tuntua, niin sen voi tehdä hyvin tai huonosti. Näissä mainituissa AC-peleissä se olisi voinut tehdä paremminkin.

Mitä nyt tuosta videosta saa irti, niin tässä taas vaikuttaa taistelu ja hiiviskely hyvältä. Muuten ei oikein erityistä hypeä ole tästä pelistä syntynyt. Valhalla ja Mirage olivat itselle lieviä pettymyksiä. Origins taas oli Black Flagin kanssa itselle mieluisempi.

Toivotaan että tästä tulisi hyvä ja antaisi uutta puhtia pelisarjalle.
 
Mielenkiintoinen video siitä kuinka Yasuken tarinan kirjoittaja on jäänyt kiinni historian vääristelystä ja poistunut somesta.

 
Mielenkiintoinen video siitä kuinka Yasuken tarinan kirjoittaja on jäänyt kiinni historian vääristelystä ja poistunut somesta.


Aika sekava keissi, japanilaiset ei vaikuta ainakaan kovin tyytyväisille. Tässäkin tapauksessa olisi päästy aika paljon helpommalla, jos olisi tehty ihan rehellisesti Japaniin sijoittuva peli japanilaisilla hahmoilla. Muuten peli vaikuttaa kyllä ihan siistille ja mielenkiintoiselle.
 
Japanilaisille on ollut yllätys, että AC:n historiallisuus on hyvin heikkoa. Pelissä on hyvin pintapuolinen näkemys kulttuurista ja paljon räikeitä virheitä. Sama koskee kyllä myös muita pelisarjan osia ja varsinkin Valhallaa. Sitten, jos tulisi AC Väinämöinen, voisi Suomessakin tulla reaktioita. Jos ei joku tiennyt, pelisarja on ihan huuhaata vaikka mukaan on poimittu vähän historiallista tietoa taustakoristeeksi. Japani ei tule olemaan aito eikä sillä ole pelin mahdollisen hyvyden kanssa juurikaan tekemistä. Ranskalainen firma saa väsätä pelin Japanista koska japanilaiset tekevät samalla tavalla outoja pelejä länsimaista. Silloin kaikki on samalla tasolla.
 
Japanilaisille on ollut yllätys, että AC:n historiallisuus on hyvin heikkoa. Pelissä on hyvin pintapuolinen näkemys kulttuurista ja paljon räikeitä virheitä. Sama koskee kyllä myös muita pelisarjan osia ja varsinkin Valhallaa. Sitten, jos tulisi AC Väinämöinen, voisi Suomessakin tulla reaktioita. Jos ei joku tiennyt, pelisarja on ihan huuhaata vaikka mukaan on poimittu vähän historiallista tietoa taustakoristeeksi. Japani ei tule olemaan aito eikä sillä ole pelin mahdollisen hyvyden kanssa juurikaan tekemistä. Ranskalainen firma saa väsätä pelin Japanista koska japanilaiset tekevät samalla tavalla outoja pelejä länsimaista. Silloin kaikki on samalla tasolla.
Onhan nuo tarinat ja hahmot väritettyjä toki, aivan samaan tapaan, kuin lähes kaikissa historiallisista henkilöistä ja aikakausista tehdyt elokuvat tai sarjatkin ovat. Tämähän on se tapa viihteellistää historiaa.

Minua ei kyllä sinänsä tuollainen haittaa, on siellä paljon seassa ihan historiallista faktaakin. Varsinkin ympäristöissä ja rakennuksissa. Tarinat nyt ovat täyttä huttua ja hahmotkin aika vapaasti kehitelty, kuten suunnilleen kaikki viihteessä olevat tarinat ja hahmot ovat jo iät ja ajat olleet. Ja saavat ollakin. Ei viihteen pidä niin vakavaa olla. Tai ainakaan itselleni ei pidä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähä se aina riipasee jos omaa kulttuuria ymmärretää väärin ja sitte se firma, tässä kohtaa Ubisoft, ei edes ymmärrä mite helvetin idiootteja ovat. Jos tulis joku historiaa vääristävä peli talvisodasta niin kyl tääl barrikadeil oltais :D

Ubisoft menee iha checklistin kanssa eteepäin että mites saadaa maksimoitua tuotot.

