Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Backlogin purkua

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Katsotaan mikä on backlogin tilanne.

Switch:
  1. Alba: A Wildlife Adventure
  2. Broken Sword 5 - the Serpent's Curse
  3. Coffee Talk
  4. Edna & Harvey: The Breakout – Anniversary Edition
  5. Edna & Harvey: Harvey's New Eyes
  6. Hard West
  7. Leisure Suit Larry - Wet Dreams Dry Twice
  8. The Legend of Zelda: Link's Awakening
  9. Max and the Curse of Brotherhood
  10. MechaNika
  11. Not Tonight
  12. One Night Stand
  13. Paradise Killer
  14. Rebel Cops
  15. Rive
  16. Sayonara Wild Hearts
  17. Shovel Knight: Treasure Trove
  18. Syberia
  19. Syberia 2
  20. Telling Lies
PS5:

Skyrim (työn alla)

Plussapelejä en laske backlogiksi, mutta katsotaan joitain tärppejä PS4/PS5/Plus/tarjouspeli kategoriasta.
  1. A Plague Tale: Innocence
  2. Batman: Arkham Knight
  3. BioShock 1-3
  4. Bulletstrom: Full Clip
  5. Cities: Skylines
  6. Darksiders 2 ja 3
  7. Days Gone
  8. God of War (2018)
  9. Horizon
  10. InFamous: Second Son
  11. King’s Quest
  12. Ratchet & Clank
  13. Rise of Tomb Rider
  14. Shadow of the Colossus
  15. Shadow of Tomb Raider
  16. The Last Guardian
  17. The Last of Us
  18. The Witness
  19. Tomb Raider
  20. Uncharted 1-4
 
Viimeksi muokattu:
Katsotaas backlogin tilanne.

Switch:
1. Wasurenaide, Otona ni Nattemo (The Kids We Were)
2. Danganronpa V3
3. Fire Emblem: Fuuka Setsugetsu (Three Houses)

PS4:
1. God of War
2. Ghost of Tsushima
 
Song of Horrorin läpipeluu jatkuu. Neljäs episodi meni läpi.

Tämä oli ympäristönsä puolesta parempi kuin kolmonen, mutta pulmat ja edistyminen olivat jotenkin hajallaan, mistä seurasi paikoin päätöntä harhailua, kun ei oikein ollut tietoa mihin seuraavaksi pitäisi mennä, tai mihin tämä juuri löydetty avain sopii. Tätä samaa on ollut myös aikaisemmissa episodeissa jonkin verran, mutta tässä se jotenkin korostui. Silti vanha luostari ja sen ympäristö oli jännittävä paikka tutkia ja tarina otti tietysti aimo harppauksen eteenpäin. Nyt olisi sitten viimeisen episodin vuoro.

**********************************

@JTahti ja @Misaki backloglistaukset ovat samalla mielenkiintoisia, mutta samalla muistuttavat kuinka hurja myös oma backlog on. Jos listaisi vaan sellaiset, jotka ovat kesken tai ehkä heti seuraavina vuorossa, niin lista näyttäisi jotakuinkin tältä:

Xbox:
1. Elden Ring
2. It Takes Two
3. Guardians of the Galaxy
4. Danganronpa: Trigger Happy Havoc Anniversary Edition
5. FAR: Changing Tides

PC (Steam/Epic Store jne.):
1. Song of Horror
2. Death Stranding
3. Zero Escape: The Nonary Games
4. Loop Hero
5. FAR: Lone Sails

Switch:
1. Shin Megami Tensei V
2. Eastward
3. Golf Club Wasteland
4. Disaster Report 4: Summer Memories
5. Hyrule Warriors: Age of Calamity

Tästä tietysti puuttuu sellaiset kokoajan pelauksessa olevat pelit, kuten Halo Infinite, F1 2021, ACC, RaceRoom Experience, Forzat ja niin edelleen.

Huomaan omassa pelauksessa sen, että mieluummin minulla on monta peliä (vähintään yksi per pelialusta) kesken yhtä aikaa, jotta voin fiiliksen mukaan vaihdella mitä milloinkin haluan pelata läpi. Niin hieno kokemus kuin Elden Ring onkin tähän mennessä ollut, niin se on samalla haastava ja keskittymistä vaativa. Siksi esim. nyt Song of Horror on edennyt tässä Elden Ringin rinnalla. Kiva pelata välillä rauhallisemmin etenevää peliä.
 
Itsellä nyt muu backlogi on ollut totaalisesti tauolla Horizon Forbidden Westin julkaisupäivästä lähtien, mutta kyllä tässä taas jonakin päivänä palataan purkamaan Assassin's Creed -maratonia ynnä muuta suunnitelmissa ollutta. Jos backlogiin lasketaan kaikki hyllyssä olevat ja digitaalisesti omistetut pelaamattomat pelit, niin en edes tiedä kuinka monesta sadasta nimikkeestä puhutaan. Yleensä en suunnittele pelijärjestystä kovinkaan tarkasti ennakkoon, muuten kuin että tarinalliset pelisarjat pyrin käymään läpi julkaisujärjestyksessä ja mielellään niin kokonaisina kuin mahdollista.

Aivan välittömässä näköpiirissä Horizonin jälkeen on meneillään olleiden pelisarjojen viimeistely, eli Assassin's Creed Syndicate, Origins, Odyssey ja Valhalla, sekä Unchartedit kolmosesta eteenpäin. Varsinkin AC:n puolella on näissä vielä varmasti niin massiivisesti pelitunteja kellottava savotta, että eri pelien väliin on sitten otettava taukoja muiden pelien ja genrejen parissa. Se mitä nämä muut pelit ovat, yleensä määrittyy kulloisenkin fiiliksen mukaan eikä ole kovinkaan vahvasti ennakkoon suunniteltua. Tästä tosin joskus seuraa se ongelma, että seuraavan pelin valintaprosessi saattaa kestää tuntikausia tai pahimmillaan useita päiviä. :D

Joskus sovelsin kuuntelemattomien äänilevyjen valintaan (joita on myös satoja) sellaista järjestelmää, että olin valinnut etukäteen kuusi kiinnostavaa levyä, joista satunnaislukugeneraattorilla arvoin kuunteluun päätyvän julkaisun. Sen tilalle sitten asetin seuraavalle arvontakerralle jonkin toisen kuuntelemattoman levyn. Miksei samanlaista arvontarinkiä voisi käyttää peleihinkin, säästyisi ainakin huomattavan paljon aikaa, ja mukana olisi myös jännittävä yllätysmomentti. :D
 
Halo: Anniversary

Tämä on ollut ties kuinka kauan backlogilla ja eilen yöllä sain tämän vihdoin pelattua läpi.
Edelleen täytyy sanoa, että tämä on parhaita räiskintöjä mitä on. Uusi ulkoasu myös sopii hyvin tähän. Näyttää semmoiselta, mitä muistan tämän näyttäneet 20vuotta sitten :D Eli on onnistunut remasteri.

Ainoa mikä ei ole vanhentunut hyvin, on kenttäsuunnittelu. Monesti samanlaiset alueet toistuu varsinkin pelin loppupuolella. Ja välillä on vähän epäselvää, että minne suuntaan pitäisi mennä. Mutta siinä olikin pelin isoin miinus.

Pelattavuus on tietenkin rautaa edelleen, ja räiskiminen on hyvin tehty. Viholliset ovat myös yllättävän fiksuja ja normal-vaikeusasteella oli hyvin haastetta.

Lyhyesti sanottuna, suosittelen ehdottomasti. Oli todella nostalginen kokemus itselle ja innolla odotan seuraavan osan peluuta.

4.5/5
 
Tomb Raider, vuoden 2013 peli (pelattu Series S)
Ensimmäiset kaksi Tomb Raider -peliä pelasin PC:llä 1990-luvun puolivälissä. Tämä vuoden 2013 peli on pelisarjan ensimmäinen "moderni" osa, jonka pelasin. Siinä missä ysäripelit olivat aika puhtaasti pulmanratkontaa ja kolmiulotteista tasoloikkaa, oli tämä enemmänkin Uncharted-tyyppinen peli painottuen räiskintään, kiipeilyyn ja puhtaaseen seikkailuun pulmanratkomisten ollessa hyvin kevyitä ja vain vähän päänraavintaa vaativia. Koska Unchartedit kuitenkin osuvat aika täydellisesti oman pelimakuni ytimeen, ei tämäkään peli pettymys ollut. Ei tämä nyt Sonyn kulttipelisarjan tasolle aivan yllä, mutta ehdottomasti laatupeli kuitenkin, siitä ei kahta sanaa. Hieman pidempi olisi saanut olla.

Bioshock 2 Remastered (Series S)
Jokin aika sitten kirjoitin arvion Bioshock ykkösestä, ja lähes sanasta sanaan pätee se arvio myös tähän kakkososaan. Pieniä kosmeettisia parannuksia siellä täällä, mutta muuten pelillä on samat vahvuudet ja samat puutteet kuin ykkösosallakin. Sen voisi mainita, että tämä oli ensimmäinen peli aikoihin, jossa jouduin kesken pelin vaihtamaan vaikeustason helpoimpaan. Ykkösen jaksoin juuri ja juuri kahlata läpi normaalilla vaikeustasolla, mutta nyt ei riittänyt enää kiinnostus hakata päätä seinään jatkuvasti lopussa olevien ammusten ja ylisuurten vihollislaumojen kanssa, vaan päästin suosiolla itseni helpommalla.

Ei vain tämä pelisarja vielä kakkosenkaan jälkeen tunnu omalta, mutta kolmososa vielä odottaa pelaamistaan.

Rise of the Tomb Raider (Series S)
Tämä oli sarjan edellisen osan jälkeen hieman paluuta juurille, eli lähemmäs ysäri-tombraiderien henkeä. Unchartedmaisuutta edelleen on, mutta nyt myös pulmanratkontaa on enemmän ja joidenkin pähkinöiden kanssa sai aivojumpata tosissaan. Sitä en kyllä täysin ymmärrä, että miksi tästä(kin) pelistä on pitänyt tehdä tällainen puoliavoimen maailman peli, joka yhdistää putkijuoksua melko pieniin avoimen maailman temmellyskenttiin. Mielestäni peli olisi toiminut paremmin puhtaana putkijuoksuna ja avoimen maailman haravoiminen tuntui aika toisarvoiselta puuhalta. Seikkailufiilis myös jotenkin hajoaa, kun samoja nurkkia kolutaan useaan kertaan. Lisäksi yksi itseäni häirinnyt piirre oli välianimaatioiden hieman liian tiheä esiintyminen, etenkin pelin loppua kohti. Positiivisena puolena on mainittava ammuskelun juuri oikeanlainen haastavuus: vihut olivat sopivan "sitkeitä", tähtääminen ei ollut liian vaikeaa eikä liian helppoa, ja pääosumasta laaki ja vainaa. Systeemi kannusti tavoittelemaan pääosumia, mutta samalla nousi juuri sopivassa määrin riski tulla itse ammutuksi.

Peli oli puutteistaan huolimatta mukava kokemus, plussan puolelle jäi. Ei tämä nouse minnekään omien top-listojen kärkisijojen tuntumaan, mutta ainakin täyttä vastinetta sille rahalle, minkä tarjouksessa tästä maksoi.
 
Horizon tuli ahmittua läpi, ja edessä oli paluu normaaliin päiväjärjestykseen. AC-maraton on edelleen päällimmäisenä tehtävälistalla, joten valinta seuraavaksi peliksi oli varsin selvä. Pelivuorossa oli siis Assassin's Creed Syndicate.

Ennen itse Syndicatesta puhumista on syytä mainita, kuinka uskomattoman vaikeaa Horizonin jälkeen oli asennoitua jonkin toisen pelin pelaamiseen. HFW onnistui asettamaan ja myös täyttämään niin massiiviset odotukset, että pari pelipäivää sen jälkeen kului lähinnä tuskaillessa, kuinka mikään toinen peli voi tuntua enää miltään. Samojen vaikeuksien muistan olleen läsnä myös HZD:n läpäisemisen jälkeen, ja tuolloin ratkaisin ongelman valitsemalla seuraavaksi peliksi alkuperäisen Tomb Raiderin vuodelta 1996. :D Ihan niin radikaalia liikettä ei sentään tällä kertaa tarvinnut tehdä, ja Syndicatekin alkoi toisena pelipäivänä ja koko pelikartan avauduttua lopulta maistua aivan entiseen tyyliin.

Syndicatea voisin luonnehtia kauttaaltaan perinteiseksi kaupunki-AC:ksi, enimmäkseen positiivisessa mielessä. Uudistuksia Unityyn nähden on maltillisesti, vaikka vankkureilla ajelu ja köysien avulla kattoja pitkin liikkuminen tarjosivatkin pirteitä lisäyksiä pelimaailmassa navigointiin. Pelimekaniikka itsessään on lähes täysin samaa kuin aiemmin, ja pelin tehtävätyyppeihin ei tarvinnut kauaa totutella. Sinänsä olikin hyvä, että juuri Unityn ja Syndicaten välissä oli itselläni aiempaa pidempi tauko, sillä suoraan Unityn jälkeen pelattuna Syndicate olisi luultavasti alkanut toistaa liikaakin tätä samaa kaavaa.

1860-luvun Lontoo oli kaupunkipelialueena kerrassaan erinomainen, vaikkei sinänsä autenttisen sateen ja sumun keskellä yltänytkään loistokkuudessaan Unityn Pariisin tasolle. Pelin alkuvaiheilla käytinkin huomattavan paljon aikaa esimerkiksi juna-asemien tutkiskeluun kaikessa rauhassa kävelyvauhdilla, ja on kyllä jälleen kerran nostettava Ubisoftille hattua kertakaikkisen upeasta työstä pelimaailman mallintamisessa. Loppua kohti tosin pelkästään urbaanissa ympäristössä liikkuminen alkoi hiukan tuntua itseään toistavalta, ja olisinkin tervehtinyt ilolla edes pieniä pelialueita Lontoon ulkopuolella. Näkemykseen varmasti vaikutti myös juuri koetun Horizonin pelikartan mieltäylentävä avaruus, mutta kun sekä Unity että Syndicate tapahtuvat yksinomaan kaupungeissa, niin pieni vaihtelu ei olisi varmasti ollut pahitteeksi. Syndicaten pelimaailma vaikuttaa panostavan laatuun monipuolisuuden kustannuksella, mikä toki ei ole aivan väärä lähtökohta sekään.

Kahdella samanarvoisella protagonistilla pelaaminen tarjosi pientä mutta mukavaa vaihtelua, vaikkeivät Evien ja Jacobin ominaisuudet lopulta kovin merkittävästi toisistaan eroakaan. Pelin juoni ei tällä kertaa kuitenkaan onnistunut yltämään itselleni parhaiden AC-pelien joukkoon, vaikka se asiansa pelin suuntaa kuljettavana elementtinä ajoikin. Kaukana oltiin tällä kertaa kuitenkin esimerkiksi Unityn tarinan koukuttavuudesta. Historiallisia henkilöhahmoja oli mukaan saatu taas kiitettävä määrä, ja aiempien Assassin's Creedien tapaan näiden kohtaaminen tarjosi parhaimmillaan riemukkaita hetkiä. Tarjolla oli myös hyvä määrä eri hahmojen sivutehtäväkampanjoita, jotka tuli myös kaikki suoritettua. Laatu vaihteli näissä hyvästä ja viihdyttävästä turhanpäiväiseen täytesisältöön, mutta pääpiirteittäin myös sivutehtävät tarjosivat laadukasta vastinetta rahalle. Eikä kyseessä olisi AC tai muukaan moderni Ubisoftin peli, jos ei tarjolla olisi kymmenittäin vihollisjengien tukikohtien siivoamisia, palkkionmetsästyksiä, katutappeluita, vankkurien, veneiden ja junavaunujen ryöstelyä ja muita nopeita aktiviteetteja. Uutuutena mukana oli myös vankkureilla ajettavat kilpa-ajot, jotka olivat yllättävänkin hauskaa sisältöä pelin alkuvaiheilla. Loppua kohti en enää jaksanut kuitenkaan eri aktiviteetteihin keskittyä, vaan fokus siirtyi päätarinan ja sivutehtävien suorittamiseen.

Pelin soundtrackissa oli hiukan yllättäen otettu varsin suuri pesäero sarjan aiempiin osiin, ja perinteisemmillä sovituksilla oli selvästi pyritty hakemaan myös pelimusiikissa autenttisempaa ja pelimiljööhön sopivampaa otetta. Vaikka ratkaisu olikin mielenkiintoinen ja tavallaan onnistunut, niin itse kyllä pidin enemmän aiemmissa AC-peleissä kuullusta mahtipontisemmasta linjasta. Lisäosakampanja Jack the Ripper puolestaan omasi modernimman, joskin verrattain minimalistisen lähestymistavan ääniraidan osalta.

Ripper oli muutenkin suorastaan yllättävän hyvä DLC-kampanja, joka sisälsi mielestäni huomattavasti paremmin mieleen jääneen tarinan kuin itse pääpeli. Kampanja sijoittuu luonnollisesti Lontoossa tapahtuvana samalle kartalle kuin peruspeli, mutta tarjoaa hiukan tervetullutta vaihtelua uuden pelkokerroin-pelimekaniikan muodossa. Ja olihan tässä pari pientä yksittäistä tehtäväsijaintia Lontoon ulkopuoleltakin, ensimmäistä kertaa Syndicaten intro-osuuden tehtävien jälkeen. Ripperillä itsellään pelattavat peliosuudet meinasivat kuitenkin olla itselleni jo liikaa. Vaikkei AC:n graafinen tyyli mitenkään erityisesti gorea korostakaan, niin täysin interaktiiviset osuudet joissa Ripper juoksee tappamassa mm. sairaanhoitajia äärimmäisen väkivaltaisella ja julmalla tavalla, saivat kyllä jo ajattelemaan että nyt homma meni liian pitkälle. Ehkä se oli tarkoituskin, ja toisaalta lienee ihan hyvä että tällainen sisältö aiheuttaa juurikin negatiivisen reaktion.

Pari sanaa vielä teknisestä puolesta, joka valitettavasti ei yltänyt aivan XSX:llä pelattujen Unityn ja Roguen tasolle. Pelasin tämän PS4 Pro:lla, ja homma toimi kyllä pääpiirteittäin riittävän hyvin, vaikkei ruudunpäivitys kaikkein vilkkaimmissa kohtauksissa pysynytkään aivan vakaana 30fps:nä. Testasin myös miten peli pyörisi PS5:llä, mutta erittäin kehnoin tuloksin. Peli kyllä toimii, mutta varjot ja graafiset yksityiskohdat välkkyvät niin pahasti, että ne tekevät Syndicaten käytännössä pelikelvottomaksi PS5:llä. Valitettavasti Sonyn taaksepäin yhteensopivuudessa on vielä muutamia aukkoja, ja tällaisia tapauksia varten aion jatkossakin pitää PS4 Pro:n toimintavalmiina. Omaan pelikokemukseen tämä ei siis merkittävästi vaikuttanut, mutta PS5:llä pelattavaksi en tätä peliä missään tapauksessa suosittele. Series X:llä tämä ilmeisesti pyörii moitteetta, joskaan FPS Boostia ei ole tähän peliin saatavilla.

Kokonaisuutena pidin pelistä, eivätkä siihen ja lisäosiin kuluneet 67 tuntia tuntuneet hukkaan heitetyltä peliajalta. Tästä ei tullut suosikki-AC:tani, mutta ei missään tapauksessa myöskään inhokkia (jota ei siis edelleenkään ole). Seuraava pääsarjan peli Origins tuoneekin sitten isompia muutoksia pelisarjaan kuin esimerkiksi Unityn ja Syndicaten välissä nähtiin, mutta kun julkaisujärjestyksessä etenen niin ennen sitä pitäisi varmaankin vielä pelata välipalaksi Chronicles ja katsoa AC-leffa. Työsarkaa vielä siis riittää, mutta tärkein asia on onneksi todistettu - elämää on Horizonin jälkeenkin. :D
 
Viimeksi muokattu:
AC:n ohella meneillään on toinenkin moniosainen pelisarja, joten ei liene suurikaan yllätys että Syndicaten jälkeen seuraavaksi peliksi valikoitui Uncharted 3: Drake's Deception.

Käytännössä kaikki kehut joita Uncharted 2:lle annoin, pätevät myös kolmosen kohdalla. Peli on kauttaaltaan erinomainen yhden kulkusuunnan toimintaseikkailu, ja suoranainen malliesimerkki siitä miten mukaansatempaava tarinankerronta parhaimmillaan toimii hyvin suunnitellun pelimekaniikan kanssa. Juurikaan näkyviä uudistuksia kakkoseen nähden Drake's Deception ei sisällä, ja varsinkin Remastered-kokoelman osana näiden kahden pelin väliltä on hyvin hankala löytää mitään suuria eroja. Tämä on tietenkin sinänsä hyvä asia, sillä laadukkaita toimintaseikkailuita pelaa kyllä aina ilokseen. Kun pelillinen puoli oli jo aiemmista osista hyvinkin tuttua, oli itse tarinalliseen osuuteen keskittyminen varsin helppoa.

Jo kakkososassa oli kyllä jo löydetty hyvä tasapaino ammuskelu- ja seikkailuosuuksien välille, ja kolmosen osalta voi kyllä sanoa samaa. Vaikeustasokäyrässä ei myöskään ollut valitettavaa, vaan Normal-taso tarjosi kaltaiselleni, uskoakseni normaalitasoiselle pelaajalle ajoittain hyvän haasteen mutta ei liian suuria turhautumisen hetkiä. Selvästi vaikeimmat ammuskelut on sijoitettu aivan pelin loppuun, joten pelimekaniikkaan on hyvin aikaa tottua vaikkei kahta ensimmäistä osaa olisikaan alla. Ohjaaminen toimii pääsääntöisesti hyvin, vaikka tietyissä nopeaa toimintaa vaativissa tilanteissa Nathan saattaa edelleen helposti tehdä esim. kuperkeikan vastustajan tulilinjalle nurkan taakse suojautumisen sijaan tai jotakin muuta yhtä typerää. Nämä tilanteet ovat kuitenkin huomattavasti harvemmassa kuin vaikka sarjan ensimmäisessä osassa, ja tiuhaan viljellyt checkpointit pitävät huolen siitä ettei aivan turhauttavan kauas tarvitse kuoleman korjatessakaan palata.

Pelin sijainnit olivat tälläkin kertaa erittäin hienosti suunniteltuja, vaikka viime aikoina pelaamieni avoimen maailman pelien jälkeen erittäin rajatuilta tuntuivatkin. Monia paikkoja olisi kiva lähteä haahuilemaan pelireitin ulkopuolellekin, mikä tietenkin vaatisi täysin erilaisia pelisuunnittelullisia ratkaisuja. Mutta kyllä välillä on mukava pelata sellaistakin peliä, jossa vaihtoehtoja kulkusuunnaksi tai seuraavaksi objektiiviksi on vain yksi. Myös skriptatut toimintakohtaukset tuntuivat suurimmalta osin erittäin hyvin suunnitelluilta, ja niissä tunsi ainakin johonkin rajaan saakka olevansa interaktiivisesti myös mukana. Quick time eventien haukkuminen lienee ollut jo jonkin aikaa ilmeisen muodikasta, mutta mielestäni tässä pelissä nuo oli toteutettu hyvin ja niille tarkoitetuissa kohdissa sopivat pelin tyyliin usein paremmin kuin pelkkä välinäytös tai ns. normaali taistelukohtaus.

Reitin varrelle avokätisesti piiloteltujen aarteiden vuoksi harjoittamani putkijuoksu-siksak oli kylläkin varmasti välillä naurettavan näköistä, minkä myötä rupesin miettimään, olisivatko nuo aarteet lopulta kovinkaan tarpeellisia. Ei niillä mitään pelillistä saavuta, kunhan ne vain ovat siellä, koska jotakin keräiltävää pelissä "pitää" olla. Eivät ne toki ole mistään poiskaan ja niiden keräily on täysin vapaaehtoista, mutta kun ne kerran siellä ovat niin kuitenkin sitä itsekin haluaisi kaiken löytää. 74 aarretta taisin yhdellä läpäisyllä kerätä sadasta mahdollisesta, joten kyllähän loppujen etsimisessä vielä työsarkaa ja täten uudelleenpeluuarvoa olisi jos sarjan haluaisi täyteen. En taida siihen nyt kuitenkaan nähdä sen suurempaa tarvetta.

Graafisesti peli näytti remasteroituna yhtä hyvältä kuin kakkososakin, ja äänimaailmakin oli kiitettävän hyvällä tasolla niin näyttelyn, efektien kuin soundtrackinkin osalta. Hyvin elokuvamainen pelikokemus, vaikka luonnollisesti visuaalisella puolella alkuperäisen pelin ikä hiukan jo näkyy. Mutta se kuuluu tietysti asiaan, ja kyllähän tämä remasterointi jo huomattavasti kiillottaa visuaalista puolta korkeamman ruudunpäivityksen ja reson muodossa. Koko Nathan Drake Collectionia voi kyllä suositella erittäin lämpimästi, oli sitten jo Unchartedinsa pelannut tai ei. Itse en vielä vuodenvaihteessa ollut, mutta olen erittäin tyytyväinen että sain vihdoinkin aloitettua. Sarjan kaksi viimeis(in)tä osaa voikin sitten jo nautiskella PS5-versioina, mitä tulen varmasti tekemään hyvinkin pian.
 
Tämän ja viime viikon aikana backlog on lyhentynyt laskentatavasta riippuen yhdellä tai kolmella pelillä. Läpi tuli siis kahlattua Assassin's Creed Chroniclesin kaikki kolme osaa, eli China, India ja Russia.

Tässähän ei tosiaan nyt puhuta mistään perinteisestä AC:sta, vaan 2.5D-tyylillä toteutetusta spin-offista. Oikeastaan en alun perin edes ajatellut Chroniclesia sisällyttää AC-maratoniini, mutta muutin viime hetkellä kuitenkin mieleni ja totesin että pieni välipala isompien pelijärkäleiden keskellä voisi sittenkin olla paikallaan. Kyllä se varmaan olikin, vaikkei tässä nyt mistään erityisestä merkkiteoksesta kyse olekaan. On kuitenkin turhaa rinnastaa tätä muihin AC-peleihin, sillä Chroniclesin pelillinen lähestymistapa on täysin erilainen.

Kukin kolmesta osasta kertoo oman itsenäisen tarinansa, joka jollakin löyhällä tavalla kytkeytyy myös muuhun AC-universumiin. Mitenkään välttämätöntä ei minkään Chroniclesin osan pelaaminen ole koko AC-kaanonin ymmärtämisen kannalta, mutta on kuitenkin hyvä että kaikki AC-pelit on sijoitettu samalle, yhtenäiselle aikajanalle eivätkä niiden tarinat ole ristiriidassa toistensa kanssa. China omasi mielestäni parhaan päähahmon (ehkä siksi että Shao Jun oli jo esitelty aiemmin Embers-lyhärissä), Russia selvästi kiinnostavimman tarinan ja India oli graafisesti miellyttävimmän näköinen sekä ehkä myös pelillinen suosikkini.

Pelillisesti hiiviskelyä painotetaan kaikissa kolmessa osassa varsin paljon, ja etenkin useampaa vihollista vastaan taistelemalla selviäminen on huomattavasti hankalampaa kuin pääsarjan Assassin's Creedeissä. Useimmat tehtävät kannattaa yrittää suorittaa mahdollisimman huomaamattomasti, ja etenkin kunkin osan loppupuolella tehtävät alkavat muuttua vapaamuotoisesta hiiviskelystä lähinnä kohtausten pelimekaniikaa opettelemalla aukeaviksi selviämispuzzleiksi. Varsinkin Russian jälkimmäisellä puoliskolla vastaan tuli vähän liikaakin silkan yrityksen ja erehdyksen kautta läpäistäviä tehtäviä, mikä ei tehnyt pelaamisesta aivan erityisen sulavan tuntuista. Järkevästi sijoiteltujen checkpointtien runsas määrä pitää kuitenkin onneksi huolen siitä, ettei liian suuri turhautuminen pääse iskemään ja vaikeitakin kohtia jaksaa riittävän monta kertaa yrittää uudelleen. Nopeutta vaativat sniper-tähtäilyt vaativat myös ylimääräisiä yrityksiä sinänsä aivan turhasta syystä, sillä olen tottunut tähtäämään invertoidulla Y-akselilla, mutta siihen ei Chroniclesissa ole olemassa säätöä. Kyllähän tähänkin totutteli, mutta luulisi kuitenkin että tänä päivänä nämä asiat voisi säätää mieleisekseen pelissä kuin pelissä.

Tarinankerronta on hoidettu animoitujen välinäytösten sijaan tyylitellyillä still-kuvilla, mikä minimalistisena ratkaisuna oikeastaan sopii peliin valittuun linjaan yllättävänkin tyylikkäästi. Chinan ja Indian tarinat eivät saaneet mukaansa yhtä hyvin kuin Russia, mutta se johtunee pitkälti myös siitä, että Kiinan ja Intian lähihistorian tuntemuksessani olisi vielä aika paljon parannettavaa. Lokakuun vallankumoukseen ja Venäjän sisällissotaan sijoittuvan Russian miljööstä saikin sitten jo huomattavasti paremmin kiinni, ja tarinakin tuntui täten selvästi kiinnostavammalta. Graafinen tyyli oli mielestäni myös tyylikkäästi toteutettu, kunkin osan omatessa omat, tunnistettavat piirteensä esimerkiksi värimaailmassaan. Äänimaailma ja musat toimivat ja luovat tunnelmaa myös pääsääntöisesti erittäin hyvin, kuten isommissakin Assassin's Creedeissä.

Teknisestä puolesta ei mitään valitettavaa löytynyt, vaan koko trilogia pyöri Series X:llä 60 kuvaa sekunnissa minimaalisilla latausajoilla, mitä toki pääsarjan osia huomattavasti kevyemmältä peliltä odottaa sopikin. Kyllä tämä kokonaisuutena ainakin hiukan plussan puolelle jäi, mutta ei Chroniclesilla pientä välipalaa kummempaa roolia koko Assassin's Creed -maratonissa ole. Mukavahan se on silti välillä pelata vähän totutusta kaavasta poikkeavia pelejä, jollaiseksi 2.5D:nä rullaavaa AC:ta voi hyvin kuvailla. Seuraavaksi sitten AC-leffan sekä Originsin pariin, mutta kun vuorotteluperiaatteeseen on lähdetty niin pelataan nyt yksi Uncharted kuitenkin ennen seuraavaa Assassiinia. :)
 
Viimeksi muokattu:
Pelaamattomien pelien jono se vain kasvaa jatkuvasti, vaikka mielestäni aika ahkerasti olen sitä saanut taas lyhenneltyäkin. Toinen toistaan parempia julkaisuja olen viime aikoina onnistunut pelattavaksi valitsemaan, mutta viimeisimpänä läpäisty Uncharted 4: A Thief's End erottuu kyllä tässäkin joukossa edukseen. Olisi kylläkin vuosikymmenen valhe, jos väittäisin tämän tulleen minkäänasteisena yllätyksenä, varsinkaan kolmen ensimmäisen Unchartedin jälkeen.

Pelisarjan peruskonsepti ei ole mihinkään muuttunut, mutta kaikki, siis aivan kaikki, on tehty isommin ja hienommin kuin aiemmissa osissa. Kartat ovat isompia ja onnistuvat monesti naamioimaan putkessa juoksemisen lähestulkoon avoimessa maailmassa liikkumiseksi, mielekästä tutkittavaa ja löydettävää on paljon, tekeminen tuntuu monipuolisemmalta kuin aiemmin, enkä ole varma olenko koskaan todistanut audiovisuaalisesti upeampia toimintakohtauksia kuin tässä pelissä. Samoin kuin edelliset osat, Uncharted 4 on yhden kulkusuunnan tarinallisten toimintaseikkailuiden kirkkainta eliittiä, joka immersiivisyydessään imaisee helposti tuntikausiksi kerrallaan mukaansa. Tarinankerronta onnistui jo kolmesti aiemmin Nathan Draken peleissä vakuuttamaan, mutta A Thief's End nousi myös käsikirjoituksen ja hahmojensa osalta mahdollisesti jopa suosikikseni kaikista neljästä pelistä. Naughty Dog se vain ei tunnu näissä asioissa hutikuteja millään laukovan. Eihän peli juuri mitenkään uudistu, mutta jestas sentään - jos kokemus on samaa kaavaa hiomalla näin upea, niin älkää nyt s****na lähtekö sitä muuttamaankaan! :D

Itse pelillinen puoli oli myös saanut jonkin verran parannuksia, vaikkakin ymmärrettävästi maltillisemmin kuin ulkoinen loisto. Taistelukentällä räiskiminen on suunnilleen samaa asematulitusta kuin aiemmin, tosin tällä kertaa joistakin taistoista voi selvitä huomattavasti hiljaisemminkin hiiviskelemällä, ainakin periaatteessa. Käytännössä suurin osa stealth-yrityksistäni päättyi parin hiljaisen tapon jälkeen aivan yhtä silmittömään räiskintään kuin aiemminkin, mutta on kuitenkin hyvä että edes mahdollisuus monipuolisempaan etenemiseen on olemassa. Aiemmissa peleissä tuli silloin tällöin vastaan myös vain jollakin tietyllä, tavallisesta hyökkäysarsenaalista poikkeavalla tavalla tapettavaksi tarkoitettuja skriptattuja vihollisia, mutta näiden määrä tuntui selvästi vähentyneen nelosen kohdalla. Joko niitä oli oikeasti vähemmän, tai sitten ne vain oli sijoiteltu kohtausten tapahtumiin järkevämmin. Joka tapauksessa pelitapahtumat ja taisteluiden eteneminen tuntuivat jatkuvasti suhteellisen luonnollisilta tapahtumaketjuilta. Ja mikä tärkeintä, pelimaailman tutkimiseen jäi riittävän paljon aikaa. Jatkuva silmitön räiskintä ei tosin suuri ongelma ollut enää parin edellisenkään pelin kohdalla, mutta Uncharted 4:ssä toiminnan ja tutkimisen pelillinen tasapaino oli kyllä omaan makuuni lähestulkoon täydellisessä pisteessä. Rehellisiä puzzleja tosin voisi olla pelillisestä näkökulmasta hiukan enemmänkin, mutta toisaalta niiden uskottava sijoittelu käsikirjoitukseen muodostuisi silloin ongelmaksi. Mitään oikeaa valitettavaa minulla ei pelisuunnittelusta ole, sillä loistavan rytmityksen ja upean tarinan myötä tästä pelistä ei vain millään meinannut malttaa päästää irti.

Audiovisuaalinen kokemus oli myös sen luokan tykitystä, että tuntuu oikeastaan ihan turhalta sitä tässä edes erikseen kuvailla. Pelasin pelistä tuoreen PS5-remasterin, ja voin vain sanoa etten ole kovin montaa paremmankaan näköistä tai kuuloista peliä tähän mennessä kokenut. Menisi aivan täydestä alkuperäisenä PS5-julkaisuna. Heti Horizon Forbidden Westin jälkeen mikään peli ei oikein tuntunut näyttävän "miltään", mutta Uncharted 4 kyllä pääsi jo vähintään todella lähelle. Pelasin lähes koko pelin 60fps-tilassa eikä kyllä minkäänlaista valitettavaa visuaalisesta loistosta löydy. Niin pelimaailma valaistuksineen, välinäytökset kuin hahmomallitkin ovat jatkuvasti kiitettävällä tasolla. Soundtrack oli jälleen kerran omiaan niin tunnelman rakentamisessa kuin toimintakohtausten korostamisessakin, minkä lisäksi äänipuolella ei muutenkaan ollut jätetty pieniäkään ympäristön yksityiskohtia huomioimatta. Alkuperäistä PS4-versiota en ole pelannut, joten sitä en osaa sanoa kuinka paljon parannuksia nimenomaan PS5-julkaisuun oli tehty, mutta mitään valittamisen aihetta en tästä pysty löytämään. PS4-julkaisu kylläkin hyllystä löytyy, mutta koska sain PS5-remasterin lunastettua kymmenellä eurolla käytetyn Lost Legacy -pelilevyn avulla, niin A Thief's End saa jäädäkin muoveihin hyllyyn keräilykappaleeksi.

Melkoista ylistystä sitä tulikin vuodatettua, mutta koen että tällainen peli sen nyt ansaitsee. Hieno ja mukaansatempaavasti kerrottu tarina, upea audiovisuaalinen kokonaisuus ja ehjä pelillinen puoli ovat tämän pelin vahvuudet, juurikin tässä järjestyksessä. Tätä teosta on yksinkertaisesti hienoa pelata. Enkä minä muuta pelikokemukseltani osaa vaatia. :)
 
Days Gone (pelattu PS5)
Tämä peli sai ilmestyessään melko ristiriitaisen vastaanoton niin arvostelijoiden kuin tavallisten pelaajienkin keskuudessa. Koska Pleikkarin yksinoikeuspelit ovat kuitenkin maistuneet itselleni tähän mennessä enemmän kuin erinomaisesti, ja koska en ollut vielä kokenut post-apokalyptisten maailmojen zombieähkyä, otin pelin ennakkoluulottomasti työn alle. Luotin siihen, että jos ei tämä mikään mestariteos olisikaan, niin vähintään OK-tason viihdykettä kuitenkin. Eihän Sonyn yksinoikeuspeli voi täysin surkeakaan olla!

No ei ollut OK-tason viihdykettä. Tämähän oli nimittäin todella mahtava pelikokemus. Menee itselleni aivan kärkipäähän sinne kaikkien aikojen pelien listalle.

Aloitetaan teknisistä seikoista. Ensiksi on kehuttava pelin grafiikkaa. Se on todella laadukasta ja tarkkaa pienimpiäkin yksityiskohtia myöten. Välillä oli pelin tiimellyksen lomassa aivan pysähdyttävä ihastelemaan grafiikkaa ja maisemia. Lieneekö sitten valtavasta yksityiskohtien määrästä johtuvaa, mutta pelimaailma ei ole kovin eläväinen. Ei vipellä pikkueläimiä ruohikon seassa ja metsän siimeksessä ja isompiakin aika harvakseltaan. Yllättävän vähän pelimaailman staattisuus kuitenkin itseäni häiritsi, vaikka Horizon Zero Dawn todella eläväisine maailmoineen on vielä tuoreessa muistissa. Oikeastaan tyhjähkö maailma sopi pelin apokalyptiseen teemaan korostaen sitä ankeutta ja kaiken romahtamista, mikä tuossa maailmassa vallitsi. Kaiketi tahaton tehokeino. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö satunnaisesti ilmestyviä pikkutehtäviä, kuten hädässä olevien pelastamisia ja rosvojoukkioiden väijytyksiä olisi. Niitä on ihan mukava määrä, kuten myös erityyppisiä keräilyjuttuja.

Myös äänimaailma oli onnistunut ja sääolojen vaihtelut hienoja, ja kun esimerkiksi sade alkoi, se todella näytti ja kuulosti siltä, miltä sateen alkaminen kuulostaa. Hiljalleen tihentyvien sadepisaroiden iskeytymisen äänikin vaihteli sen mukaan, ropisivatko pisarat maahan vai peltitynnyrin päälle. Hienoja immersiota kasvattavia pikkujuttuja. Tunnelmaa loivat myös susien ulvonnat, zombien karjumiset kaukaisuudessa, tuulen tuiverrukset, ukkosenjylinät jne.

Pelissä on edelleenkin melko paljon pieniä bugeja varsinkin ollakseen Sonyn yksinoikeuspeli, jotka perinteisesti ovat olleet viimeisen päälle hiottuja. Mitään dramaattisia pelin rikkovia bugeja ei kuitenkaan tullut vastaan, eikä pelikokemus noista kosmeettisista pikkubugeista millään tavalla häiriintynyt.

Myös kontrollit ovat miellyttävät, ja moottoripyörällä ajaminenkin sujuvaa. Ja kun pelin edetessä pääsee käsiksi vähän tehokkaampiin aseisiin, on räiskintätuntumakin mainio ja aseissa alkaa olla potkua. Pelin asevalikoima on todella laaja ja itseltäni jäi monta asetta kokonaan kokeilemattakin. Moottoripyörää on välillä tankattava ja huollettava, ja tämäkin on toteutettu sikäli onnistuneesti, että pidemmälle reissulle lähdettäessä on oikeasti syytä ottaa nämä asiat huomioon. Tankkausmahdollisuuksia on mielestäni ripoteltu ympäri maailmaa juuri sopiva määrä niin, että moottoripyörän bensajano ei aiheuta turhaa ärtymystä, vaan luo juuri sopivan pikku realismia tuovan lisähaasteen, jonka kanssa on tultava toimeen. Myös varaosia niin mopon korjaamiseen kuin räjähteiden/polttopullojen kasaamiseen löytyy kyllä, mutta välillä niitä joutuu hieman haeskelemaan, niin kuin asiaan kuuluukin.

Pelin ehkä kaikkein vahvin puoli on kuitenkin tarina. Rehellisyyden nimissä pelien tarinat ovat minulle varsin usein enemmän tai vähemmän sivuseikka ja tärkeintä on, että peli itsessään on mukavaa tekemistä riippumatta siitä, millainen tarina siinä mukana kulkee. Tässä pelissä kuitenkin tarina toden teolla kiinnosti ja ajoittain hieman itseään toistavia tehtäviäkin jaksoi kummasti, kun tiesi, että niitä tekemällä pääsee näkemään taas seuraavan juonenkäänteen. Pelihahmot oli saatu sellaisiksi, että niistä todella kiinnostui, niihin jopa kiintyi jossain määrin. Tai jos kyse oli pahiksista, niihin syntyi ihan oikea vihasuhde, varsinkin siihen yhteen nilkkiin, pelin pelanneet tietävät kyllä. Pelin alusta meni aika pitkään, ennen kuin tarina kunnolla tempaisi meikäläisen mukaansa, mutta sen jälkeen se pitikin tiukasti otteessaan loppuun asti, eikä sen olisi halunnut vielä edes päättyvän silloin kun se päättyi. Tarina myös kulki juuri sopivalla tahdilla eteenpäin, kun siitä alun hitaasta käynnistymisestä päästiin. Minulle on aivan poikkeuksellista näin vahva tarinan merkitys pelikokemuksessa. Tämä peli nousee tässä suhteessa tosissaan haastamaan TLoU 2:sta, ehkä menee edellekin, jolloin puhuttaisiin jo parhaiten itselleni kolahtaneesta videopelitarinasta koskaan.

Jotakin sekin kertoo, että lopputekstien jälkeen jäin vielä haahuilemaan pelimaailmaan ja hoitelemaan jämätehtävät pois, mitä en kovin usein varsinkaan näin massiivisen pelin tarinan päätyttyä jaksa tehdä. Tuosta maailmasta ei vain halunnut heti lähteä pois, ja niinpä löysin itseni tarinan päätösillan jälkeen yön pikkutunneilla hoitelemasta viimeiset zombiehordet ja muut jäljelle jääneet hommat. Kävin myös muutamassa tarinan aikana tutuksi tulleessa paikassa ihan vain fiilistelemässä ja muistelemassa kyseisissä paikoissa suoritettuja juonitehtäviä. Myös jokainen leiri oli käytävä läpi moikkaamassa tuttuja vielä kerran ja olihan olo kyllä melkoisen haikea, kun kaikki juonen osalta oli ohi. Oli myös yksi yllätyksellinen lisäsyy jäädä lopputekstien jälkeen maailmaan pyörimään, mutta siitä ei sen enempää, koska syyn kertomiseen tarvittaisiin spoiler-tageja.

Summa summarum, itselleni yksi kaikkien aikojen peleistä, mutta pystyn kyllä kaikesta huolimatta näkemään oman pelielämykseni taakse ja ymmärtämään syyt, miksi tämä peli ei kaikille uppoa. Jos ajatus "avoimen maailman The Last of Us:sta" kiehtoo, tämä kannattaa ottaa peluuseen, jos ei ole tätä vielä kokenut. Mutta jos on esimerkiksi ähky avoimen maailman eepoksiin, en välttämättä näe syytä, miksi tämäkään silloin erityisemmin maistuisi. Siinä tapauksessa edes kiehtova tarina ja upeasti kirjoitetut ja näytellyt henkilötkään eivät riittäne.

Itselleni tämä on kiitettävän arvosanan peli ilman muuta, sanotaan vaikka 9 plus.
 
Nostellaanpa ketjua ylös. Allekirjoittaneen AC-maraton lähestyy jo loppusuoraa, ainakin jos katsotaan yksinomaan läpäistyjen nimikkeiden määrää. Pelitunneissa mitattuna tuskin ollaan vielä ihan heti maalissa, sillä kaksi jäljelläolevaa peliä ovat varmasti vähintään yhtä pitkiä kuin juuri viimeistelty, 84 pelituntia kellottanut Assassin's Creed Origins. Kalenterissa tarkasteltuna pelasin Originsia 30 päivän ajan, eli siinäkin mielessä kyseessä oli selvästi pisin AC-savotta tähänastisista peleistä - olkoonkin, että oikean elämän puolella reilusti kiireisempään suuntaan muuttunut työtilanne verotti käytössä olleita pelipäiviä kovalla kädellä. :D

Aloitetaan käsittely vaikka nyt aivan ensimmäisistä huomionaiheista pelin aloittamisen jälkeen. Tiedossa oli jo ennakkoon, että Origins toisi suurehkoja muutoksia sarjan aiempiin osiin nähden, muutenkin kuin erilaisen historiallisen ajanjakson muodossa. Näin tosiaan olikin, ja pelin alkupuolella kestikin hetken aikaa totutella erityisesti täysin uusittuihin kontrolleihin. Nämä eivät suurempaa päänvaivaa onneksi aiheuttaneet, ja muutokset tuntuivatkin pääsääntöisesti olevan loogisia ja parhaimmillaan pelimukavuutta parantavia. Erillistä sprinttinappia tosin olisin ehkä kaivannut aiempien pelien kontrolleista takaisin, mutta ilman sitäkin kyllä tulin helposti toimeen. Pelin RPG-tyyppiseen suuntaan muuttunut rakenne tuntui myös miellyttävältä, vaikka toki käytännössä jo aiemmista peleistä tutut elementit olikin lähinnä vain järjestelty valikoissa uusille paikoille.

Toinen pelillinen huomio kiinnittyi heti alussa suorastaan massiivisen kokoiseen karttaan, joka varsinkin yksittäisiin kaupunkeihin sijoittuneiden Unityn ja Syndicaten jälkeen vaikutti suorastaan ällistyttävän isolta. Ja sitä se tosiaan kyllä olikin. Aiemmissa AC-peleissä yksiä hienoimmista hetkistä on ollut saapua kulloinkin uuteen kaupunkiin, jossa monessa tapauksessa pyöritäänkin sitten suurin osa loppupelistä. Originsissa niitä kaupunkeja olikin sitten jo sen verran, että yhdessä paikassa ei tarvinnut turhan kauaa viipyä! Pelimaailma ja varsinkin sen asutuskeskukset oli kuitenkin mallinnettu niiden runsaudesta huolimatta tässäkin pelissä niin upeasti, että uusien sijaintien löytäminen onnistui tuntumaan mielenkiintoiselta läpi koko pelin ja viimeisenkin lisäosan loppuun saakka. Luovuin toki tietoisesti jo varhaisessa vaiheessa systemaattisesta vihollisleirien tai aarrekätköjen tyhjentämisestä, jos nämä eivät liittyneet johonkin meneillään olleeseen tehtävään. Jos nämä kaikki yrittäisi suorittaa yhden läpipeluun aikana, niin varmasti väsymys iskisi ennen pitkää. Omaksi tyylikseni Originsissa muodostui suorittaa päätarinan tehtäviä rauhallisella tahdilla, ja jokaisesta merkittävästä sijainnista sen verran sivutehtäviä kuin hyvältä tuntui. Ja vaikka itse tehtävät eivät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aivan erityisen mukaansatempaavia olleetkaan, niin upean historiallisen pelimaailman tutkiminen tuntui jo itsessään riittävän hyvältä perusteelta erinäisten hanttihommien suorittamiselle. Eli sikäli aivan samat sanat kuin aiemmissa Assassin's Creedeissä, mutta todella paljon laajemmalla kartalla.

Pelimaailmaa oppi arvostamaan vielä hiukan lisää päävalikosta löytyvän Discovery Tourin kautta, joka tuli käytyä kokonaisuudessaan läpi peruspelin sekä lisäosien päätteeksi. Aiemmissakin peleissä olen jo kokenut valikosta löytyvät tietosanakirjamaiset hahmojen ja paikkojen kuvaukset kiinnostavaksi sisällöksi ja ne on tullut luettua läpi, mutta mitä historiallisen pelimaailman oppitunteihin tulee, niin Originsin kohdalla Ubisoft Montreal tuntui kyllä vielä kerran ylittäneen itsensä. Jälleen kerran on vain nostettava hattua sille pieteetille, jolla hellenistisen ajanjakson Egypti moninaisine sijainteineen oli peliin mallinnettu.

Jos oli pelimaailma Originsin kirkkain tähti, niin itse pelaaminen tarjosi selvästi tasapaksumpaa sisältöä. Pelaaminen on periaatteessa monipuolisempaa kuin aiemmissa AC-sarjan osissa, mutta ei kuitenkaan varsinaisesti tunnu mitenkään erityisen mukaansatempaavalta. Uusittu lähitaistelusysteemi on kyllä selvä parannus aiempaan, mutta varsinkin jousella tähtäily tuntui jatkuvasti todella kankealta puuhalta. Taistelusysteemi kyllä sinänsä toimii, mutta varsinkin uutuutena esiteltyjä muutamia pomoja vastaan pelaaminen tuntui kovin kömpelöltä. Salassa suoritetut iskut sen sijaan ovat parhaimmillaan yhtä tyydyttäviä kuin aiemminkin, mutta niitä painotetaan Originsissa selvästi vähemmän kuin edellisissä osissa. Toisaalta tämä on hyvä, sillä tehtävien suoritustapaan voi itse vaikuttaa selvästi aiempaa enemmän, eikä pelaajan paljastuminen yleensä automaattisesti aiheuta tehtävässä epäonnistumista.

Pelin asetelma ja tarina oli lähtökohtaisesti varsin kiinnostava, mutta muutamia päätarinan tehtäviä ja käännekohtia lukuunottamatta tarinankerronta tuntui kuitenkin jäävän hiukan vaisuksi. Ehkä tähän oli osansa myös laadultaan keskinkertaisempien sivutehtävien suurella määrällä. Isossa kuvassa Originsin tarina istuu kuitenkin AC-aikajanalle erittäin luontevasti, ja odotankin mielenkiinnolla jäljelläolevien Odysseyn ja Valhallan pelaamista myös tarinallisesta näkökulmasta. Origins sisälsi pitkästä aikaa myös nykypäivään sijoittuvan pelillisen osuuden, joskin se tuntui massiivisen historiallisen sisällön alla lähinnä kuriositeetilta. Pisteet kuitenkin sille, että nykypäivän osuus kytkeytyy vuoden 2016 AC-elokuvaan, jonka luonnollisesti katsoin osana AC-maratonia juuri ennen Originsin pelaamista. Arvostan jokaista peli-, leffa- ja TV-sarjaa, joiden aikajana pysyy koko ajan samana, yhtenäisenä jatkumona pitkästä kestostaan huolimatta.

Graafisen puolen voi sanoa ajavan asiansa, mutta ei sen enempää. Peli on muihin ikätovereihinsa - ja jopa pariin aiempaan Assassin's Creediin - verrattuna melko rujon näköinen, vaikka ei tämä itseäni sen kummemmin missään vaiheessa häirinnytkään. Pelihahmon animaatiot ovat myös selvästi kankeampia kuin esimerkiksi Syndicatessa, eivätkä esimerkiksi Leap of Faithit siksi näyttäneet tässä aivan yhtä hienoilta kuin parissa aiemmassa AC:ssa. Taannoisesta vihjailustaan huolimatta Ubisoft ei ainakaan vielä ole tuonut peliin 60fps-tukea, joten mistään järisyttävän sulavasta kokemuksesta ei 30 kuvan sekuntivauhdilla voida puhua. Noin muuten pelin PS4-versio kyllä pelitti PS5:llä täysin moitteetta, eikä esimerkiksi Syndicatea vintsalla vaivanneesta varjojen vilkkumisesta ollut tietoakaan.

Erikseen on kuitenkin mainittava pelin dialogin hämmentävän huono, jopa surkea äänenlaatu. Puheraidat on ilmeisesti vain pakattu niin hirveällä tavalla, että etenkin pahasti puuroutuva diskantti saa kuulokkeilla kuunneltuna tällaisen ei-hifistinkin pyörittelemään päätään. Peli-iloa tämä ei onneksi aivan pystynyt tappamaan, mutta on silti pakko ihmetellä miten tällainen asia on näin ison budjetin pelissä voitu hoitaa näinkin leväperäisellä tavalla. Muulle ääniraidalle voin onneksi lähinnä antaa kehuja, ja Originsin pelimusiikki onkin jälleen kerran AC-sarjassa melkoinen nappisuoritus.

Ja jos oli Origins pelinä itsessään jo todella laaja, niin eivät pelin kaksi lisäosaakaan mitään erityisen lyhyitä olleet. The Hidden Ones jatkoi niin pelillisesti kuin tarinallisestikin siitä mihin peruspelissä jäätiin, ja kyllä sen mielellään pelasi läpi vaikkei se erillisen kartan lisäksi mitään uutta varsinaisesti tarjonnutkaan. The Curse of the Pharaos sen sijaan olisi niin teemansa kuin kokonsakin puolesta mennyt helposti läpi vaikka omana spinoff-pelinään, ja 70+ pelitunnin jälkeen niin pelillinen sekä tarinallinen vaihtelu tulikin jo hyvään tarpeeseen. Jumalia vastaan taistelu ja Bayekin lyhyet seikkailut tuonpuoleisessa onnistuivat vielä tempaisemaan mukaansa, ja pitäisinkin The Curse of the Pharaosia mahdollisesti parhaana AC-lisäosana tähän saakka pelaamistani.

Pitkästä pelistä pitkä teksti. Tiivistäen: pidin myös tästä Assassin's Creedistä. Muutosten ansiosta, ja niistä huolimatta. Itse asiassa pidin tästä erittäin paljon. Originsin viimeistely otti tosin sen verran aikaa, että seuraavan Unchartedin lisäksi poimin ennen Odysseytä ehkä pelattavaksi vielä jonkin toisenkin pelin. Backlog se vain kasvaa kasvamistaan, joten ainakaan vaihtoehdoista ei jää kiinni. :)

P.S.
Viestin esikatselun aikana mieleeni muistui vielä yksi asia josta piti mainita, niin pistetään vielä tähän perään. Kummaksuin niin Syndicatessa kuin myös Originsissa sitä seikkaa, ettei päätarinan läpäisyn jälkeen ruudulle lävähdä lainkaan lopputekstejä. En kai voi olla ainoa pelaaja, jolle lopputekstien rullaaminen tarinan läpäisyn jälkeen on olennainen osa pelikokemusta?! :D Pelimusiikin soidessa taustalla on hyvä käydä mielessään läpi omia fiiliksiä tuoreeltaan pelin jälkeen, ja samalla vilkuilla ansiokasta tekijälistaa joka vähintään ansaitsisi nimensä tulla nähdyksi. No, löytyväthän creditsit valikosta ja sieltä ne tietysti tarinan jälkeen pyöräytin läpi, mutta kyllä niiden pitäisi silti automaationa ruutuun lävähtää. Jos ei muuten, niin selkeänä päätepisteenä päätarinalle.
 
Seuraavassa ei kauaa mennytkään. Eräs hieno pelisarja on nyt vedetty kunnialla loppuun, kun yhden puolikkaan ja yhden kokonaisen vapaapäivän aikana tuli läpäistyä Uncharted: The Lost Legacy.

Jotenkin tuntuu, ettei tästä oikein olisi paljoa sanottavaa. Tai ainakaan paljoa sellaista, jota en olisi aikaisemmasta neljästä Unchartedista jo sanonut. Lisää sitä samaahan tämä on, vaikkei Nathan Drakella enää pelatakaan. On kuitenkin edelleen syytä korostaa, että laadukkaasta ja parhaimmillaan upean immersiivisestä pelikokemuksesta puhutaan tässäkin tapauksessa, todellisten uudistusten vähäisyydestä huolimatta. Chloe Frazer osoittautui varsin hyväksi protagonistiksi, vaikka hahmolle kirjoitettu taustatarina kieltämättä tuntui Tomb Raiderinsa pelanneena hiukan epäilyttävänkin tutulta. Itse pelaaminen Chloen ohjaksissa ei kyllä eronnut millään tavalla Nathan Draken juoksuttamisesta.

Pelillisiä uudistuksia ei taida Lost Legacyssa olla oikein lainkaan tarjolla, mikä toki ei haittaa jos niitä ei odotakaan. Kyllähän pelin ja sen kehittäjän nimestä jo tietääkin hyvin mitä on luvassa, ja se joko uppoaa tai ei uppoa. Itse pidin kovasti, vaikka tietty pelillinen yllätyksettömyys olikin läsnä suurimman osan ajasta. Onhan tämä toiminta-seikkailu-puzzle-toisto -konsepti jo nähty useaan otteeseen ja siitä pitäisi ehkä hiukan napista, mutta enpä kyllä viitsi. Niin hyvä ja laadukas pelikokemus oli tälläkin kertaa kyseessä vaikkei se tehnytkään mitään uutta, että mitä sitten? Kun pelaaminen toimii hienosti ja tarina pysyy mielenkiintoisena sekä kulkee hyvin rytmitettynä eteenpäin, niin siinä on jo tärkeimmät asiat itselleni kunnossa.

Voisin melkeinpä vain kopioida Uncharted 4:n raportistani audiovisuaalista puolta koskevan osuuden, mikä on luonnollisesti pelkkää posia. Peli näyttää ja kuulostaa yksinkertaisesti upealta, minkä lisäksi muutamat skriptatut toimintakohtaukset etenkin pelin loppupuolella ovat parhaimmillaan henkeäsalpaavan hienosti toteutettuja. Molemmat pelit pelasin tietysti Legacy of Thieves Collectioniin remasteroituina PS5:llä, joka kyllä menisi tosiaan audiovisuaalisen puolensa osalta aivan täydestä natiivinakin PS5-julkaisuna. Latausaikojahan ei käytännössä enää ole, ja peli toimii muutenkin sulavasti 60 ruudun sekuntivauhdilla yskimättä lainkaan. Yhteen bugiin Lost Legacyssa törmäsin, kun eräässä lyhyessä cutscenessä ei siirryttykään katsomaan "elokuvaa" kuten olisi pitänyt, vaan pysyttiin pelikamerassa hahmojen takana. Aika pieniä murheita siis, ja toimivuus noin yleisesti pysyi lähes koko pelin kiitettävällä tasolla.

Nyt on tosiaan Naughty Dogin aarteenetsinnät ainakin toistaiseksi etsitty. Erinomainen pelisarja, joka oli tarkoitus käydä läpi jo useiden vuosien ajan. Toisaalta, juuri nyt olikin mitä mainioin hetki käsitellä tämä peliviisikko kokonaisuudessaan, kun kaikista peleistä löytyy esimerkillisen hienosti remasteroidut versiot pelattavaksi. Seuraavaa peliä en ole vielä valinnut, mutta koska AC Originsin viimeistelystä on vasta muutama päivä, niin Odyssey saa odottaa vielä vuoroansa ainakin yhden pelin mitan verran lisää.
 
Metro-pelisarja
Massiivisen Days Gonen jälkeen koin olevan vähän kevyempimuotoisen pelikokemuksen vuoro, ja otin työn alle Metro 2033-trilogian. Kaksi ensimmäistä osaahan ovat suoraviivaisia FPS-putkijuoksuja, kolmannessa osassa eli Metro Exoduksessa on sitten putkijuoksua yhdistelty avoimeen maailmaan. Kahdesta ekasta osasta voisi sanoa, että oli erittäin mukavaa vaihteeksi mennä pitkin käytäviä ja tunneleita aivot narikassa ja ase kourassa ensimmäisen persoonan vinkkelistä katsoen, hyviä FPS-pelejä kun ei nykyään liikaa tehdä. Ajoittain pääsi suorastaan Half-life –tunnelmaan, mikä on jo aika paljon sanottu. Ikähän näissä tietysti näkyy etenkin grafiikassa ja onhan näissä muutenkin sellaista tiettyä rosoisuutta ja kömpelyyttä, mutta siihen tottui nopeasti ja yleisesti ottaen pelit olivat oikein viihdyttävää tekemistä. Ykkösosassa (Metro 2033) häiritsi hieman se, että vapaata etenemistä rikkoi turhan usein välivideo tai sitten joutui jonkun tyypin perässä kulkemaan tämän jaarituksia kuunnellen. Toisessa osassa (Last Light) vapaata ja itsenäistä etenemistä oli enemmän. Muuten aika vaikeaa tehdä eroa näiden kahden ekan osan välillä, olivat kuin samaa peliä kahteen osaan jaettuna, niin hyvässä kuin pahassa.

Metro Exodus sitten, kuten sanottua, yhdistelee open worldia ja putkijuoksua. Tämä onkin ensimmäinen pelaamani "puoliavoimen maailman" peli, jossa nuo avoimen maailman osiot eivät tunnu turhilta ja päälle liimatuilta pelin pitkityskeinoilta. Toki paljon joutui sahaamaan edestakaisin samoja polkuja, mutta etäisyydet eivät ole mitenkään tolkuttoman pitkiä ja kaikella suhaamisella tuntuu kuitenkin olevan tarkoitus. Avoimet osiot ja putkessa tarpominen ovat hyvin harmoniassa myös ajallisesti, kumpaakaan ei ole liikaa tai liian vähän toisiinsa nähden. Tarina oli parhaiten läsnä tässä trilogian päätösosassa verrattuna kahteen ensimmäiseen, ja henkilöiden kohtalot alkoivat oikeasti kiinnostaa seikkailun edetessä. Teknisesti grafiikassa on tietysti menty eteenpäin kahteen ensimmäiseen osaan verrattuna, mutta ohjauksessa ja muussa toteutuksessa on edelleen sitä samaa rosoisuutta kuin kahdessa ekassa osassa. Loistokokemus kuitenkin ja selkeästi trilogian paras osa tämä Exodus.

Metrot kun on saatu pakettiin, onkin taas paluu open world -eepoksen pariin, nimittäin olen ottanut ensituntumat Witcher 3:sta. Erittäin lupaavalta ja koukuttavalta vaikuttaa ja saapa nähdä, pitävätkö Horizon Zero Dawn ja Days Gone tuon jälkeen vielä kahta ensimmäistä sijaa kaikkien aikojen parhaat open world pelit -listallani. Mutta sehän selviää sitten joskus noin parinsadan (?) pelitunnin jälkeen.
 
Sainpa vihdoin pois backlogissa kauan vuoroaan odottaneen pelin eli Nintendo DS:n Okamiden. Okamiden on jatko-osa Okamille, joka on yksi lemppari Wii-peleistä (joo on saatavilla muillekin platformeille, mutta Wiillä sen aikoinaan itse eka pelasin ja miellän siksi Wii-peliksi). Olin kuullut aika paljon negatiivista Okamidenista, mikä on varmaan syy, miksi tämä sai odottaa pelivuoroaan niin pitkään. En halunnut pettyä Okamin jälkeen. Itseasiassa olen ehtinyt tämän pelivuoroa odotellessa pelaamaan välissä Okamin jopa toistamiseen Switchin puolella, mikä oli ehkä ihan hyvä, koska nyt Okamideniin tarttuessa oli paremmin muistissa Okamin tapahtumat, joiden jälkeen tämä peli sijoittuu.

Nyt kuitenkin sain siis vihdoin aikaiseksi pelattua pelin ja siis tämähän oli varsin hyvä! Tietenkin DS alustana antaa aika paljon jo rajoitteita pelille eikä tämä näin ollen Okamin tasolle pääse, mutta kyllä tämä ihan mainio jatko-osa Okamille on. Graafinen tyyli jatkaa Okamin linjaa, tarina on kiinnostava, pomotaistelut hauskoja ja pelattavuus enimmäkseen hyvä. Eniten pelissä jäi kaipaamaan ohjaimen oikeaa tattia ja sillä kameran liikuttelua, koska DS-pelissä ei tietenkään tällainen ole mahdollista. Yllättävän hyvin kuitenkin oli onnistuttu tällainen 3D seikkailu tuomaan laitteelle, jossa "kameratatti" puuttuu kokonaan. Touch screenin ansiosta pelattavuus oli paikoin jopa Wiin Okamiakin parempi, sillä pelissä käytettävien pensseliliikkeiden huitelu kynällä kosketusnäytölle oli paljon miellyttävämpää kuin Wiillä oli motion controllerilla huidellen.

Oikeastaan tuon kameratatin puuttumisen lisäksi pelissä oli vaan pari isompaa ärsyttävää asiaa. Toinen oli välivideoiden hitaus. Tai oikeastaan niissä olevien tekstien hitaus, koska kuten Okamissa niin tässäkin puhe on siansaksaa ja puheet luetaan tekstinä. Tekstien lukemiseen olisi hyvin rittänyt puolet nykyisestä ajasta ja muutenkin välivideot tuntui välillä vähän venytetyiltä. Toinen ärsyttävä asia oli pelin lopputaistelu, joka oli aivan liian venytetty. Venytetty lopputaistelu ei haittaisi, jos vastassa olisi uniikkeja pomoja, mutta niiden uniikkien pomojen luo päästäkseen piti ensin taistella kymmeniä normivihollisia ja jo kertaallen hakattuja pomoja vastaan. Tässä olisi ollut pelillä tiivistämisen varaa siis.

Mutta yllättävän kiva peli kyllä. Saa nähdä tuleeko Okami-peleille enää koskaan jatkoa näiden kahden ensimmäisen pelin lisäksi. Tarinan kannalta tämä toinen peli loppui niin, että jatkoa olisi melko helppokin tehdä, mutta koska tämän tokan pelinkin julkaisusta on jo yli 10 vuotta, niin toiveet ei ole kovin korkealla asian suhteen. Jos jatkoa joskus kuitenkin tulisi, niin olisin aivan varmasti ostamassa sen julkaisupäivänä.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa meni backlogilta peli läpi. Tämän kunnian sai peli nimeltään Beyond a Steel Sky. Kyseessä on jatko-osa vuonna -94 ilmestyneelle Beneath a Steel Skylle. Taustalla on edelleen samoja tyyppejä tekemässä, mikä näkyy ainakin siinä, että peli nojaa aika vahvasti ensimmäisen osan tarinaan. Onneksi peli ei sentään odota, että pelaajan pitäisi olla tietoinen mitä ensimmäisessä osassa on tapahtunut. Tärkeimmät jutut kyllä kerrotaan, mutta silti viittauksia on paljon. Sinänsä hienoa, että tehdään jatko-osa lähes 30 vuoden jälkeen. Ja vaikka tekniikka on kehittynyt paljon, niin jatko-osa nojaa edelleen samaan rauhalliseen point-and-click pelimekaniikkaan - hitusen modernisoituna.

Beyond a Steel Sky on postapokalyptinen kuvaus tulevaisuudesta, jossa vain muutama iso kaupunki kukoistaa. Muuten edessä on aavikkoista joutomaata silmän kantamattomiin. Pelaajan ohjastama Robert Foster on joutomaan kasvatti ja elelee vaatimattomissa oloissa mielellään, mutta kun kylästä siepataan tuttu poika, on Robertin astuttava esiin. Jäljet johtavat Union Cityyn. Samaan megakaupunkiin, jossa ensimmäisessäkin osassa seikkailtiin.

Päällimmäisin motiivi on pelastaa poika, mutta Union Cityn poliittiset koukerot ja muut epäselvyydet selviävät siinä samalla. Juoni on aika perinteistä lohduttoman tulevaisuuden näkymän pohdiskelua. Saman tyyppisiä tarinoita ollaan nähty niin peleissä kuin valkokankaalla useita kertoja. Silti juonen etenemistä oli ihan viihdyttävä seurata.

Siinä missä juoni onnistuu kohtuu hyvin, pelimekaniikka ja varsinkin rytmitys hieman ontuu. Hidastempoisille seikkailupeleille hyvin perinteisesti pelaajan eteen isketään pulmia ratkaistavaksi. Nämä selviävät inventorystä löytyvillä esineillä, Hacker- työkalulla, robottikumppanin avustuksella ja ihmisille juttelemalla. Ärsyttävästi osa pulmista on juuri niin epäloogisia kuin mitä ne olivat varmasti silloin 90-luvulla ensimmäisen osan ilmestymisen aikoihin. Välillä myöskin johonkin yksinkertaiseen ja tarinan kannalta täysin mitättömään askareeseen on pitänyt kehittää moniosainen pulma ratkaistavaksi. Nämä enemmän turhauttivat kuin innostivat. Toisaalta oli joukossa muutamia varsin mielenkiintoisiakin pulmia.

Reilun 10 tunnin kestollaan Beyond a Steel Sky oli juuri sopivan pituinen. Pidempänä se olisi vaatinut uusia mekaniikkoja pitääkseen pelaamisen mielenkiintoisena ja kovin paljon lyhyempänä se taas olisi tuntunut... no, lyhyeltä. Graafisesti peli on samalla yksinkertainen ja selkeä, mutta silti omalla tavallaan näyttävä. Hahmojen animointi tosin on tönkköä kuin mikä. Näkee että kyseessä on pienemmän budjetin peli, jossa on kuitenkin tunnetta takana. Sellainen kelpo peli, jos perinteisiin nojaava hidastempoinen seikkailu kiinnostaa. Mitään toimintapläjäystä tältä ei kannata odottaa.

7/10
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole tullut uusia raportteja tänne kirjoitettua taas hetkeen. Sille on kuitenkin varsin yksinkertainen syy, ja se on se että tykkään pelata pelini kokonaisena. Ja tällä kertaa pelattu peli oli Assassin's Creed Odyssey - 176h! :D Enpä ole luultavasti minkään selkeästi tarinapohjaisen pelin ensimmäiseen "kierrokseen" käyttänyt yhtä paljoa aikaa kuin tähän. Eikä kyse ollut nyt mistään hampaat irvessä 100% läpäisyn saavuttamisesta, vaan täysin oman viihtyvyyden ehdoilla harrastetusta pelimaailman sekä sivujuonikuvioiden tutkimisesta - päätarinan ohella tietysti. Suurin osa sivutehtävistäkin tuli tehtyä niiden massiivisesta määrästä huolimatta, ihan siitä yksinkertaisesta syystä että tämän pelaaminen oli niin kivaa!

Uudistuksia Originsiin nähden Odysseyssa on yllättävänkin paljon, ja allekirjoittaneen pääsi suorastaan yllättämään pelin entisestään RPG:n suuntaan muuttunut tyyli, sekä valintapohjaisen etenemisen suuri painotus. Etukäteen en itse asiassa edes tiennyt, että tässä voi ensimmäistä kertaa AC-pelisarjassa valita päähahmonsa kahdesta vaihtoehdosta, minkä tajuttuani muistaakseni ihan ääneen hihkaisin riemusta. Valintaani en tosin kauaa edes miettinyt, sillä kun kymmenestä aiemmasta pääsarjan AC:sta yhdeksän ja puoli oli tullut pelattua mieshahmoilla - sinänsä hyvillä ja osittain samaistuttavillakin tosin - oli Kassandran mukanaan tuoma vaihtelu enemmän kuin tervetullutta. Tuskin hahmovalinta pelillisesti mihinkään vaikutti, mutta valinnanvapaus heti alusta lähtien oli selvästi aivan eri tasolla kuin aiemmin, ja peli lähtikin näin erittäin positiivisella tavalla liikkeelle.

Pelillisesti Odysseyta voisi kuvailla vaikkapa suunnilleen Originsin ja Black Flagin yhdistelmäksi vapaammalla etenemistavalla, mikä omalla kohdallani tarkoitti ennen kaikkea sitä, että pelimaailman tutkiminen oli suunnilleen suurinta huvia koskaan. Massiivisella pelikartalla matkanteko niin jalan, ratsain kuin laivallakin oli niin mukaansatempaavaa, että siirryin käyttämään säännöllisesti pikamatkustusta vasta päätarinan läpäisyn jälkeen, johon siihenkin taisi mennä reilusti yli 100 pelituntia. Odysseyn RPG-luonne tempaisi niin upeasti mukaansa, että etenemistavakseni muodostunut "manuaalinen" matkanteko matkan varrelle sattuneita sivutehtäviä suorittaen vei useinkin 4-6 tuntia putkeen yhdeltä istumalta, mitä ei muistaakseni tapahtunut useinkaan esimerkiksi Originsin kanssa. Tästä kiitos kuuluu loistavan pelimaailman lisäksi myös kiinnostaville ja hauskoille sivuhahmoille sekä näiden kanssa käydyille erittäin onnistuneille dialogeille. Omat valinnat vaikuttavat Odysseyssa ilmeisesti jopa päätarinan tapahtumiin merkittävästi, ja tämän ansiosta etenkin dialogi eri hahmojen kanssa olikin huomattavasti esimerkiksi Originsia kiinnostavampaa. Ja vaikka dialogivalinnoilla ei olisikaan merkitystä tarinan kulkuun, jo niiden olemassaolo nostaa immersiivisyyden astetta ainakin omalla kohdallani hyvin merkittävästi.

Vaikka jo Odysseyn peruspeli riittää varmasti tyydyttämään suuremmankin tarpeen avoimen maailman tutkimiselle ja sivutehtävien tekemiselle, niin on pakko todeta pelin lisäosien olevan todellakin laadukasta ja jo valmiiksi massiiviselle järkäleelle lisäarvoa tuovaa sisältöä, vasemmalla kädellä kyhätyn rahastuksen sijaan. Etenkin mytologisiin pelimaailmoihin uppoutuva The Fate of Atlantis oli kertakaikkisen hieno pelikokemus, joka mielestäni ansaitsisi tulla muistetuksi enemmänkin kuin "vain" massiivisen AC-pelin DLC:nä. Peruspelin kartalle sijoittuva Legacy of the First Blade puolestaan oli pelillisesti hyvä, mutta ajoi itsensä juonellisesti hiukan kiusalliseen umpikujaan:
Kun koko aiemman seikkailun aikana on saanut itse valita mahdolliset romanssinsa, tuntuu vähän omituiselta, että pelihahmo päätyy perustamaan perheen ja solmimaan liiton ennalta määrätyn hahmon kanssa omista valinnoista riippumatta. Esimerkiksi omassa tallennuksessani Kassandra ei ollut osoittanut kertaakaan mielenkiintoa miespuolisia liehittelijöitään kohtaan, joten liiton ja perheen perustamisen paljastavasta välinäytöksestä jäi todella hölmistynyt fiilis. Tämä oli ehkä tarinan kannalta perusteltu kuvio, mutta ei oikein sopinut linjaan koko muun pelin RPG-henkisyyden ja vapaiden valintojen kanssa.

Olihan tässäkin pelissä myös nykypäivän juonikuvio, mutta historiallisen osuuteen uppoudutaan niin pitkiksi ajoiksi kerrallaan, että sen olemassaolo ihan rehellisesti unohtui itseltäni varmasti useiden kymmenien pelituntien ajaksi. Sinänsä olisi kyllä kiinnostavaa nähdä nykypäivän tarinan etenemistä tarkemminkin ja pidempinä pätkinä, kuten taannoin AC III:ssa, mutta se alkaisi vaatia melkeinpä jo omaa peliään tai ainakin erillistä lisäosaa. Odysseyn keskittyminen nimenomaan antiikin Kreikkaan oli oikea ratkaisu, ja auttoi aikaansaamaan varmasti immersiivisimmän AC-pelikokemuksen tähän mennessä. Pelimiljöö on rakennettu AC-sarjalle ominaisella pieteetillä, mitä äärimmäisen laaja ja kattava Discovery Tour -opastus vielä entisestään korostaa. Turistikierrokset antiikin Kreikassa olivatkin mitä mainioin tapa päättää tämä ensimmäinen Odysseyn pelikerta.

Teknisestä toimivuudesta PS5:llä Odyssey saa melko lailla kiitettävän arvosanan. Graafinen puoli on Originsia siloitellumpaa, ja valokuvamoodissakin oli mukava piipahtaa silloin tällöin. Peli pyörii sulavasti 60 ruutua sekunnissa, eikä mitään isompia suorituskykyongelmia tullut missään vaiheessa vastaan. Yhden kaatumisen muistan kokeneeni 176 pelitunnin aikana, mutta en sitäkään onnistunut toistamaan. Originsia vaivannut dialogien kauttaaltaan huono äänenlaatu ei ollut Odysseyn riesana lainkaan, minkä lisäksi pelimusiikki oli Assassin's Creedille ominaisesti jälleen kerran suorastaan mestarillisen onnistunut suoritus. Tämä vaikuttaa varmasti nyt siltä, etten löydä tai halua löytää pelistä juuri mitään kritisoitavaa - ja se on aivan totta. Pidin Odysseysta todella suuresti, eikä juuri nyt tule mitään negatiivista mieleen!

Olen maksanut Odysseyn Gold Editionista muistaakseni 35 euroa, eli peruspelin sekä lisäosien lisäksi olen saanut samalla ostoksella myös AC III:n sekä Liberationin remasteroidut PS4-versiot. Nyt kun olen nämä kaikki pelannut kertaalleen läpi, niin takana on 246 pelituntia, joista lähes jokaista voin hyvällä syyllä kuvailla hyvin käytetyksi ja nautintoja tarjonneeksi peliajaksi. Hintaa tällä ostoksella oli siis n. 14 senttiä pelituntia kohden, joten tässä jos jossakin ostoksessa hinta, laatu ja määrä kohtasivat!
 
Max Payne 3

Tuli paukuteltua läpi tämä lähes retrokamaksi luokiteltava räiskintä. Sarjan eka osahan on ihan ansaitusti klassikko, sillä siinä esiteltiin ensimmäisen kerran videopelimuodossa bullet time -efekti, mutta jatko-osista voi olla mitä mieltä haluaa.

Tämä kolmonen nyt valitettavasti on aika keskinkertaista huttua. Juoni on on oikein viimeisen päälle perus petos-kostotarina, jonka käänteiden kokeminen yllättäväksi edellyttää täydellistä perehtymättömyyttä saman genren elokuviin, kirjoihin tai edes peleihin. Lisäksi kerrontatapa alkaa jossain vaiheessa käydä hermoille, kun satunnaisesti valitut sanat tai lausahdukset kirjoitetaan ruudulle ilman järkeenkäypää syytä. Ruudun pilkkominen pienmpiin ruutuihin käy myös vanhaksi jossain viidentoista minuutin kohdalla.

Varsinkin pelattavuus on näin vuonna 2022 koettuna melkoista shaibaa. Suojautumismekaniikka ei yksinkertaisesti toimi, koska kerta toisensa jälkeen täytyy hyökätä oviaukosta käytävälle, jossa vihollinen voi odottaa joko oikealla tai vasemmalla, ja tietysti on täysin mahdotonta kurkistaa kulman taakse ennen luotien eteen heittäytymistä. Ei ollut kerta eikä kaksi, kun Max joutuu kuolleesta kulmasta ilmestyneen vihollisen teilaamaksi.

Ohjaus on about samanlaista hoippumista kuin GTA IV:ssä (joka on edelleen pelaamatta, vaikka ennakkotilasin siitä aikoinaan jonkin erikoisversion, jossa mukana tuli metallinen säilytyskotelo ja muuta sälää). Lisäksi Max löntystelee välillä tuskastuttavan hitaasti välinäytöksestä toiseen, ja luonnollisesti mukana on jokunen "olen ihan tosi haavoittunut ja joudun ryömimään maratonmatkan löytääkseni elvyttävän pilleripurkin".

Kertaalleen jaksoin "tarinan" takia tämän pelata, mutta ei kyllä jäänyt yhtään sellainen olo, että viitsisin yrittää jotain arcade-moodia tai vastaavaa kokeilla. Mahdollisesti julkaisuaikanaan tämä ei vaikuttanut aivan yhtä hirveältä läjältä, mutta nykypelaajalle tähän tarttumiseen on syitä aika niukalti.

WaLuigi oli arvostelussaan aika oikeassa, mutta kymmenen vuoden edestä ajan hammasta on kyllä järsinyt vähintään yhden tähden pois:
 
Nintendo Switchillä tuli napsuteltua läpi Secret Files: Tunguska.

Klassinen point & click -seikkailu, joka on vuoden 2006 PC-julkaisunsa jälkeen portattu mm. Wiille, DS:lle ja viimeisimpänä Switchille. Pelillisesti tämä on hyvin lähellä esimerkiksi kahta ensimmäistä Syberiaa, ja itse asiassa Switchillä Tunguskan pelillinen puoli toimiikin jopa huomattavasti Kate Walkerin sinänsä mainioita seikkailuita sulavammin. Tämä johtuu siitä, että alkuperäisen pelin osoita-ja-klikkaa -käyttöliittymää ei ole lähdetty muuntamaan 3D-ohjaukseksi, vaan myös peliohjaimella pelatessa kursoria liikutellaan esineiden päälle. Kulloisenkin näkymän interaktiokelpoiset esineet saa korostettua olkanappien avulla, mikä peliä sulavoittavana elementtinä oli erittäin tervetullut ominaisuus. Syberiaa hiukan vaivannut, näkyvilläkin olleiden avainesineiden löytämisen liiallinen vaikeus ei ollut tämän vuoksi Tunguskassa juurikaan läsnä, ja turhautumisaste ei noussut tarpeettoman korkealle.

Tunguskan pelillinen puoli koostuu täysin puzzlepohjaisesta etenemisestä, eikä itse pelaamisesta ole oikeastaan kovinkaan paljoa sanottavaa. Osa puzzleratkaisuista on suorastaan ilmiselviä, mutta on joukossa kyllä muutama, diplomaattisesti ilmaistuna poikkeavalla logiikalla suunniteltu tehtävä. Toisaalta perinteisellä videopelilogiikalla mistä tahansa kohdasta pääsee lopulta eteenpäin, eli käytännössä kaikille inventaarioon lisättäville esineille on olemassa jokin spesifinen, peliä edistävä käyttötarkoitus. Peliä ei myöskään voi hävitä tai tallennustaan ajaa umpikujaan, joten ratkaisut löytyvät lopulta viimeistään yritysten ja erehdysten kautta.

Tarinallinen puoli pelissä oli parhaimmillaan kiinnostava, joskaan ei mitenkään ainutlaatuinen tai erityisen ikimuistoinen. Asiansa se kuitenkin helposti ajoi, ja peliä oli kiintoisaa pelata juonenkin puolesta eteenpäin. Tapahtumapaikkoja on sijoiteltu sen kummemmin säästelemättä ympäri maailmaa, ja päähenkilö Ninan kanssa pääseekin klikkailemaan pelimaailmaa mm. Saksassa, Siperiassa, Kuubassa ja Himalajalla. Dialogi sisältää parhaimmillaan ihan hauskojakin osuuksia ja onnistunutta huumoria, mutta on tuotettu hämmentävän rikkonaisesti. Välillä saman hahmon peräkkäisetkin lauseet kuulostavat täysin eri tilassa äänitetyiltä, ja pahimmillaan sivuhahmojen aksentitkin saattavat vaihtua kesken kaiken. Kyse ei toki ole mistään isolla rahalla tuotetusta AAA-pelistä, mutta illuusion soisi silti pysyvän yllä hiukan paremmin.

Kyllä tämän aivan mielellään läpi pelasi, ja luultavasti jossakin vaiheessa tulee otettua käsittelyyn kolme muutakin Secret Filesia Switchille. Nämä saa parin kuukauden välien napattua Nintendo eShopin alennuksista parin euron kappalehintaan, ja ainakin Tunguskan kohdalla hinta-laatusuhde kohtasi erittäin hyvin. Normaalihinnalla 15€ en ehkä vielä ryntäisi ostoksille, mutta kahdella eurolla suosittelen ehdottomasti!
 
Seuraavana pelinä käsittelyyn pääsi Ratchet & Clank: Nexus PS3:lla. Vaikka varhaisemmat Ratchetit olenkin kolunnut useaan otteeseen läpi, niin Nexusin kohdalla oli kyse ihan oikeasti backlogin purusta. Tämän ilmestyessä vuonna 2013 oma kiinnostukseni R&C-sarjaan oli päässyt pahasti väljähtämään, sillä All 4 Onen co-opin sekä QForcen tornipuolustuksen myötä koko pelisarjan suunta tuntui vähintäänkin kyseenalaiselta. All 4 Onen olen jaksanut jollakin ilveellä vääntää loppuun saakka, mutta QForcen kohdalla oma kasetti loppui kesken. En näitä kahta pelilevyä koneessa käyttänyt tällä uusintakierroksellakaan, vaan hyppäsin suosiolla perinteisempään R&C-tyyliin palaavaan Nexusiin.

Nexus on hyvä peli, mutta erittäin lyhyt. Tarinan pelasi läpi kahdessa illassa, joista niistäkin pelasin puolet ajasta WRC:tä. Pelillisellä puolella kahden edellisen Ratchetin genreharhailut on sysätty syrjään, ja Nexus palaa sarjan juurille puhtaana toimintaseikkailuna. Tämä on lähtökohtaisesti pelkästään positiivinen asia, sillä Insomniacilta vain yksinkertaisesti saadaan laadukkaita toimintaseikkailupelejä. Jonkinasteinen ongelma vain on siinä, että käytännössä mitään uutta tähän pelisarjaan ei Nexusilla ole tarjota. Ei tule mieleen mitään osa-aluetta, jonka Nexus hoitaisi paremmin kuin vaikkapa vuoden 2009 Crack in Time. Kun pelin pituuskaan ei päätä huimaa ja juonikin tuntuu jo useaan otteeseen nähdyltä, niin Nexus ei oikein millään mittarilla nouse esiin pelisarjan muiden osien rinnalla. Pelin tärkein tehtävä lieneekin aikanaan ollut voittaa takaisin itseni kaltaisia klassisen R&C:n ystäviä, jotka olivat kahden edellisen installaation myötä kaikkoamassa maksavan asiakaskunnan riveistä. Sinänsä kaikki kyllä toimii, ja pariin aiempaan osaan peilaten otan kymmenen kertaa kymmenestä mieluummin taas yhden toimivan perusräiskinnän kuin uuden, mahdollisesti epäonnistuvan genrekokeilun.

Teknisellä puolella kyseessä on varsin perinteinen PS3-peli. Jos silmät kestävät katsella 720p-resoa, niin pirteän väriset pelimaailmat ovat ajoittain oikeinkin hyvän näköisiä. Ruudunpäivitys on sarjan aiemmista osista poiketen rajoitettu max. 30 kuvaan sekunnissa, mutta siihenkään tavoitteeseen ei päästä kuin ehkä puolet ajasta. Toiminnantäyteisimmissä kohtauksissa käydään kyllä jo varmaan lähempänä viittätoista kuin kolmeakymmentä, joten sulavuus ei aivan ensimmäisenä tule mieleen peliä kuvaillessa. Tosin, jos korkea ja tasainen ruudunpäivitys on prioriteettilistalla korkealla, niin PS3 tuskin on silloin muutenkaan suosikkikonsolien listalla aivan ylimmäisenä. :) Nexusin latausajat olivat PS3:lle jopa epätyypillisen rivakoita, eikä muutaman tunnin pituisen tarinan varrelta löytynyt mitään merkittäviä bugeja.

Tiivistettynä: lyhyt mutta aivan mukiinmenevä pelikokemus, jonka kohdalla jo ensimmäinen pelikerta tuntui uusintakierrokselta. En en-suosittele, mutta varsinainen suositus lähtee mieluummin alkuperäiselle R&C-pelikolmikolle sekä PS3:lla Future-trilogialle. Etenkin ensimmäinen Ratchet & Clank on klassikko vailla vertaa, ja sen PS4-remake pitäisikin vielä ottaa uudestaan käsittelyyn jossakin vaiheessa - Rift Apartin lisäksi.

Edit:
Tuli kuitenkin vielä mieleeni yksi asia jossa Nexus oli itselleni Ratchet-sarjan parempaa keskitasoa! Pelin soundtrack on erittäin onnistunut. Niin tunnelmamusat kuin myös sinfonisemmat ja sarjan monia osia "suuremmat" sovitukset toimintakohtauksissa toimivat hienosti. Future-trilogian musavalinnoissa oli taidettu kyllä jo liikkua vahvasti tähän suuntaan, mutta joka tapauksessa kehuja äänipuoli ansaitsee Nexusissakin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom