Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Crash Team Racing: Nitro Fueled

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
No itsehän en pelaa tätä sen takia, että saisin uusia itemejä. Toki ne on kiva lisä niinkuin muissa peleissäkin, mutta itellä se viehätys pelata tätä tulee nostalgiasta ja hauskuudesta.

Scuba Crashin jälkeen en ole tainnut edes avata mitään, noista karteista toi classic on omaan silmään eniten miellyttävä xD

Mutta siltikin, tänää eka peli sijoitus 4 ja kolikoita tuli 460. Heti perään toinen peli sijoitus 1 ja kolikoita 200. Tätä en ymmärrä.
 
Nimenomaan se pelaamisen ilo on se, jonka pitää riittää. Jos peliä on hauska pelata, ei siihen tarvita mitään unlockattavaa tauhkaa.

Nykypelit (tai pelaajat nykyisin) on jotenkin säälittäviä, kun se upgrade- ja unlock-luuppi on ainoa merkitsevä tekijä. Mitä todellista järkeä niissä unlockattavissa on? Ne ovat pelkkää psykologista hyväksikäyttöä ja hyvä tapa jättää itse pelimekaniikoiden suunnittelu puolitiehen. Kunhan riittää loottia, upgradea ja fanfaareja tasaisin väliajoin.
 
Mutta siltikin, tänää eka peli sijoitus 4 ja kolikoita tuli 460. Heti perään toinen peli sijoitus 1 ja kolikoita 200. Tätä en ymmärrä.

Niistä eri radoista saa eri määrän kolikkoja. Määräytyy tyyliin radan pituuden / vaikeuden mukaan. Alla kuva niistä ansaitsemismääristä sen the tunnin aikana.

1998
Nimenomaan se pelaamisen ilo on se, jonka pitää riittää. Jos peliä on hauska pelata, ei siihen tarvita mitään unlockattavaa tauhkaa.

Nykypelit (tai pelaajat nykyisin) on jotenkin säälittäviä, kun se upgrade- ja unlock-luuppi on ainoa merkitsevä tekijä. Mitä todellista järkeä niissä unlockattavissa on? Ne ovat pelkkää psykologista hyväksikäyttöä ja hyvä tapa jättää itse pelimekaniikoiden suunnittelu puolitiehen. Kunhan riittää loottia, upgradea ja fanfaareja tasaisin väliajoin.


Sinäkö sen saat päättää minkä "pitää riittää" muille että pelaaminen on hauskaa ? Pelin progressio systeemi nyt kuitenkin on muutamaa adventure mode unlockia lukuunottamatta siellä kaupassa. Ja kyllä noilla normi määrillä voi mielestäni puhua että progressio aikalailla pysähtyy tuon tunnin jälkeen. Viestisi nyt muutenkin on vähän ristiriidassa itsensä kanssa, sillä tässä ongelma on nähdäkseni nimenomaan se että mekaniikkojen suunnittelu tämän "psykologisen hyväksikäytön" osalta on siellä puolitiessä. Ydin pelimekaniikat kai ihan kunnossa ? Ja eihän niillä kosmeettisilla kilkkeillä nyt sinällään teekkään mitään. Mutta olisiko tuo peli mielestäni yhtä hyvä / hauska jos siinä olisi 4 hahmoa (1 jokaiselle hahmotyypille) ja 1 kärry? Mielestäni ei. Tylsälle näyttäisi 8 pelaajan lobbytkin kun siellä olisi kaikki samoja hahmoja.

Terkuin säälittävä millenniaalinuori
 

Liitetiedostot

  • crash taulukko.png
    crash taulukko.png
    323,3 KB · Lukukerrat: 5
Sinäkö sen saat päättää minkä "pitää riittää" muille että pelaaminen on hauskaa?
Enhän minä mitään päätä, sivusta vaan olen huomioinut kuinka (huom. minun mielestäni) sivuraiteille pelien pelaamisen syyt ovat menneet (ja joka myös vaikuttaa siihen, miten pelejä nykyisin suunnitellaan ja toteutetaan). Joku CoDin prestige yksi parhaita esimerkkejä.. miksei vaan laskisi ruutupaperille tukkijätkää tuhansiin ja kymmeniin tuhansiin. "Vielä yksi prestige", samalla tavalla se lukema nousee tukkijätkää laskemalla paperille.

Viestisi nyt muutenkin on vähän ristiriidassa itsensä kanssa, sillä tässä ongelma on nähdäkseni nimenomaan se että mekaniikkojen suunnittelu tämän "psykologisen hyväksikäytön" osalta on siellä puolitiessä. Ydin pelimekaniikat kai ihan kunnossa ?

Joo CTR:ssä nimenomaan on ydinmekaniikat todella kunnossa. Peliin onkin tuotu tuollainen 1hour XP boost ja yleensäkin "XP" ja unlockattavaa, koska ei nykypäivän pelaajat muuten välttämättä jaksaisi peliä pelata kahta minuuttia kauempaa. Vaikka tähän tuollaisia ei tosiaan tarvittaisi, itse peli on niin timanttia.

Ajatellaanpaa urheilua, ei niissäkään tarvitse kukaan mitään mielikuvitus-prestigejä, itsensä haastaminen, kehittyminen ja kilpailu, pelaamisen ilo saavat pelaamaan päivästä toiseen siellä koulun kentällä. Videopeleissä vaan pelaajat ajattelevat jostain syystä, että jos et saa jatkuvasti jotain palkintoa, niin pelaaminen on hukkaan heitettyä. Tai ei kaikki, mutta iso osa pelaajia kokee näin.
 
Peliin onkin tuotu tuollainen 1hour XP boost ja yleensäkin "XP" ja unlockattavaa, koska ei nykypäivän pelaajat muuten välttämättä jaksaisi peliä pelata kahta minuuttia kauempaa. Vaikka tähän tuollaisia ei tosiaan tarvittaisi, itse peli on niin timanttia.

Tuon 1hour XP:n olemassaolo nyt vaan juurikin aiheuttaa sen että esimerkiksi itsestä tuntuu sen tunnin jälkeen että peli ei halua että sitä pelattaisiin enempää. Ja oli avattavasta kosmeettisesta sisällöstä ja niiden tarpeellisuudesta mitä mieltä hyvänsä, niin se ei poista sitä asiaa että tuo tunnin xp boost on mielestäni käsittämättömän kökkö tapa toteuttaa kyseinen systeemi.

Ja kuten siinä ensimmäisessä viestissäni (mistä tämä kaikki nyt vähän niinkuin lähti) kerroinkin: Haluaisin vain että peli ei rankaisisi minua siitä että haluan pelata sitä enemmän kuin tunnin päivässä.
 
Tuon 1hour XP:n olemassaolo nyt vaan juurikin aiheuttaa sen että esimerkiksi itsestä tuntuu sen tunnin jälkeen että peli ei halua että sitä pelattaisiin enempää. Ja oli avattavasta kosmeettisesta sisällöstä ja niiden tarpeellisuudesta mitä mieltä hyvänsä, niin se ei poista sitä asiaa että tuo tunnin xp boost on mielestäni käsittämättömän kökkö tapa toteuttaa kyseinen systeemi.


Psykologiaa: "minusta tuntuu ettei peli halua, että sitä pelataan tuntia kauempaa". Entä jos sitä onki ajateltu juuri siltä kannalta? Kukaan ei pysty grindaamaan muutamassa päivässä kaikkea, vaan pitää palata uudelleen ja uudelleen seuraavana päivänä ja näin pelaajat palaavat zombeina. "Hei tunti täynnä, peli kiinni, palataan huomenna". Eivätkä nekään, jotka mättävät peliä kauemmin, pääse avaamaan kaikkea heti ja pääse kertomaan verkkoon, kuinka nopeasti kaikki on avattu, kuinka peliä ei kannata ostaa, kun siinä on niin vähän unlockattavaa contenttia ja kuinka laittavat pelin kiertoon tai poistavat kovalevyltä. Näin contenttia saadaan venytettyä päivästä ja viikosta toiseen riittäväksi kovemmillekin grindaajille. Jos nämä grindaajat saisivat kaiken sisällön avattua heti, olisi itku valmis: "eihän tässä ole enää mitään pelattavaa" (joka on mielestäni se säälittävä juttu nykypelien/pelaajien kohdalla, miksi ihmeessä sitä peliä on pelattu? Miksi jalkapalloilijalle riittää se maali ja se pallo ja pelikaverit ja jalkapallon pelaaminen, miksi videopelaajat tarvitsevat jatkuvasti uutta tauhkaa, ikään kuin se maali ja se pallo ja lajin suorittaminen itsessään ei olisi palkitsevaa?) . Ja toisaalta tuo tunnin kestävä tupla-XP on se koukku, joka vetää takaisin: "hei, nyt saan taas tupla-XP:t".

Joidenkin mielestä tuntuu, että tupla-XP-kampanjaviikonloput ovat ainoa aika, kun peli haluaa, että sitä pelataan. "Jaahas, peli on maannut hyllyllä pari kuukautta, nyt kehittäjä ilmoitti, että tulevana viikonloppuna tupla-XP, menenpä pelaamaan"

Ja kuten siinä ensimmäisessä viestissäni (mistä tämä kaikki nyt vähän niinkuin lähti) kerroinkin: Haluaisin vain että peli ei rankaisisi minua siitä että haluan pelata sitä enemmän kuin tunnin päivässä.

