Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heh! Eilen tuli uusi autovanhus pihaan projektiksi:

Honda Civic Wagon Hondamatic vm.80 (on tietääkseni kohtalaisen harvinainen näky...)

Tuosta nykyiselle Escort mk.3 -80:lle seuraaja... :D

3 n k ! n E
 
Olin tänään aiemmin Kirkkonummella liukkaanajonradalla. Alla oli autokoulun upouusi Avensis (alle 100km ajettu) ja täytyy kyllä sanoa, että mä pidin tosi paljon siitä miten se vastas kytkimeen ja kaasuun. Vaihteitaki oli kiva rukata, meni helposti sisään.

.. Jos kohta vaikka kortti, uus Peugeottiki saapuu huomenna ..
 
Eilen tuli käytyä BMW liikkeessä, jossa oli Z4 ensiesittelyssä. Koeajettavana sattui olemaan X5 3.0d ja tottakai piti testata. Tosin itse en tietysti ajanut, kun ei korttia vielä ole.

Kyllä siinä kyydissäkin kelpasi olla, auto oli todella hiljainen eikä moottoria huomannut dieseliksi mitenkään, ja voimaa riitti loistavasti (no, milloinkas noin 500 Nm ei riitä :)). Edes äänen perusteella tuota ei dieseliksi olisi uskonut, tosin sisälle moottori kuului vaimeasti vasta 4000 rpm paikkeilla.

Ohjaamo oli varsin mukava, sähkösäätöiset nahkapenkit, sähköinen kattoluukku etc pitivät huolen viihtyvyydestä. Keskellä ohjaamoa oli suurehko näyttö, josta pystyi katsomaan satelliittinavigaattorin ohjeita (tosin ei ollut toiminnassa) ja vaikkapa TV:tä.

Painoa tuolla keijukausella oli kohtuullisen törkeät 2170 kg, mutta ei sitä huomannut. Tosin voin vain kuvitella mitä käy jos tuo sattuu törmäämään mihin tahansa pikkuautoon. Oli turvavarusteet mitä tahansa, massa jyrää. Tuota painoa ei kyllä huomannut kovin helposti, auto ei kallistellut mutkissa tai mitään muuta ylipainosta vihjaavaa tekijää ei huomannut. Alusta siis taitaa olla ihan kunnossa.

Hinta vaan on vähän suolainen, 68 000 euroa ja varusteet päälle. Eli Suomessa vaan harvat noilla ajelee. Kateeksi käy ;)

Myös 525A Touring oli ihan kelpo auto, mutta se nyt on aika tavallinen tuon X5:n rinnalla.
 
Toyota Corolla '92 1,6l Grand Prix -malli :D

Hyviä puolia vähäinen bensaankulutus sekä ketteryys. Itse laitettu cd-soitin. Pitäisi hommata vain kunnolliset kaiuttimet, kun tuppaa sirisemään nämä vanhat. Minähän en turhaan autolla ajele, pellet ajaa turhanpäiten.

Heinäkuussa olisi katsastus. Käppäriä pitäisi kiristää. :( Lisäksi pitäisi ajella pitkä matka karstojen poistoa varten. Perkele...
 
X5 on itsekin tullut ajettua ja positiivinen kuvahan siitä jäi. Ovien sulkeutumisääni oli tosin kaikkea muuta kuin laatua huokuva ja sisusta vanhahtava, suoraan 500-sarjasta. Ei tuo mikään harvinaisuus ole, veikkaisin että Suomessa on n. 150 yksilöä.
Enemmän pidin siitä kuin uudesta 735iA:sta, joka vaikutti ulkomitoiltaan jopa pieneltä mutta ajossa oli kunnon laivan tuntu. V8:n pörinä oli mukavaa kuunneltavaa. Seiska on kuitenkin niin ylihinnoiteltu Suomessa, etten missään nimessä siihen sijoittaisi vaikka rahaa olisikin. Saksassahan se maksaa noin puolet Suomen hinnasta.

9-3 Saab puolestaan oli hirvittävän äänekäs auto, sekin kun tuli joku sitten ajettua. Ehdottomasti Audi A4 jos lähdetään vertailemaan. Audi on toki kalliimpi, mutta sen ajettavuus ja laatu hipoo täydellisyyttä. Varsinkin 1.8T koneella jossa on virityspotentiaalia, A4 Avant on hyvä valinta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Willennium
X5 on itsekin tullut ajettua ja positiivinen kuvahan siitä jäi. Ovien sulkeutumisääni oli tosin kaikkea muuta kuin laatua huokuva ja sisusta vanhahtava, suoraan 500-sarjasta. Ei tuo mikään harvinaisuus ole, veikkaisin että Suomessa on n. 150 yksilöä.
Enemmän pidin siitä kuin uudesta 735iA:sta, joka vaikutti ulkomitoiltaan jopa pieneltä mutta ajossa oli kunnon laivan tuntu. V8:n pörinä oli mukavaa kuunneltavaa. Seiska on kuitenkin niin ylihinnoiteltu Suomessa, etten missään nimessä siihen sijoittaisi vaikka rahaa olisikin. Saksassahan se maksaa noin puolet Suomen hinnasta.

Harmi kun täällä ei ollut tuo seiska koeajettavana. Ja täällä X5 on harvinaisuus, näkee ehkä kaksi vuodessa. No, eipä Kotkassa näe oikeastaan mitään ihmeellisiä autoja. S-sarjalainen Mersu on oikeastaan ainoa vähän kalliimpi auto joita näkyy.
 
Tuon Seiskan kävin koeajamassa jo 2002 keväällä, ja X5 taisi olla 2001 joulukuussa.
Z4:n kävin koeistumassa ja tuli semmonen fiilis, että se on "ylisuunniteltu" auto. Joka paikasta näkyi että nyt on kyllä menty överiksi. 5.9 sekunnin lukema spekseissä vakuutti kuitenkin. ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Willennium
Tuon Seiskan kävin koeajamassa jo 2002 keväällä, ja X5 taisi olla 2001 joulukuussa.
Z4:n kävin koeistumassa ja tuli semmonen fiilis, että se on "ylisuunniteltu" auto. Joka paikasta näkyi että nyt on kyllä menty överiksi. 5.9 sekunnin lukema spekseissä vakuutti kuitenkin. ;)

Täysin samaa mieltä Z4:n ulkonäöstä. Mutkaa ja viivaa on, mutta kokonaisuus ei ole osiensa summa. Katsokaa vaikka 360 Modenaa, ei siinä ole mitään ihmeellisiä koukeroita, mutta kokonaisuutena on silti todella kaunis auto. Enzo taas ei ole perinteisesti kaunis, mutta jotenkin niin radikaali, että pidän siitä jollain pervolla tavalla. Okei, meni vähän ohi aiheen :)

Muutkin uudet BMW:t on pelottavan rumia. 700-sarja, tai uusi 500-sarja eivät ole ollenkaan edeltäjiensä tasolla ulkonäöllisesti. Nykyään Mersut voittaa BMW:n aika keveästi ulkonäössä...

Vielä pari vuotta sitten asia oli täysin toisin, 300-sarjan Coupe ja Cabriolet ovat todella kauniita, tai ainakin olivat ennen faceliftiä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Willennium
9-3 Saab puolestaan oli hirvittävän äänekäs auto, sekin kun tuli joku sitten ajettua. Ehdottomasti Audi A4 jos lähdetään vertailemaan. Audi on toki kalliimpi, mutta sen ajettavuus ja laatu hipoo täydellisyyttä. Varsinkin 1.8T koneella jossa on virityspotentiaalia, A4 Avant on hyvä valinta.

Rengasmelua kyllä riitti ainakin Aerossa. Jos Audiin verrataan, niin täytyy kyllä löytyä rahaa aika paljon enemmän, että saa Aeron tasoisen auton. Alustaa täytyy madaltaa, ostaa 17 tuuman vanteet ja lisävarusteisiin ja moottorin viritykseenkin kuluu euroja aika paljon. Aerossa nämä ovat vakiona. Ja Saabin viritys on helppoudessa kuulemma samaa tasoa kuin Audissa, pelkällä lastulla pääsee jo pitkälle. Turbokoneitahan nuo molemmat.

Ja vielä mielipidekysymys, Saab on ulkoa hienompi kuin Audi. Sisältä Audi on siistimpi.
 
Harmi kun jäi tuo BMW-kiertue välistä kun täällä olivat. Z4 ainakin näyttää miellyttävältä kun sitä on hetken katsonut, aluksi se ei oikein iskenyt mutta on se nyt ehdottomasti paras Z-sarjasta ja minun silmääni miellyttävä.

Vähän kyllä hirvittää nuo uudet BMW't, uusi vitonen on aika kohmon näkönen paremman sanan puutteessa ja seiskan etumaski ei oikein kolahda. Kolmonen taas nykyisellään (en ole vanhempia bemuja juuri katsellut "sillä silmällä") on viehättävä, pelottaa vaan koska sekin vedetään uusiksi. Jotain huhua kuulin, että kolmonen uudistuisi niin ikään isompaan suuntaan, jolloin parhaat toiveet laitetaan kyllä mahdollisesti tulevan ykkössarjan niskoille.

Minusta taas Audi A4 on sen verran paremman näköinen vehje kuin Saab ulkoa, että valitsisin sen ilman muuta.
 
JIPJIP!

Äsken meni B-inssi läpi ja mun tuurilla meidän 206 Roland Garroksesta hajos laturi heti kättelyssä. No, saatiin tollanen normi 206 lainaks sieltä automaasta ja pääsee sitä kokeilemaan.

Ehkä parempi, että ajaa tollasella laina-autolla, kun ei kuitenkaan niin vakaata tuo ajo ole vielä. ;)
 
Onneksi olkoon kortin johdosta :)

Se alku on tosiaan yllättävän nihkeää, saattaa olla jopa nihkeämpää kuin autokoulussa ennen inssiä, ainakin minulla oli. Oman osansa asiaan teki tietysti se, että PSA-yhtymän Citroën on erilainen käyttää kuin autokoulun kalusto, joka koostui erilaisista A, B ja M-B nimikirjaimisista autoista siitä Ranskan naapurista.
 
Niiiin! siis piti selventää vielä, että en MINÄ sitä laturia rikkonut :>
oli rikki jo tullessa.

Oli muuten mielenkiintosta ajaa tuossa helsingin keskustassa katajanokalle pahimpaan ruuhka-aikaan.
 
Nonii nyt ne mun kauan sitten lupaamani korisarja kuvat. Korisarja muuttui matkan varrella , mutta nyt ne on autossa kiinni ja odottavat maalaamossa väriä pintaan. Noi puskurit yms ei oo noissa kuvissa kun vasta parilla kolmella ruuvilla kiinni , eli siksi ne pikkasen roikkuu.

Kuva 1

Kuva 2


Lisää kuvia ko. projektista löytyy osoitteesta:
Xsara projekti
 
Niin se vaan saa näköjää Citroën uutta muotoa. Nuo kirkkaat valokotelot vaan on vähän semmoset, että niistä joko pitää tai sitten niitä inhoaa. Itse vain en oikein ole osannut päättää, ne on jotenkin perverssin näköset mutta silti jotenki jees. Kai niihin on jo hiljalleen tottumassa.
 
Mielestäni on aivan älytöntä, että heikkotehoiseen autoon ruuvataan korisarjoja, spoilereita ja ties mitä. Auton tehovarojen pitäisi vastata ulkonäön asettamia odotuksia. Esimerkkinä voisi mainita, että faijan vm. -89 Nissan Bluebirdissä (the ultimate pappa-auto) on enemmän tehoa kuin tuossa Xsarassa, saattaapa kiihtyä nopeammin sataseenkin...
Tosin saahan jokainen tehdä mitä haluaa, ajattelinpa vain esittää huvittuneen mielipiteeni.

Tästä varmasti vedetään herneet nenään, mutta ihan rauhassa minun puolestani... :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan EdHunter
Mielestäni on aivan älytöntä, että heikkotehoiseen autoon ruuvataan korisarjoja, spoilereita ja ties mitä. Auton tehovarojen pitäisi vastata ulkonäön asettamia odotuksia. Esimerkkinä voisi mainita, että faijan vm. -89 Nissan Bluebirdissä (the ultimate pappa-auto) on enemmän tehoa kuin tuossa Xsarassa, saattaapa kiihtyä nopeammin sataseenkin...
Tosin saahan jokainen tehdä mitä haluaa, ajattelinpa vain esittää huvittuneen mielipiteeni.

Samaa mieltä, että olisi toki suotavaa (ja vähemmän koomista) jos autosta löytyy ulkokuorien verran tehoa, mieluiten enemmänkin kuin ulkokuori antaa vihiä.
 
Niin no nyt toi xsara menee tolla 100hp:lla sen 200km/h , ja sitten kun alan virittämään viritän seuraavat osat , viritys ei ole nyt mahdollista koska ajan kyseisellä autolla autokoulua joten sillä ei ole nyt aikaa seistä kone levällään. Mutta ensi talvena alkaa konekkin muuttumaan.

-Kantta alennetaan / portataan / imu ja pakopuolta muotoillaan
-Kenties turbotetaan??? Ja tarpeeksi isolla turbolla tulee 3x enemmän heppoja (jos paikat kestää)
-Takomännät
-Titaani venttiilit
-Jäykemmät venttiilin jouset
-Tiukempi nokka-akseli
-Peltipakosarja
-Vapaasti hengittävä putkisto alusta loppuun
-Moottorinohjausjärjestelmä uusitaan
-Kytkintä muokkaillaan.
-Taka-akselisto pitää muuttaa jotta tuo turbon asennus onnistuisi laillisesti , koska kaikissa pyörissä pitää silloin olla levyjarrut.
yms. kivaa

Ja nyt seuraavaksi joku kysyy/sanoo että kannattaako noita tehdä kun maksaa niin paljon? , että olisko kannattanu suoraan ostaa vaan tehokkaampi auto?
Ehkäpä? mutta itse tehty on aina itse tehty.

Ja mä en noita kuvia sen takia tänne laittanut että kyselisin mielipiteitänne , vaan laitoin ne siksi että tuolla yhdessä viestissäni lupasin ne tänne laittaa.

Onko sulla EdHunter vielä kenties jotain hampaankolossa , tosta meidän vuoden tai kahden takaisesta kädenväännöstä?
( http://www.konsolifin.net/bbs/showthread.php?s=&threadid=579&perpage=25&pagenumber=1 )

Mut joka tapauksessa kuten sanoit et se on jokaisen oma asia et mitä autolleen tekee , ja mä yksinkertaisesti päätin että siitä tulee ton näkönen.
Ja mitä sitten vaikka se auto meneekin nyt vaan sen 200km/h? ei suomessa saa ajaa kuin 120km/h max. , kyllä vähemmälläkin nopeudella saa kortin/hengen lähtemään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan peikko
Ja mitä sitten vaikka se auto meneekin nyt vaan sen 200km/h? ei suomessa saa ajaa kuin 120km/h max. , kyllä vähemmälläkin nopeudella saa kortin/hengen lähtemään.

Sama koskee tuota sinunkin virittämisintoasi.

Mutta ei siinä mitään, kivahan se sinänsä on, että on erilaisia autoja ja kuskeja, muutenhan tuolla kyllästyisi kun harmaat Mazda 323:t valtaisivat maailman yhdessä sinisten Corolla DX:ien kanssa. Ja minusta ihan jees nähdä miten tuo projekti etenee ja samalla varmaan asiasta kiinnostuneet saavat vinkkejä tai ainakin jonkun jolta kysyä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan designed
Sama koskee tuota sinunkin virittämisintoasi.

Mutta ei siinä mitään, kivahan se sinänsä on, että on erilaisia autoja ja kuskeja, muutenhan tuolla kyllästyisi kun harmaat Mazda 323:t valtaisivat maailman yhdessä sinisten Corolla DX:ien kanssa. Ja minusta ihan jees nähdä miten tuo projekti etenee ja samalla varmaan asiasta kiinnostuneet saavat vinkkejä tai ainakin jonkun jolta kysyä.

Niinpä mutta mun viritysinto on vasta suunnittelu asteella , kattoo nyt mitä se talvi tuo tullessaan.
Mutta kyllä se mulle riittää tollasenaan mitä se on nyt.
Mutta tästä on hyvä jatkaa projektia...
 
Ylös Bottom