Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Astro Bot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Tuli tätä käytyä Powerista etsimässä mutta oli vain tyhjä standi vastassa. Kuulemma kaikki menneet. Tiedä kuinka vähän sitten ollut koska ei se standi iso ollut, joten jos vain siinä oli niin tuskin siihen edes 50 peliä olisi mahtunut. Powerista kävin ensin etsimässä koska sieltä niitä pisteitä saa ja jos sama hinta kuin muualla niin mikseipä ne nappaisi mukaan.

No, koska kuitenkaan ei ollut saatavilla niin Prismasta sitten hain ja siellä olikin reilummin tarjolla. En ole varma oliko samanlainen standi sekin mutta ainakin se oli täynnä pelejä.

Eihän tätä heti ehdi pelaamaan mutta tukemisen merkeissä. Kyllä tiiviitä, laadukkaita teoksia, varsinkin tasohyppelyjä, tukee mielellään vaikka menisikin vain jonoon pelaamista odottamaan. Tosin jonon kärkeen tämä kyllä hyppää jo sen takia että kesto on niin sopiva.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on 4 maailmaa takana ja 160 bottia kerätty. Pelissä edetessä kokoajan aukeaa uusia elementtejä hubi alueella. Gacha kone, lennokin värin valinta ja asun valinta botille on tullut tähän mennessä. Seuraavaksi olisi yhden palapelin palan päässä joku safari alue mikä lie onkaan. 3 bossi oli ainut tähän mennessä haastava asia tarina kentissä ja sitä sai yrittää useamman kerran. Haastekentissä sitten haastetta riittää joten ei mene ihan sormia napsauttamalla kuten muu peli.

Kyllähän tämä maistuu ja sen huomaa jo siitä kuinka ahmin peliä ja kohtahan se tarina on ohi kun yksi maailma enään jäljellä. Sen jälkeen katsotaan miten mielenkiinto riittää kenttien siivoomiseen koska tämä peli on saanut yhden asian heräämään itsessäni, välitön halu pelata Super Mario Odyssey uudestaan.
 
Seuraavaksi olisi yhden palapelin palan päässä joku safari alue mikä lie onkaan.

Varmaan tiedätkin jo vastauksen, mutta sanotaan silti, että kyseessä on photo mode joten jos joku on ihmetelly miksi näin hyvän näköisessä pelissä ei ole valokuvausmoodia niin on tässä, mutta sun täytyy vaan kerätä aika monta palapelin palaa jotta sen saa auki.
Se mikä tuossa on extra outoa on se kuinka jo alkupään kentissä on niitä valokuvaus paikkoja jossa astro menee sen pahvi standin taakse, mutta noille ei ole mitään käyttöä ennen kuin photo mode on avattu.
Toki aina voit ottaa normi screenshotin, mutta siitä ei saa mitään. Photo moden kanssa niistä saa kolikoita.

Mulla meni peli läpi tänään ja aikaa meni 11.5 tuntia ja 241 bottia oli kerättynä kun lopputekstit tuli.
Ne pomojen jälkeen avautuvat eri cameo kentät oli helposti pelin parasta antia ja omat suosikit paremmuus järjestyksessä oli horizon, ape escape, locoroco, uncharted, god of war.
Huomenna vois kokeilla jos jaksais vielä kerätä loput palapelin palaset, avata neljä puuttuvaa extra kenttää ja kerätä kaikki perus kentistä löytyvät botit.
Loppu puolen haastekentät oli jo sellaisia, että päätin pelata ne joskus alkoholin voimalla kun jaksaa enemmän yrittää uudestaan ja uudestaan....ja uudestaan.
 
Noniin ja läpi pamahti tarina täälläkin ja pleikkarin pelikello näyttää 8h joten jotain 8-9h siinä meni. Varmasti sen 15h saa menemään jos nuohoaa kaiken mutta tämä ei tarjoa rahalle vastinetta jos pelitunnit on tärkeä osa-alue.

