Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Tauko, kyllä. 40-60 minuutin tauko, ei

Olin tietoineni aikaisemmin väärässä että laturi on se merkitsevä, mutta se onkin auton ominaisuudet, jotka merkitsee. Joten kyllä jatkossa sähköauton ostoa miettiessä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se kuinka vauhdikkaasti auto ottaa latausta sisään.

Meidän aika normisetti on se, että kun Helsingistä lähdetään, niin Jyväskylän tienoilla (ehkä vähän ennen) vessatauko, jossa napataan huoltoasemalta purtavaa mukaan. Tankata ei tässä kohtaa tietenkään vielä tarvitse. Pysähdyksen kesto jokusen minuutin. Seuraava pysähdys sitten jossain lähellä Oulua. Ehkä on jo tankattava, mutta silloinkin tankkaus --> vessa ---> syömiset mukaan. Tuota väliä kun suhaa niin usein, niin ei todellakaan halua pysähtyä 40-60 minuutiksi. Eikä tehdä myöskään kovin montaa pysähdystä.
Itselläkin juuri tuo sama , että päämäärään on mukava päästä mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman vähillä pysähdyksillä. Siksipä nykyisellä akkuteknologialla jää nuo sähköautot vielä muille niitä haluaville.
 
Onnittelut uuden auton hankinnasta. :)

Kuten sanotkin, niin nuo ominaisuudet ei varsinaisesti sähköön liity. Meidän 2021 vuoden selvästi halvemman hintaluokan Ford tekee myös melkein kaikki nämä jutut. Pysyy kaistalla, vaihtaa nopeudet itse, jarruttaa, pitää turvavälin. Eipä siinä ihan hirveästi tarvitse itse ajaa. Se tosin on selvää ettei vuoden 2012 Citikassa varmastikaan ollut näitä ominaisuuksia, mutta tosi monissa uusissa autoissa on.

Mitä tulee sähköautoiluun, niin kyllä täälläkin kiinnostusta on, mutta ovat vielä olleet niin kalliita. Teslojen hinnat taisivat hetki sitten tippua noin yleisesti, mikä on huippujuttu. Meillä yksi "ongelma" on koira. Se melkein vaatii farmarimallista autoa ja niitä on tähän mennessä ollut vähän huonosti sähköisinä. Tosin sieltä on tulossa Bemarilta kolmos- ja vitossarjalaiset Touring mallit täysin sähköisinä. i5 Touring ensi vuonna. Volkkarilta on myös tulossa farmarimallinen sähköauto ensi vuonna. Kuin myös Audilta ja Opelilta, joten mahdolliset vaihtoehdot ainakin lisääntyvät. Toivottavasti myös hinnat tulevat vähän alaspäin.
Teslan Model Y:n mahtuu koira, isompikin, kyytiin todella mallikkaasti. Nuo tilat noissa on oikeasti aika valtavat siihen nähden miltä ne ulospäin näyttää.

Ite ajelen 2022 vuoden Kia e-Nirolla ja sinnekkin on tommonen Labradorinnoutajan kokonen koira mahtunut nätisti ja siinä on kuitenkin yli 2x pienempi tavaratila, kun vaikkapa Model Y:ssä. Samoin esim ID4 ja Skoda Enyaq on sen verran tilavia autoja, että varmasti mahtuu myös koira kyytiin. :)
 
Itselläkin juuri tuo sama , että päämäärään on mukava päästä mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman vähillä pysähdyksillä. Siksipä nykyisellä akkuteknologialla jää nuo sähköautot vielä muille niitä haluaville.
Joo, tosin tämän keskustelun perusteella esim. Tesla lataa aika vauhdilla, mutta MG ei. Uskaltaisin veikata että moni muukin halvemman pään sähköauto on hidas lataamaan, joten taas tullaan siihen hintakeskusteluun. Nopealla laskulla ollaan tänä vuonna käyty kahdesti Oulussa ja kerran Lapissa. Vielä Joulun pyhinä tulee varmasti yksi reissu. Jos tuossa joutuisi istuskelemaan huoltoasemilla useamman kymmentä minuuttia, saati tunnin, per pysähdys, niin olisihan se perseestä.

Sitten on tämä jo sivuttu aihe, eli taloyhtiössä asuvien ongelmat lataamisen kanssa. Se ei todellakaan ole jokaisessa paikassa "auto oven eteen ja piuhalla yöksi kiinni". Joten siinä sitten seuraava kysymysmerkki monelle.

Teslan Model Y:n mahtuu koira, isompikin, kyytiin todella mallikkaasti. Nuo tilat noissa on oikeasti aika valtavat siihen nähden miltä ne ulospäin näyttää.

