Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Astro Bot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Mitä "fiilistä" Astro Botin pelaamiseen tarvitsee :D? Kyseessähän on lähestulkoon malliesimerkki pelistä, jota voi pelata missä vaan fiiliksessä, kun on niin kevyttä ja rentouttavaa pelattavaa, silkkaa hupia. Ymmärrän fiilishakuisuuden johonkin raskaaseen JRPG:hen tai kauhupeliin lähdettäessä, mutta että Astro Botiin...
 
Mitä "fiilistä" Astro Botin pelaamiseen tarvitsee :D? Kyseessähän on lähestulkoon malliesimerkki pelistä, jota voi pelata missä vaan fiiliksessä, kun on niin kevyttä ja rentouttavaa pelattavaa, silkkaa hupia. Ymmärrän fiilishakuisuuden johonkin raskaaseen JRPG:hen tai kauhupeliin lähdettäessä, mutta että Astro Botiin...
No juu tavallaan, mutta jotenkin yhden tai kahden kentän jälkeen on jo tehnyt mieli pelamaan muita pelejä. Mutta aina, kun aloittaa pelamaan niin on kyllä ollut hauskaa.

Ehkä vaan kaipaan kärsimystä tällä hetkellä ja hupi ei ole sallittua. :D Ilmankos uuden NHL-pelin hankinta houkuttaa, kärsimys taattu.

Itselle kaikki pelit on oikeastaan fiiliksen mukaan, mutta sitten aina välillä pitää vaan pakottaa pelamaan jotain tarinapeliä, backlogia tai uutta peliä eikä kokoajan tahkota vaan tuttuja pelejä mitä pelaa aina.
 
Mitä "fiilistä" Astro Botin pelaamiseen tarvitsee :D? Kyseessähän on lähestulkoon malliesimerkki pelistä, jota voi pelata missä vaan fiiliksessä, kun on niin kevyttä ja rentouttavaa pelattavaa, silkkaa hupia. Ymmärrän fiilishakuisuuden johonkin raskaaseen JRPG:hen tai kauhupeliin lähdettäessä, mutta että Astro Botiin...
Itse tarvitsen tietyn fiiliksen aina, kun jotain pelejä alkaa pelaamaan. Nyt on kova räiskintäpeli fiilis menossa, joten Codi tuolla polttelee kokoajan mutta ei ehdi pelaamaan.
 
Itse tarvitsen tietyn fiiliksen aina, kun jotain pelejä alkaa pelaamaan. Nyt on kova räiskintäpeli fiilis menossa, joten Codi tuolla polttelee kokoajan mutta ei ehdi pelaamaan.
Juu, itse täysin fiilispelaaja. Niin paljon, että pelaamani pelitkin vaihtuvat yleensä päivittäin fiiliksen mukaan. Pitää olla aivan tosi koukuttava ja melkeinpä legendaarinen peli, että jäänkin pelaamaan samaa peliä päiväkausiksi putkeen.
 
Teknisesti oikein toimiva peli, kaunis ja kaikkea ja ohjattavuus on priimaa. Pidin kuitenkin enemmän Playroomista, jotenkin tämä ei koukuta samalla lailla. En tiedä miksi näin..
Ja onhan tämä nyt paikka paikoin aika vaikeakin - tai ainakin tallennuspisteitä saisi olla tiheämmässä. Tylsää vetää koko kenttä alusta, jotta pääsee taas loppupomon puheille. Näin siis ainakin silloin, jos pelin lopettaa välillä.
 
Teknisesti oikein toimiva peli, kaunis ja kaikkea ja ohjattavuus on priimaa. Pidin kuitenkin enemmän Playroomista, jotenkin tämä ei koukuta samalla lailla. En tiedä miksi näin..
Ja onhan tämä nyt paikka paikoin aika vaikeakin - tai ainakin tallennuspisteitä saisi olla tiheämmässä. Tylsää vetää koko kenttä alusta, jotta pääsee taas loppupomon puheille. Näin siis ainakin silloin, jos pelin lopettaa välillä.
Täytyy yhtyä näihin kommentteihin. Ei pelissä sinänsä oikein mitään vikaa ole, ja aika hiton hauskaa menoahan tuossa on paikoin. Silti ei ole päässyt kyllä ollenkaan vielä koukuttamaan. Sellainen välipalanomainen peli itselleni. Yhden kentän jaksan vetäistä, ja sitten tulee se olo, että haluan pelata kuitenkin jotain muuta. Ei vaan ole sellaista kunnon koukkua tässä itselleni. Johtuisiko siitäkin, että sellainen kunnon tarinajatkumo puuttuu, eikä pelimaailman tekemisissäkään ole ainakaan itselleni kovin selkeitä ja mielekkäitä tavoitteita.

Pojalleni ostin pelin muuten 11-vuotissynttärilahjaksi, ja hänelle peli oli valitettavasti ihan valtava pettymys, kun siinä ei ollut hänen kovasti odottamaa co-op-pelaamista. Ei ole suostunut hetken pelaamisen jälkeen enää peliin koskemaan. Harmi kun en tajunnut, että tämä oli ihan näin iso kynnyskysymys peliin liittyen. No toki oli onneksi mieleiset Lego-setit myös ostettu lahjaksi, ja ne eivät pettymyksiä sentään olleet.

Poika tulee kyllä isäänsä, kun pitää co-op-pelaamista ihan parhaana juttuna pelaamisessa. Jopa enemmän kuin minä, koska ei tunnu tällä hetkellä haluavan pelata yksinpelejä lainkaan. Se on sinänsä sääli, kun kyllä silloin missaa kuitenkin mahtavia pelikokemuksia. Saattaa olla toki joku ikään liittyvä vaihe, että pelit pitää saada pelata yhdessä kavereiden tai iskän kanssa. Olemme yhdessä pelanneet melkeinpä vallan Elden Ringiä ja poika on sitten kavereidensa kanssa hakannut menemään Fortniteä, mihin ei minua yrityksistään huolimatta ole saanut innostumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Johtuisiko siitäkin, että sellainen kunnon tarinajatkumo puuttuu, eikä pelimaailman tekemisissäkään ole ainakaan itselleni kovin selkeitä ja mielekkäitä tavoitteita.
Omalla kohdalla tässä pelissä viehätti taas juuri se, että tämä on nimenomaan pelaamista eikä tarinan perässä juoksemista.

Tavoitteidenkin koen nimenomaan olevan päivänselviä, sillä eihän tämän yksinkertaisempaa gameplay-looppia olekaan: selätä kentät ja keräile keräiltävät, jos haluat. Toki pelistä puuttuu kompassit, kartat ja ohjenuolet, joten välillä joutuu vähän miettimäänkin että miten niitä kykyjä tulisi käyttää että reitti eteenpäin aukeaa mutta sen verran kompakteja kenttiä että liikoja ei pelaajalta olla vaatimassa.

Nykyajan massiivisten ja väkinäisen eeppisiä tarinoita sisältävien pelien joukossa tämä on piristävä poikkeus siinä, miten peli on vain peli. Sen se myös tekee niin loistavasti että ne vastaavat vertailukohdat, eli lähinnä Mariot, jää kohta jopa toiseksi tämän pelin kokonaisuudelle.

Ei siinä, pelaan myös paljon tarinallisia teoksia mutta näitä pelimäisiä pelejä kyllä tarvitaan myös. Nämä on sitä miksi itse on aikoinaan aloittanut pelaamisen. Siinä ei mietitty juonia, pelihahmojen sukupuoliasioita, valintoja tai muuta, vaan pelattiin. Puhtainta pelinautintoa ilman ylimääräistä häslinkiä. Joskin toki tässä nyt paljon "lorea" ja tarinaakin on mutta pitkälti fanipalvelua ja Mario-tyylin höpöhöpöä että siitä ei ole pakko sen kummemmin välittää. Sekin on toki todella hyvin tehty ja ainakin kohdallani nosti teoksen arvostusta entistä korkeammalle.

Pojalleni ostin pelin muuten 11-vuotissynttärilahjaksi, ja hänelle peli oli valitettavasti ihan valtava pettymys, kun siinä ei ollut hänen kovasti odottamaa co-op-pelaamista.
Coop olisi kieltämättä voinut olla hauska, ainakin jos miettii Sackboyn vastaavaa. Meillä taas peli on maistunut sekä minulle että jälkikasvulle ihan yksinpelinäkin vaikka paljon yhdessä pelataankin. Sitä Fortnitea tällä hetkellä eniten, minkä kautta itsekin siitä innostui, mikä oli aika iso yllätys itsellekin.
 
Paras tasohyppely, mitä olen koskaan pelannut. Tätä nykyaikainen laatutasohyppely tulee olla. Oivaltava, monipuolinen, rullaa sujuvasti, kesto kohdillaan ja fiilis katossa. Sopivasti haastetta, varsinkin X-kentät ja viimeinen kenttä. Viittaukset muihin peleihin ja konsoleihin sykähdyttivät. Vuoden peli ja klassikko.
 
