Vastaus: Battlefield 4
Kuka täällä on puhunut tai verrannut nyt mitään oikeeseen elämään? Me puhutaan pelistä ja pelissä balanssi on pää-asia, kukaan ei ole muuta väittänyt joten kiitos vaan vinkistä, simulaattorit ei kiinnosta pätkääkään...
Meni nyt "vähän" metsään viisastelut...
Se PELIN balanssi tässä mättää, ei sillä ole mitään tekemistä oikean elämän kanssa. Bäfä ei ole simulaattori vaan peli joka on toiminut aina kivi, paperi, sakset periaatteella ja ainoita FPS-pelejä joihin ajoneuvot kuuluvat erottamattomana osana. Ilman ajoneuvoja se ei ole enää Battlefield... Peliä ei voi tasapainottaa niin että nerffataan vehkeitä sen takia millaista tuhoa ne eniten peliä pelaavat aiheuttavat ja kuinka paljon ne aiheuttavat hampaitten kiristelyä publapalloille... Nyt on niin tehty ja metsään menty.
Tälläiset aiheet sytyttävät itseäni kommentoimaan ja pitää kompata Jamppia siinä että tosiaankin BF tarkoitus on kivi-paperit-sakset. Peli tämä vain on mutta mitä ideaa on itsestään hakeutuvilla ohjuksilla ???????
Pilotit treenaavat tullakseen hyviksi. Itse kommentoin tätä koska air on yhtä tärkeä kuin maakulkunouvotkin ja jokainen comin virittäjä ja revaajakin. Balanssin takia ei oikopolkuja. Mistään simulaatiosta einole kyse vaan pelin toimintamekaniikasta ja balanssista. Mitä ikinä teetkin on se vain osa kokonaisuutta. Tältä pohjustukselta mikään oikotie itsestään ohjautuvilla aiheuttaa epätasapainoa.
Taitavan pilotin vastapainoksi tarvitaan vastapuolelta vastaavaa taitoa haastaa Jetit ja kopterit.
Peli ei ole autenttista realismia hakeva simulaatio vaan pelimekaniikan ehdoilla vauhdikkaaksi toiminnaksi balansoitu taistelukenttä.
statsit ja kehittyminen on merkityksetöntä jos mikä tahansa pelin osa-alue on huonosti balansoitu.
Esimerkiksi yli 400 tuntia Jeteillä lentänyt ja kehittynyt pilotti kuuluu dominoida ilmaa, ellei vastapuoli panosta ilmatorjuntaan. Itsestään hakeutuvat helpotukset sabotoivat koko kuvion.
Itse olen infantry only mutta jos Large Conquest ja vihuilla taitavat pilotit niin paras lääke on että omalle puolen saadaan vastaava taitaja. Mikäli ei löydy niin vihollisen pilotti sitoo useampia omalta puolen tuhoamaan jettiä, näin taitava vihollisen jetti voi vaikuttaa conquestin lopputulokseen, myös jos omien puolella vastaava.
Sama asia kuin taitavat, treenanneet tankkikuskit, oikeasti reconia hyödyntävät inffit ja kopterit.
Statsit ovat taas hieno urakehityksen mittari, kaiken pilaa helpot balanssia sabotoivat avusteet.
Loogista ajatella että peruspublalle saapunut "huippupilotti" dominoi puolta mappia, tietysti.
(Kun on taas inffissä pelannut ja tottunut assault-recon uuteen balansointiin se ei enää vaivaa mutta voi silti sanoa että assault revaajana pitää näyttää keskisormea ihan periaatteessa reconien uudelle c4 uralle. Tämä on kuitenkin uusi balanssi ja sen mukaan miten osa-alueet kehitetty on sopeuduttava. Niin inffissä kuin ilmakalustolla ja maakulkuneuvoillakin, tiimityön sekä publankin osalta)