Tuokin on vähän katsantokannasta kiinni. Mielestäni peli ei rankaise sinua, se eka tunti on extraa, jonka jälkeen "palkitseminen" vähenee, mutta itse pelihän on edelleen sitä samaa mahtavaa kilpailua. Ehkä juuri siltä kannalta, jos itse peli ei ole pääasia vaan kehittyvä XP ja loot, sen voi nähdä niin, että peli rankaisee pelaajaa. Kun ei pääse "edistymään" samaa vauhtia.

Joo, tulipa osittain aika pahaakin offtopicia, piti nyt jostain syystä vaan "ääneen" ajatella nykypelien suuntausta. Ei se alkuperäinen viesti välttämättä ollut edes juuri sinulle kohdistettu, vaikka noista kirjoituksista ajatuksenjuoksuni lähtikin ja pakotti kirjoittamaan.
 

No joo. Kai sen nyt noinkin voi ajatella ja varmaan osalla toimiikin juuri noin. Kuten itsekkin aikaisemmin totesin vähän mobiilipelimäinen maku. Itsellä tähän mennessä toiminut lähinnä siten ettei aina ole edes tehnyt mieli käynnistää koko peliä, jos tunnin jälkeen tuntuu taas että peli käskee pois. En itseasiassa ole yleensä kovin perso millekkään ansaittaville kilkkeille peleissä. Codissa läheskään aina ei jaksa prestigeä vetää ja aseissakin skinit yleensä loistavat poissaolollaan. Osasyynä toki se että ne on lähes poikkeuksetta käsittämättömän rumia. Tässä se on nyt jotenkin käsittämättömästi häirinnyt. Ehkä en oikeasti edes pidä tästä o_O

E: Välittömästi tuli muuten toinen vastaava esimerkki mieleen. Mortal Kombat 11 ! Itse peli oli mielestäni hauskaa, vaikka olin ihan samanlainen nyyppä mitä tässä Crashissa. Pelaaminen kuitenkin hiipui olemattomiin parin ensimmäisen viikon aikana. En kokenut että ansaitsin säälittävällä kouhkaamisellani mitään, kun pelin rng-laatikkohelvetti esti keräämästä suosikki hahmoilleni siistejä hattuja. Pelkkä karu kivinen oppimisen polku ei jaksanut pitää omaa mielenkiintoa yllä. Oman pelihahmon atomeiksi silppuamista olisi varmasti jaksanut paremmin, jos olisin saanut aina välillä vähän porkkanaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Nitro tourin palkinto taulukko.

ykKXPel.jpg
 
Tuli onlinea testattua eikä tätä kyllä pysty selvinpäin pelaamaan kun hermot palaa välittömästi.
Jos muuten menee kivasti niin eiköhän sieltä tule orb, ohjus, kello, orb perseeseen. Varsinkin nuo orbit vituttaa. Mario kartissa sininen kilpi toimii samoin, mutta se on paljon pienempi joten se on helppo väistää jos et ole ekana ja lisäksi peli selvästi varoittaa siitä.
Tässä näyttää tulevan aivan sama varoitus ruudulle ohjuksella ja orbilla ja lisäksi tuo orb on niin julmetun iso, että se osuu väkisin jos rata on hiukankin kapeampi.

Myös pelaajien tasoero on aivan valtava. Taisin 5-6 matsia pelata ja oikeastaan kaikissa puolet porukasta ei päässyt maaliin asti. Itse olin parhaimmillaan kolmas enkä silloinkaan ehtinyt maaliin.
Sinänsä tuo ei haittaisi jos ei olisi tuota power up pommitusta. Nyt en pääse kertaakan edes kokeilemaan, että mihin ne omat taidot tai niiden puute oikeasti riittää.
 
Kuten arvelinkin niin alkoholin voimalla oli paljon kivempi pelata.
Melkein kaksi tuntia tuli pelattua ja olisin pelannut enemmänkin, mutta kyllä se vähentää motivaatiota kun tunnin jälkeen saa viisi kertaa vähemmän kolikoita.
Ilmeisesti viikonloppuna saa 10x kolikot sen tunnin ajan joten sen jälkeen ne perus 30-40 kolikkoa vasta paskalta tuntuukin.
 
Onko teille muille tullut kisojen jälkeen kyselyä: Oliko kyseinen kilpa HAUSKAA? Ei ollut hauskaa, vaan täyttä paskaa epätaspainon ja jotkut ovat keksineet keinon huijata turboa.
 
