Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Astro Bot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Onpa outoa lukea tästä pelistä englanniksi - vähän pliisun kuuloisia kenttänimiä. Minulla peli alkoi automaattisesti suomeksi enkä jaksanut alkaa säätää kieltä japaniksi, mutta kokemus on ollut mainio. Rikasta ja kekseliästä suomen kieltä kenttänimissä ja tekstinpätkissä. Ja hauskasti tässä suomeksi pelatessakin japani paistaa läpi, kun aina "BOTTI PELASTETTU" -tekstin väristessä ruudussa lukee nopeasti optisena harhana アソビ (Asobi) PELASTETTU. Puhumattakaan Astro Botin inisemästä japanista: "mite~", "biri biri biri" (sähköiskussa), "yoissho" jne.
Minulle on ehkä jäänyt suomennoksista joku vanha(?) tunne siitä että ne eivät vastaisi alkuperäistä ideaa, joten siksipä niitä ei tule pidettyä päällä. Ilmeisesti ainakin Sonyn peleissä voisi kannattaa siis laittaakin ne päälle? Olen ainakin lukenut ajoittain että ne olisivat laadukkaita ja nimenomaan luovia.

Hyvä että suomennokset kehittyy peleissäkin. Muussa viihteessähän ne on meillä päin olleet jo kauan todella hyvin tehtyjä. Tietää eron jos on katsonut miten muualla tehdään tekstitykset, ensinnäkin niin että kirjoitetaan ihan kaikki mitä hahmot puhuvat sen sijaan että tiivistettäisiin asia jne.

En voi sanoa että olisin moneen vuoteen nähnyt erinomaisia Marvel sarjoja, mutta olen sinne piilotettujen easter eggien takia kaikki katsonut lävitse. Senpä vuoksi tämmönen pleikkarin historialla höystetty easter egg peli on kyllä ihan täydellinen. Paljon on lapsuuden pelisankareita bongattu botteina.
Mietin viimeksi tätä pelatessa että tämä ei onnistuisi kuin Sonylla ja Nintendolla. Mitä Xboxin vastaava edes olisi? Nostalgiaa ei ole samalla tapaa ja se mitä on, olisi jotain Marcus Fenixiä, urheiluautoja ja UNSC:n sotilaita. Jo tässä Astrossa on ne ajoittaiset golfarit ja pesäpalloilijat sitä tylsintä sakkia niin MS:llä olisi tarjonnassa paljon enemmän tuollaista tylsää tarjontaa. No, toki sinne historiaan mahtuu jotain väriläiskiäkin mutta voi kysyä niiden kohdalla että kuka muistaa ja/tai liittää Xboxiin.

Astron parissa myös yllättyy kuinka hyvin itsekin nämä pleikkarin hahmot tuntee vaikka ihan kaikkea ei ole itse edes pelannut.

Liki täydellinen siksi että pelin ulkoasu antaa ymmärtää että peli sopii alakoululaisillekin, mutta kyllä tuo yhdestä iskusta kuolema tekee tästä liian armottoman omalle eskarilaiselle ja ykkösluokkalaiselle. Toivoisi että noi parin osuman avustukset mitä saa vastuksiin saisi myös peruskenttiin, jotta kaikki pystyisi tästä nauttimaan
Ei kyllä haittaisi jos olisi edes mahdollisuus ottaa ne lisäsydämet halutessaan. Itse pelaan ihan hyvin ilmankin mutta toisaalta checkpointitkin niin lähellä että ei olisi oikein kauheasti eroa joutuuko ottamaan uusiksi vai menisikö vain yksi sydän.

Mielestäni peli on välillä kyl liian helppo mut muutamassa kentässä joutunut monesti yrittää uudelleen. Muksulle ei ole ollut liian vaikea. (7v)
Ei tämä mielestäni "liian" helppo ole mutta helppo kyllä. Sellainen mukavan rento - paitsi joissain kohdin sitten nostaakin pykälän tai pari haastavammaksi.

