Vastaus: Battlefield Bad Company [PS3]
Tarkoitukseni ei ollut mitenkään hyökätä sinua vastaan. Kuitenkin tuo ongelmien lista oli niin jumalattoman pitkä, että vaikea uskoa sitä, että joku kokisi pelissä kaikki nuo ongelmat. Jotkut noista asioista tietysti on sellasia johon vaikuttaa tuuri ja omat valinnat. Esimerkiksi nämä piipun eteen syntymiset. Aina ei voi spawn-paikkaa valitessa tietää, onko siellä vastustajia juuri sillä hetkellä. Itselleni on suhteellisen harvoin käynyt niin ja yleensä silloinkin ihan omasta syystä. Esimerkiksi mennyt lipulle jota ollaan valloittamassa. Mutta taas vastapainoksi, niin olen itse joskus Oasis-mapissa juossut puolen kenttää yhden sniperin perässä. Matkan varrella sain 5 puukkotappoa häneen spawnanneista kavereista...Varmasti nekin kaverit kokivat "pitkänmatkan puukotuksen" / "tyhjän tilan tapon".
Ja mikäli oikein ymmärsin, niin liikut samalla kun ammut? Tästä pelistä ei ainakaan vielä ole tullut mitään statistiikkaa siitä, miten liike vaikuttaa tarkkuuteen, mutta muistan joskus nähneeni bf2:sta sellaisen. Ja koska peli on samoilta tekijöiltä ja no pystyyhän sen itsekin toteamaan, niin uskoisin, että liike vaikuttaa hyvinkin merkittävästi tarkkuuteen. En nyt muista tarkkaan niitä vaikutuksen suuruuksia, mutta muistaisin, että liikkeessä aseen tarkkuus on noin kolmasosa siitä mitä se olisi korkeasta polviasennosta. Eli jos ihan puhtaasti lasketaan, niin oletetaan, että sinun M16 osumatarkkuus on 50% (mielestäni lähes saavuttamattoman korkea), niin tuosta liikkeessä osumatarkkuudeksi jää reilut 16%. Sitten kun otetaan huomioon vielä omat pelilliset taidot, niin ei varmasti olla edes noissa prosenteissa. Itse en ammu oikeastas ikinä liikkeestä. Ainoana poikkeuksena jos on pakko päästä äkkiä suojaan, että saisi energiaa. Ja silloinkin vain lyhyitä sarjoja. Sanoisin, että on paremmat mahdollisuudet selvitä jos vastustaja juoksee kohti, olettaen, että ei ole kädessä haulikkoa, niin jää vaan seisomaan. Seisoo paikoillaan, kyykkyyn ei missään nimessä, ja alkaa ampumaan keskivartaloon ja pienellä liikkellä nostaa tähtäimen lähemmäksi päätä. Joskus sitä kuolema korjaa, joskus ei, mutta näkisin, että mahdollisuudet selviytyä on huomattavasti paremmat kuin silloin, että yrität päästä piiloon/suojaan.
Ja en siis lähde sitä kiistämään, etteikö sinulla noita ongelmia pelissä olisi. Tuntuu vain edelleen niin uskomattomalta, että jollekin on sattunut noin paljon ongelmia pelissä. Varsinkaan, kun ei pysty samaistumaan suurimpaan osaan niistä. Nämä puu-bugit oli minulle täysin uusi juttu. Peli on kyllä kaatuillut, mutta syy on epäselvä. Jos peli on minulla kaatunut niin, että tarvii koko kone buutata, niin aina silloin kun olen juuri kuollut. Toki nämä on sellaisia, että jos peliä pelaa tuon, kuten sanoit pelanneesi, yli 400 tuntia, niin silloin vasta alkaa näitä huomaamaan. Toki voi aikasemminkin, mutta kun tietää ja tuntee kentät jokaista kantoa myöten, niin on helpompi myös löytää näitä vikoja. Itse olen enemmänkin "casual" pelaaja. Pelitunteja kuitenkin kertynyt vasta 37, eli varmasti osa pelin vioista on vielä löytämättä.
Syy minkä takia lähdin tähän keskusteluun mukaan, johtui puhtaasti tuosta "Olkaa valmiita seuraaviin asioihin"-lauseesta. Vaikka pelissä on omat vikansa, sen varmasti jokainen peliä pelaava tiedostaa, mutta tuo sinun listasi oli niin vaikuttava, että jos ottaisin sen vastaan kokonaisuudessaan ja pitäisin jokaista lausetta faktana, niin varmasti myisin oman versioni pelistä
. Kuitenkin edelleen näen, että osa kokemistasi asioista on yksilöllistä eikä välttämäti pelistä johtuvia ongelmia. Itse kuitenkin pidän peliä hyvänä verkkoräiskintänä (ja kyllä mielestäni tiedän hyvän päälle
) ja suurimpana ongelmana pidän tuota pelaajien idioottimaisuutta. Enkä tarkoita aloittelijoita (vaikka nekin joskus hermoille käy
), vaan teamkiller-tyyppisiä peeloja. Ja nämä mainitsemasi oman joukkueen sniperin paljastajat ovat lähes rotunsa pahimpia. Mutta yleisesti ottaen, pidän peliä 75% onnistuneena verkkopelinä. Ja mielestäni pelaajia lukuunottamatta kaikki muut saadaan pienillä päivityksillä korjattua
.
En pitänyt kyllä yhtään kun testailin. Sniputtaminen ihan mahdotonta kun tyypit ei kuole kun ampuu (paitsi headshot). Muutenkin tuntuu että aseet on vesipyssyjä kuin oikeita aseita, etenkin singot. Lagia en ole huomannut, puukotukset on onnistunut ja peli toiminut kohtuullisesti. Sniputuksessa olen vissii tottunu liiaksi CoD4 HC muotoon ja Socomien "Oneshot, one kill" tyyliseen menoon, mutta minkäs teet kun pidän sellaisesta.
Tälläisessä pelissä ei toimi "One shot, one kill". Kuitenkin kun kentät ovat tehtävä-painotteisia, niin puolustava joukkue tappaisi hyökkäävän tiimin jo ennenkuin edes päästäisiin puoleen väliin matkasta. Kuitenkin taivallettavat matkat ovat pelissä satoja metrejä ja todella usein joutuu kulkemaan ihan selvästi näkyvällä paikalla ja joskus vielä pitkiäkin matkoja ilman minkäänlaista suojaa.