Ite ajelen 2022 vuoden Kia e-Nirolla ja sinnekkin on tommonen Labradorinnoutajan kokonen koira mahtunut nätisti ja siinä on kuitenkin yli 2x pienempi tavaratila, kun vaikkapa Model Y:ssä. Samoin esim ID4 ja Skoda Enyaq on sen verran tilavia autoja, että varmasti mahtuu myös koira kyytiin. :)
Joo, eihän se missään vaiheessa ole ollut tilaongelma, vaan pikemminkin takakontin muoto ongelma. Jos takakontti ei ole niin sanotusti mallia ylös asti auki, niin eipä sinne voi koiraa laittaa. Tilaongelmat tulee vasta siinä, kun koiran lisäksi pitää mahtua muutakin mukaan, mutta ensin tietysti se, että takakontin muoto mahdollistaa koiran kuljetuksen mielellään tilanjakaja kalterin kera.

Tuo Kia näyttää tosiaan katumaasturin ja farkun välimallilta, joten sinne koira menisi kivasti. Samoin nuo muut mainitsemasi ovat noita katumaasturimallisia, joten kyllä, sillä koiraongelma ratkeaa. Toki mieluummin ottaisin perinteisemmän farmarimallin ja onneksi niitäkin on tulossa.
 
Tauko, kyllä. 40-60 minuutin tauko, ei

Olin tietoineni aikaisemmin väärässä että laturi on se merkitsevä, mutta se onkin auton ominaisuudet, jotka merkitsee. Joten kyllä jatkossa sähköauton ostoa miettiessä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se kuinka vauhdikkaasti auto ottaa latausta sisään.

Meidän aika normisetti on se, että kun Helsingistä lähdetään, niin Jyväskylän tienoilla (ehkä vähän ennen) vessatauko, jossa napataan huoltoasemalta purtavaa mukaan. Tankata ei tässä kohtaa tietenkään vielä tarvitse. Pysähdyksen kesto jokusen minuutin. Seuraava pysähdys sitten jossain lähellä Oulua. Ehkä on jo tankattava, mutta silloinkin tankkaus --> vessa ---> syömiset mukaan. Tuota väliä kun suhaa niin usein, niin ei todellakaan halua pysähtyä 40-60 minuutiksi. Eikä tehdä myöskään kovin montaa pysähdystä.
Kuten Omppu tuossa on sanonutkin niin ei noissa uudemmissa enään noin hidas lataus olekkaan. Uudemmat lataa järkiään 10->80% jossain 15min.
Itselläkin juuri tuo sama , että päämäärään on mukava päästä mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman vähillä pysähdyksillä. Siksipä nykyisellä akkuteknologialla jää nuo sähköautot vielä muille niitä haluaville.
Ei kyllä meikäläisen perse kestä ajella yli 400 kilsaa yhtäsoittoa ilman pysähdystä ja vessataukoa. Mut tietty jos tykkää paahtaa niin sittenhän tuo ei toimi. :)
Joo, tosin tämän keskustelun perusteella esim. Tesla lataa aika vauhdilla, mutta MG ei. Uskaltaisin veikata että moni muukin halvemman pään sähköauto on hidas lataamaan, joten taas tullaan siihen hintakeskusteluun. Nopealla laskulla ollaan tänä vuonna käyty kahdesti Oulussa ja kerran Lapissa. Vielä Joulun pyhinä tulee varmasti yksi reissu. Jos tuossa joutuisi istuskelemaan huoltoasemilla useamman kymmentä minuuttia, saati tunnin, per pysähdys, niin olisihan se perseestä.

Sitten on tämä jo sivuttu aihe, eli taloyhtiössä asuvien ongelmat lataamisen kanssa. Se ei todellakaan ole jokaisessa paikassa "auto oven eteen ja piuhalla yöksi kiinni". Joten siinä sitten seuraava kysymysmerkki monelle.


Joo, eihän se missään vaiheessa ole ollut tilaongelma, vaan pikemminkin takakontin muoto ongelma. Jos takakontti ei ole niin sanotusti mallia ylös asti auki, niin eipä sinne voi koiraa laittaa. Tilaongelmat tulee vasta siinä, kun koiran lisäksi pitää mahtua muutakin mukaan, mutta ensin tietysti se, että takakontin muoto mahdollistaa koiran kuljetuksen mielellään tilanjakaja kalterin kera.

Tuo Kia näyttää tosiaan katumaasturin ja farkun välimallilta, joten sinne koira menisi kivasti. Samoin nuo muut mainitsemasi ovat noita katumaasturimallisia, joten kyllä, sillä koiraongelma ratkeaa. Toki mieluummin ottaisin perinteisemmän farmarimallin ja onneksi niitäkin on tulossa.
Juu no Model Y:ssä tuo mallikin on sellainen, että aukeaa ylös asti ja tilaa on koiran lisäksi valtavasti kaikelle muullekkin. Tuo on oikeasti aika hämäävä tuo ulkoasu. :)
 
Meillä myös vaihtui auto alkukesästä. Sitä ennen (ja vieläkin) on toiveissa hankkia Polestar. Perheen koon vuoksi Polestar 2:n takaboksi oli meidän käyttöön liian pieni, ja Polestar 3 meni taas budjetin yli reippaasti (kuten myös Volvon täyssähköiset perheautot). Teslaa ei meidän perheeseen tule monestakaan syystä, ja yksi niistä on se, ettei se näytä Volvolta ( " :) ") . Kompromissina tuli hankittua 2020 -vuoden lataushybridi Volvo V60 (awd). Suurinosa ajosta tapahtuu meillä kaupungin keskustassa, joten pienehkö 40km:n range riittää meillä vallan mainiosti, mutta kyllä polte täyssähköön on sen seurauksena vain kasvanut.