Onko tämä peli 70e arvoinen? Tarkoitan kysymyksellä sitä että onko ns "oikea" peli kun se mikä tuli ps5 mukana vaikka hyvä sekin oli niin kuitenkin parin päivän rykäsy ja lähinnä ps5 tehodemo tjsp.

Onko tämä peli 70e arvoinen? Tarkoitan kysymyksellä sitä että onko ns "oikea" peli kun se mikä tuli ps5 mukana vaikka hyvä sekin oli niin kuitenkin parin päivän rykäsy ja lähinnä ps5 tehodemo tjsp.
Ihan oikea peli on, mutta ei kuitenkaan mikään erityisen pitkä. HLTB:n mukaan perusläpipeluu vie 10,5 tuntia ja kaiken saavuttaa keskimäärin 16 tunnissa. Toki oma taitotaso vaikuttaa jonkin verran. Toisaalta nuo tunnit ovat sitten aika lailla koko ajan puhdasta kultaa ilman grindiä ja toistoa.

Mutta jos odottaa useiksi kymmeniksi tunniksi viihdettä, sitä Astro Bot ei tarjoa.

Minun mielipide on se, että suurin osa 70 euron peleistä ei ole 70 euron arvoisia. Mutta sillä hintaa, mitä tästä pyydettiin julkaisussa, oli tämä ainakin minulle täysin hintansa arvoinen. Siis jo nyt, kun olen kolmannen maailman alussa vasta. Maksoin 55 euroa ja se on sopiva hinta tästä.

Olisin toki voinut odotella alennuksia - koska pelejä ihan liikaa muutenkin jo jonossa - mutta halusin tukea tämän tyylistä peliä ostamalla heti julkaisussa.

Kuinka äkkiä saatte kerättyä riittävät Botit seuraavaan kenttään itsellä 122 bottia ja 150 vaaditaan seuraavaan.

Läpi meni ja platina samalla hankittu, semmoinen 18h kesti. Mielestäni enemmän kuin riittävästi pelattavaa, vikassa maailmassa alkoi jopa jo tulemaan ähky. Haastetta jos kaipaa, niin nimensä mukaiset haastekentät sitä ainakin tarjosi.

Pelin paras anti oli kerättävien etsiminen ja kenttäsuunnittelu. Paljon erilaisia hauskoja kykyjä, oma suosikki oli ajan hidastus. Mutta niistä ohjaimen heiluttelu osuuksista en pitänyt yhtään, varsinkin se yksi teemakenttä, jossa ei muuta ollutkaan.

Coop mode olisi ollut kiva lisä, mutta menihän tämä yksinkin.

8/10 hauska ja kevyt peli, toivottavasti jatkossa tätä sarjaa/tämäntapaisia pelejä on tulossa.

En pidä itsekään näistä oikein missään pelissä, mutta tässä ne onneksi sai pois käytöstä. Valikoissa oli joku vaihtoehto, joka siirtää heiluttelut vasemmalla tatilla tehtäväksi.
Okei, hyvä tietää tässä vaiheessa :D . Mutta oikeasti todella hyvä että löytyy vaihtoehto, en edes mitään valikkoa tästä pelistä löytänyt, mutta kai semmoinenkin on olemassa.

Olen vasta kaksi PS5 osaa kerännyt, joten en vielä edes puolessa välissä peliä. Vähän hitaasti edennyt, kun parissa viikossa vain 8h tullut mittariin.

Erittäin laadukas peli ja aika pitkälti mitä odotin. Toki paljon yllätyksiä tullut vastaan varsinkin pelimekaanikoissa, kun en viitsinyt spoilaantua niistä etukäteen.

Hauskuus on välillä erittäin korkealla pelin parissa ja ilo sekä nauru tarttuu itse pelaajaan asti. Ihan itse se kenttien peruspelaaminen myös erittäin laadukasta tuntuman sekä pelin suunnittelun osalta.

Muutama asia viehätti enemmän Astros Playroomissa. Niiden Pleikkarin eri laitteiden kerääminen oli hauskaa ja PS erikoisbotit tekivät paljon enemmän mielenkiintoisia asioita. Tässä toki niiden ympärille on rakennettu pulmia ja mekaanikoita, sekä tekeväthän ne hauskoja asioita siellä "kotibasessa". Myös aikaisemman pelin rytmitys oli vähän parempi, mutta toisaalta se oli pienempi peli ja myös kentät pienempiä.

Laadullisesti 5/5 peli, mutta jostain syystä peli ei ole koukuttanut ihan hirveästi ja oma kokemus jäänyt aavistuksen vajaaksi (sellainen 4/5). Tuntuu kylläkin siltä, että enemmän se on itsessä vikaa ja jostain syystä ei vain tällä hetkellä onnistu nauttimaan pelistä aivan täysillä.

No olen fiilis pelaaja ja ehkä se kolahtaa kovemmin joskus myöhemmin. Tätä varmasti tulee pelattua kuitenkin useamman kertaa vielä PS5:lla.

Toki yksi negatiivinen asia pelikokemuksessa on ollut se, että oman rutkun QLED töllön HDR ei oikein tarjoaa mitään tämän pelin parissa. Jää kaikki nuo pienet kirkkaat efektit, joita pelissä on paljon niin erittäin vaisuksi ja jopa rumaksi. Se vähän vaikuttaa pelin visuaaliseen antiin, vaikka muuten itse peli on teknisesti ja visuaalisesti erittäin upea.

Tiivistelmä: Poikeuksellinen peli, josta en osaa tällä hetkellä nauttia mielestäni aivan riittävästi.

Ensimmäinen iso pettymys ja iso miinus tuli vastaan: sain fitting Roomin auki ja hahmon skiniä ei voikaan valita noista pelastetuista. Odotin koko ajan että pääsisin pelaamaan pussimäyrällä

Ensimmäinen iso pettymys ja iso miinus tuli vastaan: sain fitting Roomin auki ja hahmon skiniä ei voikaan valita noista pelastetuista. Odotin koko ajan että pääsisin pelaamaan pussimäyrällä
Minulle tuli tuo sama tänään ja ihan sama fiilis. Tajusin toki parissa sekunnissa että ne piti jättää sinne "loottibokseihin".

Nyt on Astrobot tahkottu lävitse, ihan kaikkia botteja ja haasteita en jaksanut hampaat irvessä alkaa vääntämään, lopetin kun oli vielä kivaa.

Erinomainen peli. Valittamisen varaa ei jää teknisellä puolella, koska suorituskyky ja grafiikka, kuten myös kenttäsuunnittelu ja hahmojen art-style, kaikki 10/10. Silti peli ei nouse omissa kirjoissa sinne tasohyppelypelien ikiklassikkoiden listalle, kuten Rayman Legends, Crash 4, Sackboy adventure, Mario Odyssey jne. Kuten joku hyvin mainitsikin, itselläkin tästä puuttui imu. Yhden maan jaksoi koluta jokaista bottia myöden, mutta erinomaisen teemakentän jälkeen ei kiinnostanut aloittaa taas bottien metsästystä perinteisin menoin.

Pelin kesto oli ihan riittävä, jotta ei menty puuduttavan pakkopullan puolelle. Toisaalta jäin kaipaamaan vähän enemmän, mutta sen olisi pitänyt tarjota myös vaihtelua tai jotain erilaista, koska yhtään enempää en olisi jaksanut noita peruskenttiä, vaikka ne hyvin oli tehtykin.

Nuo teemakentät oli kyllä pelin ehdoton helmi ja harmi että niitä oli lopulta vain kourallinen. Olisin itse kaivannut niitä vielä muutaman lisää, koska niin monta mainiota pleikkarin klassikkosarjaa jäi vielä käymättä.

Tuossa aiemmin mainitsin että leikkisä ulkoasu antaa ymmärtää että peli soveltuu nuorillekin pelaajille, mutta etenkin loppua kohden osoittautunut liian vaativaksi meidän eskarilaiselle ja ykkösluokkalaiselle. Joku täällä sanoikin että Marioihin nähtynä tämä on helppo.

