Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Mielenkiintoinen juttu, kiitos siitä!

Minua kyllä hirvittäisi että auto ajaa itse enkä varmasti haluaisi sen antaa noin paljon/vapaasti tehdä asioita.

Saako muuten kysyä että mitä maksaa tuollainen Tesla? Tuskin on omassa budjetissa kun tällä hetkellä on 1100 euron Primera vuodelta 2002 käytössä :D

Tuo itsestäänajavuushan täällä Euroopassa vaatii sen, että käsi on ratilla. Tosin riittää että siellö ratin alaosassa roikottaa yhtä sormea, mutta kuitenkin. Mut meillä kans vaimo ensin jännitti ja alkuun se pelotti moninpaikoin. Mutta nyt kun siihen on totuttu, niin itseasiassa tuo aiheuttaa sen, että kun et mieti kokoaikaa onko auto keskellä kaistaa tai muuta, niin sulla on moninkertaisesti enemmän aikaa ja keskittymistä siihen mitä auton ulkopuolella tapahtuu. Eli pyöräilijät, muut autoilijat jne. Eli paljon enemmän huomioi nyt liikennettä.

Tää meillä oleva on tehokkain Performance malli, joten hinta on noin 40-45 tonnin luokkaa käytetyissä. Mut sitä perus takavetoversiota saa jo noin 31-34 tonniin.
Itse katselin ensin Kia Niroa käytettynä ja sit uutta MG4 ja MG5 malleja joita saa jo alle 30 tonnin uutena. Mutta sit tajusin et käytettyjen teslojen hinnat on noin alhaalla. Ja kyllä mulle tesla on se juttu tuon teknologian osalta ja näin nörttinä koen et ostin ison näytön/tekniikkaa ja jonkunnäköinen auton kaltainen viritelmä tuli kaupanpäälle.
Onnittelut uuden auton hankinnasta. :)

Kuten sanotkin, niin nuo ominaisuudet ei varsinaisesti sähköön liity. Meidän 2021 vuoden selvästi halvemman hintaluokan Ford tekee myös melkein kaikki nämä jutut. Pysyy kaistalla, vaihtaa nopeudet itse, jarruttaa, pitää turvavälin. Eipä siinä ihan hirveästi tarvitse itse ajaa. Se tosin on selvää ettei vuoden 2012 Citikassa varmastikaan ollut näitä ominaisuuksia, mutta tosi monissa uusissa autoissa on.
Toki kaistavahdit ja mukautuvat vakkarit on vuosia ollut. Mutta kun tämä pysähtyy risteyksiin ja liikennevaloihin myös itse, vaihtaa kaistat, ajaa ramppeihin jne itse. Eli et koske edes jarruun vaikka edellä ei menisi autoja, tai jos edellä menee auto hitaasti motarilla niin auto sanoo itse et voitais vaihtaa kaistaa ja laitat vilkun päälle ni hoituu. Tuossahan on muutenkin tuo yhden polkimen ajo, eli vaikka ajaisit itse, niin jarrua et tarvitse about koskaan, kaasun nostat ni auto pysähtyy ja painat kaasua ni lähtee liikkeelle. Samoin kun vekslaa ympäri, niin pakin/eteenpäin vaihteen voi heittää alle 5km/h nopeudesta päälle ilman jarrua ja liikuttelu todella kätevää.

Auto myös pysäköi itse autopilotilla ilman ettet koske mihinkään, samoin kuin kännykällä etäohjattuna tulee vaikka kotipihalla luokse, tai ajaa ahtaasta parkkiruudusta ulos jos et mahdu autoon.

Tässä toissaviikonlopulta kun oltiin Tampereella, niin auto vaihtaa rampille ja vaikka rajoitus on isompi, hidastaa silti mutkaan, liittyy toiselle tielle itse.



Tässä taas normaali risteys mihin auto pysähtyy itse. Liikkeelle kun lähtee niin kuittaa viiksestä ja matka jatkuu.


Mitä tulee sähköautoiluun, niin kyllä täälläkin kiinnostusta on, mutta ovat vielä olleet niin kalliita. Teslojen hinnat taisivat hetki sitten tippua noin yleisesti, mikä on huippujuttu. Meillä yksi "ongelma" on koira. Se melkein vaatii farmarimallista autoa ja niitä on tähän mennessä ollut vähän huonosti sähköisinä. Tosin sieltä on tulossa Bemarilta kolmos- ja vitossarjalaiset Touring mallit täysin sähköisinä. i5 Touring ensi vuonna. Volkkarilta on myös tulossa farmarimallinen sähköauto ensi vuonna. Kuin myös Audilta ja Opelilta, joten mahdolliset vaihtoehdot ainakin lisääntyvät. Toivottavasti myös hinnat tulevat vähän alaspäin.
Meilläkin koira, mutta suht pieni (7kg), niin kulkee takanakeskipenkillä kantokopassa joka on vöissä kiinni.

Edit: ja tuo MG5 ois farkku ja erittäin edullinen
 
Viimeksi muokattu:
Tää meillä oleva on tehokkain Performance malli, joten hinta on noin 40-45 tonnin luokkaa käytetyissä. Mut sitä perus takavetoversiota saa jo noin 31-34 tonniin.
Niin, eikö tuo sinun ole se pienin ja edullisin Tesla 3 -malli kuitenkin (vaikkakin Performancena)? Eli jos halvin Tesla malli lyhimmällä käyttöetäisyydellä maksaa käytettynä yli 30k ja parempi Performance malli yli 40k, niin ollaan edelleen aika kalliissa hinnoissa. Isompi (ja pidemmän käyttöetäisyyden) Model S on varmaan sitten jo ihan eri hintaluokassa?

