Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Baldur’s Gate 3

Heh...nyt kun mä ensin marmatin suorituskyky ongelmista konsoleilla tietämättömänä niin aloin tutkia tota peliä enemmänkin netistä kun sitä hehkutetaan joka puolella ja voitti vuoden peli palkinnonkin niin vähän kuitenkin alkoi kiinnostaa.

Itsellä ei ole siis ollenkaan kokemusta tälläisistä vuoropohjaisista roolipeleistä joka ymmärrykseni mukaan pohjautuu näihin pöytäroolipeihin kautta nopanheitto niin pääseekö täysin aloittelija helposti tuohon sisään jos ei ole kokemusta kuin roolipeleistä luokkaa witcher ja final fantasy??? Vai onko niihin verrattuna tosi paljon vaikeampi ja haastavampi?

Quest 2 kerran kiinnosti tuo demeo hommata mutta kun en vuoropohjaisia ropeja ollut pelannut niin jäi kuitenkin hommaamatta. Voiko tuota baldurs gate 3 verrata demeoon taistelun osalta kun siinäkin vissiin heitetään noppaa ja vuoropohjainen...vois kokeilla sillä miltä maistuu ekana.... Tarinalliset seikkailut kiinnostaa itseäni tosi paljon mutts pelkään että tämä itselle liian vaikea....
 
Viimeksi muokattu:
Se nopanheitto on lähinnä gimmick. Laskemalla vaikeustasoa pärjää vaikka ei säännöt kiinnostaisikaan. Onhan nuo säännöt alkuunsa vähän epäintuitiivisia, mutta sama koskee mitä tahansa ropellusta yleensä.
 
Joo ei olisi pahitteeksi, jos olisivat peliin tehneet tutorialiin, joissa noista säännöistä on selitetty. Kauheammin en ole niihin tutustunut, mutta ei ole montaa todella haastavaa taistelua vielä tullut tacticianilla siltikään. Toki pitää kuitenkin jaksaa ihmetellä jonkin verran noita taitopuita ja varusteiden ominaisuuksia - muuten kyllä vaikenee peli paljon ja siitä taisteluiden taktisuudesta ei saa irti lähellekään samaan malliin

Esimerkiksi Laezeli on melkoinen tappokone nyt kun pystyy viisi päähyökkäystä tekemään yhden vuoron aikana. Oma rogue taas tehnyt nyt parhaimmilaan sneak attackin avulla 79 dmg yhden vuoron aikana ja siihen sitten seuraavalle vuorolle teloittaja-skilli mukaan, ni avot sitä lämää tulee.
 
Se nopanheitto on lähinnä gimmick. Laskemalla vaikeustasoa pärjää vaikka ei säännöt kiinnostaisikaan. Onhan nuo säännöt alkuunsa vähän epäintuitiivisia, mutta sama koskee mitä tahansa ropellusta yleensä.
Heti ensimmäisenä karmic dice pois käytöstä, aivan typerä featti.
 
No niin ...kohtahan se selviää miten luonnistuu :) Tuli ostettua peli islannin storesta reilulla 40€ niin siinä mulle ropea sitten loppuelämäksi;) Kävi nytten omaan nilkkaan tämä vääntäminen niin todetaan se nytten sitten itse : DKyselen sitten täällä jos olen ihan hukassa....aattelin sillä helpoimmalla tasolla aloittaa kun sitä pystyy näköjään nostaa myöhemmin balanced jos tarvetta. Ei nyt halua ettei mene heti liian haasteelliseksi noi taistelut...
 
No niin ...kohtahan se selviää miten luonnistuu :) Tuli ostettua peli islannin storesta reilulla 40€ niin siinä mulle ropea sitten loppuelämäksi;) Kävi nytten omaan nilkkaan tämä vääntäminen niin todetaan se nytten sitten itse : DKyselen sitten täällä jos olen ihan hukassa....aattelin sillä helpoimmalla tasolla aloittaa kun sitä pystyy näköjään nostaa myöhemmin balanced jos tarvetta. Ei nyt halua ettei mene heti liian haasteelliseksi noi taistelut...
Kannattaa alussa koittaa kattoo mahdollisimman paljon tutorialissa ja eri ruuduilta mitä mistäkin napista tapahtuu.

Esim.
-Ristiohjain POHJASSA vasemmalle: Vaihtaa rangedista melee aseeseen

-Ristiohjain pohjassa ylös:
Soihtu

-Ristiohjain pohjassa alas:
Stealth
 
Kannattaa alussa koittaa kattoo mahdollisimman paljon tutorialissa ja eri ruuduilta mitä mistäkin napista tapahtuu.

Esim.
-Ristiohjain POHJASSA vasemmalle: Vaihtaa rangedista melee aseeseen

-Ristiohjain pohjassa ylös:
Soihtu

-Ristiohjain pohjassa alas:
Stealth
Ja stateista, että mikä vaikuttaa, mihinkin nopan heittoon. Periaatteessa tässä hahmon kehitys samaa, kuin muissakin EPG peleissä, mutta statit ja niiden kehitys vaikuttaa siihen, antaako ne plussaa vai miinusta nopanheittoihin.
 
Itsellä ei ole siis ollenkaan kokemusta tälläisistä vuoropohjaisista roolipeleistä joka ymmärrykseni mukaan pohjautuu näihin pöytäroolipeihin kautta nopanheitto niin pääseekö täysin aloittelija helposti tuohon sisään jos ei ole kokemusta kuin roolipeleistä luokkaa witcher ja final fantasy??? Vai onko niihin verrattuna tosi paljon vaikeampi ja haastavampi?

XCOMia jos olet konsoleilla pelannut, niin toimii aika pitkälle samalla tasolla. Eli niitä "noppia" peli heittelee siellä taistelujen taustalla ja pelaajalle infotaan prosenttien muodossa kuinka suuri todennäköisyys on että isku osuu. Keskusteluissa ja tiirikoinnissa saa sitten katsoa kun ihan oikeat nopat pyörähtää, mutta siinäkin näkee selkeästi että mitkä asiat tähän vaikuttaa ja helppo laskea että jos nyt saan esim. 4 tai yli, niin onnistuu. Pääsee varmasti sisään vaikka ei olisikaan aiempaa kokemusta. Kiire ei ole taisteluissa ja tallennuksen voi tehdä aina ennen sellaisia, joten uudelleen yrittäminen ei ole koskaan kaukana. Olettaen että tallensi johki lähelle. Auto saveen ei kannata liiaksi luottaa. Peli ei myöskään skaalaa vihollisia, eli jos olet lvl 2 ja vihut 4-5, niin kannattaa varmaan suunnata nokka toisaalle.

Sanoisin että tärkein asia joka ratkaisee pääseekö sisään, on se että kuinka kiinnostavana maailmaa ja sen henkilöitä ja siellä seikkailua pitää. Jos kaikki välivideot skippaa ja juoksee vain päätehtäviä eteenpäin, niin luulen että pelistä ei saa ehkä ihan hirveästi irti.
 
Viimeksi muokattu:
20 tuntia takana eikä ole muuten alkanut tökkimään kuin että on alkanut väsyttämään jatkuvan ruudun katselu, kyllä aika juoksee tämän kanssa!

Sieltä alkoi Series X:llä äskettäin lataamaan 18GB pätsiä. :)
 
Todella kiinnostavan oloinen peli, mutta pelottaa että meneekö tuo kuinka työlääksi loppupuolella itemien, tehtävien/hahmojen ym hallinnan osalta. Juoni tekisi mieli läpäistä. Oliko tässä tarinamoodi?
 
Todella kiinnostavan oloinen peli, mutta pelottaa että meneekö tuo kuinka työlääksi loppupuolella itemien, tehtävien/hahmojen ym hallinnan osalta. Juoni tekisi mieli läpäistä. Oliko tässä tarinamoodi?
Suuri osa tehtävistä kietoutuu osaksi pääjuonta ja niitä läpäisemällä saa pelistä paljon enemmän irti. Voisi sanoa, että ne ovat niin olennainen osa pääjuonta, ettei suurinta osaa kannatta jättää välistä.

Hahmojen hallinnan ainoa oikea ongelma on se, että ärsyttää päättää aluksi ne kumppanit kenen kanssa haluaa seikkailla. Itse ainakin tosin aloin nopeati kiintymään näihin matkatovereihin, joten en ole paljoa haikaillut muiden perään alun jälkeen.

Inventaario on melko paska suoraansanoen, mutta ei game-breaker. Sen kanssa oppii elämään, mutta huomattavia parannuksia se kyllä kaipaisi.
 
Inventaario on melko paska suoraansanoen, mutta ei game-breaker. Sen kanssa oppii elämään, mutta huomattavia parannuksia se kyllä kaipaisi.

Kannattaa käyttää mahdollisimman paljon hyväkseen L3 nappia invetoryssa. Itse oon huomannut että etenkin arvojärjestys ja uusin itemi järjestys ollut kovassa käytössä. Uudet itemit puen heti päälle kun niitä ilmestyy ja kun päähahmolla on inventory täynnä laitan itemit painojarjestykseen ja heitän painavimmat itemit toiselle hahmolle että pystyy jälleen päähahmolla keräilemään.
 
Kannattaa käyttää mahdollisimman paljon hyväkseen L3 nappia invetoryssa. Itse oon huomannut että etenkin arvojärjestys ja uusin itemi järjestys ollut kovassa käytössä. Uudet itemit puen heti päälle kun niitä ilmestyy ja kun päähahmolla on inventory täynnä laitan itemit painojarjestykseen ja heitän painavimmat itemit toiselle hahmolle että pystyy jälleen päähahmolla keräilemään.
Joo L3 ja filtterit on aina käytössä. Omat valituksenaiheet alla:

-"last" ei toimi läheskään aina
-Useasti valittaa, ettei löydy tavaraa leirissäyöpymiseen ja sitten pitää menna niitä arkusta manuaalisesti ottamaan muutama matkaan, jonka jälkeen kaikki onkin ok
-Päivitysten jälkeen invis tökkii paljon enemmän, esim. varusteiden vaihto
-Kauppareissuilla olisi mukava nähdä, että omistatko kuinka monta kyseistä tuotetta
-Välillä tiettyjen itemien ettiminen on tuskaa. Book of Necromancysta löytyy jopa keskusteluketjuja
-Päivityksen jälkeen pikavalitsinkiekot alkavat aina sieltä oikealta vasemman sijaan. Mahtavaa kelata kaikkien läpi päästääkseen siihen hyökkäyksen sisältävään...

Voi toki olla, että olen vain missanut joitakin juttuja itse myös.

Act 3:n maistunuty hyvin myös, enkä ymmärrä valituksenaiheita. Alkuun kaupunki toki oli hieman liian overwhelming ja toki ruudunpäivitys töksähtelee kokoajan.
 
Pro tipsinä tohon inventaarionhallintaan:

1) Tavarat voi suoraan lähettää leiriin. On se niiden perkaaminen sielläkin sitten edessä, mutta ei tarvitse siinä tien päällä alkaa tutkimaan mitä kaikkea roinaa tulikaan pomimittua

2) Elixir of Hill Giant Strength. Oma main hahmo kuka loottailee eniten on heiveröinen bardi ja strength 8, mikä heijastuu luonnollisesti siihen kuinka painavaa reppua jaksaa kantaa. Silläpä bardini aloittaa päivänsä aina kulauttamalla kyseisen jumalan nektarin huiviinsa, ja saaden samalla strenan tasolle 21. Mono nousee ja reppu ei laahaa maata.
 
Yksi mikä kans tulee mieleen loottaamisesta jos pelaa ohjaimella niin kannattaa splitata päähahmo muista hahmoista. On meinaan erityisen raivostuttavaa yrittää loottaa kun companionit ovat edessä ja aloittavat keskustelun kanssasi kun vahingossa painat niiden kohdalla.
 
Yksi mikä kans tulee mieleen loottaamisesta jos pelaa ohjaimella niin kannattaa splitata päähahmo muista hahmoista. On meinaan erityisen raivostuttavaa yrittää loottaa kun companionit ovat edessä ja aloittavat keskustelun kanssasi kun vahingossa painat niiden kohdalla.
Tämä on harvinaisen totta ja hyvä vinkki tuon välttämiseen.
 
No niin.... Pelissä ensipuraisut otettu series x llä ja oma mussutus jostain performanse ongelmista oli kyllä pelkkää paskaa mutua. Hyvin pelittää 60 fps modella ja peli näyttää muutenkin kauniilta. Peli kyllä imaisi mukaan ihan hyvin sen minkä kerkesin pelaamaan ja keskustelut/ tutkiminen oli mielenkiintoista. Myös äänimaailma oli huikea kun luurit päässä pelasin. Olihan siinä siis mietteet alussa että ansaitusti gotyn ansainnutkin.... Mutta sitten se paha miinus minulle.... Vuoropohjainen taistelusysteemi. Aiemmin jo puhuinkin että mitenköhän tälläiseen pääsee mukaan kun ei oo siis näistä mitään pelikokemusta. Pelasin sillä helpoimmalla tasolla ja turpaan tuli siitä huolimatta...ei kun uusiksi ja vähän paremmin jo ehkä sujui mutta noita valikoita miljoona ja kaiken opettelu tuntui vaan liian haastavalta että jaksaisi innostua edes opettelemaan/ kaikki itemit mitä löytää matkalta niin tuntuu että pää hajoaa :) luulen että jos tää olisi ollut reaaliaikainen taistelusysteemi niin ehkä en olis luovuttan niin helposti. Summasummarum...tykkäsin kaikesta muusta, mutta en taistelusta. Onneksi toi xboxin palautuskäytäntö toimii tosi hyvin niin ei ongelmaa ollut saada rahoja takaisin. Ihmetteli kyllä miksi olin ostanut islannin storesta pelin ;) Piti selittää että sieltä irtos 25€ halvemmalla niin ymmärsi yskän : D. Hyvä peli aivanvarmasti on mutta mulle oli väärää genreä taistelun osalta.
 
Ylös Bottom