Auton ostamista on hankala miettiä täysin järjellä, jos on yhtään enempää kiinnostusta autoihin. Jos se on vain kulkupeli paikasta a paikkaan b, eikä välitä muuten ominaisuuksista, ulkonäöstä tai oikein mistään muustakaan siihen autoon liittyvästä, niin silloin 1000 euron auto on vaihtoehto.
Minusta edes tuo budjetti ei sulje pois että katsoo myös ominaisuuksia, ulkonäköä ja muuta. Minulle auton pitää myös olla sellainen että itse pidän siitä miltä se näyttää ja siinä on ne asiat mitä haluan olevan.
Tyydyn toki ominaisuuslistalla vähään. Ilmastointi oli periaatteessa se ainoa ja sain vakionopeudensäätimen ihan pyytämättä "mukaan". En tarvitse sitä mihinkään mutta siellä se on. Kaukosäätöinen keskuslukitus oli joskus juttu, jonka halusin mutta on aika pitkään ollut vaikea löytää edes autoa jossa sitä ei olisi.
Väittäisin siis että jos oma vaatimuslista ei ole hirveän pitkä tai sisällä liian nykyaikaisia "hömpötyksiä", niin vanhoissa autoissa on myös kohtuu helppo katsella sellainen yksilö, jossa ruksaantuu suurin osa, ellei kaikki asiat.
Väittäisin että myös kalliimmissa käytetyissä voi olla yhtä lailla vaikeuksia löytyy yksilö, jossa ominaisuudet, ulkoasu ja muu kaikki natsaisi. Uutta ostamalla ja varusteet itse valitsemalla sitten saa mutta nyt ei kai ollut tässä kohtaa järkeä ottaa niitä mukaan vertailuun jos lähtökohta oli 1000 euron autot.
Muussa tapauksissa äkkiä se nälkä kasvaa syödessä, kun haluaakin sitä ja tätä. Tehokkaamman moottorin, tietyt varusteet, takuut, vähän ajetun ja mitä ikinä muuta onkaan.
Varmasti näin voi ollakin mutta se on paljolti ihmisestä kiinni. En sanoisi että on vain ääripäät, joissa toinen haluaa vain kulkea paikasta toiseen ja toisessa pitää ruksata kaikki kohdat että kelpaa. Väittäisin että harvalla käytetyn auton ostajalla on auto, jossa ei olisi jotain, mistä on joutunut tinkimään tai jättämään jotain pois. Siinä ei välttämättä ole edes merkitystä onko kyse 1000 vai 10000 euron autosta vaan siitä, mitä hakee ja miten sitä haluamaansa on saatavilla.
Joku harvinainen auto tietynlaisilla varusteilla, moottorilla jne.? Ei välttismättis (hieno sana, eikö?
) onnistu mutta joku perus-Toyota, joita on tuhansia? Voi löytyä juuri se yksilö, jossa natsaa melkein kaikki tai jopa kaikki.
On ihan eri asia maksaa vaikkapa 30k arvoisen auton huollosta 1000 euroa, kuin 1000 euron auton huollosta edes 250 euroa. Korjaamalla se 30k auto, sen arvo kuitenkin on niin paljon korkeampi. Se nyt on selvää, ettei 1000 euron huoltoa halua ikinä tehdä, mutta jos se nyt olisi pakko tehdä.
Tässä voi vain tulla se harha kuin rahapelaamisessa, että kun on hävinnyt X määrän rahaa, niin kokee että täytyy satsata vain lisää että pääsee "omilleen". Eli kun auto on maksanut esim. 10000 tai enemmän, mitä nyt onkaan, niin jos siihen syytää jatkuvasti tonneja sisään remontteina niin tulee yhä vaikeammaksi vain luovuttaa "romun" suhteen ja lopettaa rahan tuhlaaminen koska siihen on jo panostanut niin paljon. Jos tästä siis hoksaa mitä meinaan.
Pointtisi auton korjaamisesta arvon säilymisen suhteen on taas ihan looginen mutta toisaalta jos ihan rahan kautta ajatellaan niin se 30K auto menettää jatkuvasti arvoaan ja jos vielä remontti on vaikka se 1000 euroa niin olet maksanut 31K autosta vaikka olisit ehkä saanut samat asiat toimittavan vehkeen esim. 5000 eurollakin. Näin esimerkkinä.