Nyt kun voitti parhaan pelin palkinnon ja pari muuta 2024 Game awardseissa niin toivoisi että pelibusineksessä tajuttaisiin että tälläisiakin pelejä vielä tarvitaan :) Harvassa on PS/XBOX alustoilla.
Tuohon varmaan vaikuttaa myynnit mitään palkintoja enemmän. Ja ne taitaa loppujen lopuksi olla aika pettymys ja ihmeen pienet kun miettii miten paljon PS5:sia on maailmalla.
 
Tuohon varmaan vaikuttaa myynnit mitään palkintoja enemmän. Ja ne taitaa loppujen lopuksi olla aika pettymys ja ihmeen pienet kun miettii miten paljon PS5:sia on maailmalla.
Astro Bot ei ole kovinkaan mediaseksikäs peli, eikä sillä toisaalta ole samanlaista nimivetovoimaa mitä vaikka Mariolla on.

Kun ajattelee minkälaisia pelejä PlayStation studiot yleensä puskevat ulos ja mitkä ovat pelatuimpia pelejä PlayStationilla, niin ei mikään ihme, ettei tämä yllä mihinkään järjettomiin myynteihin.

Toisaalta ehkä pelin budjettikaan ei ole sieltä isoimmasta päästä, joten vähän pienemmilläkin myynneillä pärjää.
 
Astro Bot ei ole kovinkaan mediaseksikäs peli, eikä sillä toisaalta ole samanlaista nimivetovoimaa mitä vaikka Mariolla on.

Kun ajattelee minkälaisia pelejä PlayStation studiot yleensä puskevat ulos ja mitkä ovat pelatuimpia pelejä PlayStationilla, niin ei mikään ihme, ettei tämä yllä mihinkään järjettomiin myynteihin.

Toisaalta ehkä pelin budjettikaan ei ole sieltä isoimmasta päästä, joten vähän pienemmilläkin myynneillä pärjää.
Varmasti näin ja tavoitteet ovat sen osalta varmaan aika eri luokassa kuin esimerkiksi Spidermanin tai God Of Warin. Toivottavasti ne riittää suomaan sille jatkoa kun peli aikamoista fani palvelua on.
 
Genressään myynnit olivat kuitenkin jopa hyvät:

"..it compares favorably to other recently released family friendly platforms. In Europe, launch sales of Astro Bot were 34% higher than those of 2022’s Sonic Frontiers and 52% bigger than those of 2020’s Crash Bandicoot 4."

Lisäksi 1,5 miljoonan kappaleen myynneissä jopa 37 % oli uutta yleisöä*. Eli voidaan todellakin sanoa, että tällä pelillä on ollut arvostelumenestyksen lisäksi myös vetovoimaa. Ja ihan perustellusti.

*Sony on määritellyt tässä tapauksessa uuden yleisön sellaiseksi, joka ei ole ostanut pariin vuoteen pleikkarin first-party-pelejä.
On nuo myynnit sinänsä aika hyvin genren muiden pelien kanssa linjassa kun miettii että Astro Bot on julkaistu vain yhdellä alustalla ja ehtinyt olla vain muutaman kuukauden myynnissä. Sonic on tainnut päästä 3,5 miljoonan myynteihin ja Crash Bandicoot 4 miljoonan myynteihin. Mario toki tallaa tässä omia polkujaan mutta se ei varmaan yllättänyt.

Eli sinänsä varmasti näin mitattuna ihan menestys ja varmaan jatkoa sopii odotella.
 
Genressään myynnit olivat kuitenkin jopa hyvät:

"..it compares favorably to other recently released family friendly platforms. In Europe, launch sales of Astro Bot were 34% higher than those of 2022’s Sonic Frontiers and 52% bigger than those of 2020’s Crash Bandicoot 4."
Olisin kyllä erittäin pettynyt jos loistava ja oikeasti hyvä peli ei myisi enemmän kuin joku väsynyt Sonic tai vanhentunut Crash. Yritin tuota Crashia pelata mutta se on täynnä huonoa, vanhentunutta pelisuunnittelua ja ohjauskin on jostain tunkkaiselta 90-luvulta, jolloin silloinkin oli parempia vaihtoehtoa mutta jostain syystä se sama systeemi vanhoista Crasheista piti tuoda neloseenkin sen sijaan että pelimekaniikat olisi tuotu nykyaikaan. Astron ohjaaminen on ihan eri tavalla toimivaa ja virheistä voi syyttää vain itseään, kun taas Crashissa tuntuu että nimenomaan mekaniikka on surkea. Sonic taas on Sonic, eli väsynyt niin monella tapaa että ei jaksa edes selittää.

