Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Bioshock

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mindfield
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Bioshock

Enpä minä tarkoittanutkaan kitinällä tuota. Vaan sitä, että puheistasi saa selvästi kuvan siitä, että pidät peliä vain graffapäivityksenä SS2:seen. Kuinka pelintekijät ovat menneet siitä mistä aita on matalin ja kopioineet vain valtaosan ko pelistä, sillä seurauksella, että tulos on lähes identtinen.

Melko suppea näkökanta kun katsoo varsinaista lopputulosta jota on vuosikausia tehty. :eek:

Kritiikkiä toki saa ja jopa pitää antaa. Mutta jos nyt esim väitän, että Kummisetä II on ripoff koska se pohjautuu ensimmäiseen elokuvaan ja on tunnelmaltaan samanlainen, on melko pohjaton väite ja on melko samoilla linjoilla myös. Kopioivatko tekijät tällöinkin vaan jo hyväksi todetun mallin. :rolleyes:

Nojoo tuli nyt sitten noin kaksi tuntia pelattua: pelin parasta antia minulle oli tunnelma, plasmidien käyttö ja big daddyjen/bouncereiden/mikälie lahtaamisesta saatu mielihyvä. Tarina alkoi kiinnostaa mielettömästi pelatessa vaikken diaryjä en kuunnellutkaan kokeilusessiossa. Mitä nyt näin nopeasti arvioisin, niin kyllä tälle pelille helposti voisi sen 9.5 antaa. Perusteena alkusäväykset verrattuna esim. GRAWin, joka sai aikanaan n. 9.3-tyylisiä arvosteluja. Selkeästi paremmalta tuntui. Yleensä olen liian heikkohermoinen pelaamaan tällaisia tunnelmallisia shoottereita, mutta tuo peli minua kiehtoi. Helpoimmalla vaikeustasolla varmaankin olisi minulle ihan riittävästi purtavaa pitkäksi aikaa. Voi olla että lainaan kaverilta pelin sitten kun hän saa siitä tarpeekseen. Niin ja grafiikka tottakai oli upeaa mutta se jääkin sivuosaan muun tarinan ja tunnelman tullessa tärkeämmäksi silmän tottuessa.

Decap sanoi:
Enpä minä tarkoittanutkaan kitinällä tuota. Vaan sitä, että puheistasi saa selvästi kuvan siitä, että pidät peliä vain graffapäivityksenä SS2:seen. Kuinka pelintekijät ovat menneet siitä mistä aita on matalin ja kopioineet vain valtaosan ko pelistä, sillä seurauksella, että tulos on lähes identtinen.

Mutta kun Bioshock kuitenkin pohjimmiltaan on SS2 graafisesti päivitettynä ja hienommaksi jalostettu (en tarkoita tällä nyt grafiikkaa, vaan pelimekaniikkaa) versio eri maailmassa, oli se kuinka hieno peli tahansa. En tarkoita sitä, että tekijät olisivat menneet sieltä, mistä aita on matalin. He ovat vain jalostaneet hyväksi havaittua mekaniikkaa entistä syvemmälle, mutta eivät ole Jormaa lainaten lähteneet kehittämään pyörää uudemmin. Eikä tässä välttämättä ole edes tarvittukaan lähteä, mutta seuraavaan/-viin "henkiseen jatkajaan" olisi hyvä keksiä jotain erilaisempaa kuin alipelien muuttaminen toisenlaiseksi. Tietysti se kelpaa monille (ja varmaan minullekin), mutta kuten jo aiemmin sanoin, ei sitä ikuisuuksiin jaksa. Biossa joissain päivityksissä on onnistuttu (plasmidit), jossain ei (tutkimus) ja joku on säilynyt ennallaan (turvasysteemit, audiodiaryt). Kuten sanoin, tiesin mitä odottaa, enkä minä tähän ole pettynyt. Se tarjoaa samanlaista tunnelmointia kuin SS:t (ja esim. Condemned), jota pelit harvemmin onnistuvat pelottavuuden saralla tekemään.

Melko suppea näkökanta kun katsoo varsinaista lopputulosta jota on vuosikausia tehty. :eek:

Miten vuosimäärät liittyvät arvostelukriteereihin? Tehtiinhän (ja hehkutettiinhan) Daikatanaakin vuositolkulla, mutta mitäs siitä sitten tulikaan. Tai entäpäs Duke Nukem Forever sitten? :D Vähän veikkaan, että Bioshockissa melkoinen osa käytetystä ajasta on ollut ollut maailman, tarinan ja fysiikan+grafiikan mallinnus kondikseen saaminen - asiat, jotka tosiaan ovat erinomaisella tavalla kunnossa. Pelimekaniikka on pohjimmiltaan samaa tavaraa kuitenkin SS:ien kanssa. Puhdasta mutuilua kuitenkin, joten painoarvo on mitä on..

Kritiikkiä toki saa ja jopa pitää antaa. Mutta jos nyt esim väitän, että Kummisetä II on ripoff koska se pohjautuu ensimmäiseen elokuvaan ja on tunnelmaltaan samanlainen, on melko pohjaton väite ja on melko samoilla linjoilla myös. Kopioivatko tekijät tällöinkin vaan jo hyväksi todetun mallin. :rolleyes:

Elokuvat nyt ovat peleistä hieman erilaisia, mutta jos tuolle linjalle lähdetään, niin Kummisetä 1 vs 2 -vertaus sopisi ennemminkin System Shock 1 ja 2 välille. Molemmat ovat jatko-osia. Sen sijaan esim. Infernal Affairs vs. Departed -vertaus sopisi paremmin SS2 vs Bioshock väliin - molemmat pohjautuvat samaan lähdemateriaaliin, mutta sijaintipaikka on eri. ;)

Eipä tässä varsinaisesti tule enää kummaltakaan uutta asiaa, vaan senkus pyörittelemme jo toistettuja fraasejamme. Eiköhän lopeteta turha edestakaisin jankkaus ja keskitytä siihen tärkeimpään, eli Rapturesta nauttimiseen :)

Nyt peli on läpi... Todella hieno peli. Vaikka kieltämättä loppua kohti alkoi tulee hyvin pientä kyllästymisen tunnetta, tosin mielenkiintoinen juoni piti kyllä tunnelman yllä. Yksi mihin petyin loppua kohti oli Big Daddyt. Ihan ensimmäinen kohtaaminen oli hieno ja haastava mutta loppua kohtaan ne helpottui liikaa. Jos käyttää tiettyä asetta ja tiettyjä panoksia niin Big Daddyn saa tapettua niin ettei tarvi edes liikkua niin Big Daddy ei pysty tekeen mitään.. En kerro mikä ase etten spoilaa. Oma arvosana tälle olisi ehkä 9,2. Se mikä myös vähän syö tämän pelin mielenkiintoa on se että kun tämä on läpi niin se on vähän niin kuin siinä. En tätä kyllä heti jaksa uudestaan ruveta pelaan läpi. Vaikka saisin uudenlaisen lopun niin en usko että tässä kuitenkaan niin paljoa eroa ole, samat plasmidit yms. kuitenkin...

Mutta kyllä tätä peliä silti voi hyvinkin suositella kaikille jotka tykkää muistakin peleistä kuin näistä perus aivot narikkaan peleistä.

Sorrow sanoi:
No nyt tuli BioShock mentyä läpi ja jos en pahasti mennyt laskuissa sekaisin niin noin 22h kesti.

Häh, Eikö siellä ole mitään laskuria itse pelissä? Noh onneksi en ole vielä kuin yhden illan pelannut niin ei mene mullakaan pahasti laskut sekaisin.

En tiedä olenko ainut, mutta ei tämä mun mielestä nyt niin mahtava ja loistava ole. Hyvä kuitenkin, mutta kummastuttaa tolkuton hype pelin ympärillä.

Bob-Ursula sanoi:
En tiedä olenko ainut, mutta ei tämä mun mielestä nyt niin mahtava ja loistava ole. Hyvä kuitenkin, mutta kummastuttaa tolkuton hype pelin ympärillä.

Et ole todellakaan ainut.
Itse vanhana PC miehenä on tullut SS1 pelattua läpi ja SS2 puoleen väliin.
PC:llä olen tätäkin pelannut, joka muuten pyörii yllättävän hyvin.

Tämä peli ei nyt vaan jotenkin iskenyt. Mullistavat grafiikat ja äänimaailma kyllä, mutta siihen se sitten jää. Itse pelaaminen on mielestäni tylsää. Tosiaan paljon juttuja on napattu suoraan System shockeista. En tiedä mikä tässä on mut taisteluista puuttuu täysin sellanen "muna" mitä fps peleissä pitää olla. Plasmidit on ihan kivoja, mut aseet on aika järkyttäviä niin käytökseltään kuin ääniltään. Virhe tässä on käynyt ehkä siinä et SS:t olen aina ajatellut enemmän rpg peleinä kuin fps, mutta tässä on typistetty melkein kaikki muut elementit pois. Jäljelle jäänyt vain FPS peli.

Et ole ainut. Demoa jonkin matkaa kokeilin, ei napannut. Ihan nätti peli, mutta liikaa räiskintää, joka ei innosta lainkaan. FPS on FPS... Peli toi liikaa mieleen Pepe Morenon muinaisen Hell Cabin, mikä ei välttämättä ole ollenkaan hyvä asia...

Willennium sanoi:
Et ole ainut. Demoa jonkin matkaa kokeilin, ei napannut. Ihan nätti peli, mutta liikaa räiskintää, joka ei innosta lainkaan. FPS on FPS... Peli toi liikaa mieleen Pepe Morenon muinaisen Hell Cabin, mikä ei välttämättä ole ollenkaan hyvä asia...

Sama, demoa en kokonaan jaksanut pelata läpi kun kävi jo tympimään. Onhan pelissä hienot grafiikat ja muuten mut. Ei oikeen maistunu.

No, kohta Halo 3, 5x enemmän JUMAL- peli se on minulle kuin tämä :D

BTW! Bioshock sai Pelaaja-lehdessä arvosanaksi 10/10 ja PELIT-lehdessä 92/100 (+PELIT suosittelee). :)

Ei tämä munkaan mielestä mikään maailman paras ollut vaikka todella hyvä olikin..
Mutta älkää tuomitko pelkästään demon takia. Voin sanoa että koko versio on omasta mielestä todella paljon parempi. Pelin suurin koukutus on nimenomaan tarina ja sen tuoma tunnelma. Sitähän ei demossa vielä päässyt näkemään...

janijj sanoi:
Ei tämä munkaan mielestä mikään maailman paras ollut vaikka todella hyvä olikin..
Mutta älkää tuomitko pelkästään demon takia. Voin sanoa että koko versio on omasta mielestä todella paljon parempi. Pelin suurin koukutus on nimenomaan tarina ja sen tuoma tunnelma. Sitähän ei demossa vielä päässyt näkemään...
Mä taas jätin demon heti kesken ja päätin hommata koko version, kun tunnelmaa oli niin paljon, että sai moralla vuolla. :)

Heh ei todellakaan mutta postaus tippui sopivasti sellaiseen väliin, että se herätti mielikuvan siitä, notta koska peli on arvosteltu helvetin hyväksi sen on myös pakko sitä olla.

Faktahan on se, että IKINÄ ei voi kaikkia miellyttää. Jokaisella pelillä, oli Metacriticin keskiarvo vaikka sitten 100, on myös niitä eivät siitä pidä. Kuitenkin niin monen ihmisen suusta on kuullut kuinka hyvä peli tämä on, että täytyy sen melko mehevä olla. Itse päätin jo demon pelattuani että ostoon lähtee. Huomenna luultavasti saan, pirun Gigantti kun viiden päivän arvioitu toimitusaika venyi vajaaksi kahdeksi viikoksi.

miikkah sanoi:
Häh, Eikö siellä ole mitään laskuria itse pelissä? Noh onneksi en ole vielä kuin yhden illan pelannut niin ei mene mullakaan pahasti laskut sekaisin.

Noh... enpä ole ainakaan löytänyt, en kyllä ole etsinytkään :rolleyes: mutta kolmen tunnin sykleissä pelasin 8 päivää joten aika tarkasti tuon verran. Hardillahan tämä piti heti aloittaa ja tällä kertaa pitää pelastaa kaikki pikku siskot.

Mimmo sanoi:
Faktahan on se, että IKINÄ ei voi kaikkia miellyttää. Jokaisella pelillä, oli Metacriticin keskiarvo vaikka sitten 100, on myös niitä eivät siitä pidä. Kuitenkin niin monen ihmisen suusta on kuullut kuinka hyvä peli tämä on, että täytyy sen melko mehevä olla. Itse päätin jo demon pelattuani että ostoon lähtee. Huomenna luultavasti saan, pirun Gigantti kun viiden päivän arvioitu toimitusaika venyi vajaaksi kahdeksi viikoksi.
Jep. Minusta ICO ja Shadow of the colossus eivät todellakaan olleet sen Hypen ja hehkutuksen arvoisia mitä niitä pelasin. ICO jäi kesken parin tunnin pelin jälkeen ja Shadow ekaan jättiin. ICO oli huomattavasti noista kahdesta mielenkiintoisempi.
Mutta ymmärrään, jos ne joistain ovat maailman parhaita pelejä, mutta ei iskenyt minuun. Makuasia, sano koira kun mun... nuoli.

M!!K@ sanoi:
Sama, demoa en kokonaan jaksanut pelata läpi kun kävi jo tympimään. Onhan pelissä hienot grafiikat ja muuten mut. Ei oikeen maistunu.

No, kohta Halo 3, 5x enemmän JUMAL- peli se on minulle kuin tämä :D

Hehehe...halo 3... repesin. Keskiverto putkijuoksua pahimmillaan. Peli minkä ainoa kova uus juttu on 4 pelaajan coop. Noh kaippa sitä voi syödä paskaa vaikka ois oikeetaki ruokaa tarjolla.

Faktahan on se, että IKINÄ ei voi kaikkia miellyttää. Jokaisella pelillä, oli Metacriticin keskiarvo vaikka sitten 100, on myös niitä eivät siitä pidä. Kuitenkin niin monen ihmisen suusta on kuullut kuinka hyvä peli tämä on, että täytyy sen melko mehevä olla.

voi myös olla että valtaosa on vaan yksinkertaisesti väärässä

Ylös Bottom