Ehkä tässä lastenrattaista ja turvaistuimista luovuttaessa saisi perheen isukki itselleen vähän maltillisemman kokoisen sähkö-sedanin.

Kuten Omppu tuossa on sanonutkin niin ei noissa uudemmissa enään noin hidas lataus olekkaan. Uudemmat lataa järkiään 10->80% jossain 15min.
Juuri viime viikolla Twitterissä (en sano äksä!) joku pisti kuvan Teslastaan ja tekstin "Jyväskylä - Oulu, latausaika 3m 28s). Eli latausnopeus alkaa olla sitä luokkaa jo, että sähkärillä ei tarvitse istuskella kahvilla. Monet sähköautoilijat myös kertovat, että hyvä matkasuunnittelu iskostuu nopeasti selkärankaan ja latausasemilla tulee ladattua sen +100km kerralla, eikä polttityyliin tankata tyhjästä aina täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten Omppu tuossa on sanonutkin niin ei noissa uudemmissa enään noin hidas lataus olekkaan. Uudemmat lataa järkiään 10->80% jossain 15min.
Tämä on hyvä, mutta on kyllä otettava silti huomioon sähköauton ostoa mietiskellessä, kun kerran jotain erojakin on.
Ei kyllä meikäläisen perse kestä ajella yli 400 kilsaa yhtäsoittoa ilman pysähdystä ja vessataukoa. Mut tietty jos tykkää paahtaa niin sittenhän tuo ei toimi. :)
Kun olen yksin liikenteessä, niin on tultu Helsinki - Oulu väli ilman pysähdystä jokusenkin kerran. Muuten, jopa Focuksen pienehkö bensatankki riittää tähän. Vaimon (ja koiran) kanssa se on sitten yleensä yhden tai kahden pysähdyksen taktiikka, mutta nopeita on pysähdykset.
Juu no Model Y:ssä tuo mallikin on sellainen, että aukeaa ylös asti ja tilaa on koiran lisäksi valtavasti kaikelle muullekkin. Tuo on oikeasti aika hämäävä tuo ulkoasu. :)
Joo, Model Y:n viisto takaikkuna ja perä ei anna sellaista vaikutelmaa. Tosin jälleen kerran katumaasturimalli tuo lisää tilaa.

Jos unohdetaan hetkeksi hinta, niin kyllä minua silti enemmän kiinnostaa esim. BMW i5 Touring, VW ID.7 Estate, Skoda Octavia Combi EV, Audi A6 Avant e-tron ja niin edelleen. Perinteinen farmarimalli miellyttää enemmän silmää kuin nuo katumaasturit.

Tosin oli se tällä hetkellä mikä vaan, niin suurin osa on liian kalliita omaan budjettiin.
 
Minäkin olen joskus ollut sitä koulukuntaa että kerralla perille mutta kyllä nyt on jo vuosikaudet ollut meininki se että ei perse kestä istua 2-3 tuntia kauempaa. Pakko päästä jaloittelemaan ja mieluusti useammaksi kymmeneksi minuutiksi. Sitä oikein toivoo että muut kyytiläiset viettäisi maksimiajan tauolla että itsekään ei joutuisi istumaan muiden takia. Ja siis se tauko ei minulle ole sitä että autosta istumisesta vaihdetaan ABC:n ruokapöydän tuolille istumaan vaan siinä pitää päästä jaloittelemaan.

Taukojen suhteen siis ainakin itselle sopisi sähköauto.

Plus muistetaanpa se, että pitkä paikallaan istuminen ei todellakaan ole hyväksi terveydelle. Töissäkin tulee seisottua melkein pääosa ajasta kun on (onneksi!) sähköpöytä.

Ei kyllä meikäläisen perse kestä ajella yli 400 kilsaa yhtäsoittoa ilman pysähdystä ja vessataukoa. Mut tietty jos tykkää paahtaa niin sittenhän tuo ei toimi. :)
Sama homma. Enkä suosittelisi muillekaan vaikka perse kestäisikin. Ei ole tutkimustenkaan mukaan hyvä homma.

Teslaa ei meidän perheeseen tule monestakaan syystä, ja yksi niistä on se, ettei se näytä Volvolta ( " :) ") .
On muuten minunkin silmääni hieno tuo Polestar ja juuri siksi kun se näyttää uudelta Volvolta :D (Tarpeeksi uudet) Volvot on hienoja :)

Juuri viime viikolla Twitterissä (en sano äksä!) joku pisti kuvan Teslastaan ja tekstin "Jyväskylä - Oulu, latausaika 3m 28s). Eli latausnopeus alkaa olla sitä luokkaa jo, että sähkärillä ei tarvitse istuskella kahvilla. Monet sähköautoilijat myös kertovat, että hyvä matkasuunnittelu iskostuu nopeasti selkärankaan ja latausasemilla tulee ladattua sen +100km kerralla, eikä polttityyliin tankata tyhjästä aina täyteen.
On kyllä nopeaa :O

Tuosta suunnittelusta tulee mieleen että sähköautot edistää kohta kansanterveyttä kun pakottavat pitämään ne suositellut tauot. Paitsi jos ne akut isontuu ja/tai lataukset nopeutuu niin että taas porukka suhaa yli 300 kilsaa kertaistumalta.