Astro on oikeasti helposti Marion kaltainen teos ja joissain kohdin se on jopa helposti parempi.
 
Astro Bot ei ole kovinkaan mediaseksikäs peli, eikä sillä toisaalta ole samanlaista nimivetovoimaa mitä vaikka Mariolla on.

Kun ajattelee minkälaisia pelejä PlayStation studiot yleensä puskevat ulos ja mitkä ovat pelatuimpia pelejä PlayStationilla, niin ei mikään ihme, ettei tämä yllä mihinkään järjettomiin myynteihin.

Toisaalta ehkä pelin budjettikaan ei ole sieltä isoimmasta päästä, joten vähän pienemmilläkin myynneillä pärjää.
Mä näen että sitä nimivetovoimaa ei ollut ennen tätä. Tää oli se peli mikä nosti astron kartalle ja jatko-osa näin ollen helpompi myydä isommalle yleisölle. Astro taitaa nykyisin olla (tai on ollut jo) pleikkarin maskotti. Sonyn on helppo työntää tätä bottia esim mainoksiin mikäli haluavat nostaa jengin tietoisuutta hahmosta.
 
Nyt kun voitti parhaan pelin palkinnon ja pari muuta 2024 Game awardseissa niin toivoisi että pelibusineksessä tajuttaisiin että tälläisiakin pelejä vielä tarvitaan :) Harvassa on PS/XBOX alustoilla.

Ehdottomasti näin. Vaikka en itse vielä ole ehtinyt tätä hankkia, niin ainakin itselleni Astro Bot on mielenkiintoisin peli Sonyn tallista pitkään aikaan.
 
Tuli vedettyä joulupäivitys ja samaan syssyyn myös kaikki 5 edellistä aika-ajoa.

Sellainen erikoinen huomio mitä muissa peleissä ei ole tullut vastaan, että aika-ajoissa peli tallentaa jokaisen parhaan suorituksesi myös videoklippinä taustalle! Pääsette katsomaan omasta mediagalleriasta.

Aika-ajo videoklipin tunnistaa kruunu vesileimasta.

En ole törmännyt että muissa peleissä olisi automaattista videotaltiointia?

1734275816737.png
 
Genressään myynnit olivat kuitenkin jopa hyvät:

"..it compares favorably to other recently released family friendly platforms. In Europe, launch sales of Astro Bot were 34% higher than those of 2022’s Sonic Frontiers and 52% bigger than those of 2020’s Crash Bandicoot 4."

Lisäksi 1,5 miljoonan kappaleen myynneissä jopa 37 % oli uutta yleisöä*. Eli voidaan todellakin sanoa, että tällä pelillä on ollut arvostelumenestyksen lisäksi myös vetovoimaa. Ja ihan perustellusti.

*Sony on määritellyt tässä tapauksessa uuden yleisön sellaiseksi, joka ei ole ostanut pariin vuoteen pleikkarin first-party-pelejä.
Aha, meikäläinenkin oli sitten tuota uutta yleisöä. Kyllä nuo myynti lukemat varmaan ihan kelvolliset on ja toivottavasti lisääntyneen näkyvyyden myötä myynti vielä kasvaisi. Itse kyllä odotin Astrobotilta ihan jättimenestystä myynneissä, mutta ehkä pleikkarikansa ei vaan enää tänä päivänä ole tottunut tasoloikkia pelamaan niin hanakasti. Kyllähän osalta jäi jopa Astro's Playroom pelaamatta, vaikka sen ilmaiseksi sai konsolin mukana.

Itsellä Astrobotissa vielä viimeinen pleikkarin osa pelastamatta. Täytyy koittaa pelailla peli läpi niin pääsisi tuohon uuteen joulumaahan. Se kyllä kiinnostaa. Haastekentät eivät tässä ole itseäni houkuttanut ollenkaan samalla tavalla kuin aikaisemassa pelissä, joten saa nähdä jaksaako noita lisättyjä speedrun karttoja pelata. Kai se varmaan pakko on yrittää.

Olisi kyllä mikä tahansa tämän vuoden huippupeli ansainnut The Game Awardsin, mutta Astrobotin menestys kyllä lämmitti omaa sydäntä. Tykki peli! Vielä, kun osaisi itse siitä tykätä yhtä paljon kuin mitä muut pelaajat sekä näin laadukas peli ansaitsee.
 
Ylös Bottom