Tuon 1hour XP:n olemassaolo nyt vaan juurikin aiheuttaa sen että esimerkiksi itsestä tuntuu sen tunnin jälkeen että peli ei halua että sitä pelattaisiin enempää. Ja oli avattavasta kosmeettisesta sisällöstä ja niiden tarpeellisuudesta mitä mieltä hyvänsä, niin se ei poista sitä asiaa että tuo tunnin xp boost on mielestäni käsittämättömän kökkö tapa toteuttaa kyseinen systeemi.
Psykologiaa: "minusta tuntuu ettei peli halua, että sitä pelataan tuntia kauempaa". Entä jos sitä onki ajateltu juuri siltä kannalta? Kukaan ei pysty grindaamaan muutamassa päivässä kaikkea, vaan pitää palata uudelleen ja uudelleen seuraavana päivänä ja näin pelaajat palaavat zombeina. "Hei tunti täynnä, peli kiinni, palataan huomenna". Eivätkä nekään, jotka mättävät peliä kauemmin, pääse avaamaan kaikkea heti ja pääse kertomaan verkkoon, kuinka nopeasti kaikki on avattu, kuinka peliä ei kannata ostaa, kun siinä on niin vähän unlockattavaa contenttia ja kuinka laittavat pelin kiertoon tai poistavat kovalevyltä. Näin contenttia saadaan venytettyä päivästä ja viikosta toiseen riittäväksi kovemmillekin grindaajille. Jos nämä grindaajat saisivat kaiken sisällön avattua heti, olisi itku valmis: "eihän tässä ole enää mitään pelattavaa" (joka on mielestäni se säälittävä juttu nykypelien/pelaajien kohdalla, miksi ihmeessä sitä peliä on pelattu? Miksi jalkapalloilijalle riittää se maali ja se pallo ja pelikaverit ja jalkapallon
pelaaminen, miksi videopelaajat tarvitsevat jatkuvasti uutta tauhkaa, ikään kuin se maali ja se pallo ja lajin suorittaminen itsessään ei olisi palkitsevaa?) . Ja toisaalta tuo tunnin kestävä tupla-XP on se koukku, joka vetää takaisin: "hei, nyt saan taas tupla-XP:t".
Joidenkin mielestä tuntuu, että tupla-XP-kampanjaviikonloput ovat ainoa aika, kun peli haluaa, että sitä pelataan. "Jaahas, peli on maannut hyllyllä pari kuukautta, nyt kehittäjä ilmoitti, että tulevana viikonloppuna tupla-XP, menenpä pelaamaan"
Ja kuten siinä ensimmäisessä viestissäni (mistä tämä kaikki nyt vähän niinkuin lähti) kerroinkin: Haluaisin vain että peli ei rankaisisi minua siitä että haluan pelata sitä enemmän kuin tunnin päivässä.
Tuokin on vähän katsantokannasta kiinni. Mielestäni peli ei rankaise sinua, se eka tunti on extraa, jonka jälkeen "palkitseminen" vähenee, mutta itse pelihän on edelleen sitä samaa mahtavaa kilpailua. Ehkä juuri siltä kannalta, jos itse peli ei ole pääasia vaan kehittyvä XP ja loot, sen voi nähdä niin, että peli rankaisee pelaajaa. Kun ei pääse "edistymään" samaa vauhtia.
Joo, tulipa osittain aika pahaakin offtopicia, piti nyt jostain syystä vaan "ääneen" ajatella nykypelien suuntausta. Ei se alkuperäinen viesti välttämättä ollut edes juuri sinulle kohdistettu, vaikka noista kirjoituksista ajatuksenjuoksuni lähtikin ja pakotti kirjoittamaan.