Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hmm, mitä tohon Xsaraan tulee, niin onhan se hyvä että autoja rakennetaan, kai siinä jotain oppii. Mutta toisaalta olen EdHunterin kanssa samolla linjoilla, tekniikka samalle tasolle kuin kori.

Itse säästäisin virittämiseen kuluvat rahat ja käyttäisin ne välirahana Xsara VTS:ään vaihdettaessa. Kulkee vakionakin tarpeeksi ja virittämällä varmasti paremmin kuin 1.6 virittämällä.

Oletko muuten ajatellut alustaan koskea? Tosin tässä kohtaa täytyy muistaa Suomen tiet, rata-alusta ei taida olla kovin tunnelmaa nostava näillä teillä.

Itse äskettäin suunnittelin hankkivani jostain kolaroidusta Mazda RX-8:sta wankel-moottorin voimansiirtoineen, heittäisin sen Fiat Unoon (no ei kyllä taida ihan "heittämällä" mennä) Tulisi kyllä ihan kiva sleepperi, 240 hp liikuttaisi Unoa aika nätisti. :cool:

Saas nähdä sitten kun saan kortin ja yritän saada rahat riittämään edes bensaan. :)
 
Alustaa on nyt pudotettu -40mm ja kohta ostan sinne säädettävät iskarit eli kyllä alustaan kosketaan.
Ja jos nuo kaikki mainitsemani viritykset teen niin tuskin hevoset jää tohon 2.0 16v VTS:n 170hp tasolle , ne menee kyllä yli ja railakkaasti . Mutta tottahan se on että virittämällä saa 2.0 litrasesta koneesta enemmän ulos kuin 1.6:sesta.
Mutta kyllä tosta 1.6 saa kanssa irti hevosia jos vaan tarve vaatii vakiona se 100hp löytyy jo nyt , ja tarpeeksi viritettynä ja tarpeeksi isolla ahdolla varustettuna 2-4x tehot pitäis riittää.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan peikko
Alustaa on nyt pudotettu -40mm ja kohta ostan sinne säädettävät iskarit eli kyllä alustaan kosketaan.
Ja jos nuo kaikki mainitsemani viritykset teen niin tuskin hevoset jää tohon 2.0 16v VTS:n 170hp tasolle , ne menee kyllä yli ja railakkaasti . Mutta tottahan se on että virittämällä saa 2.0 litrasesta koneesta enemmän ulos kuin 1.6:sesta.
Mutta kyllä tosta 1.6 saa kanssa irti hevosia jos vaan tarve vaatii vakiona se 100hp löytyy jo nyt , ja tarpeeksi viritettynä ja tarpeeksi isolla ahdolla varustettuna 2-4x tehot pitäis riittää.

2 - 4x? No saat kyllä rahaa tunkea aika paljon koneeseen jos 1.6 koneesta 400 hp revit. Litrateho olis 250 hp/l, eli samaa tasoa kuin F1-autoissa :D No, turbon kanssa kyllä, mutta silti. 200 hp tosta ulos on jo todennäköisesti varsin kallista, parempi vaikka ostaa tohon VTS:n kone ja laittaa se ton tilalle (tai tunkea Citikan 3.0 V6 :p ).

Toki tosta saa varmaan täysin riittävästi tehoa irti, mutta en laittaisi kaikkia rahojani Xsara 1.6:n virittämiseen, vaikka varmaan ihan hyvä auto onkin. Mutta mä olen mä. :)
 
No joo ehkäpä toi 400hp on vähän liioittelua mutta kyllä sieltä 250hp saa rahalla kaivettua.
Noilla konsteilla mitkä tuolla aiemmin jo luettelin.

Ja toi sylinterin poraushan kasvattaa moottorin litratilavuutta tuosta 1.6:sta isommaksi. Riippuen mihin kokoon se porataan.

Laskin justiin että 3045 on hinta alennuksien jälkeen mitä toi remontti mulle maksaisi. Kun mun ei tarvitse ajatella mitään työstä aiheutuvia kustannuksia , koska kykenen tekemään ne itse.