Pelin hyviä puolia oli sen uskomattoman upeat grafiikat ja miten se käytti fysiikoita hyväkseen. Suurimmaksi osaksi onnistunut soundtrack, aivan hemmetin hyvät kontrollit ja sellainen yleinen ilo pelata mitä monessa pelissä ei nykyään ole. Kenttien design oli aivan jäätävän hyvä, vaihtelua riitti ja vaikka samoja vihollisia kierrätettiin maailmasta toiseen toimi tämä pelin hyväksi koska kuolet yhdestä osumasta ja on tärkeä tietää mitä vihollinen tekee jotta eteneminen on sulavaa ja rentoa. Bossibattlet oli todella hyvin tehty ja oli hauskoja niin mekaniikoiltaan kuin tapahtumiltaan, hassusti viimeiset pomot on kaikkein helpoimpia ja meni kerrasta kaikki läpi. Haastetta juonikentät ei juurikaan tarjonneet lukuunottamatta hyvin harvoja kohtia mitä joutui yrittämään useamman kerran ja vain yhdessä kohtaa alkoi turhauttamaan pelin mekaniikat jotka vaati liikaa täydellistä ajoitusta. Myöskin nämä pomojen jälkeiset teemakentät oli aivan jäätävän hyvin tehty ja ainoastaan viimeinen tuntui vähän meh kokemukselta mutta se ei johdu Astrosta vaan kyseinen pelisarja (Horizon) vaan on itselle jotenkin harmittavan tylsä nykyään.

Mikä ei toiminut...öööö no se aikaisemmin mainitsemani kamera on liian hidas mutta onneksi sen saa ympyrällä hahmon taakse ja jos pidät ympyrää pohjassa saat vapaan kameran joka pyörii jostain syystä nopeammin kuin itse pelin aikainen manuaali kamera, tämä ominaisuus pitää aktiovida valikosta. Kuten moneen kertaan mainittu peli on ihan liian lyhyt ja sisältöä se ei ihan hirveän pitkäksi aikaa tarjoa, mutta tässä voi piileä se salaisuus miksi peli on niin jumalattoman hyvä kun ei olla lähdetty keinotekoisesti pidentämään turhilla kentillä. 70€ hintalappu on vaan ihan liian kova ja joku 50€ olisi ollut sopivampi.

Kaikenkaikkiaan jumalattoman laadukas tasohyppeli joku nousee sinne Super Mario Odysseyn kantapäille yhdeksi parhaista genren peleistä. Jos oma tasohyppely suosikki pitää mainita se on Ratchet and Clank sarja mutta se ei ole samanlainen perinteisempi tasohyppely joten en lähde tätä vertaamaan siihen. Harvoin on niin mairea hymy naamalla kun peli loppuu mutta tämä tekee sinut hyvin hyvin iloiseksi. Jos olet Sony fanittaja ja pidät genrestä nin osta pois, et voi pettyä mitenkään tämä tekele juhlistaa Sonyn laadukasta pelihistoriaa tavalla jota ei olla ennen nähty.

Varmasti tulee palattua pelin äärelle silloin tällöin siivoamaan kenttiä kun jäi hidden maailmastakin paljon kenttiä kokonaan löytämättä.
 
Otin riskin ja ostin sen digital deluxe päivityksen kympillä ihan vaan soundtrackin takia.
Missään ei tietenkään mainita kuinka monta biisiä siinä on. No niitä on 87. Osa kestää alle minuutin ja suurin osa näytti olevan päälle 2 minsaa joten kyllä sillä pituutta on ihan kivasti.
Se artbook sitten olikin aika meh sillä sisältöä oli todella vähän. Muutama story board kuva, konsepti kuva ja hahmo kuva.
Tosin en mä paljon tuon enempää odottanutkaan sillä forbidden westin artbook oli yhtä olematon.

Tuon päivityksen voi siis ostaa vaikka omistaa levy version ja soundtrack / artbook on oma sovelluksensa ja tälläkään kertaa ei tarjota mahdollisuutta kopsata sitä musaa usb tikulle.
Kivana bonuksena tuon ostaminen suoritti myös sen ps starsin "osta astro bot" kampanjan joten siitä tuli ylimääräiset 150 pistettä.
 
