Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kaikki tämä on hienoa, mutta se juuri vaatii sen latausinfran, joka onneksi alkaa olemaan hyvällä tolalla. Sitten on vielä erikseen otettava huomioon, että Teslan oma laturi lataa aika paljon rivakammin kuin joku perus bensa-aseman laturi. En sano, etteikö pysähdys silti olisi riittävä, mutta se on käsitykseni mukaan ihan eri vetää Teslan omalla laturilla kuin jollain muulla. Ja muun merkkiset autot ei taida noista Teslan latureista edes pystyä lataamaan.

Korjaa toki jos olen tietoineni väärässä.
Teslalla on 130kw latureita ja 250kw latureita, kun taas esim k-lataus ja ABC lataus on useimmiten 150kw. Teslan 250kw laturi antaa ehkä 0-30% välillä tuota nopeutta jonka jälkeen se tippuu suunnilleen samoihin kuin k ja ABC laturitkin. Sit on vielä kalliimpia nopeampia ionityjä ja todella kalliita Rechargen latureita jotka on kans usein 150-300kw. Eli kyllä tuo mun puhuma nopeus pätee aikalailla peruslataamiseen. Me käytetään mieluiten juuri noita kolmea nopeuden ja hinnan vuoksi. K-lataus on 33c/kw ja ABC:lla 34c/kw, teslalla riippuen paikasta ja kellonajasta 23-34c/kw. Teslan latureista isoa osaa (uudet aina tovin vain teslan käytössä) voi ladata muillakin kuin teslalla, mutta käsittääkseni pitää maksaa lähes kaksinkertaista hintaa, joka tosin silti halvempi kuin esim rechargerin asemilla.

Nopeita latureita joilla tuollainen ”auto odottaa ihmisiä takaisin autolle” tyyppisiä latauksia voi tehdä alkaa olemaan niin paljon, etten itse oikein enää keksi tilannetta missä ne ei riittäisi reissun päällä:
IMG_0334.png

Sit taas jos tulee joku erikoiskeissi että virta oikeasti loppu ja sitä on saatava nopeudesta huolimatta jollain konstein, niin hitaat laturit mukaanlukien Suomen kattavuus on todella kovalla tasolla nykyisin.
IMG_0335.png

Sanoisin että vielä on isompi ongelma se, että nuo halvemman pään autot ei kykene ottamaan sitä virtaa tarpeeksi nopeasti. Esim meillä teslan maksimi on se 250kw, kun taas vaikkapa Mg4 on vain 70kw, joka kyllä sit jo nostaa äkkiä pysähdyksen kestoksi 40-60min, siinä missä teslalla menee 5-20min.

Tuo on vähän se mistä mun mielestä ei kauheasti oo puhuttu. Aina ne mainitaan mutta ei sitä ymmärrä ennen kuin itse kokee, kun en minä ainakaan tiennyt mitä latausnopeus käytännön elämässä tarkottaa. Teslan nopea lataus tarkottaa sitä ettet ehdi vessassa käymään, kun monen muun merkin kohdalla ehdit syömään ruoan paikanpäällä. Mutta tässä taas tullaan siihen, että jos käyt kaks kertaa vuodessa Lapissa ni tolla ei oo merkitystä. Kotona ladatessa auto on täynnä kuitenkin aina. Eli aika harvalle tuo hitaampi pikalatauskaan näkyy elämässä juuri koskaan.

edit: myös sellanen tuli mieleen mitä en itse ennakkoon ollut sisäistänyt, siinä missä diesel tankattiin reissussa täyteen, niin sähköautoa ei kannata edes ladata täyteen. Nimittäin se akku latautuu nopeasti vain noin 0-70% välillä jonka jälkeen hidastuu. Jos toimintamatka on vaikka 500km, niin taukoja pidettävä kuitenkin 300-400km välein. On huomattavasti nopeampaa ladata tauon ajan nopeasti tyhjää akkua, kuin jäädä odottelemaan täyttä akkua. Eli jos vaikka Lappiin menee ja tarvitsee yhden täyden latauksen matkalla, niin sen 45min istuskelun sijasta pitää kaksi vessataukoa ja siinä ajassa saa ladattua saman määrän.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, hyvää tieto siinä yllä.
Tuo on vähän se mistä mun mielestä ei kauheasti oo puhuttu. Aina ne mainitaan mutta ei sitä ymmärrä ennen kuin itse kokee, kun en minä ainakaan tiennyt mitä latausnopeus käytännön elämässä tarkottaa. Teslan nopea lataus tarkottaa sitä ettet ehdi vessassa käymään, kun monen muun merkin kohdalla ehdit syömään ruoan paikanpäällä. Mutta tässä taas tullaan siihen, että jos käyt kaks kertaa vuodessa Lapissa ni tolla ei oo merkitystä. Kotona ladatessa auto on täynnä kuitenkin aina. Eli aika harvalle tuo hitaampi pikalatauskaan näkyy elämässä juuri koskaan.
Niin, tuo 40-60 min pysähdys on jo pitkä stoppi. Ei tehdä sellaisia käytännössä ikinä, kun ajetaan yhtään mihinkään kauemmas.

