Omenanraato
Well-Known Member
Mielenkiintoinen juttu, kiitos siitä!
Minua kyllä hirvittäisi että auto ajaa itse enkä varmasti haluaisi sen antaa noin paljon/vapaasti tehdä asioita.
Saako muuten kysyä että mitä maksaa tuollainen Tesla? Tuskin on omassa budjetissa kun tällä hetkellä on 1100 euron Primera vuodelta 2002 käytössä
Tuo itsestäänajavuushan täällä Euroopassa vaatii sen, että käsi on ratilla. Tosin riittää että siellö ratin alaosassa roikottaa yhtä sormea, mutta kuitenkin. Mut meillä kans vaimo ensin jännitti ja alkuun se pelotti moninpaikoin. Mutta nyt kun siihen on totuttu, niin itseasiassa tuo aiheuttaa sen, että kun et mieti kokoaikaa onko auto keskellä kaistaa tai muuta, niin sulla on moninkertaisesti enemmän aikaa ja keskittymistä siihen mitä auton ulkopuolella tapahtuu. Eli pyöräilijät, muut autoilijat jne. Eli paljon enemmän huomioi nyt liikennettä.
Tää meillä oleva on tehokkain Performance malli, joten hinta on noin 40-45 tonnin luokkaa käytetyissä. Mut sitä perus takavetoversiota saa jo noin 31-34 tonniin.
Itse katselin ensin Kia Niroa käytettynä ja sit uutta MG4 ja MG5 malleja joita saa jo alle 30 tonnin uutena. Mutta sit tajusin et käytettyjen teslojen hinnat on noin alhaalla. Ja kyllä mulle tesla on se juttu tuon teknologian osalta ja näin nörttinä koen et ostin ison näytön/tekniikkaa ja jonkunnäköinen auton kaltainen viritelmä tuli kaupanpäälle.
Toki kaistavahdit ja mukautuvat vakkarit on vuosia ollut. Mutta kun tämä pysähtyy risteyksiin ja liikennevaloihin myös itse, vaihtaa kaistat, ajaa ramppeihin jne itse. Eli et koske edes jarruun vaikka edellä ei menisi autoja, tai jos edellä menee auto hitaasti motarilla niin auto sanoo itse et voitais vaihtaa kaistaa ja laitat vilkun päälle ni hoituu. Tuossahan on muutenkin tuo yhden polkimen ajo, eli vaikka ajaisit itse, niin jarrua et tarvitse about koskaan, kaasun nostat ni auto pysähtyy ja painat kaasua ni lähtee liikkeelle. Samoin kun vekslaa ympäri, niin pakin/eteenpäin vaihteen voi heittää alle 5km/h nopeudesta päälle ilman jarrua ja liikuttelu todella kätevää.Onnittelut uuden auton hankinnasta.
Kuten sanotkin, niin nuo ominaisuudet ei varsinaisesti sähköön liity. Meidän 2021 vuoden selvästi halvemman hintaluokan Ford tekee myös melkein kaikki nämä jutut. Pysyy kaistalla, vaihtaa nopeudet itse, jarruttaa, pitää turvavälin. Eipä siinä ihan hirveästi tarvitse itse ajaa. Se tosin on selvää ettei vuoden 2012 Citikassa varmastikaan ollut näitä ominaisuuksia, mutta tosi monissa uusissa autoissa on.
Auto myös pysäköi itse autopilotilla ilman ettet koske mihinkään, samoin kuin kännykällä etäohjattuna tulee vaikka kotipihalla luokse, tai ajaa ahtaasta parkkiruudusta ulos jos et mahdu autoon.
Tässä toissaviikonlopulta kun oltiin Tampereella, niin auto vaihtaa rampille ja vaikka rajoitus on isompi, hidastaa silti mutkaan, liittyy toiselle tielle itse.
Tässä taas normaali risteys mihin auto pysähtyy itse. Liikkeelle kun lähtee niin kuittaa viiksestä ja matka jatkuu.
Meilläkin koira, mutta suht pieni (7kg), niin kulkee takanakeskipenkillä kantokopassa joka on vöissä kiinni.Mitä tulee sähköautoiluun, niin kyllä täälläkin kiinnostusta on, mutta ovat vielä olleet niin kalliita. Teslojen hinnat taisivat hetki sitten tippua noin yleisesti, mikä on huippujuttu. Meillä yksi "ongelma" on koira. Se melkein vaatii farmarimallista autoa ja niitä on tähän mennessä ollut vähän huonosti sähköisinä. Tosin sieltä on tulossa Bemarilta kolmos- ja vitossarjalaiset Touring mallit täysin sähköisinä. i5 Touring ensi vuonna. Volkkarilta on myös tulossa farmarimallinen sähköauto ensi vuonna. Kuin myös Audilta ja Opelilta, joten mahdolliset vaihtoehdot ainakin lisääntyvät. Toivottavasti myös hinnat tulevat vähän alaspäin.
Edit: ja tuo MG5 ois farkku ja erittäin edullinen
Viimeksi muokattu: