Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassins Creed Shadows

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo päätarina ehdottomasti sais olla maltillinen, Valhallassa oli ihan hirveästi turhaa filleriä.

Avoimen maailman peli on sitten hyvin tehty, kun se tutkiminen on sellaista luonnollista. Maailma pitäisi rakentaa niin että pelaaja näkisi kaukaisuudessa mielenkiintoisen kohteen ja sitä kautta pyrkisi tutkimaan. Ne pelit joissa on esim hahmon päivitykset sidottu maailmasta löytyviin copy/paste juttuihin on ihan perseestä. Silloin maailmassa ei oikein ole paljoa muuta. Tsushima aika räikeä esimerkki tästä.

ilmeisesti huomenna tulee prewikat

tuossa jonkun mietteitä joka oli päässyt myöskin peliä pelaamaan tuolla samassa conferenssissa missä tuo raptor oli

Voin sanoa, etten ole mitään Resident Eviliä jaksanut pelaa platinaan asti, vaikka RE7 eteenpäin ovatkin olleet oistavia. En ole vain suorittaja, kuka metsästää saavutuksia. Pelaan vain sen verran, mitä sillä hetkellä sattuu huvittavan.
Se on kyllä totta että en tiedä pelaisinko noita välttämättä uusiksi jos en keräilisi trophyja (jne) mutta joka kerta niitä pelatessa muistaa miten loistavia ja viihdyttäviä pelejä ne on ja usein ne tarjoavat oikeasti ihan erilaisen kokemuksen uusilla pelikerroillaan. Ja onhan niissä usein sitä että näkee jotain ihan uuttakin, joten ei se näissä ihan pelkkää trophyjen jahtausta ole.

Mutta pointti ehkä silti se, että ikinä en tekisi samaa edes trophyjen takia AC:n kokoisissa peleissä. En edes tarinan verran. Vie ihan liikaa aikaa.

RDR2 ei ollut muuta vikaa, kuin itse pelaaminen. Pelaaminen meni liian kankeaksi. Eli siitäkin pelasin oikeastaan tarinan läpi ja muutamia sivuhommia. Mutta peli oli kieltämättä avoimen maailman puolesta todella hyvä, ei turhaan Rockstaria kehuta siitä. Kuitenkin esim AC Odysseyssa itse pelaaminen vain oli itselle mielekkäämpää. Ei se copypaste siinä vaiheessa hirveästi haittaa.
Totta kyllä että jos pelaaminen vain tuntuu hyvältä ja viihdyttää niin sekin riittää pitkälle. Se on itsellä noissa Resident Evileissä yksi iso tekijä: niitä on niin mukava pelata. Mutta kyllä itse jättäisin pelaamatta uusiksi massiiviset teokset vaikka miten hyvä olisi pelata, joten kyllä se massiivisuus työntää luotaan pois.

Se, että jotain peliin on laitettu niin ei sitä silti tarvitse pelata. Ainakin itse ajattelen niin, että vapaaehtoiset jutut ovat vapaaehtoisia. En halua olla missään RDR2:n oravanpyörässä vankina. Oikeassa elämässä on jo tarpeeksi suoritettavaa.
No en minä nyt ihan kaikkea teekään. GTA-peleissä on esimerkiksi poliisi-, taksi-, golf-, jne., jne. "minipelit" täysin sellaista kamaa, mitä en koe tarpeelliseksi pelata. Mutta ne on ihan selvästi ylimääräistä, kun taas AC-peleissä se höttö on kuitenkin pitkälti osa sitä pelin ydintekemistä. Jos sen jättää tekemättä, niin jää päätarina massiivisessa maailmassa?

Minusta se ongelma ja outous on yhä se, että pelaajille ensin mainostetaan massiiviset maailmat ja tuntien kesto hintaa perustelemaan mutta sitten pelaajat itse saattavat todeta ettei niitä kannata, tarvitse tai jopa "ole tarkoitus" pelata. Se vain on jotenkin ristiriitaista ja/tai huvittavaa.

Eli ei minua haittaa, jos tämä Shadows jatkaa samoilla linjoilla kuin edelliset. Mutta virheistä pitää kuitenkin ottaa opiksi. Eli sitä päätarinaa pääasiassa lyhkäsemmäksi. Sivujuttuja voi olla vaikka kuinka paljon. En tule kuitenkaan tekemään niitä kaikkia ikinä.
Jos ajatus on se, että sivujuttuja voi olla vaikka kuinka paljon, niin eikö silloin riitä se, mikä jo oli jossain AC-pelissä: peli generoi tehtäviä tyhjästä?

Minä jätin ne tekemättä koska tiesin että niitä ei saa ikinä tehtyä ja ne on sen kautta täysin yhdentekeviä. Mutta jos sinne joku ihminen on suunnitellut tekemistä, niin toivoisin että se olisi muutakin kuin parin asian copypastettamista ympäri karttaa.

Nykyään oikeastaan tuntuu että peleissä on ne oikeat tehtävät ja asialliset sivutehtävät mutta niiden lisäksi pääosa sisällöstä on copypastelta tuntuvaa kamaa, joka voisi yhtä hyvin olla jotain proseduaalista settiä. Linnoja ilmestyisi sinne ja tänne, jotta pelaajat saisi vallata niitä niin paljon kuin jaksaa. Siltä ne nykyäänkin tuntuu: niitä on niin paljon että kaikista menee maku eikä yksikään jää erityisesti mieleen. Liika on liikaa. Homma ylisaturoituu.

Ylös Bottom