Sellainen on muuten myös ihan varteenotettava seikka, että miten taloyhtiö hoitaa sähköautojen latauksen. Näin rivarissa asuessa se ei ole ihan sama kuin omakotitalossa omalla sähköllä piuha aina kiinni periaatteella. Meillä on taloyhtiössä latausvalmius tehty, mutta varsinaiset mittarit vielä autopaikoilta puuttuu. Sitten jos ja kun mittarit tulee, niin siinähän lataillaan taloyhtiön sähköä joka sitten jyvitetään tietylle autopaikalle ja maksaa tietyn verran. Kun meidän taloyhtiössä noita lataustolppia ei vielä ole, niin ei tarkempaa tietoa miten käytännössä toimii ja mitä maksaa.
 
Kiitos, hyvää tieto siinä yllä.

Niin, tuo 40-60 min pysähdys on jo pitkä stoppi. Ei tehdä sellaisia käytännössä ikinä, kun ajetaan yhtään mihinkään kauemmas.

Sellainen on muuten myös ihan varteenotettava seikka, että miten taloyhtiö hoitaa sähköautojen latauksen. Näin rivarissa asuessa se ei ole ihan sama kuin omakotitalossa omalla sähköllä piuha aina kiinni periaatteella. Meillä on taloyhtiössä latausvalmius tehty, mutta varsinaiset mittarit vielä autopaikoilta puuttuu. Sitten jos ja kun mittarit tulee, niin siinähän lataillaan taloyhtiön sähköä joka sitten jyvitetään tietylle autopaikalle ja maksaa tietyn verran. Kun meidän taloyhtiössä noita lataustolppia ei vielä ole, niin ei tarkempaa tietoa miten käytännössä toimii ja mitä maksaa.
Joo noi on tosiaan sit oma ongelmansa. Rivarit usein on sellasia missä auton saa ns oman oven eteen, jolloin voit asentaa oman laturin siihen. Sit rivarit/kerrostalot missä oma parkkis ja sähkötolpat valmiina ni riippuu pitkälti sit asukkaista ja taloyhtiön asenteista. Tiedän tapauksia missä taloyhtiö tehnyt valmiuden sähköautoille suoraan. Toisaalta tiedän missä sähköauton latausta varten tolpan sai uusia omakustanteisesti. Sit on niitä mitkä ei suostu ollenkaan.

Hurjin tilanne kaupungissa missä joudut autoa pitämään kadunvarressa. Silloin saa sit aina miettiä missä käyt kaupassa jne et saa ladattua jos ei töissä pysty lataamaan. Silloin jos koskaan tulee latausnopeus tärkeäksi, mutta se ei sit enää ainakaan itselle maistuis. Varsinkin kun nuo akut ei tykkää pikalatauksesta. Jos aikoo itse pitää autoa useita vuosia niin parempi ois ladata mahdollisimman paljon kotoa hitaasti.
 
Ihan kivan näköinen Tesla, ei siinä mitään. Toivottavasti sattui hyvä yksilö kohdalle. Jonkun verran on tullut automaailmaa ja sen uutisia seurattua viime vuosina ja Teslahan on ollut otsikoissa useammankin kerran vähän ikävämpien asioiden takia. Ei tästä nyt kovin montaa vuotta ole, kun firman huoltojonoja kauhisteltiin. Uutisissa oli juttua, että autoja seisoi huoltoliikkeiden pihoissa helposti viikkoja, jopa kuukausia, kun sattui ongelmia eteen. Toivottavasti ovat saaneet tuota parannettua huomattavasti. Toinen elävä muistikuva mielessä on Teslojen maalipinta. Pari vuotta takaperin tuli eteen aika surullisen näköisiä kuvia silloin parin vuoden ikäisestä yksilöstä, jossa oli maali alkanut ihan normiajossa hilseilemään irti. Kohtana taisi olla ovien sisäpinnoilta korin puoleisten saranoiden läheisyydestä. Toivottavasti ovat saaneet noiden asioiden tiimoilta laatua parannettua.

Meilläkin on luhtitalon parkkipaikalle tullut viimeisen vuoden aikana pari latauspaikkaa, joista toinen on nyt vakiokäytössä naapurilla. Muutaman kerran ollaan pihalla autokeskustelua käyty ja on todennut, että kyllä reissut suunnittelemista vaatii, kun auton maksimirange on kesäkeleillä noin 500 km. Totesi myös, että tuo taloyhtiön tarjoama peruslataustolppa antaa 'yön aikana', eli siis alkuillasta aamuun noin 14 tunnissa, sellaiset 250 km rangea, että tyhjästä täyteen saa kyllä latailla sitten useammankin yön. Latailee kuulemma enimmäkseen töissä juuri sen takia.