Lopputekstit rullasi ja jotain mietteitä.

Oli huikeaa muistella 30-vuotista Playstation-uraa eri bottien keräyksessä. Melkein tunnistin jokaisen, jotkin jäivät veikkauksen tasolle.

Tämä ei mielestäni spoilaa jos luettelee mitä pelissä ei esiinny, joten sanotaan se yksi ihmetyksen aihe. Nimittäin mikään Final Fantasy -peli ei tullut referoiduksi. Onhan FF7 Playstationin yksi kruunun jalokivistä. Ja hyvin olisi mennyt muutkin PS1-PS2 ajan FF pelit, jotka kaikki hahmot ovat tunnistettavia. Onkohan Square Enix ahneuspäissään pyytänyt niin mottipäistä summaa Sonylta, ettei oltu päästy sopuun? Jos näin on, niin on todella heikkoa pelisilmää Squarelta, etteivät halua olla osana tuollaista pelikommuunia.

Toisena huomiona kiinnitin suomenkielisiin tekstitykseen. Pelin loppupuolella muutamat bossit oli jätetty englanninkielisiksi. Oliko vaan loppunut kääntäjältä aika kääntää kaikki tekstit? Jokatapauksessa vähän outo ettei käännökset olleet viimeiseltyjä.

Kyllä tuosta sen platinan kerännee vielä ihan mielellään. Vielä kun tulee aika-ajot niin voisi intoitua haastamaan kuinka vilkkaan nuo pääsee läpi. Tulevia speedruneja jo odotellessa!
 
Nyt on mullaki platina hommattuna.
Ei tarttenutkaan avata korkkia jotta sai haasteet tehtyä vaikka splashing sprint ja to the beat haasteet oli jo sellasia, että meinas usko loppua.
Splashing sprint ihan heittämällä pelin vaikein kenttä mulle eikä varmaan 30 yritystä riitä läpäisyyn.
Kaiken kerättävän siivoaminen meni helposti kun se lintu löytää myös piilotetut maalialueet ja palapelin palat.
Sellaset 15 tuntia oli kellossa kun kaikki oli kerätty ja sitten vielä pari tuntia lisää loppujen trophyjen keräämiseen.

Nyt nautin alkoholia ja kuuntelen sitä soundtrackia joka ihme kyllä iskee paremmin tälleen erikseen kuunneltuna.
Tuo kuulemma on myös spotifyn valikoimissa, mutta en mä sellasta käytä.
On tuolla kyllä pituutta kun nyt kuunnellut melkein 40 minsaa ja vasta biisi 14 / 87 menossa.

Oliko teillä muuten mitään suosikki asua vai pelasitteko ihan vakio astrolla?
Mä käytin pelkästään gravity rushin Katin asua sen jälkeen kun sen sain.

Edit: soundtrack kesti neljä tuntia. Oli kyllä sen 10e arvoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on mullaki platina hommattuna.
Ei tarttenutkaan avata korkkia jotta sai haasteet tehtyä vaikka splashing sprint ja to the beat haasteet oli jo sellasia, että meinas usko loppua.
Splashing sprint ihan heittämällä pelin vaikein kenttä mulle eikä varmaan 30 yritystä riitä läpäisyyn.
Kaiken kerättävän siivoaminen meni helposti kun se lintu löytää myös piilotetut maalialueet ja palapelin palat.
Sellaset 15 tuntia oli kellossa kun kaikki oli kerätty ja sitten vielä pari tuntia lisää loppujen trophyjen keräämiseen.

Nyt nautin alkoholia ja kuuntelen sitä soundtrackia joka ihme kyllä iskee paremmin tälleen erikseen kuunneltuna.
Tuo kuulemma on myös spotifyn valikoimissa, mutta en mä sellasta käytä.
On tuolla kyllä pituutta kun nyt kuunnellut melkein 40 minsaa ja vasta biisi 14 / 87 menossa.