Tarvitaa musta päähenkilö! Yasuke mutta tehää hänestä samurai koska hei samurait on siistejä. Yasuke ei ollu samurai. Yasuken trailerissa soitetaa hiphoppia koska tummaihoiset kuuntelee sitä Ubisoftin mielestä. Yasuke ei edes ollu amerikoista et hiphop olis edes mitenkää hyvä valinta vaa iha suoraa Afrikasta, iha tarkkaa ei tiedetä, arveltu Nigeriaa.

Toinen päähahmoista on tietty lgbt edustaja, totta kai, representaatio check!

Pistetää japanilaisille striimaajille lahjapaketti missä patsas jossa ubisoftin mukaan oli jotai merkityksellistä kirjoitusta. Japanilaiset jotka sattumoisin osaavat omaa kieltään totesivat että mitäköhä helvettiä täs pitäis lukea. Ubisoft käyttää Japani-asiantuntijana jotain eukkoa joka kirjottaa homoeroottista kirjallisuutta eikä ymmärrä kieltä, ok..

Pöllitää One Piece -mangasta (tai amazonista Zoro-miekan replikaatti, One Piece kuitenkin) Zoron miekka ja väitetää sen olevan Yasuken miekka :D

Vittu toi firma on syöpää ja ansaitsee kaiken paskan mitä etee tulee. Ja nyt toi keissi et jäädää selkeesti kiinni vääristelystä.
 
Jokaisessa AC-sarjan pelissä, jonka minä olen omistanut ja jota pelannut, on ennen pelin päävalikkoon latautumista suorasanaisesti ilmoitettu, että pelissä esiintyvät historialliset tapahtumat, sijainnit ja henkilöt eivät ole täysin tarkkoja historiallisia kopioita. AC-sarjassa on siis alusta asti käytetty 'taiteellista vapautta' ja se sopii mielestäni tällaisiin mielikuvituksen tuotoksiin vallan hyvin. Pidetään historialliset ja tarkat dokumentit ja peliviihde erillään. Noin verrokkina voisi mainita vaikka Toiseen Maailmansotaan sijoittuvat räiskintäpelit, koska ei niissäkään esitetä pelattavia tapahtumia yksi yhteen todellisen/tunnustetun historian kanssa.

En väitä, etteikö Ubisoft olisi voinut 'vetää mutkia suoraksi' joissain asioissa tämän pelin tai aikaisempienkaan AC-pelien kohdalla. Ja toki japanilaisilla on oikeus pahastua, jos pelissä jotenkin 'halveerataan' heidän historiaansa ja/tai kulttuuriaan, mutta minä en ainakaan odottanut tämän pelin esittävän mitään täysin todenmukaista kuvausta kyseisen ajanjakson kulttuurista tai historiasta.

Jos edellä/yllä esille tulleet asiat häiritsevät, niin jokaisellahan on mahdollisuus ja oikeus äänestää lompakollaan ja jättää peli ostamatta. Tuskin itsekään tulee julkaisussa ostettua, koska muita mielenkiintoisempia nimiä on tulossa samoihin aikoihin, mutta mahdollisesti joskus alesta sitten. En ainakaan tyrmää omalla kohdalla ostomahdollisuutta taiteellisen vapauden käyttämisen takia.
 
Kyllähä se aina riipasee jos omaa kulttuuria ymmärretää väärin ja sitte se firma, tässä kohtaa Ubisoft, ei edes ymmärrä mite helvetin idiootteja ovat. Jos tulis joku historiaa vääristävä peli talvisodasta niin kyl tääl barrikadeil oltais :D

Ubisoft menee iha checklistin kanssa eteepäin että mites saadaa maksimoitua tuotot.

Tarvitaa musta päähenkilö! Yasuke mutta tehää hänestä samurai koska hei samurait on siistejä. Yasuke ei ollu samurai. Yasuken trailerissa soitetaa hiphoppia koska tummaihoiset kuuntelee sitä Ubisoftin mielestä. Yasuke ei edes ollu amerikoista et hiphop olis edes mitenkää hyvä valinta vaa iha suoraa Afrikasta, iha tarkkaa ei tiedetä, arveltu Nigeriaa.

Toinen päähahmoista on tietty lgbt edustaja, totta kai, representaatio check!