Mutta kai te nyt sen tiedätte, että Mariot ei ole mitään lapsille suunnattuja pelejä?
Älkää antako värikkään Marion ulkoasun hämätä. Kiinnittäkääpä enemmän huomiota siihen, että kaikki Mariot kerrotaan aina Marion näkökulmasta katsottuna, jolloin Bowser nähdään tarinan pahiksena.

Mutta paneudutaanpa hetkeksi pelin varsinaiseen tarinaan, joka toistuu joka osassa:
Marion tarinahan on todellisuudessa hyvinkin traaginen kuvaelma huumeongelmaisista, konkurssinpartaalla olevista putkimiesveljeksistä, joista toisen veljeksen vaimo pakenee turvaan toisen miehen luokse aika ajoin, koska Mariolla on iso ongelma huumaavien aineiden, tarkemmin ottaen sienien syömisen vuoksi.

Ja kun Mario kun alkaa trippailemaan niin silloin lentää huonekasvit helvettiin ja hakataan kaikki eteen tulevat jalankulkijat, aina kilpikonnista lähtien.

Kun Mario huomaa lopulta puolisonsa taas lähteneen sekoilujensa alta pois, niin Mario lähtee kiertämään kaikki vaimon sukulaiset lävitse ja lopulta kaikki kertovat vuorotellen kädet ilmassa, kuin antautumisen merkiksi, että "Prinsessa ei ole täällä (säästä meidät)".

Lopulta Mario löytää vaimonsa, lupaa sille ummet ja lammet, kuten että tämä oli viimeinen kerta ja aikoo nyt oikeasti mennä hoitoon. Prinsessa haluaa uskoa parasta ja palaa kotiin. Kunnes Mario taas ratkeaa uudestaan... Odyssey 2 odotellessa. :D

Astrobotin tarina sensijaan kestää perheen pienempienkin seuraamisen.

Vaikka pelissä kaikki toimii, niin muutama puutekin jäi mieleen
- boostaus napin puute, jolla olisi saanut hahmoon vähän vauhtia, olisi tullut tarpeen etenkin kun vedät saman kentän heti peräjälkeen uudestaan ja käyt etsimässä vain sitä puuttuvaa bottia/palasta
- Harmillisen rajattu skinivalikoima gacha generaattorin taakse
- Kerrasta henki veks tekee pelistä nopeasti haastavan nuoremmille pelaajille

Peli kuitenkin teki monta asiaa myös hyvin
+ Botit näkyi sijaintijärjestyksessä, eli jos olit missannut kolmannen niin pystyit helposti haravoimaan alueen missä puuttuva botti on
+ Kentistä pystyi poistumaan kun puuttuva botti tai palapeli oli löytynyt, eli ei tarvinnut mennä maaliin asti. Osa vastuksista oli todella ärsyttäviä jolloin tuli vaan palattua maailmankartalle kun puuttuva palanen löytyi.

Eniten olin yllättynyt, että mikä missed opportunity oli Sonyltä, että kun tarinassa PS5 saatiin lopulta kuosiin niin siitä ei tullutkaan PS5 Pro. Olisi ollut melkoisen hyvä markkinapromo uudelle konsoliversiolle. Etenkin kun julkaisu olisi ollut vähän ennen konsolia ja uuden konsolin ulkonäön olisi voinut easter egginä löytää pelistä ennakkoon.

50e hintaan kerrassaan loistavaa tasoloikintaa yksinäisille yksinpelaajille, jota helppo suositella kaikille. 70e hintaan jättäisin kaupan hyllylle odottamaan punalappua

Arvosana 8/10

Pleikkarin pelikello näytti 18 tuntia kun tuli viimeiset trophyt tästä kerättyä. Ja olihan se loistava peli. Ei mitään puhettakaan että olisi kyllästynyt tai vastaavaa. Lopetus oli se kruunu, joka tämän viimeistään nosti sinne 10/10 tai jopa 11/10 arvosanaan.