Mutta kuten sanoin katsellaan nyt mitä talvella keksii , voi olla että vaihdan VTS:ään ja otan nykyisesta xsarasta korisarjan irti ja ruuvaan sen uuten autoon kiinni.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan peikko
Niin no nyt toi xsara menee tolla 100hp:lla sen 200km/h , ja sitten kun alan virittämään viritän seuraavat osat , viritys ei ole nyt mahdollista koska ajan kyseisellä autolla autokoulua joten sillä ei ole nyt aikaa seistä kone levällään. Mutta ensi talvena alkaa konekkin muuttumaan.

-Kantta alennetaan / portataan / imu ja pakopuolta muotoillaan
-Kenties turbotetaan??? Ja tarpeeksi isolla turbolla tulee 3x enemmän heppoja (jos paikat kestää)
-Takomännät
-Titaani venttiilit
-Jäykemmät venttiilin jouset
-Tiukempi nokka-akseli
-Peltipakosarja
-Vapaasti hengittävä putkisto alusta loppuun
-Moottorinohjausjärjestelmä uusitaan
-Kytkintä muokkaillaan.
-Taka-akselisto pitää muuttaa jotta tuo turbon asennus onnistuisi laillisesti , koska kaikissa pyörissä pitää silloin olla levyjarrut.
yms. kivaa

Ja nyt seuraavaksi joku kysyy/sanoo että kannattaako noita tehdä kun maksaa niin paljon? , että olisko kannattanu suoraan ostaa vaan tehokkaampi auto?
Ehkäpä? mutta itse tehty on aina itse tehty.

Ja mä en noita kuvia sen takia tänne laittanut että kyselisin mielipiteitänne , vaan laitoin ne siksi että tuolla yhdessä viestissäni lupasin ne tänne laittaa.

Onko sulla EdHunter vielä kenties jotain hampaankolossa , tosta meidän vuoden tai kahden takaisesta kädenväännöstä?
( http://www.konsolifin.net/bbs/showthread.php?s=&threadid=579&perpage=25&pagenumber=1 )

Mut joka tapauksessa kuten sanoit et se on jokaisen oma asia et mitä autolleen tekee , ja mä yksinkertaisesti päätin että siitä tulee ton näkönen.
Ja mitä sitten vaikka se auto meneekin nyt vaan sen 200km/h? ei suomessa saa ajaa kuin 120km/h max. , kyllä vähemmälläkin nopeudella saa kortin/hengen lähtemään.

Aloitetaanpas kysymällä että miten meinaat saada pysymään kilvissä , ensinnäkin turbotus ei ole mahdollinen noin uuteen autoon (vai löytyykö sitikalta alkuperäisenä turbo xsara?) Tietenkin on eriasia jos lompakko on tarpeeksi paksu , joudut teettämään päästömittaukset (+10000 mummon markkaa) ym.

en edes jaksa aloittaa noista muista :D

Oletko edes miettinyt nuo loppuun asti , vai heitikö lonkalta ?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jake_N
Aloitetaanpas kysymällä että miten meinaat saada pysymään kilvissä , ensinnäkin turbotus ei ole mahdollinen noin uuteen autoon (vai löytyykö sitikalta alkuperäisenä turbo xsara?) Tietenkin on eriasia jos lompakko on tarpeeksi paksu , joudut teettämään päästömittaukset (+10000 mummon markkaa) ym.

en edes jaksa aloittaa noista muista :D

Oletko edes miettinyt nuo loppuun asti , vai heitikö lonkalta ?

Miksi ei olisi turbon laittaminen 98vm autoon mahdollista?
Jos suomessa on jo `03vm celica missä on typpioksidijärjestelmä (ilokaasu nimelläkin kulkee) rekisterissä , niin tuskinpa tää turbotus mikään mahdottomuus on.
(BTW.Itseasiassa tämän vuoden lopussa pitäisi löytyä xsarasta turbo versio) . Toiseksi toi päästömittaus on 6000mk vanhaa rahaa .
Vm98. autoon ei vaadita muuta kuin tuo päästömittaus tai maahantuojan teettämä todistus , ja lisäksi alustan ja jarrujen täytyy tietenkin olla tehojen tasalla eli levyjarrut pitää olla joka pyörässä. Ja sen voin sanoa että mun isoin ongelma ei tule olemaan kilpien kanssa , mutta sen enempää en rupea asiaa tarkentamaan.