Pistetää japanilaisille striimaajille lahjapaketti missä patsas jossa ubisoftin mukaan oli jotai merkityksellistä kirjoitusta. Japanilaiset jotka sattumoisin osaavat omaa kieltään totesivat että mitäköhä helvettiä täs pitäis lukea. Ubisoft käyttää Japani-asiantuntijana jotain eukkoa joka kirjottaa homoeroottista kirjallisuutta eikä ymmärrä kieltä, ok..

Pöllitää One Piece -mangasta (tai amazonista Zoro-miekan replikaatti, One Piece kuitenkin) Zoron miekka ja väitetää sen olevan Yasuken miekka :D

Vittu toi firma on syöpää ja ansaitsee kaiken paskan mitä etee tulee. Ja nyt toi keissi et jäädää selkeesti kiinni vääristelystä.
Oisko pieni puhallus paikallaan? :D Kyse on kuitenkin fiktiivisestä, historiaa löyhästi lainaavasta, viihdetuotteesta. Ei näitä pakko ole kenenkään ostaa jos ahdistavat näin paljon mutta huvittaa ja ihmetyttää miten tuollaiset asiat saa jengin vihaamaan ubia noin paljon. Tekevät kuitenkin järkiään ihan laadukasta pelattavaa vaikkei ihan mestariteoksia olekkaan. En vain ole koskaan ymmärtänyt tätä nykyajan Ubi-vihaa.
 
Oisko pieni puhallus paikallaan? :D Kyse on kuitenkin fiktiivisestä, historiaa löyhästi lainaavasta, viihdetuotteesta. Ei näitä pakko ole kenenkään ostaa jos ahdistavat näin paljon mutta huvittaa ja ihmetyttää miten tuollaiset asiat saa jengin vihaamaan ubia noin paljon. Tekevät kuitenkin järkiään ihan laadukasta pelattavaa vaikkei ihan mestariteoksia olekkaan. En vain ole koskaan ymmärtänyt tätä nykyajan Ubi-vihaa.
Ubin pelit on ollu iha viihteellisiä, jopa hyviä ja tämäkin varmasti lopulta löytää yleisönsä. Ubisoft on vaan nyt lähteny vähä laukalle tässä kun ovat iha suoraan sanottuna palkanneet asiantuntijoiksi ihan totaalisia puoskareita.

Aiemmissa AC-peleissä on toki myös ollu historian henkilöitä ja ne on olleet kohtuu hyvin tehtyjä, joskin päähahmot on aina olleet tietääkseni keksittyjä ja se on ollu hyvä. Nyt on ollu joku tarve ottaa päähenkilöksi oikea historian henkilö ja näiden omaa agendaa tavoittelevien puoskareiden toimesta ovat kirjottaneet ton oikean henkilön historian uusiksi. Ja ties mitä muuta.

Joo on niillä se disclaimer aina siel mut toisaalta eräs kehitystiimin pomoista totesi haastattelussa että tämä on hyvä peli koska voit oppia tästä Japanin värikästä historiaa. No mihin minä voin luottaa kun siellä on mukana noita jotka tunkee omaa fanfictiä joukkoon :D
 
Ubin pelit on ollu iha viihteellisiä, jopa hyviä ja tämäkin varmasti lopulta löytää yleisönsä. Ubisoft on vaan nyt lähteny vähä laukalle tässä kun ovat iha suoraan sanottuna palkanneet asiantuntijoiksi ihan totaalisia puoskareita.

Aiemmissa AC-peleissä on toki myös ollu historian henkilöitä ja ne on olleet kohtuu hyvin tehtyjä, joskin päähahmot on aina olleet tietääkseni keksittyjä ja se on ollu hyvä. Nyt on ollu joku tarve ottaa päähenkilöksi oikea historian henkilö ja näiden omaa agendaa tavoittelevien puoskareiden toimesta ovat kirjottaneet ton oikean henkilön historian uusiksi. Ja ties mitä muuta.

Joo on niillä se disclaimer aina siel mut toisaalta eräs kehitystiimin pomoista totesi haastattelussa että tämä on hyvä peli koska voit oppia tästä Japanin värikästä historiaa. No mihin minä voin luottaa kun siellä on mukana noita jotka tunkee omaa fanfictiä joukkoon :D
Aaahh, kuuluisa agenda. En lähe tähän keskusteluun kyllä enää mukaan. :D

Sen verran sanon, että Yasuke googlen mukaan oli samurai (retainer mutta samurai siitä huolimatta) mutta, että hänestä tiedetään loppuen lopuksi hyvin vähän minkä takia sopi hyvin käytettäväksi päähahmona, että voidaan tuttuun tapaan kirjoitella sopivasti myös fiktiota mukaan.