Poikakin tätä katseli pari kertaa sivusta ja vaihtoi Fortniten tähän. Ehkä sekin kertoo jotain että ei enää ollutkaan niin merkittävää kerätä leveleitä että saa battle passista ne viimeisetkin hepeneet vaan mieluummin käyttää peliaikansa Astro Botin parissa. Itsellekin tuli todella hyvä mieli, varsinkin kun tietää mitä herkkua siellä on luvassa myöhemmin ja ihan yleensäkin tasaisesti koko matkan aikana.

Viimeinen haaste meni itsellä about kymmenellä yrityksellä. Pahempaan olen tottunut, varsinkin Marioiden parissa. Itse asiassa suuressa osassa Marioita on jäänyt se ihan viimeinen haaste tekemättä, tuoreinta Mariota lukuun ottamatta, koska siinä oli checkpointit. Astron viimeinen haaste oli ainakin omalle kohdalle juuri sopiva haasteen ja pituuden yhtälö. Usein nuo haasteet kaatuu siihen että pitää keskittyä liian pitkään ja kuolee sitten jo ihan niihin helppoihinkin kohtiin. Sitä kävi myös Astrossa ja meinasin jo luovuttaa ajatuksella "vielä pari kertaa ja yritän huomenna uusiksi" mutta sittenhän se meni läpi. Huvittavinta oli että varmaan kolmasosa kentästä, eli se loppupää, meni ekalla yrityksellä sokkona, tietämättä mitä siellä edes odottaa. Se loppujakso itse asiassa näytti paljon pahemmalta mitä se oli pelata.

Pelissä oli myös huikeimmat lopputekstit mitä muistan. Onhan noita ollut vastaavia mutta en muista yhtä hauskaa aiemmin olleen. Viimeistä pomotaistoa edeltävä osuus oli myös huikea, joskin ilman Playstation-historiaa ei välttämättä saa niin ihmeellisiä fiiliksiä.

Yhä pelin parissa ihmettelin sitä miten laajasti sitä tuntee Sonyn pelivalikoimaa. Vain pari hahmoa jäi sellaiseksi että en ollut ihan varma mistä pelistä on ja niidenkin kohdalla saatoin arvata/muistaa pelisarjan tai muun aika lähelle.

Sehän tässä vähän harmittaa että pitäisi täydellisen kokemuksen takia antaa pohjalle ensin jokunen sata peliä Playstationin historiasta pelattavaksi. Hyvä pelihän tämä varmasti on ilmankin tietoa mistä hahmot ja viittaukset on mutta kyllä nuo nostaa tämän ihan eri tasolle.

Tuohon ylempään videoon, jossa peliä humoristisesti vertaillaan Nintendon peleihin: lisää vain kopiointia inspiraation ottamista parhailta jos tulokset on tätä. Mikäänhän tässä ei sellaista ole että voisi mistään plagioinnista syyttää, sen verran yleisistä pelimekaniikoista ja muista kuitenkin kyse. Parastahan tässä on, että Nintendolta on otettu se paras asia: pelaamisen rentous ja hauskuus, pientä haastetta unohtamatta. Samoin ne kaikki pienet yksityiskohdat sekä se, mikä Nintendolta puuttuu, eli tehokkaamman raudan sallimat huikeat maailmat fysiikkoineen, lehtineen, palloineen ja muineen. Pieniä ja tavallaan ihan turhiakin juttuja mutta niin hienoa silti.

En muista pitikö tästä muuta mainita mutta sanotaan nyt vielä että täysin hintansa arvoinen teos. Näiden takia itse olen pelaaja. Parasta myös se, ettei kokemusta oltu turhaan venytetty mutta silti oli mukavasti tekemistä sekä myös sitä haastavampaa puolta.

