Itsekin tuli testailtua, vaikka odotukset ei nyt kovin suuret olleet. En ole koskaan kokenut olevani CoD-mies, mutta MW2019 yllätti positiivisesti ja siitä alkoi parin vuoden codi-rutistus. Toisaalta en ajautunut pelin pariin vain kyseisen julkaisun hyvyyden ansiosta vaan siihen aikaan ei ollut paljon vaihtoehtoja. Koin, että MW2019 meni koko kehityskaarensa huonompaan suuntaan. Koko ajan lisääntyi kaikenlaiset anime-, sarjakuva- ym. naurettavat hahmot sekä laserpyssyt jne., jotka vei pelin farssin puolelle. Toisaalta väheni esim. tunnelmalliset yövedot realism-modeineen. Semmiten kun vaihtoehtoja tuli, niin CoDittaminen loppui Enlistedin, Insurgencyn ja BF2042:n myötä.
Miltä paluu sitten tuntui? Ensinäkin yllätti liikkumisen hidastempoisuus. Toki tuorein pohja oli BF:stä ja siltä pohjalta liikkuminen tuntui kuin olisi pelannut Insurgencyä. Aseet on myös mallinnettu hienosti tuntumaltaan ja yksityiskohdilta mikä myös tuo insumaista fiilistä, vaikka ratkaisuissa ja tuntumassa on myös eroja. 6 vs. 6 TDM ja lipunvaltaus vaan ovat sitä perus-CoDia. Se on omaan makuun tylsää ja yllättää sillä miten nopeasti se saa aikaan turhautumisen ja raivon tunteita. Peli tuntuu myös päämäärättömältä. Periaatteessa kannattais vaan olla paikallaan jossain nurkassa, kun liikkuessa altistaa itsensä campperin tai taaksespawnaajan tulilinjalle. Tässä ei ole pelillisesti oikein mitään ideaa vaan peli on puhdasta räiskyttelyä.
Sitten meni kokeiluun Ground War. Ensinäkään peliä ei meinannut löytyä. Lopulta löytyi jostain +200ms servulta. Peli lagasi ja tökki ja ukot warppaili niin järjettömästi, että peli oli jo siltä osin pelikelvoton. Kartta tuntui kohtuuttoman suurelta 32 vs 32 pelaajamäärälle. Välimatka saattoi olla 450m, joka tuntuu bäfässäkin liian suurelta, mutta tässä ukkeli juoksee vieläpä puolet hitaammin, niin eihän tuossa ole mitään järkeä. Hetkittäin kun peli ja pelaajat keskittyi kahden lipun välimaastoon, oli pelissä hauskatkin hetkensä, mutta pääasiassa tämä alleviivasi sen, että kaikkien odotusten rikkomisesta huolimatta BF2042 on lopulta ihan laadukas ja toimiva julkaisu (näin vuoden korjailujen jälkeen) ja hoitaa tämän tontin huomattavasti paremmin.
Sitten Invasion. Siihen oli tässä vaiheessa todella matalat odotukset. Mutta itseasiassa tämä oli parasta CoDia piiiitkään aikaan. Tätähän pelaisi ihan mielellään. Vaikka tässäkin perimmiltään on kyse vain tappojen ja kill-streakkien keräämisestä, niin mapeissa oli kuitenkin hyvin Insurgencyn Push -tyylinen flow. Rintamalinja eteni mapissa ja oli selvää mistäpäin tulevat omat ja mistäpäin viholliset, eikä kukaan spawnaillut taakse tai sivustoihin (ellei sitten vienyt vihollisen selustaan tactical insertionia). Tämäkin on pelillisesti järjetöntä räiskintää. Ei tässä mitään strategiaa tai taktiikka ole, mutta tässä räiskyttely on sentään mukavan intensiivistä ja selkeää. Ei tullut tylsiä hetkiä, kun 40 pelaajaa keskittyy suht tiiviiseen rintamalinjaan. Insurgencyä valitettavasti muistutti myös mappien ulkoasu, joka oli lähi-itää ja aavikkokaupunkia samalla tavalla kuin Insussakin. Ihan hyvin maistuisi vaihteeksi vaikka slaavilaistyyppinen maisema. Tässäkin taisi olla crossplay päällä, mutta yllätyin hyvästä menestyksestäni crossplaystä huolimatta. Ilmeisesti matala TTK ja aim assist tekee meikäläisestä taistelukentän terminaattorin. Tähän peliin kyllä sopisi hyvin se, että ei olisi aim assistia, mutta ei myöskään PC-konsoli crossplaytä.
Ei tämä nyt ehkä pelkän Invasioninin ansiosta ostoon mene. Epäilykseni aiheita ovat se, että riittääkö tällaiselle pelimuodolla CoD:ssa pelaajia? Muuttuko liikkuminen nopeammaksi jänishyppelyksi pelaajapalautteen takia? Saati ampuminen? Meneekö aseet rekyylittömiksi lasertussukoiksi kuten monesti aiemmin? Onko riittävästi Invasion-mappeja vai keskitäänkö pelkästään Warzoneen ja 6 vs. 6:een? Entäs alkaako taistelukentällä pyöriä animetytöt, laserpyssyt, tultasyöksevät lohikäärmepyssyt ja muuttuvatko viholliset legoiksi kuollessaan? Nimittäin se ottaa pannuun maksaa 80€ siitä, että pian on käsissä aivan toisentuntuinen ja näköinen peli, mitä Betassa lupailtiin.