Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Burnout 2: POINT OF IMPACT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arttu8
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jokke
Niin, kuten jo tuolla edellä sanoin, niin ei tuo widescreen-tuen puuttuminen Xbox-pelissä yleensä mikään ongelma ole, mutta jos Xbox ei osaa esim. luokattoman huonon PAL-käännöksen takia venyttää laajakuva-TV:lle kuvaa hyvin ja reunoille jää auttamatta suruviivat, niin se on minulle jo pahemman luokan juttu.
Luulisin, että se on se sun telkkarisi mikä suorittaa ne venytysvanutus/zoomi systeemit. Xbox suoltaa tavaran aina joku 4:3 tai 16:9 muodossa riippuen siitä, kumpi asetus on päällä ja siitä tukeeko peli wideä. Omassa laajakuvatelkkarissa 16:9 kuva on todella nätti, kun wideä tuetaan, mutta silloin kun ei tueta niin saa itse päättää millai kuvan haluaa pilata tai antaa telkkarin hoitaa homma. Oletuksena telkkarin automatiikka zoomaa, jolloin kyllä koko ruutu täyttyy, mutta kuvasta jätetään ylhäältä ja alhaalta palat pois ja kuvan laatuu tietenkin myös heikkenee huomattavasti, kun juovia jää pois pelistä. :(

Noi venyttely ja zoomi hommat on kyllä aivan syvältä ja yksi syy minkä takia itsekkin siirryin projektorikäyttäjäksi, nyt on aina oikean muotinen 'ruutu' :)

Valitettavan vähän wideä peleissä kyllä tuetaan. Itse kestän kyllä widen puuttumisen helposti (sehän on ihan normaalia, ettei sitä ole)

Tämä Burnout on kuitenkin extra-whinetyksen ansainnut, sillä on käsittämätöntä kuinka jenkki versiossa wide tuki on ja PAL-versiossa EI!!! Jenkeissähän telkkarikanta on selkeästi vielä 4:3 voittoista, kun taas euroopassa alkaa 16:9 telkkarit olemaan jo melko yleisiä. Widetuki olisi ilman muuta pitänyt molemmista versioista löytyä, mutta jos se jostain käsittämättömästä syystä tarvii toisesta versiosta jättää pois, niin jenkki versiosta sitten tietenkin. :mad:

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Gimble
Luulisin, että se on se sun telkkarisi mikä suorittaa ne venytysvanutus/zoomi systeemit. Xbox suoltaa tavaran aina joku 4:3 tai 16:9 muodossa riippuen siitä, kumpi asetus on päällä ja siitä tukeeko peli wideä. Omassa laajakuvatelkkarissa 16:9 kuva on todella nätti, kun wideä tuetaan, mutta silloin kun ei tueta niin saa itse päättää millai kuvan haluaa pilata tai antaa telkkarin hoitaa homma. Oletuksena telkkarin automatiikka zoomaa, jolloin kyllä koko ruutu täyttyy, mutta kuvasta jätetään ylhäältä ja alhaalta palat pois ja kuvan laatuu tietenkin myös heikkenee huomattavasti, kun juovia jää pois pelistä. :(

Jep, tiedän kyllä varsin hyvin, että nämä seikat voivat olla myös eri laajakuvaTV-kohtaisia. Mutta kyse on joka tapauksessa nyt siitä, että jos XB-peli ei tue 16:9 kuvasuhdetta ja peliin tulee ikävät suruviivat reunoille, eikä niitä saa millään TV:n asetuksilla helvetiin siitä säädettyä, niin se on huono juttu. Esim. Wreckless-pelin kohdalla ei laajakuvatelkkuni zoomit, eikä mitkään muutkaan kuvan-geometria säädöt tähän vaikuttaneet(ei automaattisesti/manuaalisesti säädettäessä. Koskien myös Xboxin-asetuksia), eli suruviivat olivat näytöllä ja siinä pysyivät. Suurinosa pelaamistani Xbox-peleistä joissa ei ole ollut widescreen tukea, niin ovat silti näyttäneet hyviltä telkussani ja jopa siinä määrin, että kuvanlaadullinen ero on ollut loppujen lopuksi kuitenkin minusta aika pieni sellaisten XB-peleihin verraten joista 16:9-tuki taas löytyy, kuva tietysti on tällöin anamorfinen ja siltä osin kuitenkin laajakuvaTV:ssä parempi.

Mutta jossain määrin myös PAL-version laadustakin em. suuntaiset kuvanlaadulliset ja laitekohtaiset ongelmat johtuvat. PAL-käännös voi olla joissakin tapauksissa melkoista epälaatu-skeidaa vaikka XB-peli ei widescreen tukea omaisikaan ja esim. tämänkin suuntaiset ongelmat minusta siihen myös voivat viitata.

Tähdennän vielä, että kaikki muut ei widescreeniä tukevat Xbox-pelit laajakuvaTV:ssäni ovat venyneet automaagisesti näytölle juuri niin kuin pitääkin(ilman minkäänlaisia suruviivoja) ja Splinter Cellissä tätä ilmeni hyvin vähän, mutta sitä tuskin edes huomasi(n. puoli senttiä vasemalla ja oikealla, kun taas Wreckless-pelissä oli kyse useista senteistä kanttiinsa). Laajakuvatelkkuni ei ole myöskään mistään halpiskorista ostettu ja TM-testi voittaja parin vuoden takaa, eli ihan helpolla en myöskään ajattele, että ongelma piilee jokseekin skeida näyttölaitteissa eikä niinkään itse pelissä.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Mikäli peli tukee 16:9-laajakuvaa, sen myös televisio näyttää suoraan oikein mikäli tv:n asetukset ovat 16:9-valmiudessa.
Mikäli peli ei tue 16:9-kuvaa, mikään tv:n oma zoom ei aja samaa asiaa, osaa se sitten automaattisen kuvanlevityksen koko ruudulle tai ei.

Varmistan vain etteivät ihmiset erehdy luulemaan että mikäli oma laajakuva-tv osaa levittää 4:3-pelin koko ruudulle, peli tukisi 16:9-laajakuvaa. Näin ei ole.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Täältä voipi käydä lukaisemassa vähän lisää tunnelmia pelistä. Uunituore arvio.
[ARVOSTELUSTA]miten voi olla mahdollista että Criterion Games on jättänyt parhaasta pelin versiosta widescreen-tuen pois, kun tämä löytyy PS2 ja Cube-versioista?? Iso miinus. Anyways, mitään naru kaulaan-mokia ei pelistä löydy joten suureen suruun ei ole aihetta. [/ARVOSTELUSTA]

Ihan hyvää läppää! Pieni asiavirhe osu silmään. Kommentoidaan nyt sitten, kun kerta tässä on ko. pointista jo aiemminkin vuodatettu.

Pelin parhaimmassa versiossahan on widescreen tuki. Eli siis xbox NTSC-versiossa! :o

Aika kovat bongot annoit...varsinkin, kuin PAL-käännös on suoritettu luvattoman tökerösti jättämällä wide tuki pois.

Edit: Typo ja boldi

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Gimble
Ihan hyvää läppää! Pieni asiavirhe osu silmään. Kommentoidaan nyt sitten, kun kerta tässä on ko. pointista jo aiemminkin vuodatettu.

Pelin parhaimmassa versiossahan on widescreen tuki. Eli siis xbox NTSC-versiossa! :o
Hyvä detalji, tosin tavalliselle Suomi/PAL-boxarille merkitsemätön.
Aika kovat bongot annoit...varsinkin, kuin PAL-käännös on suoritettu luvattoman tökerösti jättämällä wide tuki pois.
PAL-käännös on suoritettu erinomaisesti lukuunottamatta tuota widescreen-tuen puuttumista, eli mistään huonosta käännöksestä ei voida puhua jos yksi osa-alue jättää toivomisen varaa.

Mitä tulee pelin 9- arvosanaan, se tulee monen osa-alueen summana. Tottahan tuo wide-puutos harmittaa, mutta käännösmoka ei millään tavalla vaikuta pelattavuuteen tai muihin osa-alueisiin negatiivisesti haitaten peliä muuten kuin visuaalisella puolella, joten siitä suuresti rankaiseminen olisi liioiteltua.

Burnout 2:sta on oikeasti hauska pelata, ja kun mietin milloin viimeksi olen nauttinut yhtä paljon tolkuttomasta kaahailemisesta ja peltirytinöistä, siitä on todella pitkä aika. Peli saa suun aidosti hymyyn ja siitä lisäplussa loppuarviossa...9-, soon siinä. ;)

Juu, arvostelu oli kyllä kaikin puoli hyvä ja hyvin lähellä omia tuntemuksia parin pelipäivän jälkeen. En muista milloin autopeliä pelatessa olisi ollut näin hauskaa :D
Ainoa mikä tällä hetkellä huolettaa on pelin pitkä ikäisyys.. enää on parit custom cupit ajamatta ja 3:sta Crash coursesta saamatta kulta. Uskon / luotan kuitenkin siihen että moninpelinä tämä jaksaa viehättää vielä hyvän aikaa, kunhan tässä vaan kerkeää sitäkin testaamaan.
Mutta meikäläiseltäkin kyllä arvosana siihen 9 pintaan ja suosittelen kaikille jotka haluaa vaihteeksi kunnon kaahailua, "realismi" rypistyksen sijaan !

miks helevetissä tota pelii ei löydy mistään kaupoista vielä vaikka julkasusta on jo vaikka kuinka kauan?

widescreen

onkohan herrat nyt erehtyneet? Kyllä minun PAL-versiossa
ainakin on laajakuvatuki. Kokeilkaa vaikka laittaa sieltä
x-boxin asetuksista telkkariksi normal ja telkkari 4:3 modeen
niin huomaatte. Jos x-box on 4:3 asetuksissa ja telkku
16:9 ovat autot korkeita kuin kerrostalot.
Samatenhan se jaetunruudun peli on toisinpäin jaettu
4:3:lle ja 16:9:lle.

Re: widescreen

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan eke
onkohan herrat nyt erehtyneet? Kyllä minun PAL-versiossa
ainakin on laajakuvatuki. Kokeilkaa vaikka laittaa sieltä
x-boxin asetuksista telkkariksi normal ja telkkari 4:3 modeen
niin huomaatte. Jos x-box on 4:3 asetuksissa ja telkku
16:9 ovat autot korkeita kuin kerrostalot.
Samatenhan se jaetunruudun peli on toisinpäin jaettu
4:3:lle ja 16:9:lle.
Sanotaan se nyt vielä kerran:

TV on normaali 16:9 laajakuvatelevisio, jonka kuva-asetukset 16:9 ja Xboxin alkumenusta kuvaoptio valittu 16:9...tästä huolimatta Burnout 2:n kuvan molemmilta sivuilta löytyvät mustat palkit eli "surureunat". Tämä tarkoittaa sitä että pelissä ei ole aitoa 16:9-laajakuvatukea.

Re: Re: widescreen

TV on normaali 16:9 laajakuvatelevisio, jonka kuva-asetukset 16:9 ja Xboxin alkumenusta kuvaoptio valittu 16:9...tästä huolimatta Burnout 2:n kuvan molemmilta sivuilta löytyvät mustat palkit eli "surureunat". Tämä tarkoittaa sitä että pelissä ei ole aitoa 16:9-laajakuvatukea.

No aika vaatimattomat ne reunat kyllä on alle 1cm ainakin mun 32" sonyssa. Samanlaisiahan ja pahempia oli ainakin ennen ps2:den 4:3 peleissäkin. Kyllä minä tuon laajakuvaksi luokittelisin.

Re: Re: Re: widescreen

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan eke
No aika vaatimattomat ne reunat kyllä on alle 1cm ainakin mun 32" sonyssa. Samanlaisiahan ja pahempia oli ainakin ennen ps2:den 4:3 peleissäkin. Kyllä minä tuon laajakuvaksi luokittelisin.
Toki jos sen noin haluat määritellä.

Arvosteluihin en kuitenkaan voi laittaa "sinnepäin-laajakuva"-tukea sillä näissä pitää olla hyvin täsmällinen ja monelle 16:9-tuki on tärkeä, kuten tästäkin threadista voi havaita.

Btw, 52" projektiotelevisiossa sivupalkit näkyy hyvin. ;)

Re: Re: widescreen

Minä sanon toisen kerran vielä toisella tavalla:
Mulla Burnout 2 näkyy laajakuvatelkussa käyttäen koko kuva-alan. Eli sama litania: TV on 16:9 ja kuva-asetukset widescreen 16:9. Xboxin alkumenusta valittu 16:9. Ja mitään surureunoja en näe tässä pelissä. Peli ei myöskään mielestäni näyttänyt venytetyltä, vaan autot ym. vaikutti ihan normaaleilta.

Telkkuna on Finlux 82F110 MC ja xbox on advanced scartilla kiinni telkussa. Yhdessäkään xbox-pelissä tähän mennessä en ole nähnyt itselläni surureunoja, joten joko xbox tai telkku venyttää kuvan widescreeniksi. Ja veikkaisin xboxia mm. sen takia, koska telkku kertoo signaalin olevan 16:9. Sitä en tosin sitten ymmärrä miksei kaikilla ole näin.

Re: Re: Re: widescreen

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan KeljuK
Minä sanon toisen kerran vielä toisella tavalla:
Mulla Burnout 2 näkyy laajakuvatelkussa käyttäen koko kuva-alan. Eli sama litania: TV on 16:9 ja kuva-asetukset widescreen 16:9. Xboxin alkumenusta valittu 16:9. Ja mitään surureunoja en näe tässä pelissä. Peli ei myöskään mielestäni näyttänyt venytetyltä, vaan autot ym. vaikutti ihan normaaleilta.

Tarkemmin katsottuna ne reunat ei ole senttiäkään ja kuva-
suhde on kyllä 16:9 eli ei mikään venytetty.

Onko muuten ne pikastartit mitä cpu-autot tekee mahdollisia
myös itselle jotenkin? Eli siis se kun autot ampuu viivalta
niin että itse jää seisomaan.

Ylös Bottom