Vastaus: Call of Duty: Black Ops 2 [PS3/X360 Hype @ 13.11.2012]
Katselin tuossa ajan kuluksi Machiniman pitämän haastattelun Mark Lamialle, joka on siis Treyarchin johtava työntekijä. Tai ainakin hyvin korkeassa asemassa... ei siitä sen enempää. Haastattelu koski Moninpeliä. Ja päätin kirjoittaa tänne suurpiirteittäin, mihin Black Ops II panostaa ja mitä se tuo tullessaan.
1. Sosiaalisuus. Mark Lamia puhui siitä, kuinka moni ihminen tienaa elantonsa pelaamalla Call of Duty:ä. No koska tämä peli on hauskin kavereiden kanssa, niin Black Ops II tuo mukanaan jotain toimintoja, jotka helpottavat sosiaalisuutta entisestään. Tämä perustuu siihen, että SEN(PSN)-kaverit/Xbox Live - kaverit voivat entistä helpommin liittyä yhteen ja pelata samaan aikaan samassa matsissa. Eli ilmeisesti Party-toimintoihin tulee muutoksia.
2. Tavoitteena täydellinen uudistuminen. Lamia sanoi, että Treyarch ei halua enää lisätä uutta vanhan päälle. Vaan kaikki lyödään nolliin ja kaikki kehitetään alusta. Create-a-class, Killstreakit, Mappisuunnittelu... KAIKKI pelin elementit. Henkilökohtaisesti odotan tätä innolla, mutta en oikein keksi miten näitä muutettaisiin...?
3. Zombitkin aloitetaan puhtaalta pöydältä. Aiemmin se oli vain sitä selviytymistä. Tässä vaiheessa upea asia, jonka Lamia kertoi, oli, että Zombit sisältävät nyt useita erilaisia pelimuotoja. Tätä odotan innolla.
Ihan hyvältä kuulostaa. Treyarchin täytyy munata todella pahasti, mikäli pystyvät tekemään MW3:sta paskemman CoDin. Ainakin itselle BO maistuu paljon paremmalta mitä MW3.
Partyihin olisi kiva myös saada sellainen uudistus että voisi 6 partyssa joinia toisen partyn aulaan. Nykyään täytyy yksitellen yrittää.
Multipalyeriin (etenkin S&D) olisi muutama toive.
- Räjähdepyssyt (noobtuube yms.) helvettiin, enemmän gun vs. gun -tyylistä peliä. Siis ei Robert Bowlingin "gun vs. gun". Ärsyttävää kun lightweightin tilalla joutuu niin usein pitämään Flack Jackettiä.
- Samat healthit/sama luotien teho kuin BO:ssa, MW3:ssa kuoli coren puolella aivan liian nopeasti
- Ei motukoita, hbs:ää, recon-perkkiä tai ylipäätänsä mitään mikä paljastaa kartalla sijainnin - ainoastaan UAV ja Blackbird
- Secondary weapons ainoastaan pistoolit ja ilma-aluksiin lukkiutuvat singot
- Tasapainoiset killstreakit. Tässä BO onnistui hyvin. Eli ei nukea/moabia ja kaikkea muuta härveliä ilmaan. Ja jos sellainen paska (nuke/moab) on pakko tunkea peliin niin se voisi olla vaikka "Jumala on suuri"-killstreak jolloin kaikki räjähtää taivaan tuuliin. Point streakit myös helvettiin. Idea oli kiva, mutta käytännössä UAV on silloin 24/7 taivaalla.
- Toivottavasti jatkaa BO:n tyylisillä mapeilla, tosi hyviä mappeja melkein kaikki alkuperäiset
- Zombien perus(?)pelimuotoon olisi hyvä saada joku kertakäyttöinen tallennussysteemi että ei veisi tuhottomasti aikaa yksi pelikerta.
Mitä tuohon tulevaisuuteen tulee, niin ihan mukavaa saada uusia aseita moninpeliin. Tuskinpa siellä millään laserpyssyillä ammutaan. Muutenkin luotto Treyarchiin on kovempi mitä IW:iin. Ainakin BO:n aikana kuuntelivat yhteisöä ja päivittelivät peliä parempaan suuntaan huonon alun jälkeen. IW:n maine nojaa lähinnä CoD4:seen.
Multiplayerin paljastuksia odotellessa.