Perse kiittää kun pitää tauot. Tuon saa ottaa vaikka allekirjoituksesi jos haluaa :D
 
Plus muistetaanpa se, että pitkä paikallaan istuminen ei todellakaan ole hyväksi terveydelle. Töissäkin tulee seisottua melkein pääosa ajasta kun on (onneksi!) sähköpöytä.
Terveyshaitat toki tiedostan, mutta noin pitkiä autossa istumisia on kuitenkin aika harvoin.

P.S. täälläkin kotitoimistoa komistaa sähköpöytä ja konttorilla tietysti jokainen työpiste on sähköpöydällinen.
On muuten minunkin silmääni hieno tuo Polestar ja juuri siksi kun se näyttää uudelta Volvolta :D (Tarpeeksi uudet) Volvot on hienoja :)
Polestar on hiton hieno, mutta niin on hieno hintakin.

Sitä paitsi mitä vikaa vähän vanhemmissa Volvoissa on? :)

Antakaa mulle 850 T5-R
1692779265309.png

tai vaikka Volvo 240 -sarjalainen kaksiovisena ja mielellään tontissa
1692779565363.png

niin ajelen hymyssä suin auringonlaskuun. :cool:
 
Terveyshaitat toki tiedostan, mutta noin pitkiä autossa istumisia on kuitenkin aika harvoin.
No oma näkemys on että en minä harvoin vaikka polta itseäni auringossakaan, joten miksi tekisin muutakaan haitallista vaikka se olisikin vain harvoin. Mutta jokainen toki tekee kuten itse päättää.

Sitä paitsi mitä vikaa vähän vanhemmissa Volvoissa on? :)
Ei välttämättä mitään. Olen vain pistänyt merkille että erityisesti uudet on ihan helvetin hienoja ja tyylikkäitä.

Mitä noihin esimerkkeihin tulee, niin:

Tätä en koe edes erityisen vanhaksi :D Mutta tuoreemmat on silti merkittävästi hienompia silmääni.

tai vaikka Volvo 240 -sarjalainen kaksiovisena ja mielellään tontissa

Näytä liitetiedosto 11593
Tämä taas on vähän muuta kuin perusmalli :D Plus että yhä sama: uudemmat hienompia. Tässä toki mukava retrolisä, minkä vuoksi herättäisi ainakin huomiota uudempia enemmän.
 
Mitä noihin esimerkkeihin tulee, niin:
Tätä en koe edes erityisen vanhaksi :D Mutta tuoreemmat on silti merkittävästi hienompia silmääni.
On se vähintään sen 26 vuotta vanha :D
Tämä taas on vähän muuta kuin perusmalli :D Plus että yhä sama: uudemmat hienompia. Tässä toki mukava retrolisä, minkä vuoksi herättäisi ainakin huomiota uudempia enemmän.
Perusmalli tai ei, hieno vanhempi Volvo. :) Eikä tuo vaadi ihan hirveästi modausta perus kaksinelikymppisestä, että päästään tähän estetiikkaan. Uudet vanteet ja pyörät alle ja uusi alusta, niin ollaan jo lähellä. Sitten toki vanhan auton muut huolet kuten maalipinta jne, mutta jos vaan puhutaan siitä, että miten sen perusmallin saa näyttämään enemmän kuvan autolta.

Tästä perusmallista, kun heität peltivanteet vaihtoon, kuraläpät roskiin, auto tonttiin ja uusi etusäleikkö, niin ollaan jo tosi lähellä.
1692780688931.png
Tässä myöskin näkee hyvin miten tietyt asiat tekee auton ulkonäköön tosi paljon.
 
Itse olen siinä onnellisessa tilanteessa, että saan työpaikan puolesta ajella käytännössä kaikilla mahdollisilla käyttövoimilla suhteellisen vapaasti. Kaikista niistä löytyy puolensa.

Sähköautoissa aivot naksahtavat kuin huomaamatta hieman eri asentoon, kun jo viikonlopun maakuntamatkailuilla takaraivossa tuumailee latauspaikkoja ja rangen riittävyyttä. Toki on myönnettävä, että jos kotona olisi latausasema niin huomattavasti vähemmän aiheuttaisi pohdintaa silloin. Erilaiset lataussovellukset pitää muistaa ottaa haltuun, mikä on kieltämättä hieman ärsyttävää satunnaisesti näillä ajaville, mutta tuskin esimerkiksi pelifoorumilla roikkuville tämäkään on kynnyskysymys oman auton kohdalla. Kulkupeleinä esimerkiksi Model 3 & S ovat tietyistä outouksistaan huolimatta kuitenkin tosi kivoja ja kynnys kurvailla ”ihan huvikseen” pienenee kummasti olemattomien käyttökustannusten vuoksi.