Oliko teillä muuten mitään suosikki asua vai pelasitteko ihan vakio astrolla?
Mä käytin pelkästään gravity rushin Katin asua sen jälkeen kun sen sain.

Tottakai Ratchet asu oli paras. Kokeilin myös Katin asua mutta palasin takas Ratchettiin.
 
Läpi meni täälläkin, voi hitsi että oli kyllä hauskaa tekemistä :) 207/300 jäi taskuun lopputekstien rullatessa joten kyllähän noita lopulta melkoinen läjä jäi vielä piiloon. Pitää käydä siivoilemassa, kyllä nuo kentät kestää toisen kierroksen helposti :)
 
Ei voi toistaa liian monta kertaa, että toivottavasti tämä menestyy myös myyntien osalta. Tässä on ymmärtääkseni taustalla järkevän kokoinen tiimi, kehitysaika oli uudeksi peliksi kohtuullinen eikä kehityskustannuksetkaan varmasti liikkuneet sadan miljoonan yläpuolella. Tässä olisi kyllä sellainen paketti, jonka pitäisi aukaista silmiä niin pukumiesosastolla kuin pelaajienkin parissa.
Tätä toivon minäkin! Kyllä ainakin täällä meidän palstalla tuntuu olevan kohtalainen pöhinä päällä kun kurkkaa myös tuonne 'Pelien ja laitteiden hankintaketjuun'.
Sonyllä on tässä kyllä käsissään melkoinen timantti ja todella toivoisin että olisi yleisön vastaanotto ostomäärissä riittävä pitääkseen hengissä tämän. Ettei kävisi kuten loistavalle Days Gone pelille (tai oikeastaan sen jatko-osalle mitä emme tule nähtävästi ikinään näkemään).
 
Muutama kenttä takana ja vaikuttaa kyllä pirun hyvältä.

Kuten on käynyt selväksi, tässä vain kaikki toimii. Pelaaminen on yksinkertaisesti vain hauskaa. Vuoden peli ehdokas itselle myös.

Itselläni on suunnitelma mennä ekaksi kaikki kentät läpi ja kerään kaikki mitä löydän. Sitten myöhemmin voisi jopa keräillä jäljellä olevat. Tässä voisi olla eka platina, minkä jaksan hankkia :D
 
Aivan mahtavaa että Sony sai vihdoin ja viimein aikaiseksi sen oman ”Marion”, eihän siinä mennyt kuin 30v ;) Edellä oleva kommentti ei millään tavalla negatiivisesti kirjoitettuna, pelihän seisoo aivan omilla jaloillaan, mutta tuntuu jollakin ihmeellisellä tavalla niin tutulta ja on juuri sitä mitä loistavan tasoloikan kuuluukin olla.

Itsellä vielä oletettavasti viimeinen maailma pelistä jäljellä ja reilut 200 bottia kerättynä. Peli tuntuu juuri oikean pituiselta ja kommentit siitä että koska tämä on ”lyhyt” ostos vasta alelaarista saa kyllä näkemään punaista. Pelissä on kyllä paras hinta-laatusuhde miesmuistiin jos pelkkää pelihupia per käytetty € hakee. Jos nyt verrataan vaikka FF rebirthiin niin tuossa oli kauhea kasa tekemistä, mutta se tekeminen on aika saman toistoa + välivideon katsomista, Astrossa saa taas koko rahalla jatkuvasti muuttuvaa pelimekaniikkaa ja harvoin on pelissä ääneen nauranut pelkästään siitä syystä että pelimekaniikat ovat niin oivaltavia.

Tämä on kyllä pakollinen hankinta jokaiselle Pleikkarin omistajalle, jos yhtään pelialaa haluaa tukea on nyt sen aika, maksaa nyt kiltisti sen pelin hinnan, tämä on kulttuuriteko ja osoitus siitä että emme kaipaa pelaajina välttämättä hirmuisia maailmoja tyhjänpäiväisillä grindaamisella vaan oivaltavia pelejä.
Aamen.

