Vastaus: Bioshock
Decap sanoi:
Enpä minä tarkoittanutkaan kitinällä tuota. Vaan sitä, että puheistasi saa selvästi kuvan siitä, että pidät peliä vain graffapäivityksenä SS2:seen. Kuinka pelintekijät ovat menneet siitä mistä aita on matalin ja kopioineet vain valtaosan ko pelistä, sillä seurauksella, että tulos on lähes identtinen.
Mutta kun Bioshock kuitenkin pohjimmiltaan on SS2 graafisesti päivitettynä ja hienommaksi jalostettu (en tarkoita tällä nyt grafiikkaa, vaan pelimekaniikkaa) versio eri maailmassa, oli se kuinka hieno peli tahansa. En tarkoita sitä, että tekijät olisivat menneet sieltä, mistä aita on matalin. He ovat vain jalostaneet hyväksi havaittua mekaniikkaa entistä syvemmälle, mutta eivät ole Jormaa lainaten lähteneet kehittämään pyörää uudemmin. Eikä tässä välttämättä ole edes tarvittukaan lähteä, mutta seuraavaan/-viin "henkiseen jatkajaan" olisi hyvä keksiä jotain erilaisempaa kuin alipelien muuttaminen toisenlaiseksi. Tietysti se kelpaa monille (ja varmaan minullekin), mutta kuten jo aiemmin sanoin, ei sitä ikuisuuksiin jaksa. Biossa joissain päivityksissä on onnistuttu (plasmidit), jossain ei (tutkimus) ja joku on säilynyt ennallaan (turvasysteemit, audiodiaryt). Kuten sanoin, tiesin mitä odottaa, enkä minä tähän ole pettynyt. Se tarjoaa samanlaista tunnelmointia kuin SS:t (ja esim. Condemned), jota pelit harvemmin onnistuvat pelottavuuden saralla tekemään.
Melko suppea näkökanta kun katsoo varsinaista lopputulosta jota on vuosikausia tehty.
Miten vuosimäärät liittyvät arvostelukriteereihin? Tehtiinhän (ja hehkutettiinhan) Daikatanaakin vuositolkulla, mutta mitäs siitä sitten tulikaan. Tai entäpäs Duke Nukem Forever sitten?
Vähän veikkaan, että Bioshockissa melkoinen osa käytetystä ajasta on ollut ollut maailman, tarinan ja fysiikan+grafiikan mallinnus kondikseen saaminen - asiat, jotka tosiaan ovat erinomaisella tavalla kunnossa. Pelimekaniikka on pohjimmiltaan samaa tavaraa kuitenkin SS:ien kanssa. Puhdasta mutuilua kuitenkin, joten painoarvo on mitä on..
Kritiikkiä toki saa ja jopa pitää antaa. Mutta jos nyt esim väitän, että Kummisetä II on ripoff koska se pohjautuu ensimmäiseen elokuvaan ja on tunnelmaltaan samanlainen, on melko pohjaton väite ja on melko samoilla linjoilla myös. Kopioivatko tekijät tällöinkin vaan jo hyväksi todetun mallin.
Elokuvat nyt ovat peleistä hieman erilaisia, mutta jos tuolle linjalle lähdetään, niin Kummisetä 1 vs 2 -vertaus sopisi ennemminkin System Shock 1 ja 2 välille. Molemmat ovat jatko-osia. Sen sijaan esim. Infernal Affairs vs. Departed -vertaus sopisi paremmin SS2 vs Bioshock väliin - molemmat pohjautuvat samaan lähdemateriaaliin, mutta sijaintipaikka on eri.
Eipä tässä varsinaisesti tule enää kummaltakaan uutta asiaa, vaan senkus pyörittelemme jo toistettuja fraasejamme. Eiköhän lopeteta turha edestakaisin jankkaus ja keskitytä siihen tärkeimpään, eli Rapturesta nauttimiseen