Plugarit ovat ehkä se mieluisin vaihtoehto itselle, vaikka ”väliaikaisratkaisuna” niistä puhutaankin. Esimerkiksi Volvolla, Mersulla & BMW:llä on hienoa, kun autoihin pultataan aidosti tehokkaat bensamoottorit sekä keskimääräistä huomattavasti enemmän varusteita kylkeen. Tämähän on autoverotuksen luvatussa maassa ollut perinteisesti miltei mahdoton yhtälö vähänkään uudemmissa kulkineissa. Toki plugareissa huomaa silti usein, että pihistelyn kanssa lipsuu jo epäterveelle puolelle, kun kulutusmittaria tulee tuijoteltua parin desin lisäsäästö ja sähkönkäytön maksimointi mielessä.

Tästä päästäänkin perinteisten voimalinjojen vahvuuksiin. Tällä hetkellä alla on suht moderni 3-litrainen möhködiesel, joka vääntää ja kulkee erittäin kivasti, mutta kulutus pysyy aina siinä samassa 6-7 litran tuntumassa kaasujalan asennosta huolimatta. Ja tällä pääsee kusematta sinne lappiin asti, jos on niin kova jätkä. Meidän pullamössöperhe pitää kyllä sen 45 minuutin lounastauon jo Seinäjoki – Espoo reitillä, kun ihmisen pitää kuulemma myös syödä.

Niin ja sen perusbensan hyvä puoli? Edullisuuden lisäksi se lienee ainoa voimalinja, jonka arvo pysyy edes suhteellinen muuttumattomana alan hulluista heittelyistä riippumatta. Esimerkiksi viime kesänä ostetun Model 3:n tai Enyaqin kilometrit eivät ehkä olekaan niin edullisia, kun auton hintatasosta on sulanut noin 15000e ja rahoitusta reilusti enemmän jäljellä kuin auton markkina-arvo.
 
Kompromissina tuli hankittua 2020 -vuoden lataushybridi Volvo V60 (awd). Suurinosa ajosta tapahtuu meillä kaupungin keskustassa, joten pienehkö 40km:n range riittää meillä vallan mainiosti, mutta kyllä polte täyssähköön on sen seurauksena vain kasvanut.
Itse myin auton pois vuonna 2013, enkä ole sellaisen perään haikaillut. Jos tarttee jonnekin matkustaa, niin omistusauton vuosikustannuksilla saa aika monta kertaa ottaa jonkin tuliterän pirssin viikonloppuvuokralle.

Toissakesänä otin kuukaudeksi minileasingina BMW:n lataushybridin, ja sen jälkeen vahvistui jo jonkin aikaa takaraivossa kutkutellut ajatus siitä, että jos joskus vielä oman auton hankin, niin se on täyssähköinen. Jotenkin ajaminen sähköllä on niin paljon tasaisempaa ja mukavampaa, ja tietysti kustannuksetkin on vähän eri luokkaa.

Tärkein syy auton omistamattomuuteen on se, että Helsingin kantakaupungissa parkkipaikan löytäminen on lottoa, ja vaikka taloyhtiöllä on oma parkkihalli, ei jotenkin hotsita ostaa ensin 50k€:n autoa ja sitten maksaa vielä parkkiruudusta vähintään toinen mokoma (viimeisin kuulemani hinta, jolla yksi ruutu oli vaihtanut omistajaa, oli rapsakat sata tonnia, no thank you!).

Mielenkiintoista tässä liikkumisen sähköistymisessä on se, että mitä tapahtuu nykyiselle bensa-asemaverkostolle, kun sähköautojen osuus kasvaa. Nythän latauspisteiden harvuus on yksi valituksen aihe, mutta sähköä on kuitenkin saatavilla käytännössä koko Suomessa. Bensa sen sijaan täytyy kuljettaa huoltoasemille ja aseman pystyttäminen ja ylläpito maksaa rahaa. Jossain vaiheessa pakostikin täytyy toimijoitten ruveta miettimään, että onko kysyntää menonesteelle niin paljon, että joka peräkylän Essoa kannattaa enää pitää pystyssä. Ja kun se noidankehä lähtee pyörimään, alkaa polttomoottorien joutsenlaulu.
 
Olen kanssa kamppaillut sen suhteen, pitäisikö ostaa auto, mutta tarvitsen sitä lähinnä vain vuosittaisille Lapin matkoille. Olisi varmaan järkevämpää ottaa tuollainen kuukauden minileasing. Aiemmin auton vuokraaminen on ollut aika kallista, mutta kun katselin noita hintoja ja laskin päässä kannattavuutta suhteessa auton ostamiseen, ei kyllä omistamisessa ole mieltä, jos ei tarvitse autoa päivittäiseen käyttöön. Minulla on työmatka noin 4 kilometriä ja julkiset pelaavat varsin hyvin. Korona-aikana auto houkutteli vähän. Omistaminen on kuitenkin taloudellisesti kyseenalainen ratkaisu, kun se synnyttää pitkäaikaisia kuluja ja riskin omaisuuden arvon laskusta. Todennäköisesti ostaisin jonkun alle 10 000 euron loppuun ajetun romun kuitenkin, kun ei ole riittävää tarvetta saada omaan käyttöön erikoisen hyvää autoa.
 