Vielä on siis aika kallista lystiä sähköautoilu, vaikka varmaan jonkun kiinamallisen auton saakin edullisemmin.
 
Niin, eikö tuo sinun ole se pienin ja edullisin Tesla 3 -malli kuitenkin (vaikkakin Performancena)? Eli jos halvin Tesla malli lyhimmällä käyttöetäisyydellä maksaa käytettynä yli 30k ja parempi Performance malli yli 40k, niin ollaan edelleen aika kalliissa hinnoissa. Isompi (ja pidemmän käyttöetäisyyden) Model S on varmaan sitten jo ihan eri hintaluokassa?

Vielä on siis aika kallista lystiä sähköautoilu, vaikka varmaan jonkun kiinamallisen auton saakin edullisemmin.
Hankintahinnaltaan kyllä, mutta kuten totesin niin meillä esim kuukausitasolla jäädään jonkun verrankin plussalle sähköllä ajaessa. Dieseliin meni kuussa selvästi enemmän rahaa mitä tässä osarin maksut. Ja dieselvero jaettuna kuukaudelle on melkein sama kuin kotilatauksen sähköt.

Toki siis vaatii sen että ajoa on paljon kuten meillä, mutta tälleen maalla asuen ihan nurkka-ajossa tulee jo yli 100km päivä vaikka ei kävis oikein ”missään”. Pointti oli lähinnä se, että itse elän pienellä eläkkeellä, vaimo pienellä palkalla koulunkäyntiavustajana ja teslan hankkiminen ja käyttäminen on halvempaa kuin täysin omaksi maksettu vanha diesel.
Vähän ajavalla toki tilanne edelleen toinen ja halvoille sähkiksille on iso tarve. Eikä meilläkään nyt yli 500km toimintamatkalla voida puhua kovin lyhyestä toimintamatkasta. Vaikka ajais pitkää matkaa maantiellä ni se perusversion teslan toimintamatka ois enemmän kuin tarpeeksi, koska toi lataus on tosiaan niin nopeas että ihmisten paussi vie enempi aikaa. Normi arkiajossa ei ikinä tulis senkään kanssa ongelmaa. Meillä kuluu noin 15-25% päivässä akkua. Autoa ladataan 3-4 päivän välein.

Ja tosiaan on se ”pienin” ja kuten totesin niin auto kun suunnitellaan täysin sähköautoksi, tilankäyttö on ihan jotain muuta, jonka seurauksena tuo on oikeasti tilavampi kuin se iso vanha farkku. Toki korkeus suuntaan takakonttiin ei saa niin isoa tavaraa, mutta kaikilta muilta mitoiltaan kyllä.

Ja ”kiinamallisen” auton osalta Norjasta ja Ruotsista on jo parin vuoden ajalta kokemuksia myös talvesta ja on erinomaisia autoja ollut verrattuna moniin ns vanhan liiton eurooppalaisten merkkien sähkiksiin verrattuna. Ylipäätään talviautona sähköauto on aivan yliveto.
 
Toki kaistavahdit ja mukautuvat vakkarit on vuosia ollut. Mutta kun tämä pysähtyy risteyksiin ja liikennevaloihin myös itse, vaihtaa kaistat, ajaa ramppeihin jne itse. Eli et koske edes jarruun vaikka edellä ei menisi autoja, tai jos edellä menee auto hitaasti motarilla niin auto sanoo itse et voitais vaihtaa kaistaa ja laitat vilkun päälle ni hoituu. Tuossahan on muutenkin tuo yhden polkimen ajo, eli vaikka ajaisit itse, niin jarrua et tarvitse about koskaan, kaasun nostat ni auto pysähtyy ja painat kaasua ni lähtee liikkeelle. Samoin kun vekslaa ympäri, niin pakin/eteenpäin vaihteen voi heittää alle 5km/h nopeudesta päälle ilman jarrua ja liikuttelu todella kätevää.

Auto myös pysäköi itse autopilotilla ilman ettet koske mihinkään, samoin kuin kännykällä etäohjattuna tulee vaikka kotipihalla luokse, tai ajaa ahtaasta parkkiruudusta ulos jos et mahdu autoon.
Joo, on siellä toki sellaista mitä ei selvästi halvemmassa Fordissa ole. Pointti oli kuitenkin siinä, että nykyautoissa on paljon noita tämän tyyppisiä ominaisuuksia, joita tuskin oli 2012 vuoden Citikassa.
Meilläkin koira, mutta suht pieni (7kg), niin kulkee takanakeskipenkillä kantokopassa joka on vöissä kiinni.

Edit: ja tuo MG5 ois farkku ja erittäin edullinen
Meidän koira on yli 20kg, eikä kyllä osaa takapenkillä matkustaa. Sille pitää olla oma tila takakontissa.

Olisipa tuo MG5 edes vähän hienomman näköinen. :D
Hankintahinnaltaan kyllä, mutta kuten totesin niin meillä esim kuukausitasolla jäädään jonkun verrankin plussalle sähköllä ajaessa. Dieseliin meni kuussa selvästi enemmän rahaa mitä tässä osarin maksut. Ja dieselvero jaettuna kuukaudelle on melkein sama kuin kotilatauksen sähköt.