Se on autoissa juuri jännä että mietitään paljon sitä arvoa vaikka kuten sanottu, juuri autot on kovin huono sijoituskohde. Parhaiten kai se "arvo" pysyykin juuri niissä 1000 euron autoissa vaikka niistä ei saisi lopulta kuin pari sataa peltoautoksi myymällä. Jos siis miettii että 10000 euron autosta saataa pudota 1000 euroa pyyntihinnasta vain ajamalla sen ulos autokaupasta
En minä ainakaan halua maksaa osamaksuja, mutta monesti se on pakollista jos haluaa ostaa jotain kalliimpaa, kuten asunnon tai uudemman auton. Mitään ei tietenkään ole pakko ostaa, jolloin ei tarvitse maksaa osamaksuja. Päätöksiä, päätöksiä.
No joo, meni ehkä vähän off topiciksi mutta olen vähän ollut huomaavinani että ihmisillä tuntuu olevan jokin halua että kun yhdestä lainasta on päästy niin pitää heti ottaa uusi. Tyyliin "nyt kun auto on maksettu niin pitäisikö ostaa uudempi".
Tämä auton omistamisen ihanuus ja tuska on muutenkin vähän sellaista tunnepeliä. Ainakin minulle. Monesti on viime vuosien aikana tehnyt mieli ostaa joku kesäauto käyttöauton rinnalle. Monesti on myös tehnyt mieli päivittää käyttöautoa johonkin parempaan. Ei näitä voi järjellä selittää mitenkään. Autot vaan on kiinnostaneet ihan pikkumuksusta asti ja kovasti kiinnostavat edelleen.
Samoja fiiliksiä ajoittain mutta sitten järki sanoo ettei omilla ajoilla kannata satsata. Kerran viikossa kauppaan ja sitä varten vaikka Tesla pihaan? "Ehkä" ei kannata. Mutta olisihan se siisti. Jätän silti nekin rahat muuhun käyttöön.
Jos minulla olisi paljon ylimääräistä rahaa tai vaikka voittaisin lotossa, niin kyllä varmastikin ostaisin jonkun hienon (ja kalliin) auton oli se kuinka järjetöntä hyvänsä.
Sama! Ehkä joku Tesla sitten olisi kauppakassina pihassa
Kymppitonnin auto on valtaosassa tapauksista hyvin kaukana "loppuun ajetusta romusta", se täytyy sanoa. Toki sillä rahalla voi ostaa "loppuun ajetunkin", jos sen haluaa väkisin käyttää johonkin erikoisempaan/uutena kalliimpaan malliin, mutta pääasiassa tuollaisella rahalla saa hyvän ja vähintään kohtuullisilla kilometreillä ajetun laitteen, jossa on vielä varsin monipuolisestikin lisävarusteita.
Näin juuri. Ehkä siinä alkuperäisen kirjoittajan ajatuksessa sitten oli jokin erikoisempi auto mielessä mutta ei mitenkään voi yleistää että 10000 euron autot olisivat jotenkin loppuun ajettuja tai romuja. Ellei ole jotain poikkeusta selittämässä sitä, eli spessutapaus tai täysi kusetus
Käytetyn auton ostaminen on tietysti aina isompi riski, kun täysin uuden ja takuuikäisen, mutta sieltä löytyy kyllä 'pienellä vaivalla' hyvään hintaan todella hyviäkin autoja, jos ei odota kuuta taivaalta. Joutuu tietysti tekemään taustatutkimusta jonkun verran ensin yleisellä tasolla ja katsomaan tarkasti läpi niitä potentiaalisia kandidaatteja, joita voisi olla ostamassa, mutta todella hyviä mahdollisuuksia on tehdä 'löytöjäkin'.
Minä olen kokenut tuon "metsästyksen" jopa mielenkiintoisena. Vasta katselin autoja "sillä silmällä" ja oli lähellä että olisin käynyt testaamassakin. Tuli taas vain järki vastaan siinä että kun mitään vikaa ei ole nykyisessäkään ja ajot käytännössä pelkkää kauppareissua, niin ei.
Mutta ei se niin iso vaiva lopulta ole vaikka tuurillakin on tietysti iso osansa.
Monesti siistin ja hyvin hoidetun käytetyn ostaminen voi olla jopa parempi sijoitus, kuin täysin uuden. Uudessa autossa arvo alenee usein sellaista tahtia, että sillä arvonalenemalla huoltaa ja vähän korjaakin sitä vähän käytettynä ostettua kummasti ja jää vielä ylikin. Tapauskohtaisia asioita tietysti, mutta varsinkin japanilaisten kohdalla tuntuu, että monesti sitä korjattavaa perushuoltojen ja jarruremonttien päälle ei edes kauheasti tule.
Tässäpä paljon asioita, joista olen samaa mieltä. Sijoituksena uusi auto taitaa melkein aina olla se huonoin ja arvo alenee nopeiten varmasti juuri sen kohdalla. Ja uuden auton ja sen huoltojen hinnalla ostaa ja pitää kunnossa montakin halvempaa ja tilaa vaikka jousikvartetin ylijäämärahoilla rempan ajaksi talliin soittamaan taustamusiikkia, jos haluaa. Japanilaisten maine taas tuntui pitävän minun kokemusten kautta paikkansa: perhe on ollut aina Toyota-porukkaa ja niitä parhaimmillaan ollut pihassa 6 tai 7 (ja siis ihan ajossa olevia, vanhempien ja sisarusten autoja eikä mitään mätäneviä romuja) ja itse olen päätynyt sitten jotain kautta Primeroita ostamaan.
Japanilaiset ovat tietysti myös ominaisuuksiltaan japanilaisia ja niiden kanssa monesti sitten 'joutuu tyytymään' siihen etuvetoon, pienempään tehomäärään jne. Jos taas on sporttisemman auton perässä, tai haluaa vaikka takavetoa, niin joutuu katselemaan muita vaihtoehtoja.
Näin tietysti mutta en ymmärrä mitä vikaa on etuvedossa
En ole koskaan ollut mitään "bemarimiehiä", jotka vedää slaidissa mutkiin tai hassuttelee takapotkulla ja jos takapotkusta jotain käytännön oikeaa hyötyäkin jossain on, niin en ole osannut kaivata. Tehoissakin olen ajatellut myös bensankulutusta ja verotusta, joten olen nimenomaan halunnut maksimissaan 1.6 litraisella olevan auton
Mutta tottahan se on että jos haluaa muuta niin niitä ei välttämättä löydy japanilaisista. Paitsi että mites ne kaikki drifting-autot ja muut? Ei taida olla etuvetoja?
Mutta ehkä ne on kategoria erikseen.
Toki sen kymppitonnin saa helposti kulutettua "loppuun ajettuun autoonkin", jos sen käyttää vaikkapa parikymmentä vuotta vanhaan M-Bemariin, tai vastaavaan Audiin tai Mersuun. 'Tavallinen kuljettaja' löytää sillä rahalla kyllä oikein hyvän ja nykyaikaiset lisäominaisuudet sisältävän auton varsin helpostikin.
Kymppitonninhan saa kulutettua vaikka siihen autotallin taustamusiikkia soittavaan jousikvartettiin jos haluaa mutta jos rahat käyttää järkevästi niin 10000 eurolla pitäisi saada mielestäni jo oikein hyvä kulkupeli. Mutta ehkä olen väärä ihminen sanomaan kun kerran minulle jo 1000 euron kaara on hyvä
No, kuukautta myöhemmin tartti lähteä viemään autoa katsastukseen. Auton tietokone raportoi virheen, jota katsastuskonttorin systeemi ei tunnistanut, joten hylsy tuli. Huollossa selvisi, että lippu oli noussut, kun kerran oli ajanut bensatankin vähän turhan tyhjäksi, joten todistuslappusen kanssa pääsin uusintakatsastuksesta heittämällä läpi.
Juuri tällaistenkin kauhukuvien takia en edes haluaisi autoa, joka itkee ja valittaa jostain olemattomasta tai tuntemattomasta asiasta ja jonka vuoksi en voi ajaa enkä edes itse selvittää miksi en voi ajaa. Ja pahimmassa tapauksessa sitä vikaa ei edes selviä huollossa.
Vanhoissa autoissa kuuntelet, katselet ja päättelet missä vika voisi olla ja jos et itse osaa niin huollossa viimeistään yleensä löytävät mistä voisi johtua. Ja jos sen vian löysit itse, niin voit aika vähällä vaivalla korjata monet niistä itse. Yleensä isoin este on ettei autoa saa järkevään paikkaan huoltoa varten, eli puuttuu hallinosturit ja muut, mutta jos se ei tule vastaan niin pitkälle pääsee itse.
Minä olen opetellut sekä pc-, konsoli-, ohjelmisto-, polkupyörä- että auto-korjaamista ja huoltoa ihan netistä sekä tekemällä. Ei ole rakettitiedettä mikään noista ja kun kerran googlettaa ja sisäistää niin on taas astetta osaavampi. Enkä ikinä ole pitänyt itseäni minään remonttireiskana tai vastaavana mutta varsinkin näin vanhemmiten noista on alkanut kiinnostumaan vähän sillä ajatuksella että "mitenkäs tämä nyt toimii ja mitä pitäisi tehdä että sen saisi korjattua taas kuntoon".
Toisaalta kun on ollut IT-tuessa töissä niin tietynlainen looginen ajattelu, ongelmanetsintä ja -ratkaisu tulee selkärangasta.
Kaikkea ei tietysti pysty tai jaksa itse korjata mutta paljon enemmän mitä tuntuu keskiverto ihminen haluavan tai kuvittelevan osaavansa.
PS. En tiennyt että minulla on autoilusta(kin) näin paljon asiaa