Olen kanssa kamppaillut sen suhteen, pitäisikö ostaa auto, mutta tarvitsen sitä lähinnä vain vuosittaisille Lapin matkoille. Olisi varmaan järkevämpää ottaa tuollainen kuukauden minileasing. Aiemmin auton vuokraaminen on ollut aika kallista, mutta kun katselin noita hintoja ja laskin päässä kannattavuutta suhteessa auton ostamiseen, ei kyllä omistamisessa ole mieltä, jos ei tarvitse autoa päivittäiseen käyttöön. Minulla on työmatka noin 4 kilometriä ja julkiset pelaavat varsin hyvin. Korona-aikana auto houkutteli vähän. Omistaminen on kuitenkin taloudellisesti kyseenalainen ratkaisu, kun se synnyttää pitkäaikaisia kuluja ja riskin omaisuuden arvon laskusta. Todennäköisesti ostaisin jonkun alle 10 000 euron loppuun ajetun romun kuitenkin, kun ei ole riittävää tarvetta saada omaan käyttöön erikoisen hyvää autoa.
Joku tilastonikkari varmaan aika nopeasti laskisi kuinka monta kilometriä esim. vuodessa pitää ajaa, että auton omistaminen on kannattavaa verrattuna yksittäisiin kertavuokrauksiin ja vaikka vielä myöskin kokopäiväiseen jatkuvaan leasingiin. Siihen voisi sitten laskea erot käyttövoimien välillä (bensa, diesel, sähkö). Vielä lisäksi voisi laskea auton myyntiarvon esim. kolmen vuoden käytön jälkeen, mikä voisi mallata leasing sopimuksen pituutta.

Kyllä minä tällaista dataa voisin tarkastella.

Auton ostaminen noin ylipäätään ei ole kovin järkevä sijoitus, mutta eipä sitä kaikkia muitakaan ostoksia järjellä perustella. :D
 
Olen kanssa kamppaillut sen suhteen, pitäisikö ostaa auto, mutta tarvitsen sitä lähinnä vain vuosittaisille Lapin matkoille. Olisi varmaan järkevämpää ottaa tuollainen kuukauden minileasing.
Ehdottomasti vuokra-auto, jos tarvetta vain silloin tällöin. Yksi tuttu vetää kaikki automatkat taksilla, kun järkeisti autoilun. Tosin asiaan vaikutti myös se, että asuu keskellä pääkaupunkia.

On muuten minunkin silmääni hieno tuo Polestar ja juuri siksi kun se näyttää uudelta Volvolta :D (Tarpeeksi uudet) Volvot on hienoja :)
Polestar 2 on alunperin Volvo S60:n sähköprototyyppi, mutta irtaantui omaksi automerkikseen. Volvon tekniikkaahan ja varaosia Polestar 2 sisälsi alkuun hyvinkin paljon. Uudemmat pollet taas enemmän omia autoja, joskin pohjaratkaisu on edelleen se Volvon katumaasturien ja nykyisten sähköautojen.

On kyllä nopeaa :O

Tuosta suunnittelusta tulee mieleen että sähköautot edistää kohta kansanterveyttä kun pakottavat pitämään ne suositellut tauot. Paitsi jos ne akut isontuu ja/tai lataukset nopeutuu niin että taas porukka suhaa yli 300 kilsaa kertaistumalta.
On, tosin päivittäin ei kannata pikalatureilla ladata. Sen sähköautoyoutubettaja Bjørn testasi, ja sai pari vuoden aikana tuhottua Teslastaan 100km pois rangesta. Eli akustolle pikalataus ei tee hyvää.


Silti naurattaa "uudet" sähköautoilijat, jotka kykkivät latausasemilla turhaan. Olen kuullut tarinan miehestä, joka lähti ulkoiluttamaan vielä latauksen aikana koiraansa ruuhkaisella asemalla, vaikka akusto oli jo 95% latautunut.

Eli parhaiten sähköautoa olisi ladata juuri se "100km lisää", eikä tyhjästä 100% täyteen. Se viimeinen 5% vie tolkuttomasti aikaa, eikä tunnu rangessa ollenkaan. Nyrkkisääntö on, että akku on täynnä, kun siinä on 80-85%.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noiden Teslojen tavaratilat usein hurjia. Olin itse aiemmin Model S pohdiskelemassa ja siitäkin löytyy jo 745 litraa tilaa!

Sitten taas "ei alusta asti suunnitelluissa" tuo usein kärsii. Mm. IX3 se taitaa tippua 520l, joka ei toki pieni oli sekään.

Aikaisemmin ei niin paljoa litrat merkinnyt, mutta kyllä muksun tulon jälkeen niistä litroista on vaan paljon iloa.
 
Tämä on hyvä, mutta on kyllä otettava silti huomioon sähköauton ostoa mietiskellessä, kun kerran jotain erojakin on.

Kun olen yksin liikenteessä, niin on tultu Helsinki - Oulu väli ilman pysähdystä jokusenkin kerran. Muuten, jopa Focuksen pienehkö bensatankki riittää tähän. Vaimon (ja koiran) kanssa se on sitten yleensä yhden tai kahden pysähdyksen taktiikka, mutta nopeita on pysähdykset.

Joo, Model Y:n viisto takaikkuna ja perä ei anna sellaista vaikutelmaa. Tosin jälleen kerran katumaasturimalli tuo lisää tilaa.

Jos unohdetaan hetkeksi hinta, niin kyllä minua silti enemmän kiinnostaa esim. BMW i5 Touring, VW ID.7 Estate, Skoda Octavia Combi EV, Audi A6 Avant e-tron ja niin edelleen. Perinteinen farmarimalli miellyttää enemmän silmää kuin nuo katumaasturit.

Tosin oli se tällä hetkellä mikä vaan, niin suurin osa on liian kalliita omaan budjettiin.
Täällä sama, sen verran pidän lisäksi enemmän lähempänä tienpintaa istumisesta ja lähtökohtaisesti paremmasta ajettavuudesta kuin extrapäätilasta, jonka puute ei ole koskaan tavan autoissakaan haitannut, vaikka 192cm pitkä olenkin. Jossain autoissa se takapenkillä saattaisi haitata pidemmällä matkalla, mutta ei sinne takapenkille koskaan kuitenkaan pääse oman auton kanssa.

Olisin VW Arteonin sijaan ostanut joko 530 tai 540 farkun koska aikasempi työsuhdeauto oli 3-sarjalainen ja kyllä sillä oli vaan niin pirun mukava ajaa, mutta toimitusketjukriisin jälkeen ei ollut oikein hyviä vaihtoehtoja, tai jos oli, niin hinta oli liikaa lompakolle tai talouskriisin vuoksi korot olisivat olleet päätähuimaavia.

Edellisen käytetyn kohdalla taisi olla 5.8%, kun kriisin jälkeen briteissä moni tarjosi jopa 17%.
 
Tauko, kyllä. 40-60 minuutin tauko, ei

Olin tietoineni aikaisemmin väärässä että laturi on se merkitsevä, mutta se onkin auton ominaisuudet, jotka merkitsee. Joten kyllä jatkossa sähköauton ostoa miettiessä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se kuinka vauhdikkaasti auto ottaa latausta sisään.

Meidän aika normisetti on se, että kun Helsingistä lähdetään, niin Jyväskylän tienoilla (ehkä vähän ennen) vessatauko, jossa napataan huoltoasemalta purtavaa mukaan. Tankata ei tässä kohtaa tietenkään vielä tarvitse. Pysähdyksen kesto jokusen minuutin. Seuraava pysähdys sitten jossain lähellä Oulua. Ehkä on jo tankattava, mutta silloinkin tankkaus --> vessa ---> syömiset mukaan. Tuota väliä kun suhaa niin usein, niin ei todellakaan halua pysähtyä 40-60 minuutiksi. Eikä tehdä myöskään kovin montaa pysähdystä.
Niinkuin jo aikaisemmin sanoin, niin tuollaisella vessa+huoltoaseman kaupasta juoman osto paussilla tesla latautuu siten, että rangea on selvästi enemmän kuin oli tarkoitus edes ladata. Autohan tosiaan itse kertoo montako minuuttia pitäisi olla pysähdyksissä, jotta seuraavaan paikkaan pääsee. Vielä en ole ehtinyt käymään niin nopeasti vessassa ja juomaa ostamassa, etteikö auto olisi ehtinyt lataamaan yli tuon. Eli mitään 40min taukoja ei todellakaan ole kertaakaan tarvinnut tehdä.

Tänään käytiin kaupasta puolittain juosten hakemassa ainoastaan astianpesukoneen pesutabletteja, siinä ajassa ehti k-latauksella puskemaan noin 30% lisää, vaikka akussa oli lataukseen pistäessä jo 55% (eli ei ollut edes nopeas latausta enää siinä kohdin).

Jos laitan meiltä 900km päähän navin, niin auto ehdottaa kahta noin 6min pysähdystä.
 
-- ei jotenkin hotsita ostaa ensin 50k€:n autoa --

Omistaminen on kuitenkin taloudellisesti kyseenalainen ratkaisu, kun se synnyttää pitkäaikaisia kuluja ja riskin omaisuuden arvon laskusta. Todennäköisesti ostaisin jonkun alle 10 000 euron loppuun ajetun romun kuitenkin, kun ei ole riittävää tarvetta saada omaan käyttöön erikoisen hyvää autoa.