Kuten arvelinkin niin alkoholin voimalla oli paljon kivempi pelata.
Melkein kaksi tuntia tuli pelattua ja olisin pelannut enemmänkin, mutta kyllä se vähentää motivaatiota kun tunnin jälkeen saa viisi kertaa vähemmän kolikoita.
Ilmeisesti viikonloppuna saa 10x kolikot sen tunnin ajan joten sen jälkeen ne perus 30-40 kolikkoa vasta paskalta tuntuukin.
Kun kerta olet juovuksissa, niin voisitko kertoa, että miten Hard mode menee?
 
Onko teille muille tullut kisojen jälkeen kyselyä: Oliko kyseinen kilpa HAUSKAA? Ei ollut hauskaa, vaan täyttä paskaa epätaspainon ja jotkut ovat keksineet keinon huijata turboa.
Kerro vähän näistä huijausturboista? Meinaatko lintassa vetämistä vai?

Onks toi 1hour XP aina joka päivän ensimmäinen tunti, jonka pelaat onlinessa vai?
 
Kerro vähän näistä huijausturboista? Meinaatko lintassa vetämistä vai?

Onks toi 1hour XP aina joka päivän ensimmäinen tunti, jonka pelaat onlinessa vai?
Noista turbohuijareista, että niitä ei millään saa kiinni niillä sähköpalloilla ja vaikka saisi itselle turbosäiliön, niin ne on yli puolikierrosta edellä ja jotkut palkinnoksi saadut auot tuntuvat hitailta, vaikka niiden ei pitäisi vaikuttaa noputeen ollenkaan.
 
Noista turbohuijareista, että niitä ei millään saa kiinni niillä sähköpalloilla ja vaikka saisi itselle turbosäiliön, niin ne on yli puolikierrosta edellä ja jotkut palkinnoksi saadut auot tuntuvat hitailta, vaikka niiden ei pitäisi vaikuttaa noputeen ollenkaan.
Jos osaa pitää ns sacred firen päällä kierroksesta toiseen niin se nopeus nousee aika älyttömäks. Ei se ole mitään huijaamista.

En tiiä pitäisikö tos time trialis ton Tropyn ajat olla jotenkin haastaviakin? Kokeilin huvikseni Papus pyramidis pistää pohjat niin tuli 10 sekunttia kovempi kuin Tropyn. En toki sitten muita kokeillut ja Pyramid on ihan lapsesta saakka ollu se oma bravuuri.
 
Minä jo ihmettelinkin, että miten hemmetissä porukka vetää speed hahmoilla jyrkät mutkat niin nopeasti, mutta vastaus löytyi tuben suosittelemista videoista.
U-turn tekniikka on se vastaus eli jos vaikka radassa on 180 asteen mutka oikealle niin pitää hypätä, irroittaa kaasusta ja painaa jarru + alaviistoon oikealle sekä näpyttää hyppynappia.

Täytyykin tänään koittaa saanko tuon onnistumaan ja olen vielä niin fiksu, että laitan peruutusvaihteen pleikkarin asetuksista L2 namiskaan niin tuon pitäisi onnistua helpommin kun ei tarvitse viistosuuntiin painaa dpadia.

edit:

Joo kyllä tuo tekee ihan julmetun eron ja helppo toteuttaa kun pakki on L2. Tiukassa mutkassa vaan hyppy -> kaasu pois ja neliö sekä L2 pohjaan ja hypyn näpytys.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyykin tänään koittaa saanko tuon onnistumaan ja olen vielä niin fiksu, että laitan peruutusvaihteen pleikkarin asetuksista L2 namiskaan niin tuon pitäisi onnistua helpommin kun ei tarvitse viistosuuntiin painaa dpadia.

Peruutus onnistuu defaulttina d-padista alas painamisen lisäksi myös vasenta tattia taakse vetämällä.
 
Juu mutta yhtä luonnottomalta sen tatin kääntäminen viistoon tuntuu noita käännöksiä tehdessä.

Käykö muuten kellekkään muulle online kisojen jälkeen usein niin, että kaikki muut mukamas lähtee pois ja olet taas yksin aulassa?
Mulle käy noin jatkuvasti ja sitten kun löytyy uusi matsi niin siitäkin usein tippuu pois ennen kuin se ehtii alkaa.
Mietin, että onko vika pelissä vai siinä, että mulla on nat type 2.

Toisaalta sitten gta online toimii pleikkarilla ilman ongelmia kuten myös kaikki online pelit joita pelaan switchilla ja boxilla.
 
Ylös Bottom