Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Baldur’s Gate 3

Kaikki nurkat koluten jää pelit valitettavasti kesken harmittavan herkästi :confused: Toki kuten aikaisemmin jo kirjoitinkin niin monesta pelistä olen silti kokenut saaneeni hyvin rahalle vastinetta ja hienoja kokemuksia, vaikka olisi kesken jäänytkin tarinan puolesta. Toinen vaihtoehto toki olisi juosta se main story enemmän tai vähemmän suoraan läpi, mut en sit tiedä kumpi lopulta antaa sen paremman kokemuksen itselle. Matka on tärkeämpi kuin päämäärä ja lähtökohtaisesti olen se nurkkien koluaja kuitenkin.

Tietty näiden ääripäiden välistä jostain löytyy se kultainen keskitie, mutta uutta peliä kun lähtee pelaamaan niin vaikea sitä on tietää missä se menee.
 
Juuri näin, paljon jää kokematta, mutta ei se ole mitenkään väärä tapa pelata. Olen monta peliä pelannut vain päätarinaa seuratan ja nauttinut täysin rinnoin juuri siitä. Toisaalta olen monta peliä pelannut nurkkia myöten koluten ja nauttinut myös siitä.

Nämä pelit on onneksi rakennettu niin, että päätarinan voi pelata läpi ilman että on pakko tehdä sivuaktiviteetteja. Se on hyvä asia ja antaa valinnanvapautta. Halusin ottaa kantaa sanomaasi lähinnä siksi, että tuo "täysin väärin pelaaminen" särähti aika pahasti korvaan. On niin paljon erilaisia ihmisiä ja elämäntilanteita, että ei näitä väärin pelata. Pelkästään eri tavoin, joka onneksi on mahdollista.

joo Arvasin että se varmaan särähtää jonkun korvaan kun asian muotoilen noin, enemmänkin tarkoitin tosiaan sitä että jää paljosta paitsi jos CRPG pelaa Story edellä ja todennäköisesti polttaa samalla itsensä loppuun, ennenkö pääsee sinne storyn loppuun, eli minun mielestäni CRPG pelejä ei rakenneta story edellä vaan juuri kokonaisuus ja content edellä. eli Story on vain pieni osa sitä kokonaisuutta, on companion questit ja muuta sidecontenttia satojen tuntien edestä, sen takia vertasin juuri Starfieldiä siihen koska en usko että starfieldiäkään on rakennettu story edellä vaan Sandbox ja content edellä.

Itse en ole pelannut sitten Morrowindin yhtään Bethesdan sandboxia lävitse asti, open world/sandbox peleissä minun main focus ei olekkaan koskaan pelata peli läpi vaan nauttia pelistä ja sen maailmasta. eli olen pelannut Skyrimiä sen 250 tuntia mutta en ole koskaan pelannut peliä läpi. sama homma myöskin CRPG peleissä (hyvänä esimerkkinä nämä molemmat pathfinderit) niitäkin pelailen yleensä 100-150 tuntia mutta harvoin pelaan nykyään läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki nurkat koluten jää pelit valitettavasti kesken harmittavan herkästi :confused: Toki kuten aikaisemmin jo kirjoitinkin niin monesta pelistä olen silti kokenut saaneeni hyvin rahalle vastinetta ja hienoja kokemuksia, vaikka olisi kesken jäänytkin tarinan puolesta. Toinen vaihtoehto toki olisi juosta se main story enemmän tai vähemmän suoraan läpi, mut en sit tiedä kumpi lopulta antaa sen paremman kokemuksen itselle. Matka on tärkeämpi kuin päämäärä ja lähtökohtaisesti olen se nurkkien koluaja kuitenkin.
Tämä koituu minullekin välillä ongelmaksi. Jos tiedän että peli on joka tapauksessa pitkä, niin usein suosin päätarinaa ihan vaan siksi, että haluan pelata pelin läpi ja nähdä miten tarinassa käy. Muuten on riski, että peli jää kesken.

Toki ymmärrän myös sen kannan että pelailee niin pitkälle kuin jaksaa, eikä niin välitä vaikka peli jäisi kesken. Minulle kuitenkin usein se tarinan kokeminen on prioriteetissa korkealla.
 
joo kyllähän jokainen saa pelata miten haluaa, mutta melkein sama asia kun pelaisit Starfieldin main story edellä ja jättäisit tutkimisen ja sidequestit kokonaan väliin, eli se main story on vaan pieni osa isompaa kokonaisuutta, eli paljon jää kyllä molemmista kokematta jos pelaa main story focus, mutta joo kukin tavallaan.
Pelatkoon siltikin vaan kaikki tavallaan. Tärkeintähän on, että sillä omalla pelitavallaan saa hankkimastaan pelistä mielestään riittävästi mielenkiintoa ja iloa irti. Joku toinen saa sitten ihan toisista asioista kiksinsä, ja sen takia tietyllä tavalla pelaamalla pelistä enemmän irti. Joku toinen ei taas saa kyseisellä tavalla pelaamalla niitä samoja kiksejä. Näin se vaan menee.
 
Ei oo tullu Balduria pelattua sitten sen julkaisun jälkeen 15-vuotiaana. No jos sillon älysi, että miten homma toimii, ni toivottavasti nyt myös:D

Muistaakseni siinä sain aikaiseksi niin vahvan hahmon, että teilasin sen yhden lohikäärmeen omalla päähahmolla. Se taisi olla vissiin yksi pelin vaikeimpia vastuksia.
 
tässä on muuten Svenin suora vastaus, tuohon pelin kestoon, eli tuo 74-100 tuntia on sillon kun pelaa pelin pelkän mainquestin. ja tosiaan jos tekee sidequestit ja muut niin sit puhutaan lähes 200 tunnin pelistä. kyllähä se nyt niin on että, FFXVI putoaa kelkasta ja oma henkilökohtainen Vuoden pelitaistelu käydään tämän ja Starfieldin välillä, mustana hevosena sitten Cold Steel Reverie ja Cyberpunk Phantom liberty lisäri

So with all of this in mind, one might be wondering how long it could take you to finish the game. According to Larian Studios’ boss, Swen Vincke, the developer team is clocking in regular playthroughs of “between 74 and 100 hours” to finish the game. But that is only when focusing on the main story of the game.

That’s not doing everything, that is just going to be a playthrough. There will be people who will be way over that, the ones who want to do everything. They will probably hit 200 hours,

testaillut vähä tuota Early access versiota niin kyllähän peli vaikuttaa ihan Godtier tason tekeleeltä. itsehän tietenkin pyrin tekemään kaikki sidequestit ja muut, mutta saa nähdä tuleeko peli sitten läpäistyä, no se ei edelleenkään ole itselleni se päätavoite vaan enemmän tosiaan se nauttiminen ja tutkiminen pelin maailmasta. Eli se matka on huomattavasti tärkeämpi kun päämäärä niin kun on myös Starfieldissä.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tosiaan on viimeinen Panels from hell, joka tällä kertaa käsittelee sitten julkaisua ja todennäköisesti julkaistaan viimeinen puuttuva classi, itsellä tuo jää katsomatta ku on viikonlopuski muuta ohjelmaa, mutta vahva suositus niille jotka vain pystyy niin kannattaa katsoa, Aiemmat panels from hellit ovat myös olleet kovaa kamaa mutta uskoisin että tämä tulee olemaan yksi kovimmista, kyllä tuo itsekin tulee sitten jälkikäteen katseltua jahka reissusta kotiudun, 18.00 alkaa siis paneeli

 
En ole ihan hirveästi tämän tyylisiä roolipelejä pelannut, mutta Divinity Original Sin 2 oli todella hyvä coop-peli. Sitten taas Solasta oli mielestäni todella puuduttavaa, aivan karsean huonoa. Muu porukka taas tykkäsi tuosta vähintään yhtä paljon. Toki tekijät huomattavasti pienempi studio, joten se näkyi pelissä kyllä rajusti. Mutta jotenkin tuo taistelu oli kovin rajoittunutta ja itseään toistavaa, siinä missä tuntui että Dos2:ssa vaihtoehtoja oli huomattavasti enemmän.

Ilmeisesti Solasta ja Baldurs Gate ovat molemmat näitä DnD pelejä, kun tuo Divinity, josta kovasti tykkäsin ei ole.
Jotenkin lähtökohtaisesti ei innosta mitenkään nämä noppataistelut tms. DnD hommat. Pystysinköhän silti tästä Divinityn ystävänä pitämään?