Mitäs noista muista?
esim nokka-akselit,pakoputket,pakosarjat,moottorinohjausjärjestelmät,vapaastihengittävät suodattimet ,kannen lasku/porttaus/muotoilu yms on aivan nykypäiväistä "tunikia"

Ja oikeastaan kaikki muu paitsi toi turbo ja taka-akselisto on aikalailla viety loppuun asti ja talvella olis tarkotus alkaa tekemään , taino putkisto vaihtuu jo maanantaina.
Mutta tietenkään mitään ei ole vielä lyöty "lukkoon" , mutta kyllä mä sen verran olen ottanut selvää että tiedän hinnat yms vaatimukset ja sen että kykenen ton homman itse suorittamaan.
 
Syy niihin mun kuvien lähettämiseen ei ollut se että kysyisin täältä neuvoja autoni suhteen.
Ei todellakaan vaan laitoin ne kuvat ku joku niitä tuolla aiemmin taisi jopa kysyä?
Koska mä kyllä suurinpiirtein tiedän mitä teen jos teen , eli mun puolesta vois antaa tän viritys keskustelun jo olla.
Pääasia oli nyt ne kuvat mitkä laitoin , mikä oli ilmeisesti virhe.
Mä myönnän kyllä että mähän tän keskustelun virityksistä aloitin , mutta nyt haluaisin myös lopettaa sen.
Koska mulla ei ole vielä mitään ratkaisevaa tietoa mitä tolle xsaralle tehdään joten turha mun on toistaa kokoajan niitä suunnitelmiani.

Aamen!
 
Ilokaasut kiellettiin Suomessa jo -80 luvun puolella , eli laiton riisikuppi .

Lainaus Proturbon sivuilta :
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8 alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita

Ja huomaa tuo ALKAEN.924,8

Mutta sitten jos olet laittanut nuo kaikki virit , niin laita tänne todisteet niin myönnän olevani väärässä .

Nyt saa olla .
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jake_N
Ilokaasut kiellettiin Suomessa jo -80 luvun puolella , eli laiton riisikuppi .

Lainaus Proturbon sivuilta :
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8 alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita

Ja huomaa tuo ALKAEN.924,8

Mutta sitten jos olet laittanut nuo kaikki virit , niin laita tänne todisteet niin myönnän olevani väärässä .

Nyt saa olla .


Jostain arvasin että juuri kyseinen lainaus tulee esille. Luepa toi forumi mikä on ns"ammattilaisten" mielipide asiasta , siellä tulee toi sunkin lainauksesi esille. Fin-Tuning forum topic: Turbotus

Ja xsaraanhan löytyy tollanen bolt-on kitti suoraan 1.6 8v 98vm , ja tulee kaikki paperit yms sälä mukana.
Ja lisäksi kun turbon ahdot laitetaan sopiviksi niin teho ei nouse yli 20% , ja kuten jo sulle mainitsin että noi jarrut yms pitää muuttaa. Mutta xsaran VTS:llä ei ole alustassa 1.6 muuta eroa kuin taka-akselisto.
Ainoo mikä mun täytyy tehdä on että käyn auton dynottamassa ennen ja jälkeen virityksen , sillä pääsen minä katsastuksesta läpi.
Joka tapauksessa noita virityksiä ei laiteta ennen talvea.
Ja kuten sanoin toi turbotus ei ole loppuun viety se on vasta ajatustasolla. Kyllä noilla muilla virityksillä menee kevyesti läpi kaikenmaailman katsastuksista.
No mutta jos tää olis nyt tässä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olipas ihan unohtunut tämäkin ketju... Peikko, en muistele enää vanhoja (koska tiedän olleeni oikeassa :)), heitin vain mielipiteeni tuohon väliin. En silloin tiennyt että aiot virittää tuosta sitikastasi kunnon tehot irti. Nyt, kun tiedän, kritisoin enää sitä, että autosi on etuvetoinen. Torque steeringistä ja muista tehokkaan etuvetoisen miinuspuolista varmaan tiedätkin. Rakentelu on varmaan todella mielenkiintoista ja hauskaa, minä en vain siitä pahemmin välitä. Näkeehän niitä siistejä tuning-autojakin toisinaan, yleensä ne on vaan vedetty reippaasti hyvän maun yli... Onnea vaan rakennusprojektille!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jake_N
Noniin , tuli myytyä tuo paskakasa . Minkähän sitä sitten laittaisi :rolleyes:

