Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Baldur’s Gate 3

Todennäköisesti tämän kaverin teloittamiseen tulevat useat pelaajat käyttämään kymmeniä tunteja kaiken muun päälle:D
 
Arvostelijat saavat pelin vasta tänään käsiinsä joten ei kannata odottaa ainakaan kauhean kattavia arvosteluita julkaisupävään mennessä kun ottaa huomioon pelin koon. Toki 6 päivässä pelaa kampanjan läpi ja ehtii nähdä vähän jotain sivujuttuja.
 
Kyllä tätä on odotettu, ja kauaa ei enää tarvitse venailla pidempään. Timantin kova pelivuosi kulminoituu itselleni Baldur's Gate kolmoseen. Tässä odotellessa tuli vedettyä Divinity: Original Sin 2 läpi uudemman kerran ja ai että on odotukset korkealla. PS5-versiota odotan ja en ole juuri pelivideoita halunnut early accessista katsella. Classeja ihmettelin vähän ennakkoon ja luultavasti munkki tulee ekalle läpipeluulle tehtyä.

Pelistä tulee luultavasti pitkä seikkailu itselleni, sillä tulevan lapsen laskettu aika on juuri julkaisun aikoihin. Ei varmaan hirveesti ehdi pelata syksyllä, paitsi yön pimeinä tunteina
 
Vielä 3 pitkää päivää vielä edessä, tässä on kolisteltu baldurin portteja ihan early Accessin merkeissä (alotin sen nytten se ihan kunnolla ja ajatuksen kanssa ku aiemmin vähä testailin lähinnä ja opettelin mekaniikkoja), nyt tunteja kertynyt jo Early Accessin parissa 25h ja tuntuu että se on vasta pintaraapaisu ihan tuossa Early Accessissakin, se fiilis tulee olemaan ihan käsittämätön sitten vihdoin kun sinne maagisen baldurin porttien toiselle puolelle, sen verran hyvin kyseinen paikka on alustettu Early Accesissa se on vähä kun maaginen kaupunki jonne jokainen haluaa päästä. ilmeisesti porttien toisella puolella on sellainen 200 eri npc hahmoa sinua odottamassa :), eli pelkästään Baldurs Gate kaupungissa tekemistä ja keskusteltavaa siellä riittää pitkäksi aikaa

Toinen asia sitten että se on käynyt selväksi että peli on tekijöidenkin mukaan Valtava D&D hiekkalaatikko, eli peli kohtelee sinua täysin samanlailla kun pelaisit paperiropea D&D säännöillä, ja noppa on välillä todella epäreilu ja todella armoton, mikä tarkoittaa sitä että Critit tuntuvat välillä jopa todella epäreilulta, joka tosin toimii puolin ja toisin, Divinity Orginal sin 2 on siis täysin eri peli kun Baldurs Gate 3.

Muutenkin pidän siitä miten Larian lähestyy Vaikeusasteita, ne eivät ole sellaisia perinteisiä vaikeusasteita, mitä nähdään jokaisessa pelissä vaan jokainen vaikeusasteessa on omat juttunsa ja oma kokemuksensa. Esim kun Tactian modella vihollisilla on paremmat varusteet ja aseeet käyttävät tulinuolia ja jäänuolia normi nuolien sisään, niin loottikin on paljon parempaa eli normi nuolien sijaan siitten loottikin koostuu noista Tuli ja jäänuolista, tai jos viholliset kun käyttävät vaikka explorilla/balanced modella normi daggeria, niin Tactianilla sama vihollinen käyttää esimerksi +1 daggeria, eli lootti eroaa merkittävästi eri vaikeusasteilla. sitten taas Explorer modella hahmosi on alusta paljon voimakkaampi, johtuen noista extra proficiency pointseista noita saa 4, kun taas balancedilla ja Tactianilla niitä saa alussa vain 2.

Tuossa vähä enemmän detaileja noista vaikeusasteista, Balanced onkin sitten se normi default kokemus mikä varmaan on tällä hetkelläkin käytössä tuossa Early Accesissa, siinä kun ei voi vaihtaa vaikeusastetta, mutta sen sanon että sen verran haastava jo tuo balanced mode tuossa EA:ssa niin pitää tarkkaan puntaroida että uskaltaako eka pelikerralla lähteä syväänpäätyyn Tactian moden kanssa vai mennäänkö suosiolla balanced modella.


Explorer mode (niin sanottu easy mode)

The second difficulty setting will be called Explorer and will be Baldur’s Gate 3’s story mode. This setting has been described by Holland as a narrative experience where players can put story before combat. In this mode friendly NPCs are harder to kill, and trader prices are better, but the biggest change comes to the player’s proficiency bonus.

Explorer mode, BG3 player characters will get an extra +2 to their proficiency, giving the player +4 at level one. Experienced DnD players will know how big of a boost this is, as usually, a +4 for proficiency is not given until level nine. This will not only make combat much easier in Baldur's Gate 3, but all other rolls as well, allowing players to worry less about failing and focus on experiencing the story.

Tactian Mode (hard mode)

The first layer is more global and did increase enemy hit points and AC. It makes it a little easier for enemies to hit the party and, in some cases, increased or changed enemy types. However, the second layer is what seems set to set Larian’s hard mode for Baldur’s Gate 3 apart.

The second layer is more local, looking at each combat encounter individually. Enemies also change their weapons or ammo, using better versions of what they had for more devastating consequences. So goblins who used regular arrows in Balanced mode, for instance, might be using fire arrows in Tactician or even have their classes changed to give them new abilities.
 
se on sanottava BG3:n Early Accessin perusteella että tämä on peli joka ei pidä myöskään kädestä kiinni narratiivisesti, eli yleensä kun pelaajilla on jonkinlainen controlli siihen että sidequestejä voi tehdä vapaasti, no tässä sitten vaikka 4-5 tunnin questline sidequest voi olla esimerkiksi sellaiset seuraukset että suututat koko Racen, ja sen jälkeen kaikki sidequestit jotka sinulla oli tuolle kyseiselle Racelle ovat Gone, koska tuo race on vihollisesi, eli tämä on aikalailla peli jossa tulet tekemään narratiivisia virheitä lähes väkisin, ja se on omasta mielestäni yksi pelin parhaita puolia, eli et ole turvassa myöskään omien valintojesi suhteen, ja se tekeekin pelistä täysin speciaalin, kaikki npc hahmot voi halutessaan vaikka tappaa ja silti pelin voi läpäistä, Teet Väärän questin niin myöhemmin party member voi lähteä partystäsi kokonaan menemään yms. eli peli on tosiaan yhtä armoton myöskin näissä asioissa kun D&D paperiropet. eli kiteytettäny lähes jokaisella questillä minkä pelissä teet on jonkinlaiset seuraukset ja tämä ei ole peli jossa niitä seurauksia voi save scummailla kun tiettyyn pisteeseen asti, johtuen siitä että ne seuraukset voi näkyä paljon myöhemmin.

Cohhcarnage sanoikin eilen dropped framesissa että mielenkiintoista nähdä miten nuo "väärät valinnat" tulee näkymään pelin arvosteluissa, eli näkyykö se sitten harmituksena että kriitikkko teki väärän valinnan jossain vaiheessa peliä, ja sillä on isot seuraukset, arvostelukopiot muutenkin lähetettiin 2 päivää myöhässä, joten arvosteluja on odotettavissa vasta varmaan 1-2 viikon jälkeen julkaisusta.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti kokemattomat pelaajat saattavat kärsiä pelin armottomuudesta - erityisesti jos aikovat vain käyttää muutamaa tallennusslottia.
 
Hienoa että tässä on myös tällaista puolta mukana. Antaa tekemisille painoarvoa ja merkitystä huimasti enemmän. Eihän nuo toki mitään uusia juttuja ole, on niitä nähty ennen muinoin mutta useimmiten tollaset toki puuttuu. Esim Hogwartissa voit heitellä Avra Kedavraa eikä ketään kiinnosta.

Mutta juu, vaikuttaa hyvältä. Ja jos joku kriitikko pitää tuota huonona ominaisuutena.. ehkä ei tollaset kunnon ropet kuulu hänen pelilaariin. Ennakkotilattuna PS5:lle :) Pitäsköhä vetästä BG1 ja BG2 läpi (miljoonannen kerran) enne tätä, ja kuinkahan, onko periaattees jatkoa BG2:lle, jatkuuko Bhaalin tarina?
 
Holy hell, mikä trailer ja samalla pahisten roolien voicet eli Maggie Robertson (Resident Evilin Lady D eli Alcina Dimitrescu) littyy mukaan ja hänen hahmonsa vaikuttaa aivan huikealta, muutenkin pahis kattaus on todella kova kun kaksi muuta pahista jotka trailerilla vilahtaa voicena J.K simpsons ja Jason Isaac tähdittämiä, ei saakeli, mikä hype nyt peli kohtaan alle 3 päivää vielä ja sitten mennään. sieltä on tulossa CRPG of the Decade :) tässä on tosiaan taas koko päivä tullut pelattua Early Accessia, ja vielä on sopivasti tekemistä muutamaksi päiväksi ennenko pääsee Full versionin pariin



tossa myös 2 muuta loisto uutista eli Pelissä on Cross save eli voit pelata samaa Savea PS5:lla sekä PC:llä. ja toinen hyvä juttu on että pelissä pitäisi olla täysi steam deck tuki launchissa.

Cross-Save Compatibility

Baldur's Gate 3, through virtue of our own accounts system, is cross-save compatible at launch. This will continue to be the case through September 6th’s PlayStation 5 launch, meaning that, for example, if you wanted to play on your PC or Steam Deck, you could continue the adventure on your PS5 on September 6th. The PS5 version is sold separately.

Whether you’re playing on PC, Mac, or PS5, you’ll be able to upload your saves to the cloud via your Larian account and continue right where you left off on a different platform.

Will BG3 Run on Steam Deck at Launch?

Yes, you can play Baldur’s Gate 3 on your Steam Deck at launch and it looks rad. We are aiming for Steam Deck Verified by August 3’s launch date. It launches on Steam Deck with what we consider to be the most optimal graphics settings, but feel free to play around. You’ll be able to avail of full controller support, and split-screen will be disabled on Steam Deck.

We recommend trying out your preferred method of antialiasing. We’ll continue to work on implementing FSR 2.0, but that will be closer to September 6.
 
Viimeksi muokattu:
Aijai Huomenna tosiaan mennään! kun peli launchaa siinä 18.00 aikoihin, veikkaan että aika harva täällä edes ymmärtää miten valtava peli tule olemaan, että tämä tulee yllättämään massiivisuudellana vähän niin kun Elden Ring mutta eri tavalla, tuossa Character creation videossa, dev teamin jäsen sanoi että "You can actually meet more than thousands of characters" se kertonee aika paljon että jos pelissä on yli 1000 npc hahmoa joiden kanssa voi jutella. Cohhcarnage taas sitten sanoi viime dropped framesissa että peli on hänen mielestään liian iso että se olisi general public game, eli hän sanoi näin viime Dropped framesissa, "this is not game for general public, "its not, +200 hours epic RPG is not general public game" eli cohhkin olettaa että 200 tuntia tulee menemään pelin kohdalla rikki jos on vähänkin RPG henkinen.

voi Hyvin olla että Revikoita ei tulla näkemään moneen viikkoon. Koska en usko että kukaan Reviewer haluaa kiirehtiä pelin kanssa vaan nauttii sen rauhassa. Vielä kun jo ennakkoon sanoin että vuoden soundtrack taisto käydään BG3:n Borislav Slavovin ja Sokenin (FFXVI) välillä, odotukset siis soundtrackin suhteen todella kovat, mutta early access on jo osoittanut sen että Soundtrack BG3:ssa tulee olemaan mestariteos niin kova on kyllä vastus Sokenilla ja joo FFXVI soundtrack on tällä hetkellä itselleni se vuoden soundtrack.

tuossa muutama video hypeä nostattamaan, toisessa esitellään pelin uudistunutta character creationia, joka muuten vaikuttaa aivan loistavalta ja varmaan ensimmäiset pari tuntia menee pelkästään hahmoa luodessaan, ja toisessa sitten Larian kertoo oma mielipiteensä eri Classeista, loisto videoita molemmat.






laitetaan muutama maistiainen soundtrackilta, siitä millanen vastus sillä Sokenilla sitten on



 
Viimeksi muokattu:
Aijai Huomenna tosiaan mennään! kun peli launchaa siinä 18.00 aikoihin, veikkaan että aika harva täällä edes ymmärtää miten valtava peli tule olemaan, että tämä tulee yllättämään massiivisuudellana vähän niin kun Elden Ring mutta eri tavalla, tuossa Character creation videossa, dev teamin jäsen sanoi että "You can actually meet more than thousands of characters" se kertonee aika paljon että jos pelissä on yli 1000 npc hahmoa joiden kanssa voi jutella. Cohhcarnage taas sitten sanoi viime dropped framesissa että peli on hänen mielestään liian iso että se olisi general public game, eli hän sanoi näin viime Dropped framesissa, "this is not game for general public, "its not, +200 hours epic RPG is not general public game" eli cohhkin olettaa että 200 tuntia tulee menemään pelin kohdalla rikki jos on vähänkin RPG henkinen.

voi Hyvin olla että Revikoita ei tulla näkemään moneen viikkoon. Koska en usko että kukaan Reviewer haluaa kiirehtiä pelin kanssa vaan nauttii sen rauhassa. Vielä kun jo ennakkoon sanoin että vuoden soundtrack taisto käydään BG3:n Borislav Slavovin ja Sokenin (FFXVI) välillä, odotukset siis soundtrackin suhteen todella kovat, mutta early access on jo osoittanut sen että Soundtrack BG3:ssa tulee olemaan mestariteos niin kova on kyllä vastus Sokenilla ja joo FFXVI soundtrack on tällä hetkellä itselleni se vuoden soundtrack.

tuossa muutama video hypeä nostattamaan, toisessa esitellään pelin uudistunutta character creationia, joka muuten vaikuttaa aivan loistavalta ja varmaan ensimmäiset pari tuntia menee pelkästään hahmoa luodessaan, ja toisessa sitten Larian kertoo oma mielipiteensä eri Classeista, loisto videoita molemmat.






laitetaan muutama maistiainen soundtrackilta, siitä millanen vastus sillä Sokenilla sitten on




Teikäläinen se jaksaa kovasti pelejä etukäteen hypettää. Toki on tämä itsellenikin yksi kiinnostavimpia pelejä tänä vuonna, mutta en silti jaksa sen enempää alkaa hehkuttelemaan ennen kuin peliä on mielellään kymmeniä tunteja takana. Jos silloin tuntuu loistavalta, niin sitten toki pitää kehua. Mutta nämä kovat ennakkohehkutukset ovat varsin helppo tapa lopulta pettyä peliin kovastikin. Näin kävi varsin merkittävästi itselleni esim. FF XVI:n kohdalla, kun tuli ennakkohypeen lähdettyä mukaan, vaikka ei olisi kannattanut. Tuloksena itselleni harmillisesti vuoden suurimpia pettymyksiä pelirintamalla.
 
Teikäläinen se jaksaa kovasti pelejä etukäteen hypettää. Toki on tämä itsellenikin yksi kiinnostavimpia pelejä tänä vuonna, mutta en silti jaksa sen enempää alkaa hehkuttelemaan ennen kuin peliä on mielellään kymmeniä tunteja takana. Jos silloin tuntuu loistavalta, niin sitten toki pitää kehua. Mutta nämä kovat ennakkohehkutukset ovat varsin helppo tapa lopulta pettyä peliin kovastikin. Näin kävi varsin merkittävästi itselleni esim. FF XVI:n kohdalla, kun tuli ennakkohypeen lähdettyä mukaan, vaikka ei olisi kannattanut. Tuloksena itselleni harmillisesti vuoden suurimpia pettymyksiä pelirintamalla.

bg3 ea.png

Niin minähän olen tosiaan peliä pelannut jo 33 tuntia pelannut (EA) niin tiedän millanen peli sieltä on tulossa, tiedän myös, että jo tuon 33 tunnin kokemuksella, että peli taistelee omasta vuoden peli tittelistä Starfieldin kanssa. CRPG Genrenä on muutenkin ARPG:n (diablo kloonien jälkeen) lempi genrejäni niin helppo tykätä pelistä. esim Pathfinder wrath of the righteous oli myös korkealla omalle vuoden peli listoillani sillon kun se ilmestyi. Jos Roolipelit pitäisi lokeroida yhteen genreen sen varsinaisessa merkitykseessä niin parempaa Roolipeli genreä ei löydy kun CRPG:t. vielä kun kyseessä on D&D Sandbox niin vaikea kuvitella että enää Roolipelimäisempää peliä, moni niin sanottu "roolipeli" on tämän pelin jälkeen lähinnä Larppausta.
 
Viimeksi muokattu:
Teikäläinen se jaksaa kovasti pelejä etukäteen hypettää. Toki on tämä itsellenikin yksi kiinnostavimpia pelejä tänä vuonna, mutta en silti jaksa sen enempää alkaa hehkuttelemaan ennen kuin peliä on mielellään kymmeniä tunteja takana. Jos silloin tuntuu loistavalta, niin sitten toki pitää kehua. Mutta nämä kovat ennakkohehkutukset ovat varsin helppo tapa lopulta pettyä peliin kovastikin. Näin kävi varsin merkittävästi itselleni esim. FF XVI:n kohdalla, kun tuli ennakkohypeen lähdettyä mukaan, vaikka ei olisi kannattanut. Tuloksena itselleni harmillisesti vuoden suurimpia pettymyksiä pelirintamalla.

Itsellä ei onneksi ole mitään hypeä peliä kohtaan. Remnant 2 on niin kova tuotos ettei mitään tarvetta tätä ainakaan PC:llä pelata. Rauhassa odotellaan arvioita ja PS5 versiota ja sitten katotaan mikä sen tekninen kunto on ennenkuin alkaa miettimään ostoa. Toki sanottakoon että tämä genre ei ole mikään sellainen itselle jonka pelit on pakko ostaa heti. Wasteland 3 oli todella loistava mutta sitten Disco Elysium ei napannut sitten yhtään.
 
niin ihmiset tykkää eri asioista itse kuulun siihen ryhmään joka on kuluttanut Baldurs Gate 1-2, Ice wind Dale 1-2 Never winter nightseihin 1-2+lisärit satoja tunteja nuorena, joten nyt kun saadaan jatko-osa tälle saagalle, niin tämä on peli josta olen itse ja moni muukin jotka ovat nuo pelit kokeneet niin jonkun sortin unelmien täyttymys ja aikainen joululahja. Remnant 2 taas on sitten itselleni taas semmoinen peli jonka hommaan myöhemmin, testasin ekaa osaa ja se ei kovin hyvin iskenyt, mutta varmasti hyvä peli sekin.

Aiemmassa viestissähän tosiaan myös mainitsin tuon cohh:n heiton että tämä ei välttämättä ole game for General public, koska on niin laaja ja sisältää niin paljon dialogia, itse taas olen enemmän Dialogi kun toiminta ihminen, peleissä niin elokuvissa kun tv-sarjoissakin laadukas dialogi voittaa aina itselleni toiminnan, (tosin jos sitä on paljon niin mielellään sitten voiced) Esim Game of thronesista mikä siitä tekee juuri niin kovan sarjan kun se on on juuri se laadukas dialogi ja keskustelut, eli juuri se että se on enemmän Draama sarja kun toiminta sarja.
 
Viimeksi muokattu:
@DestiZ, Slavovin Rivellon oli kyllä törkeän hyvä seikkailubiisi Divinity 2:ssa. Nyt kun sanoit, niin iso asia, mitä odottaa kyllä uudesta Baldurista on Slavovin uudet sävellykset

Pääsee itellä lähelle FFVII:n maailmankartan musiikkia.
 
niin ihmiset tykkää eri asioista itse kuulun siihen ryhmään joka on kuluttanut Baldurs Gate 1-2, Ice wind Dale 1-2 Never winter nightseihin 1-2+lisärit satoja tunteja nuorena, joten nyt kun saadaan jatko-osa tälle saagalle, niin tämä on peli josta olen itse ja moni muukin jotka ovat nuo pelit kokeneet niin jonkun sortin unelmien täyttymys ja aikainen joululahja. Remnant 2 taas on sitten itselleni taas semmoinen peli jonka hommaan myöhemmin, testasin ekaa osaa ja se ei kovin hyvin iskenyt, mutta varmasti hyvä peli sekin.

Aiemmassa viestissähän tosiaan myös mainitsin tuon cohh:n heiton että tämä ei välttämättä ole game for General public, koska on niin laaja ja sisältää niin paljon dialogia, itse taas olen enemmän Dialogi kun toiminta ihminen, peleissä niin elokuvissa kun tv-sarjoissakin laadukas dialogi voittaa aina itselleni toiminnan, (tosin jos sitä on paljon niin mielellään sitten voiced) Esim Game of thronesista mikä siitä tekee juuri niin kovan sarjan kun se on on juuri se laadukas dialogi ja keskustelut, eli juuri se että se on enemmän Draama sarja kun toiminta sarja.
Olet Destiz kulttuurin ystävä, minäki oon miltein kasvanut noiden samojen pelien parissa, tullut niiiiiin paljon käytettyä tunteja noihin peleihin. Sitten tullu myös Pillars of Eternity pelejä pelattua sekä Tides of Numenera, Torment Planescape yms. Odotan tältä uudelta Baldurin portilta paljon, mutten silti viitti lähteä ihan hirveän hypen mukaan. Tiedän varmuudella että hyvä peli tulossa, hei come one, DnD, Forgotten Realms, Larian (joka teki loistavat Divinity pelit. Kyllä tässä kelpaa odotella syksyyn, PS5:lle ennakkotilattuna. Täytyy vaan pysyä poissa spoilereista, haluan ehdottomasti puhtaan kokemuksen.

Kaikki Baldurit pelannu velholla joten eiköhä tässäki. Magic Missile! Kuka tietää, google ainaki mut en jaks ja haluan keskustelua, niin mikä sääntöedition täs on käytössä? Vois kattoa miten esim just toi velho on muuttunut 3/3.5ed nähden ku sitä varmaan viimeks tullu pelattua.

edit: Jaa niin, olit linkannu ton classivideon, täytyy se nyt kattoo ainaki jossai kohden.
 
Ylös Bottom