Itselle juuri tuon hitaan latauksen takia sähköautot eivät ole mikään vaihtoehto, vaikka en kovin paljon ajakaan. Vuodessa tulee joku vajaa kymppitonni mittariin. En vaan halua, enkä jaksa, suunnitella aikataulujani noin minuutilleen auton kanssa. Ladata nyt autoa 'vuorokausi putkeen' kotipihassa, tai kaksi yötä, ei vaan kolahda itselle ollenkaan, kun on tottunut siihen, että parin viikon välein tankkaa asemalla 5 minuuttia ja sitten saa taas ilman kyttäilyä ajella. Kaupan parkkipaikallakin saa laittaa sopivaan tyhjään ruutuun, eikä tarvitse toivoa pääsevänsä lataustolpalle just silloin, kun on viikoittaisen kauppareissun aika.

Kyllähän sähköautot varmasti osalle ovat toimivia ja sopivia välineitä, mutta omalla kohdalla ei vielä olla läheskään siinä pisteessä.
 
Ihan kivan näköinen Tesla, ei siinä mitään. Toivottavasti sattui hyvä yksilö kohdalle. Jonkun verran on tullut automaailmaa ja sen uutisia seurattua viime vuosina ja Teslahan on ollut otsikoissa useammankin kerran vähän ikävämpien asioiden takia. Ei tästä nyt kovin montaa vuotta ole, kun firman huoltojonoja kauhisteltiin. Uutisissa oli juttua, että autoja seisoi huoltoliikkeiden pihoissa helposti viikkoja, jopa kuukausia, kun sattui ongelmia eteen. Toivottavasti ovat saaneet tuota parannettua huomattavasti. Toinen elävä muistikuva mielessä on Teslojen maalipinta. Pari vuotta takaperin tuli eteen aika surullisen näköisiä kuvia silloin parin vuoden ikäisestä yksilöstä, jossa oli maali alkanut ihan normiajossa hilseilemään irti. Kohtana taisi olla ovien sisäpinnoilta korin puoleisten saranoiden läheisyydestä. Toivottavasti ovat saaneet noiden asioiden tiimoilta laatua parannettua.
Itse en tiedä Teslan laadusta tai laaduttomuudesta mitään, mutta kaveri sanoi kerran hyvin: "Tesla osaa tehdä softaa, mutta saksalaiset osaa tehdä autoja". Tämä oli juurikin viittaus tuohon BMW i5 Touringiin, kun puhuttiin tulevista farmarimallisista sähköautoista.

Tesla on uusi automerkki verrattuna moniin perinteisiin automerkkeihin. Tämä voi olla hyvä asia nopean kehityksen ja uusien innovaatioiden kannalta, mutta samalla laatu ei välttämättä ole perinteisten automerkkien kokemuksen tuoman varmuuden tasolla. Tesla sai myös tosi hyvän varaslähdön sähköautojen maailmaan ja muut kurovat nyt tätä kiinni. Isot laivat kääntyvät hitaammin kuin pieni moottorivene, mutta sitten kun kääntyvät, niin tilanne voi olla ihan toinen. Nythän aletaan olla itseasiassa siinä pisteessä, jossa automerkit tekevät isoja päätöksiä malliensa suhteen. Kuinka lähellä oikeasti ollaan sitä että esim. jonkun kokoluokan automallista tietyltä automerkiltä ei enää kohta saakaan polttomoottorilla toimivaa versiota?
 
Siis mitä, MG on todella tyylikäs Lamborghini-kopio!

Näytä liitetiedosto 11590
Vastaan, vaikka sarkasmitutka värähtääkin.

Edestä ihan ok, mutta mitä pidemmälle kiertää auton taakse sen rumemmaksi muuttuu. :)

Lisäksi ihan liian pienet pyörät auton pyöräkoteloihin nähden(tämä onneksi lisäinvestoinilla korjattavissa) sekä jostain syystä kauhean korkea (lue: ruman näköinen) maavara. Toki sekin korjattavissa, mutta jälleen menee lisää rahaa.

Edullinen sähköauto on tässä tapauksessa myös halvan näköinen, eikä millään lailla hyvällä tavalla.
 
Aika harva auto näyttää hyvältä oranssina. Vihreänä versiona tuo MG on minusta ihan kivan näköinen. Tulee vähän ranskalaiset hatchbackit mieleen.
 
Joo värähti oikeaan suuntaan Dragonfly. Noita nähnyt paljon livena päivittäin ja edestä tosiaan ihan menevän näköinen, mutta siihen se sitten jääkin.
 