Löytyykö muita jotka olisi pelannut nuo Solastan ja Divinityn niin osaisi tähän vähän vertailla ?
 
Vähän taas lisää juttua Series S split screenistä ja PS5 versiosta joka ei tällä hetkellä pyöri kovin hyvin. Julkaisuun on vielä aikaa joten toivotaan että saavat PS5 suorituskyvyn paranneltua tai pitää alkaa katsomaan miten peli toimii Rog Allylla.

 
tosiaan Larian on nyt vahvistanut että 72 tunnin headstarttia ei ole enää tuossa elokuun julkaisussa, se koski sitä aiempaa julkaisupäivää, harmillista

The PC Digital Deluxe Edition does not include a 72 hour head start
, which would have essentially made the game’s release date July 31st. Shifting the release date – and thus communication around the Digital Deluxe Editions across PS5 and PC – came with a few complexities that we didn’t manage to communicate very well, so we thought it best to clarify it here, given that a 72 hour head start on PC wouldn't have been plausible.
 
Mielenkiintoinen video siitä miten massiivinen peli BG3 tulee olemaan ja monet puhuvat että se tulee asettamaan uudet standardit roolipeleille. Mutta pelinkehittäjät sanovat että ei jokaista peliä pitäisi verrata tähän ja asettaa sitä joksiki uudeksi standardiksi mitä muiden pitäisi tavoitella. Ei ehkä pienten studioiden mutta AAA tason kehittäjien pitäisi ilman muuta yrittää tavoitella sitä mitä Larian on tekemässä BD3. Oletteko samaa mieltä tästä.

 
Aika harvassa tulee olemaan roolipelit, jos jokaista rakennetaan tästä lähtien kuin Iisakin kirkkoa. Ihan hyvä toisaalta, että on tavoitteet korkealla. Toivottavasti peli myös lunastaa odotukset ja sitä pelataan vuodesta toiseen.

Minulla on aika isona haasteena hankinko tuon nyt Steam Deckille vai jäänkö odottamaan Xbox-versiota.
 
pitikin jo aiemmin laittaa tämä video itemisaatiosta, mutta unohdin postata sen aiemmin, itemisaatio kuulostaa todella hyvältä vielä kun jos Fextralife sanoo noin niin kuulostaa vielä paremmalta hän siis tietää mistä puhuu, itselle tosiaan Itemization yksi tärkeimpiä asioita ARPG/RPG/CRPG peleissä. juuri sellaiset build enabling aseet ja armorit ovat juuri parhaita, ja sitten pelissä on tosiaan 8 eri legendary weaponia, jotka ovat oikeasti todella voimakkaita, sitten tosiaan toinen juttu että vaikka pelissä voikin Respeccaa hahmonsa niin ilmeisesti hahmon Racea ei voi Respectaa Fextran mukaan, joka on kyllä ihan looginen juttu, eri Race dialogi vaihtoehdot, voivat muuttaa myös tarinaa aikalailla, tosiaan kannattaa miettiä tarkkaan minkä Racen sitä lopulta valitsee hahmoa luodessaan.

 
Viimeksi muokattu:
...tosiaan kannattaa miettiä tarkkaan minkä Racen sitä lopulta valitsee hahmoa luodessaan.
Itse ainakin teen Tieflingin riippumatta siitä, miten sillä tulee pelissä pärjäämään. Oikeastaan suurin syy miksi peli edes kiinnostaa on, että pääsee pelaamaan Tieflingilla.
 
Itse ainakin teen Tieflingin riippumatta siitä, miten sillä tulee pelissä pärjäämään. Oikeastaan suurin syy miksi peli edes kiinnostaa on, että pääsee pelaamaan Tieflingilla.

joo itsekkin teen ihan omien mieltymysteni mukaan valinnan, näillä näkyminen hahmoksi on valikoitumassa Drow bardi, kun pelaillut sillä tuota early accessia ja tykännyt erittäin kovasti, ja Drow nyt teen lähes, aina koska olen mustien haltioiden suuri fani ja kaikkein tunnetuin musta haltiahan on Forgotten Realmsin Drizzt' Do'Urden joka on myös oma suosikki Forgotten Realms hahmo Raistlinin kanssa.
 