En vain edelleenkään ymmärrä mikä tässä on niin kamalaa (muu kuin se surullisen kuuluisa ”agenda”).
 
Aaahh, kuuluisa agenda. En lähe tähän keskusteluun kyllä enää mukaan. :D

Sen verran sanon, että Yasuke googlen mukaan oli samurai (retainer mutta samurai siitä huolimatta) mutta, että hänestä tiedetään loppuen lopuksi hyvin vähän minkä takia sopi hyvin käytettäväksi päähahmona, että voidaan tuttuun tapaan kirjoitella sopivasti myös fiktiota mukaan.

En vain edelleenkään ymmärrä mikä tässä on niin kamalaa (muu kuin se surullisen kuuluisa ”agenda”).

Etkö oikeasti ymmärrä? Gamereiden silmissä epäuskottava on niin kauan ihan ok kunnes kyseessä on joko nainen tai tummaihoinen. Siinä menee usein se kuppi nurin ja raja on ylitetty. Vähän kun sivusta seurannut näitä isompia kohuja niin näin se tuntuu menevän.
 
Etkö oikeasti ymmärrä? Gamereiden silmissä epäuskottava on niin kauan ihan ok kunnes kyseessä on joko nainen tai tummaihoinen. Siinä menee usein se kuppi nurin ja raja on ylitetty. Vähän kun sivusta seurannut näitä isompia kohuja niin näin se tuntuu menevän.
No ei se kyl ihan noin ole :) Mun kritiikki kohdistuu enemmänkin Ubisoftiin yrityksenä, ei siihe että päähahmona olisi nainen tai tumma hahmo. Lähinnä se mite Ubi hoitaa nää asiat.
 
Etkö oikeasti ymmärrä? Gamereiden silmissä epäuskottava on niin kauan ihan ok kunnes kyseessä on joko nainen tai tummaihoinen. Siinä menee usein se kuppi nurin ja raja on ylitetty. Vähän kun sivusta seurannut näitä isompia kohuja niin näin se tuntuu menevän.
Niin, pitäishän se jo tässä vaiheessa ymmärtää kyllä, kun samojen asioiden ympärillä pyöritään kerta toisensa jälkeen. :D
 
Nyt alkaa mennä kyllä taas siihen, että joudutaan lukemaan sivukaupalla jotain raivoamista seuraavaksi. Tässä ei voita kukaan mitään.
En mä enempää, mielipiteeni firmasta sanonu ja se riittää mulle.

Peli varmaa iha mielenkiintone kuitenki, kaikki AC:t pelannu läpi ni eiköhä tämä kans sit joskus, riippuu mitä arvostelut sanoo. Mahtaaks tää jatkaa sitä Animuksen ulkopuolist tarinaa jotenki.
 
Brotherhood on viimeisin AC-peli jota on tullut pelattua. Shadowsilla voisi olla mahdollisuus katkaista tämä pitkä tauko sarjasta. Taannoinen Ghost of Tsushima iski todella kovaa nimenomaan upean miljöön ansiosta. Historiallinen Japani on itselle suunnilleen kiinnostavin mahdollinen paikka johon pelissä voi päästä seikkailemaan. Sen osilta peli nostaa siis kovasti mielenkiintoa.

Täytyy kyllä todeta, että muutamista muista Ubin peleistä on lähivuosina kokemusta, ja lähes järjestään niissä on ollut ongelmana tuo pöhöttyneisyys. Copypaste-toiminto tuntuu olevan studion suosikkityökalu ja moni kokemani Ubipeli on ollut loistava esimerkki siitä, että isompi ei aina ole parempi. Toivottavasti tässä se panostus vihdoin tajuttaisiin laittaa ennemmin laatuun kuin määrään.

Vahva tuntu kyllä on, että erittäin potentiaalisesta miljööstä huolimatta tämä tulee olemaan itselle parhaimmillaankin alelaaripeli. Sääli sinänsä kun ajattelee, että joskus vuosikausia sitten Ubisoftin peleistä nousi etukäteen positiiviset odotukset, nykyään taas täysin päinvastoin.
 
Ylös Bottom