Ihan kivan näköinen Tesla, ei siinä mitään. Toivottavasti sattui hyvä yksilö kohdalle. Jonkun verran on tullut automaailmaa ja sen uutisia seurattua viime vuosina ja Teslahan on ollut otsikoissa useammankin kerran vähän ikävämpien asioiden takia. Ei tästä nyt kovin montaa vuotta ole, kun firman huoltojonoja kauhisteltiin. Uutisissa oli juttua, että autoja seisoi huoltoliikkeiden pihoissa helposti viikkoja, jopa kuukausia, kun sattui ongelmia eteen. Toivottavasti ovat saaneet tuota parannettua huomattavasti. Toinen elävä muistikuva mielessä on Teslojen maalipinta. Pari vuotta takaperin tuli eteen aika surullisen näköisiä kuvia silloin parin vuoden ikäisestä yksilöstä, jossa oli maali alkanut ihan normiajossa hilseilemään irti. Kohtana taisi olla ovien sisäpinnoilta korin puoleisten saranoiden läheisyydestä. Toivottavasti ovat saaneet noiden asioiden tiimoilta laatua parannettua.

Meilläkin on luhtitalon parkkipaikalle tullut viimeisen vuoden aikana pari latauspaikkaa, joista toinen on nyt vakiokäytössä naapurilla. Muutaman kerran ollaan pihalla autokeskustelua käyty ja on todennut, että kyllä reissut suunnittelemista vaatii, kun auton maksimirange on kesäkeleillä noin 500 km. Totesi myös, että tuo taloyhtiön tarjoama peruslataustolppa antaa 'yön aikana', eli siis alkuillasta aamuun noin 14 tunnissa, sellaiset 250 km rangea, että tyhjästä täyteen saa kyllä latailla sitten useammankin yön. Latailee kuulemma enimmäkseen töissä juuri sen takia.

Itselle juuri tuon hitaan latauksen takia sähköautot eivät ole mikään vaihtoehto, vaikka en kovin paljon ajakaan. Vuodessa tulee joku vajaa kymppitonni mittariin. En vaan halua, enkä jaksa, suunnitella aikataulujani noin minuutilleen auton kanssa. Ladata nyt autoa 'vuorokausi putkeen' kotipihassa, tai kaksi yötä, ei vaan kolahda itselle ollenkaan, kun on tottunut siihen, että parin viikon välein tankkaa asemalla 5 minuuttia ja sitten saa taas ilman kyttäilyä ajella. Kaupan parkkipaikallakin saa laittaa sopivaan tyhjään ruutuun, eikä tarvitse toivoa pääsevänsä lataustolpalle just silloin, kun on viikoittaisen kauppareissun aika.

Kyllähän sähköautot varmasti osalle ovat toimivia ja sopivia välineitä, mutta omalla kohdalla ei vielä olla läheskään siinä pisteessä.
Ei normi pistorasialla kannata alkaa autoa latailee. Meillö voimavirrasta tulee akku täyteen noin neljässä tunnissa ja arkena autoa lataillaan 20-80 välillä, jolloin puhutaan selvästi pienemmästä ajasta. Tuon kanssa nimenomaan kaiken suunnittelun saanut nyt unohtaa kun akussa aina virtaa, toisin kuin dieselillä jossa aina tankki tyhjänä ku kukaan ei halunnu/jaksanu tankille ajaa

Mitä pitkiin reissuihin tulee, niin esim tesla näyttää missä kannattaa pysähtyä ja kauanko olla pysähdyksissä. Kuten aikaisemmin jo sanoin niin väkisinkin sen 5h sisällä pakko pitää vähintään vessatauko jonka aikana tulee taas rangea siten, että pakko pitää tauko ennen kuin akku loppuu. 500km range on jo sen 100-200km enemmän kuin realistisesti 99% ihmisistä tarvitsee koskaan.

Latausverkko on myös niin massiivinen, että en ole nähnyt vielä yhtään paikkaa missä ois ees puolet paikoista käytöistä. Kaiken lisäksi auton navi näyttää myös suoraan onko paikat käytössä vai ei, samoin kuin kännysoftat.

Mut ei siinä, sanoinkin vissiin aikaisemmin että tuo oli se isoin epäilys itsellä ja siksi otin auton pitkällä rangella ja nyt kun käytännön tasolla tehty pitkää matkaa, arkiajoa jne, niin 500km rangella ei tee mitään. Käytännössä pitäisi ilman yhtään pysähdystä ajaa noin 6,5h jotta akku olisi täysin tyhjä. Silti vessa käynnillä akkua riittää taas sadoiksi kilsoiksi.

Ja mitä tulee teslan huoltoon niin nykyisin ne kuluvat osat löytyy myös tarvikkeena ja voi korjata muualla. Itselläkin teslan takuu loppu ja pari vuotta autoliikkeen takuuta voimassa ja heilläkin yhteistyökumppanina muu kuin tesla.
Hyvänä esimerkkinä alustan tukivarret. Teslalla yli 700e kpl, kun muualta sama 75e.