Mielenkiintoinen video siitä miten massiivinen peli BG3 tulee olemaan ja monet puhuvat että se tulee asettamaan uudet standardit roolipeleille. Mutta pelinkehittäjät sanovat että ei jokaista peliä pitäisi verrata tähän ja asettaa sitä joksiki uudeksi standardiksi mitä muiden pitäisi tavoitella. Ei ehkä pienten studioiden mutta AAA tason kehittäjien pitäisi ilman muuta yrittää tavoitella sitä mitä Larian on tekemässä BD3. Oletteko samaa mieltä tästä.



No siis, epäilemättä jos kehittäjät tekee rakkaudellaan työtään, on kokeneita genressään ja resursseja piisaa niin lopputulos on varmasti priimaa. Ihan ymmärrettävää myös isojen firmojen näkökulma tähän; täytyy kuitenkin muistaa että ne on isoja pörssiyrityksiä ja niissä ykkös juttu on se paljonko rahaa jää viivan alle. Videossa nostettu Blizzard ja Diablo 4 on sikäli hyvä esimerkki että resursseja varmasti olisi, ja pelejä kehitetään jo nyt niin pitkään että miksei, mutta kuluttajathan ne ostokäyttäytymisellään päättää mikä heille riittää. Blizzardin pelit sellaisenaan kuin ne on, varmasti riittää suurimmalle osalle ja myyntiä riittää. Toisaalta, vertailu kelpoisuus päättyy siihen että BG3 ja D4 on periaatteessa genreltään hyvinkin erilaisia pelejä.

Hyvä että keskustelua asiasta nostetaan, sillä rosvo firmojakin aina löytyy. Esimerkillistä toimintaa Larianilta kaikin puolin. Toisaalta, ikuisena skeptikkona en tykkää siitä että yhtä firmaa nostetaan ennakkoon hirveän rummutuksen kera seuraavana Jeesuksena. BG:n tyyppinen rpg on kuitenkin melko niche varsinkin konsolipuolella. Aika tulee näyttämään onko jotain merkittävää saavutettu vai ei.

Itselleni henk koht varsinkin se että jokaisen rpg:n pitäisi olla tiettyä mega massiivista koko luokkaa...kuulostaa lähinnä painajaiselta. Sitten jos mennään esim. tekniseen osa-alueeseen...noh, siihen ei taas ole ehkä kuin tekosyitä, heh.
 
Aika kiimassa tässä kyllä odotellaan ja pleikalla mennään että se odotus on vielä pidempi mutta ei enää kauaa. Kiva toisaalta kuulla PC pelaajien kokemuksia ja kyllähän tätä se parivuotta pelaillaan vähintään ja nautitaan. Eka läpipeluun todnäk tolla Dark Urgella. Yleensä kyllä eka taikureilla menny mut ehkä ei nyt. Oispa jo syyskuu saatana.
 
siitä Fextran uusinta videota huhhuh kuulostaa huikealta 17000 eri ending variaatiota joka kuulostaa aika hurjalta, mutta tosiaan siihen liittyy kaikki pienetkin nyanssit, muutenkin hän selittää videossa paremmin mistä se 174h cutscenejä oikein koostuu, sanoo myös että, BG3 hänelle peli on varma game of the year, vaikka hän ei ole vielä Starfieldiä pelannutkaan, mut hän onkin CRPG pelaaja suurimmaksi osaksi. vaikka muitakin RPG pelejä arvostelee.

 
Viimeksi muokattu:
Rewikoita ei suurella todennäköisyydellä saada ennen julkaisua, koska Larian lähettää vasta review codet matkaan 28 päivä, no itselleni, tuolla ei ole mitään merkitystä tosiaan kun peli on jo ostettu, kun tiedän että, sieltä on mestariteos tulossa, sanonkin jo nyt että +90 tulee menemään revikoissa rikki enkä ihmettele jos se score on siellä luokassa 92-95, (vertauksena Divinity orginal sin 2 metakin 93)

"Larian Studios tells me review codes for Baldur's Gate 3 won't be out until July 28, just six days before launch, to give the devs 'time to fully wrap up their work' for release. So don't expect any comprehensive reviews before the game comes out!"

What this means is that any reviews for the game will likely be work-in-progress reviews. The game is over 100 hours long, meaning that it would require severe crunch time just to get a review out that could possibly have seen half of the content in the game. What this also means is that the review embargo will probably be a few days before launch, especially given how codes are only being sent out just over a week from now.
 
Ylös Bottom