Ja pelin soundtrack on kyllä kirsikka kakun päälle, rallit soi päässä pelin lopettamisen jälkeen mukavasti.

Jos katsoo hiukan eteenpäin niin toivotaan että oletettu menestys analysoidaan rauhassa ja tämä ei generoi hutilaukauksia uusien pelien muodossa. Tarkoitan sitä että Sony seisoo nyt kultakimpaleen päällä ja halu varmasti jalostaa sitä kultakimpaletta on suuri, vääjäämättä ajatus siitä että kohta meillä on AstroKart, Astro Brawl jne
 
harvoin on pelissä ääneen nauranut pelkästään siitä syystä että pelimekaniikat ovat niin oivaltavia.
Mä olen kanssa hörähdellyt useasti noille pähkähulluille hahmoille ja pienenpienille animaatioille mitä maailma on väärällään. Pakko oli mm. vetää se yksi boss gorilla heti uudestaan läpi kun huvitti niin suuresti ensin hakata sen silmät punaiseksi ja sen jälkeen viimeistellä se vetämällä siltä hampaat paskaksi :D mitä helvettiä sentään :D kirjoitettuna melkoisen brutaalin kuuloista mutta ei se tuossa pelissä ole kun pelkästään hauskaa :D

Tai kun saa kanarepun niin tietysti se munii munan siinä kun sen repun heittää selkään, todella pieni mutta hauska yksityiskohta
 
Astro Bot on siinäkin mielessä mielenkiintoinen peli, että se saa tarkastelemaan pelialaa yleisemminkin. Jos nyt miettii pelkästään Sonyn tuoreimpia julkaisuja, niin tämä peli tehtiin noin 60 hengen tiimillä kolmessa vuodessa. Visio oli tiimillä kohtalaisen selvä, pitkäaikainen kokemus tiimissä vahvasti läsnä ja keskityttiin olennaiseen - eli kivan pelin tekemiseen. Toisenlainen esimerkki on Concord, jota rakennettiin kuin Iisakinkirkkoa 160+ tekijän voimin. Tiimissä oli ilmeisesti kaikenlaista säveltäjää "professorista" lähtien ja tärkeää oli saada mm. roskapöntölle oikeat pronominit. Lopputulos oli täydellinen mahalasku hintalapultaan mitä vain 100 ja 300 miljoonan dollarin välillä. Peli, jota pidempään jopa kärpäset elävät.

Vaikka Astro Bot on virkistävin uutuus moneen vuoteen, en näe sille kuitenkaan ihan loputtomasti mahdollisuuksia. Pelimaailma on kuitenkin niin olennaisesti Pleikkaria, eikä siitä aiheesta saa ihan joka tilanteeseen puskettua uutta peliä. Nyt 30-vuotisjuhlien kynnyksellä ajoituskin osui siis nappiin. Loistava malli tässä on kuitenkin muita pelejä varten, kuten jo tuli aiemmin todettua. Ei voi tosin rehellisesti väittää, että tämä olisi jotenkin uusi keksintö. Tämä on oikeastaan Nintendon malli, mutta vain tehokkaammalla raudalla.

Olisin positiivisesti yllättänyt, jos tämä peli jotenkin kääntäisi Sonyn kelkkaa pelien tekijänä. Toisaalta kun katsoo pelialaa pidemmältä ajalta, niin samat nimikkeet siellä vuodesta toiseen tuottavat ne isoimmat hillot. Joku hemmetin COD on pysytellyt rahakkaimpien tuotosten listalla varmaan sen 20 vuotta, eikä loppua näy. Siihen kylkeen ne perinteiset EA:n urheilupelit ja muutama kiinalainen gacha, niin voidaan puhua jo jonkinlaisesta luovuuden köyhyydestä. Ja koska Sonylla ei ole varallisuutta ostaa näitä valmiita rahaprinttereitä, on sen tehtävä sellainen itse. Satojen miljoonienkaan polttaminen liveservice-kaatopaikalla ei tunnu missään, jos se jättipotti osuu kerrankin kohdalle.

Nautin nyt Astro Botista täysin siemauksin, mutta tämän jälkeen on laskeuduttava pilvilinnoista siihen harmaaseen maailmaan, jota GaaS hallitsee.
 
Viimeksi muokattu:
No
Astro Bot on siinäkin mielessä mielenkiintoinen peli, että se saa tarkastelemaan pelialaa yleisemminkin. Jos nyt miettii pelkästään Sonyn tuoreimpia julkaisuja, niin tämä peli tehtiin noin 60 hengen tiimillä kolmessa vuodessa. Visio oli tiimillä kohtalaisen selvä, pitkäaikainen kokemus tiimissä vahvasti läsnä ja keskityttiin olennaiseen - eli kivan pelin tekemiseen. Toisenlainen esimerkki on Concord, jota rakennettiin kuin Iisakinkirkkoa 160+ tekijän voimin. Tiimissä oli ilmeisesti kaikenlaista säveltäjää "professorista" lähtien ja tärkeää oli saada mm. roskapöntölle oikeat pronominit. Lopputulos oli täydellinen mahalasku hintalapultaan mitä vain 100 ja 300 miljoonan dollarin välillä. Peli, jota pidempään jopa kärpäset elävät.

Vaikka Astro Bot on virkistävin uutuus moneen vuoteen, en näe sille kuitenkaan ihan loputtomasti mahdollisuuksia. Pelimaailma on kuitenkin niin olennaisesti Pleikkaria, eikä siitä aiheesta saa ihan joka tilanteeseen puskettua uutta peliä. Nyt 30-vuotisjuhlien kynnyksellä ajoituskin osui siis nappiin. Loistava malli tässä on kuitenkin muita pelejä varten, kuten jo tuli aiemmin todettua. Ei voi tosin rehellisesti väittää, että tämä olisi jotenkin uusi keksintö. Tämä on oikeastaan Nintendon malli, mutta vain tehokkaammalla raudalla.

Olisin positiivisesti yllättänyt, jos tämä peli jotenkin kääntäisi Sonyn kelkkaa pelien tekijänä. Toisaalta kun katsoo pelialaa pidemmältä ajalta, niin samat nimikkeet siellä vuodesta toiseen tuottavat ne isoimmat hillot. Joku hemmetin COD on pysytellyt rahakkaimpien tuotosten listalla varmaan sen 20 vuotta, eikä loppua näy. Siihen kylkeen ne perinteiset EA:n urheilupelit ja muutama kiinalainen gacha, niin voidaan puhua jo jonkinlaisesta luovuuden köyhyydestä. Ja koska Sonylla ei ole varallisuutta ostaa näitä valmiita rahaprinttereitä, on sen tehtävä sellainen itse. Satojen miljoonienkaan polttaminen liveservice-kaatopaikalla ei tunnu missään, jos se jättipotti osuu kerrankin kohdalle.

Nautin nyt Astro Botista täysin siemauksin, mutta tämän jälkeen on laskeuduttava pilvilinnoista siihen harmaaseen maailmaan, jota GaaS hallitsee.
No, ainaki pelaajat voi tukea ostamalla näitä ainutlaatuisia ja loistavia yksinpelejä. Itsekin maksoin täyden hinnan tästä ilomielin.

Muutenkin pitkästä aikaa semmoinen peli, jota pelatessa tulee oikeasti hyvälle mielelle. Tulee ihan lapsuus mieleen, kun silloin peleistä nautti täysin. Pitää kyllä omien lapsien kanssa tätä pelata, kunhan tuosta kasvavat lisää :)
 
Ilmeisesti pelissä ei ole haastetta nimeksikään? Jos näin, niin vielä isompi kumarrus sille, että miten ovat saaneet tehtyä pelistä niin hauskan pelattavan, että sitä jaksaa pelata jopa ilman haastetta.
 
Ylös Bottom