En ihan vapaaehtoisesti teslan huoltoon sotkeudu, mutta jos sotkeudunkin niin ranger ajaa pihalle ja korjaa siinä, ja jos ei ni vien Turkuun, enkä pk seudulle vetokujalle missä homma ei oo koskaan toiminu.

edit: ja noi isoimmat ongelmat oli S mallissa jotka jo korjattu ja tuossa omassa autossa takuun aikana korjattu ne mitä tuossa isommin voi ees olla.

Noi tukivarret sieltä menee ekana, mutta nekin ajattelin tilata ennakkoon jossain välissä odottamaan.
Vastaan, vaikka sarkasmitutka värähtääkin.

Edestä ihan ok, mutta mitä pidemmälle kiertää auton taakse sen rumemmaksi muuttuu. :)

Lisäksi ihan liian pienet pyörät auton pyöräkoteloihin nähden(tämä onneksi lisäinvestoinilla korjattavissa) sekä jostain syystä kauhean korkea (lue: ruman näköinen) maavara. Toki sekin korjattavissa, mutta jälleen menee lisää rahaa.

Edullinen sähköauto on tässä tapauksessa myös halvan näköinen, eikä millään lailla hyvällä tavalla.
Mun silmissä ton mallityypin autot on kaikki lähes identtisen näköisiä ja todella tylsiä. MG on todella todella virkistävä poikkeus tähän, jopa sen hämmentävän takaspoileri ratkaisun osalta. Nimenomaan oranssina toi on todella jees kun vähän silmä tottuu. Pitkän aikaa tosissani harkitsin tuota, mutta liian pieni oli. Sit mg5 ois farkku ja tosi jees, mutta perustuu vanhempaan 2017 tekniikkaan, joten lopulta sit päädyin siksi teslaan.
 
Mun silmissä ton mallityypin autot on kaikki lähes identtisen näköisiä ja todella tylsiä. MG on todella todella virkistävä poikkeus tähän, jopa sen hämmentävän takaspoileri ratkaisun osalta. Nimenomaan oranssina toi on todella jees kun vähän silmä tottuu. Pitkän aikaa tosissani harkitsin tuota, mutta liian pieni oli. Sit mg5 ois farkku ja tosi jees, mutta perustuu vanhempaan 2017 tekniikkaan, joten lopulta sit päädyin siksi teslaan.
Eihän nyt farkut oo sinnepäinkään kaikki samannäköisiä. Korin profiilissa, puskureissa, rengaskoossa, linjakkuudessa ja monessa muussa asiassa on hirveästi eroja ja tuo MG5 on juuri sellainen halvan ja laatikkomaisen näköinen. Just sellaisen kiinalaisen auton, joka on ostanut jonkun vanhan automallin piirustukset, joltain isolta automerkiltä ja lisännyt mukaan vähän omaa.

Tavallaanhan tämä on ihan ok, kun auto on myös edullisempi kuin monet muut sähköautot, mutta jos näin isoihin summiin mennään joka tapauksessa, niin kyllä haluan että auto miellyttää myös silmää.
 
Eihän nyt farkut oo sinnepäinkään kaikki samannäköisiä. Korin profiilissa, puskureissa, rengaskoossa, linjakkuudessa ja monessa muussa asiassa on hirveästi eroja ja tuo MG5 on juuri sellainen halvan ja laatikkomaisen näköinen. Just sellaisen kiinalaisen auton, joka on ostanut jonkun vanhan automallin piirustukset, joltain isolta automerkiltä ja lisännyt mukaan vähän omaa.

Tavallaanhan tämä on ihan ok, kun auto on myös edullisempi kuin monet muut sähköautot, mutta jos näin isoihin summiin mennään joka tapauksessa, niin kyllä haluan että auto miellyttää myös silmää.
Niin puhuin siis mg4:sta joka ei ole farkku ja tuon tyyppiset näyttää pääpiirteittäin samalta merkistä riippumatta, lähinnä takavaloilla jne tehdään eroja, siinä missä mg4 on hyvin agressiivisen näköinen.,

mg5 sit on sellanen perus jees normi auton näköinen miltä näyttää jokainen perus toyotakin.
 