PS. Viimeisen botin nähdessäni totesin oikeasti ääneen nauraen että eihän se voinut olla kukaan muu! Täysin oikea valinta! :D

Viimeksi muokattu:
Hieno uutinen, että oikeasti hyvät pelit voivat edelleen menestyä myös kaupallisesti.
Tämä on hyvä uutinen.

Devaaja Toby Schadt on paljastanut että "Crash 4 made 2.5M sales in its 1st month". Jos yllä oleva uutinen pitää paikkansa niin melkoiset myynnit.

On muuten jänniä nämä uutiset, Crash 4 pidetään monissa piireissä floppina vaikka myi kuitenkin 5 miljoonaa kappaletta ja sitten taas Astro botista sai ekoina viikkoina lukea miten peli on saanut kehuja, mutta myynti ei (mukamas) vedä. Kai nämä on sitten milloin kenenkin odotuksista kiinni.

Loistava juttu kuitenkin, turhan paljon tasohyppelygenre nojaa Marion varassa

Hieno uutinen, että oikeasti hyvät pelit voivat edelleen menestyä myös kaupallisesti.
Toisaalta kyseinen peli floppaa samaan aikaan Japanissa aivan käsittämättömästi, vain joitain kymmeniä tuhansia myyty. Tämä on ollut minulle todellinen järkytys. Japanilaiset ovat yleensä juuri tällaisten pelien ystäviä. Toki peli on PS5:lle eikä Switchille, mikä aina syö myyntilukuja, mutta silti en olisi tällaista uskonut. En, en millään.

Oho! Pitäisi varmaan palata Astrobotin pariin. Unohtanut koko pelin ja en ole kuukauteen pelannut. Vielä on puolet pelaamatta.

Juuri vielä, kun olin viime pelikerralla vähän innostunut pelistä ja ajattelin, että nyt tykitetään peli läpi seuraavina päivinä. Kävikin sitten toisinpäin.

No toivottavasti sitä vielä innostuisi Astrobotista oikeasti, kun onhan se erittäin laadukkasti tehty sekä se aikaisempi Astrobot peli on omia suosikkeja. Ja edellisestä täyden hinnan pelistä itsellä on useampi vuosi niin olisi sääli, jos tämä hankinta jäisi pettymykseksi.

God of War (2018) oli aikoinaan itselle ekalla peli kerralla sellainen ok 3/5, mutta arvostin sen laatua. Toisella kertaa peli iski sitten PS5:lla oikein kunnolla ja oli jo ihan täysi 5/5 peli. Joten Astrobotilla on vielä toivoa, kun osuu oikea fiilis kohdalle.

Oho! Pitäisi varmaan palata Astrobotin pariin. Unohtanut koko pelin ja en ole kuukauteen pelannut. Vielä on puolet pelaamatta.

Juuri vielä, kun olin viime pelikerralla vähän innostunut pelistä ja ajattelin, että nyt tykitetään peli läpi seuraavina päivinä. Kävikin sitten toisinpäin.

No toivottavasti sitä vielä innostuisi Astrobotista oikeasti, kun onhan se erittäin laadukkasti tehty sekä se aikaisempi Astrobot peli on omia suosikkeja. Ja edellisestä täyden hinnan pelistä itsellä on useampi vuosi niin olisi sääli, jos tämä hankinta jäisi pettymykseksi.

God of War (2018) oli aikoinaan itselle ekalla peli kerralla sellainen ok 3/5, mutta arvostin sen laatua. Toisella kertaa peli iski sitten PS5:lla oikein kunnolla ja oli jo ihan täysi 5/5 peli. Joten Astrobotilla on vielä toivoa, kun osuu oikea fiilis kohdalle.
Itselle kävin aivan samalla tavalla :D Tai ei aivan. Ekan maailman pelasin ja sitten peli vain jäi. Witcheri on vienyt aivan mennessään ja codi myös tulee viemään vähäistä peliaikaa, kunhan se postista tulee.

Mutta ei siinä, kyseessä on aivan loistava peli ja ehdottomasti pitäisi pelata peliä lisää, kunhan oikea fiilis iskee.

Ylös Bottom