Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Control - Yliluonnollisia voimia ja agenttitarina

Vaikuttaako kotimaisuus ostopäätökseesi?

• Kyllä, lippu salkoon ja torille!

Äänet: 49 42,6%
  • Ei vaikuta

Äänet: 66 57,4%

• Äänestäjiä yhteensä
    115
Tunnelma ja gameplay on pelin vahvuuksia. Mysteerien selvittäminen ja pelimaailman tutkiminen myös ihan hyvin tehty. Kokonaisuutena siitä muodostuu aika vahva paketti.

Tunnelma ainakin itselleni oli se tärkein tekijä. Gameplay meni erittäin arcaden suuntaan, mutta se oli ihan toimiva ratkaisu niin taisteluissa on vauhtia ja sulavuutta. Pidin toimintaa itseasiassa jopa todella hauskana. Vähänkin realistisempi tai "modernimpi" hahmon liikkuminen olisi rampauttanut peliä aika paljon.

Ja se oli hienoa miten kerronta pysyy riittävän yksinkertaisena, eikä väkisin koiteta vaan luoda lisää mysteerejä kuten vaikkapa ensimmäisessä Alan Wakessa. Less is more.

Toisaalta, jos peli ei kolahda ensi metreillä niin eipä se kyllä hirveästi vaihtelua tuo sitten itse matkan varrella.

Tuota arcademaisuutta tässä hain! Kiitos! Mutta joo, siis kyllä tuo tarina vaikuttaa mielenkiintoiselta ja tykkään kuinka löytyy kerättäviä juttuja mitkä avaa lisää tuota maailmaa. Eiköhän tuo tule pelattua. :D

Tuota arcademaisuutta tässä hain! Kiitos! Mutta joo, siis kyllä tuo tarina vaikuttaa mielenkiintoiselta ja tykkään kuinka löytyy kerättäviä juttuja mitkä avaa lisää tuota maailmaa. Eiköhän tuo tule pelattua. :D
Remedyn pelit ovat sopivan omituisia ja tunnelmaltaan hyviä, niin sen takia itse näistä tykkään.

Itse vedin platinan pleikalla ja nyt ostin tuon Ultimate Editionin boksille, niin pääsee lisäreitäkin koittamaan.

Quantum Break ja Alan Wake kannattaa myös tsekata, jos et ole niitä pelannut, molemmat löytyy Game Passista.

Eikös tässä nykyään ole se säätö jonka avulla voi säätää sitä kuinka paljon vihut tuottaa vahinkoa jne.
Voiko tuota säätää myös aloituksen jälkeen jos alkaa ärsyttämään checkpointilta pomon luokse ravaaminen turpiin ottamisen jälkeen?
Ajattelin, että tätä voisi viimeinkin kokeilla kun gamepass valikoimiin tuli joten ennen aloitusta olisi kiva tietää miten tuo toimii.

Eikös tässä nykyään ole se säätö jonka avulla voi säätää sitä kuinka paljon vihut tuottaa vahinkoa jne.
Voiko tuota säätää myös aloituksen jälkeen jos alkaa ärsyttämään checkpointilta pomon luokse ravaaminen turpiin ottamisen jälkeen?
Ajattelin, että tätä voisi viimeinkin kokeilla kun gamepass valikoimiin tuli joten ennen aloitusta olisi kiva tietää miten tuo toimii.
Tässä olikin syy miksi kyseinen peli meni mulla hyvin voimakkaiden kirosanojen saattelemana hyvin nopeasti seuraavalle omistajalleen :D

Pystyy säätämään, vaikka kesken pelin. Itse testailin tuota tähtäyksen helpotusta aloituksen jälkeen ja hyvin pelitti.

Asetuksissa on tuo "Assist Mode" niin sieltä vaan päälle kaikki mitä haluaa.

Kiitos tiedosta.
Aloitan siis ihan normaalisti ja jos vkäyrä alkaa nousta kattoon niin sitten säädetään helpommaksi.

Tämä tuli tänään illalla korkattua. Graafisesti nätti, pyörii hienosti Xbone X:llä ja ihan tunnelmallinen tekele reilun tunnin perusteella. Hipsteripäätyyn ampuva juoni etäännytti ensin, sen jälkeen keskinkertainen räiskintä. Voi tosin vaikuttaa, että räiskintäpelejä on tullut viime aikoina pelattua ihan liikaa. Tästäkin pelistä haluaisin kovasti pitää, mutta ei taida olla minun kuppini teetä.

EDIT: Tiedä sitten, että paraneeko ajan myötä. Jääköön majailemaan toistaiseksi levylle...

Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämä kotimainen mestariteos on myynyt jo yli 2 miljoonaa kappaletta. Digitaalisen osuuden kasvu 60->90%.

EozYfN4XIAABs7M

Lähde

Tämä oli aika pitkälti sitä mitä odotinkin ja osittain vieläkin huonompi.

Plussaa siitä, että control pointeja on lisätty ja nyt sellainen oli aina ennen pomomatsia joten helpotuksiin ei tarvinnut koskea.
Taistelu oli myös ihan kivaa vaikka loppua kohden sekin alkoi jo ärsyttämään, koska siitä ei saa muuta kuin modeja joita on muutenkin taskut täynnä.
Eniten tuo ärsyttää silloin kun ensin putsaat huoneen ja sitten alat etsimään, että mihis se tarvittava tavara on piilotettu ja hetken pyörimisen jälkeen spawnaa taas uudet vihut vaikka et ole edes poistunut koko alueelta.

80% pelin maisemista on sitä samaa tasaisen harmaata betonia, koko talo on sokkeloinen ja kartta välillä melkein käyttökelvoton, koska se on suoraan ylhäältä kuvattu, mutta huoneet voi olla useammassa kerroksessa.
Jessen keskustelut muiden kanssa pilaa se muijan jatkuva päänsisäinen monologi. Siis se kertoo melkein joka helvetin lauseen jälkeen omat ajatuksensa ja samalla saadaan katsella extreme lähikuvaa sen silmistä.
Tuo katkoo keskustelua jatkuvasti tarjoamatta mitään lisää siihen.

Ahti on monen mielestä hyvä ja hauska, mutta aina kun se latoo suomalaisia sanontoja kirjaimellisesti englanniksi käännettynä niin tekee mieli vetää kunnon facepalm.
"Burn it to reindeer, not moose."

Kaikesta huolimatta mietein vielä AWE lisärin hankkimista sillä Alan Wake on mun mielestä remedyn paras peli, mutta kun katsoin pari arvostelua niin totesin, että parempi säästää 5.5e.
Ilmeisesti paljon saa kulkea pimeässä, mutta silti Jesselle ei ole annettu jotain parin euron otsalamppua edes vaan sen pitää launchin avulla kuljettaa lamppua mukana joten kun heität sellaisen sähkökuution paikoilleen niin samalla heitetään se lamppukin seinään.
Ei tuo sinänsä mitään siihen lamppuun vaikuta, mutta on äärimmäisen typerää.
Lopussa on vielä typerä gimmick pomomatsi.

Äärimmäisen keskinkertainen tuotos joka olisi ollut korkeintaan 15e arvoinen jos sen olisi ostanut eikä pelannut gamepassin kautta.

Tuli sittenkin ostettua season pass 11e hintaan ja parempi fiilis lisäreistä jäi.
AWE oli tarinallisesti se parempi, mutta foundationin pelaaminen sitten taas oli kivempaa uusien kykyjen ja maisemien ansiosta.
Mä olin ilmeisesti äärimmäisen hidas sillä AWE:n parissa meni nelisen tuntia ilman sivutehtäviä.
Sitä juna pulmaa yritin varmaan yli 10 minsaa ja muistin, että sitä sanottiin helpoksi, mutta en mä tajunnut miten se muka kuuluu ratkaista.
Tuosta lisää myöhemmin.
Sitten tuli pelattua kaikki haasteet niistä shum arcade koneista jotta sain uuden asun. Noihin meni taas kolme tuntia.
Tänään sitten tein loput sivutehtävät ja tutkein lisää paikkoja ja taas meni kolme tuntia.

