-- ei jotenkin hotsita ostaa ensin 50k€:n autoa --
Omistaminen on kuitenkin taloudellisesti kyseenalainen ratkaisu, kun se synnyttää pitkäaikaisia kuluja ja riskin omaisuuden arvon laskusta. Todennäköisesti ostaisin jonkun alle 10 000 euron loppuun ajetun romun kuitenkin, kun ei ole riittävää tarvetta saada omaan käyttöön erikoisen hyvää autoa.
Jännästi auton ostamisessa ja omistamisessa mietitään heti viisinumeroisia summia sen sijaan että ostaisi sieltä toisesta päästä olevan auton. Lisäksi vähän nousee kulmakarva tuossa kohtaa kun/jos auto maksaa 10000e mutta on "loppuun ajettu romu". Millaisia käsityksiä ja kokemuksia teillä oikein on autoista?
Minulla on 2002 vuoden Nissan Primera, jossa on 260000 km mittarissa. Se maksoi 1100 euroa. Se ei tunnu loppuun ajetulta romulta vaikka vanha on ja pieniä ruoste täpliäkin löytyy jos alkaa tarkemmin katsomaan. Kuitenkin tekee sen mitä auton pitää: sillä pääsee paikasta A paikkaan B. Eikä maksa paljoa. Kaikki, siis ihan kaikki, kustantaa minulle alle 100e/kk. Tämä on excelillä laskettu viiden vuoden ajan kululaskelma jossa on bensat, huollot, renkaat, varaosat. Siis ihan kaikki. Siellä on myös hinta, mitä maksaa ajaa per km mutta sitä en jaksa nyt katsoa.
Ja mikä taas on kaiken huippu, niin ihmettelin ihan vasta kun lehden automainoksessa myytiin reilusti uudempia autoja, joissa on mittarissa paljon enemmän ja hintaa sitten se viisinumeroinen summa. Sentään taisivat olla ykkösellä alkavia hintoja mutta ihmettelin silti.
Mutta tiivistyksenä nyt vielä ainakin se, että eihän nyt 10000 euron maksava auto voi olla "loppuun ajettu romu" tai sitten on myyjä onnistunut kusemaan silmään ja kunnolla
![Big Grin :D :D](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png)
Eikä auton omistaminen ole siitä kiinni että ei ole laittaa siihen 50k. Olkoonkin että en minä auton ostamiseen kannusta jos sitä ei tarvitse, parempi vain jos voi olla ilman.
Jotenkin outoa ääripäätä siis minusta nuo kyseiset ajatukset
Tarjolla muuten oli myös 1999 vuoden Primera, jolla oli ajettu vain 140000 km ja hinta muistaakseni 1000 euroa.
Mutta ehkä ne kilometrit ei sitten merkkaakaan niin paljon mitä olen pääasiassa ns. automiesten puheista ymmärtänyt.
Polestar 2 on alunperin Volvo S60:n sähköprototyyppi, mutta irtaantui omaksi automerkikseen. Volvon tekniikkaahan ja varaosia Polestar 2 sisälsi alkuun hyvinkin paljon. Uudemmat pollet taas enemmän omia autoja, joskin pohjaratkaisu on edelleen se Volvon katumaasturien ja nykyisten sähköautojen.
Joku sumuinen käsitys tästä päässä kyllä olikin ja olen tainnut joskus asiaa jopa googlailla. Sen verran on samaa näköä.
On, tosin päivittäin ei kannata pikalatureilla ladata. Sen sähköautoyoutubettaja Bjørn testasi, ja sai pari vuoden aikana tuhottua Teslastaan 100km pois rangesta. Eli akustolle pikalataus ei tee hyvää.
Mutta wtf? Vasta täällä keskusteltiin puhelinten(?) kohdalla pikalatauksista ja minä toin esiin pelon pikalatauksen vaikutuksesta akkuun. Sain vastauksen että ei ole merkitystä. Miksi sitten autoissa on jos puhelimissa ei? Eri akkutekniikat? Mitä ihmettä?
Olinko sitten oikeassa akun kulumisen suhteen vai oliko siinä vain ajateltu puhelinten osalta asia niin "kertakäyttöisesti" että se puhelimen akku ei ehdi kulua jos vaihtaa puhelinta parin vuoden välein, mitä ei auton kanssa niin moni tee?