Jännästi auton ostamisessa ja omistamisessa mietitään heti viisinumeroisia summia sen sijaan että ostaisi sieltä toisesta päästä olevan auton. Lisäksi vähän nousee kulmakarva tuossa kohtaa kun/jos auto maksaa 10000e mutta on "loppuun ajettu romu". Millaisia käsityksiä ja kokemuksia teillä oikein on autoista?

Minulla on 2002 vuoden Nissan Primera, jossa on 260000 km mittarissa. Se maksoi 1100 euroa. Se ei tunnu loppuun ajetulta romulta vaikka vanha on ja pieniä ruoste täpliäkin löytyy jos alkaa tarkemmin katsomaan. Kuitenkin tekee sen mitä auton pitää: sillä pääsee paikasta A paikkaan B. Eikä maksa paljoa. Kaikki, siis ihan kaikki, kustantaa minulle alle 100e/kk. Tämä on excelillä laskettu viiden vuoden ajan kululaskelma jossa on bensat, huollot, renkaat, varaosat. Siis ihan kaikki. Siellä on myös hinta, mitä maksaa ajaa per km mutta sitä en jaksa nyt katsoa.

Ja mikä taas on kaiken huippu, niin ihmettelin ihan vasta kun lehden automainoksessa myytiin reilusti uudempia autoja, joissa on mittarissa paljon enemmän ja hintaa sitten se viisinumeroinen summa. Sentään taisivat olla ykkösellä alkavia hintoja mutta ihmettelin silti.

Mutta tiivistyksenä nyt vielä ainakin se, että eihän nyt 10000 euron maksava auto voi olla "loppuun ajettu romu" tai sitten on myyjä onnistunut kusemaan silmään ja kunnolla :D Eikä auton omistaminen ole siitä kiinni että ei ole laittaa siihen 50k. Olkoonkin että en minä auton ostamiseen kannusta jos sitä ei tarvitse, parempi vain jos voi olla ilman.

Jotenkin outoa ääripäätä siis minusta nuo kyseiset ajatukset :p

Tarjolla muuten oli myös 1999 vuoden Primera, jolla oli ajettu vain 140000 km ja hinta muistaakseni 1000 euroa.

Mutta ehkä ne kilometrit ei sitten merkkaakaan niin paljon mitä olen pääasiassa ns. automiesten puheista ymmärtänyt.

Polestar 2 on alunperin Volvo S60:n sähköprototyyppi, mutta irtaantui omaksi automerkikseen. Volvon tekniikkaahan ja varaosia Polestar 2 sisälsi alkuun hyvinkin paljon. Uudemmat pollet taas enemmän omia autoja, joskin pohjaratkaisu on edelleen se Volvon katumaasturien ja nykyisten sähköautojen.
Joku sumuinen käsitys tästä päässä kyllä olikin ja olen tainnut joskus asiaa jopa googlailla. Sen verran on samaa näköä.

On, tosin päivittäin ei kannata pikalatureilla ladata. Sen sähköautoyoutubettaja Bjørn testasi, ja sai pari vuoden aikana tuhottua Teslastaan 100km pois rangesta. Eli akustolle pikalataus ei tee hyvää.
Mutta wtf? Vasta täällä keskusteltiin puhelinten(?) kohdalla pikalatauksista ja minä toin esiin pelon pikalatauksen vaikutuksesta akkuun. Sain vastauksen että ei ole merkitystä. Miksi sitten autoissa on jos puhelimissa ei? Eri akkutekniikat? Mitä ihmettä?

Olinko sitten oikeassa akun kulumisen suhteen vai oliko siinä vain ajateltu puhelinten osalta asia niin "kertakäyttöisesti" että se puhelimen akku ei ehdi kulua jos vaihtaa puhelinta parin vuoden välein, mitä ei auton kanssa niin moni tee?
 
Akkutekniikassa yksi keskeinen tekijä on, kuinka monta latausta akku kestää. Kännykän akkua ladataan useammin, joten sille tulee enemmän latauskertoja samassa ajassa kuin auton akulle. Lisäksi kännyköissä on merkittävästi rajoitetummat tilat akulle, joka vaikeuttaa akun suunnittelua. Isompaan tilaan saa suunniteltua paremman akun. Kännykän akut kuumenevat myös usein aika kovasti, mikä kuluttaa niitä. Lopulta kyse on paljolti tosiaan siitä, että puhelimen akku on suunniteltu kestämään sen pari vuotta ja sähköauton akku vähintään kahdeksan vuotta.

Niin ja perusajoon voisin tosiaan ostaakin sen 1000 euron Primeran, mutta jos ajokilometrit koostuvat pääasiassa satunnaisista pitkistä maantieajomatkoista, silloin ei tee mieli lähteä kokeilemaan onnea. Vanhat autot pysyvät paremmin kunnossa, jos niillä ajetaan säännöllisesti. Aika monesti on aiempina vuosikymmeninä jäänyt auto matkan varrelle pidemmillä yhtäjaksoisilla ajeluilla. Ei huvita hengailla Lapin pohjoisosissa hajonneen auton kanssa odottaen apua ainakaan keskellä talvea.
 
Ylös Bottom