Nyt on melkein kampanja pelattu läpi ja multiplayerissäkin leveli jotain 22. Hivenen on pettymyksen sekainen hyvä fiilis. On tämä nyt paras FPS-julkaisu piiiitkään aikaan, vaikka todella paljon olisi omaan makuun myös parantamisen varaa.
Ensiksi yksinpelistä lyhyesti. Ajattelin vetää suoraan realismilla ja pääasiassa peli toimiikin näin hyvin. Mukana on kyllä kenttiä mitkä ovat selkeästi klassikkokamaa. Ikävänä puolena aika vähäiseksi taitaa jäädä ajoneuvo-tyyppiset tehtävät, mikä taasen on isohko pettymys. Omien ja vihollistekoälypelaajien välinen vuorovaikutus on kyllä niin surkeaa, että se välillä rikkoo immersion ja vähän pelinkin. Muutoin kaikki hyvin tai erittäin hyvin.
Ennakkoasetelmahan minulla on se, että olen pääasiassa pelannu Battlefieldejä ja viime vuosina paljon Siegeä. CoDeista on hivenen ollut sellainen käsitys, että se on vähän vähempi järkisten FPS-pelaajien leikkikenttä. Ja huonoin puoli tässä pelissä on, että niinhän se tosiaan on ja sillä oletuksella on pelintekijätkin pelinsä tehneet. Se kertoo valitettavasti paljon, että suosituin pelimuoto on TDM. Eikä vahingossakaan ole muihinkaan pelimuotoihin mitään tiimipelielementtejä tuotu sotkemaan codi-miesten pasmoja. Monesti se pommin planttääminenkin on tosiaan jo liikaa pelimekanismia codi-miehelle.
Conquesti on pilattu aivan totaalisesti sillä, että lippuja vallatakseen pitää aina jäädä pojottamaan johonkin keskelle risteystä. Jos menet maahan, niin et sentään pojota, mutta etpä sitten väistä sitä kranaattiakaan mikä siihen blast radiuksen kokoisella valtausalueelle tulee - tietenkin. Lisäksi conquestin rytmitys on mitä sattuu, kun spawnit on mitä on, eikä vallatuille lipuille saati tiimikaverin luokse pysty spawnaamaan. Aikalailla TDM:äähän tämäkin on, mutta saa tästä ylimääräistä harmitusta siitä kaikesta hukatusta mahdollisuudesta mitä conquestilta odottaisi.
Ground waria kokeilin sen vajaan matsin verran, kun en ollut tajunnut ottaa crossplaytä pois päältä. Ihan oikeasti. Pakko pelata crossplaynä! Sinänsä tämä ei ole muuttunut miksikään betasta ja silloin jo kirjoittelin pitkät tarinat mitä kaikkea oleellista tässä on väärin. Mutta nyt sitten vielä ne tietokonepelaajat. Miksi pilaisin päiväni tällä? Ground warista oli suurimmat odotukset, mutta tämä on ihan floppi. IVP!!! (I = ihan)
Realismi on mitä mainioin juttu, mutta TDM. Tässä pelimuodossa itseasiassa huomaa miten hyvä äänimaailma tässä pelissä on. Askeleet on nyt Astro A50:llä pelatessa ainakin ollut just eikä melkein. Tässä huomaa miten niitä puuttuvia tiimipelielementtejä yritetään vaivihkaa korjata/korvata äänillä. Tavallaan tulee spotteja pelihahmojen puheessa mikä sinänsä on kyllä todella hienoa ja tyylikästä. Välillä vaan vähän harmittaa, että itsekin saa vinkkejä näkevänsä jonkin vihollisen, vaikka ei näkisikään. Ja toisaalta jos olen yksin jossain nurkassa lataamassa ja tiedän olevani yksin, niin harvemminpa tulis mielee karjua, että nytpä rupean lataamaan tai huutaa itselleni piilosta ohi juoksevasta vihollisesta, että siinä se nyt menee. Erittäin hyvä systeemi, mutta antaa paljon vähän vaaranlaistakin apua. Oletan, että nämä huudot kuuluvat vihollisillekin, kun olen kuullut itsekin vihollisten huutoja.
Search & destroy oli itselle uusi tuttavuus ja se onkin selkeästi fiksuin pelimuoto. Mutta tähän ei tuntunut eilen illalla oikein löytyvän edes peliseuraa. Ja mapit on ehkä hintsusti liian laajoja 6 vs. 6 peliin. Mutta parasta kuitenkin. Cyber attack ja hq toimii kanssa ihan mukavasti. Harmittavasti vaan kaikki hyvät pelimuodot on 6 vs. 6 ja mapit tosiaan aavistuksen liian isoja tuolle pelaajamäärälle. 10 vs. 10 tuntuis sopivalta pelaajamäärältä noihin mappeihin, mutta siellä onkin sitten tarjolla TDM ja conquest. Tähän voisi liittää toooooodella ison facepalmin.
Hienointa tässä pelissä on aseet ja ampuminen. Niihin liittyvistä asioista ei oikein keksi moitittavaa tai parannettavaa. Sitä tuumailin tuossa, että tähän olisi sopinut vielä astetta realistisempi vahinkomallinnus, jossa jalkoihin ampumalla vastustaja ei yksinkertaisesti kuolisi. Mutta ei kävelisikään jne. ...eli tuon ampumisen efekti "kohteessa" on ainoa missä olisi vara parantaa.
BF-miehenä tuntui, että oli kuin olisi tullut kotiinsa kun challenget bugittaa. Arvelin, että ne ei vaan kerry kuten monesti oli BF:ssäkin. Mutta taitaa olla niin, että tässä ei olekaan koodi rikki kuten bäfässä, vaan asiaa ei ole mietitty ihan loppuun asti. Esim. SMG-tapot ei kerry, jos käytät sellaista SMG:tä, johon sinulla on blueprintit, mutta mikä ei ole vielä muuten auennut. Kiva oli keksiä tämä 3 pelatun päivän jälkeen. Search and destroy voitoksi ei lasketa, jos pelaat hardcore search & destroytä. Ja näin edelleen...
Battlefield tuntuu olevan vesitetty liialla poliittisella korrektiudella. Tämä peli taas menee paikoin vähän liian räikeäksi jenkkipropagandaksi. Kuvaavaa on, että on kaksi puolta. Uljas kotka lippuineen ja röyhelöineen. He ovat englantia aksentilla puhuvat! Sitten on se tähtikäärmepääkallo. Englantia murtaen puhuvat! Voi oksennus.