Toki siis vaatii sen että ajoa on paljon kuten meillä, mutta tälleen maalla asuen ihan nurkka-ajossa tulee jo yli 100km päivä vaikka ei kävis oikein ”missään”. Pointti oli lähinnä se, että itse elän pienellä eläkkeellä, vaimo pienellä palkalla koulunkäyntiavustajana ja teslan hankkiminen ja käyttäminen on halvempaa kuin täysin omaksi maksettu vanha diesel.
Vähän ajavalla toki tilanne edelleen toinen ja halvoille sähkiksille on iso tarve. Eikä meilläkään nyt yli 500km toimintamatkalla voida puhua kovin lyhyestä toimintamatkasta. Vaikka ajais pitkää matkaa maantiellä ni se perusversion teslan toimintamatka ois enemmän kuin tarpeeksi, koska toi lataus on tosiaan niin nopeas että ihmisten paussi vie enempi aikaa. Normi arkiajossa ei ikinä tulis senkään kanssa ongelmaa. Meillä kuluu noin 15-25% päivässä akkua. Autoa ladataan 3-4 päivän välein.

Ja tosiaan on se ”pienin” ja kuten totesin niin auto kun suunnitellaan täysin sähköautoksi, tilankäyttö on ihan jotain muuta, jonka seurauksena tuo on oikeasti tilavampi kuin se iso vanha farkku. Toki korkeus suuntaan takakonttiin ei saa niin isoa tavaraa, mutta kaikilta muilta mitoiltaan kyllä.

Ja ”kiinamallisen” auton osalta Norjasta ja Ruotsista on jo parin vuoden ajalta kokemuksia myös talvesta ja on erinomaisia autoja ollut verrattuna moniin ns vanhan liiton eurooppalaisten merkkien sähkiksiin verrattuna. Ylipäätään talviautona sähköauto on aivan yliveto.
Täällä ajoa tulee selvästi vähemmän, vaikka kyllä sitä silti tulee. Ja muutaman kerran vuodessa sitten kunnon rykäisy Lappiin tai vähintäänkin Ouluun täältä Helsingistä. Normaalisti kuitenkin tankillisella bensaa ajetaan monta viikkoa, joten kuukausitasolla kulu ei ole meidän taloudessa kovin suuri.

Eikä se ole "pienin" vaan pienin, koska se on pienin Tesla ja siksi edullisin. Siihen kiinnitin huomiota, en verrannut sen kokoa tai tilavuutta muihin merkkeihin. 500km toimintamatka on hyvä, mutta sanoisin että saisi olla uusissa sähköautoissa pidempi. Eikö noissa nykyään (vai onko peräti aina ollut?) ole myös sitä että kerätään jarrutusenergiaa talteen ja täytetään sillä akkua myös ajon aikana. Tekniikka varmasti kehittyy, ja olisihan se kiva, että sähköautolla pääsisi saman matkan kuin tankillisella bensaa. Dieselistä nyt puhumattakaan. Onneksi latausinfra on ollut hyvässä kehityksessä kokoajan. Se auttaa myös käyttöetäisyyden kanssa.
 
500km toimintamatka on hyvä, mutta sanoisin että saisi olla uusissa sähköautoissa pidempi. Eikö noissa nykyään (vai onko peräti aina ollut?) ole myös sitä että kerätään jarrutusenergiaa talteen ja täytetään sillä akkua myös ajon aikana. Tekniikka varmasti kehittyy, ja olisihan se kiva, että sähköautolla pääsisi saman matkan kuin tankillisella bensaa. Dieselistä nyt puhumattakaan. Onneksi latausinfra on ollut hyvässä kehityksessä kokoajan. Se auttaa myös käyttöetäisyyden kanssa.
Siihen tuo yhden polkimen ajo just perustuu. Tuokin ottaa kaasusta nostettaessa parhaimmillaan 76kw talteen (hetkellisesti toki, mutta se on kuin jarrua painaisi).

Tekniikka toki kehittyy ja tuollaisia tulee taatusti tulevaisuudessa, muutta nyt kun on pitkääkin matkaa tehty, niin itse en rehellisesti kaipaa pidempää toimintamatkaa. Päinvastoin voisin tällä tiedolla säästää sen 10ke ja ottaa sen halvimman takavedon, koska niitä vessa/juoma jne taukoja on jokatapauksessa pidettävä siten, ettei akku ehdi ikinä loppumaan. Just toi yli 5h putkeen sinne Pietarsaareen oli sellanen ”tieteellinen koe” tyyppinen. Kyllä siitä viimeinen 1,5h oli aivan tuskaa ja porukalla oli vessahätä, nälkä, jano ja koiralla hätä ja ois halunnu kaikki jaloittelemaan. Ja akku ei ollut edes tyhjä perilläkään. Vessareissun jälkeen akkua oli taas noin 350km ajoon, eli enemmän kuin jaksaisi enää ton jälkeen yhtäsoittoa ajaa.

Mä olin hyvin skeptinen juuri tuon latauksen osalta, kun edellisellä dieselillä meni se 1100-1400 tankillisella, mutta samat pysähdykset huoltoasemilla sillä tehtiin. Eli range ei tuu koskaan ongelmaksi. Kaiken lisäksi kun varmaan käytännössä kaikilla se ajo on 90% vuodesta arkiajoa jolloin sulla on aina akussa virtaa kun kotoa lähdet. Teslassakin latausportti aukeaa laturin napista, jolloin latauksen aloitus vie noin 3sek kotiin tullessa. Vaiva on ihan jotain muuta kuin dieselin tankkaus. Juuri toi tankkaamattomuus ja se ettei edes kiinnosta mitä auto kuluttaa, paljonko virtaa on jne on se mikä on melkein parasta ollut verrattuna vanhaan. Juuri päinvastoin kuin ennakkoon olin kuvitellut.
 
