Omenanraato
Well-Known Member
Teslalla on 130kw latureita ja 250kw latureita, kun taas esim k-lataus ja ABC lataus on useimmiten 150kw. Teslan 250kw laturi antaa ehkä 0-30% välillä tuota nopeutta jonka jälkeen se tippuu suunnilleen samoihin kuin k ja ABC laturitkin. Sit on vielä kalliimpia nopeampia ionityjä ja todella kalliita Rechargen latureita jotka on kans usein 150-300kw. Eli kyllä tuo mun puhuma nopeus pätee aikalailla peruslataamiseen. Me käytetään mieluiten juuri noita kolmea nopeuden ja hinnan vuoksi. K-lataus on 33c/kw ja ABC:lla 34c/kw, teslalla riippuen paikasta ja kellonajasta 23-34c/kw. Teslan latureista isoa osaa (uudet aina tovin vain teslan käytössä) voi ladata muillakin kuin teslalla, mutta käsittääkseni pitää maksaa lähes kaksinkertaista hintaa, joka tosin silti halvempi kuin esim rechargerin asemilla.Kaikki tämä on hienoa, mutta se juuri vaatii sen latausinfran, joka onneksi alkaa olemaan hyvällä tolalla. Sitten on vielä erikseen otettava huomioon, että Teslan oma laturi lataa aika paljon rivakammin kuin joku perus bensa-aseman laturi. En sano, etteikö pysähdys silti olisi riittävä, mutta se on käsitykseni mukaan ihan eri vetää Teslan omalla laturilla kuin jollain muulla. Ja muun merkkiset autot ei taida noista Teslan latureista edes pystyä lataamaan.
Korjaa toki jos olen tietoineni väärässä.
Nopeita latureita joilla tuollainen ”auto odottaa ihmisiä takaisin autolle” tyyppisiä latauksia voi tehdä alkaa olemaan niin paljon, etten itse oikein enää keksi tilannetta missä ne ei riittäisi reissun päällä:

Sit taas jos tulee joku erikoiskeissi että virta oikeasti loppu ja sitä on saatava nopeudesta huolimatta jollain konstein, niin hitaat laturit mukaanlukien Suomen kattavuus on todella kovalla tasolla nykyisin.

Sanoisin että vielä on isompi ongelma se, että nuo halvemman pään autot ei kykene ottamaan sitä virtaa tarpeeksi nopeasti. Esim meillä teslan maksimi on se 250kw, kun taas vaikkapa Mg4 on vain 70kw, joka kyllä sit jo nostaa äkkiä pysähdyksen kestoksi 40-60min, siinä missä teslalla menee 5-20min.
Tuo on vähän se mistä mun mielestä ei kauheasti oo puhuttu. Aina ne mainitaan mutta ei sitä ymmärrä ennen kuin itse kokee, kun en minä ainakaan tiennyt mitä latausnopeus käytännön elämässä tarkottaa. Teslan nopea lataus tarkottaa sitä ettet ehdi vessassa käymään, kun monen muun merkin kohdalla ehdit syömään ruoan paikanpäällä. Mutta tässä taas tullaan siihen, että jos käyt kaks kertaa vuodessa Lapissa ni tolla ei oo merkitystä. Kotona ladatessa auto on täynnä kuitenkin aina. Eli aika harvalle tuo hitaampi pikalatauskaan näkyy elämässä juuri koskaan.
edit: myös sellanen tuli mieleen mitä en itse ennakkoon ollut sisäistänyt, siinä missä diesel tankattiin reissussa täyteen, niin sähköautoa ei kannata edes ladata täyteen. Nimittäin se akku latautuu nopeasti vain noin 0-70% välillä jonka jälkeen hidastuu. Jos toimintamatka on vaikka 500km, niin taukoja pidettävä kuitenkin 300-400km välein. On huomattavasti nopeampaa ladata tauon ajan nopeasti tyhjää akkua, kuin jäädä odottelemaan täyttä akkua. Eli jos vaikka Lappiin menee ja tarvitsee yhden täyden latauksen matkalla, niin sen 45min istuskelun sijasta pitää kaksi vessataukoa ja siinä ajassa saa ladattua saman määrän.
Viimeksi muokattu: