Tavallaan vähän outoa, että sä puhut crossplayn puolesta, mutta jokaisessa viestissä perustelet miksi se on huono ratkaisu.
En mä missään kohtaa väittänyt MW:n crossplayta täydelliseksi, vaan yritän ennemminkin nähdä kokonaiskuvan - sekä hyvät että huonot puolet. Kuten olen jo tässäkin ketjussa sanonut, niin kaikkien negatiivisten havaintojenkin jälkeen on ihan parasta, kun voi pelata kavereiden kanssa yhdessä matseja alustasta riippumatta. Jos mun on otettava kaikki MW:n crossplayn negatiiviset ominaisuudet vastaan, että voin pelata frendien kanssa yli alustarajojen, niin otan ne ilomielin koska tahansa ja onneksi näin tekevät myös kaverit.
En tiedä minkä ikäluokan ihminen olet, mutta kun itse olen sitä sukupolvea, kun pääasiassa porukka pelasi PC:llä. Mun näkökulmasta se näytti kuolevan hyvinkin pitkälti siihen, kun ihmiset väsyi siihen, että pärjääminen oli varustekilpailua ja konsolipelaaminen tarjosi sille hyvän vaihtoehdon. Crossplayssä on paljon potentiaalia, mutta näin se kyllä voi helposti myös turhauttaa ja sitä myöten myös tuhota peliskenen.
En nyt aivan ymmärrä, että mihin sukupolveen tällä viittaat, jonka aikakaudella ihmiset
"pelasivat pääasiassa PC:llä"? Oon sellasta sukupolvea, että PC:llä pelattiin aikanaan ne nettipelit, kun konsoleissa ei tätä mahdollisuutta ollut ja konsoleilla vedettiin sitten puolestaan splitscreenejä. Myöhemmin PS3/Xbox 360 -sukupolven myötä nettipelaaminen rantautui konsoleillekin ja sinne hypättiinkin täysillä mukaan, mutta PC-pelaaminen pysyi silti enemmän tai vähemmän kuvioissa konsolipelien suppeuden ja kämäsyyden takia (ei modeja yms). Mä en oo puolestani koskaan huomannut tai pitänyt PC-pelaamista minään varustekilpailuna ainakaan mun läheisten keskuudessa. Kaikki on aina pelannut sellaisella raudalla mitä löytyy eikä se muita kiinnosta. Kaikki otettiin kyllä mukaan kamoista riippumatta. Se kun on lopulta kuitenkin aivan sama, että kuinka kalliilla hiirellä tai näppiksellä pelaat, kuinka monta freimiä saat sekunnissa, kuinka hyvä headset sulla on tai miten arvokkaalla pelituolilla istut. Skilli puhuu loppupeleissä kuitenkin, eikä puhdasta taitoa päihitetä leluilla
Ja mitä tulee tuohon utopiaan konsoleista "ei-kilpavarusteltuna" alustana, niin omat kokemukseni ovat melko päinvastaisia. Niin kauan kun konsoleita on ollut, niin on ollut kaikenlaisia turbo-ohjaimia ja muita vippaskonsteja, millä pelejä pystyi sujuvoittamaan. Jotkut heikot ja syntiset meistä sortuivat nuoruudessa hoitamaan ne MGS1:n vikat X:n ränkytykset PSX:n turbo-ohjaimella. Nyt viimeisen sukupolven aikana laitevalmistajat heittivät vielä liemeen omat elite-ohjaimensa, lisävarusteena ostettavat backbutton-lisäpalikat, scuffit sekä muut rahalla hankittavat herkut. Jälkiruokana tähän julkaistiin vielä turboahdetut välimallin konsolit, jotka tarjoavat parhaimmillaan jopa merkittävää etua pelikentille esimerkiksi paremman piirtoetäisyyden ja ruudunpäivityksen avulla. Sikäli ettei tämä kaikki "tasavertaisuus" olisi vielä tarpeeksi, niin kirsikkana kakun päälle joku vastenmielinen ihminen kehitti XIM Apexin, joka mahdollisti näppäimistöjen ja hiirien käytön "näkymättömästi" konsoleilla. XIM Apexin käyttöä on myös äärimmäisen hankalaa estää ja tämä teki mm. Rainbow Six Siegen pelaamisesta konsolilla täysin vastenmielistä, kun pelistä ei löydy minkäänlaista aim-assistia. Mun mielestä IW nimenomaan taistelee XIMiä vastaan mahdollistamalla näppäimistön käytön kaikille tasavertaisesti, etteivät ximittäjät enää saisi samanlaista kilpailuetua.
Pointtina oli, että jos konsolipelaaminen on joskus ollut kilpavarustelu-vapaata, niin se haavekuva on kuollut jo aikoja sitten.
Mulla itseasiassa on erittäin hyvä rattipoljinsetti, mutta itse en silti näe tässä yhtäläisyyttä. Kunnon autopeleille se on ainoa luonteva ohjaustapa. Ampumispeleille ei vaan ole olemassa vastaavaa. Mut en mä silti edes haluaisi lähteä sillä rattipoljin setillä haastamaan padipelaajia. Se olis ihan järjetöntä eikä siitä saisi nautintoa.
Vähän offtopiciksi menee, mutta eikös toi nyt kuulosta hiukan ylimieliseltä? Miksi et saisi siitä nautintoa? Onko voittaminen liian helppoa? Miksi sä näet järjettömänä, jos joku haluaa haastaa padilla ratin ja polkimet? Onko se sun mielestä järjetöntä sen takia, että ratti ja polkimet on niin ylivoimainen tapa pelata, ettei padilla ole siinä yksinkertaisesti mitään jakoa? Padien voittaminen ratilla on sulle lastenleikkiä eikä tämän takia tuota nautintoa? Moni autopelejä pelaava ei todellisuudessa välitä asiasta yhtä paljon ja useat pelaavat padilla ratteja vastaan, eivätkä näe siinä suurta ongelmaa. Pelaavat, tiedätkö, ihan vaan pelaamisen ilosta, eivätkä takerru jatkuvasti siihen, että kenellä on (mukamas) se "ylivoimaisin" setuppi. Monia pelaajia asia ei varmaan liikuta tippaakaan.
Suosittelenkin ehdottomasti näkökulman laajentamista myös sinne oman laatikon ulkopuolelle; vaikka ratti+polkimet saattaa sun mielestä olla "ainoa luonteva tapa" pelata autopelejä, niin se ei välttämättä ole sitä kaikille muille. Jotkut oikeasti nauttivat padilla ajamisesta - myös ratteja vastaan. Saman voidaan olettavaa pätevän myös muissa peligenreissä, eli esimerkiksi tappelupeleissä fightstick ei ole jokaiselle se "paras" tai "luontevin" ohjain