Siihen tuo yhden polkimen ajo just perustuu. Tuokin ottaa kaasusta nostettaessa parhaimmillaan 76kw talteen (hetkellisesti toki, mutta se on kuin jarrua painaisi).

Tekniikka toki kehittyy ja tuollaisia tulee taatusti tulevaisuudessa, muutta nyt kun on pitkääkin matkaa tehty, niin itse en rehellisesti kaipaa pidempää toimintamatkaa. Päinvastoin voisin tällä tiedolla säästää sen 10ke ja ottaa sen halvimman takavedon, koska niitä vessa/juoma jne taukoja on jokatapauksessa pidettävä siten, ettei akku ehdi ikinä loppumaan. Just toi yli 5h putkeen sinne Pietarsaareen oli sellanen ”tieteellinen koe” tyyppinen. Kyllä siitä viimeinen 1,5h oli aivan tuskaa ja porukalla oli vessahätä, nälkä, jano ja koiralla hätä ja ois halunnu kaikki jaloittelemaan. Ja akku ei ollut edes tyhjä perilläkään. Vessareissun jälkeen akkua oli taas noin 350km ajoon, eli enemmän kuin jaksaisi enää ton jälkeen yhtäsoittoa ajaa.

Mä olin hyvin skeptinen juuri tuon latauksen osalta, kun edellisellä dieselillä meni se 1100-1400 tankillisella, mutta samat pysähdykset huoltoasemilla sillä tehtiin. Eli range ei tuu koskaan ongelmaksi. Kaiken lisäksi kun varmaan käytännössä kaikilla se ajo on 90% vuodesta arkiajoa jolloin sulla on aina akussa virtaa kun kotoa lähdet. Teslassakin latausportti aukeaa laturin napista, jolloin latauksen aloitus vie noin 3sek kotiin tullessa. Vaiva on ihan jotain muuta kuin dieselin tankkaus. Juuri toi tankkaamattomuus ja se ettei edes kiinnosta mitä auto kuluttaa, paljonko virtaa on jne on se mikä on melkein parasta ollut verrattuna vanhaan. Juuri päinvastoin kuin ennakkoon olin kuvitellut.
Kaikki tämä on hienoa, mutta se juuri vaatii sen latausinfran, joka onneksi alkaa olemaan hyvällä tolalla. Sitten on vielä erikseen otettava huomioon, että Teslan oma laturi lataa aika paljon rivakammin kuin joku perus bensa-aseman laturi. En sano, etteikö pysähdys silti olisi riittävä, mutta se on käsitykseni mukaan ihan eri vetää Teslan omalla laturilla kuin jollain muulla. Ja muun merkkiset autot ei taida noista Teslan latureista edes pystyä lataamaan.

Korjaa toki jos olen tietoineni väärässä.
 
Kaikki tämä on hienoa, mutta se juuri vaatii sen latausinfran, joka onneksi alkaa olemaan hyvällä tolalla. Sitten on vielä erikseen otettava huomioon, että Teslan oma laturi lataa aika paljon rivakammin kuin joku perus bensa-aseman laturi. En sano, etteikö pysähdys silti olisi riittävä, mutta se on käsitykseni mukaan ihan eri vetää Teslan omalla laturilla kuin jollain muulla. Ja muun merkkiset autot ei taida noista Teslan latureista edes pystyä lataamaan.

Korjaa toki jos olen tietoineni väärässä.
Teslalla on 130kw latureita ja 250kw latureita, kun taas esim k-lataus ja ABC lataus on useimmiten 150kw. Teslan 250kw laturi antaa ehkä 0-30% välillä tuota nopeutta jonka jälkeen se tippuu suunnilleen samoihin kuin k ja ABC laturitkin. Sit on vielä kalliimpia nopeampia ionityjä ja todella kalliita Rechargen latureita jotka on kans usein 150-300kw. Eli kyllä tuo mun puhuma nopeus pätee aikalailla peruslataamiseen. Me käytetään mieluiten juuri noita kolmea nopeuden ja hinnan vuoksi. K-lataus on 33c/kw ja ABC:lla 34c/kw, teslalla riippuen paikasta ja kellonajasta 23-34c/kw. Teslan latureista isoa osaa (uudet aina tovin vain teslan käytössä) voi ladata muillakin kuin teslalla, mutta käsittääkseni pitää maksaa lähes kaksinkertaista hintaa, joka tosin silti halvempi kuin esim rechargerin asemilla.

Nopeita latureita joilla tuollainen ”auto odottaa ihmisiä takaisin autolle” tyyppisiä latauksia voi tehdä alkaa olemaan niin paljon, etten itse oikein enää keksi tilannetta missä ne ei riittäisi reissun päällä:
IMG_0334.png

Sit taas jos tulee joku erikoiskeissi että virta oikeasti loppu ja sitä on saatava nopeudesta huolimatta jollain konstein, niin hitaat laturit mukaanlukien Suomen kattavuus on todella kovalla tasolla nykyisin.
IMG_0335.png

Sanoisin että vielä on isompi ongelma se, että nuo halvemman pään autot ei kykene ottamaan sitä virtaa tarpeeksi nopeasti. Esim meillä teslan maksimi on se 250kw, kun taas vaikkapa Mg4 on vain 70kw, joka kyllä sit jo nostaa äkkiä pysähdyksen kestoksi 40-60min, siinä missä teslalla menee 5-20min.

Tuo on vähän se mistä mun mielestä ei kauheasti oo puhuttu. Aina ne mainitaan mutta ei sitä ymmärrä ennen kuin itse kokee, kun en minä ainakaan tiennyt mitä latausnopeus käytännön elämässä tarkottaa. Teslan nopea lataus tarkottaa sitä ettet ehdi vessassa käymään, kun monen muun merkin kohdalla ehdit syömään ruoan paikanpäällä. Mutta tässä taas tullaan siihen, että jos käyt kaks kertaa vuodessa Lapissa ni tolla ei oo merkitystä. Kotona ladatessa auto on täynnä kuitenkin aina. Eli aika harvalle tuo hitaampi pikalatauskaan näkyy elämässä juuri koskaan.

edit: myös sellanen tuli mieleen mitä en itse ennakkoon ollut sisäistänyt, siinä missä diesel tankattiin reissussa täyteen, niin sähköautoa ei kannata edes ladata täyteen. Nimittäin se akku latautuu nopeasti vain noin 0-70% välillä jonka jälkeen hidastuu. Jos toimintamatka on vaikka 500km, niin taukoja pidettävä kuitenkin 300-400km välein. On huomattavasti nopeampaa ladata tauon ajan nopeasti tyhjää akkua, kuin jäädä odottelemaan täyttä akkua. Eli jos vaikka Lappiin menee ja tarvitsee yhden täyden latauksen matkalla, niin sen 45min istuskelun sijasta pitää kaksi vessataukoa ja siinä ajassa saa ladattua saman määrän.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, hyvää tieto siinä yllä.
Tuo on vähän se mistä mun mielestä ei kauheasti oo puhuttu. Aina ne mainitaan mutta ei sitä ymmärrä ennen kuin itse kokee, kun en minä ainakaan tiennyt mitä latausnopeus käytännön elämässä tarkottaa. Teslan nopea lataus tarkottaa sitä ettet ehdi vessassa käymään, kun monen muun merkin kohdalla ehdit syömään ruoan paikanpäällä. Mutta tässä taas tullaan siihen, että jos käyt kaks kertaa vuodessa Lapissa ni tolla ei oo merkitystä. Kotona ladatessa auto on täynnä kuitenkin aina. Eli aika harvalle tuo hitaampi pikalatauskaan näkyy elämässä juuri koskaan.
Niin, tuo 40-60 min pysähdys on jo pitkä stoppi. Ei tehdä sellaisia käytännössä ikinä, kun ajetaan yhtään mihinkään kauemmas.

Sellainen on muuten myös ihan varteenotettava seikka, että miten taloyhtiö hoitaa sähköautojen latauksen. Näin rivarissa asuessa se ei ole ihan sama kuin omakotitalossa omalla sähköllä piuha aina kiinni periaatteella. Meillä on taloyhtiössä latausvalmius tehty, mutta varsinaiset mittarit vielä autopaikoilta puuttuu. Sitten jos ja kun mittarit tulee, niin siinähän lataillaan taloyhtiön sähköä joka sitten jyvitetään tietylle autopaikalle ja maksaa tietyn verran. Kun meidän taloyhtiössä noita lataustolppia ei vielä ole, niin ei tarkempaa tietoa miten käytännössä toimii ja mitä maksaa.
 
Kiitos, hyvää tieto siinä yllä.

Niin, tuo 40-60 min pysähdys on jo pitkä stoppi. Ei tehdä sellaisia käytännössä ikinä, kun ajetaan yhtään mihinkään kauemmas.

Sellainen on muuten myös ihan varteenotettava seikka, että miten taloyhtiö hoitaa sähköautojen latauksen. Näin rivarissa asuessa se ei ole ihan sama kuin omakotitalossa omalla sähköllä piuha aina kiinni periaatteella. Meillä on taloyhtiössä latausvalmius tehty, mutta varsinaiset mittarit vielä autopaikoilta puuttuu. Sitten jos ja kun mittarit tulee, niin siinähän lataillaan taloyhtiön sähköä joka sitten jyvitetään tietylle autopaikalle ja maksaa tietyn verran. Kun meidän taloyhtiössä noita lataustolppia ei vielä ole, niin ei tarkempaa tietoa miten käytännössä toimii ja mitä maksaa.
Joo noi on tosiaan sit oma ongelmansa. Rivarit usein on sellasia missä auton saa ns oman oven eteen, jolloin voit asentaa oman laturin siihen. Sit rivarit/kerrostalot missä oma parkkis ja sähkötolpat valmiina ni riippuu pitkälti sit asukkaista ja taloyhtiön asenteista. Tiedän tapauksia missä taloyhtiö tehnyt valmiuden sähköautoille suoraan. Toisaalta tiedän missä sähköauton latausta varten tolpan sai uusia omakustanteisesti. Sit on niitä mitkä ei suostu ollenkaan.

Hurjin tilanne kaupungissa missä joudut autoa pitämään kadunvarressa. Silloin saa sit aina miettiä missä käyt kaupassa jne et saa ladattua jos ei töissä pysty lataamaan. Silloin jos koskaan tulee latausnopeus tärkeäksi, mutta se ei sit enää ainakaan itselle maistuis. Varsinkin kun nuo akut ei tykkää pikalatauksesta. Jos aikoo itse pitää autoa useita vuosia niin parempi ois ladata mahdollisimman paljon kotoa hitaasti.
 
Ihan kivan näköinen Tesla, ei siinä mitään. Toivottavasti sattui hyvä yksilö kohdalle. Jonkun verran on tullut automaailmaa ja sen uutisia seurattua viime vuosina ja Teslahan on ollut otsikoissa useammankin kerran vähän ikävämpien asioiden takia. Ei tästä nyt kovin montaa vuotta ole, kun firman huoltojonoja kauhisteltiin. Uutisissa oli juttua, että autoja seisoi huoltoliikkeiden pihoissa helposti viikkoja, jopa kuukausia, kun sattui ongelmia eteen. Toivottavasti ovat saaneet tuota parannettua huomattavasti. Toinen elävä muistikuva mielessä on Teslojen maalipinta. Pari vuotta takaperin tuli eteen aika surullisen näköisiä kuvia silloin parin vuoden ikäisestä yksilöstä, jossa oli maali alkanut ihan normiajossa hilseilemään irti. Kohtana taisi olla ovien sisäpinnoilta korin puoleisten saranoiden läheisyydestä. Toivottavasti ovat saaneet noiden asioiden tiimoilta laatua parannettua.

Meilläkin on luhtitalon parkkipaikalle tullut viimeisen vuoden aikana pari latauspaikkaa, joista toinen on nyt vakiokäytössä naapurilla. Muutaman kerran ollaan pihalla autokeskustelua käyty ja on todennut, että kyllä reissut suunnittelemista vaatii, kun auton maksimirange on kesäkeleillä noin 500 km. Totesi myös, että tuo taloyhtiön tarjoama peruslataustolppa antaa 'yön aikana', eli siis alkuillasta aamuun noin 14 tunnissa, sellaiset 250 km rangea, että tyhjästä täyteen saa kyllä latailla sitten useammankin yön. Latailee kuulemma enimmäkseen töissä juuri sen takia.

Itselle juuri tuon hitaan latauksen takia sähköautot eivät ole mikään vaihtoehto, vaikka en kovin paljon ajakaan. Vuodessa tulee joku vajaa kymppitonni mittariin. En vaan halua, enkä jaksa, suunnitella aikataulujani noin minuutilleen auton kanssa. Ladata nyt autoa 'vuorokausi putkeen' kotipihassa, tai kaksi yötä, ei vaan kolahda itselle ollenkaan, kun on tottunut siihen, että parin viikon välein tankkaa asemalla 5 minuuttia ja sitten saa taas ilman kyttäilyä ajella. Kaupan parkkipaikallakin saa laittaa sopivaan tyhjään ruutuun, eikä tarvitse toivoa pääsevänsä lataustolpalle just silloin, kun on viikoittaisen kauppareissun aika.

Kyllähän sähköautot varmasti osalle ovat toimivia ja sopivia välineitä, mutta omalla kohdalla ei vielä olla läheskään siinä pisteessä.
 
Ihan kivan näköinen Tesla, ei siinä mitään. Toivottavasti sattui hyvä yksilö kohdalle. Jonkun verran on tullut automaailmaa ja sen uutisia seurattua viime vuosina ja Teslahan on ollut otsikoissa useammankin kerran vähän ikävämpien asioiden takia. Ei tästä nyt kovin montaa vuotta ole, kun firman huoltojonoja kauhisteltiin. Uutisissa oli juttua, että autoja seisoi huoltoliikkeiden pihoissa helposti viikkoja, jopa kuukausia, kun sattui ongelmia eteen. Toivottavasti ovat saaneet tuota parannettua huomattavasti. Toinen elävä muistikuva mielessä on Teslojen maalipinta. Pari vuotta takaperin tuli eteen aika surullisen näköisiä kuvia silloin parin vuoden ikäisestä yksilöstä, jossa oli maali alkanut ihan normiajossa hilseilemään irti. Kohtana taisi olla ovien sisäpinnoilta korin puoleisten saranoiden läheisyydestä. Toivottavasti ovat saaneet noiden asioiden tiimoilta laatua parannettua.
Itse en tiedä Teslan laadusta tai laaduttomuudesta mitään, mutta kaveri sanoi kerran hyvin: "Tesla osaa tehdä softaa, mutta saksalaiset osaa tehdä autoja". Tämä oli juurikin viittaus tuohon BMW i5 Touringiin, kun puhuttiin tulevista farmarimallisista sähköautoista.

Tesla on uusi automerkki verrattuna moniin perinteisiin automerkkeihin. Tämä voi olla hyvä asia nopean kehityksen ja uusien innovaatioiden kannalta, mutta samalla laatu ei välttämättä ole perinteisten automerkkien kokemuksen tuoman varmuuden tasolla. Tesla sai myös tosi hyvän varaslähdön sähköautojen maailmaan ja muut kurovat nyt tätä kiinni. Isot laivat kääntyvät hitaammin kuin pieni moottorivene, mutta sitten kun kääntyvät, niin tilanne voi olla ihan toinen. Nythän aletaan olla itseasiassa siinä pisteessä, jossa automerkit tekevät isoja päätöksiä malliensa suhteen. Kuinka lähellä oikeasti ollaan sitä että esim. jonkun kokoluokan automallista tietyltä automerkiltä ei enää kohta saakaan polttomoottorilla toimivaa versiota?
 
Siis mitä, MG on todella tyylikäs Lamborghini-kopio!

Näytä liitetiedosto 11590
Vastaan, vaikka sarkasmitutka värähtääkin.

Edestä ihan ok, mutta mitä pidemmälle kiertää auton taakse sen rumemmaksi muuttuu. :)

Lisäksi ihan liian pienet pyörät auton pyöräkoteloihin nähden(tämä onneksi lisäinvestoinilla korjattavissa) sekä jostain syystä kauhean korkea (lue: ruman näköinen) maavara. Toki sekin korjattavissa, mutta jälleen menee lisää rahaa.

Edullinen sähköauto on tässä tapauksessa myös halvan näköinen, eikä millään lailla hyvällä tavalla.
 
Aika harva auto näyttää hyvältä oranssina. Vihreänä versiona tuo MG on minusta ihan kivan näköinen. Tulee vähän ranskalaiset hatchbackit mieleen.
 
Joo värähti oikeaan suuntaan Dragonfly. Noita nähnyt paljon livena päivittäin ja edestä tosiaan ihan menevän näköinen, mutta siihen se sitten jääkin.
 
Ihan kivan näköinen Tesla, ei siinä mitään. Toivottavasti sattui hyvä yksilö kohdalle. Jonkun verran on tullut automaailmaa ja sen uutisia seurattua viime vuosina ja Teslahan on ollut otsikoissa useammankin kerran vähän ikävämpien asioiden takia. Ei tästä nyt kovin montaa vuotta ole, kun firman huoltojonoja kauhisteltiin. Uutisissa oli juttua, että autoja seisoi huoltoliikkeiden pihoissa helposti viikkoja, jopa kuukausia, kun sattui ongelmia eteen. Toivottavasti ovat saaneet tuota parannettua huomattavasti. Toinen elävä muistikuva mielessä on Teslojen maalipinta. Pari vuotta takaperin tuli eteen aika surullisen näköisiä kuvia silloin parin vuoden ikäisestä yksilöstä, jossa oli maali alkanut ihan normiajossa hilseilemään irti. Kohtana taisi olla ovien sisäpinnoilta korin puoleisten saranoiden läheisyydestä. Toivottavasti ovat saaneet noiden asioiden tiimoilta laatua parannettua.

Meilläkin on luhtitalon parkkipaikalle tullut viimeisen vuoden aikana pari latauspaikkaa, joista toinen on nyt vakiokäytössä naapurilla. Muutaman kerran ollaan pihalla autokeskustelua käyty ja on todennut, että kyllä reissut suunnittelemista vaatii, kun auton maksimirange on kesäkeleillä noin 500 km. Totesi myös, että tuo taloyhtiön tarjoama peruslataustolppa antaa 'yön aikana', eli siis alkuillasta aamuun noin 14 tunnissa, sellaiset 250 km rangea, että tyhjästä täyteen saa kyllä latailla sitten useammankin yön. Latailee kuulemma enimmäkseen töissä juuri sen takia.

Itselle juuri tuon hitaan latauksen takia sähköautot eivät ole mikään vaihtoehto, vaikka en kovin paljon ajakaan. Vuodessa tulee joku vajaa kymppitonni mittariin. En vaan halua, enkä jaksa, suunnitella aikataulujani noin minuutilleen auton kanssa. Ladata nyt autoa 'vuorokausi putkeen' kotipihassa, tai kaksi yötä, ei vaan kolahda itselle ollenkaan, kun on tottunut siihen, että parin viikon välein tankkaa asemalla 5 minuuttia ja sitten saa taas ilman kyttäilyä ajella. Kaupan parkkipaikallakin saa laittaa sopivaan tyhjään ruutuun, eikä tarvitse toivoa pääsevänsä lataustolpalle just silloin, kun on viikoittaisen kauppareissun aika.

Kyllähän sähköautot varmasti osalle ovat toimivia ja sopivia välineitä, mutta omalla kohdalla ei vielä olla läheskään siinä pisteessä.
Ei normi pistorasialla kannata alkaa autoa latailee. Meillö voimavirrasta tulee akku täyteen noin neljässä tunnissa ja arkena autoa lataillaan 20-80 välillä, jolloin puhutaan selvästi pienemmästä ajasta. Tuon kanssa nimenomaan kaiken suunnittelun saanut nyt unohtaa kun akussa aina virtaa, toisin kuin dieselillä jossa aina tankki tyhjänä ku kukaan ei halunnu/jaksanu tankille ajaa

Mitä pitkiin reissuihin tulee, niin esim tesla näyttää missä kannattaa pysähtyä ja kauanko olla pysähdyksissä. Kuten aikaisemmin jo sanoin niin väkisinkin sen 5h sisällä pakko pitää vähintään vessatauko jonka aikana tulee taas rangea siten, että pakko pitää tauko ennen kuin akku loppuu. 500km range on jo sen 100-200km enemmän kuin realistisesti 99% ihmisistä tarvitsee koskaan.

Latausverkko on myös niin massiivinen, että en ole nähnyt vielä yhtään paikkaa missä ois ees puolet paikoista käytöistä. Kaiken lisäksi auton navi näyttää myös suoraan onko paikat käytössä vai ei, samoin kuin kännysoftat.

Mut ei siinä, sanoinkin vissiin aikaisemmin että tuo oli se isoin epäilys itsellä ja siksi otin auton pitkällä rangella ja nyt kun käytännön tasolla tehty pitkää matkaa, arkiajoa jne, niin 500km rangella ei tee mitään. Käytännössä pitäisi ilman yhtään pysähdystä ajaa noin 6,5h jotta akku olisi täysin tyhjä. Silti vessa käynnillä akkua riittää taas sadoiksi kilsoiksi.

Ja mitä tulee teslan huoltoon niin nykyisin ne kuluvat osat löytyy myös tarvikkeena ja voi korjata muualla. Itselläkin teslan takuu loppu ja pari vuotta autoliikkeen takuuta voimassa ja heilläkin yhteistyökumppanina muu kuin tesla.
Hyvänä esimerkkinä alustan tukivarret. Teslalla yli 700e kpl, kun muualta sama 75e.

En ihan vapaaehtoisesti teslan huoltoon sotkeudu, mutta jos sotkeudunkin niin ranger ajaa pihalle ja korjaa siinä, ja jos ei ni vien Turkuun, enkä pk seudulle vetokujalle missä homma ei oo koskaan toiminu.

edit: ja noi isoimmat ongelmat oli S mallissa jotka jo korjattu ja tuossa omassa autossa takuun aikana korjattu ne mitä tuossa isommin voi ees olla.