Foundation olikin sitten lyhyempi sillä siinä meni sivutehtävien kanssa hieman alle neljä tuntia.
Toki siinäkin oli pakko kerätä kaikki piilotetut kissat jotta sai kissakorvat Jesselle, mutta tuohon käytin ihan suosiolla opas videota.
Muutenkin laitoin helpotuksista kuolemattomuuden ja one shot kill modit päälle siinä vaiheessa kun kaikki tehtävät oli vaan sitä edestakaisin juoksemista ja kasveille puhumista ja muuta vastaavaa.
Tuolla tavalla paikkojen tutkiminen oli jo kivaa kun taistelut on ohi hetkessä joten edes se ei ärsyttänyt kun huoneeseen spawnasi uusi aalto vihuja kesken tutkimisen.

Sitten se junapulma...
Noh kyse ei sentään ollut omasta tyhmyydestä vaan äänibugista joka taas kerran nosti rumaa päätään.
Tuolla junassa on siis kuusi tavaraa pöydillä ja ne kuuluu aktivoida oikeassa järjestyksessä äänien perusteella, mutta mulla vain kolme tavaraa aktivoi sen äänen joten koita siinä päätellä sitten oikea järjestys.
Tänään kaikki toimi kuten pitääkin.

Myös peruspelin aikana mulla katosi äänet kolmesti välivideoiden aikana ja se tiputti fiilikset aina reippaasti alaspäin.
Eniten vitutti kun tuo tapahtui viimeisessä "pomo" tappelussa jonka aikana sai lähinnä kuulla Jessen huutavan fuck off tietyissä kohdissa ja muuten oli hiljaista, kuten myös tuon kohtauksen jälkeen tulevassa videossa.
No sentään tekstit vielä toimi.

Kahdesti kävi myös niin, että kun menit juttelemaan jollekkin hahmolle niin puuttui ääni sekä tekstit.
Nuo korjaantui pelin uudelleen käynnistyksellä, mutta välillä se edellinen checkpoint saattoi olla kohtuu kaukana.
Myös kartta bugasi useamman kerran ja aluksi en ollut varma, että liittyykö tuo vaan siihen kun vasta aloitteli joten alueita oli paljon löytymättä, mutta tuo tapahtui viimeksi tänään joten ihan bugi se on.
Kartalla siis näkyy vaan paikan nimet eikä mitään muuta.

Mulla on varmaan erittäin huono tuuri sillä mä olen lukenut sivukaupalla keskusteluja ja katsonut videoita eikä kukaan ole maininnut tuollaisia ongelmia.
Muuten tämä kyllä toimii one x:lla varsin hyvin ja vain kahdesti ruudunpäivitys kyykkäsi taisteluiden aikana.

Liitetiedostot

• kartta bugi.jpg
    kartta bugi.jpg
    138,5 KB · Lukukerrat: 8
Kahdesti kävi myös niin, että kun menit juttelemaan jollekkin hahmolle niin puuttui ääni sekä tekstit.
Nuo korjaantui pelin uudelleen käynnistyksellä, mutta välillä se edellinen checkpoint saattoi olla kohtuu kaukana.
Myös kartta bugasi useamman kerran ja aluksi en ollut varma, että liittyykö tuo vaan siihen kun vasta aloitteli joten alueita oli paljon löytymättä, mutta tuo tapahtui viimeksi tänään joten ihan bugi se on.
Kartalla siis näkyy vaan paikan nimet eikä mitään muuta.

Mulla on varmaan erittäin huono tuuri sillä mä olen lukenut sivukaupalla keskusteluja ja katsonut videoita eikä kukaan ole maininnut tuollaisia ongelmia.
Muuten tämä kyllä toimii one x:lla varsin hyvin ja vain kahdesti ruudunpäivitys kyykkäsi taisteluiden aikana.
Koska Cyberpunk meni hetkeksi telakalle odottamaan päivityksiä niin scifinälkään tartuin itsekin tähän gamepassista. Mielestäni peli oli varsin mainio ja pidin enemmän kuin esim. Alan Wakesta aikoinaan. Tarinan kerronta sujui ihan mallikkaasti ja hahmot uskottavia, mitä ne nyt tällaisessa pelissä voivat ylipäätään olla. Itse pidin Jessen päänsisäisistäkin pohdinnoista dialogien aikana.

Taistelut toimivat paremmin kuin odotin ja one x pyöritti pelia mainiosti. Hieman enemmän olisin kaivannut ahdistavaa tunnelmaa. Lisäksi kömpelöt tallennuspisteet ja jatkuvasti uudestaan jäälleensyntyvät vihollislaumat ärsyttivät hieman. Minultakin katosivat pääjuonen lopulla äänet ja tekstitykset esim. videoista/nauhureista. Uudelleenkäynnistys auttoi täälläkin.