Tuosta toimintamatkan ymmärtämisestä vielä, niin 80% akkukapasiteetilla (eli se mihin me arkisin ladataan) on toimintamatka tälläinen, eli täydellä akulla noin 100-120km enemmän. Aika harva ei tuolla säteellä pysähdy pitämään taukoa missään.
IMG_0351.jpeg
 
Tuosta toimintamatkan ymmärtämisestä vielä, niin 80% akkukapasiteetilla (eli se mihin me arkisin ladataan) on toimintamatka tälläinen, eli täydellä akulla noin 100-120km enemmän. Aika harva ei tuolla säteellä pysähdy pitämään taukoa missään.
Näytä liitetiedosto 11591
Tauko, kyllä. 40-60 minuutin tauko, ei

Olin tietoineni aikaisemmin väärässä että laturi on se merkitsevä, mutta se onkin auton ominaisuudet, jotka merkitsee. Joten kyllä jatkossa sähköauton ostoa miettiessä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se kuinka vauhdikkaasti auto ottaa latausta sisään.

Meidän aika normisetti on se, että kun Helsingistä lähdetään, niin Jyväskylän tienoilla (ehkä vähän ennen) vessatauko, jossa napataan huoltoasemalta purtavaa mukaan. Tankata ei tässä kohtaa tietenkään vielä tarvitse. Pysähdyksen kesto jokusen minuutin. Seuraava pysähdys sitten jossain lähellä Oulua. Ehkä on jo tankattava, mutta silloinkin tankkaus --> vessa ---> syömiset mukaan. Tuota väliä kun suhaa niin usein, niin ei todellakaan halua pysähtyä 40-60 minuutiksi. Eikä tehdä myöskään kovin montaa pysähdystä.
 
Tauko, kyllä. 40-60 minuutin tauko, ei

Olin tietoineni aikaisemmin väärässä että laturi on se merkitsevä, mutta se onkin auton ominaisuudet, jotka merkitsee. Joten kyllä jatkossa sähköauton ostoa miettiessä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se kuinka vauhdikkaasti auto ottaa latausta sisään.

Meidän aika normisetti on se, että kun Helsingistä lähdetään, niin Jyväskylän tienoilla (ehkä vähän ennen) vessatauko, jossa napataan huoltoasemalta purtavaa mukaan. Tankata ei tässä kohtaa tietenkään vielä tarvitse. Pysähdyksen kesto jokusen minuutin. Seuraava pysähdys sitten jossain lähellä Oulua. Ehkä on jo tankattava, mutta silloinkin tankkaus --> vessa ---> syömiset mukaan. Tuota väliä kun suhaa niin usein, niin ei todellakaan halua pysähtyä 40-60 minuutiksi. Eikä tehdä myöskään kovin montaa pysähdystä.
Itselläkin juuri tuo sama , että päämäärään on mukava päästä mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman vähillä pysähdyksillä. Siksipä nykyisellä akkuteknologialla jää nuo sähköautot vielä muille niitä haluaville.
 
Onnittelut uuden auton hankinnasta. :)

Kuten sanotkin, niin nuo ominaisuudet ei varsinaisesti sähköön liity. Meidän 2021 vuoden selvästi halvemman hintaluokan Ford tekee myös melkein kaikki nämä jutut. Pysyy kaistalla, vaihtaa nopeudet itse, jarruttaa, pitää turvavälin. Eipä siinä ihan hirveästi tarvitse itse ajaa. Se tosin on selvää ettei vuoden 2012 Citikassa varmastikaan ollut näitä ominaisuuksia, mutta tosi monissa uusissa autoissa on.

Mitä tulee sähköautoiluun, niin kyllä täälläkin kiinnostusta on, mutta ovat vielä olleet niin kalliita. Teslojen hinnat taisivat hetki sitten tippua noin yleisesti, mikä on huippujuttu. Meillä yksi "ongelma" on koira. Se melkein vaatii farmarimallista autoa ja niitä on tähän mennessä ollut vähän huonosti sähköisinä. Tosin sieltä on tulossa Bemarilta kolmos- ja vitossarjalaiset Touring mallit täysin sähköisinä. i5 Touring ensi vuonna. Volkkarilta on myös tulossa farmarimallinen sähköauto ensi vuonna. Kuin myös Audilta ja Opelilta, joten mahdolliset vaihtoehdot ainakin lisääntyvät. Toivottavasti myös hinnat tulevat vähän alaspäin.
Teslan Model Y:n mahtuu koira, isompikin, kyytiin todella mallikkaasti. Nuo tilat noissa on oikeasti aika valtavat siihen nähden miltä ne ulospäin näyttää.

Ite ajelen 2022 vuoden Kia e-Nirolla ja sinnekkin on tommonen Labradorinnoutajan kokonen koira mahtunut nätisti ja siinä on kuitenkin yli 2x pienempi tavaratila, kun vaikkapa Model Y:ssä. Samoin esim ID4 ja Skoda Enyaq on sen verran tilavia autoja, että varmasti mahtuu myös koira kyytiin. :)
 
Itselläkin juuri tuo sama , että päämäärään on mukava päästä mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman vähillä pysähdyksillä. Siksipä nykyisellä akkuteknologialla jää nuo sähköautot vielä muille niitä haluaville.
Joo, tosin tämän keskustelun perusteella esim. Tesla lataa aika vauhdilla, mutta MG ei. Uskaltaisin veikata että moni muukin halvemman pään sähköauto on hidas lataamaan, joten taas tullaan siihen hintakeskusteluun. Nopealla laskulla ollaan tänä vuonna käyty kahdesti Oulussa ja kerran Lapissa. Vielä Joulun pyhinä tulee varmasti yksi reissu. Jos tuossa joutuisi istuskelemaan huoltoasemilla useamman kymmentä minuuttia, saati tunnin, per pysähdys, niin olisihan se perseestä.

