Tomb Raider III (PS1, pelattu PS3:lla)
Aivan hirveä peli.
Yhtä raastavaa ja epäreilua kokemusta ei ole tainnut mikään muu pelaamani peli koskaan tarjota. Tasot parhaimmillaan ihan mukiinmeneviä, mutta hauskuus voi loppua minkä tahansa nurkan taakse äkkikuoleman aiheuttavaan ansaan, jota ei ollut mitään mahdollisuutta nähdä ennakkoon. Asiaa ei paranna se, että tallennusmahdollisuudet ovat keräilyesineitä, eikä niitä edes jaella erityisen runsaasti. Eräässäkin Nevadan kentistä seikkailin yli tunnin ilman ainoatakaan tallennusmahdollisuutta, minkä jälkeen äkkikuolema korjasi ja ei muuta kuin takaisin alkuun. Aikomus oli mennä ilman ohjeita läpi, mutta kärsivällisyys loppui puolivälin paikkeilla. Hampaat irvessä puristin kuitenkin läpi edes ohjeilla avustettuna, sillä tämä oli osa laajempaa projektia pelata kaikki konsoleille ilmestyneet TR:t läpi julkaisujärjestyksessä ensimmäistä kertaa.
Ratchet & Clank 3 (PS3 remaster)
Ei lainkaan ensimmäinen läpipeluu, mutta ensimmäinen sitten vuoden 2014. Edelleen erittäin pätevä peli, pelillisesti paperilla paras alkuperäisestä kolmikosta. Käytännössä ei kuitenkaan ole ykkösen ohittanutta.
Tomb Raider: The Last Revelation (Dreamcast)
Suunnaton parannus kolmososaan nähden. Suorastaan ylivoimainen suosikkini alkuperäisistä Raidereista. Haastava tämäkin oli, mutta haaste tulee enemmänkin etenemistavan keksimisestä kuin sattumanvaraisen äkkikuoleman aiheuttavista ansoista. Niitäkin kyllä on, mutta vapaan tallennuksen myötä turhauttavuusaspekti ei ole aivan erityisen korkealla. Peli on pitkä kuin nälkävuosi, mutta piti hyvin otteessaan loppuun saakka. Dreamcastilla luonnollisesti valovuosia edellä PS1-sisartaan graafisesti, kaiken kaikkiaan erinomainen pelikokemus.
Ratchet: Gladiator (PS2)
Toinen läpipeluu, edellinen 2014. Räiskintänä laadukas, Ratchet-pelinä muuten hyvin mitäänsanomaton. Ei suosikkejani.
Tomb Raider Chronicles (Dreamcast)
Pelillisesti suureksi osaksi toimiva, mutta kaikella tavalla tekijöidensä rutiinisuoritus josta ei näy sellaista intohimoa kuin vaikkapa TR1:stä tai Last Revelationista. Viidentenä TR-pelinä ei oikeastaan oikeuta olemassaoloaan millään tavalla. Muiden alustojen tapaan myös DC:llä viimeiset kentät ovat hyvin bugisia, ja muutenkin koko alkuperäisen pelisarjan huonointa antia. On tässäkin silti omat hetkensä.
Tomb Raider: The Angel of Darkness (PS2)
Surullisenkuuluisa Laran PS2-debyytti. Keskeneräisenä julkaistu, ja se näkyy monessa kohdassa. Alkoi hyvin lupaavasti ja tarina vaikutti kiinnostavalta, mutta pelillinen puoli on pahimmillaan todella tuskaista tarpomista. Ohjattavuutta on hyvin vaikea selittää. Suunnaton määrä hukattua potentiaalia. Äänimaailma on kuitenkin tunnelmallinen ja musat kertakaikkisen loistavia. Pelikokemuksena en voi suositella, vaikka tästä olisinkin halunnut tykätä.
Tomb Raider Legend (PS3 remaster)
Crystal Dynamicsin ensimmäinen TR. Varsin laadukas pelikokemus vielä tänäkin päivänä, ja PS3:lla myös visuaalisesti ikäisekseen oikein edustava. Toimintaosuuksia ehkä omaan makuuni hivenen liikaa, mutta mitään selkeää heikkoutta tai valittamisen aihetta ei löydy. Oikein hyvä pelikokemus.
Tomb Raider Anniversary (PS3 remaster)
Crystal Dynamicsin remake alkuperäisestä Tomb Raiderista modernisoituna versiona. Pelillisesti seisoo tukevasti omilla jaloillaan, tehden samalla kunniaa alkuperäisen pelin lokaatioille ja kenttäsuunnittelulle. Pidin erittäin suuresti.
WRC 8 (PS4)
Nopeasti tämä alta pois ennen PS5:lle siirtymistä. En varsinaisesti läpäissyt, uramoodia pelasin muutaman kauden verran.
Haven (PS5)
Ensimmäinen PS5:llä aloitettu läpipeluu, mutta jäi ikävä kyllä kesken. Olisin kovasti halunnut tästä pitää, mutta jokin ei nyt vain klikannut. Tympeän ja sinänsä lähes turhan taistelusysteemin lisäksi en oikein osaa sanoa miksei tämä lopulta maistunut.
WRC 9 (PS5)
Rallipelien arvioimiseen täällä on parempikin ketju, niin tyydytään tässä toteamaan että tämä sai kunnian olla ensimmäinen PS5:llä läpäisemäni peli. Uramoodi parhaimmillaan mukaansatempaava, pätkät erinomaisia ja ajomallikin oli mennyt kivasti eteenpäin. DualSensen ominaisuuksia hyödyntää mallikkaasti.
Dirt 5 (PS5)
Hyvin geneerinen arcade-rälläys. Ajomalli sinänsä ihan toimiva, mutta kisat silkkaa rymistelyä vailla sen suurempaa tarkoitusta tai mielekkyyttä. Toimisi Dirt-pääsarjaa paremmin Dirt Showdownin kakkososana.
YU-NO: A Girl Who Chants Love at the Bound of this World (PS4)
Visuaalinen novelli ja point & click adventure samassa paketissa. Muodostui yhdeksi mieleenpainuvimmista pelikokemuksista tänä vuonna. Alkaa todella hitaasti, ja jäi itse asiassa kesken useammaksi kuukaudeksi ennen kuin jatkoin. Ja hyvä että jatkoin, sillä pelin alkuosasta ei voi päätellä loppuosan tapahtumia edes vähää alusta. Suuri suositus mikäli genre noin yleensä nappaa, mutta kärsivällisyyttä tämä vaatii. Olisikohan yli 60 tuntia ottanut.
Tomb Raider Underworld (PS3)
Legend-trilogian viimeinen osa, ja yhtä laadukas kuin kaksi aiempaakin. Ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa, mitä nyt ruudunpäivitys välillä tökkii häiritsevän rajoilla ja kamera käyttäytyy ajoittain oudosti. Arvoisensa päätös tälle ns. sarjakuvamaisen Laran seikkailuille, pelillisestihän tässä ollaan jo täysin modernilla linjalla.
Control (PS5)
Oikein hyvä valinta ensimmäiseksi PS5-toimintaseikkailuksi. Tästä on kirjoitettu tälläkin foorumilla varmasti niin paljon, että riittää kun mainitsen pitäneeni pelistä ja siinä erityisesti DualSensen ominaisuuksien hyödyntämisestä. Loppua kohti pari taistelua meinasi tuottaa vaikeuksia, mutta ilman helpotuksia sain väännettyä läpi.
Tomb Raider: Definitive Edition (PS4)
Loistava avaus nyky-Laran seikkailuille. Toimintaa melko reilusti ja todella paljon raaempana kuin missään aiemmassa Raiderissa. Mukaansatempaava peli mielenkiintoisella juonella, ja huomattavasti inhimillisemmällä päähahmolla sekä realistisemmalla otteella kuin ennen reboottia. Pidän sekä suosittelen, kunhan ei odota klassista Tomb Raideria.
Immortals Fenyx Rising (PS5)
Kauttaaltaan laadukas avoimen maailman peli. Ei tee mitään uutta ja innovatiivista, mutta kun kaikki toimii pelillisesti niin eipä tässä ole mitään isoa valitettavaakaan. Eteneminen on välillä kovin hankalaa, kun sadan metrin matkalla kohti seuraavaa tehtävää on helposti ainakin viisi aktiviteettia joiden pariin on helppo harhautua. Peli on hyvä, mutta ei erityisen mieleenpainuva.
Big Dipper (PS4)
Visuaalinen novelli ilman valintoja tai mitään pelillisiä ominaisuuksia. Oikeastaan ei kuuluisi tälle listalle. Lyhyt parin tunnin luku, joka kyllä olisi kuulunut miljöönsä puolesta uudenvuoden ajankuluksi keskikesän sijaan. Hyvän mielen tarina varustettuna hämmentävällä määrällä kirjoitusvirheitä.
Rise of the Tomb Raider (PS4)
Äärimmäisen hieno toimintaseikkailu, pistää ensimmäisestä rebootista vielä suhteellisen selvästi paremmaksi. Olisin ehkä voinut itse pelata hieman enemmänkin tutkiskellen läpi ja tehdä enemmän sivutehtäviä, mutta ehkä pelisarjan ja koko TR-projektin lopun häämöttäminen sai aikaan pienen alitajuisen kiireen kohti loppua. Joka tapauksessa tästä en kyllä löydä pienintäkään moitteen sijaa, mitä nyt saisivat tuoda 60fps patchin PS5:lle tähänkin peliin.
Godfall (PS5)
Mitähän tästä nyt sanoisi. Visuaalisesti upea, pelillisesti ontto. Tehtävät toistavat itseään ja toisiaan, eikä sinänsä toimiva lähitaistelu riitä itsessään pitämään mielenkiintoa yllä kovinkaan pitkään. Onneksi peli ei ole erityisen pitkä, niin tarinan jaksoi kaikessa puuduttavuudessaan pelata kuitenkin loppuun saakka.
Shadow of the Tomb Raider (PS4, pelattu PS5:llä)
Melkein voisin väittää että jopa yksi kaikkien aikojen suosikkejani. Ainakin paras moderneista Tomb Raidereista, joskaan Rise ei jää sekään erityisen kauas. Erinomainen tasapaino pelillisesti toiminnan ja ongelmanratkaisun välillä, tarina sisältää pysäyttäviä hetkiä ja peli pitää otteessaan todella tiukasti. Lisäsisältöä ja sivutehtäviä on runsaasti, ja ne tulikin kaikki pelattua vielä tarinan päätteeksi. Bonuksena pyörii PS5:llä 4K-tilassa 60fps:nä, joskin ehdin itse päätarinan pelata läpi juuri ennen päivityksen ilmestymistä. Haikea oli fiilis katsella lopputekstejä, kun viimeinenkin 12:sta Tomb Raider -pääsarjan pelistä oli juuri päättynyt.
In rays of the light (PS5)
Muutaman tunnin tunnelmallinen indie-kävelysimulaattori, remake vuoden 2012 pelistä The Light. Ei varsinaisesti kauhupeli, mutta loppupuolella myönnän joutuneeni pitämään pienen hengähdystauon audiovisuaalisen kokemuksen muuttuessa melko intensiiviseksi.
Ratchet & Clank: Tools of Destruction (PS3)
Toinen läpäisy, ensimmäinen 2014. Pelillisesti klassisen hyvä R&C.
Sakura Succubus (PS5)
Lyhyt visual novel, ei tainnut tässäkään olla mitään pelillisiä ominaisuuksia. Eikä jäänyt kyllä tarinastakaan juuri mitään mieleen.
Toren (PS4, pelattu PS5:llä)
Brasilialainen indie-julkaisu, josta kaiken teknisen kömpelyyden takaakin huokuu vahvasti tekijöidensä halu tehdä jotakin hienoa ja muistettavaa. Parin tunnin kokemus, pelillisesti en voi sanoa tätä erityisen onnistuneeksi, mutta jotakin ainutlaatuista tässä silti oli. En osaa oikein selittää, mitä.
Remember Me (PS3)
Ironista, etten oikein muista tästä pelistä enää mitään. Sinänsä laadukas, mutta kuitenkin samalla hiukan unohdettava pelikokemus. Kombopohjaiseen taistelusysteemiin en päässyt oikein missään vaiheessa kunnolla sisälle. Muistojen kelailut olivat tervetullutta pelillistä vaihtelua. Kyllä tämä kuitenkin positiivisen puolelle jäi kertakokemuksena.
Dirt Rally 2.0 (PS4)
Loistava ajomalli mutta yksinpelisisältöä saisi olla enemmän. Online-rankingit eivät kiinnosta edes vähää alusta, joten itselläni meni nopeasti vain arvottujen yksittäisten pätkä-auto-yhdistelmien ajeluksi. Siihen kyllä loistava.
Ratchet & Clank: Quest for Booty (PS3)
Tämäkin pelattu viimeksi 2014. Hyvä mutta lyhyt R&C.
The Last of Us Remastered (PS4, pelattu PS5:llä)
Tästä pelistä saattaa joku olla joskus kuullutkin. En ollut aiemmin pelannut, joten tarina oli kyllä ehkäpä pysäyttävin missään pelissä. Todella raaka. Äärimmäisen mieleenpainuva kokemus.
Fuel (Xbox 360, pelattu XSX:llä)
Olisi ehkä uuden laitteen voinut teknisesti vaativammallakin pelillä ajaa sisään, mutta tätä tuli testattua ensin ja kuin vahingossa vedettyä myös läpi. Kisat tai itse ajaminen ei ole millään tavalla erityistä, mutta pelin järjettömän suuri maailma erottaa sen massasta. Kartan ajaa päädystä päätyyn reilussa puolessatoista tunnissa. Paljoa tekemistä siellä ei kylläkään ole, mutta ainakaan ahtaanpaikan kammo ei pääse iskemään.
ReCore (Xbox One, pelattu XSX:llä)
Alkoi hyvin ja tuntui pelillisesti kivalta, mutta jäi harmittavasti kesken aivan lopussa. Taisin olla lähelläkin läpäisyä, mutta motivaatio katosi kun selvisi että valinnaisilta vaikuttaneita luolastoja pitäisikin vielä palata koluamaan jotta eteneminen viimeisessä tehtävässä olisi mahdollista. Samaan aikaan Horizon Zero Dawn sai 60fps -päivityksen, joten ReCore jäi grindaamatta.
Horizon Zero Dawn (PS4, pelattu PS5:llä)
New Game+ parannetulla ruudunpäivityksellä. Edelleen kaikkien aikojen paras peli itselleni. Pelasin Ultra Hardilla ensimmäistä kertaa, kuolin kerran kun putosin korkealta. Se vähän harmitti.
The Crew (Xbox One, pelattu XSX:llä)
Juonellinen avoimen maailman ajopeli, josta olisi kyllä sen juonen voinut ottaa pois pelin siitä lainkaan kärsimättä. Sinänsä ihan mukiinmenevää ajelua, mutta ei tämä mikään erityisen mieleenpainuva kokemus ollut.
GreedFall (PS5)
Loistava RPG. Ehkäpä oma suosikkini tähän saakka pelaamistani PS5-julkaisuista. Pidin suuresti siitä kuinka isossa osassa kommunikaatio eri hahmojen kanssa tässä pelissä on. Taistelusysteemi on hiukan kömpelö, mutta sen kanssa oppi kyllä hyvin elämään. Kuljetus ei ole kovin nopeatempoinen, mutta siitä juuri pidinkin. Pelissä kyllä tapahtuu paljonkin, mutta se antaa silti pelaajalleen tilaa hengittää.
Assassin’s Creed (Xbox 360, pelattu XSX:llä)
Tätäkään pelisarjaa en aiemmin ollut pelannut, joten päätinpä aloittaa ensimmäisestä kuten aiemmin Tomb Raiderin kohdalla. Retroilua ei kuitenkaan tarvitse harrastaa, sillä tämä ykkösosa on toki jo aivan keskiverron modernin pelin tuntuinen. Hämmentävää oli pelata oikeastaan täysin lineaarista Ubisoftin peliä, sillä tässä ei käytännössä ole edes lainkaan sivutehtäviä. Sinänsä laadukasta pelattavaa, mutta tehtävät alkavat varsin pian vahvasti toistaa itseään, vaikkei pelillä pituutta olekaan erityisen paljoa.
LoveChoice (XSX)
Lyhyt ja hyvin kevyt puzzlepeli läheisyydestä. Yllättävänkin miellyttävä välipala toiminnantäyteisten pelien lomassa. Tykkäsin.
Legends of Talia: Arcadia (PS5)
Visual novel ilman pelillisiä ominaisuuksia tai minkäänlaisia valintoja. Eli ei kuuluisi tänne, mutta koska peliksi on listattu niin peli sen täytyy sitten olla.
Need for Speed (PS4)
Tuli aloitettua ja ajettua läpi lähinnä sen takia ettei jäisi kesken. Kovin geneeristä ja yhdentekevän tuntuista ajelua vailla sen suurempaa päämäärää. Välinäytökset ovat myös sen verran vaivaannuttavia, etteivät oikeastaan omaa edes camp-arvoa. En pitänyt pakollisesta online-tilasta ja epävakaista servereistä, jotka olivat joka toisella pelisessiolla menossa huoltokatkolle.
Assassin’s Creed II (Xbox One remaster, pelattu XSX:llä)
Jos oli ensimmäinen AC vielä hyvinkin lineaarinen toimintaseikkailu, niin tässä mennään sitten hyvinkin Ubisoft-tyyliseen avoimeen maailmaan. Tai olisiko se niin, että Ubisoft-tyylinen avoin maailma pohjautuu vielä nykyisinkin nimenomaan AC II:n ratkaisuihin. Niin tai näin, tässä on kyllä kertakaikkisen laadukas pelikokemus, ja FPS Boost päällä XSX:llä myös visuaalisesti aiempaa sulavampana versiona. Eipä tästä pelistä tarvitse tällä foorumilla varmasti mitään kertoa, oma kokemukseni oli se että pidin erittäin paljon.
Ary and the Secret of Seasons (PS4, pelattu PS5:llä)
Pirteä seikkailupeli, josta pidin enemmän kuin arvioiden keskiarvo olisi antanut olettaa. Ei mikään AAA-budjetin julkaisu, mikä kyllä näkyy suurehkoa mutta osittain tyhjää karttaa kolutessa. Ongelmanratkaisu sinänsä innovatiivista vuodenaikamekaniikkaa hyödyntäen on parhaimmillaan oikeinkin mukavaa, ja loppua kohti ratkaisuja sai jo hiukan miettiäkin. Taistelusysteemikin löytyy, jos yhtä lyönti- ja yhtä torjuntanappia voi sellaiseksi sanoa. Bossit perustuvat kuitenkin voiman sijasta nokkeluuteen, eikä peli aina kerro suoraan mitä missäkin kohdassa kannattaa yrittää. Ilmeisesti pyörii PS5:llä esimerkiksi latausaikojen puolesta huomattavasti sulavammin kuin nelosella. Itselleni peli upposi yllättävänkin hyvin.