Ferraro
Well-Known Member
Tämä seuraava peli kolkuttelisi kyllä enemmän jo retroketjun ovia, mutta laitan kuitenkin tänne koska kyseessä oli niin monta vuotta backlogissa roikkuneen nimikkeen ensimmäinen pelikerta. Pelivuosi 2022 tuli avattua niinkin epätodennäköisellä nimikkeellä kuin James Cameron's Avatar (Xbox 360).
Tuskin olisin muuten vielä pitkään aikaan juuri tätä peliä käsittelyyn ottanut, mutta kun Avatar -Blu-ray tuli hetki sitten poimittua kahdella eurolla niin yhtäkkiä kiinnostus myös peliä kohtaan kasvoi huomattavasti. Wikipediasta luin pelin olevan tarinaltaan esiosa itse elokuvalle, joten katsoin järkeväksi pelata ensin pelin ja sitten vasta katsoa leffan. Olen kyllä elokuvan nähnyt leffateattereissa kahteenkin kertaan, mutta siitä on sen 12 vuotta jo kulunut eikä Avatariin ole sen jälkeen tullut missään muodossa palattua. Niinpä varsinaisesti mitään yksityiskohtaisia muistikuvia elokuvasta ei ollut, joten ainakin periaatteessa olisi voinut olettaa, että peliä on helpompi lähestyä nimenomaan omana teoksenaan eikä vain jättimäisen franchisen lisenssituotteena.
Käytännössä pelikokemus kuitenkin kärsii mielestäni eniten juurikin lisenssistään ja sen mukana tulevasta ennakkoasenteesta, jota en onnistunut sysäämään kokonaan sivuun. Toisaalta peli ei myöskään missään vaiheessa todistanut ennakkoluuloja vääriksi. Pelin tarina on lyhyt, se on kerrottu kovin mielenkiinnottomasti, tehtävät ovat yksipuolisia ja mielikuvituksettomia ja ohjaaminenkin on korkeintaan välttävää. Kentät ovat periaatteessa avoimia maailmoja, mutta kuitenkin käytännössä aivan silkkaa putkijuoksua. Taistelusysteemissä olisi potentiaalia monipuoliseen pelaamiseen, mutta epätarkka ohjattavuus syö peli-ilosta siinäkin terävimmän kärjen. Lähestulkoon jokaisen taistelukentän läpi pystyy muutenkin juoksemaan joko ratsun kanssa tai näkymättömyys - ja nopeusvoimia käyttäen, joten käytännössä pelin loppuvaiheissa tuli tehtyä vain tarinan kannalta pakolliset tapot.
Pelimaailmana Pandorassa olisi ollut potentiaalia hienoksi ja mukaansatempaavaksi ympäristöksi ainakin Na'vien puolella pelatessa, jos sitä pääsisi tutkimaan hiukan vapaammin, se sisältäisi enemmän mielenkiintoista keräiltävää ja vähemmän päättömästi ympäriinsä räiskiviä sotilaita. Nyt nähty putkijuoksu taistelukentältä toiselle ei vain jaksanut sytyttää. Graafista puolta on sinänsä epäreilua arvioida yli 12 vuotta pelin julkaisun jälkeen, mutta reilusti voisi todeta että ei peli grafiikkaansa kuitenkaan kaadu. Ruudunpäivitys on tosin välillä häiritsevän epätasainen. Peli tuli pelattua Xbox 360:llä, sillä Avatar ei lukeudu Series X:n yhteensopivuuslistaan.
Laitetaan nyt vähän kehujakin: pelin äänimaailma ja soundtrack on erittäin hyvä. Hahmonsa saa valita 12:sta ulkoisesti erilaisesta vaihtoehdosta ja tarinan edetessä voi valintansa mukaan taistella joko Na'vien tai RDA:n puolella. Kyllä tässä potentiaalia olisi ollut, mutta kokonaisuudesta jäi todella vesittynyt maku. Jos kyseessä olisi pienemmän pelistudion alkuperäisnimike, olisin todennäköisesti kirjoittanut tämänkin tekstin vähemmän kyyniseen sävyyn. Mutta kun kyseessä on Ubisoft Montrealin lisenssipeli aikansa tuottoisimmasta elokuvasta, niin en nyt vain osaa lähestyä sitä aivan samoista lähtökohdista. Etenkin kun samalta pelitalolta on samana vuonna ilmestynyt sellainenkin merkkiteos kuin Assassin's Creed II, jonka voisin helposti listata yhdeksi kaikkien aikojen parhaista peleistä jos sellaisia listoja harrastaisin.
Mutta ajatellaan positiivisesti. Avatar ei ollut surkea. Ei niin huono että sen kehnoutta muistelisi vielä vuosien päästäkin. Itse asiassa se oli niin keskinkertainen pelikokemus, ettei sitä todennäköisesti enää viikon päästä muista edes pelanneensa. Sillä on kuitenkin paikkansa pelimaailmassa - välillä on hyvä pelata keskinkertaisempiakin nimikkeitä, jotta sitten ne hyvät tuntuvat taas poikkeuksellisen hyviltä. Tiivistetään tämä nyt sillä tavalla korkealla nuotilla, että Avatar on kaikesta huolimatta paras peli jonka olen tähän mennessä pelannut vuonna 2022.
Tuskin olisin muuten vielä pitkään aikaan juuri tätä peliä käsittelyyn ottanut, mutta kun Avatar -Blu-ray tuli hetki sitten poimittua kahdella eurolla niin yhtäkkiä kiinnostus myös peliä kohtaan kasvoi huomattavasti. Wikipediasta luin pelin olevan tarinaltaan esiosa itse elokuvalle, joten katsoin järkeväksi pelata ensin pelin ja sitten vasta katsoa leffan. Olen kyllä elokuvan nähnyt leffateattereissa kahteenkin kertaan, mutta siitä on sen 12 vuotta jo kulunut eikä Avatariin ole sen jälkeen tullut missään muodossa palattua. Niinpä varsinaisesti mitään yksityiskohtaisia muistikuvia elokuvasta ei ollut, joten ainakin periaatteessa olisi voinut olettaa, että peliä on helpompi lähestyä nimenomaan omana teoksenaan eikä vain jättimäisen franchisen lisenssituotteena.
Käytännössä pelikokemus kuitenkin kärsii mielestäni eniten juurikin lisenssistään ja sen mukana tulevasta ennakkoasenteesta, jota en onnistunut sysäämään kokonaan sivuun. Toisaalta peli ei myöskään missään vaiheessa todistanut ennakkoluuloja vääriksi. Pelin tarina on lyhyt, se on kerrottu kovin mielenkiinnottomasti, tehtävät ovat yksipuolisia ja mielikuvituksettomia ja ohjaaminenkin on korkeintaan välttävää. Kentät ovat periaatteessa avoimia maailmoja, mutta kuitenkin käytännössä aivan silkkaa putkijuoksua. Taistelusysteemissä olisi potentiaalia monipuoliseen pelaamiseen, mutta epätarkka ohjattavuus syö peli-ilosta siinäkin terävimmän kärjen. Lähestulkoon jokaisen taistelukentän läpi pystyy muutenkin juoksemaan joko ratsun kanssa tai näkymättömyys - ja nopeusvoimia käyttäen, joten käytännössä pelin loppuvaiheissa tuli tehtyä vain tarinan kannalta pakolliset tapot.
Pelimaailmana Pandorassa olisi ollut potentiaalia hienoksi ja mukaansatempaavaksi ympäristöksi ainakin Na'vien puolella pelatessa, jos sitä pääsisi tutkimaan hiukan vapaammin, se sisältäisi enemmän mielenkiintoista keräiltävää ja vähemmän päättömästi ympäriinsä räiskiviä sotilaita. Nyt nähty putkijuoksu taistelukentältä toiselle ei vain jaksanut sytyttää. Graafista puolta on sinänsä epäreilua arvioida yli 12 vuotta pelin julkaisun jälkeen, mutta reilusti voisi todeta että ei peli grafiikkaansa kuitenkaan kaadu. Ruudunpäivitys on tosin välillä häiritsevän epätasainen. Peli tuli pelattua Xbox 360:llä, sillä Avatar ei lukeudu Series X:n yhteensopivuuslistaan.
Laitetaan nyt vähän kehujakin: pelin äänimaailma ja soundtrack on erittäin hyvä. Hahmonsa saa valita 12:sta ulkoisesti erilaisesta vaihtoehdosta ja tarinan edetessä voi valintansa mukaan taistella joko Na'vien tai RDA:n puolella. Kyllä tässä potentiaalia olisi ollut, mutta kokonaisuudesta jäi todella vesittynyt maku. Jos kyseessä olisi pienemmän pelistudion alkuperäisnimike, olisin todennäköisesti kirjoittanut tämänkin tekstin vähemmän kyyniseen sävyyn. Mutta kun kyseessä on Ubisoft Montrealin lisenssipeli aikansa tuottoisimmasta elokuvasta, niin en nyt vain osaa lähestyä sitä aivan samoista lähtökohdista. Etenkin kun samalta pelitalolta on samana vuonna ilmestynyt sellainenkin merkkiteos kuin Assassin's Creed II, jonka voisin helposti listata yhdeksi kaikkien aikojen parhaista peleistä jos sellaisia listoja harrastaisin.
Mutta ajatellaan positiivisesti. Avatar ei ollut surkea. Ei niin huono että sen kehnoutta muistelisi vielä vuosien päästäkin. Itse asiassa se oli niin keskinkertainen pelikokemus, ettei sitä todennäköisesti enää viikon päästä muista edes pelanneensa. Sillä on kuitenkin paikkansa pelimaailmassa - välillä on hyvä pelata keskinkertaisempiakin nimikkeitä, jotta sitten ne hyvät tuntuvat taas poikkeuksellisen hyviltä. Tiivistetään tämä nyt sillä tavalla korkealla nuotilla, että Avatar on kaikesta huolimatta paras peli jonka olen tähän mennessä pelannut vuonna 2022.