Sitten on tämä jo sivuttu aihe, eli taloyhtiössä asuvien ongelmat lataamisen kanssa. Se ei todellakaan ole jokaisessa paikassa "auto oven eteen ja piuhalla yöksi kiinni". Joten siinä sitten seuraava kysymysmerkki monelle.

Teslan Model Y:n mahtuu koira, isompikin, kyytiin todella mallikkaasti. Nuo tilat noissa on oikeasti aika valtavat siihen nähden miltä ne ulospäin näyttää.

Ite ajelen 2022 vuoden Kia e-Nirolla ja sinnekkin on tommonen Labradorinnoutajan kokonen koira mahtunut nätisti ja siinä on kuitenkin yli 2x pienempi tavaratila, kun vaikkapa Model Y:ssä. Samoin esim ID4 ja Skoda Enyaq on sen verran tilavia autoja, että varmasti mahtuu myös koira kyytiin. :)
Joo, eihän se missään vaiheessa ole ollut tilaongelma, vaan pikemminkin takakontin muoto ongelma. Jos takakontti ei ole niin sanotusti mallia ylös asti auki, niin eipä sinne voi koiraa laittaa. Tilaongelmat tulee vasta siinä, kun koiran lisäksi pitää mahtua muutakin mukaan, mutta ensin tietysti se, että takakontin muoto mahdollistaa koiran kuljetuksen mielellään tilanjakaja kalterin kera.

Tuo Kia näyttää tosiaan katumaasturin ja farkun välimallilta, joten sinne koira menisi kivasti. Samoin nuo muut mainitsemasi ovat noita katumaasturimallisia, joten kyllä, sillä koiraongelma ratkeaa. Toki mieluummin ottaisin perinteisemmän farmarimallin ja onneksi niitäkin on tulossa.
 
Tauko, kyllä. 40-60 minuutin tauko, ei

Olin tietoineni aikaisemmin väärässä että laturi on se merkitsevä, mutta se onkin auton ominaisuudet, jotka merkitsee. Joten kyllä jatkossa sähköauton ostoa miettiessä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se kuinka vauhdikkaasti auto ottaa latausta sisään.

Meidän aika normisetti on se, että kun Helsingistä lähdetään, niin Jyväskylän tienoilla (ehkä vähän ennen) vessatauko, jossa napataan huoltoasemalta purtavaa mukaan. Tankata ei tässä kohtaa tietenkään vielä tarvitse. Pysähdyksen kesto jokusen minuutin. Seuraava pysähdys sitten jossain lähellä Oulua. Ehkä on jo tankattava, mutta silloinkin tankkaus --> vessa ---> syömiset mukaan. Tuota väliä kun suhaa niin usein, niin ei todellakaan halua pysähtyä 40-60 minuutiksi. Eikä tehdä myöskään kovin montaa pysähdystä.
Kuten Omppu tuossa on sanonutkin niin ei noissa uudemmissa enää noin hidas lataus olekaan. Uudemmat lataa järkiään 10->80% jossain 15min.
Itselläkin juuri tuo sama , että päämäärään on mukava päästä mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman vähillä pysähdyksillä. Siksipä nykyisellä akkuteknologialla jää nuo sähköautot vielä muille niitä haluaville.
Ei kyllä meikäläisen perse kestä ajella yli 400 kilsaa yhtäsoittoa ilman pysähdystä ja vessataukoa. Mut tietty jos tykkää paahtaa niin sittenhän tuo ei toimi. :)
Joo, tosin tämän keskustelun perusteella esim. Tesla lataa aika vauhdilla, mutta MG ei. Uskaltaisin veikata että moni muukin halvemman pään sähköauto on hidas lataamaan, joten taas tullaan siihen hintakeskusteluun. Nopealla laskulla ollaan tänä vuonna käyty kahdesti Oulussa ja kerran Lapissa. Vielä Joulun pyhinä tulee varmasti yksi reissu. Jos tuossa joutuisi istuskelemaan huoltoasemilla useamman kymmentä minuuttia, saati tunnin, per pysähdys, niin olisihan se perseestä.

Sitten on tämä jo sivuttu aihe, eli taloyhtiössä asuvien ongelmat lataamisen kanssa. Se ei todellakaan ole jokaisessa paikassa "auto oven eteen ja piuhalla yöksi kiinni". Joten siinä sitten seuraava kysymysmerkki monelle.