On tässä jotain oikein tehty kun peli alkaa maistumaan aina vaan paremmin vaikka kaikki merkittävä on tullut tehtyä jo yli kymmenen tuntia sitten.
Tänään taas meni tunteja kun etsein piilotettuja paikkoja ja collectibleja ja hommasin parempia modeja.
Monet noista on edelleen varsin turhia, mutta muutama on pirun hyvä V & VI tasolla.
Miltä kuulostaa esim sellainen mod joka palauttaa 19% kestävyyttä jokaisella launch osumalla eli tripla launchilla saa parissa sekunnissa melkein 60% kestävyyttä takaisin.

Spin muuttui myös viimeinkin kohtuu tehokkaaksi kun siihen pulttasi 63% firerate modin ja kaksi 75% damage modia.
Tai sitten nuo damage modit voi laittaa grippiin ja niille kaveriksi eternal fire mod joka antaa käytetyt ammukset takaisin jos osut viholliseen eli käytännössä loputtomat ammukset.
Jostain Ahdin kukille juttelu tehtävästä sai pierce modin jonka kanssa sillä voi ampua välittömästi kun normaalisti täytyy pari sekuntia ensin pitää liipaisinta pohjassa.

Tänään tuli eka expedition keikka pelattua varsin sujuvasti tuolla gripilla ja launch modilla ja lisäksi mulla oli kaksi modia jotka yhdessä tuplaa energian palautumisen joten hyvää tahtia sai väistellä ja heitellä rojua.

Sitten AWE spoileria

Täälläkin on pari Alan Wake fania joten olen aika yllättynyt ettei kukaan ole maininnut, että controlin tapahtumat on Alanin kirjoittamia.
Tuo tulee niiden hotline "videoiden" kautta harvinaisen selväksi.

Täydet 1390 gamerscorea kerätty ja kaikki kolme expedition tehtävää myös tehty.
Nuo oli ihan kiva pikku lisä ja kaikki meni ekalla yrityksellä, koska olin fiksu enkä edes aloittanut hard tason tehtävää jos vihollisilla oli vaikka 75% parempi osumatarkkuus.
Tuossahan voi vaan peruuttaa tehtävän jos tarjolla olevat buffit ja debuffit ei iske ja kokeilla uudestaan. Tietenkään tokeneita ei saa takaisin, mutta niitä oli muutenkin kertynyt 80 joten niistä ei ollut pulaa.

Kaikki kerätyt laputkin tuli luettua, mutta niitä ei jaksanut kerralla lukea sillä siinä taisi mennä reippaasti yli kaksi tuntia yhteensä.
Noita on niin järjetön määrä, että jos niitä lukisi aina löytäessä niin pelin pelaaminen olisi todella pätkivää.
Muuten varsin kiinnostavia, mutta niitä mustattuja kohtia olisi saanut olla reippaasti vähemmän ja muutenkin tuntuu kuin tyypit olisi valinnut ihan random sanoja piilotettavaksi.

Nyt jäi niin hyvät fiilikset, että olisin halunnut aloittaa uuden kierroksen jollain kivalla asulla, mutta koska tässä ei ole new game+ moodia niin ostin sitten tarjouksesta pleikkarin perus version ja season passin, koska sillä on astral dive suit jonka saa heti ekassa control pointissa käyttöön ja season passin mukana tulee uusi Kojiman juontama sivutehtävä joka ilmeisesti on lähinnä joku visuaalinen elämys.
Noihin näkyjä aiheuttaviin ääninauhoihin viitataan myös pelistä löytyvässä lappusessa, mutta se itse tehtävä puuttuu boxi ja pc versiosta.
Tuostakin tulee kyllä kerättyä platina, koska se on niin helppo ja muutenkin päätin vaan fiilistellä ja vetää koko setin one shot kill avustuksen kanssa.
Tiedän jo valmiiksi, että nyt tuo perus pelikin iskee paremmin kun talon käytäviin on jo tottunut.