Hmm, sen Cosworthin? Laita seuraavaksi vaikka Mazda RX-8:n moottori Lastsoulin Unoon :) Vai oliko joku vähemmän hengenvaarallinen projekti mielessä?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan designed
Hmm, sen Cosworthin? Laita seuraavaksi vaikka Mazda RX-8:n moottori Lastsoulin Unoon :) Vai oliko joku vähemmän hengenvaarallinen projekti mielessä?

Eiku sen homman mä teen itse. Sitten vähän virittää sitä Renesistä kiertämään enemmän (ei luulis olevan vaikeeta wankel-moottorin kanssa). Olis se vaan kivaa kun Uno lähtee valoista renkaat savuten ja kone kiertäen reippaasti yli 10 000 rpm :D
 
Kasvatetaan vähän virtuaalimunaa.

3.0L Z4 tuli tyypättyä tuossa toissapäivänä. Ihan iloisesti kimpos, mutta jäi häiritsemään kun tukka hulmus kovissa vauhdeissa. Huiput jäi kokeilematta kiitos mazda-miehen, joka lähti ohittaan rekkaa hiton hitaasti motarilla just mun edessä ku oli hyvä vauhti päällä. Ja sit oltiiki jo melkeen kotirampilla. Mutta sen 200km/h se ehti ottaan yllättävän ripeästi.

XKR:ää olisi myös päässy kokeilemaan, jos olis ollu kotona oikeaan aikaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan designed
Hmm, sen Cosworthin? Laita seuraavaksi vaikka Mazda RX-8:n moottori Lastsoulin Unoon :) Vai oliko joku vähemmän hengenvaarallinen projekti mielessä?

Oikeastaan olin jo lähdössä ostamaan -92 300zx TwinTurboa , juuri kun olin lähdössä hakeen sitä , niin soitin vielä että nyt ollaan lähdössä niin äijä oli myyny sen jo , svidu :mad:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Griever
Kasvatetaan vähän virtuaalimunaa.

3.0L Z4 tuli tyypättyä tuossa toissapäivänä. Ihan iloisesti kimpos, mutta jäi häiritsemään kun tukka hulmus kovissa vauhdeissa. Huiput jäi kokeilematta kiitos mazda-miehen, joka lähti ohittaan rekkaa hiton hitaasti motarilla just mun edessä ku oli hyvä vauhti päällä. Ja sit oltiiki jo melkeen kotirampilla. Mutta sen 200km/h se ehti ottaan yllättävän ripeästi.

XKR:ää olisi myös päässy kokeilemaan, jos olis ollu kotona oikeaan aikaan.

Pistän paremmaksi, dieselillä varustettu Citroën Berlingo. Siinä sitä vasta oli Auto, päihittää Z4:n mennentullen. Ja jos ette usko, niin katsokaa vaikka vuoden 2002 Top Gear -koosteesta.

Jake: no höh :( onko jotain toista jo kiikarissa?
 
joo , huomenna käyn tilaamassa -95 RX7 FD3S:än , joutuu ostaa ulkomailta koska suomessa on kuulemma näitä vain 1 .

heh , suunnitelmat jo valmiina mutta niistä lisää kun auto on täällä .
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jake_N
joo , huomenna käyn tilaamassa -95 RX7 FD3S:än , joutuu ostaa ulkomailta koska suomessa on kuulemma näitä vain 1 .

heh , suunnitelmat jo valmiina mutta niistä lisää kun auto on täällä .

Ohhoh, nyt olen kyllä kateellinen :D

Loistavaa kyllä, kun suomenkin teille alkaa ilmestymään näitä vähän eksootitsempia autoja, Toyota Corollia ja Opel Astroja on jo nähty vähän turhankin paljon.
 
Lastsoul: Mutta Astrahan on paras, ainakin sen yhden listan mukaan ;)

Jake: heh, voi olla matsi. Tuo RX-7 FD on sen tason vehje, että huvittaisi oikeastaan nähdä se. Toivottavasti saat hommattua.
 
Ylös Bottom