Joo, eihän se missään vaiheessa ole ollut tilaongelma, vaan pikemminkin takakontin muoto ongelma. Jos takakontti ei ole niin sanotusti mallia ylös asti auki, niin eipä sinne voi koiraa laittaa. Tilaongelmat tulee vasta siinä, kun koiran lisäksi pitää mahtua muutakin mukaan, mutta ensin tietysti se, että takakontin muoto mahdollistaa koiran kuljetuksen mielellään tilanjakaja kalterin kera.

Tuo Kia näyttää tosiaan katumaasturin ja farkun välimallilta, joten sinne koira menisi kivasti. Samoin nuo muut mainitsemasi ovat noita katumaasturimallisia, joten kyllä, sillä koiraongelma ratkeaa. Toki mieluummin ottaisin perinteisemmän farmarimallin ja onneksi niitäkin on tulossa.
Juu no Model Y:ssä tuo mallikin on sellainen, että aukeaa ylös asti ja tilaa on koiran lisäksi valtavasti kaikelle muullekkin. Tuo on oikeasti aika hämäävä tuo ulkoasu. :)
 
Meillä myös vaihtui auto alkukesästä. Sitä ennen (ja vieläkin) on toiveissa hankkia Polestar. Perheen koon vuoksi Polestar 2:n takaboksi oli meidän käyttöön liian pieni, ja Polestar 3 meni taas budjetin yli reippaasti (kuten myös Volvon täyssähköiset perheautot). Teslaa ei meidän perheeseen tule monestakaan syystä, ja yksi niistä on se, ettei se näytä Volvolta ( " :) ") . Kompromissina tuli hankittua 2020 -vuoden lataushybridi Volvo V60 (awd). Suurinosa ajosta tapahtuu meillä kaupungin keskustassa, joten pienehkö 40km:n range riittää meillä vallan mainiosti, mutta kyllä polte täyssähköön on sen seurauksena vain kasvanut.

Ehkä tässä lastenrattaista ja turvaistuimista luovuttaessa saisi perheen isukki itselleen vähän maltillisemman kokoisen sähkö-sedanin.

Kuten Omppu tuossa on sanonutkin niin ei noissa uudemmissa enää noin hidas lataus olekaan. Uudemmat lataa järkiään 10->80% jossain 15min.
Juuri viime viikolla Twitterissä (en sano äksä!) joku pisti kuvan Teslastaan ja tekstin "Jyväskylä - Oulu, latausaika 3m 28s). Eli latausnopeus alkaa olla sitä luokkaa jo, että sähkärillä ei tarvitse istuskella kahvilla. Monet sähköautoilijat myös kertovat, että hyvä matkasuunnittelu iskostuu nopeasti selkärankaan ja latausasemilla tulee ladattua sen +100km kerralla, eikä polttityyliin tankata tyhjästä aina täyteen.
 
Kuten Omppu tuossa on sanonutkin niin ei noissa uudemmissa enää noin hidas lataus olekaan. Uudemmat lataa järkiään 10->80% jossain 15min.
Tämä on hyvä, mutta on kyllä otettava silti huomioon sähköauton ostoa mietiskellessä, kun kerran jotain erojakin on.
Ei kyllä meikäläisen perse kestä ajella yli 400 kilsaa yhtä soittoa ilman pysähdystä ja vessataukoa. Mut tietty jos tykkää paahtaa niin sittenhän tuo ei toimi. :)
Kun olen yksin liikenteessä, niin on tultu Helsinki - Oulu väli ilman pysähdystä jokusenkin kerran. Muuten, jopa Focuksen pienehkö bensatankki riittää tähän. Vaimon (ja koiran) kanssa se on sitten yleensä yhden tai kahden pysähdyksen taktiikka, mutta nopeita on pysähdykset.
Juu no Model Y:ssä tuo mallikin on sellainen, että aukeaa ylös asti ja tilaa on koiran lisäksi valtavasti kaikelle muullekin. Tuo on oikeasti aika hämäävä tuo ulkoasu. :)
Joo, Model Y:n viisto takaikkuna ja perä ei anna sellaista vaikutelmaa. Tosin jälleen kerran katumaasturimalli tuo lisää tilaa.

Jos unohdetaan hetkeksi hinta, niin kyllä minua silti enemmän kiinnostaa esim. BMW i5 Touring, VW ID.7 Estate, Skoda Octavia Combi EV, Audi A6 Avant e-tron ja niin edelleen. Perinteinen farmarimalli miellyttää enemmän silmää kuin nuo katumaasturit.

Tosin oli se tällä hetkellä mikä vaan, niin suurin osa on liian kalliita omaan budjettiin.
 
Ylös Bottom