Noi tukivarret sieltä menee ekana, mutta nekin ajattelin tilata ennakkoon jossain välissä odottamaan.
Vastaan, vaikka sarkasmitutka värähtääkin.

Edestä ihan ok, mutta mitä pidemmälle kiertää auton taakse sen rumemmaksi muuttuu. :)

Lisäksi ihan liian pienet pyörät auton pyöräkoteloihin nähden(tämä onneksi lisäinvestoinilla korjattavissa) sekä jostain syystä kauhean korkea (lue: ruman näköinen) maavara. Toki sekin korjattavissa, mutta jälleen menee lisää rahaa.

Edullinen sähköauto on tässä tapauksessa myös halvan näköinen, eikä millään lailla hyvällä tavalla.
Mun silmissä ton mallityypin autot on kaikki lähes identtisen näköisiä ja todella tylsiä. MG on todella todella virkistävä poikkeus tähän, jopa sen hämmentävän takaspoileri ratkaisun osalta. Nimenomaan oranssina toi on todella jees kun vähän silmä tottuu. Pitkän aikaa tosissani harkitsin tuota, mutta liian pieni oli. Sit mg5 ois farkku ja tosi jees, mutta perustuu vanhempaan 2017 tekniikkaan, joten lopulta sit päädyin siksi teslaan.
 
Mun silmissä ton mallityypin autot on kaikki lähes identtisen näköisiä ja todella tylsiä. MG on todella todella virkistävä poikkeus tähän, jopa sen hämmentävän takaspoileri ratkaisun osalta. Nimenomaan oranssina toi on todella jees kun vähän silmä tottuu. Pitkän aikaa tosissani harkitsin tuota, mutta liian pieni oli. Sit mg5 ois farkku ja tosi jees, mutta perustuu vanhempaan 2017 tekniikkaan, joten lopulta sit päädyin siksi teslaan.
Eihän nyt farkut oo sinnepäinkään kaikki samannäköisiä. Korin profiilissa, puskureissa, rengaskoossa, linjakkuudessa ja monessa muussa asiassa on hirveästi eroja ja tuo MG5 on juuri sellainen halvan ja laatikkomaisen näköinen. Just sellaisen kiinalaisen auton, joka on ostanut jonkun vanhan automallin piirustukset, joltain isolta automerkiltä ja lisännyt mukaan vähän omaa.

Tavallaanhan tämä on ihan ok, kun auto on myös edullisempi kuin monet muut sähköautot, mutta jos näin isoihin summiin mennään joka tapauksessa, niin kyllä haluan että auto miellyttää myös silmää.
 
Eihän nyt farkut oo sinnepäinkään kaikki samannäköisiä. Korin profiilissa, puskureissa, rengaskoossa, linjakkuudessa ja monessa muussa asiassa on hirveästi eroja ja tuo MG5 on juuri sellainen halvan ja laatikkomaisen näköinen. Just sellaisen kiinalaisen auton, joka on ostanut jonkun vanhan automallin piirustukset, joltain isolta automerkiltä ja lisännyt mukaan vähän omaa.

Tavallaanhan tämä on ihan ok, kun auto on myös edullisempi kuin monet muut sähköautot, mutta jos näin isoihin summiin mennään joka tapauksessa, niin kyllä haluan että auto miellyttää myös silmää.
Niin puhuin siis mg4:sta joka ei ole farkku ja tuon tyyppiset näyttää pääpiirteittäin samalta merkistä riippumatta, lähinnä takavaloilla jne tehdään eroja, siinä missä mg4 on hyvin agressiivisen näköinen.,

mg5 sit on sellanen perus jees normi auton näköinen miltä näyttää jokainen perus toyotakin.
 
Tuosta toimintamatkan ymmärtämisestä vielä, niin 80% akkukapasiteetilla (eli se mihin me arkisin ladataan) on toimintamatka tälläinen, eli täydellä akulla noin 100-120km enemmän. Aika harva ei tuolla säteellä pysähdy pitämään taukoa missään.
IMG_0351.jpeg
 
Tuosta toimintamatkan ymmärtämisestä vielä, niin 80% akkukapasiteetilla (eli se mihin me arkisin ladataan) on toimintamatka tälläinen, eli täydellä akulla noin 100-120km enemmän. Aika harva ei tuolla säteellä pysähdy pitämään taukoa missään.
Näytä liitetiedosto 11591
Tauko, kyllä. 40-60 minuutin tauko, ei

Olin tietoineni aikaisemmin väärässä että laturi on se merkitsevä, mutta se onkin auton ominaisuudet, jotka merkitsee. Joten kyllä jatkossa sähköauton ostoa miettiessä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se kuinka vauhdikkaasti auto ottaa latausta sisään.

Meidän aika normisetti on se, että kun Helsingistä lähdetään, niin Jyväskylän tienoilla (ehkä vähän ennen) vessatauko, jossa napataan huoltoasemalta purtavaa mukaan. Tankata ei tässä kohtaa tietenkään vielä tarvitse. Pysähdyksen kesto jokusen minuutin. Seuraava pysähdys sitten jossain lähellä Oulua. Ehkä on jo tankattava, mutta silloinkin tankkaus --> vessa ---> syömiset mukaan. Tuota väliä kun suhaa niin usein, niin ei todellakaan halua pysähtyä 40-60 minuutiksi. Eikä tehdä myöskään kovin montaa pysähdystä.
 
Ylös Bottom