Vielä 3 pitkää päivää vielä edessä, tässä on kolisteltu baldurin portteja ihan early Accessin merkeissä (alotin sen nytten se ihan kunnolla ja ajatuksen kanssa ku aiemmin vähä testailin lähinnä ja opettelin mekaniikkoja), nyt tunteja kertynyt jo Early Accessin parissa 25h ja tuntuu että se on vasta pintaraapaisu ihan tuossa Early Accessissakin, se fiilis tulee olemaan ihan käsittämätön sitten vihdoin kun sinne maagisen baldurin porttien toiselle puolelle, sen verran hyvin kyseinen paikka on alustettu Early Accesissa se on vähä kun maaginen kaupunki jonne jokainen haluaa päästä. ilmeisesti porttien toisella puolella on sellainen 200 eri npc hahmoa sinua odottamassa

, eli pelkästään Baldurs Gate kaupungissa tekemistä ja keskusteltavaa siellä riittää pitkäksi aikaa
Toinen asia sitten että se on käynyt selväksi että peli on tekijöidenkin mukaan Valtava D&D hiekkalaatikko, eli peli kohtelee sinua täysin samanlailla kun pelaisit paperiropea D&D säännöillä, ja noppa on välillä todella epäreilu ja todella armoton, mikä tarkoittaa sitä että Critit tuntuvat välillä jopa todella epäreilulta, joka tosin toimii puolin ja toisin, Divinity Orginal sin 2 on siis täysin eri peli kun Baldurs Gate 3.
Muutenkin pidän siitä miten Larian lähestyy Vaikeusasteita, ne eivät ole sellaisia perinteisiä vaikeusasteita, mitä nähdään jokaisessa pelissä vaan jokainen vaikeusasteessa on omat juttunsa ja oma kokemuksensa. Esim kun Tactian modella vihollisilla on paremmat varusteet ja aseeet käyttävät tulinuolia ja jäänuolia normi nuolien sisään, niin loottikin on paljon parempaa eli normi nuolien sijaan siitten loottikin koostuu noista Tuli ja jäänuolista, tai jos viholliset kun käyttävät vaikka explorilla/balanced modella normi daggeria, niin Tactianilla sama vihollinen käyttää esimerksi +1 daggeria, eli lootti eroaa merkittävästi eri vaikeusasteilla. sitten taas Explorer modella hahmosi on alusta paljon voimakkaampi, johtuen noista extra proficiency pointseista noita saa 4, kun taas balancedilla ja Tactianilla niitä saa alussa vain 2.
Tuossa vähä enemmän detaileja noista vaikeusasteista, Balanced onkin sitten se normi default kokemus mikä varmaan on tällä hetkelläkin käytössä tuossa Early Accesissa, siinä kun ei voi vaihtaa vaikeusastetta, mutta sen sanon että sen verran haastava jo tuo balanced mode tuossa EA:ssa niin pitää tarkkaan puntaroida että uskaltaako eka pelikerralla lähteä syväänpäätyyn Tactian moden kanssa vai mennäänkö suosiolla balanced modella.
Explorer mode (niin sanottu easy mode)
The second difficulty setting will be called Explorer and will be
Baldur’s Gate 3’s story mode. This setting has been described by Holland as a narrative experience where players can put story before combat. In this mode friendly NPCs are harder to kill, and trader prices are better, but the biggest change comes to the player’s proficiency bonus.
Explorer mode,
BG3 player characters will get an extra +2 to their proficiency, giving the player +4 at level one. Experienced
DnD players will know how big of a boost this is, as usually, a +4 for proficiency is not given until level nine. This will not only make combat much easier in
Baldur's Gate 3, but all other rolls as well, allowing players to worry less about failing and focus on experiencing the story.
Tactian Mode (hard mode)
The first layer is more global and did increase enemy hit points and AC. It makes it a little easier for enemies to hit the party and, in some cases, increased or changed enemy types. However, the second layer is what seems set to set Larian’s hard mode for
Baldur’s Gate 3 apart.
The second layer is more local, looking at each combat encounter individually. Enemies also change their weapons or ammo, using better versions of what they had for more devastating consequences. So goblins who used regular arrows in Balanced mode, for instance, might be using fire arrows in Tactician or even have their classes changed to give them new abilities.