Muuten olisin odottanut ultimate version alennusta, mutta kaiken lukemani perusteella tuo tehtävä ja astral dive suit puuttuu siitä myös pleikkarilla joten ei se ole ihan niin ultimate paketti kuin nimi väittää.

Tästä on nyt sitten myös pleikkarilla kaikki trophyt kerätty lisäreitä myöden ja kyllä tämä tavallaan ps4 pro:lla toimi paremmin mitä one x:lla sillä niitä ärsyttäviä äänibugeja ei ilmennyt kertaakaan, mutta sitten taas kaikissa live action videoissa oli huulisynkka aika reippaasti pielessä ja ruudunpäivitys tippui useammin ja selvemmin.
Jos nyt pitäisi valita kummalla mieluummin pelaisin niin kyllä se pleikan puolelle menee sillä dialogin katoaminen ärsytti reippaasti enemmän.

Lisäksi se season passin mukana tullut ps4 yksinoikeus sivutehtävä sai oikeasti nauramaan ääneen pari kertaa kun se oli hyvällä tavalla niin typerä.

Koska olen jo pleikalla tästä hommannut platinan, niin heitin boksilla kuolemattomuuden päälle ja päätin vain pistää aseet laulamaan :D

Parasta tuossa on se, että vaikka pelaa kuolemattomuudella, niin achievementteja tulee silti.

^ Ihan samalla tyylillä mä keräsin pleikkarin trophyt kun ensin tuli ns.kunnolla pelattua boxilla.
En mä muuten niitä kaikkia olisi enää jaksanut kerätä :D

Tuostakin huolimatta jopa pleikka version kanssa meni ihan mukavasti aikaa kun silläkin tuli paikkoja koluttua ja löysin jopa yhden videon minkä boxilla missasin ja nyt ei tarvitse enää miettiä mitä Darlingille tapahtui.
Se sanoi videolla menevänsä hedronin sisälle ja koko hedron meni paskaksi pelin lopussa joten äijä on aika varmasti kuollut, mutta kun ottaa kaikki outoudet huomioon niin voihan sen koko tietoisuus olla astral planella tai jtn vastaavaa.

Ja vaikkei se inventaarion siivoaminen turhista modeista koskaan ärsyttänyt niin silti oli kivaa pelata välittämättä niistä ollenkaan.
Mulla on varmaan mennyt yhteensä 40-50 tuntia tähän joten ei ihme, että en ihan kaikkia sivutehtäviä jaksanut enää pleikalla tehdä kun iski ähky.

Viimeksi muokattu:
Rupesi oikeasti vituttamaan kun luki tuon 505 nextgen selityksen, tuossakaan ei mainita jutun kirjoittajaa, joku sieltä 505 on vaan suoltanut tuon ripulin ulos! Tuo kertoo pelkästään sijoittajan ahneudesta, halutaan repiä se viimeinenkin kylmä euro ulos, ei katsota sitä pidempää mahdollisuutta mikä pelillä voisi olla päivityksen myötä.

Rupesi oikeasti vituttamaan kun luki tuon 505 nextgen selityksen, tuossakaan ei mainita jutun kirjoittajaa, joku sieltä 505 on vaan suoltanut tuon ripulin ulos! Tuo kertoo pelkästään sijoittajan ahneudesta, halutaan repiä se viimeinenkin kylmä euro ulos, ei katsota sitä pidempää mahdollisuutta mikä pelillä voisi olla päivityksen myötä.

Huvittavaa tuossa on se, että kun tämä Ultimate Edition julkaistiin, niin ainakin pleikkarilla osalla pelaajista normiversio päivittyi siihen ja sitten tuo "vahinko" korjattiin nopeasti ja käyttöoikeus otettiin pois.

Eli paskaa puhuvat, kun väittävät, että eivät voi sitä päivittää kaikille Ultimate Editioniin.

Huvittavaa tuossa on se, että kun tämä Ultimate Edition julkaistiin, niin ainakin pleikkarilla osalla pelaajista normiversio päivittyi siihen ja sitten tuo "vahinko" korjattiin nopeasti ja käyttöoikeus otettiin pois.

Eli paskaa puhuvat, kun väittävät, että eivät voi sitä päivittää kaikille Ultimate Editioniin.
Joo, kummasti nuo päivittelyt toimii kaikilla muilla tekijöillä mutta ei näillä...

Ylös Bottom